يكشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۶ - Jun 13, 2004
شوراي اقتصاد تصويب كرد:
تعرفه هاي بيمه شخص ثالث امسال تغيير نمي كند
گروه اقتصادي: براساس مصوبه شوراي اقتصاد تعرفه بيمه شخص ثالث در سال جاري بدون هيچ افزايشي نسبت به تعرفه هاي سال گذشته اعمال مي شود.
به گزارش خبرنگار ما براساس مصوبه هيات دولت در تاريخ بيست وپنج بهمن ماه سال گذشته افزايش ميانگين تعرفه هاي بيمه شخص ثالث حداكثر به ميزان ۱۰درصد نسبت به نرخ هاي مصوب سال ۸۱ مجاز بود. علاوه بر اين شركت هاي بيمه تجاري موظف شده بودند با رعايت تعرفه هاي مصوب و بدون تحميل بيمه اجباري نسبت به فروش خدمات بيمه اجباري اقدام كنند.براساس مصوبه جديد شوراي اقتصاد بيمه مركزي ايران موظف است نسبت به اجراي دقيق اين بند نظارت كند.شوراي اقتصاد به استناد بند ب ماده ۳۰ قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در امور معين، مقرر كرد، بيمه مركزي ايران و شركت هاي بيمه تجاري تعرفه هاي بيمه موضوع تصويب نامه هيات وزيران را در سال ۸۳ بدون هيچگونه افزايشي نسبت به تعرفه هاي سال ۸۲ اعمال كنند.اين مصوبه شوراي اقتصاد در يازدهم خردادسال جاري به وزارت امور اقتصادي و دارايي ابلاغ شده است.

با گذشت سه ماه از آغاز سال جاري
تأخير در روند خصوصي سازي ادامه دارد
007926.jpg
گروه اقتصادي: از زمان حضور رئيس جديد سازمان خصوصي سازي تاكنون هيچ سهامي براي عرضه در چارچوب برنامه خصوصي سازي در بورس تهران عرضه نشده است.
پوري حسيني پس از انتصاب به سمت رئيس سازمان خصوصي سازي تاكنون در زمينه اقدام عملي براي عرضه سهام و خصوصي سازي سخن نگفته است و از برنامه هاي گوناگون از جمله عرضه سهام شركت هاي بزرگ كه وي از آن با تعبير دانه درشت ها نام برد سخن گفته است.
با ادامه تأخير در برنامه هاي خصوصي سازي بيم آن مي رود كه پيش بيني ۲۲۰۰ ميليارد تومان درآمد خصوصي سازي در بودجه سال جاري تحقق نيابد. در سال گذشته نيمي از كل درآمد خصوصي سازي محقق نشد.
ديروز و در ارتباط با ادامه تأخير در عرضه سهام شركت هاي دولتي دكتر حسين عبده تبريزي دبير كل بورس نيز خواهان سرعت در عرضه سهام شركت هاي دولتي در بورس تهران شد و از سازمان خصوصي سازي درخواست كرد كه چه بزرگ و چه كوچك به عرضه سهام در بورس اقدام كند.
وي در گفتگو با ايسنا افزود: بورس در حال حاضر به عرضه سهام نياز دارد و نقدينگي لازم نيز در اين بازار وجود دارد.
سازمان بورس هر كاري كه سازمان خصوصي سازي برحسب وظايفش لازم داشته باشد با توجه به همكاري هايي كه در گذشته با اين سازمان داشته انجام خواهد داد.
پوري حسيني از زمان حضور در سازمان خصوصي سازي كه در پي كناره گيري دكتر سيداحمد ميرمطهري از اين سازمان جايگزين وي شده تاكنون چند بار و در مصاحبه هاي گوناگون برنامه هاي خود را تشريح كرده است.
عليرغم ضرورت خصوصي سازي در كشور براي كوچك سازي دولت و بهبود ساختار مالي و هزينه هاي دولتي متأسفانه از آغاز سال جاري كه سه ماه گذشته است هنوز سهام هيچ يك از شركت هاي دولتي كه براي خصوصي سازي در نوبت قرار دارند در بورس تهران عرضه نشده است.

گفت وگوي امروز
كاربرد تحقيقات كشاورزي
گروه اقتصادي: درباره اختصاص يكصد هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي براي انجام تحقيقات كشاورزي و چگونگي استفاده از نتايج اين تحقيقات و پژوهش ها با دكتر عباسعلي مطلبي قائم مقام سازمان تحقيقات و آموزش كشاورزي وزارت جهاد كشاورزي گفت وگو كرده ايم.
***
* در مورد واگذاري زمين براي تحقيقات كشاورزي توضيح دهيد؟
- با توجه به گستردگي بخش كشاورزي در حوزه هاي مختلف زراعت، باغباني، منابع طبيعي، دام و طيور، شيلات و .... و مسئوليتي كه سازمان تحقيقات و آموزش كشاورزي به جهت اجراي تحقيقات كاربردي در اقليم هاي مختلف و محصولات گوناگون دارد، تاكنون حدود صد هزار هكتار زمين در چارچوب مزارع تحقيقاتي، ايستگاه هاي تحقيقات كشاورزي، منابع طبيعي، آبخيزداري، علوم دامي و پرورش و تكثير انواع آبزيان اختصاص داده شده است كه در اين مراكز تحقيقاتي دو هزار و ۲۰۰ محقق با پشتيباني حدود پنج هزار كارشناس بالغ بر چهار هزار طرح تحقيقاتي را در سال گذشته به اجرا گذاشته اند و با توجه به افزايش اعتبارات، پيش بيني مي شود امسال نيز پنج هزار و ۶۰۰ طرح ديگر به اجرا درآيد.برخي از اين طرح ها نيز توسط محققان سازمان تحقيقات و آموزش كشاورزي در مزارع خود كشاورزان يا واحدهاي دامپروري و پرورش ماهي و طيور شخصي به اجرا درمي آيد.
* حاصل كارهاي تحقيقاتي چگونه كاربردي مي شود؟
- طرح هاي اجراشده عمدتا طرح هايي است كه با تشخيص نياز از جانب توليدكنندگان بخش كشاورزي و يا بخش هاي اجرايي وزارت جهاد كشاورزي به عنوان تحقيقات كاربردي اعلام شده است.در حين اجراي اين طرح ها به شكلي مشاركت توليدكنندگان و عوامل اجرايي بخش كشاورزي نيز وجود دارد و علاوه بر اين پس از انجام تحقيقات، نتايج آن در قالب پروژه هاي ترويجي با كمك مروجين و محققين در مزارع و واحدهاي دامپروري و آبزي پروري با اشكال مختلفي چون برگزاري روز مزرعه و هفته انتقال يافته هاي تحقيقاتي، به بهره برداران معرفي مي شود تا به اجرا درآيد.

بخشي از كود، سم و بذر مورد نياز كشاورزان با تأخير توزيع مي شود
گروه اقتصادي: براساس مصوبه شوراي اقتصاد در سال جاري شركت خدمات حمايتي كشاورزي ۲ ميليون و ۸۴۳ هزار تن كود شيميايي كه ۲ ميليون و ۲۲۲ هزار تن از منابع داخلي و ۶۲۱ هزار تن از منابع خارجي خريداري مي شود بين كشاورزان به صورت يارانه اي توزيع مي كند.
به گزارش نشريه برنامه وابسته به سازمان مديريت و برنامه ريزي از كل ميزان تعيين شده يك ميليون و ۱۲۵ هزار تن به دليل فقدان منابع مالي لازم برحسب تركيب انواع كود و مواد تلقيح، از توباكتر، نخود و لوبيا پس از تعيين منابع اعتبار يارانه كالاهاي اساسي در سال جاري انجام مي شود.در زمينه تأمين سم نيز از كل ۲۵ هزار و ۸۶۵ تن سم پيش بيني شده به دليل فقدان منابع اعتباري ۱۷ هزار و ۲۷۵ تن سم تدارك مي شود كه ۱۲ هزار و ۶۰۲ تن از محل توليدات داخلي و هزار و ۷۴۰ تن نيز به صورت آماده از طريق واردات و ۲ هزار و ۹۳۲ تن به صورت گرانول ها و روغن ها وارد كشور و توزيع مي شود.براساس مصوبه شوراي اقتصاد تأمين و تدارك مابقي سم تعيين شده به ميزان ۲ هزار و ۸۶۵ تن نيز پس از تعيين منابع مالي لازم در سال جاري انجام مي شود.يارانه كل تعيين شده براي كود شيميايي معادل يك تريليون و ۷۹۷ ميليارد ريال، براي سم معادل ۵۵۴ ميليارد ريال و بذر ۱۰۰ ميليارد ريال است كه در مجموع ۲ تريليون و ۴۵۲ ميليارد ريال است.در زمينه توزيع انواع بذرهاي گواهي شده گندم و جو نيز در سال جاري به دليل فقدان منابع مالي از كل ۳۴۲ هزار و ۸۲۵ تن بذر تعيين شده مقدار ۲۴۳ هزار و ۲۸۰ تن تدارك مي شود و كسري آن پس از تأمين منابع لازم انجام مي شود.در مصوبه شوراي اقتصاد قيمت هر يك از نهاده هاي كشاورزي براي سال ۸۳ تعيين شده است.

ادارات كل امور مالياتي، مسئول نظارت بر درآمد و هزينه مؤسسات و نهادها شدند
رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور با صدور دستورالعملي، نظارت بر درآمد و هزينه فعاليتهاي برخي مؤسسات و نهادها را به ادارات كل امور مالياتي استان و در تهران به اداره كل امور مالياتي شركتها تفويض كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان امور مالياتي كشور، مرجع نظارت بر آن قسمت از درآمد و هزينه هاي فعاليت هاي غيرانتفاعي اشخاص موضوع تبصره ۱ ماده ۱۳۹ قانون مالياتهاي مستقيم از قبيل موقوفات، نذورات، تكايا،  كمكها و هداياي دريافتي نقدي و غيرنقدي سازمانها و مؤسسات كه براي پيشبرد اهداف آنها در چارچوب اساسنامه حاصل مي شود، سازمان امور مالياتي كشور است.

وزارت دارايي كنترل حساب هاي بانكي بيش از ۱۰ ميليارد ريال را رد كرد
مديركل  روابط عمومي  وزارت  امور اقتصادي  و دارايي ، هرگونه  كنترل  حساب هاي  بانكي  مشتريان  با بيش  از ۱۰ ميليارد ريال  گردش  مالي  در سال  را رد كرد.
«محمدمحسن  اشرفپور» ديروز در گفت  و گو با ايرنا، اين  مطلب  را در خصوص  رفع  ابهامات  سخنان  رئيس  كل  سازمان  امور مالياتي  كشور در مصاحبه  با خبرنگاران  اعلام  كرد.

اختصاص ۹۴۰ ميليارد ريال براي مقابله با خشكسالي
هيات وزيران با اختصاص ۹۴۰ ميليارد ريال اعتبار تملك دارايي هاي سرمايه اي براي مقابله با خشكسالي پنج استان سيستان و بلوچستان، هرمزگان، كرمان، خراسان و فارس موافقت كرد. اين اعتبار پس از تصويب ستاد خشكسالي استان، به طرح هاي مشخص اختصاص مي يابد.
براساس اين گزارش استان هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان، كرمان، خراسان و فارس به ترتيب ۲۷۰ ، ۲۱۰، ۲۰۰ ، ۱۵۰ و ۱۱۰ ميليارد ريال دريافت خواهند كرد.

رئيس كل گمرك ايران:
رشد ۳۸ درصدي واردات به دليل افزايش واردات قانوني به كشور است
افزايش  ۳۸ درصدي  واردات  كشور در دو ماهه  اول امسال  نسبت  به  مدت  مشابه  سال  قبل  به دليل ارايه  تسهيلات  لازم  به تجار و  افزايش  حجم  واردات  از مجاري  رسمي  است. در  اين  مدت  چهار ميليارد و ۶۷۳ ميليون  دلار كالا وارد كشور شده  است .مسعود كرباسيان  رئيس كل گمرك ايران ديروز به ايرنا، گفت:  اين  روند نشان دهنده  تغيير روند واردات  غيرقانوني  به  سمت  قانوني  است.به گفته وي كاهش  زمان  مراحل  انجام  تشريفات  گمركي  ومقررات  دست و پاگيراداري  حجم  كالاهاي  قاچاق  وارداتي  به  كشور را كاهش  مي دهد.وي  اظهار داشت : منطقي  كردن  تعرفه ها، تسهيل  و تسريع  در انجام  مبادله هاي تجاري  و ارايه  مجوزهاي  مورد نياز ترخيص  كالا، نقش  مؤثري  در كاهش  واردات از مجاري  غيررسمي داشته  است .كرباسيان  ارزش  صادرات  كل  كشور شامل  كالاهاي  غيرنفتي ، تجارت  چمداني ، بازارچه هاي  مرزي  و ساير بخشها را در دو ماهه  اول  نخست  امسال  افزون  بر ۹۲۲ميليون  دلار ذكر كرد.

يك شركت براي واردات خودرو شخصي و هفت شركت براي واردات ماشين آلات سنگين مجوز گرفت
يك شركت براي واردات خودرو شخصي و هفت شركت براي واردات ماشين آلات سنگين مجوز گرفتند
گروه اقتصادي: تاكنون يك واردكننده خودروسواري و هفت واردكننده ماشين آلات راهسازي و كاميون براي واردات در وزارت بازرگاني ثبت سفارش كرده اند و براي واردات انواع گوناگوني كه درخواست كرده اند مجوز دريافت كرده اند.
واردات انواع ماشين آلات و خودرو از سال ۱۳۷۱ طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي قانوني بوده است ولي تاكنون در اين زمينه هيچ اقدامي نشده است.به گفته روابط عمومي وزارت بازرگاني خودروهاي وارداتي بايد از نظر زيست محيطي و استانداردهاي ايمني مجوزهاي لازم را داشته باشند.حداكثر قدمت سال ساخت كاميون و اتوبوس و شاسي هاي استوك نو، قابل ورود، دو سال است و خودروهاي سواري شخصي از تاريخ توليدشان نبايد بيش از يكسال گذشته باشد.در حال حاضر اجازه واردات ۵ مدل خودروسواري، ب-ام-و صادر شده است و ۳۳ مدل انواع لودر، بيل مكانيكي، گريدر، ماشين آلات راهسازي و كاميون ساخت كشورهاي ژاپن، انگليس، چين و تركيه مجوز واردات دريافت كرده اند.

مدير كل دفتر بازرگاني سازمان مديريت:
يارانه كالاهاي اساسي افزايش مي يابد
گروه اقتصادي- مدير دفتر بازرگاني داخلي سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: سقف يارانه كالاهاي اساسي در سال جاري افزايش مي يابد. رامين پاشايي فام در گفت وگو با خبرنگار همشهري افزود: سقف فعلي يارانه در نظر گرفته شده در بودجه، تكافوي تأمين كالاهاي اساسي كشور را نمي دهد، لذا اين ميزان بايد افزايش پيدا كند كه دولت در فكر تأمين آن است.
وي خاطرنشان كرد: براساس تبصره پنج بودجه سال جاري، تعهدات دولت در قالب بودجه بايد تكافوي تأمين كالاهاي اساسي را بدهد و طبق همين تبصره قيمت كالاهاي اساسي مي تواند افزايش پيدا كند كه به دليل شرايط فعلي اين امكان براي دولت مهيا نيست.
به گزارش خبرنگار ما در سال گذشته نيز سقف يارانه كالاهاي اساسي در بودجه ۲۴ هزار ميليارد ريال بود كه دولت اين ميزان را تا سقف ۲۸ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال افزايش داد. پاشايي فام در اين خصوص گفت: هرچند دولت در سال گذشته سقف يارانه كالاهاي اساسي را۴۵۰۰ ميليارد ريال افزايش داد، اما از اين ميزان تنها هزار ميليارد ريال اضافه شد و۳۵۰۰ ميليارد ريال به صورت بدهي و تعهدات باقي ماند.
وي با اشاره به افزايش قيمت خريد گندم در سال جاري گفت: سال قبل هر كيلو گندم۱۵۰ تومان از كشاورزان خريداري شد كه امسال به ۱۷۰ تومان افزايش يافته است و با در نظر گرفتن هزينه هاي ديگر، دولت بابت خريد هر كيلو گندم امسال بايد ۲۲ تومان بيشتر بپردازد كه با در نظر گرفتن ميزان خريد گندم در سال جاري، پيش بيني مي شود ۲۵۰۰ ميليارد تومان از كل يارانه كالاهاي اساسي به خريد گندم اختصاص پيدا كند و براي ديگر كالاهاي اساسي چون قند و شكر، روغن و برنج بايد به فكر تأمين منابع بود. پاشايي فام خاطرنشان كرد: با اين وضعيت در سال جاري در حدود۱۰ هزار ميليارد ريال در تأمين كالاهاي اساسي كسري داريم كه بايد به نحوي جبران شود. وي با اشاره به منابع سه گانه كسري در تأمين كالاهاي اساسي در سال جاري گفت:۳۵۰۰ ميليارد ريال از ده هزار ميليارد ذكر شده به تعهدات سال قبل و۲۲۰۰ ميليارد ريال نيز به تأمين يارانه كود شيميايي اختصاص دارد. وي در ادامه خاطرنشان كرد: با توجه به سناريوهاي مختلفي كه در خصوص افزايش قيمت كالاهاي اساسي وجود دارد حدود۳۵۰۰ تا ۴ هزار ميليارد ريال نيز در خصوص تأمين يارانه كالاهاي اساسي كمبود وجود دارد كه جمع اين سه منبع حدود ده هزار ميليارد ريال مي شود.
پاشايي فام افزود: اين كسري يا بايد در قالب سؤال از مجلس مطرح و يا بايد اصلاحيه تقديم مجلس شود.
وي در عين حال گفت:  با توجه به مصوبات شوراي اقتصاد و تخصيص به موقع بودجه كالاهاي اساسي، تا دو ماه آينده در اين زمينه مشكلي وجود ندارد.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۶۵۲
۴,۴۹۰
كمباين ايران
۵۰۰
۴,۰۰۰
آبگينه
۲۵۶
۵,۳۰۱
پارس توشه
۲۰
۴۲۰
گروه صنعتي ملي
۹۸۳
۲۰,۶۴۷
تكين كو
۱۵۰۶
۳۱,۶۳۵
خدمات انفورماتيك
۹۹۵
۲۰,۸۹۵
كربن ايران
۵۷۲
۱۲,۰۲۲
پتروشيمي فارابي
۵۵
۱,۱۵۶
بسته بندي مشهد
۱۹۵
۴,۰۹۶
تامين ماسه
۱۰۰
۲,۱۰۱
پروفيل پارس
۸۶
۱,۸۰۷
قند پارس
۲۴۶
۵,۱۷۳
كابل سازي ايران
۱۵۳
۳,۲۲۰
معادن بافق
۲۷۷
۵,۸۲۳
داروسازي زهراوي
۱۱۷
۲,۴۶۲
لاستيك دنا
۲۲۱
۴,۶۴۷
صنعتي پارس مينو
۶۵۵
۱۳,۷۷۲
بانك كارآفرين
۳۰۲
۶,۳۵۵
توسعه فارس
۱۲۵
۲,۶۳۱
سرمايه گذاري صنعت نفت
۶۹
۱,۴۵۵
شكر شاهرود
۲۲۳
۴,۶۹۷
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۱۷۹
۳,۷۷۳
بهپاك
۱۳۶
۲,۸۷۳
روغن نباتي پارس
۱۱۳
۲,۳۸۶
تكسرام
۵۱
۱,۰۸۱
پارس الكتريك
۲۷۵
۵,۹۰۰
سرمايه گذاري رنا
۲۹۶
۶,۵۰۰
پارس سرام
۲۴۲
۵,۳۳۵
توكا فولاد
۱۸۴
۴,۵۰۰
معدني دماوند
۲۰۴۲
۵۰,۹۶۳
سيمان اصفهان
۷۴۶
۲۰,۷۹۲
لوله سديد
۱۹۳
۵,۸۰۰
ايران خودرو ديزل
۴۱۷
۱۳,۰۲۶
گروه صنعتي سديد
۱۲۱
۴,۵۶۰
صنعت و معدن
۲۷۵
۱۲,۶۰۴
جابربن حيان
۹۹
۴,۶۵۰
سرمايه گذاري توس گستر
۳۴
۱,۶۱۰
صنعتي پيام
۳۱۱
۱۵,۳۱۱
دوده صنعتي
۳۲
۱,۶۶۰
فارسيت دورود
۵۵۴
۳۲,۰۰۰
سيمان شرق
۴۸
۲,۸۰۰
شيميايي فارس
۹۰
۵,۶۰۴
شهد ايران
۴۰
۲,۶۸۹
سرمايه گذاري بوعلي
۸۳
۶,۳۰۴
كيميدارو
۳۴
۲,۷۹۰
محور سازان
۱۸۹
۱۸,۰۵۱
زامياد
۸۸
۸,۵۰۰
صنايع شيميايي
۱۳۳
۱۲,۹۳۹
سايپا ديزل
۳۴
۳,۳۴۰
جوشكاب يزد
۷۴
۷,۲۹۹
سرمايه گذاري غدير
۶۵
۶,۸۰۰
كالسيمين
۴۲
۶,۰۸۱
آهنگري تراكتورسازي
۲۹-
۱۲,۴۴۹
سايپا آذين
۸۳-
۱۷,۲۶۸
سايپا
۳۶-
۵,۸۰۰
صنعتي بهشهر
۶۹-
۷,۷۳۷
توسعه صنايع بهشهر
۱۱۷-
۶,۳۷۰
ايران خودرو
۶۷۰-
۳۳,۵۰۰
سيمان تهران
۶۰-
۲,۷۰۰
آذرآب
۶۸۵-
۱۷,۵۰۵
صنعتي دريايي(صدرا)
۱۵۲-
۲,۸۹۲
كاشي پارس
۲۹۶-
۵,۶۳۳
سامان گستراصفهان
۱۴۸-
۲,۸۱۲
ماشين سازي اراك

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۵۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۳۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۳۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۷۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۱۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۶۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۶۰۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۳۳۸

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |