چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۱۶
پرسه در نمايشگاه اتومبيل
ايراني ها اينجا غولند!
ترافيك وحشتناك بزرگراه هاي تهران در سحرگاه افتتاح نمايشگاه اتومبيل تهران معني مشخصي داشت؛ «عشق ماشين»
010260.jpg
جواد رسولي 
محوطه جلوي سالن مبنا با چند ماه پيش- وقتي براي بازديد نمايشگاه كتاب آمده بوديم اينجا -خيلي فرق كرده. روي چمن هاي محوطه را سنگفرش كرده اند و بعضي جاها هم كنده هاي چوبي در زمين فرو كرده اند. روي سطح سنگفرش، ماشين هاي آخرين مدل توليد شده در شركت هاي خارجي و ايراني با رنگ هاي شفاف متاليك كه زير نور آفتاب حسابي برق مي زند را رديف هم گذاشته اند. ماشين هايي كه لابد تا يكي دو سال ديگر توي خيابان هاي تهران اين طرف و آن طرف مي روند. اينجا نمايشگاه بين المللي تهران است، جايي كه اين روزها ميزبان كلي شركت داخلي و خارجي و همين طور سيل بازديدكنندگاني است كه عشق ماشين دارند و مي آيند تا آخرين پيشرفت هاي تكنيكي و طرح هاي جديد صنعت خودرو را از نزديك تماشا كنند.
انبوه بازديدكنندگان، دسته دسته وارد نمايشگاه مي شوند و هر كسي به دنبال سليقه اش توي غرفه ها چشم مي گرداند. چند سالي است كه تنوع توليدات داخلي در نمايشگاه سالانه زياد شده و حالا كه قرار است خط توليد پيكان هم به زودي متوقف شود، به نظر مي رسد امكان به دست آوردن اين مدل هاي جديد و خوش ظاهر از هر زمان ديگري بيشتر شده است. يك جوان كنجكاو با قيافه اي هيجان زده، در يكي از خودروهاي توليدي شركت بن روور را باز مي كند تا داخل آن را خوب تماشا كند. يكي از مسوولا ن اين شركت هم در ميان سروصداي بلندگوي نمايشگاه كه مرتب آگهي هاي تبليغاتي پخش مي كند براي چند نفري كه دور اين خودرو جمع  شده اند توضيحاتي مي دهد. جوان به خودش جرات مي دهد و روي صندلي راننده مي نشيند و نگاه پيروزمندانه اي به دوستانش مي كند.
روي ديوارهاي چند غرفه در سالن مبنا، پوسترهاي غول آسايي از مدل هاي مختلف اتومبيل چسبانده اند. بعضي از اين پوسترها شامل مناظري مثل يك دشت گل يا تخت جمشيد با ابعاد خيلي بزرگ مي شود كه قرار است پس زمينه  خودرويي باشند كه جلوي غرفه قرار داده شده است. دكورها كه تركيبي از مواد فلزي و پلاستيكي هستند، اشكال پيچيده و پرانحنايي دارند و آدم را ياد دكور فيلم هاي فضايي مي اندازند. كمي آن طرف تر از سالن مبنا، يعني در سالن شماره ۳۸ جمع شركت هاي خارجي جمع است.
آدم هاي  موطلايي و چشم روشن روي صندلي هاي داخل غرفه ها لم داده اند و عكس العمل بازديدكننده هاي ايراني را زير نظر دارند. گاهي هم همانطور كه چاي و قهوه مي نوشند به زبان مادري شان با همديگر گپ مي زنند. اين سالن پر است از غرفه هاي لوازم و تجهيزات خودرو. از رينگ و تاير و ضبط صوت و باند بگيريد تا آخرين تكنولوژي هاي ساخت سيلندر و ديفرانسيل و جلوبندي. اينجا كمتر نشاني از ماشين هاي آخرين مدل ديده مي شود و به همين دليل هم تعداد بازديدكننده ها كمتر است. اغلب آنهايي كه در راهروها مي چرخند و غرفه ها را تماشا مي كنند كساني هستند كه شغل شان يك جوري به ساخت و توليد قطعات خودرو مربوط مي شود و آمده اند تا با شركت هاي خارجي مذاكره كنند و در صورت توافق قرارداد ببندند.
ستاد خبري نمايشگاه (ايدرو) خبر مي دهد كه ۲۰۰ شركت از ۲۰ كشور خارجي در نمايشگاه امسال شركت كرده اند. كشورهايي مثل سوئيس، كانادا، اسپانيا، آمريكا و هلند با يك شركت كننده در نمايشگاه حاضرند. اتريش، دانمارك و فرانسه هر كدام دو شركت كننده دارند. چين و كره با ۳ شركت كننده، انگلستان، ژاپن و سوئد هر كدام با ۴ شركت كننده و امارات با ۵ شركت كننده در رتبه هاي بعدي اند. اما ركورد دار حضور شركت كننده در نمايشگاه امسال كشور تركيه با ۵۰ شركت است. ايتاليا با ۱۴، آلمان با ۲۱و هندوستان با ۳۶ شركت كننده را هم نبايد دست كم گرفت. براي ديدن فعاليت ها و توليدات اين شركت هاي خارجي بايد به همين سالن شماره ۳۸ سر بزنيد.
اما اگر از در شمالي نمايشگاه وارد شويد قطعا تحت تاثير حجم عظيم تبليغات و حضور گسترده دو شركت اصلي خودروسازي در ايران يعني سايپا و ايران خودرو قرار خواهيد گرفت. اين دو شركت بزرگ روي هم ۳۷۵ غرفه را در اختيار دارند(سايپا ۱۴۸ و ايران خودرو ۲۲۷ غرفه). بازديد از اين غرفه ها ممكن است به راحتي دو روز از وقتي را كه مي خواهيد صرف ديدن نمايشگاه كنيد بگيرد. بنابراين حواستان باشد تا زمان كافي براي بازديد از بقيه سالن ها هم داشته باشيد. ايران خودرو سالن هاي ۱۲، ۱۳ و ۱۴ را به همراه فضاي باز آنها در اختيار دارد. در اين فضاهاي باز مي توانيد نمونه اي از انبوه محصولات اين شركت را ببينيد. انواع ديزل، اتوبوس، ماشين پليس، آمبولانس، آتش نشاني و ميني بوس در محوطه چيده  شده اند. در يكي از سالن هاي اصلي اين شركت كه به شكل چادري بزرگ طراحي شده مي توانيد طرح هاي جديدي از ايران خودرو را ببينيد. حداقل ۴ مدل مختلف پژو ۲۰۶ و انواع سمند، پرايد، پژو و حتي بنز! در اين سالن ۴ مدل بنز با آرم شركت قرار داده شده كه روي يكي از آنها لوگوي ايران خودرو هم به چشم مي خورد. مسوولان سالن حتما توضيحات جالبي درباره اين قضيه برايتان دارند.
سمت ديگر ميدان اصلي نمايشگاه (كه استخر هم دارد) در اختيار سايپاست. يك گوشه ۱۰ تا كارگر با لباس هاي همين شركت، بدنه يك سپند را بلند مي كنند و مي برند زير سايه باني كه برايش نصب شده. سايپا در كنار محوطه بازي كه شامل آخرين مدل هاي خودرو طراحي شده اين شركت است، يك اثر كانسپچوال (هنر مفهومي) هم كار گذاشته. اين اثر هنري شامل يك داربست فلزي است كه ۵ مدل قديمي خودرو را روي هم نگه مي دارد. زير همه ماشين ها يك «آهو بيابان» قرار دارد. روي اين خودروبه ترتيب يك دستگاه آريا، شاهين و شورلت رويال مي بينيد و بالاخره روي همه اينها هم يك جيپ گذاشته اند. كمي آن طرف تر از اين اثر عجيب هنري- صنعتي يك تلويزيون هزار اينچ (!) قرار دارد كه مدام با صداي بلند آگهي پخش مي كند و لابد در طول نمايشگاه كلي براي صاحبانش درآمدزاست. اين تلويزيون چرخ دار عظيم كه درابعاد يك كاميون است را شايد در جاهاي ديگر نمايشگاه هم ببينيد. غرفه هاي شركت هايي مثل پارس خودرو، پاژن و ديگر شركت هاي توليد خودرو داخلي هم در همين قسمت از نمايشگاه يعني دور استخر قرار دارد و بايد لابه لاي سروصدا و تبليغات آن دو تا شركت اصلي بگرديد و پيدايشان كنيد.
براي اينكه تصوري از حجم حضور شركت هاي داخلي داشته باشيد، كافي است بدانيد از فضاي ۶۰ هزار متر مربعي نمايشگاه امسال نزديك ۵۳ هزار متر مربع به شركت هاي داخلي و بقيه به خارجي ها اختصاص پيدا كرده است. ضمن اينكه دو شركت سايپا و ايران خودرو در مجموع حدود ۵۰درصد از فضاي نمايشگاه را در اختيار دارند. براي ديدن ششمين نمايشگاه خودرو تهران تا ۴ تير ماه فرصت داريد و زمان بازديد هم از ساعت ۹ تا ۱۶ (يعني در گرم ترين زمان ممكن) است. ضمنا آنهايي كه به اينترنت دسترسي دارند خوب است سري به وبلاگ خبري اين نمايشگاه بزنند. در اين وبلاگ مي توانيد توضيحات خوبي درباره موقعيت سالن ها، محل غرفه هاي شركت هاي داخلي و خارجي، خبرهاي تازه و جالب، عكس هايي از نمايشگاه و چيزهايي از اين قبيل پيدا كنيد. اطلاعات اين وبلاگ باعث مي شوند در فضاي بزرگ نمايشگاه بي خودي سردرگم نشويد. آدرس هست:
Tiafnews. Blogspot.com

پيشنهاد
دنيا از پشت شيشه هاي سياه
010263.jpg
با ديدن يك عينك دودي ياد چي مي افتيد؟ عده اي ممكن است بلافاصله تصوير نيو و دوستانش در فيلم ماتريكس را به ياد بياورند كه هر وقت مي خواستند وارد دنياي مجازي شوند حتما يك عينك دودي روي چشم هايشان بود. آدم هاي عميق تر لابد به فاصله اي كه شيشه هاي تيره اين عينك با دنياي واقعي ايجاد مي كند فكر مي كنند. فاصله كوچكي كه باعث مي شود دنيا را تيره و سياه ببينيم و به اين ترتيب به همه چيز و همه كس بدبين باشيم. «دنيا را از پشت عينك سياه نبين» هم حتما ضرب المثلي است كه همين عده ساخته اند تا با آن خوش بيني شان را توجيه و بقيه را هم محكوم به بدبيني كنند.
اما كي مي تواند انكار كند كه بيشتر مردم عينك دودي را براي خوش تيپي به چهره مي زنند؟ به هر حال عينك هم بخشي از ظاهر آدم را تشكيل مي دهد و از آن جايي كه اغلب ما دوست داريم تاثير خوشايندي روي بقيه بگذاريم به وضع ظاهرمان - كه معمولا عينك را هم شامل مي شود- اهميت مي دهيم. خيلي ها هم آنقدر به موضوع اهميت مي دهند كه در فضاهاي بسته يا در شب هم عينك دودي را از روي صورتشان بر نمي دارند و يا آن را از روي چشم ها به روي موها انتقال مي دهند.
اين روزها كه تابستان با تمام قوايش به شهر حمله كرده و گاهي به نظر مي رسد خورشيد قصد ندارد بي خيال شود و غروب كند، عينك دودي - مستقل از قضيه خوش تيپي يا بدبين بودن - يكي از پركاربردترين اجزاي ظاهر آدم هاست. اين محصول كوچك كه گاهي براي مراقبت از چشم كارهاي بزرگي مي كند را در جاهاي مختلفي از شهر مي توانيد بخريد. هم از دست فروش هاي خرده پا كنار خيابان و در محوطه مترو، هم از مغازه هاي باكلاسي كه توي ويترين شان عكس جورج كلوني و باتيستوتا را گذاشته اند. طبيعي است كه قيمت ها هم اختلاف زيادي داشته باشند. اگر قصد خريدن عينك دودي داريد به چشم هايتان رحم كنيد و بي خيال عينك هاي ارزان قيمت شويد و فراموش نكنيد كه عينك هايي با قيمت زير ۶هزار تومان به هيچ وجه قابل اعتماد نيستند.

جعبه
بستني شاه توتي
پيشنهاد اول ما به علاقه مندان به آشپزي است، البته امروز در برنامه به خانه بر مي گرديم . دسر آموزش داده خواهد شد و چون هوا گرم تر و گرم تر مي شود، دست اندركاران نحوه تهيه بستني شاه توتي را براي آموزش مدنظر قرار داده اند. در اين هواي گرم خوردن بستني واقعا لذتبخش است، اما از آشپزي كه بگذريم تا شروع فوتبال يعني ۱۵/۲۳ فرصت داريد تا چند سريال را دنبال كنيد. امشب در سريال خانه اي در تاريكي، ماه تابان قبل از طلوع آفتاب از خانه خارج مي شود. او تصميم دارد هر طور كه شده خودش را به ايل برساند. بهادرميرزا كه به تنهايي قادر به پيدا كردن او نيست دست به دامان سركار رفيع مي شود. ساعت ۳۰/۲۰ از شبكه ۳ اين قسمت را اگر خواستيد دنبال كنيد. آواز مه امشب قرار است ساعت ۱۰/۲۲ از شبكه اول پخش شود و مي توانيد يكي ديگر از قسمت هاي نقطه چين را ساعت ۳۰/۲۲ تماشا كنيد. جشنواره فيلم هاي سينمايي شبكه دوم هم چند شبي است كه آغاز به كار كرده، بعد از اخبار ۳۰/۲۲ يعني حوالي ساعت ۴۵/۲۳ مي توانيد فيلم سينمايي امشب را ببينيد.
بازي هاي امشب سرنوشت دو تيم آخر صعود كننده به مرحله يك چهارم نهايي را مشخص مي كند هلند - ليتواني، چك - آلمان
آيا هلند با ستارگانش حذف مي شود؟

فرهنگ
كشف استعداد در تابستان
اگر از وضعيت فعلي خودتان راضي نيستيد و فكر مي كنيد جايگاهتان را در زندگي گم كرده ايد و هيچ هدفي براي آينده تان نداريد و خلاصه اگر دچار سر در گمي شده ايد، اين خبر را بخوانيد. قرار است انجمن توسعه توان هاي فردي در اين تابستان طرحي را با عنوان كشف و پرورش استعدادها براي نوجوانان و جوانان برگزار كند. اين طرح با هدف توانمندسازي تفكر، ايجاد روحيه اعتماد به نفس، افزايش لذت از زندگي، مسووليت پذيري و ارتقاي روحيه هدفمندي در زندگي اجرا مي شود و در واقع شامل يك دوره آموزش تكنيك هاي كاربردي تصميم گيري، كنترل رفتار و عصبانيت، مهارت هاي غلبه بر خجالت و قدرت ابزار وجود، شناخت دلايل شكل گيري ضعف نفس و راهكارهاي علمي پرورش اعتماد به نفس، است. ضمنا اين طرح در رديف هاي سني ۱۱ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۸ به صورت مجزا و با حضور استادان و كارشناسان علوم اجتماعي، اجرا مي شود و ارايه مباحث همراه با كارهاي گروهي، بازي هاي فكري، نمايش و پرسش و پاسخ به سوالات مخاطبان از ويژگي هاي آن است.

هوا
سايه ها مي دانند...
تابستان از روي حصارهاي كوتاه شهر پريد، پا روي بهار گذاشت و شد فصلي ديگر اززندگي ما؛ سايه ها مي دانند كه چه تابستاني است.
بگذريم. براي گلايه از ذات گرم تابستان ۳ ماه وقت داريم. پس اين روزهاي اول تابستان را نبايد زياد سخت گرفت؛ روزهاي گرم تري هم از راه مي رسند.
امروز هوا گرم است. انتظار ديگري هم از تابستان نيست اما حقيقت اين است كه هوا هنوز گرم تر از آخرين روزهاي بهار نيست. امروز دماي هوا روي ۳۷ درجه سانتي گراد ثابت مي ماند. روزهاي گرم اواسط خرداد به ما اطمينان مي دهند كه امروز اگر مرديم علتش گرماي هوا نيست. دماي امشب تهران هم حداقل ۲۵ و حداكثر ۲۶ درجه سانتي گراد است. اگر پشه ها از گرما سوءاستفاده نكنند، امشب را هم مي شود تحمل كرد و به صبح رساند. به هر حال ما توانايي تغيير شرايط را نداريم. بيرون از خانه گريزي از گرما نيست.

ستون شما
بازتاب يك گزارش 
اگر از خوانندگان روزنامه همشهري و ضميمه اش ايرانشهر باشيد، قطعا مطلب چاپ شده روز ۳۰/۳/۸۳ با عنوان «مي گويند شفا مي دهد» را خوانده ايد و شايد هم با روزنامه تماس گرفته ايد كه شماره اين دختر را بگيريد و مراجعه كنيد.
- لازم به توضيح است كه اگر مطلب را تا به انتها خوانده باشيد خواهيد ديد كه ما اين خانم را به هيچ وجه تاييد نمي كنيم. ما شماره اي هم نداريم كه در اختيارتان بگذاريم پس لطفا خودتان را خسته نكنيد تا ما را بگيريد و با بروبچه هاي ايرانشهر كلنجار برويد. متشكريم. (يكصد مورد تماس، شايد هم بيشتر)
«بيل» يعني چه؟
پشت خط آقايي هستند كه خودشان را معرفي نمي كنند و مي گويند در ستون «دو» در صفحه «در شهر» در مورد گسل هاي اراك مطلب نوشته ايد و در پايان نوشته ايد كه: «اما احتمال مي رود در صورت فعال شدن گسل ها  آنها را با بيل خاموش كنند» صفحه ۱۸- ۳۰/۳/۸۳.
- ما به اين دوست عزيز بگوييم اين ستون صرفا يك ستون طنز است و زياد روي نوشته هايش حساب نفرماييد.
آقا معلم 
اين حرف هاي معلمي است كه با ما تماس گرفت و درد دل كرد: «نمي خواستم شرمنده دخترم باشم. او را با هزار و يك زحمت براي ادامه تحصيل راهي خارج كردم اما حالا طلبكاران پولشان را مي خواهند و من توانايي پرداخت بدهي را ندارم. مي ترسم كه بابت چك هاي برگشت خورده به زندان بيفتم. مجبور شده ام يك آپارتمان ۳۹ متري كه هنوز وامش را مي پردازم، به دو قسمت تقسيم كنم و قسمت بزرگتر را اجاره بدهم. با شما تماس گرفتم تا شايد كسي حرف هايم را بخواند ويك غريبه ناجي ما  شود.
پرسنل مترو
يكي از پرسنل زحمتكش مترو با ارسال فكسي ابراز ناراحتي كرده اند كه شركت مترو روزانه ۴ ميليون نفر را جابه جا مي كند اما خود پرسنل مترو سرويس حمل و نقل ندارند.
موتوري كه رفت 
آقايي نوشته اند كه چند روز قبل موتورشان را در نزديكي مكاني قفل و زنجير كرده و رفته اند. پس از بازگشت متوجه شده اند كه سرجايش نيست. بعد هم متوجه شدند كه موتور ايشان بر اساس طرح ضربتي... جمع آوري شده است. ايشان نوشته اند كه چرا قبلا اعلام نشده كه اين طرح قرار است اجرا شود.
- خدمت اين آقاي محترم عرض كنيم كه هم گزارشي در روزنامه همشهري راجع به اين مطلب چاپ شد و هم گزارش هاي مختلفي از سيما.
در ضمن بعيد است كسي به مركز شهر رفته باشد و عزيزاني را كه با لباس هاي فرم متولي اين كارند، نديده باشد.

ذهن زيبا
لازم نيست انسان براي فهميدن مزه يك مرغ تمام آن را بخورد.
ضرب المثل چيني
نمي توانيد اسب را با فرياد تعليم دهيد و بعد از او انتظار داشته باشيد كه با زمزمه از شما اطاعت كند.
پرمودابترا
اگرشير درنده اي برابرت باشد بهتر از اين است كه سگي خاين پشت سرت باشد
ضرب المثل ايرلندي
موفق ترين سياستمدار كسي است كه چيزي را كه بيشتر مردم درباره اش فكر مي كنند با صداي بلند بگويد.
تيودورروزولت

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |