سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۹ - Jul 6, 2004
مديركل بازرگاني وزارت جهاد كشاورزي:
سالانه ۵ ميليارد دلار محصولات كشاورزي ضايع مي شود
009582.jpg
گروه اقتصادي: درحالي كه اين روزها بحث خودكفايي توليد گندم به عنوان يك نقطه قوت در سياست هاي اعمال شده از سوي مسئولان وزارت جهاد كشاورزي مطرح مي شود، ديروز مديركل بازرگاني اين وزارت اعلام كرد هر سال ۵ ميليارد دلار محصولات كشاورزي ضايع مي شود.
محمد مولا در اظهارات خود مهمترين دليل ازبين رفتن اين ميزان از محصولات توليدي كشاورزي در كشور را برداشت غيراصولي محصولات، نامناسب بودن بسته بندي، نبود صنايع تبديلي، فقدان شبكه حمل و نقل مناسب و كمبود انبارهاي نگهداري اعلام كرده است.
اعلام ضايعات ۵ ميليارد دلاري محصولات كشاورزي به خودي خود از فقدان يك استراتژي كارآمد براي بهره برداري نهايي از توليدات كشاورزي حكايت دارد.
اين مسئول وزارت جهاد كشاورزي همچنين با تاييد بالا بودن قيمت محصولات كشاورزي در بازار مصرف داخلي اين امر را ناشي از حضور و دخالت واسطه ها و دلالان در اقتصاد كشاورزي اعلام كرد و اذعان كرد كه تثبيت و كنترل قيمت محصولات كشاورزي نياز به برنامه ريزي اصولي دارد.
محمد مولا كه مسئول بازرگاني وزارت جهاد كشاورزي است، اشاره اي به دليل عدم برنامه ريزي اصولي از سوي وزارت جهادكشاورزي براي ثبات قيمت ها و بازار محصولات كشاورزي نكرد.
وي علاوه بر اين خواهان بسترسازي مناسب دولت براي حمايت از كشاورزان و ايجاد انگيزه توليد بيشتر در اين قشر در رسيدن كشور به خودكفايي و توسعه اقتصادي شد.

تأكيد وزير نفت بر ضرورت تقويت توان شركت هاي داخلي
گروه اقتصادي: بيژن زنگنه وزير نفت ديروز در مراسم افتتاح نهمين نمايشگاه نفت، گاز و پتروشيمي بر ضرورت تقويت توان مالي شركت هاي داخلي تأكيد كرد و گفت: امكان عقد قراردادي به ارزش دو هزار ميليارد ريال با يك شركت پيمانكار ايراني كم است بنابراين بايد شركت هاي كوچك پيمانكار داخلي را تقويت كرد.
به گزارش خبرنگار ما، وي حجم سرمايه گذاري در صنايع نفت و گاز و پتروشيمي كشور را كه تاكنون انجام شده كمتر از ۲۰ ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: براي توسعه صنايع نفت كشور با برآورد هاي حداقل در ده سال آينده به ۱۰۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز داريم كه ۵۱ درصد اين سرمايه گذاري بايد به وسيله پيمانكاران داخلي انجام شود كه اين امر ضرورت رشد ظرفيت اين شركتها تا سه برابر را گوشزد مي كند. وي با اشاره به اينكه جذب نيروهاي متخصص، فناوري و منابع مالي سه عامل اصلي در افزايش توان شركت هاي داخلي در اجراي طرح هاي توسعه صنايع نفت كشور است گفت: شركت هاي داخلي بايد با جذب منابع اصلي به گونه اي كار كنندكه خدمات آنها علاوه بر داخل كشور در بازارهاي جهاني نيز قابل رقابت باشد.
در نمايشگاه امسال كه از ديروز به مدت چهار روز در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برپاست بيش از هزار شركت داخلي و خارجي از ۳۴ كشور جهان دستاوردهاي فني، مهندسي و نوآوري هاي خود را در زمينه هاي نفت، گاز و پتروشيمي به نمايش گذاشته اند. اين نمايشگاه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ براي ديدار عموم باز است.

نخستين اجلاس رؤساي نهادهاي خصوصي سازي كشورهاي عضو اكو
رئيس  سازمان  خصوصي سازي  از اصلاح  قوانين  مربوط به  توسعه  بخش  خصوصي  در كشورهاي  عضو اكو خبر داد و گفت : تصويب  برنامه  همكاري هاي  چندجانبه  اقتصادي  (اكو)، تقويت  فعاليت  بخش  خصوصي  را در اين  كشورها در پي  دارد.
عبدالله  پوري  حسيني  ديروز در اجلاس  سران  نهادهاي خصوصي سازي  كشورهاي  عضو اكو، با ارايه  گزارشي  از آخرين  فعاليت هاي  انجام  گرفته  در خصوص  توسعه  خصوصي سازي  در ايران ، گفت : اين  سازمان  در سال هاي  اخير با طراحي  يك  ساختار نهادي  توسعه  يافته  و اصلاح  ساز و كار اجرايي  خصوصي سازي  در ايران ، پيش نويس  لايحه  قانوني  جديد خصوصي سازي  در ايران  را به  دولت  ارايه  كرده  كه هم  اكنون  در مرحله  رسيدگي  مقدماتي  است .

در سه ماه اول امسال
۵/۱ ميليارد دلار كالا از كشور صادر شد
گروه اقتصادي: با احتساب صادرات چمداني و بازارچه اي در سه ماهه امسال صادرات غير نفتي كشور با ۸/۱۱ درصد افزايش به رقم يك ميليارد و ۴۹۰ ميليون دلار رسيد.
به گزارش روابط عمومي گمرك ميزان وزني كالاهاي صادراتي ۳ ميليون و ۶۳۶ هزار و ۷۰۰ تن بوده كه ۱۸/۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است.
در اين مدت ارزش كل صادرات غير نفتي بدون در نظر گرفتن صادرات چمداني و بازارچه اي به ارزش يك ميليارد و ۳۹۴ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار بود كه ۴/۲۰ درصد افزايش يافت.
اين گزارش حاكيست افزايش وزني و ارزشي صادرات غيرنفتي در سه ماهه امسال بيشتر به خاطر افزايش قيمت محصولات بخش كشاورزي،  مواد معدني و بخش فرش و صنايع دستي بوده است.
بيشترين افزايش قيمت كالاهاي صادراتي در اين مدت مربوط به بخش مواد معدني و كمترين افزايش نيز به قيمت صادرات بخش صنعت و پتروشيمي اختصاص داشت.
در اين مدت ۸۲ درصد از وزن و ۵/۶۸ درصد از ارزش كل صادرات غير نفتي به بخش صنعت و پتروشيمي اختصاص داشت و پس از آن محصولات بخش كشاورزي با ۹/۴ درصد از وزن و ۲۰ درصد از ارزش قرار داشت.
همچنين در اين مدت ۶ ميليون و ۷۷۲ هزار و ۴۰۰ تن انواع كالا به ارزش ۷ ميليارد دلار وارد كشور شد كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزني ۳/۱۲ درصد كاهش و از حيث ارزش ۷/۲۳ درصد افزايش داشته است.
در اين مدت بيشترين افزايش ارزش واردات مربوط به ساير لوازم و ماشين آلات صنعتي مكانيكي و كمترين افزايش واردات نيز مربوط به محصولات داروئي بوده است.

گفت وگوي امروز
بررسي ايرادات لايحه برنامه چهارم آخر هفته آينده پايان مي يابد
گروه اقتصادي: با تشكيل كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي بزودي كار بررسي ايرادات لايحه برنامه چهارم آغاز خواهد شد. با حسن سيدآبادي عضو كميسيون برنامه بودجه محاسبات و كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه گفت و گويي كرده ايم كه مي خوانيد:
***
* بررسي ايرادات و ابهامات شوراي نگهبان به لايحه برنامه توسط مجلس هفتم در چه مرحله اي است؟
- كار بررسي لايحه برنامه چهارم با تشكيل كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي از امروز بعدازظهر (سه شنبه) آغاز خواهد شد و تا پايان هفته آينده بررسي آن به اتمام خواهد رسيد. اعضاي كميسيون انتخاب، هيات رئيسه آن مشخص و يك جلسه مشترك نيز بين اعضاء برگزار شده است و آماده بررسي لايحه برنامه چهارم هستيم.
* مجلس چه موادي از لايحه برنامه چهارم را بر اساس تصميم كميسيون تلفيق بررسي خواهد كرد؟
- همه ايراداتي كه شوراي نگهبان در زمينه خلاف قانون اساسي يا شرع  بودن مواد اين لايحه اعلام كرده و ابهاماتي كه توسط اين شورا به لايحه مذكور گرفته در سه مبحث مذكور مورد بررسي قرار خواهد گرفت. گرچه برخي نظرها در خصوص اين موضوع وجود داشت كه بررسي همه مواد لايحه برنامه چهارم حق مجلس است اما براساس اتفاق نظر هيات رئيسه و اظهارنظرهاي متفاوت در صحن مجلس، تصميم گرفته شد تا مجلس صرفا ايرادات شوراي نگهبان در سه بخش خلاف قانون اساسي، خلاف شرع و موارد ابهام مورد نظر شوراي نگهبان را بررسي كند.
* آيا در بررسي ايرادات لايحه برنامه چهارم از نظر دولت نيز استفاده خواهد شد؟
- در كميسيون تلفيق و بودجه بحث شد تا در موضوعاتي كه مربوط به بخش هاي مختلف دولت است دعوت به عمل مي آوريم تا دولت نيز بتواند نظر خود را در خصوص اين موضوعات هنگام بررسي در كميسيون تلفيق اعلام كند و متناسب با موضوعات مورد بحث از ديدگاه هاي نمايندگان دولت در بخش هاي مختلف استفاده خواهد شد.
* تمديد قانون برنامه سوم يا بازپس گيري لايحه برنامه چهارم توسط دولت تا چه حد محتمل است؟
ـ دولت در شرايطي نيست كه بخواهد لايحه را پس بگيرد و انجام اين كار نيز به مصحلت كشور نخواهد بود و از آنجا كه كار بررسي لايحه برنامه چهارم تا هفته آينده به پايان مي رسد تمديد قانون برنامه سوم توسعه نيز محلي نخواهد داشت. سعي مي شود تا كار بررسي لايحه در زمان مناسب به پايان رسيده تا دولت نيز بتواند براساس آن بودجه سال ۸۴ كشور را تنظيم كند. مجلس نيز مشكلي درخصوص بررسي مواد لايحه برنامه چهارم نداشته و از اظهار نظر مشاورين، مركز پژوهش ها و سازمان هاي ديگر نيز در اين بررسي استفاده خواهد كرد.

حجم مبادلات تجاري ايران با خارج ۵۸ ميليارد دلار است
وزير بازرگاني در ششمين اجلاس كميسيون همكاريهاي اقتصادي ايران و بلاروس، حجم مبادلات تجاري ايران در سال ۲۰۰۳ را با ۱۰۷ كشور جهان بالغ بر ۵۸ ميليارد دلار اعلام كرد و افزود:« از اين مبلغ بيش از ۳۰ ميليارد دلار صادرات و مابقي نيز به واردات اختصاص داشت. كه از اين آمار ۱۶ درصد صادرات و ۵/۷ درصد واردات در سال ۲۰۰۳ با كشورهاي (CIS) انجام شده است. كشورمان بيش از ۵/۶ ميليارد دلار صادرات كالا انجام داده كه ۲۶ درصد آن را صنعتي، ۱۸ درصد پتروشيمي، ۲۲ درصد كشاورزي و ۱۰ درصدفرش و صنايع دستي و ۵/۱۲ درصد محصولات معدني بوده است.
به گزارش ايسنا، شريعتمداري افزود: در سال ۲۰۰۳ تركيب واردات، ۱۷ درصد توليدات صنعتي و فني و ماشين آلات، ۵/۱۰ درصد آهن آلات، ۴/۷ درصد لوازم و تجهيزات الكترونيكي بود كه براي استفاده از محصولات بلاروسي نيز تلاش بسياري صورت گرفت.
وي ايران را يكي از كشورهاي قدرتمند منطقه در زمينه صدور خدمات دانست و خاطرنشان كرد:« ايران درحوزه فني مهندسي، ساختمان سازي، زه كشي و آبياري، برق رساني، ايجاد خطوط انرژي، نصب و راه اندازي تاسيسات نفت و انرژي و پتروشيمي، از توانمندي بالايي برخوردار است كه در سال ۲۰۰۳ نيز حدود ۲/۷ ميليارد دلار از محل صدور خدمات كسب درآمد كرده ايم كه ۵/۳۱ درصد آن به كشورهاي (CIS) تعلق داشت.

مصرف بنزين در شهريور روزانه به ۷۰ ميليون ليتر مي رسد
با اجرايي شدن آيين نامه منع تردد نفتكش هاي جاده پيما در شب از ابتداي تيرماه در برخي نقاط براي توزيع سوخت با مشكل مواجه شده ايم.
حسين كاشفي ـ قائم مقام معاون وزير و مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي كشور ـ در گفت وگو با ايسنا، افزود: در حال حاضر پليس راه به استناد آيين نامه سازمان حمل ونقل و پايانه هاي كشور مبني بر منع تردد نفتكش هاي جاده پيما در شب از حركت آنها جلوگيري مي كند.
با وضعيت جاده هاي كشور و زمان محدود توزيع فرآورده حركت شبانه نفتكش هاي جاده پيما اجتناب ناپذير است.
كاشفي با اشاره به اينكه در حدود ۵۰ درصد از توزيع روزانه ۲۵۰ ميليون ليتر فرآورده در كشور بوسيله ۵۵۰۰ دستگاه تريلر نفتكش انجام مي شود، خاطرنشان كرد: توزيع سوخت بوسيله نفتكش ها به نسبت مخزن دارهاي راه آهن و خط لوله در كشور از انعطاف  بيشتري برخوردار است و مي توان به اين وسيله سوخت مورد نياز مردم را به دور افتاده ترين نقاط كشور ارسال كرد.پيش بيني ما براي مصرف بنزين در نيمه دوم شهريورماه روزانه ۷۰ ميليون ليتر است كه چنانچه محدوديت زمان توزيع و تردد نفت كش ها اصلاح نشود قطعا در توزيع سوخت در اين زمان دچار مشكل خواهيم شد.

اوپك ذخاير نفتي ايران را همچنان ۹۹ميليارد بشكه مي داند
خبرگزاري فرانسه با اعلام خبر افزايش ذخاير نفتي قابل استحصال ايران به ۱۳۲ ميليارد بشكه نوشت: پايگاه خبري اوپك همچنان ذخاير نفتي ايران را ۹۹ ميليارد بشكه اعلام كرده و ايران را پس از عربستان سعودي و عراق در رتبه سوم قرار داده است.

با تصويب هيأت دولت
يكي از موانع اصلي بهره برداري از فرودگاه امام برطرف شد
گروه اقتصادي: با تصويب هيات وزيران يكي از موانع اصلي در راه بهره برداري از فرودگاه امام برداشته شد.
به گزارش خبرنگار ما با توجه به روشن نبودن هزينه و نحوه پرداخت خدمات فرودگاهي برخي شركت هاي هواپيمايي به دليل ضرورت پرداخت اين هزينه ها در فرودگاه بين المللي امام از پرواز به اين فرودگاه خودداري كرده بودند.
با مشخص شدن ميزان پرداخت پروازهاي شركت هاي هواپيمايي براي دريافت خدمات فرودگاهي و نحوه واريز آن به حساب شركت فرودگاه هاي كشور انتظار مي رود كه زمينه بهره برداري از فرودگاه امام هموارتر شده باشد.
براساس مصوبه هيات دولت، شركت هاي هواپيمايي موظف هستند حداكثر سه ماه پس از وصول صورت حساب خدمات فرودگاهي و هوانوردي نسبت به واريز آن به حساب شركت فرودگاه هاي كشور اقدام كنند.
در مصوبه نحوه محاسبه و معافيت هاي هزينه اين خدمات مشخص شده و شركت هاي داخلي براي دريافت خدمات فرودگاهي در فرودگاه مهرآباد، امام خميني(ره)، كيش و قشم مشمول ۲۰درصد تخفيف مي شوند.
تخفيف مشمول شركت هاي داخلي بر حسب فرودگاه هاي مختلف كشور از ۲۰ تا ۸۰ درصد متفاوت است.
براساس اين مصوبه شركت هايي كه از پرداخت هزينه هاي اعلام شده خودداري كنند پس از ارسال دوبار اخطار كتبي با فاصله ۱۵ روز محكوم به تعليق پروازها يك ماه پس از ارسال آخرين اخطار كتبي به پيشنهاد شركت فرودگاه هاي كشور و توسط سازمان هواپيماي كشوري خواهند شد.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۹۶۹
۲۰,۳۶۵
صنعتي دريايي(صدرا)
۲۵۰
۵,۲۵۱
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۲۱۸
۲۵,۵۷۸
نفت بهران
۱۴۴
۳,۰۲۴
مواد الياف مصنوعي
۸۷۶
۱۸,۴۰۴
دوده صنعتي
۱۱۱۳
۲۳,۳۷۶
گاز لوله
۱۰۰۰
۲۱,۰۱۲
سيمان اردبيل
۵۶۱
۱۱,۷۸۳
سيمان هگمتان
۴۲۹
۹,۰۱۵
معادن منگنزايران
۱۶۴
۳,۴۴۷
موتوژن
۱۵۲
۳,۱۹۴
ريخته گري تراكتورسازي
۱۲۲
۲,۵۶۸
دشت مرغاب
۱۸۳
۳,۸۴۹
معادن بافق
۶۰۵
۱۲,۷۲۲
فرآوري مواد معدني
۱۷۷
۳,۷۲۱
آونگان
۳۷۳
۷,۸۵۲
كالسيمين
۶۷۶
۱۴,۲۱۳
سيمان ايلام
۱۰۵
۲,۲۱۰
پارس پامچال
۲۲۵
۴,۷۳۶
سرمايه گذاري البرز
۳۵۸
۷,۵۲۷
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۲۱۵
۴,۵۳۳
سرمايه گذاري بازنشستگي
۱۸۷
۳,۹۴۲
سرمايه گذاري توس گستر
۱۸۰
۳,۷۹۷
سرمايه گذاري صنعت نفت
۲۴۶
۵,۱۸۳
ملي سرب و روي
۲۱۳
۴,۴۹۲
معادن روي
۲۲۵
۴,۷۴۴
تامين ماسه
۱۸۱
۳,۸۲۵
سرمايه گذاري سپه
۲۵۴
۵,۳۶۲
داروسازي كوثر
۱۲۸
۲,۷۰۳
لاستيك دنا
۱۰۹
۲,۳۰۶
صنعتي بوتان
۱۲۹
۲,۷۴۵
سرمايه گذاري ملت
۵۸
۱,۲۳۷
كابلسازي تك
۱۳۷۳
۲۹,۵۰۰
سيمان شمال
۸۸
۱,۹۱۰
پارس شهاب
۲۵۵
۵,۸۵۱
داروسازي اسوه
۳۹۶
۹,۱۷۲
نگين طبس
۱۹۷
۴,۶۰۰
توكا فولاد
۱۰۷۹
۲۷,۰۹۷
تكين كو
۱۱۵
۲,۹۰۱
سپنتا
۵۰۱
۱۳,۵۰۰
آلومتك
۲۳۷
۶,۴۹۹
مارگارين
۶۹
۲,۰۳۲
شيمي دارويي داروپخش
۱۱۸۴
۳۸,۵۱۰
سيمان سپاهان
۱۸۷
۶,۵۰۰
كيميدارو
۸۶
۳,۲۶۰
فرآورده هاي نسوز آذر
۵۴
۲,۴۳۹
آذرآب
۱۷۰
۸,۰۰۰
چادر ملو
۳۲۹
۱۶,۱۰۰
پتروشيمي فارابي
۵۲
۲,۷۵۲
لاستيك كرمان
۶۰
۳,۴۰۰
كارتن ايران
۲۴۵
۱۴,۰۲۳
جابربن حيان
۳۱
۱,۹۱۳
گلتاش
۵۳۱
۳۳,۶۰۰
سيمان تهران
۹۲
۶,۹۹۹
صنعتي بهشهر
۸۱
۶,۳۶۰
سرمايه گذاري ملي
۱۸
۱,۴۲۰
صنعتي پيام
۳۱
۲,۸۹۹
سرمايه گذاري بوعلي
۴۷
۵,۰۰۰
قند پيرانشهر
۷۰
۸,۲۰۰
گروه بهمن
۴۸
۸,۳۰۳
توسعه صنايع بهشهر
۳۵
۷,۵۴۰
سرمايه گذاري مسكن
۹۲
۱۹,۷۲۵
سيمان بجنورد
۲۳۳
۶۸,۵۰۰
سيمان صوفيان
۴۱
۱۲,۷۰۰
داروسازي سبحان

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۴۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۶۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۶۴۹
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۶۳۹

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |  
|  ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |