جمعه ۵ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۸
هنر
Friday.htm

درباره مهدي فخيم زاده و آخرين ساخته اش
از نفس افتاده
004182.jpg
004176.jpg
صمد مقدم
۱ - مهدي فخيم زاده، بازيگر و كارگردان سينماي ايران كارش را به عنوان بازيگر و با بازي در نقش كوتاهي در فيلم «تپلي» آغاز كرده است.
او با پيشينه اي از تحصيلات آكادميك تئاتري پس از بازي در چند فيلم تجاري و كم ارزش اولين فيلم بلندش را در سال ۱۳۵۴ با عنوان «مجازات» جلوي دوربين برد.
او طي سال هاي ۵۴ تا ۶۰ ضمن ساختن آثاري چون «پشمالو»، «در شهر خبري نيست»، «فري  دست قشنگ»، «به دادم برس رفيق» و «ميراث من جنون» در تعدادي از آثار سينمايي آن دوران مانند «پلنگ در شب»، «كمين»، «پيشكسوت»، «غربتي ها» و «زخم خنجر رفيق» بازي كرد.
فخيم زاده در سال ۶۰ مهم ترين اثر سينمايي اش را با عنوان ميراث من جنون جلوي دوربين برد.
ميراث من جنون داستان بيماري رواني با نام مهدي (مهدي فخيم زاده) را روايت مي كرد كه به خاطر علاقه به دختري به نام گلي دست به اقدامات جنون آميزي مي زند كه دست آخر به كشته شدنش مي انجامد.
ميراث من جنون به خاطر عدم رعايت مسايلي مانند حجاب اسلامي بازيگران به شكل محدودي اكران و سپس روانه بايگاني شد.
فخيم زاده در سال ۶۴ و براساس فيلم ژنرال دلاوره فيلمي با عنوان «تشريفات» را با بازي خودش جلوي دوربين برد كه با موفقيت تجاري خوبي مواجه شد. او در سال ۶۷ دو فيلم «بهار در پاييز» و «مسافران مهتاب» را كارگرداني كرد كه در آن سال ها مورد توجه واقع نشدند. البته مسافران مهتاب در سال هاي بعدتر و پس از پخش از تلويزيون تبديل به فيلم محبوبي شد و نمكي تا مدت ها يكي از شخصيت هاي محبوب سينماي ايران نزد تماشاگران تلقي مي شد.
فخيم زاده در سال ۶۸ فيلم مهجور «تپش» را ساخت؛اما اوج موفقيت مهدي فخيم زاده به سال ۶۹ و كارگرداني فيلم «خواستگاري» باز مي گردد. او پس از مدت ها نقش اول فيلمش را به بازيگري ديگر (هادي اسلامي) سپرد و با دستمايه قراردادن ماجراي خواستگاري و ازدواج دو فرد مسن فيلمي تماشاگرپسند و پرفروش را روانه سينماها كرد.
پس از موفقيت تجاري خواستگاري، فخيم زاده در سال ۷۱ دو فيلم «ساده لوح» و «شتابزده» را با بازي هادي اسلامي و با مايه هاي طنز جلوي دوربين برد كه هيچ كدام نتوانستند موفقيت خواستگاري را تكرار كنند.
او در سال ۷۳ دو فيلم ديگر را نيز روانه سينماها كرد. اكشني با نام «تاواريش» و يك كمدي خوش ساخت با نام «همسر».
تاواريش با عدم اقبال عمومي مواجه شد. اما همسر توانست با فروش هفتاد ميليوني اش دومين فيلم پرفروش سال شود و پس از خواستگاري موفقيتي ديگر را براي فخيم زاده رقم بزند. او براي سومين بار (پس از ساده لوح و خواستگاري) نقشي در فيلمش ايفا نمي كرد.
همسر يك كمدي روان، خوش ساخت و تماشاگرپسند بود كه هم مورد توجه منتقدان واقع شد و هم تماشاگران.
پس از موفقيت همسر با اين كه به نظر مي رسيد او در سينما پركارتر از گذشته به كارش ادامه دهد ولي به سمت تلويزيون رفت و دو مجموعه عظيم تاريخي را روي آنتن فرستاد. «تنهاترين سردار» چندان مورد توجه واقع نشد اما «ولايت عشق» نظرهاي مثبت بسياري را جلب خود كرد.
«خواب و بيدار» آخرين حضور فخيم زاده در تلويزيون بود كه مورد توجه واقع شد و تبديل به بهترين مجموعه پليسي تلويزيون طي سال هاي اخير گرديد.
فخيم زاده در سال ۸۲ و پس از ۱۰سال دوري از سينما، شانزدهمين فيلم بلند خود را با نام «هم نفس» جلوي دوربين برد.
۲ - فخيم زاده براي سومين بار پس از مسافران مهتاب و ميراث من جنون،فردي با سابقه بيماري رواني را دستمايه ساخت فيلم قرار داده است.
بهروز شخصيت اصلي فيلم فردي است كه بيماري رواني دارد و به همراه برادرش در خانه او زندگي مي كند.
مهدي در ميراث من جنون فردي ساده لوح بود كه به خاطر عشق به يك دختر تبديل به يك آدم رواني و ديوانه شد كه دست به اقدامات جنون آميز مي زند.
نمكي در مسافران مهتاب باز هم فردي ساده لوح بود كه به خاطر سادگي اش و نيز قرار گرفتن در شرايط ناخواسته دست به اقدامات ناخواسته اي مي زند كه اطرافيان او را ديوانه فرض مي كردند ولي او تا پايان سادگي و معصوميت خود را حفظ مي كرد.
اما بهروز با عدم پرداخت شخصيت مواجه است. او در ابتدا فردي است كه از خانه برادرش و به خاطر اين كه زن برادرش را دشمن خود مي پندارد، گريزان است. او از خانه برادرش فرار مي كند و به خانه زني به نام شيرين مي رود. در اين مدت برادرش به دلايلي نامعلوم (كه تا پايان فيلم هم مشخص نمي شود) از خروج بهروز از خانه جلوگيري مي كند و سعي در بازگرداندن او به خانه دارد.
بهروز پس از آشنايي با شيرين و شكل گرفتن علاقه به او، تصميم به ازدواج مي گيرد. پس از مدتي مشخص مي شود كه شيرين هم داراي بيماري رواني است و از اين جاست كه مشكل اصلي فيلم آغاز مي شود. بهروز به يكباره تبديل به آدمي سالم و حتي در مواردي عاقل تر از آدم هاي عادي مي شود و اين تغيير شخصيت بيننده را با مشكل مواجه مي كند. با لو رفتن قصه در ميانه هاي داستان، فيلم به ورطه شعار مي غلتد و تبديل به اثري خسته كننده مي شود.
در پايان هم ماجرا در چيزي ميان رويا و واقعيت به پايان مي رسد.
هم نفس بيشترين ضربه را از فيلمنامه اش و عدم پرداخت به شخصيت ها خورده است. فخيم زاده پس از ۱۰ سال دوري از سينما و كار در تلويزيون به سختي مي تواند قصه اي را در يك تايم محدود بيان كند.
ريتم هم نفس برخلاف ديگر آثار فخيم زاده كند و ملال آور است. اما با اين همه هم نفس بازي هاي خوبي دارد. فخيم زاده مانند هميشه خوب است و رويا نونهالي از پس نقشي متفاوت به خوبي برمي آيد. شايد اگر بازي خوب بازيگران فيلم نبود، هم نفس جذابيت هاي فعلي خود را نيز از دست مي داد.
۳ - هم نفس براي مهدي فخيم زاده موفقيت چنداني به دست نياورد. در جشنواره فجر برخلاف آنچه قبل از شروع جشنواره پيش بيني مي شد، فيلم چندان مورد توجه واقع نشد. هم نفس از ديدگاه داوران تنها در يك رشته (بازيگر زن) نامزد دريافت جايزه شد و از نظر مردم نيز موفقيت چنداني كسب نكرد.
فيلم در اكران عمومي نيز با اقبال مواجه نشده است و فروش پاييني دارد. جدا از ضعف هاي آخرين ساخته فخيم زاده، نكته اي كه باعث عدم اقبال از هم نفس شده، تغيير ذائقه مخاطب امروزي سينماي ايران است.
شايد اگر فيلمي مانند هم نفس در سال هاي گذشته اكران مي شد، به موفقيتي بيش از اين دست مي يافت.

جنجال در تالار
004179.jpg
با به پايان رسيدن اجراي سه نمايش و روي صحنه رفتن چند تئاتر جديد به نظر مي رسد تئاتر شهر رونق دوباره اي يابد.
«ليلي مجنون» كاري از امير دژاكام در سالن اصلي جايگزين «اسبها» شده است. با به پايان رسيدن اجراي «شبيه خواني شازده كوچولو»، نمايش «مكبث» كاري از حسين فرخي در تالار نو اجرا مي شود.
شبيه خواني شازده كوچولو كاري از علي اصغر دشتي در مدت ۲۸ روز اجرا در تالار ۸۰ نفره نو توانست ۲۰۳۶ نفر را جذب خود كند كه از اين ميان ۷۷۱ نفر از كارت مهمان استفاده كرده اند.
اجراي «خانه در گذشته ماست» كاري از حامد محمدطاهري نيز در تالار سايه به پايان رسيد. اين نمايش در مدت ۲۶ روز اجراي خود توانست ۲۰۴۹ نفر را به اين تالار بكشاند كه از اين ميان ۳۳۶ نفر از كارت مهمان استفاده كردند. «روزهاي زرد» كاري از ايوب آقاخاني جاي اين نمايش را در تالار سايه گرفته است. اجراي نمايش «قصه شهر فرنگ شهر ما» نيز در تالار قشقايي به پايان رسيد. اين نمايش در مدت ۲۸ روز اجراي خود ۱۹۲۵ نفر را به سالن ۱۰۰ نفري قشقايي كشاند. از تعداد تماشاگران قصه شهر فرنگ شهر ما ۱۲۴۵ نفر از كارت مهمان استفاده كردند و تنها ۶۸۰ نفر بليت خريدند.
اما اجراي نمايش «تيغ كهنه» همچنان در تالار چهارسو ادامه دارد. اين نمايش تاكنون در مدت ۱۹ روز اجرا توانست ۱۶۴۲ نفر را به تالار ۱۲۰ نفره چهارسو بكشاند. تيغ كهنه ۷۰۵ بليت فروخته و ۹۳۷ كارت مهمان اهدا كرده است.
هفته گذشته سه نمايش نيز در كافه ترياي اصلي تئاتر شهر روخواني شدند. «كبوتري ناگهان» به كارگرداني محمد چرمشير با تعداد ۷۰ تماشاچي كه همه آنها از كارت مهمان استفاده كردند، «آواز دهكده» به كارگرداني مهلا صالحي با ۵۲ تماشاگر (كه ۱۰ نفر از كارت مهمان استفاده كردند) و «جيجك عليشاه» به كارگرداني مهرداد ضيايي با دو نوبت اجرا و ۱۸۹ نفر تماشاگر كه (۶۰ نفر آنها مهمان بوده اند) مجموعه نمايشنامه هاي روخواني شده در هفته گذشته را تشكيل مي دهند.
اما با پايان يافتن اجراي نمايش «سعدي هملت مي شود» به كارگرداني محمود عزيزي در تالار سنگلج، نمايش «سيزده» نوشته و كار بنفشه توانايي در اين تالار بر روي صحنه مي رود.
اين نمايش كه در جشنواره نمايش هاي آييني و سنتي توانست سه جايزه بازيگري و كارگرداني را كسب كند، با حضور ۱۰ بازيگر زن اجرا مي شود. مهشاد مخبري، سهيلا صالحي، فروغ قجابگلي، سوده شرهي، فرزانه سكوتي و ... بازيگران سيزده را تشكيل مي دهند. داستان اين نمايش به زمان ناصرالدين شاه برمي گردد. ناصرالدين شاه كه از فرنگ بازگشته هيچ توجهي به زنان حرمسرا ندارد. او بالاخره به اندروني مي آيد تا خبر مهمي را به همه گوشتزد كند و ...
اين نمايش هر روز ساعت ۳۰/۱۸ در تالار سنگلج اجرا مي شود.
اما داوود رشيدي قرار است نمايشنامه اي با عنوان «دايي وانيا» نوشته آنتوان چخوف را در صد سالگي درگذشت اين نويسنده، در نيمه دوم مهرماه روي صحنه ببرد. اين نمايش به احتمال زياد در برنامه اي كه به مناسبت صدمين سال درگذشت چخوف برگزار مي شود اجرا خواهد شد و سپس به اجراي عمومي درمي آيد.
بالاخره اين كه تعدادي از بازيگران سينما قرار است نمايشي را به كارگرداني جهانبخش سلطاني به روي صحنه ببرند. «دلشوره» عنوان نمايشنامه اي است كه متن آن توسط مركز هنرهاي نمايش تصويب شده و قرار است پس از به سرانجام رسيدن رايزني ها با مسئولان تئاتر شهر يا فرهنگسراي ارسباران با حضور مهدي هاشمي، حسين ياري و جعفر دهقان به روي صحنه برود.
سلطاني با مشخص شدن وضعيت بودجه اين نمايش، تمرينات را آغاز مي كند.
اما مسئله اي كه چند وقتي است سر و صدا به پاكرده، اجراي نمايشي «رابعه» به كارگرداني حسين سحرخيز در تالار وحدت است. عدم استقبال
قابل توجه تماشاگران از اين نمايش مشكلاتي را براي اجراكنندگان آن و نيز مسئولان تالار وحدت پيش آورده است. حسين سحرخيز با گلايه از وضعيت اجراي اين نمايش اعلام كرده: «مدير اسبق مركز هنرهاي نمايشي فضايي را به وجود آورده كه من تن به اجراي گيشه اي آن هم در يك محيط دولتي بدهم در حالي كه طبق آيين نامه جشنواره فجر، مركز موظف بود با من قرارداد ببندد.»
او با اشاره به حضور ۷۳ بازيگر در رابعه گفته: «من نمي توانستم اين گروه را در مدت طولاني منتظر نگه دارم و مجبور بودم كه زودتر كار را روي صحنه ببرم. در حالي كه آن اول به من گفتند با بنياد قرارداد ببندم و بعداً مجدداً گفتند خود مركز بايد تهيه كننده نمايش باشد و به واقع هم اين كار درست بود ولي دوباره اعلام كردند كه در حال حاضر پول را براي انعقاد قرارداد ندارند، در حالي كه همان موقع چهارگروه را به خارج فرستادند، پس چطور مسئول هنرهاي نمايشي گروه هاي داخلي را كه نسبت به آنها تعهد دارد، حمايت نمي كند ولي چندين گروه را با بودجه زياد به خارج مي فرستد؟»
از دلايلي كه حسين سحرخيز تالار وحدت را به تئاتر شهر براي اجراي اين نمايش ترجيح داده مي توان به طراحي دكورهاي رابعه براساس فضاي تالار وحدت و امكان نصب دكورهاي ساده صفحه گردان و متحرك بر روي سن اين تالار اشاره كرد.
سحرخيز اعتقاد دارد يكي از دلايلي كه باعث ضربه زدن به اين نمايش شده، عدم انجام تبليغات مناسب در مورد رابعه است. او معتقد است مسئولان بنياد چند روز پس از آغاز اجرا دست به تبليغات زده اند و اين
در حالي است كه بايد اين كار را قبل از آغاز كار اجراي نمايش انجام مي داده اند.
حسين سحرخيز با نگراني از وضعيت تبليغات و نيز قراردادش اعلام كرده اگر از من حمايت نشود با مشكلي جدي روبه رو مي شوم چون از يك طرف به يك گروه ۷۳ نفره تعهد دارم و از طرفي زير بار يك چك ۱۰ ميليوني از طرف بنياد هستم.
در همين حال علي آيينه ساز، رئيس تالار وحدت معتقد است: بنياد رودكي جمعاً ۱۴ ميليون تومان به نمايش رابعه كمك كرده و از اين ميان چهار ميليون تومان آن صرف هزينه تبليغات شده است. او مي گويد: «در جشنواره تئاتر فجر كه نمايش رابعه روي صحنه رفت، بدون آن كه وظيفه تالار باشد به گروه كمك شد و در آن زمان به فكر اجراي عمومي آن نبوديم. پس از بسته شدن قرارداد با گيشه تصميم گرفته شده تا نمايشي در تالار وحدت اجرا شود. به نظر ما يكي از اشكالات عمده نمايش، بازي كارگردان در نقش اول مرد بود كه تنش هايي را از درون گروه به وجود آورد.»
آيينه ساز با اشاره به چهار ميليون تومان بودجه  براي تبليغات اين نمايش اعلام كرده: «شايد به دليل فصل امتحانات و كنكور اين نمايش نتوانسته تماشاگر جذب كند. حتي سالن تمرين را بدون دريافت هزينه در اختيار آنها قرار داديم. كمبود تماشاگر به دليل تبليغات نبوده است. در اجراي نمايش بايد نام كارگردان نيز شناخته شده باشد و سابقه كارگردان نيز در جذب تماشاگر مهم است.»
اما جنجال تالار وحدت به اين ختم نشد. تعدادي از هنرمندان طي هفته گذشته با انتقاد از وضعيت فعلي تالار وحدت نسبت به از بين رفتن جايگاه اين تالار قديمي و مهم كشور هشدار دادند. علي رفيعي، پري صابري و فرشيد ابراهيميان با انتقاد از اتفاقاتي كه براي اين تالار افتاده خواستار توجه بيشتر مسئولان به تالار وحدت شدند.

جمعه بازار
سينماي ايران
نام فيلم روز نمايش فروش*
زهر عسل۳۷۱۲۳
هم نفس۲۶ ۷۸
باج خور۲۶ ۵۰
شهرزيبا۱۲ ۲۳
مصائب  مسيح۴۶ ۵۰
نيمه راه مرگ۱۲ ۳
جوجه اردك من ۵ ۵
توضيح: فروش فيلم هاي روي پرده چندان
راضي كننده نيست. شهر زيبا در هفته دوم اكرانش فروش متوسط روزانه اي در حدود دو ميليون تومان دارد. گويا مضمون تلخ و جدي فيلم چندان به مذاق تماشاگران خوش نيامده است. اما فروش هم نفس سير صعودي طي مي كند و رفته رفته بالا مي رود.
شايد تبليغات تلويزيوني يكي از دلايل افزايش فروش اين فيلم باشد. جوجه اردك من با توجه به فصل تابستان و حضور چهره محبوبي چون رضا شفيعي جم آنچنان كه بايد نتوانسته مخاطبان را به سينماها بكشاند. شايد اگر تبليغات بهتري در مورد اين فيلم صورت بگيرد
بر مخاطبانش افزوده شود.
همچنين اكران فيلم «زهرعسل» ساخته ابراهيم شيباني روز سه شنبه دوم تير به پايان رسيد و از روز چهارشنبه فيلم «معادله» ساخته ابراهيم وحيدزاده به جاي اين فيلم در گروه سينماهاي استقلال به نمايش درآمد.

سينماي جهان
نام فيلم هفته نمايش فروش**
بازي وسطي ۱ ۳۰
ترمينال ۱ ۱۹
هري پاتر ۳ ۱۹۰
شرك ۲ ۵ ۳۷۸
گارفيلد ۲ ۴۲
همسران استپفورد ۲ ۳۹
وقايع نگاري ريديك ۲ ۴۱
روز بعد از فردا ۴ ۱۶۷
دور دنيا در ۸۰ روز ۱ ۱۰
تروا ۶ ۱۲۹
توضيح: يك كمدي كم هزينه با نام بازي وسطي
در كمال ناباوري توانست اسپيلبرگ و تام هنكس را كنار بزند و در صدر جدول قرار گيرد. ترمينال افتتاحيه بسيار نااميدكننده اي داشت و تنها ۱۹ ميليون دلار فروش كرد. اما هري پاتر به فروش خوب خود ادامه مي دهد. اين فيلم با فروش آخر هفته ۱۷ ميليون دلاري اش توانست به مرز ۲۰۰ ميليون دلار نزديك شود. شرك ۲ هم با فروش آخر هفته ۱۴ ميليون دلاري اش مجموع فروش خود را به ۳۷۸ ميليون دلار رساند و عنوان ششمين فيلم پرفروش تاريخ سينماي جهان را از آن خود كرد.
اما ديگر شكست خورده اين هفته دور دنيا در۸۰ روز با بازي جكي چان است. اين فيلم نسبتاً پرهزينه در هفته اول نمايش اش تنها ۱۰ ميليون دلار فروش كرد و در جاي نهم قرار گرفت.

تئاتر
نام نمايشتعداد اجرافروش*
تيغ كهنه۱۹۱
قصه شهر فرنگ شهرما۲۸۱
خانه در گذشته ماست۲۶۲‎/۵
شازده كوچولو۲۸۱‎/۲
توضيح: هم اكنون رزهاي زرد و بيگانه اي در خانه در تالار سايه، گالري خياباني و يك فيلم كوتاه در تالار كوچك و شبيه خواني شازده كوچولو و مكبث در تالار نو در حال اجرا هستند.

موسيقي
پاپ
اسكناسشاهكار بينش پژوه
شب سربي نيما مسيحا
خدا كنه  بارون  بياد نيما نكيسا
سنتي با كلام
ناشكيباهمايون شجريان
نسيم وصلهمايون شجريان
فريادمحمدرضا شجريان
ايراني بدون كلام
زنده در يادجهانشاه برومند
سرشار از خاطرهجهانشاه برومند
سنتي بدون كلام
ديدار جهانباني
بيست قطعه سنتورمشكاتيان
سرو آزادمشكاتيان
خارجي
لبه تاريكياريك كلاپتن
قدرت عشقبوچلي
ماهسافينا
New age ايراني
ماه كليمحمد رضا عليقلي
بارادگروه باراد
پروژه تهران ـ پاريس برونه ـ رضايي
موسيقي فيلم
خاك سرخمحمدرضا عليقلي
بنفش موسيقي بيل را بكش
شب دهم فردين خلعتبري
* ارقام فروش به ميليون تومان است
** ارقام فروش به ميليون دلار است.

هفت از هفت
جواد قادري
فروش فيلم هاي روي پرده بسيار پايين و نا اميد كننده است. در روزهاي مياني هفته فروش فيلم ها به زور از مرز دو ميليون تومان مي گذرد و در آخر هفته نيز بالاترين فروش شش ميليون تومان است. اگر اوضاع به همين منوال سپري شود، سال ۸۳ برخلاف آنچه تصور مي شد به لحاظ اقتصادي كارنامه بدي را براي سينماي ايران برجاي خواهد گذاشت.
در وضعيت فعلي بهترين حالت رسيدن به مرز فروش ۱۰۰ ميليون تومان است. چيزي در حد شكست مطلق سينما در گيشه؛ مشكل كار كجاست؟


اكران فيلم «مصائب  مسيح» كه با جنجال فراواني همراه بود، گويا ختم به خير شده است. اتحاديه تهيه كنندگان طي هفته گذشته با صدور اطلاعيه اي ضمن تشكر از فارابي، اين نوع اكران فيلم هاي خارجي را به نفع سينماي ايران و سينمادوستان ايراني دانست و از آن دفاع كرد. گويا اكران محدود فيلم هاي مطرح و روز سينماي جهان در چند سينماي خاص تهران به مذاق تهيه كنندگان خوش آمده است.
مصائب مسيح بالاخره توانست به ركود فروش
پرفروش ترين فيلم خارجي اكران شده طي چند سال اخير در تهران دست يابد.
«ديگران» كه دوسه  سال پيش در تهران به نمايش درآمد توانست به فروشي در حدود ۵۵ ميليون تومان برسد و حال مصائب مسيح پس از حدود ۵۰ روز اكران به اين رقم رسيده است. رقمي كه رقبايي چون «دار و دسته هاي نيويوركي»، «ترميناتور سه» و... نتوانستند به آن دست يابند. فيلم بعدي خارجي كه اين ركورد را خواهد شكست به نظر شما چه فيلمي است؟



پس از حرف و حديث پيرامون تغيير روز فروش بليت نيم بها از شنبه به سه شنبه، هفته گذشته خبر جديدي در اين رابطه منتشر شد و آن شناور كردن قيمت بليت سينماها بود. به طوري كه از روز يك شنبه تا پنج شنبه در سانس هاي صبح قيمت بليت به طور شناور نيم بها شود و بعدازظهرها همان قيمت اصلي باقي بماند. گفته مي شود قرار است در سانس  صبح بليت سينماهاي ممتاز رقمي در حدود ۴۰۰ ، ۵۰۰ و يا ۶۰۰ تومان در نظر گرفته شود. اين طرح هم موافقان و مخالفان خاص خود را خواهد داشت. طرح فروش نيم بها در روز شنبه تغييري در تعداد تماشاگران نداد. بايد منتظر عواقب و يا نتايج طرح جديد باقي ماند.



رفته رفته تعداد فيلم هاي كمدي توليد شده و يا در حال توليد در سال ۸۳، دارد كمي نگران  كننده مي شود. هم اكنون بيش از ۱۰ فيلم كمدي مراحل فيلمبرداري و پس از فيلمبرداري را طي مي كنند و چندين و چند فيلم نيز مراحل پيش توليد را مي گذرانند. در اين ميان همه نوع كمدي اعم از ترسناك، گريه دار، خنده دار و... به چشم مي خورد و به نظر مي رسد گونه هاي جديدي از كمدي نيز در حال ابداع و اختراع است. واي به روزي كه مردم به ديدن فيلم كمدي هم نروند. راستي از واحد طنز بنياد فارابي چه خبر؟



عصبانيت خسرو سينايي از وضع پخش
«عروس آتش» در تلويزيون كماكان ادامه دارد و كار به جايي رسيده كه او اعلام كرده با توجه به وضعيت موجود ديگر فيلم نخواهد ساخت و صرفاً به تهيه و توليد آثار مستند آن هم با دوربين ديجيتال خواهد پرداخت.
نكته اي كه در اين جا گويا به فراموشي سپرده شده اين است كه پخش نصفه و نيمه عروس آتش از تلويزيون چه ارتباطي به سينما و سينمادوستان دارد كه سينايي سينما را از خود و خود را از سينما محروم مي كند؟



با اين كه به نظر مي   رسيد پرونده سريال هاي روتين تلويزيوني بسته شده باشد و با توجه به شرايط ايجاد شده و ته كشيدن سوژه و... ديگر كسي به سراغ مجموعه هاي شبانه ۹۰ قسمتي نرود، اما اينك ۹۰ ديگر در راه است.
مهدي مظلومي با سابقه مجموعه هاي نيمه موفق «بدون شرح» و ناموفق «بانكي ها» مي خواهد مجموعه «جيغ» را روي آنتن بفرستد. قرار است نقد عملكردهاي غلط و حاشيه گرايي به جاي پرداختن به كارهاي اصولي، اساس داستان جيغ را تشكيل دهد و قصد سازندگان اين مجموعه ضمن احترام به شعور مخاطب، فراهم كردن لحظاتي شاد و مفرح براي آنان است.
گفته مي شود جيغ بر اساس طنز موقعيت شكل خواهد گرفت. مسئله اي كه هضم آن براي تماشاگر ايراني كه به طنز كلامي عادت و علاقه دارد كمي سخت به نظر مي رسد. خدا به داد برسد.



از اول تابستان باز هم جشنواره كذايي فيلم هاي شبانه به راه افتاد و شما مي توانيد با درخواست فيلم هاي مورد علاقه خود، فيلم هاي انتخاب شده براي شما را براي بار چندم تماشا كنيد. اوقات خوشي را براي شما آرزو مي كنيم.

|  هفته   |   پنجره  |   حوادث   |   ماشين   |   ورزش  |   هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |