دوشنبه ۱ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۱۳
طرح تازه اداره راهنمايي و رانندگي
ماشين هايي كه مي خوابند
اگر مي خواهيد با ماشين  كار كنيد همين امروز براي گرفتن مجوز اقدام كنيد تا با جريمه هاي سنگين طرح جديد روبه رو نشويد
010155.jpg
يكي از هدف هاي طرح جديد راهنمايي و رانندگي، حذف كردن مسافركش هاي شخصي از سيستم حمل و نقل عمومي شهر است.
جواد رسولي 
عكس : هادي مختاريان
امروز روز اول تيرماه است. همان روزي كه از مدت ها پيش اداره راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي اعلام كرده بود قرار است دور تازه جرايم رانندگي را در شهر اعمال كند. روزي كه ممكن است داغ جريمه هايش - در صورتي كه از موارد جديد تخلف و ميزان پولي كه بابت شان بايد پرداخت كرد، اطلا عي نداشته باشيد - تا مدت ها بر دلتان بماند. بنابراين اگر اتومبيل شخصي داريد و با آن رفت و آمد مي كنيد از امروز بايد بيشتر از قبل حواستان جمع باشد. قانون از امروز سخت گيرتر مي شود تا ترافيك شهر و شيوه هاي جابه جايي شهروندان بهتر سامان پيدا كند و تهران براي همه تهراني ها شهر قابل تحمل تري باشد.
سردار انصاري، معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از كم شدن ميزان تخلف ها در سال ۸۳ خبر مي دهد. او مي گويد در دو ماه اول سال گذشته يك ميليون و ۲۰۰ هزار برگ جريمه براي متخلفان صادر شده بود. آن موقع هنوز هيچ طرح ويژه اي در تهران به اجرا در نيامده بود، اما در دو ماه اول مسال با وجود اضافه شدن هزار و ۲۰۰نيروي جديد و اجراي طرح هاي مختلف ترافيكي ميزان جريمه ها فقط ۲۰ درصد افزايش پيدا كرده. او خبرهاي خوب ديگري هم دارد. مثلا اين كه بعد از اجراي طرح برخورد با موتورسيكلت سوارهاي متخلف، ميزان تصادف هاي فوتي و جرحي حدود ۳۰ درصد كاهش پيدا كرده و از طرفي حجم جابه جايي اتوبوس هاي شركت واحد ۳۵ درصد بيشتر شده و سرعت حركت آنها هم ۸ تا ۱۰ كيلومتر افزايش پيدا كرده است. او اميدوار است با اجراي طرح هاي جديد كه از امروز اجرا مي شوند اين آمارها باز هم بهتر و اميدواركننده تر شوند.
مسافركش هاي شخصي 
يكي از هدف هاي طرح جديد راهنمايي و رانندگي، حذف كردن مسافركش هاي شخصي از سيستم حمل و نقل عمومي شهر است. اين طرح اگرچه باعث از دست رفتن منابع درآمد بخشي از رانندگان تهراني مي شود اما در روان شدن ترافيك تاثير زيادي دارد. با اين حال همه راننده هاي اتومبيل هاي شخصي كه مي خواهند مسافركشي كنند بايد از سازمان تاكسيراني تهران مجوز بگيرند و ازآنجايي كه اين سازمان از استقبال زياد مسافركش هاي شخصي براي گرفتن مجوز خبر داده به احتمال زياد اين فرصت تمديد مي شود. اگر مي خواهيد با ماشين تان كار كنيد همين امروز براي گرفتن مجوز اقدام كنيد تا با جريمه هاي سنگين طرح جديد روبه رو نشويد.
كرايه ها را بالا نبريد
يك بخش ديگر از طرح ساماندهي ترافيك، تعداد سرنشينان مجاز براي تاكسي ها و خودروهايي است كه مسافركشي مي كنند. قانون ۴ سرنشين را هنگام عبور از بزرگراه براي هر خودرو توصيه مي كند، بنابراين تمام ماشين هايي كه در خط هاي اصلي شهر مثل آزادي - ونك، آزادي - رسالت، ونك - شهرك غرب و... كار مي كنند فقط مي توانند در صندلي جلو يك نفر سوار كنند. تجربه ما تهراني ها بارها نشان داده كه اين جور وقت ها راننده ها براي جبران كرايه از دست رفته مسافر پنجم، كرايه ها را بالا مي برند.
به اين ترتيب مي شود افزايش حداقل ۵۰ توماني كرايه را در اين مسيرها پيش بيني كرد. در شرايطي كه يك بار همين سه چهار ماه پيش همه كرايه تاكسي ها به دليل افزايش قيمت بنزين زياد شده اند، افزايش مجدد كرايه ها اتفاق ناعادلانه اي است.
تنها هماهنگي شوراي شهر، سازمان تاكسيراني و اداره راهنمايي و رانندگي مي تواند جلوي اين قضيه را بگيرد. اميدواريم اين هماهنگي انجام شود و شهروندان تهراني را ازتحمل هزينه هاي وحشتناك تر در حمل و نقل شهري نجات دهد.
پياده ها و دوچرخه سوارها
طرح جديد فقط مختص ماشين سوارها نيست. از امروز بايد حواستان باشد كه به عنوان يك عابر پياده قوانين مخصوص به خودتان را رعايت كنيد. عبور از روي پل عابر، عبور از محل هاي خط كشي شده و رعايت چراغ عابر پياده از جمله مواردي هستند كه بايد رعايت شوند و در صورت تخلف مي توانند باعث جريمه شدن شما شوند. ميزان اين جريمه يك هزار تومان اعلام شده است.
دوچرخه سوارها هم از ديد قوانين جديد دور نمانده اند. دست گرفتن دوچرخه سوارها و اسكيت سوارها به وسيله نقليه، دوترك سواري با دوچرخه، راندن دوچرخه در مواقع لغزنده بودن جاده و خيابان، دوچرخه سواري در پياده رو و مواردي از اين قبيل باعث جريمه شدن دوچرخه سوارها مي شود كه ميزانش يك هزار تومان اعلام شده است . به اين ترتيب از امروز، اول تيرماه و با اجرا شدن طرح هاي جديد ترافيكي ، چهره تازه اي از شهر را خواهيم ديد. چهره اي كه اميدواريم زندگي را در تهران بزرگ و پرجمعيت دلپذيرتر كند.

ورود
سلام تابستان
به تابستان خوش آمديد. شايد از اين خوش آمدگويي چندان خوشحال نباشيد اما ما به هر حال محكوم به ادامه زندگي در گرما هستيم. آدم عاقل كسي است كه بابت چيزهايي كه قادر به تغييرشان نيست، عصباني نشود. از اين گذشته تابستان چندان هم بد نيست. اول اينكه ميوه هاي خوشمزه اي دارد، بعد هم اينكه بچه ها از تعطيلات لذت مي برند و بالاخره شايد اتفاقات جذابي برايتان در راه باشد كه تابستان داغ را برايتان تبديل به فصل محبوبتان كند. از تمام اين مسايل كه بگذريم، براي تحمل گرماي تابستان، مي توانيم به زمستان كارتن خواب ها فكر كنيم؛ تابستان فصل خوبي است.

ستون شما
جوابيه
جوابيه بنياد مسكن انقلاب اسلامي به مطلب درج شده در صفحه ۲۱ روز ۲۱/۳/۸۳ :
احتراما در پي درج مطلبي با عنوان «۱۱ ميليون اعتبار تصويب نشده» در صفحه ۲۱ مورخه ۲۱/۳/۸۳ روزنامه. اين بنياد ضمن اعتراض به مطالب منتشر شده به دليل تعارض فاحش با سخنان آقاي مهندس مهديان (مدير كل بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان تهران) مطالب ذيل را ياد آور مي شود:
۱- تيتر درج شده در خبر با عنوان «۱۱ ميليون اعتبار تصويب نشده»، اصولا ۱۱ ميليارد تومان مي باشد كه در متن خبر نيز به آن اشاره شده است كه اين اشتباه فاحش در تيتر مويد بي دقتي تنظيم كننده آن مي باشد.
۲- آقاي مهندس مهديان در مصاحبه خود اظهار داشته اند كه ميزان خسارت وارده ۱۱ ميليارد تومان برآوردشده و از تصويب يا عدم تصويب اين مبلغ توسط دولت سخني به ميان نيامده است كه در خبر منتشره، اين مطلب به گونه اي ديگر بيان گرديده است.
۳- در خبر آورده شده:«به قول مهندس مهديان هيچ يك از ارگانهاي دولتي با اين ستاد همكاري نمي كنند» كه اين مطلب تكذيب شده و بدين وسيله همكاري سازمان هاي ذي ربط در اين امر با اين بنياد اعلام مي گردد.
۴- بديهي است آمار اوليه منتشره در زمان وقوع يك پديده طبيعي مانند زلزله در خصوص تلفات و خسارات وارده با آمارهايي كه به صورت دقيق و كارشناسانه بعد از مدتي ارايه مي گردد اختلاف خواهد داشت. در متن خبر از سوي جناب آقاي مهندس كريمي معاونت محترم عمراني استانداري تهران آماري ارايه شده كه آمار دقيق تر در ادامه خبر از زبان مهندس مهديان اعلام گرديده است اما متاسفانه لحن خبر تنظيمي و نقل قولي كه از مهندس مهديان شده است، لحن تندي بوده و مناسب درج در روزنامه نمي باشد.
در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه تنظيم اخبار يك سازمان به اين گونه در يك روزنامه موجب سلب اعتماد و عدم اطمينان در موارد آتي خواهد بود.

نت
توكيو
تلفن همراه اصولا وسيله باارزشي است. گواه اين حقيقت اينكه در ايران اگر تلفن همراه نباشد، كسي نمي تواند از جوك هاي روز و پيغام هاي دوستانش با خبر شود. اما اين وسيله استفاده هاي ديگري هم دارد كه هنوز در ايران رايج نشده.
در ژاپن از اين پس مردم مي توانند هزينه خريد خود در فروشگاه ها را با تلفن همراه بپردازند. با همكاري شركت «ان تي تي دوكومو» و سوني، كارت بدون تماس درون گوشي  تلفن هاي همراه قرار مي گيرد. اين كارت براي پرداخت هزينه خريد كالا و شناسايي افراد به كار مي رود. قيمت اين گوشي هاي جديد ۲۲ يورو است.

جعبه
كنار فوتبال
از ديروز به علت حساسيت مسابقات جام ملت ها، مسابقات هر گروه به صورت همزمان برگزار مي شود و اين فرصت براي افراد غيرفوتبالي پيش آمده تابا خيال راحت برنامه هايشان را تماشا كنند.تكرار مجموعه كاكتوس را مي توانيد ساعت ۱۵ تماشا كنيد، البته از شبكه اول و در همين ساعت تكرار نقطه چين را مي توانيد از شبكه ۳ ببينيد.
مجموعه  تلويزيوني امروز، ديروز، فردا ساعت ۱۹ از شبكه تهران پخش مي شود. امشب ساعت ۳۰:۲۰ مي توانيد بعد از يك هفته تعطيلي سريال مامورين پرونده هاي راكد را تماشا كنيد.قسمت دوم سريال دايره ترديد و البته به تقاضاي بينندگان قسمت هايي از قسمت اول آن قرار است كه ساعت ۱۰:۲۲ از شبكه اول پخش شود. پس از چند شب استراحت نقطه چين از ديشب مجددا آغاز شده، ساعت ۳۰:۲۲ شبكه سوم.و اما فوتبال و سرانجام گروه دوم كه در دو بازي همزمان مشخص خواهد شد، كرواسي- انگلستان و سوئيس- فرانسه. احتمالا بازي كرواسي و انگليس پخش مي شود و بعد از آن هم مسابقه سوئيس و فرانسه. راديو ورزش عكس تلويزيون بازي پخش مي كند.

ذهن زيبا
پدري كه وظايف پسرش را گوشزد نمي كند، به اندازه پسرش كه به وظايف خود عمل نمي كند مقصر است.
پرمودا بترا
هر كسي خودش را عاقل فرض مي كند؛ به همين دليل در دنيا اين همه نادان وجود دارد.
ضرب المثل مجارستاني 
يك سياستمدار، انسان ها را به دو دسته تقسيم مي كند: ابزار و دشمنان.
نيچه 
كتاب، باغي است كه آدمي در جيبش حمل مي كند.
ضر ب المثل عربي

تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |