يكشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۶ - Jun 13, 2004
كشمكش ايران و غرب در آستانه اجلاس شوراي حكام
ايران هيچ تعهد جديدي نمي پذيرد
007929.jpg
كمال خرازي وزير خارجه ايران
ديروز در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي به سئوالهاي آنها پاسخ گفت. گرچه خرازي در ابتداي جلسه به موضوع اجلاس وزراي خارجه كنفرانس اسلامي پرداخت كه از روز دوشنبه تا چهارشنبه در استانبول برگزار خواهد شد، اما سئوالات خبرنگاران بيشتر بر محور بحث هسته اي ايران و ارزيابي ها در اين باره قرار داشت.
به گزارش خبرنگار همشهري، وزير خارجه ايران با بيان اين كه سي و يكمين اجلاس وزراي خارجه كنفرانس اسلامي روز دوشنبه آغاز و رياست آن از ايران به تركيه منتقل خواهد شد گفت: «ظرف يكسال گذشته كه ايران رياست اجلاس وزرا را برعهده داشت تلاشهاي زيادي از سوي ايران براي احياي اين سازمان صورت گرفت.» وي از جمله دستور كارهاي اجلاس استانبول را مسئله فلسطين، عراق و همچنين تعيين
دبير كل آينده اين كنفرانس بيان كرد و افزود: «براي دبيركل آينده ۳ كانديدا از بنگلادش، مالزي و تركيه مطرح شده اند كه بايد در اجلاس استانبول در مورد آن تصميم گيري شود.»
***
خرازي درخصوص قطعنامه ارائه شده از سوي سه كشور آلمان، فرانسه و انگليس با بيان اين كه اين قطعنامه تنها يك پيش نويس است و در مراحل ابتدايي قراردارد تأكيد كرد كه پايبندي طرفين مي تواند تضمين كننده اين همكاري باشد.
وزيرخارجه ايران شكست در پروژه هسته اي را شكست همه طرف هاي مذاكره خواند و اظهار داشت: «شكست در اين پروژه شكست ايران، اروپا و آژانس بين المللي انرژي اتمي است و
بنا بر اين تنها در قالب همكاري سه جانبه مي توان به موفقيتي در اين پروژه
دست يافت.»
وي با تأكيد بر اين كه اروپايي ها بايد در زمينه برنامه صلح آميز هسته اي ايران به تعهدات خود عمل كنند تصريح كرد كه ايران در زمينه پرونده هسته اي خود، تعهد جديدي را نخواهد پذيرفت.
خرازي درباره خبر مشاجره بين نماينده آمريكا و ايران گفت: «مشاجره اي كه در اين زمينه رخ داده به دليل برخورد شانتاژي و تبليغاتي نماينده آمريكابوده كه مي خواسته در مورد خريد چهارهزار قطعه كوچك مگنت جنجال ايجاد كند كه نماينده ايران پاسخ لازم را داده و از مواضع ايران دفاع كرده است.»
وي در پاسخ به سئوالي درخصوص فعاليت كارخانه UCF اصفهان و آب سنگين اراك، با بيان اين كه اين برنامه ها كاملاً در چهارچوب پادمان بين ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي است اظهار داشت: «تخلفي در اين زمينه از جانب ايران صورت نگرفته و هيچ منع قانوني براي چنين تجهيزات و سايتهايي كه ايران تأسيس كرده، وجود ندارد.»
وزير خارجه ايران در ادامه افزود كه هرگونه درخواست براي صرف نظر از اين دو برنامه خواست اضافي است و ايران نمي تواند اين خواست اضافي را كه مغاير با حقوق مشروع - قانوني كشور است، بپذيرد.
خرازي با اشاره به اين كه مسايل عمده در پرونده هسته اي ايران حل شده و تنها مسايل جزئي باقي مانده است گفت: «اين منصفانه نيست كه همچنان پرونده ايران در دستور كار شوراي حكام قرار گرفته و مانع از همكاري تهران با آژانس بين المللي انرژي اتمي شوند.»
او همچنين وظيفه وزارت خارجه را دفاع از منافع ايران بيان كرد و افزود: «پروژه هسته اي ايران تا زماني پيش خواهد رفت كه مبتني بر همكاري باشد و زماني اين همكاري ادامه مي يابد كه طرفين برتعهدات خود باقي بمانند.»
خرازي بار ديگر بر داوطلبانه بودن تعليق غني سازي اورانيوم از سوي ايران تأكيد كرده و تصريح كرد كه اين به معناي توقف غني سازي نيست و هيچ كس نمي تواند ايران را از حق مشروع خود محروم كند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چشم انداز آينده سياست خارجي ايران را در آخرين سال فعاليت دولت خاتمي چگونه ارزيابي مي كنيد گفت: «سياست خارجي ايران تغييري نخواهد كرد و سياستهاي جاري و تنش زدايي ها در روابط خارجي در يك سال آينده نيز ادامه خواهد يافت.»

ديدار اعضاي خانواده چهار ديپلمات ربوده شده ايراني با خاتمي
اعضاي  خانواده  چهار ديپلمات  ربوده  شده  ايراني  در لبنان ، ديروز  در تهران  با سيدمحمد خاتمي  رئيس جمهوري  ديدار كردند.به گزارش  ايرنا به نقل از اداره  امور رسانه هاي  رياست  جمهوري ، در  اين  ديدار، رئيس جمهوري  از ديپلمات هاي  ربوده  شده  به  عنوان  انسان هايي  مورد اعتماد،فداكار و چهره هاي  ارزنده  انقلاب  ياد كرد و پيگيري  آخرين  وضعيت  آنان  را وظيفه  دولت  ايران  دانست .
خاتمي ، دفاع  از ايرانيان  خارج  از كشور را از اولويت هاي  سياست  خارجي كشور برشمرد و تصريح  كرد: مسئوليت  رژيم  صهيونيستي  در زمان  اشغال  لبنان  واقدام  اين  رژيم  در ربودن  ديپلمات هاي  ايراني  جنايتي  بزرگ  و آشكار بود واين  رژيم  بايد نسبت  به  آن پاسخگو باشد.
رئيس  جمهوري  گفت : به  عنوان  رئيس  جمهوري  براي  حل  وفصل  موضوع  ديپلمات هاي  ايراني  ربوده  شده  با عالي ترين  مقامات  سياسي  منطقه  گفت  وگو كرده  و ازآنها تقاضاي  كمك  كرده  ام .
خاتمي ، همچنين  با اشاره  به  اقدامات  كميته  ملي  براي  شفاف  شدن  اين موضوع ، اظهار اميدواري  كرد سرنوشت  ديپلماتهاي  ربوده  شده  هرچه  سريعترروشن  شود.
اين  گزارش  حاكي  است ، پيش  از سخنان  رئيس  جمهوري ، علي  ربيعي  به عنوان مسئول  كميته  ملي  پيگيري  وضعيت  ديپلمات هاي  ربوده  شده ، گزارشي  از اقدامات صورت  گرفته  در اين  زمينه  ارايه  داد.
همچنين  خانواده هاي  ديپلمات هاي  ربوده  شده ، خواستار تسريع  در اقدامات صورت  گرفته ، شفاف  شدن  موضوع  و اقدامات  عملي  براي  روشن  شدن  وضعيت  ديپلمات ها شدند.

يك آمريكايي در رياض كشته شد
شبكه تلويزيوني العربيه ديشب از كشته شدن يك آمريكايي كه دريك شركت توليد وسايل الكترونيك در رياض كار مي كرد خبر داد.
بنا براين گزارش، دو فرد مسلح با شليك گلوله به سوي اين شهروند آمريكايي در منطقه الضباط او را كشتند.

تأكيد هاشمي شاهرودي بر نقش وكلا در تحقق عدالت قضايي
رئيس  قوه  قضاييه  وظايف  وكلا در جامعه  را مهم  خواند و تأكيد كرد: نظام قضايي  كشور نمي تواند از وكلا و مشاوران  حقوقي  منفك  باشد.
به گزارش ايرنا آيت الله  هاشمي شاهرودي ديروز در اولين  همايش  وكلا و مشاوران حقوقي  قوه  قضاييه ، اظهار داشت : همانطوري  كه  ضعف  قضات  و كادر قضايي  در نظام دادرسي  براي  تحقق  عدالت  اثرگذار است ، نقايص  وكلا و كارشناسان  حقوقي  نيز مي تواند همين  پيامد را داشته  باشد.
وي  با اشاره  به  نقش  وكيل  در احيا و يا تضييع  حقوق  مردم  و جامعه ، تصريح كرد: در قانون  اساسي  و فقه  اسلامي ما، بر موضوع  دفاع  و حق  دفاع  كردن  تأكيدشده  است .
شاهرودي  اجراي  ماده  ۱۸۷ برنامه  سوم  توسعه  را كه  در آن تربيت  وكيل  ومشاور حقوقي  توسط قوه  قضاييه  پيش بيني  شده، گام  بلندي  در جهت  بهره مندكردن مردم  از وكيل  دانست  و گفت : ما در جهت  پرهيز از انحصارگري  و براي  پيشرفت در اين  زمينه ، مراكز و كانونهاي  مشابه  ديگري  را بايد احيا و فعال  كنيم  وقوه  قضاييه  نيز نقش  نظارتي  را برعهده  خواهد داشت .
رئيس  قوه  قضاييه  همچنين  خواستار تخصصي  شدن  وظايف  وكلا و كارشناسان حقوقي  شد و گفت : وكلا نيز بايد همانند قضات  با ايجاد كانونهاي  تخصصي انجام  وظيفه  كنند.
آيت الله  شاهرودي  تعداد وكلاي  فعال  در ايران  را حدود ۱۰ هزار نفر ذكركرد و گفت:  اين  تعداد در مقابل  جمعيت  كشور هماهنگ  نيست  بنابراين  شمار وكلامتناسب  با جمعيت  مورد تأكيد جدي  است .

اصلاحات موردنظر غيرمتعهدها به سه كشور اروپايي ابلاغ شد
اصلاحات موردنظر كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به سه كشور اروپايي ابلاغ شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از وين، اصلاحات موردنظر كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد از سوي تروئيكاي اين جنبش به سه كشور انگليس، آلمان و فرانسه ابلاغ شد.كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد (NAM) بعدازظهر روز جمعه تشكيل جلسه دادند و در اين جلسه اعضاي تروئيكا (نمايندگان مالزي، كوبا و آفريقاي جنوبي) گزارش جلسه خود با سه كشور اروپايي را به اطلاع اعضاي اين جنبش رساندند.
بنابراين گزارش، سه كشور اروپايي اعلام كرده اند اصلاحات موردنظر اعضاي جنبش عدم تعهد را بررسي و نتيجه را اعلام مي كنند.
كارشناسان مستقر در آژانس تجديدنظر سه كشور اروپايي در قطعنامه خود را دشوار ارزيابي مي كنند.اعضاي جنبش عدم تعهد بر اين باورند كه سه كشور اروپايي درصدد تضييع حقوق قطعي جمهوري اسلامي ايران هستند كه براساس اساسنامه آژانس، معاهده NPT و پروتكل الحاقي به همه كشورها ازجمله ايران تعلق مي گيرد. ۱۳ كشور از ۳۵ كشور عضو شوراي حكام، عضو جنبش عدم تعهد هستند.
علاوه بر اين ۱۳ كشور، كشورهايي مانند چين و روسيه نيز با آمريكا و سه كشور انگليس، فرانسه و آلمان همراهي كامل ندارند.

حمله ناو جنگي قطر به لنج ايراني
خبرنگار بازتاب از بوشهر گزارش داد، يك ناو جنگي قطر در حمله به يك لنج ايراني، يك ايراني را كشته و ۴ نفر را مجروح كرد.
بنا بر اين گزارش، نيمه شب پنجشنبه يك فروند ناوچه جنگي كشور قطر با حمله به سوي يك لنج ايراني كه در آب هاي آزاد بين ايران و قطر مشغول ماهيگيري بود، ناخداي ايراني را به قتل رسانده و ۴ نفر از ملوانان اين لنج را مجروح كرد.
خبرنگار «بازتاب» مي افزايد: نظاميان قطري با تيراندازي به سوي اين لنج صيادي به تعقيب آنان پرداخته و پس از به قتل رساندن ناخدا و مجروح كردن۴ نفر از خدمه آن، لنج صيادي را به همراه كليه كاركنان و جسد ناخدا به سوي قطر انتقال دادند.هفته گذشته نيز يك ناوچه اماراتي با حمله به يك لنج ايراني، تعدادي از صيادان حاضر در آن را با خود برده بود.

ديدگاه
سفر زمستاني دبيركل
مهدي فضايلي
استفاده صلح آميز از فن آوري هسته اي به دست فرزندان رشيد ملت ايران آغاز شده است.اين اولين بار بود كه با چنين صراحتي مسئولي در حد رئيس جمهور دستيابي جمهوري اسلامي ايران به فن آوري هسته اي صلح آميز را اعلام مي كرد.
اعلام اين مطلب كه اكثر رسانه هاي جهان آن را غيرمنتظره و شگفت انگيز خواندند در آستانه اولين سفر البرادعي دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران، در زمستان ۸۱ صورت گرفت؛ و گويا قرار است سردي زمان اين سفر تا انتها بر نگاه دبيركل كه سخت تحت تاثير فشارهاي سياسي غرب و خصوصاً آمريكاست باقي بماند.
جمهوري اسلامي ايران در طول ۱۶ ماه گذشته هرگونه تلاش براي اثبات حسن نيت خود را انجام داد و با هرگونه همكاري منطقي كه آژانس خواستار آن بود همراهي كرده است.اين همكاري در شرايطي انجام شد كه بسياري از كارشناسان بر اين باور بودند كه اروپا به رغم ادعاهاي خود تن به يك جانبه گرايي آمريكا داده است و اروپا براي استقلال واقعي عزم جدي ندارد.اين كارشناسان همكاري هاي بي شائبه ايران با آژانس را نه تنها بي ثمر بلكه مضر مي دانستند و معتقد بودند ايران در قبال امتيازاتي كه مي دهد دستاوردي نخواهد داشت. اما مسئولان جمهوري اسلامي نخست به دليل اعتمادي كه به صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران داشتند و دوم براي كاهش بهانه جويي هاي غرب و خصوصاً آمريكا و سوم به منظور آزمون جدي اروپا براي تعامل و تفاهم در موضوعات مهم، همه فشارها را تحمل كردند و به همكاري با آژانس ادامه دادند.
ارائه گزارش يك هزار صفحه اي از همه فعاليت هاي هسته اي حتي آنچه در دانشگاه ها و بيمارستان ها انجام مي شود، انجام حدود ۶۷۰ نفر روز بازرسي از همه تاسيسات هسته اي كشور حتي سايت هاي نظامي، اجراي پروتكل الحاقي قبل از تصويب در مجلس و ارائه گزارش هاي مورد نظر قبل از موعد مقرر بخشي از همكاري هاي بي شائبه ايران با آژانس در شانزده ماه گذشته است.
آنچه تاكنون از سوي جمهوري اسلامي ايران انجام شده است براساس «حكمت» و «مصلحت» بوده ليكن گويا برخي كشورهاي غربي از جمله سه كشور انگلستان، آلمان و فرانسه تصور كرده اند مسئولان نظام اسلامي «عزت» كشور را نيز براي همكاري با اروپا ناديده خواهند گرفت، زهي خيال باطل.
عزت مردم مسلمان ايران كالايي نيست كه همه غرب از جمله كشورهاي اروپايي توان پرداخت بهاي آن را داشته باشند.
كشورهاي اروپايي خصوصاً سه كشوري كه در اين باره نقش فعالتري به عهده گرفته اند بايد بدانند اگر بر خواسته هاي غيرمنطقي خود كه در قطعنامه صادر شده از سوي آنان منعكس شده است اصرار ورزند، ايران اسلامي نيز مسير خود را تغيير خواهد داد و اين كشورها به خوبي مي دانند كه راه طي شده در مسير بن بست نبوده است و ايران از ابتدا مي دانست كه هرگاه اراده كند مي تواند راه تامين منافع و امنيت ملي خود را بيابد.مردم ايران نيز فناوري صلح آميز هسته ا ي را يك دستاورد ملي مي دانند كه در نتيجه تلاش فرزندان غيرتمند، پرتلاش و با ذكاوت اين مرزوبوم به دست آمده است و حاضر نيستند غرور ملي خود را از سوي كشورهايي كه از چپاول  منابع كشورهاي ديگر به موقعيتي دست يافته اند، پايمال شده ببينند.

نماينده مردم تهران در مجلس:
دولت و مجلس در پرونده هسته اي پشتيبان يكديگر خواهند بود
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس و دولت براي ستاندن حق كشور در مسئله هسته اي ايران، پشتيبان يكديگر خواهند بود.
سيد علي رياض در گفتگو با خبرگزاري فارس درباره نحوه تعامل ايران با اروپا در پي موضع گيريهاي متفاوت آنان در برابر مسائل هسته اي ايران، اظهار داشت: اگر دولت متن قرارداد سعد آباد را با دقت پيگيري مي كرد شايد امروز مي توانست جلوي بسياري از هجمه ها و فشارها را بگيرد هر چند كه اين امتحان خوبي براي اروپائي هاست كه ما بتوانيم نوع تعامل خود را با آن مشخص سازيم.
رياض تصريح كرد: متاسفانه در اين قضيه اروپائيها با ايران نوعي بازي را ارايه مي كنند كه بايد با آن برخورد اساسي شود. وي گفت: ايران كشوري بالقوه در منطقه است كه داراي جايگاه و اعتباري است و با وجود اصل عزت، حكمت و مصلحت از هيچ كس ترس و ابايي نداريم و تن به هيچ چيز نمي دهيم.
نماينده تهران اضافه كرد: ماكشوري هستيم كه شعار آن «هيهات من الذله» است و بر اين اصل در صورت عدم شفافيت اروپايي ها نيز اقدامات خود را انجام ميدهيم.
وي گفت: شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي هسته اي بايد تصميم گيري عاقلانه اي را براي ايران بگيرند و جايگاه كشور مقتدر ما را نيز فراموش نكنند.

نامه رييس جمهور به رييس قوه قضائيه درباره نحوه رسيدگي به پرونده فرمانداران
سيد محمد خاتمي، رييس جمهوري، در نامه  اي از رييس قوه قضاييه، خواست تا موضوع احضار و تعقيب فرمانداران و مسئولان وزارت كشور را مورد رسيدگي قرار دهد.
به گزارش ايسنا، درپي نامه اي از سوي وزارت كشور به رييس جمهور مبني بر گلايه از احضار، تعقيب و برخورد قضايي با برخي مديران وزارت كشور و فرمانداراني كه در موضوع انتخابات اظهارنظر كرده بودند، رييس جمهور طي نامه اي، از آيت الله هاشمي شاهرودي، رييس قوه قضاييه، پيگيري و نظارت بر رسيدگي بي طرفانه به پرونده احضار برخي مديران وزارت كشور و فرمانداران را خواستار شد.

چالش ايران و اروپا در آستانه اجلاس شوراي حكام آژانس
فردا، نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين آغاز مي شود. اجلاسي كه مي تواند بوته آزمايشي براي بسياري از مسايل موجود در روابط ايران و اروپا باشد.
ايران با توجه به امضاي توافقنامه سعدآباد با سه كشور بزرگ اروپايي، اكنون با ديدن ناملايمتي ها از سوي طرفهاي توافقنامه، ايشان را به نقض بيانيه تهران متهم مي كند و در مقابل فرانسه و انگليس و آلمان هم به طور يكجانبه تنها عملكرد بد ايران را عامل شكست اين توافقنامه مي خوانند. اين در حالي است كه حتي در گزارش پرابهام محمدالبرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي گامهاي ايران در راستاي اعتمادسازي و انجام وظايف در چارچوب پروتكل الحاقي مثبت و چشمگير خوانده شده است و تنها در مورد آلودگي و اورانيوم و ساخت برخي قطعات سانتريفوژ نسل ۲ (P2) به عنوان قصور اصلي ايران مطرح شده كه از نظر تهران جزئي و قابل حل بوده و حتي به گفته مقامات ايراني به بسياري از اين اشكالات در اظهارنامه هزار صفحه اي ايران در مورد فعاليت پاسخ گفته شده است اما از نگاه غربي ها مساله مهم و كليدي بوده و توضيحات ايران در اين باره قابل قبول نيست.
اروپايي ها معتقدند تا حل نهايي موضوع پرونده ايران هيچ تعهدي در قبال تهران ندارند ولي مقامات ايراني تاكيد دارند كه اين توافق دوجانبه بوده و گامها بايد از دو سو برداشته شود.خرازي وزيرخارجه ايران بيانيه تهران را توافقي براي همكاري خوانده و مي گويد همكاري جاده دوطرفه است. در مقابل به ويژه پس از پيش نويس قطعنامه پيشنهادي آلمان، انگليس و فرانسه در مورد ايران به آژانس، رسانه هاي غربي هم موج تبليغات منفي بر ضد تهران را آغاز كرده اند. خبرگزاري فرانسه به نقل از ديپلمات اروپايي مي نويسد: «با گذشت زمان توافقنامه اكتبر (بيانيه تهران) رنگ و بوي خود را از دست مي دهد». به گزارش مهر اين خبرگزاري در گزارش ديروز خود با بررسي ضعف توافقنامه بين ايران و سه كشور اتحاديه اروپا نوشته است كه اين توافقنامه در هفته جاري با آ زمايش اساسي روبروست و سپس در ادامه ايران را به دليل عدم شفافيت در عملكردش عامل شكست توافقنامه خوانده است. اين خبرگزاري هيچ اشاره اي به تعهدات اروپا نكرده است. اما خرازي شكست در توافقنامه و پرونده هسته اي ايران را نه فقط مربوط به تهران كه شكست اروپا و آژانس خوانده و تاكيد مي كند كه در صورت شكست روند گفتگوها در مورد پرونده هسته اي ايران، عدم استقلال اروپا در مقابل آمريكا بيش از پيش نمايان مي شود. از ديگر سو گزارش خبرگزاري ها حا كي از آن است كه آمريكا به شدت بابسته شدن پرونده هسته اي ايران و خروج آن از دستور كار شوراي حكام مخالف است.
خبرگزاري نووستي به نقل از منابع آژانس مي نويسد: «آمريكا با بسته شدن پرونده ايران و عادي  سازي روابط تهران و آ ژانس مخالف است». به گزارش ايسنا اين خبرگزاري به نقل از منبع ياد شده كه پس از جلسه توجيهي روز جمعه البرادعي صحبت مي كرد نوشته است: «در اين جلسه كه منحصرا به برنامه هسته اي ايران اختصاص داشت حتي نمايندگان كشورهايي كه هميشه از مواضع آمريكا در قبال پرونده هسته اي ايران حمايت مي كنند نظير كانادا و هلند، اين بار خيلي سخت گير نبودند اما آمريكا تلاش خواهد كرد كه احساسات ضد ايراني را در شوراي حكام برانگيزد.»
البته مقامات ايراني بر اين باورند كه براي ارزيابي عملكرد اروپا با توجه به فشار آمريكا بايد تا آخرين روزهاي اجلاس سه روزه شوراي حكام صبر كرد. به گزارش مهر، خبرگزاري فرانسه حتي از رضايت نسبي ايران از متن پيش نويس قطعنامه خبر داده و به نقل از چندين ديپلمات مستقر در آژانس مي نويسد: «ايراني ها از اين كه در متن پيش نويس هيچ ساز و كار حاشيه اي (تهديدآميز) وجود ندارد ابراز رضايت كرده اند زيرا اگر در اين متن يك سازوكار ماشه اي گنجانده مي شد احتمال ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل وجود داشت.»
بنابراين گزارش ايران خواهان حذف قسمتي از اين پيش نويس است كه در آن از تهران خواسته شده به عمليات تبديل اورانيوم پايان دهد و در تصميم خود براي آغاز احداث راكتور تحقيقاتي آب سنگين تجديدنظر كند.
البته خرازي چنين خواسته اي را اساسا مغاير با حقوق مشروع ايران شمرده و تاكيد مي كند كه در اين فعاليتها هيچ چيز غيرقانوني و خارج از پارلمان ميان تهران و آژانس نيست.
از ديگر سو با وجود آن كه روز جمعه برخي از كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به قطعنامه پيشنهادي سه كشور اروپايي اعتراض كرده بودند، خبرگزاري رويترز به نقل از يكي از ديپلماتهاي عضو اين گروه گزارش داد: «ايران زمان كوتاهي براي متقاعدكردن جنبش عدم تعهد جهت نرم كردن اين قطعنامه دارد ضمن اين كه بيشتر مواد اين قطعنامه كلمه به كلمه براساس گزارش محمد البرادعي درباره ايران تهيه شده است.»

رفتار بوش توجيه ندارد
رفتار بي معني و كلمات پراكنده جورج بوش رييس جمهور آمريكا موجب نگراني كاخ سفيد شده و دستياران او به طور خصوصي از وضعيت ذهني رئيسشان ابراز نگراني مي كنند.
در پايگاه اينترنتي كاپيتول هيل بلو آمده است:بوش در نشست هايي با دستياران ارشد و مقامات دولتش مدام از انجيل در حمله به رسانه ها، دمكرات ها و ديگران استفاده مي كند و آنها را دشمن حكومت مي نامد.
مسئولان كاخ سفيد از بوش تصوير مردي را مجسم مي كنند كه به شدت نگران مخالفان خود و مردمي است كه ديگر به سياست هاي او در عراق يا در داخل كشور اعتماد ندارند.
يكي از مشاوران سياسي قديمي دولتي در واشنگتن مي گويد: «شرايط كنوني بوش دوران نيكسون را به يادمن مي آورد. همه براي او دشمن هستند همه مي خواهند عليه او اقدام كنند. وضعيت او اين است.»
در گفت وگو با كارمندان كاخ سفيد و آنها كه تمايل داشتند به شرط عدم چاپ سخنانشان گفت وگو كنند، تصويري از يك دولت تحت محاصره به دست مي آيد كه توسط مردي رهبري مي شود كه تصميمات خود را «اراده خدا» مي داند و به دستيارانش مي گويد، هركسي را كه مخالف دولت مي بينند ، دستگير كنند.
يكي از دستياران كاخ سفيد مي گويد: ما در جنگ هستيم و در اين شكي نيست. اما چيزي كه من نمي فهمم اين است كه دشمن چه كسي مي تواند باشد.
به نظر مي رسد ما وقت بيشتري صرف تخريب جان كري مي كنيم تا القاعده؛ و دشمنان ديگرمان روز به روز بيشتر رشد مي كنند. بوش شخصا ساعت ها صرف بازبيني و تاييد تك تك برنامه هاي تبليغات عليه مخالف دمكرات خودش مي كند. همين باعث مي شود كه سربازان ما در عراق كشته شوند.
ما تمركز خود را از دست داده ايم. رييس جمهور بر روي دو موضوع سلاح هاي كشتارجمعي و رابطه عراق با القاعده تمركز كرد. مي توانستيم توجيهات ديگري براي جنگ پيدا كنيم اما او بر روي همين دو موضوع تاكيد كرد.
دستياراني كه پرسش هايي در اين مورد مطرح مي كنند به سرعت از دسترسي به رييس جمهور و ديگر مشاوران ارشد منع مي شوند. محفل داخلي و نزديك به بوش روز به روز رو به كوچك شدن است. كالين پاول وزير خارجه از چشم ها افتاد چون درباره جنگ با عراق ترديد نشان داد.
دستياران كاخ سفيد مي گويند، اقدام رييس جمهور، در بركناري جورج تنت رييس سيا نمونه اي از شيوه كار اوست. يكي از دستياران مي گويد: تنت سال گذشته مي خواست كنار برود اما رييس جمهور حرفهايش را ناديده گرفت. اكنون در ميانه تبليغات انتخاباتي زمان مناسبي براي بركناري رييس سيا نبود اما چون تنت در نشستي از بوش انتقاد كرد و او را به چالش كشيد، رييس جمهور گفت: همين است جورج. من نمي توانم عدم وفاداري را تحمل كنم. استعفايت را مي خواهم و همين حالا هم مي خواهم.»
به تنت اجازه داده شد كه داوطلبانه استعفا كند و بوش اين تصميم را به اطلاع همه رساند. يكي از دستياران كاخ سفيد مي گويد، بوش اين تصميم را «اراده خدا» خواند.
اراده خدا همچنين دليل آن بود كه جان اشكرافت دادستان كل كه اقدامات پرسش برانگيزش در تهديد آزادي هاي قانون اساسي مورد انتقاد قرار گرفته است بخشي از قدرت باقي بماند.
يكي از دستياران كاخ سفيد مي گويد: دادستان كل به دلايل مذهبي با رييس جمهور متحد است و در كنار او قرار دارد. هر دوي آنها معتقدند هر اقدامي به نام خداوند توجيه پذير است اما رييس جمهوري كه مي گويد به نام خدا و به خواست خدا حكومت مي كند، مي تواند به آنها كه وفادارشان نمي داند در مقابل همه تندخويي كند و هركس كه با او مخالف است را «ضد آمريكايي» و «ضد ميهن پرست» بخواند.
يكي از دستياران كاخ سفيد كه اخيرا دچار مشكل شده و به دنبال شغل ديگري مي گردد مي گويد: در اين دولت، براي اينكه دشمن آمريكا قلمداد شويد لازم نيست لباس افغاني بپوشيد و يا فارسي صحبت كنيد. فقط كافي است با رييس جمهور مخالفت كنيد.

حماس با اعطاي هرگونه تعهد امنيتي مخالفت كرد
محمود الزهار يكي  از رهبران  جنبش  مقاومت  اسلامي فلسطين  (حماس ) ديروز تاكيد كرد تا زمانيكه  رژيم  صهيونيستي  اعلام  كند از نوار غزه  و كرانه  باختري  يكجانبه  و بدون  دادن  تعهد، عقب  نشيني  خواهد كرد جنبش  حماس  نيز با اعطاي  هرگونه  تعهد امنيتي  يا تعهد مجاني  ديگر، مخالف  است  .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از غزه  الزهار در حاشيه  كنفرانسي  كه  شوراي مستقل  روابط خارجي  فلسطين  درباره  انتخابات  فلسطيني  برگزار كرده  بود گفت:  مسائل  زيادي  مانند كرانه  باختري  ، بيت  المقدس  ، حريم  هوايي  و آب نوار غزه ، مرزها و
بازداشت  شدگان  بدون  پاسخ  مانده  است  و اگر ما پاسخهاي شفافي  دريافت  نكنيم  موضع  شفاف  و موثر كه  مقاومت  است  ادامه  خواهديافت  تا عقب  نشيني  واقعي  بدون  تعرض  به  هيچ  يك  از مظاهر حاكميت  تحقق  يابد.

خرازي امروز به تركيه مي رود
وزير خارجه ايران عصر امروز براي شركت در اجلاس وزراي خارجه كنفرانس اسلامي راهي استانبول مي شود. وي اين موضوع را در كنفرانس مطبوعاتي ديروز اعلام كرده و گفت: با توجه به تحولات منطقه اجلاس استانبول مطمئناً اجلاس فعالي خواهد بود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |