سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۹ - Jul 6, 2004
معاون حقوقي و امور مجلس سازمان تأمين اجتماعي:
كارگران بدون پرداخت خسارت كارفرما بازنشسته مي شوند
009480.jpg
معاون حقوقي و امور مجلس سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد: كارگران از اين پس بدون در نظر گرفتن پرداخت خسارت از سوي كارفرمايان، بازنشسته مي شوند.
مهندس طاهر موهبتي در گفت وگو با ايسنا افزود: در گذشته ترك كار يا بازنشستگي كارگر منوط به پرداخت خسارت يا جريمه كارفرما به صندوق بازنشستگي بود كه اين مشكلاتي را براي كارگران ايجاد كرده بود.
وي افزود: بر اساس تصميمات اتخاذ شده از اين پس در صورتي كه كارگران شرايط لازم و قانوني را احراز و سازمان تامين اجتماعي نيز آن را تاييد كند، بدون پرداخت خسارت كارفرما، ترك كار و در صورت احراز شرايط بازنشسته مي شوند.
معاون حقوقي و امور مجلس سازمان تامين اجتماعي با بيان اين كه همچنين كارگران، ايراداتي را نسبت به اجراي قانون نوسازي صنايع وارد كرده اند، به ايسنا گفت: بر اساس ماده ۱۰ اين قانون كارفرما مي تواند افرادي كه سابقه ۲۵ سال پرداخت حق بيمه دارند را بازنشسته كند كه اين امر محل اختلافي را مبني بر اينكه آيا كارگر بايد حقوق ۲۵ روز يا ۳۰ روز را دريافت كند، ايجاد كرده است.
وي افزود: بر اساس مصوبه دولت اختلاف حقوقي بين دستگاهها بايد از سوي معاونت حقوقي رييس جمهوري استعلام مي شد كه خوشبختانه اين امر روز گذشته صورت گرفت.
كارفرمايان از بيمه ۴۵۰ هزار كارگر تهراني خودداري مي كنند
ازسوي ديگر مديركل تأمين اجتماعي:اعلام كرد در سال گذشته بيش از ۴۲۵ هزار بازرسي از كارگاه هاي تحت پوشش تأمين اجتماعي در سطح تهران بزرگ به عمل آمده است.
به گزارش روابط عمومي تأمين اجتماعي تهران بزرگ، مجيد روزيفراخ كه در جمع كارفرمايان و كارشناسان ارشد اداره كل سخن مي گفت با ذكر مطلب بالا افزود: عملكرد بازرسي ۳۱ شعبه تابعه اداره كل تهران بزرگ در سال گذشته ۵۷درصد رشد داشته و اين حاكي از تلاش تأمين اجتماعي براي به حداقل رساندن مشكلات كارفرمايان و بيمه شدگان است. روزيفراخ با اشاره به حجم و گستردگي و تنوع كارگاه هاي تحت پوشش تهران بزرگ گفت: بيش از ۵/۱ ميليون نفر بيمه شده توسط ۳۴۰ هزار كارگاه تحت پوشش حمايتي - بيمه اي و درماني تأمين اجتماعي در سطح تهران بزرگ قرار دارند، كه اين رقم معادل يك پنجم از كل كارگاه ها در سراسر ايران مي باشد.
مديركل تأمين اجتماعي درخصوص كارگراني كه در شب فعاليت مي كنند و تقاضاي بازرسي دارند گفت: بازرسان شعب تهران بزرگ هر ساعت و در هر زمان آمادگي حضور و رسيدگي به موضوعات مطروحه را دارند و هيچ محدوديت زماني در تهيه گزارش بازرسي وجود ندارد.
مديركل تهران بزرگ با اشاره به اينكه در سال گذشته بيش از ۱۰ هزار بازرسي فني از كارگاه هايي كه در آن كارگران دچار حادثه شده اند به عمل آمده گفت: در صورت بروز حادثه كارفرمايان مي بايست طي مدت ۳ روز از شعبه مربوطه تقاضاي بازرسي نمايند تا حق و حقوق كارگران تضييع نشود.
روزيفراخ در خصوص كارگراني كه از خدمات بيمه اي بي بهره مي باشند گفت: به جز كارگران فصلي، در سطح تهران بزرگ بيش از ۴۵۰ هزار نفر كارگر از خدمات بيمه اي محروم مي باشند و كارفرمايان از بيمه نمودن آنان اجتناب دارند. وي افزود: كارگراني كه در كارگاه ها مشغول فعاليت مي باشند و كارفرمايان به تكليف قانوني خود مبني بر ارسال ليست حق بيمه اقدام نمي كنند، مي توانند با رجوع به شعب تهران بزرگ تقاضاي بازرسي نمايند و پس از تعيين كاركرد و اخذ حقوق و مزايا و تأييد سلامت جسمي تحت پوشش تأمين اجتماعي قرار گيرند. روزيفراخ تصريح نمود: بازرسان موظفند كه نسخه دوم بازرسي را به كارفرمايان ارائه نمايند و چنانچه شبهه و يا ابهامي در بازرسي وجود داشته باشد، كارفرمايان با درخواست بازرسي از شعبه مربوطه نسبت به رفع ابهام اقدام نمايند.

شركت مهندسي آب وفاضلاب كشور : آب شرب بم استاندارد است
009507.jpg
شركت آب و فاضلاب كشور اعلام كرد كيفيت آب شرب  بم استاندارد است و هيچ گزارش مستندي مبني بر شيوع بيماريهاي واگيردار مرتبط با آب در منطقه بم وجود ندارد.
روز يكشنبه ۳۱ خرداد ماه خبري در صفحه جامعه چاپ شد با عنوان «مسئولان شهر بم در دادگاه حاضر مي شوند» در پاسخ به اين خبر روابط عمومي شركت آب و فاضلاب كشور گزارش زير را جهت روشن شدن ابهامات خبر ارسال كرده اند كه به دنبال مي آيد:
از ساعات اوليه حادثه بم وزارت نيرو با تشكيل ستاد عالي امداد و تشكيل ستاد بحران در شركت مهندسي آبفاي كشور نسبت به هماهنگي و سازماندهي امكانات و تجهيزات فني و نيروي انساني مورد نياز از شركت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي سراسر كشور اقدام نمود.
باهماهنگي هاي به عمل آمده حدود ۹۰ دستگاه تانكر سيار آبرساني، حدود ۱۳۰ دستگاه تانكر ثابت، ۲۶ دستگاه بيل مكانيكي، ۵۴ اكيپ فني متشكل از نيروهاي فني تعميرات شبكه، ۴ دستگاه لودر، ۸ دستگاه كمپرسي، ۴ دستگاه تريلي، ۶ دستگاه ديزل ژنراتور، لوله پلي اتيلن ۳۱۸۰۰ متر، پركلرين ۱۳ تن و... به منطقه ارسال شد.
اصلاح حدود ۱۷۰ كيلومتر خطوط اصلي انتقال آب و ۷۰ كيلومتر خطوط فرعي شبكه توزيع آب شهر كه با برطرف نمودن بيش از ۲۰۰ مورد شكستگي، به طور موقت آبدار و مورد بهره برداري قرار گرفت.
نصب بيش از ۵۰۰ فقره شير برداشت عمومي در نقاط مختلف شهر و همچنين كنترل و رفع اتفاق ۵۲۰۰ فقره از اشتراك ها و نصب شير برداشت بر روي آن ها.
بازسازي و راه اندازي آزمايشگاه كنترل كيفيت  آب شهر بم و انجام روزانه حداقل هفت مورد نمونه برداري ميكروبي و حدود ۲۰۰ مورد كلرسنجي از شبكه توزيع، تانكرهاي ثابت و سيار و مخازن موجود.
توزيع حدود ۸۵۰ هزار بطري آب بسته بندي توسط شركت آب و فاضلاب استان كرمان تا پايان سال ۸۲.
در حال حاضر آب شرب و بهداشتي مورد نياز شهرهاي بم و بروات به ميزان ۶۰۳ ليتر بر ثانيه توسط ۱۷ حلقه چاه موجود و راه اندازي مخزن جديد شهر بم با حجم ۵ هزار مترمكعب تأمين و از طريق ۷۵۲۰ انشعاب، ۴۰۵۰ شير برداشت عمومي، ۱۵۷ تانكر ثابت و ۶ دستگاه تانكر سيار در سطح شهر توزيع مي گردد. همچنين عمليات آبرساني به ۳۳ اردوگاه منطقه نيز صورت پذيرفته و در حال حاضر جمعيت ساكن در اردوگاه هاي مزبور از آب شرب بهداشتي برخوردار مي باشند.
لازم به توضيح است كه ميزان توليد آب در شهر بم قبل از زلزله ۱۳۸ ليتر بر ثانيه بوده است.
طي بازديد انجام شده توسط نماينده يونيسف و نماينده اعزامي وزارت بهداشت از نقاط آبگيري، تانكرهاي ثابت و سيار و شبكه هاي توزيع، نمونه برداري و كلرسنجي انجام پذيرفت و از عملكرد مثبت بخش آب و فاضلاب تقدير به عمل آمد.
جلسه ستاد حوادث غيرمترقبه
به منظور شفاف سازي و پيشگيري از ارائه اطلاعات نادرست به جامعه و به منظور هماهنگي بيشتر با ديگر نهادهاي مسئول از جمله وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در تاريخ ۱۸/۱۲/۸۲ نشست مشترك ويژه اي در ستاد حوادث غيرمترقبه وزارت كشور برگزار و مقرر گرديد كليه آزمون هاي ميكروبي و كلرسنجي توسط هر دو نهاد قانوني شركت آبفاي كرمان و دانشگاه علوم پزشكي كرمان به طور مشترك انجام شود كه نتايج آن به تأييد هر دو مقام مسئول نيز رسيده است كه مبين وضعيت مطلوب بهداشتي آب توزيع شده مطابق با استاندارد ملي مي باشد.
كيفيت فيزيكي - شيميايي آب توزيع شده
با توجه به آزمون هاي فيزيكي و شيميايي انجام شده از نقاط مختلف شهر بم و بروات كه توسط كارشناسان شركت آب و فاضلاب روستايي استان كرمان و كارشناسان خارجي برداشت و آزمون شده است،هيچ يك از عامل هاي فيزيكي و شيميايي از حد مجاز استاندارد ملي فراتر نرفته است. ضمن آن كه تيپ آب از نوع بي كربناته مي باشد. مصرف چنين  آب هايي در حد اعتدال داراي فوايد بسياري براي سيستم متابوليكي بدن است. لازم به ذكر است تيپ آب، آب هاي بطري شده نيز از همين نوع مي باشد.
عدم گزارش شيوع بيماري
تاكنون هيچ گونه گزارش مستدلي كه نشان دهنده اپيدمي بيماريهاي واگيردار مرتبط با آب در منطقه باشد ارائه نشده است و هرگونه اظهارنظر در اين خصوص مي بايست از طرف سازمان هاي ذيصلاح و بر اساس نتايج حاصل از آزمون هاي مربوطه انجام پذيرد.

حمايت ايتاليا از بازگشت پناهندگان افغاني
كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد در ايران از سفارت ايتاليا به دليل كمك ۲۰۰ هزار يورويي به برنامه هاي كميساريا در جهت حمايت از پناهندگان افغاني در ايران تشكر كرد.
بنابر گزارش كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اين اعانه جهت بهبودبخشيدن به برنامه بازگشت، پناهندگان است و درحقيقت به دنبال روند كند بازگشت در فصل بازگشت سال گذشته، كميساريا اقدامات جديدي جهت تسهيل بازگشت داوطلبانه در سال ۲۰۰۴ اتخاذ كرده كه اين كمك ها از آن جمله است.
در ميان اقدامات اخير كميساريا مي توان از تأسيس كميته هاي حل اختلاف در هفت استان كشور كه بيشترين جمعيت افاغنه را در خود جاي داده اند، نام برد. اين كميته ها به دعاوي مدني پناهندگان افغاني قبل از بازگشت رسيدگي خواهند نمود. كميته هاي حل اختلاف، دعوي افاغنه را از طريق ميانجيگري و داوري حل مي نمايند و بدين ترتيب روند بازگشت را تسريع نموده و بدان استمرار مي بخشند.
از ديگر فعاليت هاي كميساريا جهت مساعدت به پناهندگان و تسريع روند بازگشت آنها مي توان به تلاش درجهت اجازه حمل بار بيشتر توسط بازگشت كنندگان، سازماندهي بازديد مقامات افغان از ايران و به علاوه فعاليت هاي اطلاع رساني جمعي به پناهندگان درجهت حمايت از بازگشت،  اشاره نمود.
بنابراين گزارش، چنين برنامه هايي تاكنون منجر به بازگشت۵۴۵ ۱۵۸ پناهنده افغان يعني بيش از دو برابر سالهاي قبل شده است. در كل۹۲۸، ۸۳۷ افغان از آغاز عمليات بازگشت داوطلبانه كميساريا، در آوريل ۲۰۰۲، به كشور خود بازگشته اند.

رئيس سازمان بهزيستي استان تهران
۲۴۰۰ معلول از خدمت سربازي معاف شدند
رئيس سازمان بهزيستي استان تهران اعلام كرد: ۲ هزار و ۴۷۸ معلول بر اساس قانون معافيت از خدمت مشمولان خانواده هاي داراي فرزند معلول  از خدمت سربازي معاف شدند.
عباسعلي الصاق در گفت وگو با ايسنا، كل مراجعه كنندگان جهت دريافت معافيت طي يك سال گذشته را ۲ هزار و ۷۲۳ نفر بيان و اظهار كرد: معافيت ۲۴۵ نفر از اين معلولان به دليل نداشتن شرايط تأييد نشده است.
وي گفت: ۹۲۵ نفر از معلولان معاف شده، معلول ذهني، ۹۴۲ نفر جسمي، ۵۰۶ نفر جسمي ــ ذهني و ۱۰۵ نفر رواني بوده اند.
الصاق، بيشترين معاف شدگان را با يكهزار و ۵۲۰ نفر متعلق به تهران خواند و افزود: بعلاوه ۳۲۰ نفر معلول از كرج، ۲۵۹ نفر از شهرري، ۲۲۸ نفر از شميرانات، ۱۰۲ نفر از شهريار، ۸۳ نفر از ورامين و ۷۱ نفر از اسلامشهر معاف شده اند.وي در پايان گفت: از شهرستانهاي رباط كريم، ساوجبلاغ، پاكدشت، دماوند و فيروزكوه به ترتيب ۵۵، ۳۱ ، ۲۹ ، ۱۴ و ۴ معلول معاف شده و همچنين ۷ نفر نيز از استانهاي ديگر كه در تهران خدمت مي كرده اند، معافيت گرفته اند.

۱۰ ميليارد ريال اعتبار به برنامه هاي فراغتي تشكلهاي غيردولتي جوانان اختصاص يافت
گروه اجتماعي: ۱۰ ميليارد ريال اعتبار از سوي سازمان ملي جوانان به دوهزار سازمان غيردولتي به منظور گسترش مشاركت سازمانهاي غيردولتي در برنامه هاي فراغتي اختصاص يافت.
به گزارش خبرنگار ما اين اعتبار به منظور ارتقاي فرهنگ فعاليتهاي گروهي و مشترك، افزايش سطح سرمايه  گذاري و سهيم شدن بخش خصوصي در اجراي پروژه هاي فراغتي نسل جوان و فعال سازي تشكلهاي غيردولتي و كانونهاي فرهنگي و انجمنهاي علمي و دانشجويي در اختيار سازمانهاي غيردولتي قرار گرفته است.
اين اعتبارات براي هر استان در اختيار نمايندگي سازمان ملي در آن استان قرار گرفته و از طريق كميته تخصصي استان براساس طرح هاي ارسالي پرداخت خواهد شد.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |  
|  ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |