دوشنبه ۸ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۱ - Jun 28, 2004
باابلاغ قانون يكسان سازي ورود و خروج كالا
هر گونه نقل و انتقال كالا ي دولتي بدون تشريفات گمركي قاچاق محسوب مي شود
گروه اقتصادي: در حالي كه هنوز مساله قاچاق به عنوان يك پديده اقتصادي غيرقابل كنترل در بازرگاني كشور، عملكرد مخرب خود را ادامه مي دهد و به رغم فراهم شدن زمينه ورود كالا از مبادي قانوني هنوز سودآوري برخي كالاها در بازار، به واردات قاچاق دامن مي زند ديروز اعلام شد كه قانون يكسان سازي تشريفات ورود و خروج كالا و خدمات از كشور به همه وزارتخانه ها و نهادهاي دولتي ابلاغ شده است.
براساس اين قانون از زمان ابلاغ قانون از سوي رئيس جمهوري هر گونه واردات كالا از سوي بخش دولتي بدون انجام تشريفات قانوني و گمركي قاچاق محسوب مي شود.
براساس اين قانون از اين پس همه كالاهاي وارداتي و صادراتي بايد با تسليم اظهارنامه گمركي ترخيص شود.
با اجراي اين قانون ورود و خروج كالا از مبادي و اسكله هاي غيرمجاز ممنوع است.
همه نهادهاي دولتي و واحدهاي تحت پوشش آن بايد براي واردات يا صادرات كالا از اسكله ها، فرودگاه ها و ورودي هاي مجاز مطابق با دستور العمل هاي گمرك ايران استفاده كنند.

با حضور رييس جمهور
سد بزرگ اردبيل به بهره برداري مي رسد
008925.jpg
گروه اقتصادي: سد بزرگ اردبيل، به عنوان بزرگترين پروژه ملي در استان اردبيل، فردا با حضور رييس جمهور افتتاح و بهره برداري از آن آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شركت مديريت منابع آب ايران، اين سد با هدف تأمين آب ۱۵ هزار هكتار از اراضي كشاورزي اردبيل و با حجم آب قابل تنظيم ۵/۹۴ ميليون مترمكعب در سال و با صرف هزينه اي بالغ بر ۶۰ ميليارد تومان احداث شده است.
اين سد از نوع خاكي با هسته رسي بوده و داراي ۶۷ متر ارتفاع از پي، طول تاج ۸۳۰ متر و عرض تاج ۱۲ متر مي باشد. حجم مخزن سد اردبيل ۸۲ ميليون مترمكعب در رقوم نرمال بوده و بر روي رودخانه بالخلي چاي بسته شده است.
با بهره برداري از اين طرح ۲۰ ميليون مترمكعب از آب تنظيمي سد جايگزين آب كشاورزي مي شود و به جاي آن آب زيرزميني براي تأمين آب شرب شهر اردبيل جانشين اين ميزان آب مي گردد.

ميزان خريد تضميني گندم از مرز ۴ ميليون تن گذشت
بر اساس اعلام دفتر مجري طرح گندم، تا روز ۶ تيرماه سال جاري، خريد تضميني گندم مازاد بر نياز كشاورزان با رشد ۳۳ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴ ميليون و ۸۴ هزار و ۲۸۱ تن رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از دفتر مجري طرح گندم وزارت جهاد كشاورزي، خريد تضميني گندم از كشاورزان در ۲۳ استان كشور شروع شده و تاكنون استان خوزستان با خريد يك ميليون و ۲۶ هزار تن رتبه اول، استان فارس با ۹۵۰ هزار تن رتبه دوم و استان گلستان با ۸۹۱ هزار تن رتبه سوم در خريد تضميني را كسب كرده است.

در سه روز آينده انجام مي شود
امضاي قرارداد فروش گاز ايران به هند
منابع دولتي هند اعلام كردند: قرارداد ۲۵ ساله فروش ۵ ميليون تن گاز مايع طبيعي ايران به هند سه روز ديگر امضا مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه ايندين اكسپرس، يك هيات ايراني روزهاي ۲۹ و ۳۰ ژوئن( ۹ و ۱۰ تير) براي نهايي كردن قرارداد به هند سفر خواهد كرد و در اين نشست در مورد قيمت گاز نيز تصميم گيري خواهد شد.
ابن روزنامه هندي به نقل از مقامهاي دولتي اين كشور نوشت: دولت هند در نشست نهايي خريد گاز از ايران، در مورد پيشنهاد واگذاري بخشي از حوزه نفتي كوشك و حسينيه به شركت هندي از مقامهاي ايراني توضيح روشن و شفاف مي خواهد.
بنابراين گزارش، ايران بخشي از ميدان نفتي كوشك و حسينيه را به شركت «او.ان.جي.سي» هند پيشنهاد داد، ولي اين شركت بايد در مناقصه اين حوزه نفتي شركت كند. مقامهاي دولتي هند افزودند: تفاهمنامه همكاري واگذاري بخشي از اين ميدان نفتي در ازاي خريد گاز، پيشتر امضا شد و قرار ما اين بود كه شركت هندي با درآمدي كه از اين حوزه نفتي كسب مي كند، هزينه خريد گاز را تامين كند.

تأكيد وزراي بازرگاني و صنايع و معادن بر حل مشكلات صنعتگران
وزراي صنايع و معادن و بازرگاني در نشست مشتركي كه ديروز در وزارت صنايع و معادن برگزار شد، بر لزوم حل مشكلات مختلف صنعتگران تأكيد كردند.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، در اين نشست كه با حضور رؤساي تشكل هاي غيردولتي بخش صنعت و معدن كشور تشكيل شد، مديران عامل چند واحد صنعتي مشكلات خود را مطرح و خواستار رفع مشكلات شدند.
مديران تشكل هاي غيردولتي عمده ترين مشكلات صنعتگران و معدنكاران را دمپينگ، ثابت بودن نرخ ارز، اعمال معافيت در برخي گمركات، بالا بودن نرخ تورم، كاهش پلكاني تعرفه ها، مقررات زائد اداري براي ثبت سفارش، بالا بودن نرخ سود تسهيلات بانكي و پرداخت جوايز صادراتي عنوان كردند.
شريعتمداري عدم برخورداري كشور از قانون جامع ضددمپينگ را مورد انتقاد قرار داد و گفت: در اين خصوص آيين نامه اي در وزارت بازرگاني تصويب شده كه تا تبديل شدن به قانون در مجلس شوراي اسلامي، بازار كشور را در برابر دمپينگ از اين طريق حمايت مي كنيم.
وي در عين حال بر لزوم حركت واحدهاي توليدي به سمت رقابتي شدن تأكيد كرد و افزود: امر ثبت سفارش به سمت ماشيني شدن نزديك شده و حذف آن در شرايط فعلي ممكن نيست، ضمن اينكه با ماشيني شدن نيازي به حضور مديران براي ثبت سفارش نيست.

كميته هاي ويژه  در وزارت اقتصادي و دارايي تشكيل شد
تسريع سرمايه گذاري خارجي، خصوصي سازي و رشد بازار سرمايه
گروه اقتصادي: دو كميته ويژه براي تسريع در انجام سرمايه گذاري خارجي، خصوصي سازي و رشد بازار سرمايه كشور در وزارت امور اقتصادي و دارايي تشكيل شده است.
ديروز محسن صفايي فراهاني معاون كل اين وزارتخانه در گفتگو با ايرنا تاكيد كرد اين كميته ها براي تسريع اجراي اهداف اقتصادي برنامه سوم توسعه، قانون بودجه سال جاري و همچنين ايجاد بستر و زمينه مناسب براي اجراي برنامه چهارم توسعه تشكيل شده است.
صفايي فراهاني، درباره وضعيت كميته خصوصي سازي و بازار سرمايه نيز اظهارداشت: از آنجا كه خصوصي سازي از اهداف برنامه هاي سوم و چهارم توسعه است، دولت قصد دارد با جديت از تصديگري خارج شود، ضمن آنكه قانون وآيين نامه هاي لازم آن تصويب شده و بايد با برنامه ريزي و دقت اين اقدام صورت گيرد. وي تاكيد كرد: خصوصي سازي تنها به معناي فروش سهام توسط دولت نيست، بلكه دولت بايد شرايط و بستر مناسب را براي افزايش فعاليت بخش خصوصي و اصلاح ساختار در اين گونه موسسه ها فراهم كند.
معاون كل وزير دارايي، اضافه كرد: خوشبختانه مجمع تشخيص مصلحت نظام تعيين چارچوب اصل۴۴ قانون اساسي را در دستور كار دارد و اقدامهاي انجام شده در بررسيهاي مقدماتي حاكي از ديدگاه مناسب براي تعيين تكليف در اين زمينه است.
وي خاطرنشان كرد: وزارتخانه هاي صنايع و معادن و نيرو در اجرايي شدن فرايند خصوصي سازي تلاش خوبي را شروع كرده اند و اميدوارم در بخش پتروشيمي، بانكها و بيمه ها نيز بتوان به موازات اقدام كرد.
وي گفت: علاوه بر پيش بيني فروش ۲۴۰۰ ميليارد ريال از كارخانه ها و سهام دولتي در بودجه سال جاري، ۱۱ تريليون و۵۰۰ ميليارد ريال هم واگذاري به سازمانهاي بازنشستگي و تأمين اجتماعي، آستان قدس رضوي، شهرداريها و سازمان بيمه خدمات درماني بابت بدهيهاي دولت در نظر گرفته شده است.
صفايي فراهاني افزود: هماهنگي لازم نيز با بازار سرمايه به عمل آمده تا در يك شرايط منطقي و با استفاده از تمام تجارب موجود، امكان انجام بهينه مراحل اين كار تا پايان سال فراهم شود.
صفايي فراهاني، يادآور شد: برنامه براي ماه هاي تير، مرداد و شهريور۸۳ در زمان حاضر در دست پيگيري است و شركتهاي قابل واگذاري برابر قوانين و مقررات، اعلام مي شوند. وي در پايان گفت: اين وزارتخانه برنامه ريزي خواهد كرد كه در نيمه دوم امسال با روشن شدن ابعاد اصل ۴۴ قانون اساسي، صنايع و مجموعه هاي بزرگ دولتي كه اقدامهاي اوليه واگذاري آنها انجام شده، براي فروش سهام آنها عرضه شوند.

طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودرو تهيه شد
خبرگزاري ايسنا ديروز گزارش داد عده اي از نمايندگان طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودرو را به دليل بالا و غيرمعقول بودن قيمت خودرو، كيفيت نامناسب قطعات و خودروها و عدم وجود خدمات پس از فروش به عنوان نخستين طرح تحقيق و تفحص مجلس هفتم تهيه كرده اند. آخرين طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودرو، در مجلس ششم انجام شد كه تنها گوشه اي از آن در آخرين جلسه آن دوره قرائت شد. هر چند با اين قرائت گزارش مزبور سنديت و رسميت لازم براي پيگيري را پيدا كرده اما ظاهرا نمايندگان مجلس هفتم قصد دارند ابعاد ديگر و جديدتري از وضعيت صنعت خودرو را مورد كند و كاو قرار دهند. براساس قانون گزارش تحقيق و تفحص قبلي فقط براي مجلس ششم سنديت دارد و نمايندگان مجلس هفتم در صورتي كه قصد رسيدگي به اين صنعت را داشته باشند بايد طرح جداگانه اي را براي تحقيق و تفحص به تصويب برسانند.پيش بيني مي شود طرح جديد عمدتاً ابعاد اجتماعي و نيازهاي مصرف كنندگان را در اولويت قرار دهد.

گفت وگوي امروز
خودروسازان نمي توانند توليد را كاهش دهند
گروه اقتصادي: بر اساس نظرسنجي اخير مركز افكار سنجي دانشجويان ايران ۳/۸۴ درصد پاسخگويان قيمت خودرو را نامناسب مي دانند.با سيدحسين هاشمي رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت وگو كرده ايم.
***
* تعيين قيمت خودرو بر اساس قيمت حاشيه بازار تا چه حد توجيه پذير است؟
- قيمت خودرو متأثر از عرضه و تقاضا است و نمي توان با شعار قيمت ها را پايين يا بالا برد تا زماني كه عرضه و تقاضا متناسب نباشد، قيمت متعادلي در بازار وجود نخواهد داشت. با افزايش توليد خودرو و رسيدن آن به رقم يك ميليون، در سال جاري شاهد كاهش نسبي قيمت خودرو خواهيم بود گرچه با توجه به تورم سالانه و اجازه افزايش قيمت ۱۰ درصدي تعيين شده در قانون برنامه، قيمت خودرو افزايش آنچناني نداشته است اما در مجموع قيمت خودرو بالا است كه اميدواريم با افزايش توليد، قيمت خودرو كاهش يافته و به تعادل برسد.كميته اي وجود دارد كه براي خارج كردن قيمت خودرو از دست واسطه ها و دلالان، كار قيمت گذاري را بر اساس قيمت حاشيه بازار انجام مي دهد چرا كه آزاد كردن قيمت خودرو ريسك بزرگي است و نمي توان آن را كنترل كرد بلكه بايد مبنا و پايه اي براي اين كار وجود داشته باشد. گرچه با همين مكانيزم نيز تا حدودي از بورس بازي و جلب سرمايه هاي سرگردان به بازار خودرو جلوگيري شده اما تا زماني كه به توليد بالا و قابل قبولي نرسيم نبايد انتظار كاهش يك باره و بالاي قيمت خودرو را داشته باشيم.
* شيوه كنوني جايگزيني خودروهاي فرسوده تا چه حد مؤثر است؟
- جايگزيني خودروهاي فرسوده در تمام دنيا و در شهرهايي مانند مكزيكوسيتي كه از  آلودگي هواي بيشتري نسبت به تهران نيز برخوردار بوده صورت گرفته و به شدت موجب كاهش آلودگي هوا شده است. انجام اين كار باعث كاهش مصرف سوخت و صرفه جويي در آن، كاهش آلودگي محيط زيست، تأمين سلامتي شهروندان، افزايش ايمني خودروها و... خواهد شد، اجراي اين طرح نيازمند عزم و اراده ملي است و در زمان كوتاهي نيز هزينه اين طرح در قالب صرفه جويي كه صورت مي گيرد، جبران خواهد شد. در واقع جايگزيني خودروهاي فرسوده سرمايه گذاري است كه برداشت اقتصادي بالايي خواهد داشت. انجام شيوه كنوني جايگزيني خودروهاي فرسوده تنها به عنوان يك مسكن مطرح خواهد بود و تأثير چندان بالايي نخواهد داشت .انجام اين كار توسط شركت هاي مشخص، در مورد خودروهاي بالاي ۲۰ سال و با تعداد مشخص، راه حل قطعي نخواهد بود و بايد دولت برنامه اي را ارائه و پشتيباني كند كه با اين مشكل به صورت ريشه اي برخورد شود.
* آيا خودروسازان مي توانند توليد خود را براي كنترل قيمت ها كاهش دهند؟
- از نظر قانوني خودروسازان نمي توانند چنين كاري را انجام دهند چون وقتي اعلام مي شودكه قرار است تعداد معيني خودرو توليد شود بايد محقق شود و كميسيون صنايع و معادن كه تصويب قوانين مربوط به اين صنعت را انجام مي دهد وظيفه نظارتي نيز در اين خصوص خواهد داشت. مطمئناً خودروسازان چنين كاري نخواهند كرد و صددرصد به دنبال اهدافي كه از قبل براي توليد تعيين شده خواهند بود.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۵۰۰
۱۰,۵۰۲
اقتصاد نوين
۲۰
۴۲۰
گروه صنعتي ملي
۲۸۵
۵,۹۸۶
سرمايه گذاري غدير
۹۹۳
۲۰,۸۶۹
نفت پارس
۱۱۵۳
۲۴,۲۳۲
نفت بهران
۷۴۵
۱۵,۶۵۲
پتروشيمي فارابي
۱۴۳
۳,۰۰۴
مواد الياف مصنوعي
۷۵
۱,۵۷۶
لاستيك البرز
۷۵۷
۱۵,۸۹۹
سيمان فارس وخوزستان
۱۵۸۹
۳۳,۳۸۰
سيمان تهران
۱۵۲۹
۳۲,۱۱۸
سيمان شرق
۱۸۴۳
۳۸,۷۱۸
سيمان سپاهان
۱۶۳۸
۳۴,۴۰۵
سيمان شاهرود
۲۲۱۳
۴۶,۴۷۹
سيمان دورود
۹۱۸
۱۹,۲۸۲
سيمان بجنورد
۲۵۵۰
۵۳,۵۵۰
سيمان كرمان
۱۱۳
۲,۳۷۴
دشت مرغاب
۱۷۷
۳,۷۲۰
موتوژن
۶۹
۱,۴۵۰
رينگ مشهد
۲۴۹
۵,۲۴۰
الكتريك شرق
۳۶۹
۷,۷۶۲
كنتورسازي ايران
۴۸۳
۱۰,۱۵۶
نگين طبس
۱۹۶
۴,۱۲۴
تولي پرس
۵۹۴
۱۲,۴۸۸
پتروشيمي خارك
۱۱۵
۲,۴۲۱
سرمايه گذاري بيمه
۲۲۱
۴,۶۴۷
سرمايه گذاري پتروشيمي
۳۱۸
۶,۶۹۲
پارس توشه
۲۹۶
۶,۲۲۸
سرمايه گذاري ملي
۲۲۰
۴,۶۳۸
مرتب
۱۵۵
۳,۲۷۰
سرمايه گذاري صنعت نفت
۶۴۷
۱۳,۶۵۰
پتروشيمي اصفهان
۲۰۴
۴,۲۹۸
شيميايي فارس
۱۸۰
۳,۷۹۶
كف
۲۷۳
۵,۷۵۶
آذريت
۱۷۹
۳,۷۷۶
ايتالران
۱۰۶۱
۲۲,۳۹۲
لوله سديد
۹۲
۱,۹۴۲
گلتاش
۱۲۳
۲,۶۰۲
لاستيك دنا
۷۵
۱,۵۸۸
فارسيت دورود
۳۸۹
۸,۲۴۲
كاربراتورايران
۱۳۸
۲,۹۳۷
سرمايه گذاري ملت
۴۸
۱,۰۲۴
كابلسازي تك
۵۷
۱,۳۳۷
شوكو پارس
۲۴۰
۵,۹۵۱
نيروترانس
۲۷۴۵
۷۰,۴۲۰
سيمان صوفيان
۱۷۳
۴,۵۰۰
لوله وماشين سازي
۱۹۵
۵,۸۵۰
شهد ايران
۹۳۰
۲۹,۰۰۰
سيمان غرب
۱۰۳
۳,۷۴۰
سرمايه گذاري سپه
۶۷
۲,۴۴۳
محور سازان
۴۲
۲,۱۶۰
صنعتي بوتان
۱۱۴
۶,۱۲۰
صنعتي بهشهر
۴۵۱
۲۴,۴۵۱
سيمان شمال
۱۹۱
۱۰,۹۸۹
سرمايه گذاري بانك ملي
۳۹
۲,۴۱۹
شيميايي سينا
۱۰۶
۶,۷۰۰
پارس خزر
۱۰۲
۱۵,۵۴۴
گروه صنعتي سديد
۳
۱,۰۰۳
كمپرسورتبريز
۷
۴,۰۰۰
ايران مرينوس
۱۲
۷,۱۱۲
پارس دارو
۱۷
۱۰,۶۴۰
سيمان هگمتان
۳-
۱۳,۶۱۴
جابربن حيان
۱۰-
۲,۴۷۰
آذرآب
۶۶-
۸,۷۸۹
توسعه صنايع بهشهر
۱۳۲-
۸,۱۴۰
گروه بهمن

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۵۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۶۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۶۴۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۴۸۶

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |