دوشنبه ۸ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۱ - Jun 28, 2004
در نخستين جشنواره ملي تقدير از سازمان هاي غيردولتي پيشگيري از اعتياد مطرح شد
رئيس جمهوري: اعتياد جرم نيست
گروه اجتماعي: نخستين جشنواره ملي تقدير و تجليل از سازمان هاي غيردولتي پيشگيري از اعتياد با حضور جمع كثيري از مسئولين، رياست مجلس شوراي اسلامي، نماينده دفتر مبارزه با موادمخدر سازمان ملل و گروه هاي مختلف از تشكل هاي مردمي مبارزه با اعتياد در سالن همايش هاي بين المللي صداوسيما برگزار شد.
سيد محمدخاتمي رييس جمهوري در ديدار با شركت كنندگان در اين جشنواره ضمن تقدير از تلاش هاي آنها گفت: نبايد با اعتياد به عنوان يك جرم برخورد شود. وي خاطرنشان كرد: اعتياد يك بيماري است كه بدون توجه به مسائل اقتصادي و اجتماعي مبارزه با آن راه به جايي نخواهد برد.
به گزارش خبرنگار همشهري: دكتر حدادعادل رييس مجلس شوراي اسلامي طي سخناني در اين جشنواره ضمن اشاره به جايگاه تشكل هاي مردمي و نقش موثري كه مي توانند در اداره كشور داشته باشند گفت: ملت هايي كه از سابقه ديرينه و تاريخي ماندگار برخوردار هستند، قطعا حضور و شايستگي هاي مردمي در دوام آنها نقشي موثر داشته است. ملت ايران نيز كه همچون درختي كهن و برومند در جهان ايستاده قطعا از حضور و تشكل هاي مردمي بهره مند بوده است.
وي افزود: گروه هايي از جوانمردان كه دستگيري از نيازمندان را وظيفه خود مي دانستند و آيين هاي مخصوصي داشتند و آن را در فتوت نامه هاي خود نگاشته اند. آنچه مسلم است در جامعه ما مردم هميشه به صورتي اعلام نشده و نامكتوب براي خدمت متشكل بوده اند. آنچه شكل جديد دارد تشكل هاي مردمي است و بعضي از قوانين و مقررات كه شكل جديد دارد.
رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: تشكل هاي مردمي بايد تلاش كنند كه مستقل باشند، از دولتي شدن پرهيز كنند و با گسترش بيش از حد خود، كارايي  شان از دست نرود. اما حقيقت نيز اين است كه دولت بدون مردم نمي تواند وظيفه خود را انجام دهد به خصوص در مقابله با پديده هايي مانند موادمخدر كه محصول دنياي جديد است.
وي همچنين خطاب به تشكل هاي مردمي افزود: من در طول چهار سال گذشته در ديدارهايي كه با موكلان خود داشتم هميشه شاهد درد خانواده هايي بوده ام كه يكي از اعضاي آنها معتاد بوده، زنان جواني كه همسران معتاد داشته اند و كانون هاي گرم خانواده  شان متلاشي شده است. كودكان بي سرپرست بدون مسكن و سرپناه.
دكتر حدادعادل در ادامه افزود: متأسفانه كشور ما در منطقه اي قرار گرفته كه گذرگاه عبور موادمخدر است و در همسايگي ما نيز هيچ كشوري به طور جدي به دنبال مبارزه با اين پديده شوم نيست. تاريخ فعاليت ها و مبارزاتي كه كشور ما داشته به درستي نشانگر تلاش هايي است كه در اين زمينه صورت گرفته و شهدا و جانبازان بيشماري نيز در اين مبارزه برجاي مانده است.وي افزود: ما بايد نفرت از موادمخدر را به يك فرهنگ تبديل كنيم و اين نياز به عزم ملي دارد و ما نيز در جايگاه مجلس شوراي اسلامي آمادگي داريم كه قانون هاي لازم را در اين خصوص به تصويب برسانيم.
دكتر هاشمي دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر نيز در اين همايش گفت: گروه هاي مردمي به دليل مشاركت داوطلبانه و نوع علاقه و انگيزه اي كه دارند مي توانند در تحقق هدف مبارزه و پيشگيري نقشي اساسي داشته باشند. باتوجه به اينكه موادمخدر پديده اي چند وجهي است لذا مبارزه با آن مستلزم مشاركت همگاني است و از بالاترين تا پايين ترين سطوح اجتماعي بايد در اين موضوع درگير شوند.
در اين همايش همچنين پيام آنتونيو مارياكاستا مدير اجرايي دفتر مقابله موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد خوانده شد. در اين پيام تعداد مبتلايان به موادمخدر براساس گزارش جهاني ۱۸۵ ميليون نفر تخمين زده شده كه معادل ۳ درصد كل جمعيت جهان است.
«كاستا»، همچنين اعلام كرده است: درمان، راهكاري موثر به واقع پيامي دوجانبه است. اين پيام هم نويد كمك و اميد به آينده اي بهتر براي مصرف كنندگان موادمخدر و خانواده هاي آنها و هم متضمن فوايد درازمدت براي جامعه است.
وي همچنين در پيام خود آورده است: بر مبناي يافته هاي تحقيقاتي، درمان مي تواند تا ۸۰ درصد از فعاليت هاي مجرمانه و بين ۳۰ تا ۵۰ درصد از مراجعات به بيمارستان ها را بكاهد.
همچنين در ازاي هريك دلار كه صرف درمان شود هزينه هاي مرتبط با جرائم موادمخدر بين ۴ تا ۷ دلار كاهش مي يابد. اگر صرفه جويي در هزينه هاي درماني را به اين مبلغ بيافزاييم اين نسبت به ميزان ۱ به ۱۲ بالغ خواهد شد.

انتقاد وزير بهداشت از تشكيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي
گروه اجتماعي: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تصميم به تشكيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي را مورد انتقاد قرار داد.
به گزارش خبرنگار ما پزشكيان كه در نشست مشترك با شوراي عالي نظام پزشكي سخن مي گفت، افزود: بايد از تصميم گيرندگان در مورد تشكيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي سئوال كرد كه تشكيل اين وزارتخانه براساس كدام الگو و تجربه جهاني صورت گرفته است؟
وزير بهداشت گفت: ما در الفباي ارائه خدمات بهداشتي و درماني به مردم مشكل داريم و قدرت پرداخت و منابع مالي لازم را براي ارائه خدمات بهداشتي نداريم آن وقت چطور مي خواهيم وزارت رفاه درست كنيم.
بنا بر اين گزارش رئيس شوراي عالي نظام پزشكي كشور نيز در اين نشست گفت: معضل بيكاري جامعه پزشكي به خصوص پزشكان جوان زيبنده نظام ما نيست.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر شكوري راد نابساماني اقتصاد درمان را يكي از چالش هاي مهم بخش بهداشت و درمان كشور اعلام كرد و اظهار داشت: سرانه بهداشت و درمان در كشور ما جزو نازلترين سرانه بهداشت و درمان در بين كشورهاي ديگر است؛ در حالي كه ۱۱ سال است شعار بيمه همگاني سر داده ايم. متأسفانه پوشش هاي يبمه اي به لحاظ كيفيت وضع مطلوبي ندارند و سبب شده كه اكثر نهادها و سازمانها در پي بيمه هاي مكمل باشند.
وي افزود: سازمانهاي بيمه گر به دليل تأخير در پرداخت مطالبات پزشكان، كاركرد بيمه اي ندارند و بدهي هاي خود را دير مي پردازند، با پزشكان جوان قرارداد منعقد نكرده و بعضاً به طور يك طرفه قراردادهاي خود را با پزشكان فسخ مي كنند.
رئيس شوراي عالي نظام پزشكي واقعي نبودن تعرفه هاي خدمات پزشكي را از ديگر مشكلات جامعه پزشكي برشمرده و اظهار داشت: علي رغم تلاشهاي شوراي عالي نظام پزشكي و سازمان نظام پزشكي و همچنين دستور صريح رياست محترم جمهوري براي تشكيل كميته ۵نفره جهت تعيين تعرفه هاي واقعي خدمات پزشكي، متأسفانه اقدام مؤثري توسط دولت در اين زمينه انجام نپذيرفت.
در اين نشست با موافقت وزير بهداشت ودرمان مقرر شد، كميته اي متشكل از چند تن از اعضاي شوراي عالي نظام پزشكي درخصوص نحوه برگزاري و اعلام نتايج آزمون دستياري سال ۱۳۸۲ تحقيق و بررسي كنند و گزارش خود را به اطلاع شوراي عالي و جامعه پزشكي كشور برسانند.

شكايت كاركنان روزنامه انتخاب
جمعي  از كاركنان  و خبرنگاران  روزنامه  «انتخاب »، به  دليل  عدم  پرداخت دستمزد خود از مسئولان  اين  روزنامه  به  اداره  كار و امور اجتماعي  استان تهران  شكايت  كردند.
روزنامه  انتخاب  به  صاحب امتيازي  دفتر تبليغات  اسلامي قم  و به  مديرمسئولي حجت الاسلام  «سيدطه  هاشمي» فعاليت  مطبوعاتي  خود را در فروردين  ۱۳۷۸ آغاز كردو خردادماه  امسال  به  دليل  برخي  مشكلات  داخلي  و مالي  انتشار آن متوقف  شد.
«حسين  قندي» مدير تحريريه  اين  روزنامه  ديروز به  ايرنا گفت :حدود ۴۰ نفر از اعضاي  تحريريه  و كادر فني  اين  روزنامه ، بامراجعه  به  اداره كار خواستار پرداخت  حق  سنوات ، حقوق  خردادماه  و مابه التفاوت  افزايش  حقوق سال  ۸۳، باقيمانده  عيدي ، مرخصي هاي  ذخيره  و مابه التفاوت  حق  مسكن  شدند.

امروز - روز مبارزه با سلاحهاي شيميايي و ميكروبي
زخم خصم
آغاز: «بوي تلخي به مشامم خورد و مزه زهرمار به دهانم ريخت. فهميدم عراق شيميايي زده است». آن زمان كه بچه هاي پاك و خدايي اين سرزمين يكي پس از ديگري جگرشان سوخت و گازهاي خردل و سيانور و عصبي به عمق وجود آنها تازيانه زد، نمي دانستيم ره آورد رفتار ددمنشانه صداميان ۱۲۰ هزار مجروح شيميايي باشد كه از اين تعداد پنج تا شش هزار نفر تحت درمان و هزار نفر در آستانه سفر به سوي اويند.
بنابر آمار موجود در طول جنگ ۸ ساله، عراق با ۲۴۲ مورد تك شيميايي حدود ۴۴ هزار قرباني برجاي گذاشت و در فاجعه بمباران شيميايي حلبچه در ۲۵ اسفند سال ۱۳۶۶ پنج هزار نفر جان باختند. هنوز با گذشت بيش از يك دهه از پايان جنگ شاهد مرگ دردناك جانبازان شيميايي سال هاي جنگ هستيم. همين سه روز پيش پيكر شهيد جانباز شيميايي سال  هاي دفاع مقدس غريبانه از بيمارستاني در آلمان به تهران بازگشت.
ماجرا: گاز خردل موجود در بمب هاي شيميايي بسيار خطرناك و بافت ريه را مي  خورد و از نقاط مرطوب بدن وارد مي شود. در مرحله اول تاول هاي بسيار شديدي روي پوست ايجاد مي كند كه تا سال ها خوب نمي شود و با ازبين بردن بافت ريه مشكلات بسيار شديد تنفسي ايجاد مي كند كه ادامه زندگي براي بيمار شيميايي بدون كپسول اكسيژن امكان پذير نيست و پس از مدتي حدود ۱۲ تا ۱۵ سال دچار مشكلات بينايي مي شود. شدت مرگبار بودن گازهاي سيانور و عصبي نيز به مراتب بالاتر است و كساني كه از اين طريق شيميايي مي شوند پس از رنج و مرارت زياد و انقباض شديد ماهيچه ها و بافت هاي عضلاني و تهوع بسيار شديد جان مي بازند.
پايان: روز مبارزه با سلاح هاي شيميايي و ميكربي «هشتم تير» بهانه اي است تا يادآور شويم رژيم اسرائيل علاوه بر طراحي و ساخت پناهگاه هاي عمومي و به منظور مقابله با حملات احتمالي شيميايي و ميكربي و حتي هسته  اي، تقريباً براي همه شهروندان خود حتي كودكان خردسال هم ماسك هاي انفرادي ضدشيميايي و ميكربي تدارك كرده است.
اين در حالي است كه به نظر مي رسد كشور ما در سطح ملي، توانايي لازم را در اين زمينه ندارد. آگاهي در زمينه هر موضوعي، توانايي برخورد منطقي با آن را فراهم مي سازد، همچنان كه در مديريت كلان شهري، برنامه ريزي هاي همچون آموزش مقابله و آمادگي در برابر حوادث طبيعي مانند زلزله و سيل اتخاذ شده است. در ديدگاه كلان امنيت ملي نيز دست كم مي بايد آگاهي هاي لازم در زمينه مقابله با تسليحات كشتار جمعي كه امروزه نه تنها امكان كاربرد آن در جنگ ها وجود دارد، بلكه به كارگيري آن در حملات تروريستي هم متصور است به اقشار گوناگون جامعه به ويژه امدادگران آموزش داده شود.
روز مبارزه با سلاح هاي شيميايي و ميكربي فرصتي است براي طرح چند پرسش با اين عنوان كه دانش آموختگان دانشگاه هاي كشور به ويژه رشته هاي علوم شيمي، فيزيك، و زيست شناسي تا چه حد با تسليحات كشتار جمعي آشنا هستند؟ پزشكان و كاركنان مراكز بهداشتي- درماني كشور تا چه ميزان با چگونگي درمان و مراقبت مصدومين شيميايي آشنايي دارند؟ آيا امكانات پزشكي و درماني  ما پاسخگوي مصدومين شيميايي در دوران جنگ بوده است؟ دست اندركاران پژوهشي كشور در مراكز نظامي و دانشگاهي چه ميزان تهيه و ساخت انواع وسايل رفع آلودگي و حفاظتي را مدنظر داشته اند؟ آيا توانسته ايم از تجربيات تلخ جنگ بهره برداري لازم علمي و كاربردي را به عمل آوريم؟ نسل جوان امروز كشور تا چه اندازه از به كارگيري ناجوانمردانه سلاح هاي شيميايي عليه رزمندگان ما آگاهي دارند؟
تلاش و تكاپو براي پاسخگويي عملي به اين پرسش ها، اقتدار ايران اسلامي را در عرصه جهاني افزايش مي بخشد و بارقه هاي اميد در جانبازاني را كه با اخلاص گام به وادي خطر گذاشتند وسعت مي دهد. عباس اسدي

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |