سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۱ - Jun 8, 2004
اياد علاوي اعلام كرد
توافق دولت عراق و ۹ گروه شبه نظامي براي خلع سلاح
ارتش المهدي تنها تشكلي است كه هنوز با خلع سلاح موافقت نكرده است
007671.jpg
نخست وزير عراق ديروز اعلام كرد، ۹ گروه از گروههاي شبه نظامي عمده در عراق با انحلال خود موافقت كرده اند كه البته شبه نظاميان طرفدار مقتدي صدر در ميان اين گروهها نيستند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، اياد علاوي در بيانيه اي گفت: خوشحالم اعلام كنم كه مذاكرات درباره انتقال قدرت در سطح كشوري و جذب دوباره شبه نظاميان و ديگر نيروهاي مسلحي كه در گذشته خارج از كنترل حكومت بوده اند با موفقيت كامل شده است. البته اين توافق شامل ارتش مهدي مقتدي صدر نمي شود.
علاوي گفت، ۹ گروه شبه نظامي با اين طرح موافقت كرده اند كه پيشمرگان كرد و سپاه بدر از جمله آنها هستند؛ آنها كه با اين طرح موافقت نكرده اند غيرقانوني خواهند بود.
علاوي گفت: همه اين گروهها جزئيات طرح، جدول زماني و شرايط انتقال قدرت را پذيرفته اند.
از حالا به بعد همه نيروهاي مسلح خارج از كنترل دولت غيرقانوني هستند. با آنها كه به جاي جذب شدن در حكومت انتقالي خشونت و بي قانوني را انتخاب كرده اند، به شدت برخورد مي شود.علاوي گفت: در نتيجه اين دستاورد، اكثريت اين نيروها در عراق كه نزديك به ۱۰۰ هزار فرد مسلح هستند، يا غيرنظامي شده و يا وارد يكي از سرويس هاي امنيتي مي شوند.
در قانون اساسي موقت عراق كه سه ماه پيش به تصويب رسيد، گروههاي شبه نظامي غيرقانوني اعلام شده اند.
علاوي گفت، درپي توافق ديروز اين ممنوعيت ضمانت اجرايي مي يابد.
مخالفت روسيه با قطعنامه اصلاح شده آمريكا
يوري فدوتف معاون وزير امور خارجه روسيه ديروز بر لزوم كار بيشتر بر روي پيش نويس قطعنامه پيشنهادي آمريكا و انگليس در مورد عراق تاكيد كرد.
فدوتف در گفتگو با خبرگزاري اينترفكس گفت: اين پيش نويس در نتيجه مشورتهاي پايان هفته گذشته بهبود يافته ولي هنوز در مورد برخي از مفاد آ ن بايد بحث و بررسي صورت گيرد.
رهبران دولت موقت عراق و آمريكايي مي كوشند با تبيين و ارائه طرحي در زمينه مشاركت نظامي دوجانبه در زمان واگذاري رسمي قدرت و حاكميت به عراقيها در روز ۳۰ ژوئن، مسير را براي تصويب قطعنامه جديد سازمان ملل متحد درباره عراق هموار سازند.
جان نگرو پونته سفير آمريكا در سازمان ملل متحد كه بسيار به تصويب اين قطعنامه در شوراي امنيت اميدوار است اعلام كرد پيش نويس تجديد نظر شده كه چهارمين نسخه تهيه شده طي دو هفته اخير به شمار مي رود به اين شورا ارائه شده است.
يكي از اشكالاتي كه ممكن است مانع از تصويب فوري اين قطعنامه شود اصلاحيه پيشنهادي فرانسه است كه در آن بر ضرورت شفاف سازي عمليات نظامي آينده نيروهاي اشغالگر تحت امر آمريكا در عراق تاكيد شده است ولي ديپلماتها اعلام كردند ترديد دارند واشنگتن با اصلاحات مورد نظر پاريس در اين قطعنامه موافقت كند.
007668.jpg

شوراي امنيت در جلسه روز يكشنبه نامه هاي جداگانه اي از كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا و اياد علاوي نخست وزير جديد عراق دريافت كرد.
اياد علاوي در نامه خود به شوراي امنيت از اين شورا خواسته است به قطعنامه اي كه دولت جديد عراق را به رسميت مي شناسد راي مثبت بدهد.وي گفت: تا پيش از آن كه خودمان بتوانيم امنيت را در عراق برقرار كنيم خواستار حمايت شوراي امنيت و جامعه بين المللي هستيم.كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا نيز در نامه خود بر تعهد اين كشور براي همكاري با عراقيها درباره همه مسائل اساسي سياسي و امنيتي از جمله تصميم گيري درباره عمليات گسترده نظامي تاكيد كرد.
با اين همه سفير فرانسه در سازمان ملل روز يكشنبه خواستار اعمال تغييراتي در قطعنامه پيشنهادي شد به گونه اي كه دولت عراق بر نيروهاي مسلح و امنيتي تسلط داشته باشد و بتواند درباره همكاري آنها با نيروهاي خارجي تصميم گيري كند.

نيويورك تايمز:
شارون فقط از غزه خارج مي شود؛ صلحي در كار نيست
007674.jpg
درحالي كه نخست وزير رژيم صهيونيستي بر خروج از غزه تاكيد دارد، فلسطين را براي گفت وگو معتبر نمي داند و خواهان صلح نيست.
به گزارش خبرگزاري مهر و به نقل از روزنامه نيويورك تايمز، آريل شارون نخست وزير اسرائيل روز يكشنبه اعلام كرد كه اسراييل براي تخليه شهرك ها در سال آينده اقدام خواهد كرد. وي توانست در جلسه روز يكشنبه تاييد دست راستي هاي خود را براي آنچه كه «رهايي» از فلسطيني هاي كرانه باختري و نوار غزه مي نامند، به دست آورد.
البته تصميم دولت درباره خروج از غزه دقيقا آنچه كه شارون انتظار داشت، نبود. زيرا شارون تمايل داشت كه ۲۱ شهرك در غزه و ۴ شهرك در كرانه باختري به طور كامل تخليه شوند.
كابينه شارون اعلام كرد كه هر خروج بايد با راي گيري جداگانه اي در سال آينده صورت بگيرد.
مشاوران شارون خبر دادند كه راي گيري به وي امكان خواهد داد كه علاوه بر بدست آوردن حمايت هاي داخلي و بين المللي براي خروج از غزه، بتواند به اصلاح احتمالي طرح نيز مبادرت نمايد.
اما چندان مشخص نيست كه حزب مذهبي ملي رژيم اسراييل كه طرفدار پايدار نگهداشتن شهرك هاست،در كابينه شارون باقي بماند. همچنين اين طرح سبب شده است كه در ميان حزب ليكود نيز شكاف هاي عميقي ايجاد شود.
نكاتي كه ديروز به تصويب رسيد هيچ يك بر خروج اضطراري از غزه تاكيد نمي كردند و خروج اسراييل از غزه لااقل تا فروردين سال آينده صورت نخواهد گرفت.
شارون پس از جلسه ديروز اعلام كرد كه اسراييل تصميم گرفته است تا انتهاي سال ۲۰۰۵ غزه و چهار شهرك اطراف آن را تخليه كند. بيشتر مردم اسراييل لزوم اين موضوع را درك مي كنند و مي دانند كه اين امر به نفع آنان است.
احمد قريع نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام كرد چنانچه خروج نيروهاي اسراييل بطور كامل و جامع صورت بگيرد، فلسطين از آن استقبال خواهد كرد. اما اين خروج فقط شامل تخليه شهرك ها مي شود.
دولت بوش نيز اين خروج را خروجي تاريخي و شجاعانه خواند.
در بيانيه اي كه به همين مناسبت از سوي بوش منتشر شد، آمده است: ما خواهان آن هستيم كه امكانات اجراي اين طرح كه هم اكنون در اسراييل عنوان شده، به صورت تمام و كمال فراهم شود.
اين طرح درحالي از سوي شارون مطرح مي شود كه وي هيچ گونه طرحي براي صلح ندارد. وي معتقد است كه طرف فلسطيني اعتبار لازم براي گفت وگو را ندارد و اسراييل بايد به طور يكطرفه به مناقشات پايان دهد.
از سوي ديگر «حاييم رامون»، نماينده حزب كار در پارلمان رژيم صهيونيستي ديروز اعلام كرد: اين حزب راي عدم اعتماد به دولت اسراييل را كه قرار بود ديروز در پارلمان اين رژيم به بحث گذاشته شود، پس گرفته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس، حاييم با اعلام خبر فوق گفت: «دولت اسرائيل در زمينه عقب نشيني از نوار غزه تصميم تاريخي گرفته است و ما بايد در اين زمينه، دولت را حمايت كنيم.»
درهمين حال حكومت خودگردان فلسطين ديروز نسبت به تاخير در اجراي عقب نشيني رژيم صهيونيستي از نوار غزه تا دستكم بهار سال آينده ميلادي، ابراز نگراني كرد.
«صائب عريقات» وزير مذاكرات حكومت خودگردان فلسطين ديروز به خبرگزاري فرانسه گفت كه من دليل موكول شدن زمان عقب نشيني را تا مارس آينده متوجه نمي شوم.
بر پايه اين گزارش، فلسطينيان پيشتر نسبت به طرح شارون واكنش معتدلي از خود نشان دادند.
مقام هاي حكومت خودگردان به رغم استقبال از عقب نشيني از هر بخش اراضي اشغال شده، تاكيد كردند كه چنين اقداماتي بايد به طور هماهنگ و نه يك جانبه اجرا شود.
از سوي ديگر وزير امورخارجه رژيم صهيونيستي ديروز گفت: مصر پس از خروج نيروهاي اسراييلي از نوار غزه، امنيت و كنترل اين منطقه را به دست خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از العربيه، سيلوان شالوم پس از ورود به قاهره در يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك با «اسامه الباز» مشاور حسني مبارك رييس جمهوري مصر اعلام كرد: مصر تصميم گرفته همزمان با خروج نيروهاي اسراييلي از غزه نقش كليدي را در غزه به عهده بگيرد.
وي گفت: ما با مقامات مصري برسر اين مساله همكاري نزديك داريم تا در روند عقب نشيني از نوار غزه نظم و قانون در منطقه برقرار شود.

ترور خبرنگاران بي بي سي در رياض
007665.jpg
در تازه ترين حمله به خارجي ها در عربستان، يكشنبه شب خبرنگار و فيلمبردار بي بي سي در جنوب رياض هدف گلوله مردان مسلح ناشناس قرار گرفتند.
در اين حمله فيلمبردار ۳۶ ساله بي بي سي كشته و فرانك گاردنر خبرنگار اين شبكه به شدت مجروح شد و اكنون در حالت اغما به سر مي برد.
گاردنر چند سال است كه به عنوان خبرنگار حوزه مسائل امنيتي بي .بي.سي در خاورميانه فعاليت مي كند. اين دو خبرنگار بي .بي.سي از چند روز پيش براي تهيه خبر و گزارش ويژه از وقايع تروريستي اخير در شهر رياض به اين كشور سفر كرده بودند.
به گفته شاهدان اين دو وقتي مورد حمله قرار گرفتند كه مقابل منزل «ابراهيم الرئيس» يكي از مهاجمان مظنون به عمليات تروريستي كه اخيرا كشته شده مشغول تهيه گزارش بودند.
هفته گذشته افراد ناشناس در جاده منتهي به رياض به سوي چند نظامي آمريكايي تيراندازي كردند كه به آنها آسيبي نرسيد. اما يك سعودي مجروح شد.
گاردنر يك روز پيش از اين حمله در گزارشي از رياض كه بر روي سايت بي.بي.سي قرار گرفت از فضاي آكنده از رعب و وحشتي كه ميان خارجي ها در رياض سايه افكنده است خبر داده بود.
او در گزارش خود نوشته بود، القاعده قصد دارد عربستان سعودي را براي خارجي ها كاملا خطرناك كند.
گاردنر از خبرنگاران متخصص در زمينه اخبار مربوط به القاعده است، زبان عربي را به خوبي صحبت مي كند و در زمينه مسائل عربي و اسلامي مطالعات بسياري دارد.
جك استراو وزير امور خارجه انگليس با تحسين فرانك گاردنر كشته شدن تصويربردار بي بي سي را محكوم مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، استراو در بيانيه اي اعلام كرد: من حمله به خبرنگاران بي بي سي را در رياض به شدت محكوم مي كنم.
استراو به خانواده تصويربرداري كه كشته شده است تسليت گفت.
سفير انگليس در عربستان در بيمارستان با گاردنر ملاقات كرد.
وي افزود: ما به تلاش خود براي حمايت از مسئولان عربستاني جهت مبارزه با تروريسم ادامه خواهيم داد.
وزارت خارجه انگليس همچنين از اتباع اين كشور خواست از سفرهاي غيرضروري به عربستان جدا خودداري كنند.
در همين حال سعودالفيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودي دخالت كشورهاي خارجي براي حمايت از اتباع خود در اين كشور را رد كرد.
به دنبال بروز حوادث تروريستي اخير در عربستان، اخباري درباره تقاضاي برخي كشورها براي انجام اقداماتي به منظور حفاظت از اتباع خود در اين كشور منتشر شد.

اتحاديه عرب:
حكم مروان برغوثي غيرقانوني است
اتحاديه عرب روز يكشنبه حكم دادگاه رژيم صهيونيستي عليه مروان برغوثي از فعالان فلسطيني و دبير كل جنبش فتح در كرانه باختري رود اردن را باطل و بي اعتبار خواند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره، حسام زكي سخنگوي عمرو موسي دبير كل اتحاديه عرب در يك مصاحبه مطبوعاتي گفت: «دادگاه اسراييل غيرقانوني است.»
احمد قريع نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطين هم در گفت وگو با راديو صداي فلسطين گفت: «ما هرگونه حكم دادگاه صهيونيستي را رد مي كنيم و آن را غيرعادلانه مي دانيم.» وي افزود: «برغوثي يكي از اعضاي پارلمان فلسطين و رهبر ملي فلسطين است و نيروهاي اشغالگر حق محاكمه وي را ندارند.»
صائب عريقات وزير مذاكرات تشكيلات خودگردان فلسطين نيز دادگاه صهيونيستي را براي محاكمه برغوثي صالح ندانست و خواستار آزادي هر چه سريعتر وي شد.
وي در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه گفت: «محاكمه برغوثي غيرقانوني و بي اعتبار است زيرا دادگاه صهيونيستي صلاحيت محاكمه عضو شوراي قانونگذاري فلسطين را ندارد.»

يك گروه نظامي آمريكا وارد تاجيكستان شد
يك  گروه  نظامي آمريكا ظاهرا با هدف  برگزاري  يك  دوره  آموزش  مرزباني  براي نظاميان  تاجيك ، ديروز وارد تاجيكستان  شد.
در اين  دوره  آموزشي  ۱۰ روزه  كه  در شهر «دوشنبه » پايتخت  تاجيكستان  برپامي شود، گروهي  از مرزبانان  افغاني  نيز شركت  مي كنند.
سفير آمريكا در تاجيكستان  ديروز به  خبرنگاران  گفت : گروه  نظامي  آمريكايي  همچنين  از مرز مشترك  تاجيكستان  و افغانستان  بازديد مي كند.
«ريچارد هوگلند» افزود: نظاميان  اعزامي آمريكا مشكلات  و نارساييها موجوددر كميته  مرزباني  تاجيكستان  را بررسي  مي كنند و بر اساس  پيشنهاد اين  هيات ، وزارت  دفاع  آمريكا كمكهاي  خود را در اختيار اين  كميته  قرار مي دهد.
وي  از اعلام  رقم  دقيق  كمك  پيش  بيني  شده  از سوي  وزارت  دفاع  آمريكا براي كميته  مرزباني  تاجيكستان ، خودداري  كرد و گفت : كمكهاي  ما تنها در قالب تجهيزات  نظامي خواهد بود.

شورشيان هوتوي رواندا ۶۰ غير نظامي كنگويي را ربودند
يكي  از مقامات  سازمان  ملل  ديروز اعلام  كرد شورشيان  هوتوي  رواندا درروزهاي  اخير۶۰ غير نظامي كنگويي  را در شرق  جمهوري  دمكراتيك  كنگو ربوده اند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه از بوكاوو تيموتي  ريد از مقامات  هيأت  سازمان ملل  در جمهوري  دمكراتيك  كنگو اعلام  كرد بر اساس  اطلاعات  ما نيروهاي دمكراتيك  آزاديبخش  رواندا ۶۰ غير نظامي را در روزهاي  اخير در سانژ واقع  در حدود ۳۰ كيلومتري  شمال  اوويرا ربوده اند.
شهر اوويرا واقع  در جنوب  بوكاوو با بوروندي  هم  مرز است .
نيروهاي  دمكراتيك  آزاديبخش  شامل  شورشيان  هوتوي  رواندا است  كه  پس  از نسل كشي  سال  ۱۹۹۴ عليه  اقليت  توتسي  در رواندا به  جمهوري  دمكراتيك  كنگو پناهنده  شده اند.

عفو بين الملل ناامني در افغانستان را محكوم كرد
سازمان  عفو بين الملل  ديروز جو ناامني  روزافزون  در افغانستان را كه  بازسازي  اين  كشور را به  شدت  تهديد مي كند محكوم  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از كابل  عفو بين الملل  در بيانيه اي  قتل پنج  تن  از كارمندان  هلندي  سازمان  پزشكان  بدون  مرز از جمله  سه  اروپايي را در حمله  افراد مسلح  ناشناس  در جاده  فرعي  در استان  بادغيس  در شمال غربي  افغانستان  محكوم  كرد.اين  سازمان  افزود در شش  ماه  اخير دست  كم  ۱۸ كارمند امور بشردوستانه شامل  پنج  خارجي  و سيزده  افغان  در حين  ماموريتهاي  بشردوستانه  و فعاليت براي  بازسازي  افغانستان  كشته  شده اند.
اين  سازمان  مدافع  حقوق  بشر خاطرنشان  كرد اين  حملات  ديگر به  مناطق  خاصي محدود نمي شود و سراسر استانهاي  افغانستان  را فرا گرفته  است .
در بيانيه  عفو بين الملل  آمده  است  هدف  اين  حملات  كارگران  خارجي  و كارگران افغان  هستند كه  موجب  ايجاد جو ناامني  روزافزون  در اين  كشور شده  است .
اين  سازمان  افزود دولت  افغانستان  و جامعه  بين المللي  نبايد به  محكوم كردن  اين  حملات  بسنده  كنند بلكه  بايد تدابير لازم  را اتخاذ كنند تا ثبات و امنيت  در اين  كشور برقرار شود.

تهديد القاعده
امدادگران خارجي در پاكستان را به مخفيگاه كشاند
امدادگران  خارجي  ديروز با وجود اطمينان  دادن  مقامات  پاكستاني  در باره  تهديدات  روز يكشنبه نيروهاي  وابسته  به  القاعده  براي  حمله  انتحاري  به  آنها در يك  هتل  و نيز خانه هاي  شخصي  مخفي  شدند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از كويته  يكي  از مقامات  كميسارياي  عالي  آوارگان  سازمان  ملل  گفت  ما امروز طرح هايي  براي  از سرگيري  نسبي  فعاليت خود داشتيم  اما به  توصيه  مقامات  امنيتي  سازمان  ملل  در اسلام آباد آن  رابه  تعويق  انداختيم .
حدود سي  امدادگر آمريكايي،  انگليسي،  فرانسوي  و سوداني  از ديروز در يك هتل  چهار ستاره  و خانه هاي  شخصي  در شهر كويته  مركز ايالت  بلوچستان  پناه گرفته اند.
به  اين  امدادگران  هشدار داده  بودند كه  يك  مقام  سابق  طالبان نقشه اي  براي  حملات  انتحاري  به  امدادگران  غربي  طراحي  كرده  است .

چهار نظامي تركيه در درگيري با مخالفين كرد زخمي شدند
در درگيري ديروز بين نيروي ارتش تركيه با مخالفين كرد اين كشور در استان «بينگول» در جنوب شرق تركيه، چهار نظامي زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري «آناتولي» اين درگيري صبح ديروز در مناطق روستايي شهرستان «بويلي دره» از توابع بينگول، رخ داد و در جريان آن چهار افسر ارتش تركيه زخمي شدند.

ادامه درگيري نيروهاي دولتي و شبه نظاميان طالبان در استان هاي جنوبي افغانستان
درگيري هاي نيروهاي دولتي افغانستان همراه با نيروهاي آمريكايي با شبه نظاميان طالبان در استان هاي جنوبي و جنوب شرقي افغانستان همچنان ادامه دارد.
در همين حال، سخنگوي نيروهاي آمريكايي در افغانستان از دستگيري پنج تروريست در ولايت «زابل» در جنوب اين كشور خبر داد.
«تك منسيجر» ديروز در يك نشست خبري در كابل بيان داشت: دو روز قبل نيروهاي آمريكايي و شبه نظاميان طالبان در شمال شهر «اسپين بولدك» در مرز افغانستان و پاكستان در ولايت زابل درگير شدند.وي افزود: در اين درگيري شبه نظاميان طالبان با سلاح هاي سبك به نيروهاي آمريكايي در منطقه حمله كردند.
وي گفت: به دليل شدت درگيري، هواپيماها و بالگردهاي آمريكايي مواضع شبه نظاميان را بمباران كرده و آنان را مجبور به فرار به ارتفاعات منطقه نمودند.
منسيجر درباره تعداد تلفات شبه نظاميان طالبان اضافه كرد: در اين حمله چند تن از شبه نظاميان كشته شدند، ولي تاكنون تعداد دقيق آنان مشخص نشده است.
اين سخنگو ادعا كرد: در اين درگيري نيروهاي آمريكايي متحمل تلفاتي نشدند.
همچنين «جان محمدخان» والي ولايت «ارزگان» در جنوب افغانستان يكشنبه شب از يك حمله تروريستي در حومه مركز اين ولايت جان سالم بدر برد.يك منبع آگاه به خبرنگاران ايرنا گفت: در جريان حمله شبه نظاميان طالبان به والي ولايت ارزگان و همراهانش، سه محافظ وي مجروح شدند.
شبه نظاميان طالبان صبح دوشنبه ادعا كردند كه والي ارزگان نيز در بين مجروحين است.
اين منبع افزود: هواپيماها و بالگردهاي آمريكايي بلافاصله منطقه را مورد حمله هوايي قرار دادند كه در نتيجه ۱۳ شبه نظامي طالبان كشته شدند كه اجساد كشته شدگان در منطقه ديده مي شود.وي اضافه كرد: همچنين پنج نفر از شبه نظاميان دستگير شدند كه نيروهاي آمريكايي آنان را با خود بردند.
از سوي ديگر يك عضو دفتر مطبوعاتي نمايندگي سازمان ملل در افغانستان (يونيما) اعلام داشت: حمله به كاروان يونيما در ولايت پكتيا واقع در جنوب شرق افغانستان تلفاتي دربر نداشته است.
خانم «سارا تيلفورد» به خبرنگار ايرنا گفت: كارمندان يونيما يكشنبه شب در مسير «خوست-گرديز» مراكز ولايات خوست و پكتيا مورد حمله افراد مسلح قرار گرفتند كه با مقاومت پليس افغانستان كه كاروان را همراهي مي كرد، كسي آسيب نديد.
وي افزود: بعد از حمله به كاروان، نيروهاي امنيتي دولتي اقدام به آتش متقابل كردند.
همچنين منابع رسمي افغان ديروز اعلام كردند عناصر وابسته به گروه طالبان شب دوشنبه با حمله به مركز لوگر، استان همجوار كابل در جنوب شرق افغانستان، يك مأمور پليس افغان را به قتل رساندند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كابل، لطف الله مشعل، سخنگوي وزارت كشور افغانستان اعلام كرد نيروهاي طالبان شب دوشنبه به منطقه خاروار واقع در يكصد كيلومتري جنوب كابل حمله كردند و در درگيري با نيروهاي پليس افغانستان كه حدود يكساعت طول كشيد يك مأمور پليس را كشتند. اين مقام افغان اضافه كرد نيروهاي پليس حمله طالبان را دفع و آنها را از منطقه متواري كردند.
در همين حال حزب «خادم الفرقان» كه افراد آن از بنيانگذاران گروه طالبان در افغانستان است، يكشنبه شب در اطلاعيه اي، فعاليت مجدد خود را در اين كشور اعلام كرد.
اين حزب با تشكيل گروه طالبان در افغانستان، فعاليت خود را متوقف كرده بود و اكثر اعضاي آن به اين گروه پيوستند.
«ملامحمد عمر» رهبر گروه طالبان از اعضاي فعال اين حزب بود كه بعد از جدايي از آن حزب، رهبري گروه طالبان را برعهده گرفت.
حزب خادم الفرقان در اطلاعيه اي اعلام كرد قصد دارد با جذب افراد معتدل و روشنفكر گروه طالبان، انديشه ميانه اي از اين گروه را در افغانستان احيا كند.
در اين اطلاعيه آمده است: حزب خادم الفرقان مخالف تروريسم است و آن را نفي مي كند.

كوتاه از سياست جهان
هواپيماهاي اسرائيلي حريم هوايي لبنان را نقض كردند
هواپيماهاي جنگي رژيم صهيونيستي صبح ديروز براي دومين روز پياپي با نقض حريم هوايي لبنان در آسمان شهرهاي نبطيه، صور، صيدا و مناطق ناقوره در جنوب اين كشور به پرواز شناسايي اقدام كردند.
سرفرماندهي ارتش لبنان ديروز با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه پدافند نيروي هوايي ارتش لبنان در اقدام دفاعي به سوي هواپيماهاي متجاوز شليك كرد.
نيروهاي رژيم اشغالگر قدس از زمان فرار از جنوب لبنان در سال ۱۳۷۹ خورشيدي تاكنون هزاران بار قلمرو هوايي، زميني و دريايي لبنان را نقض كردند.
پاكستان ۱۳ فروند بالگرد از روسيه خريد
روسيه ۱۳ فروند بالگرد ويژه حمل ونقل نظامي «ام.آي- ۱۷» به مبلغ ۵۰ ميليون و ۷۰۰ هزار دلار به پاكستان فروخت.
خبرگزاري ايتارتاس ديروز با اعلام اين خبر به نقل از يك مقام نظامي روس افزود: آخرين محموله شامل ۴ فروند بالگرد هفته گذشته تحويل پاكستان شد.
اين بالگردها محصول صنايع دفاعي تاتارستان بوده و در كارخانه بالگرد سازي قازان ساخته شده اند.به گفته اين مقام يك شركت انگليسي در قرارداد نظامي به عنوان واسطه عمل كرده است.دولت پاكستان ۱۲ فروند از اين نوع بالگرد را نيز در سال ۱۹۹۵ از روسيه خريداري كرده است.اين كشور قصد خريد ۱۲۰ بالگرد نظامي از آمريكا به منظور استفاده در عمليات مبارزه با تروريست هاي خارجي پناه گرفته در مناطق مرزي افغانستان را دارد.
۷۹ درصد مردم ژاپن از سلاح اتمي كره شمالي بيمناكند
نظرسنجي روزنامه ژاپني «سانكي» نشان مي دهد كه ۷۹ درصد از مردم ژاپن از سلاح اتمي و موشك هاي كشور همسايه خود كره شمالي احساس خطر مي كنند.
براساس گزارش روزنامه سانكي در اين نظرسنجي ۶/۱۹ درصد از مردم ژاپن نيز گفتند كه نسبت به اين موضوع احساس خطر نمي كنند.در اين نظرسنجي همچنين ۴/۵۲ درصد از نظردهندگان گفتند كه نسبت به عادي سازي روابط ژاپن با كره شمالي ديدگاه منفي دارند.اين در حالي است كه ۴۱ درصد از نظردهندگان با عادي شدن روابط ميان ژاپن و كره شمالي موافقت نشان دادند.
پايان سفر بشاراسد به كويت
خبرگزاري كويت اعلام كرد: بشاراسد رئيس جمهور سوريه يكشنبه شب پس از ديدار با امير و مقامات بلندپايه كويت، اين كشور را ترك كرد.
برپايه اين گزارش، بشاراسد در ديدار با شيخ «جابرالاحمد» امير كويت در مورد راههاي توسعه روابط دوجانبه و تحولات منطقه گفت وگو كرد.
در اين سفركوتاه كه كمتر از شش ساعت طول كشيد، رئيس جمهور سوريه با نخست وزير، وزير خارجه، رئيس مجلس و چند مقام ديگر كويتي ديدار كرد.
در جريان حمله آمريكا به عراق، روابط دوكشور دستخوش  تنش شد و شماري از نمايندگان كويتي، سوريه را جزو كشورهاي ضدكويتي دانسته و توافقنامه هاي اقتصادي خود با اين كشور را به حال تعليق درآوردند.
آغاز مذاكرات سئول و واشنگتن
براي كاهش نيروهاي آمريكايي در كره جنوبي
مقامهاي كره جنوبي و آمريكا ديروز در سئول درخصوص كاهش احتمالي ۱۲ هزار نيروي آمريكايي از شبه جزيره كره مذاكرات خود را آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري يونهاپ به نقل از مقامهاي رسمي كره جنوبي، در اين مذاكرات دوروزه، قرار است مقامات آمريكايي طرف كره اي را در جريان برنامه واشنگتن براي كاهش نيروهاي اين كشور در كره جنوبي قرار دهند.
براساس اين گزارش، همچنين در اين مذاكرات قرار است در مورد يك جدول كاري براي بررسي جزييات انتقال نيروهاي آمريكايي به خارج از شهر سئول گفت وگوهايي نيز صورت گيرد.در چارچوب قرارداد امنيتي دو كشور، آمريكا ۳۷ هزار نيروي نظامي در كره جنوبي به منظور پشتيباني از اين كشور در برابر تهديدات احتمالي كره شمالي مستقر كرده است.
آمريكا پايگاه آموزش نظامي در استراليا تاسيس مي كند
منابع آگاه در آمريكا و استراليا ديروز گفتند، اين دو كشور براي تاسيس پايگاه آموزش نظامي در شمال استراليا در آستانه رسيدن به توافق هستند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از سيدني، «رابرت هيل»، وزير دفاع استراليا ديروز گفت، در كنفرانس امنيتي كه هفته گذشته در سنگاپور برگزار شد، با «دونالد رامسفلد»، همتاي آمريكايي خود درباره اين طرح مذاكراتي انجام داده است.
هيل افزود، بر اساس اين طرح كه ايده آن نخستين بار سال گذشته مطرح شد، واشنگتن براي مدرنيزه كردن پايگاهي نظامي در استراليا، دهها ميليون دلار سرمايه گذاري خواهد كرد. قرار است از اين پايگاه براي رزمايش هاي زميني، هوايي و دريايي كه آمريكا و استراليا به طور مشترك انجام مي دهند، استفاده شود.
لوموند: قانون منع حجاب به مدارس فرانسه ابلاغ شد
در پي ارائه طرح منع استفاده از نشانه هاي مذهبي در كشور فرانسه و تصويب آن در مجلس ، اين طرح به مدارس اين كشور ابلاغ شد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه فرانسوي لوموند، سنديكاي فرانسوي هدايت آموزش ملي كه قوانين حاكم بر دبيرستانها و كالج هاي فرانسه را به مورد اجرا مي گذارد، اعلام كرد: بر اساس اصل لائيسيته در كشور فرانسه به تمام مدارس دولتي فرانسه ابلاغ شد كه طرح «منع استفاده از نشانه هاي مذهبي» را به كار گيرند. اين طرح، حجاب براي دختران مسلمان را نيز در بر مي گيرد.
سنديكاي مذكور كه اجراي قوانين تصويب شده را در مدارس به عهده دارد، در ادامه آورده است: طبق قانوني كه در مجلس فرانسه به تصويب رسيده است، به كار بردن هر گونه نشانه مذهبي از اين پس در مدارس دولتي ممنوع مي باشد.
سياست نگرش به شرق مالزي ادامه مي يابد
عبدالله بداوي نخست وزير مالزي در مصاحبه با روزنامه ژاپني «نيهون كيزاي» گفت كه كشورش به سياست «نگاه به شرق» كه از سوي «ماهاتير محمد» نخست وزير پيشين اين كشور در پيش گرفته شده بود، ادامه مي دهد.به گزارش ايرنا از توكيو بداوي افزود كه مالزي در چارچوب سياست نگاه به شرق مصمم است كه به همكاري هايش با ژاپن ادامه داده و آن را تقويت كند.نخست وزير مالزي در اين مصاحبه درباره عمليات دهشت افكني از سوي گروه هاي تندرو اسلامي گفت كه مسلمانان افراد صلح دوستي هستند و عمليات تروريستي را نمي پذيرند.
دستگيري يك تبعه روسي در پاكستان
يك  مقام  اطلاعاتي  پاكستان  اعلام  كرد نيروهاي  امنيتي  اين  كشور روز يكشنبه يك تبعه  روسيه  را به  اتهام  ارتباط داشتن  با شبكه  القاعده  در منطقه اي واقع  در مرز پاكستان  با افغانستان  دستگير كردند.به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از پيشاور اين  مقام  اطلاعاتي  پاكستاني  كه نخواست  نامش  فاش  شود گفت  اين  مرد ۲۳ ساله  قفقازي  كه  به  بازجويان پاكستاني  خود گفته  است  اهل  يكي  از روستاهاي  نزديك  مسكو مي باشد، در نزديكي شهر ميرانشاه  مركز استان  وزيرستان  شمالي  پاكستان  دستگير شد.
مبارزان  و جنگجويان  خارجي  از جمله  مبارزان چچني  در ميان  قبايل  پاكستان  پنهان  شده اند و با نيروهاي  تحت  رهبري  آمريكا در افغانستان  مبارزه  مي كنند.
با اين  حال  مقامات  امنيتي  پاكستان  اعلام  كرده اند به  نظر نمي رسد اين  فرد چچني  باشد.

يك قايق جنگي رژيم صهيونيستي در آبهاي جنوب لبنان هدف موشك قرار گرفت
منابع ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه يك فروند قايق جنگي اين رژيم روز دوشنبه در آب هاي ساحلي شمال فلسطين از داخل خاك لبنان هدف موشك قرار گرفت.
به گزارش ايرنا از بيروت راديو تل آويو به نقل از اين منابع گزارش داد: موشك هاي شليك شده به هدف برخورد نكرد و اين حادثه هيچ گونه تلفاتي در بر نداشت.منابع رژيم صهيونيستي ادعا كردند كه شليك موشك زماني روي داد كه قايق اسرائيلي در آبهاي ساحلي اين رژيم در حال گشت زني بود.
راديو تل آويو مدعي شد كه شليك موشك به قايق جنگي اسرائيلي در ادامه اقدامات تحريك آميز گروه هاي لبناني قرار دارد.اين راديو افزود كه ارتش اسرائيل در برابر اينگونه اقدامات سكوت نخواهد كرد.
منابع خبري پيش از اين گفته بودند كه چهار فروند موشك از جنوب لبنان به شمال فلسطين شليك شد كه سه موشك در داخل خاك لبنان و سه فروند ديگر در آبهاي ساحلي بندر ناقوره سقوط كرده است.تاكنون هيچ گروه لبناني مسئوليت اين حمله را به عهده نگرفته است و منابع حزب الله نيز از اين مسأله ابراز بي اطلاعي كردند.

ترور يكي از فرماندهان سپاه بدر در بغداد
سخنگوي  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي عراق  ديروز دوشنبه  از ترور يكي  از فرماندهان  سپاه  بدر وابسته  به  مجلس اعلاي  انقلاب  اسلامي  عراق  در بغداد خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه محسن  حكيم  در مصاحبه  با خبرنگاران  گفت  مهاجمان  ناشناس  با تيراندازي  به سوي  ژنرال  شاهر فيصل  الشاهر يكي  از فرماندهان  سپاه  بدر وي  را كشتند.
اعضاي  سپاه  بدر پارسال  پس  از سرنگوني  صدام  حسين  توسط نيروهاي  تحت  رهبري  آمريكا به  عراق  بازگشتند.
از آن  پس  ده  هزار عضو اين  سپاه  نام  قديمي  مقاومت  خود را به  سازمان بازسازي  بدر تغيير دادند سازماني  كه  فعاليتش  را با وزارت  كشور وپليس  عراق  و همچنين  نيروهاي  ائتلاف  هماهنگ  مي كند.
شيخ  قاسم  الهاشمي  از مقامهاي  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي  عراق  مقتدي  صدر را به  دست  داشتن  در قتل  حكيم  متهم  كرد.
شبه  نظاميان  مقتدي  صدر طي  دو ماه  گذشته  درگيري هاي  مرگباري  با نيروهاي  آمريكايي  داشته اند.
در همين حال براثر انفجار در انبار مهمات شبه نظاميان طرفدار مقتدي صدر روحاني شيعي عراقي در نزديكي مسجد اعظم كوفه ديروز دوشنبه دستكم دو عراقي كشته و ۹ تن ديگر زخمي شدند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از كوفه، شاهدان گفتند اصابت راكت به انبار مهمات شبه نظاميان طرفدار مقتدي صدر در نزديكي مسجد اعظم كوفه باعث اين انفجار شد.
يكي از پزشكان بيمارستان محمدباقر حكيم شمار تلفات اين حادثه را دو كشته و ۹ زخمي اعلام كرد اما هنوز مشخص نيست اين افراد غيرنظامي يا از شبه نظاميان بوده اند.مقتدي صدر مراسم نماز جمعه را هر هفته در اين مسجد برگزار مي كند.ارتش آمريكا نيز در بيانيه اي اين انفجار را تاييد كرد.

آخرين تحولات مربوط به قطعنامه آمريكا و انگليس درباره عراق
قطعنامه پيشنهادي آمريكا و انگليس درباره عراق تا ديشب نيز همچنان موضوع بحث و گمانه زني بود.
خبرگزاري فرانسه ديشب به نقل از ديپلمات ها گزارش داد كوفي عنان دبيركل سازمان ملل و اخضر ابراهيمي نماينده وي در امور عراق آماده شده اند كه تا پايان روز دوشنبه (بامداد سه شنبه) درباره عراق به شوراي امنيت گزارش دهند. درهمين حال آمريكا و انگليس نيز لحن قطعنامه خود را براي جلب نظر روسيه و فرانسه نرم تر كرده اند.
خبرگزاري فرانسه همچنين از نزديك شدن مواضع آمريكا و منتقدان اين كشور برسر پيش نويس قطعنامه خبر داد اما اضافه كرد روسيه همچنان انتقادهايي دارد.
خبرگزاري رويتر هم به نقل از نگرو پونته سفير آمريكا در عراق گزارش داد، پيش نويس قطعنامه تا پايان روز دوشنبه (بامداد سه شنبه) به شوراي امنيت ارايه مي شود. ساعتي پيش از نگرو پونته، كاندوليزا رايس گفته بود پيش نويس در روزهاي آينده به شوراي امنيت ارايه مي شود.
درباره زمان بررسي قطعنامه در شوراي امنيت اطلاع دقيقي در دست نيست اما خبرگزاري رويتر اعلام كرد نگرو پونته اميدوار است اين كار روز سه شنبه انجام شود.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |