چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۲
نمي توان خلا ف يك مشاور املا ك را به پاي همه نوشت
دلالان مسكن در همه جاي دنيا فعاليت مي كنند
ما به معني واقعي كلمه «دلا ل» هستيم يعني دلالت مي كنيم و تنها دلالا ن قانونمندي هستيم كه قانون حرفه ما از سال ۱۳۱۶ تصويب شده و تا امروز هم حق و حقوقمان محفوظ بوده است. نبايد به خاطر فعاليت هاي بي اساس چند دفتر مشاور املا ك كه پروانه كسب ندارند همه فعالان اين صنف را متهم كرد
003861.jpg
آذر ديوسالار
اتحاديه مشاورين املا ك شهر تهران، بلا فاصله پس از چاپ گزارشي از عملكرد مشاورين املا ك شهر تهران، تحت عنوان «آژانس مسكن، طراحي، اجرا، نظارت، برخورد منفي يا واقع گرايي صرف؟» در بازارچه همشهري روز سه شنبه، اعلا م آمادگي كرد براي روشن شدن مواردي كه در گزارش به آنها اشاره شده بود و رفع سوءتفاهم ها در مورد اين صنف، اطلا عاتي را درباره صنف مشاورين املا ك در اختيارمان قرار دهد. دانستن بعضي موارد درباره عملكرد اين صنف، به دليل شكل و حساسيت عملكردشان و نقشي كه مي توانند در جريان خريد، فروش يا اجاره يك ملك داشته باشند، نه تنها خالي از لطف نيست بلكه ضروري هم به نظر مي رسد!
اتحاديه مشاورين املا ك شهر تهران به زعم رئيس اين اتحاديه، مصطفي قلي خسروي، طراحي، اجرا و نظارت بر امور مشاورين املا ك تهران را برعهده ندارد بلكه هويت افرادي كه متقاضي تأسيس دفتر مشاور املا ك هستند را بررسي و برايشان پروانه كسب صادر مي كند و پاسخگوي امور صنفي آنها است.
اعضاي اين اتحاديه پيش از هر چيز اصرار دارند هيچ عناويني از جمله آ ژانس، بنگاه، خانه سازان، انبوه سازان يا ... به جاي مشاور املا ك به اين صنف نسبت داده نشود و آنها صرفاً مشاور املا ك هستند. با اين وصف هر شهروندي مي تواند از يك دفتر مشاوره املا ك در مورد خريد، فروش و اجاره (پيش فروش و مواردي مشابه جزو دستورالعمل هاي قانوني مشاور املا ك نيست)، مشاوره بگيرد. بنابراين آنهايي كه در اين دفاتر پاسخگوي مشتريان هستند در درجه اول بايد كارشناس باشند!
مصطفي قلي خسروي ضمن ابراز نارضايتي از تخلفاتي كه به اين صنف نسبت داده مي شود، درباره نگاه جامعه به مشاورين املا ك مي گويد: «بايد ديد چند معامله به كمك همين مشاورين در شهر تهران انجام مي شود و چند مورد خلا ف هم صورت مي گيرد. اين كه بگوييم اين حرفه را بايد حذف كرد، منصفانه نيست ! چراكه واسطه ها و دلالان مسكن در همه جاي دنيا هستند و فعاليت مي كنند.
ما به معني واقعي كلمه «دلا ل» هستيم يعني دلالت مي كنيم و تنها دلالا ن قانونمندي هستيم كه قانون حرفه ما از سال ۱۳۱۶ تصويب شده و تا امروز هم حق و حقوقمان محفوظ بوده است. نبايد به خاطر فعاليت هاي بي اساس چند دفتر مشاور املا ك كه پروانه كسب ندارند همه فعالان اين صنف را متهم كرد».
هر كسي كه بخواهد به صورت قانوني دفتر مشاوره املا ك داشته باشد و به عنوان مشاور در اين عرصه فعاليت كند، لازم است به دفتر اتحاديه مراجعه كند و پس از ارائه مدارك اوليه مبني بر تجاري يا اداري بودن ملك دفتر و پرداخت عوارض كسبي سال ۱۳۷۶، كپي شناسنامه و ... پروانه كسب درخواست كند و از آنجا كه در اتحاديه مشاورين املا ك به شدت حقوق قانوني افراد مورد احترام است (تا آنجا كه شوراي عالي نظارت وزارت بازرگاني، براي پذيرش افراد هيچ سقفي را معين نكرده است!)، در مرحله اول همه افراد پذيرش مي شوند و پرونده هايشان در هيأت مديره اتحاديه مورد بررسي قرار مي گيرد و پذيرفته شدگان براي تكميل مدارك لا زم است، گواهي عدم سوءپيشينه و گواهي عدم اعتياد ارائه كنند. پس از اين مرحله، اتحاديه متقاضيان را به اداره اماكن معرفي مي كند تا صلا حيتشان محرز شود، بعد از اين مرحله هر متقاضي در صورتي كه عوارض شهرداري، دارايي، بيمه و ... را هم پرداخته باشد مي تواند براي گذراندن دوره آموزشي اتحاديه اقدام كند، پس از آن (شايد با كمي استثنا، قبل از آن!) مي تواند سوگند مخصوص را ياد، پروانه اش را دريافت و رسماً به عنوان مشاور املا ك فعاليت خود را آغاز كند.
از اين رو كساني كه پروانه كسب دارند، به لحاظ گذر از اين مراحل، به نسبت بيش از مشاوريني كه پروانه كسب ندارند، افرادي قابل اعتماد هستند و همين سخت گيري ها و قانونمندي (با فرض اين كه بدون هيچ چشم پوشي، اشتباه يا استفاده و حتي سوءاستفاده از مفرهاي قانوني انجام شود) به شما اطمينان خواهد داد، مي توانيد از مشاوره هاي اين مشاورين، آسوده و بي دغدغه، بهره  بگيريد و اميدوار باشيد در صورت بروز هر مشكلي از طريق توسل به قانون خواهيد توانست مشكلا تتان را حل كنيد.
رئيس اتحاديه مشاورين املا ك شهر تهران، ضمن تأكيد بر سخت گيري هاي اين اتحاديه براي صدور پروانه و برخورد با افراد خلا ف كار از مردم خواست تا در صورت بروز هر مشكلي يا مشاهده تأسيس دفتري بدون پروانه كسب اتحاديه را از مسأله باخبر كنند و اطمينان داد در هر موردي اتحاديه تا آنجا كه بتواند به حل مشكلا ت كمك كند.
اين اتحاديه اختيارات خاصي دارد و نمي تواند در صورت بروز هر تخلفي اقدامات لا زم را انجام دهد؛ اما اين دليل نمي شود كه اين اتحاديه و مسؤولينش در مورد مسائل بي تفاوت باشند.
خسروي در اين باره مي گويد: «در صورتي كه يكي از اين دفاتر اضافه كميسيون دريافت كرده باشد، يا هويتش احراز نشده باشد ما رسيدگي مي كنيم ولي مسائل مربوط به اجاره نامه، قرارداد و ... به دادگاه مربوط مي شود و اگر واحدي پروانه كسب نداشته باشد اداره اماكن با آن برخورد خواهد كرد، با اين وجود اگر هر مشكلي پيش بيايد، اتحاديه تا جايي كه بتواند افراد را راهنمايي خواهد كرد. اما اينجا مشاوره حقوقي رايگان ارائه مي كنيم و كميسيون هاي فني و حل اختلا ف داريم كه سعي خواهيم كرد در اين كميسيون ها مشكلا ت را كدخدامنشانه بررسي كنيم؛ در حال حاضر بيش از دوازده هزار نفر عضو اتحاديه هستند و ما براي كنترل و نظارت بر كار آنها تنها پنجاه بازرس در كل شهر تهران داريم و نيروهاي اداره اماكن هم آنقدر نيستند كه بتوانند همه چيز را كنترل و به كار همه اين افراد نظارت داشته باشند، اين كار حتي منطقي هم نيست، از مردم خواهش مي كنم در صورت برخورد با هر نوع تخلفي بخصوص مشاهده دفاتري كه پروانه كسب ندارند، ما را مطلع كنند».
به خاطر داشته باشيد هنگام مراجعه به يكي از اين دفاتر كه پروانه كسب هم دارد و اين پروانه و البته گواهي نامه پايان دوره فني و حرفه اي اش در معرض ديد قرار گرفته، ممكن است متوجه شويد شخصي با نام مباشر، يا هر عنوان ديگري، پاسخگوي شماست. مباشر كسي ا ست كه در صورت صدور پروانه كسب براي يك خانم يا يك فرد كهن سال كه توانايي انجام امور را ندارد، از سوي صاحب پروانه انتخاب و توسط اتحاديه تأييد مي شود تا عملا ً كارها را به دست گيرد، در چنين مواردي بد نيست كسي كه پروانه كسب به نام اوست هم پاي قرارداد شما را امضا كند.
اميدواريم خيلي زود اتفاقاتي كه در اتحاديه و به همت مصطفي قلي خسروي درحال وقوع است، به نتيجه برسد و اتحاديه بتواند صلا حيت ساير كاركنان يك دفتر مشاور املا ك را نيز مورد بررسي قرار دهد و تأييد كند.
اين نكته هم شنيدني است كه تنها نكته مورد تأييد اتحاديه در گزارش فوق الذكر ارقامي است كه از درصد كارمزدها ارائه شده است، رئيس اتحاديه مشاوران املا ك تهران و اعضاي آن و البته ضمن مقايسه ميزان اين درصدها با ساير كشورها، اميدوارند هيأت عالي نظارت براي افزايش مجدد اين درصدها، پس از كاهش آن از يك درصد به نيم درصد، اقدام كند.

بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
گوناگون
|  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |