چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۱۶
فروش ۴۸ ميليون دلار جنس كهنه
010233.jpg
اديب وحداني -اخيرا نتايج يك تحقيق جالب درباره ميزان فروش هاي اينترنتي منتشر شده است كه مهمترين ميزان فروش ها را متعلق به كالاهاي استفاده نشده قديمي (استوك) مي داند كه بنا به طبيعت خبري اينترنت ، چندان نامعمول به نظر نمي رسد.
فرض كنيد كه يك دستگاه همزن برقي لازم داريد تا گه گداري كه مي خواهيد آب طالبي درست كنيد، پس بنا به مقتضيات طبيعي فقط در فصل تابستان دستگاه همزن برايتان كاربرد دارد. شما مي توانيد آخرين مدل اين دستگاه را به قيمت مشخص تهيه كنيد، اما مي دانيد كه فنآوري اين دستگاه طي سال هاي گذشته تغيير خيلي زيادي نكرده است. پس مي رويد سراغ يك مدل مربوط به دهه هاي قبل و بنا به مقتضيات طبيعي بازار، آن را گير نمي آوريد. از طرف ديگر چندان هم براي شما نمي صرفد كه وقت زيادي را به گشتن در بازار تخصيص بدهيد و هي زير آفتاب تابستاني اين طرف آن طرف برويد و هزينه كنيد تا دستگاه مورد نظر را به دست بياوريد. با اين حساب اگر وقتتان ارزش زيادي دارد، دو راه پيش رو داريد يا يك مدل جديد مي خريد يا اگر قدري با اينترنت آشنا باشيد و در كشوري زندگي كنيد كه بتوانيد به واسطه اينترنت خريد كنيد، مي رويد يك جست وجوي ساده مي كنيد و بعد كالا ي مورد علا قه خود را مي خريد و دم در خانه هم تحويل مي گيريد. حالا چه طور فروش با قيمت بسيار ارزان براي شركت توليد كننده مي صرفد؟ شركت مورد نظر هم كه مي خواهيد ازآن خريد كنيد يك شركت مهم است كه در فروش هاي سال اول كل سود لازم را به دست آورده و هزينه نگهداري باقيمانده جنس در انبار برايش بيشتر از سودگران فروختن جنس قديمي اش است. پس آنها هم حتي حاضرند با قيمتي كمتر از هزينه توليد، كالاي مورد نظر را به شما تحويل دهند، لابد اين اتفاق در مورد اجناس نو چندان رخ نمي دهد، چون نه شركت ها حاضر مي شوند كالاي پرفروششان را ارزان بدهند و بازار جنس را خراب كنند. نه معمولا آدمي كه بخواهد جنس نو بخرد حاضر است لذت به بازار رفتن را از خودش سلب كند. تحقيقات جديد درباره ميزان فروش هاي اينترنت هم اين موضوع را نشان مي دهد. براي مثال گري راجرز كه رئيس سايت ايست بي (East Bay) است و ضمنا رئيس يك شركت بستني سازي هم است در سال گذشته ميلادي توانست ۷/۵۸ ميليون دلار فروش كند.
دومين فرد پر فروش سال، فرزاد ناظم مدير تكنيكي شركت ياهو بود كه ۴۸ ميليون دلار فروش كرد. همانطور كه از اسم ناظم حدس زديد او يك ايراني است كه ليسانس علوم كامپيوتر دارد و ۸ سال است كه به سايت ياهو ملحق شده و ۷سال است كه مدير فني اين سايت است. او كه در دانشگاه صنعتي كاليفرنيا درس خوانده، مسووليت نظارت بر تمامي حوزه هاي مهندسي شامل نحوه عملكرد سايت ، توسعه محصول و موارد مشابه را به گردن دارد. ناظم قبل از ملحق شدن به ياهو معاون ارشد بخش وب سرور و رسانه شركت اوراكل بوده است كه به طور اتفاقي نفر سوم فهرست پولسازهاي اينترنتي هم متعلق به مدير اين شركت «لاورنس اليسون» است.
البته شركت اوراكل در سال ۲۰۰۱ توانسته بود ۷۰۶ ميليون دلار دراينترنت بفروشد.

اين مجري تعيين كننده بود
010236.jpg
رابرت كيلوري سيلك هفته پيش با شادي، تصاحب ۱۲ كرسي پارلمان اروپا توسط حزب مستقل انگلستان را جشن گرفت و اعلام كرد: «از پيش عزم خود را براي درهم شكستن رقبا جزم كرده بوديم.»
با تصاحب ۱۷ درصدي آرا توسط حزب مستقل انگلستان، ليبرال دموكرات ها به جايگاه سوم سقوط كردند. كيلوري در عين حال گفت: «توقع داشتم با محافظه كاران رقابت شديدتري داشته باشيم، اما نتيجه انتخابات براي حزب كارگران نتيجه دراماتيك تري داشت. چون تنها ۲۲ درصد از آرا را به خود اختصاص دادند كه به نوعي بدترين نتيجه اين حزب از سال ۱۹۱۸ تاكنون به شمار مي رود.»
در اين ميان، انتخاب مجدد گراهام بوث، مالك متل توربي، شگفتي ساز بود. خبر پيروزي راجر ناپمن، رهبر حزب مستقل انگلستان و يارانش، بازتاب گسترده اي در مطبوعات جهان داشت.
در حقيقت، نتايج بزرگ ترين انتخابات پارلماني اروپا در سراسر قاره سبز، شگفت آور بود و خبر از ناكامي بزرگان اروپا مي داد. احزاب حاكم اروپا، چپ و راست مغلوب بينش جديد مردم شدند.
در اين ميان، نكته اساسي، مشاركت پايين مردم بود كه تعجب تمام تحليل گران سياسي را برانگيخت.
در حالي كه حزب مستقل انگلستان رقباي محاظه كار، ليبرال دموكرات و مهمتر از همه حزب كارگر به رهبري توني بلر را پشت سر گذاشت، حزب زنده باد ايتاليا به رهبري سيلويو برلوسكوني نيز شكست خورد.
به اين ترتيب دو متحد اروپايي آمريكا در اشغال عراق نتوانستند اعتماد مردم را دوباره كسب كنند، اما احزاب حاكم در آلمان و فرانسه هم اقبال چنداني نداشتند. اين تناقض، تحليل گران را حسابي گيج كرده است، اما رابرت كيلوري سيلك مهمترين خبرساز بود و دليل اين اهميت بيش از همه فعاليت تلويزيوني وي است. بيشتر شبكه هاي مهم جدي خبري تلويزيوني در دنيا برنامه هايي را توليد مي كنند كه عموما به گفت وگوهاي صريح مطبوعاتي مي  ماند. اين برنامه ها گفت وگو نام دارند و مهمترين نكته درباره آنها اين است كه فرد گفت وگو كننده، دست كم از نظر اهميت هم ارز فرد گفت وگو شونده محسوب مي شود و در وقت تبليغ براي يك برنامه، مي گويند: «فلاني با ستاره سينما به گفت وگو پرداخت» چرا كه بيشترين جذابيت برنامه براي مخاطب ها، در واقع به حاضرجوابي ها و متلك هاي احتمالي و فاش گويي ها و صراحت گفت وگو كننده برمي گردد.
يكي از پيشگامان اين نوع گفت وگوها شبكه پرمخاطب بي.بي.سي بود و رابرت كيلوري سيلك يكي از چهره هايي محسوب مي شود كه در بي.بي.سي به اين نوع فعاليت مشغول بود. اين چهره اول را به عنوان يك آدم شناخته شده بين مخاطبان سياسي بي.بي.سي (كه احتمال زيادي دارد پاي صندوق هاي راي بروند) در نظر بگيريد و گرايش يوكيپ (حزب مستقل انگلستان) را هم كه بيشترين تبليغات خود را به دفاع از نپيوستن انگليس در اروپا تخصيص داده است و نتيجه: برد!

نوآوري در مينياتور ايراني
010239.jpg
فاطمه آقازاده-يوسف حسيني يكي از چهره هاي هنر نگارگري (مينياتور) و نقاشي ايران است. او هنرمندي است توانا و خلاق و به نوعي صاحب سبك در عرصه مينياتور. وي با وجودي كه بيش از ۲۵ سال از عمر هنري اش مي گذرد روز به روز به روش ها و ايده هاي جديدي در مورد نگارگري دست يافته است. او نگارگري را با تحقيق از نقاشي روز دنيا و مخاطب شناسي امروز ادامه مي دهد.
وي متولد ۱۳۳۸ و فارغ التحصيل هنرستان هنرهاي تجسمي بوده و در كلاس درس استاداني چون فرشچيان، اردشير تاكستاني و مجيد مهرگان پرورش يافته است. از سن ۱۹ سالگي تدريس و آموزش هنر را آغاز كرد و در سال ۱۳۵۷ به همراه جمعي از دوستانش از جمله نادر آقاجاني، غلامرضا اميني كاوه و خانم حاج سيدجوادي به سرپرستي استاد والي پور به اجراي برنامه هاي آموزش نقاشي در تلويزيون براي عموم مردم مشغول شد. بر پايي چندين نمايشگاه در داخل و خارج از كشور نيز در كارنامه اش ثبت شده است.حسيني از آن جهت خبرساز به حساب مي آيد كه مدتي است تلاش مي كند تا با قبول و مساعدت وزارت آموزش و پرورش، هنر مينياتور به عنوان يكي از درس  هاي آموزشي مدارس از مقطع دبستان به كودكان آموزش داده شود. او معتقد است؛ براي آنكه بتوانيم هنر اصيل و ملي خود را اشاعه داده و شناخت درستي از آن در جامعه به وجود آوريم، بايد آموزش را از پايه شروع كنيم و از ابتداي نظام آموزشي اين هنر را به كودكان بياموزيم تا از اين رهگذر استعدادهاي بالقوه نيز شناسايي شده و پرورش يابند.
او تا حدي به هنر ملي ايران علاقه مند است و به كارش ايمان دارد كه مشتاق است به كودكان در سطح مدارس با كمترين هزينه يا رايگان آموزش دهد و آن را افتخار بزرگي مي داند.او سعي دارد مينياتور را از حالت ركود و سنتي بيرون آورده و نوآوري و خلاقيت را در آن دخيل سازد. وي معتقد است شاگردان در اين راه نبايد دنباله رو محض استاد باشند. آنها بايد خلاقيت و ابتكار خود را در اين زمينه بروز دهند تا چارچوب هايي كه همانند حصاري هنر مينياتور را احاطه كرده و مانع رشد و پويايي آن مي شود شكسته شده و فراتر از ادبيات كهن ما حركت كنند .از تكرار مكررات پرهيز شود و نوآوري را كه براي نسل جوان جذاب است چاشني  آن سازند.

مولن روژ
آيزارد به دار و دسته كلوني مي پيوندد
010242.jpg
ادي آيزارد، كمدين انگليسي به دار و دسته جورج كلوني در «دوازده نفره اوشن» مي پيوندد. وي كه قرار است نقش كارشناس مواد منفجره را ايفا كند به ديلي ركورد گفته است: «از اينكه كنار ستارگان بزرگي چون مت ديمون، جورج كلوني و براد پيت بازي مي كنم خيلي خوشحالم، مي دانم به اين ترتيب كاملا يك نقش  هاليوودي را عهده دار خواهم شد.
فيلم به زودي در ايتاليا كليد خواهد خورد تا طرفداران «يازده نفره اوشن» سارقان خوش ذوق و خلاق(!)را اينبار با يك يار اضافه در ايتاليا ببينند. قسمت نخست فيلم داستان سرقت هوشمندانه گروهي از سارقان حرفه اي از يك كازينوي تفريحي در لاس و گاس را حكايت مي كرد.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |