پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۱۰
اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان
از كار تابستاني تا تفريح تابستاني
در كنار نوجواناني كه تابستان خود را به طرق مختلف پربار مي كنند، نوجواناني نيز هستند كه براي تأمين مخارج زندگي و خرج تحصيل سال آينده خود مجبور به كار مي شوند.
اگر به تعميرگاه ها و رستوران ها و مغازه ها سري بزنيد، با تعداد پرشماري نوجوان روبه رو مي شويد كه طعم  «بازي هاي تابستاني»را نمي چشند
003951.jpg
برخي نوجوانان در فصل تابستان در كارگاه ها و تعميرگاه ها مشغول به كار مي شوند تا از اين طريق هم با حرفه اي آشنا شوند و هم راه تأمين مخارج زندگي و امرار معاش را بياموزند. اين روش در بسياري ازخانوارهاي كم درآمدرايج است. آن ها به درآمد حاصل از فعاليت فرزندان نوجوانشان نياز دارند.
از سوي ديگر بسياري از كودكان و نوجوانان اوقات فراغت خود را در تابستان با حضور در كلاسهاي مختلف ورزشي و هنري سپري مي كنند. خانواده هاي آن ها توانايي پرداخت هزينه هاي مربوطه را دارند.
بسياري از كودكان و نوجوانان تمايل دارند ساعات فراغت خود را در آموزشگاه هاي علمي - هنري و ورزشگاه ها سپري كنند. فرهنگسراها، خانه هاي فرهنگ، مدارس و مساجد آموزشگاه هاي ويژه اي را در فصل تابستان ارائه مي دهند. نوع سپري كردن تابستان كودكان نمايانگر شرايط اقتصادي خانواده ها است.برخي نوجوانان در فصل تابستان در كارگاه ها و تعميرگاه ها مشغول به كار مي شوند تا از اين طريق هم با حرفه اي آشنا شوند و هم راه تأمين مخارج زندگي و امرار معاش را بياموزند. اين روش در بسياري ازخانوارهاي كم درآمدرايج است. آن ها به درآمد حاصل از فعاليت فرزندان نوجوانشان نياز دارند.
از سوي ديگر بسياري از كودكان و نوجوانان اوقات فراغت خود را در تابستان با حضور در كلاسهاي مختلف ورزشي و هنري سپري مي كنند. خانواده هاي آن ها توانايي پرداخت هزينه هاي مربوطه را دارند.
بسياري از كودكان و نوجوانان تمايل دارند ساعات فراغت خود را در آموزشگاه هاي علمي - هنري و ورزشگاه ها سپري كنند. فرهنگسراها، خانه هاي فرهنگ، مدارس و مساجد آموزشگاه هاي ويژه اي را در فصل تابستان ارائه مي دهند. نوع سپري كردن تابستان كودكان نمايانگر شرايط اقتصادي خانواده ها است.

آموزش هاي فصل تابستان 
كلا سهاي پرمخاطب فصل تابستان كلا سهاي ورزشي نظيرفوتبال، فوتسال، شطرنج و شنااست. متوسط شهريه يك ترم كلا سهاي فوتبال و فوتسال ۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان است. در ورزش هاي فوتسال معمولا دختران را نيز ثبت نام مي كنند. هر ترم شطرنج و ژيمناستيك نيز از ۱۵۰۰ تومان تا بيش از ۱۰ هزار تومان است.
كلا سهاي ورزشي معمولاً ارزان تر از بقيه كلا سها هستند. فقط شنا هزينه متفاوتي با ساير ورزش ها دارد. شهريه استفاده از استخرها باتوجه به خصوصي يا نيمه خصوصي بودن دوره متفاوت است. اما به طور معمول هزينه استفاده از دوره هاي آموزش استخر ۱۷ هزار تومان تا بيش از ۴۰ هزار تومان قيمت دارد. هزينه استفاده از اين كلا سها در نقاط مختلف شهر متفاوت است و معمولا ً مراكز خصوصي گرانتر از ديگر اماكن هستند.
خانه هاي فرهنگ و فرهنگسراها نيز اقدام به برگزاري دوره هاي هنري مانند نقاشي و خوشنويسي مي كنند. هزينه برگزاري اين كلاسها معمولا ً از ۳ هزار تومان تا ۱۶ هزار تومان مي شود. كلا سهاي موسيقي نيز تا حدود ۳۰ هزار تومان شهريه دارند. البته گاهي اين مبلغ كمتر و گاهي بيشتر مي شود.
بسياري از كودكان و نوجوانان نيز از كلا سهاي زبان كه شهريه آن ۸ تا ۲۵ هزار تومان است استفاده مي كنند.
كلا سهايي كه ويژه فصل تابستان هستند معمولا ً دوره اي بوده و پس از اتمام تعطيلا ت ديگر ادامه نخواهد داشت. برخي از اين كلاسها پرمخاطب بوده و علا قه مندان زيادي را جذب مي كنند اما به دليل پرجمعيت بودن بازدهي مناسبي نخواهند داشت.
سمانه قنبري در مورد كلاسهاي تابستاني مي گويد: كلا سهايي كه در تابستان برگزار مي شود هزينه هاي نسبتاً اندكي دارند؛ اما فشرده بودن كلاسها سطح آموزش ها را بالا  نمي برد. به گونه اي كه تنها جنبه سرگرمي دارد؛ زي-را حتي بعد از تعطيلات رشته موردنظر از ليست آموزشي آموزشگاه حذف 
خواهد شد.
بشارت، مشاور يكي از مدارس راهنمايي در اين مورد مي گويد: براي اوقات فراغت كودكان در تابستان بايد طوري برنامه ريزي كرد كه به بهترين نحو از اين ساعات استفاده كنند.
وي مي افزايد: تابستان فرصت خوبي است تا نوجوانان استعدادهاي خود را شناخته و آنها را شكوفا كنند. بنابراين انتخاب نوع آموزش بايد باتوجه به علا قه فرزند صورت بگيرد.
شاهين آقايي كه فرزند خود را در يكي از مدارس فوتبال ثبت نام كرده، مي گويد: كلاسهاي تابستاني عمدتاً جنبه سرگرمي دارند و خانواده ها نيز معمولا ً بدون توجه به علا ئق فرزند خود آنها را به كلاسهاي گوناگون مي فرستند تا بيكار نباشند. اين كار جز پرداخت هزينه هاي سرسامآور نتيجه ديگري براي دانش آموزان ندارد.
در عين حال برخي كلا سهاي تابستاني به دليل فشردگي وقت و فشردگي دوره، بازدهي خوبي ندارند.
توكلي كه در يك آموزشگاه خصوصي زبان تدريس مي كند، مي گويد: اين كلا سها اگر بازدهي مثبت داشته باشند مي توانند با اه-مي-ت قلم-داد شوند؛ ولي اگر نتوانيم مطالب را انتقال دهيم، فايده اي نخواهند داشت.
علا وه بر كلا سهايي كه در فرهنگسراها، خانه هاي فرهنگ و مراكز خصوصي برگزار مي شود، برخي مدارس و مساجد نيز دوره هاي آموزشي را برگزار مي كنند.
آموزش هاي اين مراكز اغلب هنري، ورزشي و قرآني است كه اجراي آن با هزينه كمي امكان پذير است.
شفيعي، مدير يكي از دبستان هاي تهران مي گويد:
سالهاي قبل كلاسهاي پايگاه هاي تابستاني هزينه اي بين ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان داشت. اما امسال بخشنامه آمده تا اين كلا سها را به طور رايگان برگزار كنيم.
او مي افزايد: به اين ترتيب كودكاني هم كه از نظر مالي مشكل دارند مي توانند تابستان خود را تا حدي به صورت مثبت سپري كنند.
مساجد نيز معمولا ً به آموزش روخواني و حفظ قرآن مي پردازند. اين آموزش ها در اغلب مساجد به صورت رايگان است و علا قه مندان بسياري دارد. كلا سهاي تابستاني در حالي برگزار مي شود كه برخي از كودكان و جوانان تمام وقت خود را در آنها مي گذرانند. گاهي با صرف هزينه هاي زياد ساعات طولاني روز را بيرون از منزل و در آموزشگاه هاي مختلف سپري مي كنند تا تابستانشان بيهوده تلف نشود.
شعباني كه هر ساله فرزند خود را به كلاسهاي مختلف مي فرستد، مي گويد: بعد از سالها دريافتم كه گذراندن يك دوره هاي آموزشي با كيفيت بالا  بهتر از گذراندن دوره اي در آموزشگاه هايي كه فقط ارزان قيمت به شمار مي روند، هستند. ضمن آن كه مهم ترين مسأله در انتخاب رشته هاي آموزشي فصل تابستان، توجه به علا ئق و استعدادهاي كودكان و جوانان است.
كار تابستاني
در كنار نوجواناني كه تابستان خود را به طرق مختلف پربار مي كنند، نوجواناني نيز هستند كه براي تأمين مخارج زندگي و خرج تحصيل سال آينده خود مجبور به كار مي شوند. اگر به تعميرگاه ها و رستوران ها و مغازه ها سري بزنيد، تعداد پرشماري نوجوان روبه رو مي شويد كه طعم «بازي هاي تابستاني» را نمي چشند. آن ها نه فقط براي رفع نيازهاي مالي خود بلكه براي كمك به چرخه اقتصادي خانواده تن به كاري زودرس داده اند.اين مساله نياز به بررسي جداگانه اي دارد.

صداي مصرف كننده
به دنبال يك ليوان آب سالم 
آب آشاميدني شهرزيبا كوچه نهال، قابل آشاميدن نيست. لطفاً به فكر سلامتي مردم اين محل باشيد.
موحدي پور
عمر ما كفاف نمي دهد
در خيابان كرمان روبه روي آموزش و پرورش پل عابر پياده اي وجود دارد كه به صورت نيمه كاره رها شده، كي اين پل كامل مي شود؟ انشاءالله عمر مردم اين محل كفاف بدهد.
عمراني
اتوبوس هاي ظرفيت تكميل 
اتوبوسهاي شركت واحد خط مترو صادقيه ميدان صنعت سرويس دهي مناسبي ندارند و حركتهاي اتوبوسها از ايستگاه دير صورت مي گيرد و آنقدر در همان ايستگاه هاي اتوبوس لبريز از مسافر است به طوري كه براي مسافران ايستگاه هاي بعدي جايي ندارند.
جعفري 
ما هم فضاي سبز مي خواهيم 
در خيابان خورشيد واقع در منطقه ۱۳ هيچ گونه فضاي سبزي وجود ندارد. لطفاً براي ما هم فضاي سبز در نظر بگيريد.
رجايي 
خيابان بدبو
خيابان شهيد قدوسي بين گوهري و امجدي منش پساب ها به داخل جوي ريخته مي شود و بوي بسيار نامطبوعي به مشام مي رسد. لطفاً مسؤِولين شهرداري سري به اين خيابان بزنند.
دبير
بيمه ما را هم در نظر بگيرد
بيمه هيچ گونه كمك هزينه اي براي درمان ناباروري در نظر نگرفته است. با اين كه تعداد اين افراد بسيار زياد است و هزينه ها بسيار سرسامآور، بيمه هيچ كمكي به اين افراد نمي كند.
زماني 
جوابيه شركت مخابرات قانع كننده نيست
جوابيه اي كه در پاسخ به حكايت هميشگي توسط شركت مخابرات در تاريخ ۱۲/۳/۱۳۸۳ داده شده بود، قانع كننده نبوده؛ زيرا سؤال همين بود كه چرا بايد توسعه شبكه كابل شش سال طول بكشد.
حسين اقدمي 
قول مي دهيد عمل كنيد
يك دستگاهP.K ثبت نام كرده ام. ابتدا قرار بود ارديبهشت ماه تحويل داده شود؛ اما حال وعده تيرماه را مي دهند. چرا بر سر قول خود نيستند؟
حجتي 
زنبيلت را بردار بيا
ساكن خيابان انديشه سه شرقي هستيم. از خصوصيات اين محل برايتان بگويم. نظافت اين محله بسيار اسفبار است. تا دلتان بخواهد گربه هاي رنگارنگ دارد. از نظر آلودگي صوتي و صداهاي: خانم زنبيلت را بردار و بيار، هيچ محله ا ي به پاي آن نمي رسد.
پوربهزاد

پاسخ مسوولا ن
مجوز تخريب صادر مي شود
عطف به مطلب مندرج در آن روزنامه مورخ ۱۰/۳/۸۳ با عنوان «مجوز ساخت نمي دهند» به آگاهي مي رساند:
شهرداري منطقه ۱۸ براساس ضوابط و مقررات شهرسازي كه در حريم منطقه اعمال مي شود مجوز ساختمان صادر مي كند و صدور مجوز تخريب و نوسازي نيز براي خانه هاي قديمي و فرسوده كه اين شهروند محترم به آن اشاره كردند در اسرع وقت صادر مي شود.
حسيني، مسؤول روابط عمومي 
با جنس چيني قاچاق مبارزه خواهد شد
توليدكننده محترمي طي تماس تلفني با متوليان ستون «صداي مصرف كننده» روزنامه همشهري از شرايط ورود لباسهاي چيني به بازار ايران و تهديدي كه از اين حيث متوجه توليدكنندگان داخلي كشور شده است، انتقاد كرده بودند «كه مراتب در صفحه ۱۵، ستون مذكور روزنامه وزين همشهري به شماره انتشار ۳۳۹۵ مورخ ۱۱/۳/۸۳ چاپ و منتشر شده بود.» در اين رابطه اداره كل روابط عمومي وزارت بازرگاني در راستاي روشنگري اذهان عمومي و بويژه توليدكنندگان محترم كشورمان به اطلا ع مي رساند:
وزارت بازرگاني به استناد ماده ۲۱۵ قانون برنامه سوم توسعه به منظور شفاف سازي نظام تجارت خارجي و مبارزه با قاچاق كالا  (در حيطه مسؤِوليت هاي وزارت متبوع» نظام تعرفه اي مؤثر بر ورود كالا ها را به نحوي اعمال مي كند كه شرايط حمايت عملي از توليدكنندگان داخلي را فراهم كند. لذا در موارد مشابه با آنچه اين توليدكننده محترم مطرح نموده اند چنانچه تضادي بين ورود محصولات خارجي (از طريق مبادي قانوني و رسمي كشور) حاصل شود اين وزارتخانه اهتمام خود را براي رفع اين گونه موارد به كار خواهد بست. لذا اين توليدكننده محترم مي تواند با طرح دقيق مشكلا ت صنف توليدي مرتبط خود از طريق تشكل صنعتي و يا صنفي ذيربط مراتب را به دفتر رسيدگي به شكايات نظام تعرفه اي مستقر در ساختمان شماره ۲ وزارت بازرگاني واقع در ضلع شمال غربي ميدان ولي عصر(عج) منعكس نمايند و اطمينان داشته باشند كه به نحو بايسته براي رفع مشكل حادث شده براي اين عزيزان اقدام خواهد شد.
اداره كل روابط عمومي وزارت بازرگاني

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه آخر هفته
بازارچه رايانه
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه رايانه  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |