پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۳۱
سرهنگ غلامعلي اميري سرپرست سايت پليس در گفت و گو با ايرانشهر
۷۰ درصد اخبار حوادث اينجاست
ما امكان دادن خبر بيشتر را داريم اما هميشه به سلامت رواني جامعه هم توجه مي    كنيم، براي همين مجبور مي شويم كه مجموعه اي از خبرهاي خاص را انعكاس بدهيم 
سرهنگ غلا معلي اميري:در جامعه ما بين دو تا سه درصد مجرم و بزهكار وجود دارد و نبايد ما به خاطر اين درصد به ساير افراد جامعه هم به ديد مجرم نگاه كنيم
011142.jpg
عكس:هادي مختاريان
ايمان ميريان 
ساعت هنوز ۴۵:۹ دقيقه نشده. عقربه هاي تنبل! انگار نه انگار كه عجله داري. ورودي پايگاه اطلاع رساني ناجا همه اش سبز است. سبز كدر و مرده. چند سرباز روزمرگي روزهاي خدمت را تكرار مي  كنند. بالاخره عقربه ها دلشان به رحم مي  آيد و روي عدد ۴۵ مي  ايستد. وارد پايگاه مي  شويم. ساختمان نوساز و سبزرنگ. ظاهرا بيش  از ۷ طبقه دارد و ما بايد به طبقه همكف برويم. اينجا سالن بزرگي است پر از ميزهايي كه روي هر كدام پلاكي فلزي گذاشته اند كه معرف سرويسي هستند كه خبرنگاران در آن مشغولند. در وسط سالن يك ميز بلند گذاشته اند،به نام بخش ويرايش. پشت سه چهار تا ميز خبرنگارها مشغولند وباقي ميزها خالي است. سرويس  هايي مثل حوادث رانندگي، حوادث طبيعي، مواد مخدر، ... به انتهاي سالن مي  رسيم. ناگهان خود را در محاصره مانيتورهاي جورواجور مي  بيني. «سرهنگ احمدي» مدير اطلا ع رساني ناجامي  گويد: «بايد صبر كني. سردبير هنوز نيامده.» از فكرت مي  گذرد كه بازهم كارت به عقربه هاي تنبل افتاده است.
تنبلي عقربه ها اما مي  تواند فرصت خوبي باشد تا با چند نفر ديگر حرف بزني. البته اولين نفرشان حاضر نيست نامش را بنويسم. او درباره انگيزه راه اندازي چنين سايتي مي  گويد: «رويكرد هاي پليس در اين چند ساله رويكرد جامعه محوري است. ما مي خواهيم با اين كار پيشگيري انجام دهيم اما اين پيشگيري هنگامي به وجود مي  آيد كه مردم تهديد را حس كنند. ما دقيقا كار واكسن را انجام مي دهيم. داروي ضعيف شده اي را به مردم نشان مي دهيم تا ضريب پيشگيري و به تبع آن امنيت بالا برود.»
دكتر رستمي يكي از مسوولان اين سايت مي  آيد و در كنارمان مي نشيند.
از او همان سوال را مي  پرسم، مي  گويد: «ما دو كار را انجام مي دهيم. اول خبررساني كه با توجه به حجم بالاي اخبار هر روز آنها را به روز مي  كنيم و در مرحله دوم وظيفه آموزش و پيشگيري را بر عهده داريم.
بحث اطلاع رساني و آموزش كه شامل خدمات پليس به مردم است، بيشتر در زمينه فعاليت هاي مختلف ناجا و شرح خدمات و نحوه تعامل پليس با مردم است.»
دوباره ياد عقربه هاي تنبل مي افتي. چشم غره اي به آنها مي  روي. اما كك آنها هم نمي  گزد. بالاخره كسي كه منتظرش بودي وارد مي  شود.
سرهنگ غلامعلي اميري سرپرست سايت هنوز از راه نرسيده پاسخ سوالاتت را مي دهد. او درباره انگيزه راه اندازي سايت مي گويد: تقريبا حدود سه سال پيش نيروي انتظامي با يك خط مشي جديد به مقوله امنيت نگاهي تازه كرد. طرح امنيت جامعه محوري نگاهي بود كه در برابر تهديد محوري به وجود آمد. مسلما با تغيير دادن يك الگو شاخص هاي جديدي به وجود ميآيد كه در امنيت جامعه محور يكي از شاخص ها، برخورد نرم افزاري با پديده امنيت است. مثلا سردار قاليباف درباره انيميشن- داوود خطر- مي گويد: با اين انيميشن به نتيجه اي مي رسيم كه شايد با هزار سرباز نرسيم. در واقع براي رسيدن به يك هدف، فقط يك راه وجود ندارد. پليس بايد به همه راه ها توجه و بهترين راه را انتخاب كند.
او در ادامه مي  گويد: در جامعه ما بين دو تا سه درصد مجرم و بزهكار وجود دارد و نبايد ما به خاطر اين درصد به ساير افراد جامعه هم با ديد مجرم نگاه كنيم.
پايگاه اطلاع رساني يكي از ابزارهايي است كه ما مي  توانيم به امنيت جامعه محور دست پيدا كنيم. اما در كنار اين، هدف هاي فرعي ديگري را هم دنبال مي كنيم. مثلا به اين وسيله خبر در اختيار تمام روزنامه ها با شرايط يكسان قرار مي گيرد. البته لازم است بدانيد كه ما به هيچ وجه قصد انحصاري كردن اخبار را نداريم، بلكه مي خواهيم مانند پلي باشيم تا ارتباط بين پليس و مردم را توسعه دهيم. ما با نگاهي فراجناحي از تمام رسانه ها كمك مي خواهيم و دست آنها را به گرمي مي فشريم.
مخاطبان شما چه قشري هستند؟
ما از همان ابتدا سعي مي كرديم كه قشربندي ايجاد نشود، اما بيشترين گروه هدف ما بايد رسانه ها باشد. به خاطر بالا بودن خواننده هاي آنها ما مي توانيم با كمك رسانه هاي مكتوب زودتر به اهداف بلندمدت خود برسيم.
روزانه چند نفر بازديدكننده از سايت داريد؟
چيزي حدود ۸ هزار نفر، البته مطمئن نيستم. اين آمار از زمان شروع به كار اين سايت يعني ۲۸ ارديبهشت ماه تا به امروز است.
چه ميزان از اخبار شما در رسانه ها منتشر مي  شود؟
بسيار متغير است اما بارها شده  روزنامه اي تمام خبرهاي حوادث اش را از ما گرفته باشد، اما معمولا بين ۲۰ تا ۷۰ درصد اخبار صفحه هاي حوادث از سايت ماست.
با توجه به موقعيت شما در انعكاس خبر چرا تعداد اخبار شما در روز كم است؟
ما امكان دادن خبر بيشتر را داريم اما هميشه به سلامت رواني جامعه هم توجه مي كنيم، براي همين مجبور مي شويم كه مجموعه اي از خبرهاي خاص را انعكاس بدهيم. البته سعي ما فعلا بالا بردن كيفيت سايت است و ما در مرحله دوم به كميت توجه مي  كنيم براي ما اثرات خبر در جامعه هم بسيار مهم است.
ساختار تحريريه چگونه است؟
دقيقا مثل ساختار تحريريه مراكز اطلاع رساني، خبرنگاران ما هم به دنبال خبر مي  روند، خبرها را تنظيم و به روي سايت مي فرستند، ما سعي مي كنيم اخبار ما صحت بالايي داشته باشد.
جناب سرهنگ! البته با عرض معذرت؛ چرا سايت شما مثل پليس خشك و بي   روح است؟
او مي خندد و در جواب مي گويد: طبيعت كار ما به ترتيبي است كه اين جوري به نظر ميآيد، حوزه كاري كه ما وارد آن شده ايم در چارچوب مشخص شده پليس است. از اين نكته هم نمي توان چشم پوشي كرد كه به علت نداشتن سرويس هاي هنري و ورزشي اين خشكي به نظر مي  آيد.
به نظر مي  رسد كه سايت شما هيچ تفاوتي با اعلاميه هاي نيروي انتظامي ندارد يعني بيشتر حالت ارشادي دارد تا خبري؟
ببينيد ما هدف اصلي مان اين است كه از جرم پيشگيري كنيم، ما مي دانيم كه مثلث جرم شامل بزهكار، بزه ديده و شرايط محيطي است ما هر چه بتوانيم اين اضلاع را كوتاه تر و كم رنگ تر كنيم از ميزان بروز جرم هم كاسته مي شود. وظيفه مركز اطلاع رساني كاهش هر كدام از اين ضلع هاست. ما با آگاه كردن بزهكار از عواقب كارش از يك سو و اطلاع دادن به بزه ديده از سوي ديگر و شايد مردم عادي سعي مي  كنيم تا جلوي جرم را بگيريم.
چه كسي براي اولين بار پيشنهاد راه اندازي سايت را داده است؟
فكر مي كنم سردار قاليباف.
طرح ها و برنامه هاي شما براي آينده و بهبود سايت چيست؟
تمام سعي ما اين است كه انشاءالله كيفيت سايت بالا برود، بتوانيم اضلاع جرم را كوتاه و كمرنگ كنيم و در كشور احساس امنيت را بالا ببريم.

آقاي گماشته، سارق بود
پس از تشكيل پرونده براي سارق نوجوان در شعبه اول دادسراي اطفال مشخص شد كه وي پرونده هاي ديگري به اتهام سرقت اتومبيل در شعبه سوم همين دادسرا دارد.
بازپرس پرونده پس از شكايت زني مبني بر سرقت اتومبيلش توسط كارگر شوهرش به ماموران كلانتري ۱۰۶ نامجو دستور داد تا تحقيقات خود را در اين زمينه آغاز كنند.
رويا در تحقيقات به ماموران گفت: شوهرم چند ماه پيش با صادق در منزل يكي از دوستانش آشنا شد. او به همسرم گفته بودكه خانواده اش او را از خانه بيرون كرده اند و جايي براي زندگي ندارد. شوهرم دلش براي صادق سوخت و او را به عنوان كارگر به بنگاه معاملات اتومبيلش برد.
روز حادثه از شوهرم خواستم كارگرش را به منزل بفرستد تا پژو و پرشيايم را بشويد. صادق سوئيچ اتومبيلم را گرفت و گفت كه مي  خواهد حين شستن خودرو موسيقي گوش كند. نيم ساعت از زماني كه صادق براي شستن پژو در مقابل خانه رفته بود مي  گذشت كه متوجه شدم او واتومبيلم هر دو غيبشان زده است.
با شوهرم تماس گرفتم. او اظهار بي  اطلاعي كرد وسريع به خانه آمد. به همراه او به خانه صادق رفتيم. مادرش گفت كه او سه پرونده در كانون اصلاح و تربيت دارد و به همين دليل هميشه با پدرش درگير است. ماموران در تحقيقات خود متوجه شدند متهم به خاطر سرقت اتومبيل دستگير شده و پرونده وي در شعبه سوم دادسراي اطفال توسط بازپرس فارسي رسيدگي مي  شود.
متهم هنگامي كه سوار بر خودرو مسروقه بود توسط ماموران آگاهي دستگير شد.
وي در بازجويي ها به بازپرس پرونده گفت: «با اتومبيل رويا كمي تفريح كردم و بعد آن را به يكي از دوستانم كه تعميرگاه اتومبيل دارد سپردم تا برايم بفروشد. با اتومبيل دوم كه پيكان بود هم مسافركشي مي  كردم تا خرج روزانه ام دربيايد.»
رسيدگي به پرونده متهم به جلسه بعدي دادگاه موكول شد.

پسر خاله يا كلاهبردار
پرونده نوجواني كه به اتهام كلاهبرداري بازداشت شده است در دادسراي ناحيه چهار رسيدگي مي شود.
«سعيد» ۲۲ساله در حين سرقت CD از يك كلوپ توسط صاحب مغازه دستگير و تحويل پليس داده شد. پس از دستگيري اين متهم ماموران پليس از سعيد مقداري ترياك، دسته چك و شناسنامه كشف كردند. متهم در بازجويي ادعا كرد كه دسته چك و شناسنامه متعلق به خودش است، اما پس از استعلام از بانك معلوم شد كه دسته چك به پسرخاله او تعلق دارد.
البته سعيد در بازجويي هاي فني - پليسي به سرقت شناسنامه پسرخاله اش و باز كردن حساب و گرفتن دسته چك اقرار كرد.
وي در اعترافات خود گفت: پسرخاله ام در بازار كار مي كند و من هم به عنوان پيك پيش او كار مي كنم. او چك هايش را به همراه شناسنامه اش به من مي داد تا پيش مشتريانش ببرم و آنها را مطمئن كنم كه چك ها به او تعلق دارد. تصميم گرفتم با شناسنامه او حساب باز كنم و دسته چك بگيرم. براي همين در دو بانك حساب باز كردم و دسته چك گرفتم همه چك هاي دسته چك اول را پاس كردم تا بانك به من اعتماد كند و بعد شروع به كلاهبرداري كردم. جنس مي خريدم وچك پرداخت مي كردم.
پرونده متهم براي رسيدگي به دادسراي ناحيه چهارارجاع شده است.

يك خبر از بم
ميزان جرايم در بم ۸۵ درصد كاهش يافت.
در بهار امسال، ميزان جرايم در اين شهرستان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۵ درصد كاهش يافته است.
طي اين مدت تنها ۲۱ مورد جرم در بم صورت گرفته است. در سال گذشته ۴۳۸ مورد جرم در بم اتفاق افتاد كه ۲۴ مورد آن منجربه قتل شد.
همچنين فرمانده منطقه انتظامي بم از فرار يك هزار و ۱۸۵ سارق مسلح در جريان زلزله بم از ندامتگاه اين شهر خبر داد كه تا به حال تنها ۳۵ نفر از اين عده دستگير شده اند و بقيه نيز آزاد هستند.
همچنين احتمال دارد كه تعدادي از آنها در سرقت هاي شهر بم دست داشته باشند. همچنين ۱۵ مورد درگيري مسلحانه درسال گذشته بين ماموران نيروي انتظامي و قاچاقچيان مواد مخدر در شهر بم روي داده است كه طي اين مدت ۳هزارو ۸۰۰ تن مواد مخدر به همراه ۹۸ دستگاه خودروي سرقتي از اشرار بدست آمد. در همين راستا با متلاشي شدن ۷ باند مسلح قاچاق مواد مخدر، ۸۲۰ سارق نيز دستگير شده اند و ۲۰۰قبضه سلاح جنگي از آنها بدست آمده است.

چند نكته درباره سايت پليس
سايت اختصاصي نيروي انتظامي بالاخره راه اندازي شد وحدود يك ماه از اين موضوع مي  گذرد و قبل از هرچيز بايد رويكرد جديد نيروي انتظامي را در مواجهه با اذهان عمومي و مخاطبانش تبريك گفت. چرا كه دست اندركاران اين نيرو به اين نتيجه رسيده اند كه جاذبه بهتر از دافعه است.
داشتن سايت اختصاصي يعني تمايل براي ايجاد ارتباطي دو جانبه و از اين جهت بايداستراتژي جديد نيروي انتظامي كه ايجاد بسترهاي مناسب براي فرهنگسازي و واكسينه كردن اجتماع از جرم و جنايت است را پذيرا شد و از آن استقبال كرد. با اين حال چند نكته در خصوص اين سايت ضروري به نظر مي رسد كه پرداختن به آن را به زمان واگذار مي كنيم، چه به هرحال نبايد از پديده اي كه عمر آن هنوز به دو ماه نرسيده قضاوتي عجولانه كرد.
۱- در بحث زيبايي شناسي اين سايت بايد به چند نكته توجه مي شده كه ظاهرا نشده است. اساسا جلب و جذب مخاطب نياز به نو بودن و نو شدن و تازه ماندن دارد. به نظر مي رسد اين نكته پراهميت ظاهرا چندان مورد توجه طراحان سايت قرار نگرفته يا پيشنهاد دهندگان چنين طرحي چندان اهميتي براي اين موضوع قائل نشده اند. حال آنكه يكي از عوامل جلب و جذب مخاطب در سايت هاي اينترنتي مسلما داشتن گرافيك و فرم جذاب است. اتفاقي كه در اين سايت نيفتاده و طراحان آن صرفا به رنگ و آرم نيروي انتظامي بسنده كرده اند.
۲- يكي از عواملي كه باعث جلب بيشتر مخاطبان در سايت هاي اينترنتي مي شود، دو طرفه بودن اين سايت ها است و اساسا يكي از جاذبه هاي اينترنت در اين نكته نهفته است كه كاربران مي توانند به راحتي و بدون هيچ واسطه اي با رسانه مورد نظر خود و حتي افراد و آدم هايي كه پيش از اين دست نيافتني مي نمودند، ارتباط برقرار كند. حال آنكه چنين پديده اي اساسا در سايت نيروي انتظامي تعريف نشده و من بيننده سايت اگر بخواهم با متصديان سايت، ارتباطي بي واسطه برقرار كنم نمي توانم و حتي پست الكترونيكي هم براي اين سايت تعريف و طراحي نشده است.
۳- انتظار مخاطبان، به ويژه كاربراني كه قصد استفاده از خبرهاي سايت را دارند اين است كه باتوجه به گستردگي فعاليت ها و حوزه كاري اين نيرو، خبرهاي دست اول و اختصاصي كه تعداد آنها لااقل بيشتر از انگشتان دو دست است در سايت پليس وجود داشته باشد كه اولا بسياري از اخبار اين سايت به روز نيستند و در ثاني بسياري از خبرها معمولي تر از اخباري هستند كه در جرايد و ديگر رسانه  ها درباره فعاليت هاي پليس وجود دارد و نگاه خبري دراين سايت كمتر مورد توجه مسوولان و طراحانش قرار گرفته است.
۴- به نظر مي رسد نگاه ارشادي دست اندركاران سايت پليس در جلب و جذب كاربران و مخاطبان به اندازه كافي موثر نيست وشعارها و توصيه ها آنقدر تكراري و مستقيم هستند كه كمتر كاربري حوصله ديدن و خواندن آنها را مي كند. در اين باره ذكر اين نكته ضروريست كه اساسا كاربران اينترنتي مساله سرعت و سرگرمي را بيش از هر مقوله ديگري در انتخاب و مواجهه با سايت هاي اينترنتي مدنظر قرار مي دهند و شايد حوصله خواندن توصيه هاي ارشادي را كمتر كسي در فضاي مجازي اينترنت داشته باشد.
۵- نكته ديگر، حجم وسيعي است كه طراحان اين سايت به گزارش دهي ازفعاليت ها و عملكرد پليس و نيروي انتظامي اختصاص داده اند. انگار كسي عمدا مي خواهد به شما بگويد ما چه كرده ايم و چه مي كنيم. شايد براي رسيدن به نقطه مطلوب در اين باره درسايت پليس تكرار تجربه موفق تيزرهاي تبليغاتي اين نيرو و استفاده از پارامترهاي پر مخاطب و جذابي چون شخصيت هاي كارتوني خلق شده در اين آنونس ها كمك شاياني به اين سايت براي جلب كاربران اينترنتي باشد.
به هرحال بايد ورود نيروي انتظامي به فضاي مجازي اينترنت و قايل شدن به مساله پاسخگويي و جلب وتربيت غير مستقيم مخاطبان از طريق عنصر پرقدرت رسانه را به دست اندركاران و مسوولان اين نيرو تبريك و تلاش آنها را دست مريزاد گفت. اينكه رويكرد جديد اين نيرو فرهنگسازي و پاسخگويي است، خود گام بزرگي در راه رسيدن به پليس موفق خواهد بود، لااقل از اين بابت مطمئنيم!

در حاشيه ارس
نمي دانيم شما جلفا رفته ايد يا نه، اما حتي اگر از خواندن اين خبر ناراحت شديد رفتن و ديدن رودخانه ارس را به شما توصيه كرده و اعلام مي كنيم يكي از بي نظيرترين مناطق توريستي ايران همين منطقه جلفا است. به هرحال از اين شهر خبر مي رسد كه بر اثر برخورد يك دستگاه پيكان سواري با تخته سنگ هاي حاشيه ارس، يك زن ۳۰ ساله از شيشه جلوي اين خودرو به رودخانه پرتاب و كشته شد. اين خودرو در ۵۰ كيلومتري مسير جلفا - نوردوز نزديك پاسگاه انتظامي صداقت به دليل سرعت زياد و عدم كنترل راننده به سنگ هاي مذكور برخورد كرد، البته جسد اين زن را پس از طي مسير هفت كيلومتري در آب رود ارس پيدا كردند. همسر و سه كودك اين زن هم در اين حادثه زخمي شدند. اين خانواده مقيم تهران و اهل بخش خاروانا از توابع شهرستان ورزقان بوده اند.

كوپن دزدها
جعل شناسنامه براي هر كاري را شنيده بوديم الا اين يكي. از اصفهان خبر مي رسد كه يك گروه جاعل شناسنامه و كالابرگ هاي ارزاق عمومي توسط ماموران نيروي انتظامي دستگير شده اند.
اين ماجرا زماني اتفاق افتاد كه ماموران نيروي انتظامي اصفهان متوجه شدند گروهي با جعل شناسنامه و مهرهاي اضطراري و مدارك مربوطه، اقدام به دريافت كالابرگ از مراجع ذي ربط كرده اند و ماموران اين نيرو با دستگيري ۵ نفر از افراد اين گروه، اقدامات آنها را ناكام گذاشتند. بد نيست بدانيد كه از اين گروه ۸۹۳ كارت اضطراري، شناسنامه، يك هزار و ۱۹۰ سركوپن و انواع مهرهاي ادارات دولتي و تعدادي شناسنامه جعلي به دست آمد.

زورگيرها را گرفتند
دو زورگير حرفه اي درساوجبلاغ و نظرآباد دستگير شدند.
بر اساس شكايت يك راننده مبني بر زورگيري، ضرب و شتم و سرقت خودرو پژو آردي وي توسط افراد ناشناس در ساوجبلاغ، ماموران انتظامي بلافاصله به تعقيب و شناسايي زورگيران پرداختند.
در اين عمليات پليسي، «مهدي.خ» ۱۶ ساله و «عليرضا.ز» ۲۰ ساله هر دو ساكن هشتگرد ساوجبلاغ به دام ماموران انتظامي افتادند.
در بازجويي هاي به عمل آمده از اين دو، آنها به ۴۰ فقره زورگيري، سرقت خودرو و اموال مردم طي دو سال گذشته در شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد اعتراف كردند.
نامبردگان پس از تشكيل پرونده در اختيار مراجع قضائي قرار گرفتند.

صاعقه، بلاي جان
گاهي وقت ها خواندن خبري بيشتر از آنكه شما را متاسف كند متعجب مي كند، مثل اين يكي. خلخال شهري دريايي در دامنه كوه سبلان است و همين مساله باعث شده باران و بارندگي در آن بيش از همه جا باشد.اما از همين شهر زيبا با آن آش دوغ هاي خوشمزه اش خبر مي رسد كه صاعقه جان يك كودك را گرفته است.
بر اثر وقوع صاعقه در بخش خورش رستم خلخال يك كودك هفت ساله جان خود را از دست داده. ظاهرا اين كودك هنگام وقوع حادثه كه با رگبار شديد همراه بود كنار درختي در باغ خوابيده بوده است.
بر اثر اين سانحه وي از ناحيه سر، صورت و دست ها دچار سوختگي شديد شد و پس از لحظاتي جان سپرد.

۱۲۵ سال زندگي
فكر مي كنيد انسان ها در طول زندگي خود چقدر پول هزينه درمان ودارو مي كنند؟
قبل از اينكه جواب سوال را بدهيد خبري بخوانيد از يك زن ۱۲۵ساله بيرجندي كه با داشتن ۸۰ فرزند، نوه و نتيجه در سلامت كامل به سر مي برد. اين زن در تمام طول عمر خود بابت هزينه دارو و درمان تنها يك هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت كرده است. قهرمان خبر ما درروستاي «ميرزگ» بيرجند زندگي مي كند و راز سلامتي خود را استفاده از مواد غذايي سالم و انواع سبزيجات مي داند.
اين خانم ۱۲۵ ساله خاطرات فراواني از حكومت هاي احمدشاه و رضاخان دارد و اميدواريم چاپ اين خبر باعث چشم خوردن او نشود.

گرگان ۸۴
۸۴ مورد حريق در گرگان به وقوع پيوست. در خردادماه گذشته ۸۴ مورد حادثه و حريق توسط اين سازمان اطفا و رسيدگي شد. بيشتر اين حوادث بر اثر بي احتياطي و سهل انگاري در رعايت مسايل ايمني به وقوع پيوسته است . اتصالي سيم برق، آتش سوزي در مزارع برداشت گندم و بازي بچه ها رقم قابل توجهي را در اين حوادث به خود اختصاص داده است كه بازي كودكان با ۱۹/۲۶ درصد بيشترين فراواني بروز حوادث بوده كه توجه والدين به بازي كودكان و چگونگي گذران اوقات فراغت در فصل تابستان مي تواند در كاهش اين حوادث نقش موثري داشته باشد. كودكان در هنگام بازي با به آتش كشاندن علف هاي خشك در نزديكي مناطق مسكوني وكاه هاي جمع آوري شده از زمين هاي كشاورزي، موجب بروز حوادث خطرناك شده اند كه در بعضي مواقع ضررهاي مادي را به همراه داشته اند.

۷۳ حادثه طي ۲۴ ساعت
۷۳ حادثه طي ۲۴ ساعت در تهران اتفاق افتاد كه طي آن ۶ نفر زخمي شدند.
طبق اعلام سازمان آتش نشاني، ۴۹ حريق طي ۲۴ ساعت رخ داده است كه بيشترين آن مربوط به آتش سوزي در فضاي سبز بوده و هيچ گونه خسارت جاني به همراه نداشته است.
۲۴ حادثه ديگر نيز به وقوع پيوسته است كه طي آن ۶ نفر از شهروندان زخمي شده اند. در دو تصادف هم چهار مرد و يك زن زخمي شدند.
خسارات ناشي از اين حوادث بالغ بر ۲۴۵ ميليون و ۵۰۰ هزار ريال است.اين در حالي است كه روز به روز بي احتياطي و خسارت هاي ناشي از حوادث نيز بيشتر مي شود.

دستگيري ۹ سارق نوجوان
در دو عمليات جداگانه ۹ سارق نوجوان در شهرستان هاي اروميه و پاكدشت دستگير شدند.
ماموران كلانتري يك شهرستان پاكدشت، ۴ سارق نوجوان به سركردگي فرد ۱۸ ساله اي به نام «مصطفي. الف» را هنگام بريدن ميله هاي راه پله يكي از خانه هاي شهرك شهيد نامجوي اين شهرستان شناسايي و دستگير كردند.
همچنين ۵ سارق نوجوان كه از مغازه هاي در و پنجره سازي در اروميه سرقت مي كردند نيز دستگير شدند.
متهمان به همراه پرونده تشكيل شده توسط ماموران نيروي انتظامي تحويل مراجع قضايي شدند.

يك خبر خوب
مباركه! لااقل يك خبر خوب هم برايتان داريم تا متهم به سياه نمايي نشويم. يك زن زنجاني در اولين زايمان خود ۴ قلو به دنيا آورد.
اين زن كه از اهالي روستاي «صابين قلعه» از توابع شهرستان زنجان است، در اين زايمان ۳پسر و يك دختر به وزن هاي يك كيلو و ۶۰۰ تا دو كيلوگرم به دنيا آورده است.
حال هر ۴ نوزاد كه در پايان ماه هفتم بارداري به دنيا آمده اند رضايتبخش و خوب اعلام شده است.
جالب اينجاست خانم محبي مادر اين نوزادان گفت: چند قلوزايي در خانواده آنها و همسرش ارثي است و در اين خانواده تاكنون چند زايمان چند قلويي سابقه داشته است.

دموكراسي در زندان
يك خبر خوب ديگر. يك نفر زنداني زير ۱۸ سال در كانون اصلاح و تربيت استان اصفهان از سوي ساير مددجويان نوجوان به عنوان مديركانون اصلاح و تربيت اين استان برگزيده شد.
«بهروز.ص» با برگزاري انتخابات و كسب بيشترين آرا به عنوان مدير كانون اصلاح و تربيت اصفهان اعلام شده است. وظيفه او، نظارت بر فعاليت هاي روزانه كانون اصلاح و تربيت استان اصفهان است.
ايجاد حس مسووليت پذيري و دادن انگيزه به مددجويان از دلايل برگزاري انتخاب مدير از بين مددجويان كانون است.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |