پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۱۰
خريد و فروش هاي اينترنتي
آغازي براي تجارت الكترونيك
آذرديوسالار
كشور ما در مرحله اي است كه اولين گام ها را به سوي تجارت الكترونيك برمي دارد. ضربه ها و اتفاقاتي كه افتاده يا خبرهايي كه شنيديم از جمله همايش تجارت الكترونيك، از جمله اقداماتي است كه از تجهيز كشور ما به سيستم هاي استفاده از اين شيوه تجارت خبر مي دهد.
با پيدايش اينترنت در اواخر قرن بيستم تجارت الكترونيك، روبه پيشرفت و گسترش گذاشت و انقلاب صنعتي قرن بيست ويكم نام گرفت. در اين شكل خاص از تجارت، اطلا عات و خدمات به كمك شبكه هاي كامپيوتري خريد و فروش مي شوند و بازرگاني روي خط Online تا سال ۲۰۰۲ براي شركت هاي سراسر جهان دست كم ۲۵/۱ تريليون دلار حفظ سرمايه به دنبال داشته است!
در كشور ما به دليل بسياري نقيصه ها، از جمله عدم آشنايي صاحبان كالا  و خدمات و مردم به اين نوع تجارت، كمبودهاي قانوني، فراهم نبودن بستر و زمينه هاي اين نوع تجارت و ... هنوز اين نوع تجارت چنان كه بايد به كار گرفته نشده است. خيلي مانده تا تجارت الكترونيك در كشور ما با كشورهاي ديگر قابل رقابت شود؛ هرچند معدود تلا ش هايي صورت گرفته كه اميدواركننده هم بوده است.
در حال حاضر تعداد معدودي سايت هاي اينترنتي در كشور ما طراحي شده كه به نوعي خدمات تجارت الكترونيك را به مشتريان ارائه مي دهند. اين سايت ها كالا  و خدمات را به صورت مدون در معرض ديد و اختيار مشتري قرار مي دهند تا مشتري به سادگي كالا  يا خدمات مورد نظرش را انتخاب و براي خريد آن اقدام كند يا هر كسي بتواند اطلا عات مربوط به كالاي خود را براي فروش از طر يق اين سايت در اختيار متقاضيان قرار دهد. در حال حاضر فعاليت هاي اين سايت ها و تجارت الكترونيك در كشور ما در همين حد و اندازه ها باقي مانده و بايد منتظر مجهز شدن سيستم ها و وضع قوانين جديد مربوطه بمانيم.
هرچند تا همين جا هم اين فعاليت ها توانسته در بسياري از موارد خريد و فروش مدرن و به كمك اينترنت روي خطOnline را جايگزين خريد و فروش سنتي كند.
در همين شرايط اين سايت ها امكاني ايجاد كرده اند كه در كوتاه ترين زمان ممكن كالايي را در معرض فروش قرار دهند و متقاضيان هم با كسب قدرت انتخابي غيرقابل مقايسه با شرايط سنتي ديدن و پسنديدن و خريدن، كالا ي مورد نظرشان را انتخاب كنند. دسترسي به اطلا عات در مورد انواع كالا ، ارائه هر اطلا عاتي در كوتاه ترين زمان، حذف هزينه هاي مربوط به رفت وآمد و... ارتباط سريع و به لحظه فروشنده با خريدار يا بالعكس،از بين رفتن محدويت هاي زماني و امكان دريافت يا ارائه اطلا عات در هر زماني از شبانه روز و ... از جمله مزيت هاي اين نوع تجارت در مقايسه با روش هاي سنتي است. شما براي خريد يك كالا ي خاص هر زماني كه ميل داشته باشيد از طريق اينترنت به سايتي كه مثلا ً انواع خودرو يا پوشاك يا لوازم خانگي يا... را ارائه مي كند سر مي زنيد به سادگي نوع كالا ي مورد نظر را انتخاب مي كنيد، همه نمونه ها موجود را مي بينيد و اطلا عاتي در موردشان مي خوانيد و در صورت تمايل با ارسال يك ايميل يا يك تماس تلفني با فروشنده ارتباط برقرار مي كنيد و اگر قصد فروش كالا يي را هم داشته باشيد كافي است اطلا عات و تصاوير مربوط به كالا ي مورد نظر را به صورت يك آگهي به سايت مورد نظر بدهيد. با همه ويژگي هاي مثبت و قابل توجهي كه اين روش دارد اما حقيقت اين است همه اينها از محدود و معدود خدماتي است كه تجارت الكترونيك در اختيار قرار مي دهد.
از جمله امكاناتي كه اين تجارت در اختيار افراد قرار مي دهد و ويژگي هاي آن مي توان به روش هاي نوين مديريت و تبادل اطلا عات، دريافت كاتالوگ الكترونيكي بدون نياز به هزينه هاي گزاف چاپ و تبليغات، خريد و فروش كالا  ميان مؤسسات بازرگاني با شبكه هاي رايانه اي، بازرگاني بدون كاغذ، افزايش سرعت و كاستن از اتلاف وقت، خدمات بانك اينترنتي و بيمه اينترنتي، جهاني كردن بازرگاني و برداشتن مرزها براي هر تجارتي، از ميان رفتن فاصله جغرافيايي ميان خريدار و فروشنده، صرفه جويي ۲۰ تا ۷۵ درصدي در هزينه هاي بازرگاني، امكان گزينش بهترين ها براي مصرف كننده، افزايش فروش براي توليد كننده و توزيع كننده، امكان نظرسنجي لحظه اي براي مشاهده مصرف كنندگان، تخفيف هاي الكترونيكي براي خريداران معتبر هر سايت و... اشاره كرد.
بي شك با رشد و پيشرفت تكنولوژي و گسترده شدن خدماتي كه اينترنت و رايانه ها مي توانند ارائه كنند، همراه با رشد تجارت بين المللي و گسترش و شكل گيري روش ها و قانون هاي مكمل و... خدمات و شرايطي كه اين نوع تجارت مي تواند ارائه كند قابل مقايسه با روش سنتي نخواهد بود و اين رشد و پيشرفت تا بدان جاست كه هر جامعه و هر شهروندي نياز دارد به ابزار و امكانات لا زم براي استفاده از تجارت الكترونيك آماده شود، بنابراين انگار لا زم است اولين قدم ها را برداريم و خودمان را براي تجارت در دنياي جديد يا تجارت جديد در دنيا آماده كنيم.
كشور ما در مرحله اي است كه اولين گام ها را به سوي تجارت الكترونيك برمي دارد. ضربه ها و اتفاقاتي كه افتاده يا خبرهايي كه شنيديم از جمله همايش تجارت الكترونيك، از جمله اقداماتي است كه از تجهيز كشور ما به سيستم هاي استفاده از اين شيوه تجارت خبر مي دهد.
با پيدايش اينترنت در اواخر قرن بيستم تجارت الكترونيك، روبه پيشرفت و گسترش گذاشت و انقلاب صنعتي قرن بيست ويكم نام گرفت. در اين شكل خاص از تجارت، اطلا عات و خدمات به كمك شبكه هاي كامپيوتري خريد و فروش مي شوند و بازرگاني روي خط Online تا سال ۲۰۰۲ براي شركت هاي سراسر جهان دست كم ۲۵/۱ تريليون دلار حفظ سرمايه به دنبال داشته است!
در كشور ما به دليل بسياري نقيصه ها، از جمله عدم آشنايي صاحبان كالا  و خدمات و مردم به اين نوع تجارت، كمبودهاي قانوني، فراهم نبودن بستر و زمينه هاي اين نوع تجارت و ... هنوز اين نوع تجارت چنان كه بايد به كار گرفته نشده است. خيلي مانده تا تجارت الكترونيك در كشور ما با كشورهاي ديگر قابل رقابت شود؛ هرچند معدود تلا ش هايي صورت گرفته كه اميدواركننده هم بوده است.
در حال حاضر تعداد معدودي سايت هاي اينترنتي در كشور ما طراحي شده كه به نوعي خدمات تجارت الكترونيك را به مشتريان ارائه مي دهند. اين سايت ها كالا  و خدمات را به صورت مدون در معرض ديد و اختيار مشتري قرار مي دهند تا مشتري به سادگي كالا  يا خدمات مورد نظرش را انتخاب و براي خريد آن اقدام كند يا هر كسي بتواند اطلا عات مربوط به كالاي خود را براي فروش از طر يق اين سايت در اختيار متقاضيان قرار دهد. در حال حاضر فعاليت هاي اين سايت ها و تجارت الكترونيك در كشور ما در همين حد و اندازه ها باقي مانده و بايد منتظر مجهز شدن سيستم ها و وضع قوانين جديد مربوطه بمانيم.
هرچند تا همين جا هم اين فعاليت ها توانسته در بسياري از موارد خريد و فروش مدرن و به كمك اينترنت روي خطOnline را جايگزين خريد و فروش سنتي كند.
در همين شرايط اين سايت ها امكاني ايجاد كرده اند كه در كوتاه ترين زمان ممكن كالايي را در معرض فروش قرار دهند و متقاضيان هم با كسب قدرت انتخابي غيرقابل مقايسه با شرايط سنتي ديدن و پسنديدن و خريدن، كالا ي مورد نظرشان را انتخاب كنند. دسترسي به اطلا عات در مورد انواع كالا ، ارائه هر اطلا عاتي در كوتاه ترين زمان، حذف هزينه هاي مربوط به رفت وآمد و... ارتباط سريع و به لحظه فروشنده با خريدار يا بالعكس،از بين رفتن محدويت هاي زماني و امكان دريافت يا ارائه اطلا عات در هر زماني از شبانه روز و ... از جمله مزيت هاي اين نوع تجارت در مقايسه با روش هاي سنتي است. شما براي خريد يك كالا ي خاص هر زماني كه ميل داشته باشيد از طريق اينترنت به سايتي كه مثلا ً انواع خودرو يا پوشاك يا لوازم خانگي يا... را ارائه مي كند سر مي زنيد به سادگي نوع كالا ي مورد نظر را انتخاب مي كنيد، همه نمونه ها موجود را مي بينيد و اطلا عاتي در موردشان مي خوانيد و در صورت تمايل با ارسال يك ايميل يا يك تماس تلفني با فروشنده ارتباط برقرار مي كنيد و اگر قصد فروش كالا يي را هم داشته باشيد كافي است اطلا عات و تصاوير مربوط به كالا ي مورد نظر را به صورت يك آگهي به سايت مورد نظر بدهيد. با همه ويژگي هاي مثبت و قابل توجهي كه اين روش دارد اما حقيقت اين است همه اينها از محدود و معدود خدماتي است كه تجارت الكترونيك در اختيار قرار مي دهد.
از جمله امكاناتي كه اين تجارت در اختيار افراد قرار مي دهد و ويژگي هاي آن مي توان به روش هاي نوين مديريت و تبادل اطلا عات، دريافت كاتالوگ الكترونيكي بدون نياز به هزينه هاي گزاف چاپ و تبليغات، خريد و فروش كالا  ميان مؤسسات بازرگاني با شبكه هاي رايانه اي، بازرگاني بدون كاغذ، افزايش سرعت و كاستن از اتلاف وقت، خدمات بانك اينترنتي و بيمه اينترنتي، جهاني كردن بازرگاني و برداشتن مرزها براي هر تجارتي، از ميان رفتن فاصله جغرافيايي ميان خريدار و فروشنده، صرفه جويي ۲۰ تا ۷۵ درصدي در هزينه هاي بازرگاني، امكان گزينش بهترين ها براي مصرف كننده، افزايش فروش براي توليد كننده و توزيع كننده، امكان نظرسنجي لحظه اي براي مشاهده مصرف كنندگان، تخفيف هاي الكترونيكي براي خريداران معتبر هر سايت و... اشاره كرد.
بي شك با رشد و پيشرفت تكنولوژي و گسترده شدن خدماتي كه اينترنت و رايانه ها مي توانند ارائه كنند، همراه با رشد تجارت بين المللي و گسترش و شكل گيري روش ها و قانون هاي مكمل و... خدمات و شرايطي كه اين نوع تجارت مي تواند ارائه كند قابل مقايسه با روش سنتي نخواهد بود و اين رشد و پيشرفت تا بدان جاست كه هر جامعه و هر شهروندي نياز دارد به ابزار و امكانات لا زم براي استفاده از تجارت الكترونيك آماده شود، بنابراين انگار لا زم است اولين قدم ها را برداريم و خودمان را براي تجارت در دنياي جديد يا تجارت جديد در دنيا آماده كنيم.

بازارچه رايانه
بازارچه خوراك
بازارچه آخر هفته
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه رايانه  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |