شنبه ۲۰ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۳ - Jul 10, 2004
خارجي
Front Page

مقامات آمريكايي:
گستردگي مقاومت ها در عراق بيش از حد تصور بود
مقامات ارتش آمريكا اعلام كردند، گستردگي مقاومت ها و ناآرامي ها در عراق بيش از آن چيزي است كه پيش از اين گمان مي شد.
به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس، مقامات ارتش آمريكا در اين خصوص اظهار داشتند: شبه نظاميان و چريك هاي عراقي تحت نظر افرادي فعاليت مي كنند كه همزمان با سقوط صدام جايگاه شان را از دست دادند.
اگر چه تحليلگران ارتش آمريكا در خصوص ميزان دقيق اين ناآرامي ها با يكديگر اختلاف نظر دارند، اما ده ها واحد منطقه اي به رهبري مقامات قومي و قبيله اي مي توانند تعداد نيروهاي ضد ائتلاف در عراق را به ۲۰ هزار تن افزايش دهند. برخي از اين گروه هاي مبارز بسيار تخصصي تر فعاليت مي كنند، براي مثال يك سلول منطقه اي در بغداد تحت امر دو رهبر فعاليت مي كند، يكي در زمينه ترور و ديگري در زمينه ساخت بمب.
افزايش تعداد نيروهاي مبارز در عراق با اين تصور عمومي دولت جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا در تناقض قرار دارد كه بر اين باورند اين مقاومت ها از سوي كشورهاي خارجي كه خواستار ايجاد يك عراق اسلامي هستند، رهبري مي شوند. در همين حال برخي ديگر از مقامات ارتش آمريكا اعلام كرده اند، از آنجا كه چريك ها در عراق از حمايت ويژه اي در نزد عراقي هاي ميهن پرست و مخالف حضور نيروهاي اشغالگر برخوردارند، بنابراين شكست نظامي آنها غير ممكن است.
ساير تحولات
* بر اثر انفجار يك بمب در منطقه الحلوه در جنوب بغداد، هفت تن كشته و زخمي شدند.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي المحيط، اخبار واصله حاكي از آن است كه اين بمب بعد از عبور كاروان نظاميان آمريكايي منفجر شده و يك خودروي غيرنظامي كه پشت سر كاروان حركت مي كرده است، بر اثر انفجار بمب منهدم و هفت تن از سرنشين هاي آن كشته و زخمي شده اند.
* اتحاديه وكلاي اعراب در بيانيه اي اعلام كرد: سالم چلبي رئيس دادگاه ويژه محاكمه صدام حسين، به دليل عضويت در دفتر وكلاي اسرائيل صلاحيت محاكمه عادلانه صدام را ندارد.
به نوشته روزنامه فرامنطقه اي الشرق الاوسط، در بيانيه اين اتحاديه كه در قاهره منتشر شد، آمده است: سالم چلبي ۴۱ ساله رئيس دادگاه ويژه محاكمه صدام حسين، متخصص در حقوق اقتصادي و حقوق بشر و عضو دادگاه نيويورك، پسر برادر احمد چلبي رهبر كنگره ملي عراق و عضو دفتر وكلاي رژيم صهيونيستي نيز هست.
* دولت هاي فيليپين و بلغارستان اعلام كردند براي نجات جان اتباع اين كشورها كه در عراق گروگان گرفته شده اند، هيچ باجي نمي دهند. گروگان گيرها از فيليپين و بلغارستان خواسته اند نيروهاي خود را از عراق خارج كنند.
* يك مقام ارشد پنتاگون با اعمال تحقيقات غيرقانوني در امور مربوط به بازسازي عراق از نتايج آن براي امضاي قراردادهاي درآمدزا براي دوستان خويش استفاده كرده است.به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز، «جان شاو» دستيار معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور امنيت فن آوري بين المللي تحت عنوان جعلي سر بازرس پنتاگون، اقدام به انجام چندين تحقيق غيرقانوني در امور مربوط به بازسازي عراق كرده است.
بر پايه اين گزارش، وي در يك مورد خود را يكي از كاركنان هاليبرتون معرفي كرده و توانسته است از بنادر جنوبي عراق ديدار و در مورد آنها تحقيق كند.

گفت و گو
همه چيز درباره زندگي جديد صدام
009849.jpg
موفق الربيعي، مشاور امنيت ملي عراق در گفت وگويي، وضعيت صدام در زندان و دادگاه را تشريح كرد.
در اين گفت وگو كه با روزنامه «الشرق الاوسط» انجام شد، وي به جزييات فعاليت صدام در زندان و موارد پيش  آمده در دادگاه اشاره كرده است.
* صدام در حال حاضر كجاست؟
- در زندان.
* در زندان رضوانيه؟
- ممكن است، آنجا باشد.
* او در زندان چه مي پوشد؟
- لباس رسمي همه زندانيان عراقي؛ همان لباس سفيد رنگ و راه راه مشكي.
* آيا غذاي او، با غذاي ديگر زندانيان، تفاوت دارد؟
- خير، صدام همان غذايي را مي خورد كه زندانيان ديگر مي خورند.
* وضعيت سلامت او چگونه است؟
- عالي است، چرا كه او تحت نظارت پزشكي بسيار خوبي قرار دارد.
*مساحت بازداشتگاه صدام چقدر است؟
- مساحت بازداشتگاه صدام، نسبت به مساحت بازداشتگاه ديگر مقامات ارشد سابق عراق بيشتر است.
* صدام در زندان چه كار مي كند؟
- بيشتر اوقات ساكت است و فكر مي كند.
* آيا با كسي صحبت مي كند؟
- هيچ كس با او حرف نمي زند، زندانبان عربي نمي داند و صدام نيز انگليسي نمي داند.
* آيا صدام از بازداشتگاه، خارج مي شود؟
- او مي تواند روزانه دو ساعت به خارج از بازداشتگاه برود.
* آيا كتاب مي خواند، راديو گوش مي دهد و يا تلويزيون مي بيند؟
- مطبوعات، راديو و تلويزيون براي صدام ممنوع است. هيچ كتابي هم در بازداشتگاه او نيست كه بخواند.
* آيا او در زندان با كساني همچون مقامات ارشد حكومت سابقش، ديدار مي كند؟
- خير، او با هيچ كس ديدار نمي كند.
* آيا او چيزي مي نويسد؟
- خير، در اتاق صدام، قلم و كاغذي وجود ندارد.
* صدام را در دادگاه چگونه ديديد؟
- او بيش از حد، مجادله مي كرد.
* آيا او با قاضي راحت حرف زد؟
- خير، او علاوه بر جدال، به دنبال يافتن اشكالاتي در اصل تشكيل دادگاه و زير سؤال بردن صلاحيت آن بود. به همين خاطر به قاضي گفت: «من مرد قانون هستم و تو مرا مي شناسي و مي داني كه به دادگاه و قضاوت احترام مي گذارم، من از همه عراقي ها مي خواهم كه به دادگاه احترام بگذارند، اما اين دادگاه چگونه تشكيل شده است؟!».
* قاضي چه گفت؟
- قاضي گفت: ما اينجا حق را حاكم مي كنيم. صدام پاسخ داد: «حق نسبي است.» او گفت: حق، ريشه در قرآن كريم و شريعت نبوي دارد. صدام همچنين پياپي تكرار مي كرد كه رييس جمهور منتخب مردم عراق است.
* آيا صدام شما را در دادگاه ديد و يا شما با او حرف زديد؟
- خير، من با او حرف نزدم. فقط هنگامي كه دادگاه تمام شد و يك نگهبان عراقي، خواست براي بلند شدن از روي صندلي به او كمك كند، با اشاره به من پرسيد، اين بايد موفق الربيعي باشد، اين طور نيست؟
* برنامه شما براي آينده چيست؟
- هم اكنون عمليات تحقيق و بازجويي از متهمان به دقت انجام مي شود و اين امر،  احتمالا يك سال طول مي كشد.
*چه كساني از او بازجويي مي كنند؟
- قاضي هاي عراقي، تا پايان محاكمه صدام نيز هيچ كس با او ديدار نخواهد كرد و هر شخصيتي كه بخواهد با او ديدار كند، بايد درخواست خود را به دولت عراق ارايه دهد.
* مقامات ارشد سابق عراق را به هنگام تفهيم اتهام در دادگاه چگونه ديديد؟
- در وضعيتي كاملا شكسته و درمانده كه اصلا به اعصاب خود مسلط نبودند. وضعيت سلطان هاشم، وزير دفاع و صابر الدوري، رييس اطلاعات نظامي سابق عراق، بدتر از ديگران بود.
* آيا دادگاه،عراقي خواهد بود؟
- اين دادگاه، كاملا عراقي خواهد بود.

جان كري به دنبال آراء يهوديان
009846.jpg
به دنبال مواضع اخير جان كري نامزد دمكرات در انتخابات رياست جمهوري آمريكا، در حمايت چشمگير از صهيونيست ها، كامرون كري برادر وي تلاش گسترده اي را براي جلب آراي يهوديان آمريكا آغاز كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي جوييش جرنال، جمعيتي حدود ۱۵۰ نفر از يهوديان ثروتمند آمريكا براي آگاهي از تعهد جان كري نامزد دموكرات انتخابات رياست جمهوري آمريكا در قبال اسرائيل و يهوديان اسرائيلي، هريك مبلغ ۲۵۰ دلار براي شنيدن سخنان كامرون كري برادر يهودي كري و مشاور ارشد وي در لس آنجلس پرداخت كردند.
كامرون كري ۵۳ ساله، در گفت و گويي با اين نشريه اعلام كرد :برادرش از طريق سفرهاي فراوان به اسرائيل در چند سال گذشته، با اسرائيلي ها رابطه شخصي خاصي برقرار كرده است.
كامرن كري، يك وكيل آمريكايي است كه قبل از ازدواج با كتي وينمن كه وي نيز يك وكيل مدافع است در اوايل دهه ۱۹۸۰ به دين يهود گرويده است.وي همچنين گفت: جان كري از آسيب پذيري اسرائيل و يهوديان در اسرائيل و نقاط ديگر جهان آگاه است.
در سخنراني كامرون كري در ۲۲ ژوئن كه با هدف جمع آوري اعانه براي مبارزه انتخاباتي جان كري برگزار شد و هيچ يك از نمايندگان مطبوعات و رسانه هاي عمومي نيز اجازه حضور در آن را نيافتند، بيش از ۳۰ هزار دلار جمع آوري شد.
به گفته كارشناسان، به رغم استقبال گسترده يهوديان از سخنراني كامرون كري، جان كري هنوز بايستي براي جلب آراي جنوب كاليفرنيا مانند نامزدهاي سابق حزب دموكرات تلاش كند.
اين كارشناسان معتقدند كري به واسطه شخصيت سرد و انتقادات گاه  و بي گاهش از اسرائيل و همچنين حمايت سرسختانه اش از سازمان ملل كه در نظر يهوديان نقش يك سازمان ضديهودي را دارد، شك و ترديد هاي فراواني را درخصوص تعهداتش در قبال جامعه يهوديان آمريكا برانگيخته است.
علاوه بر اين، سياست هاي جانبدارانه جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا از اسرائيل و اقدام وي در سرنگوني صدام، نظر شمار بسياري از يهوديان محافظه كار و ميانه رو را به سمت جمهوريخواهان جلب كرده است.
به نوشته جوييش جرنال، كري علاوه بر داشتن يك برادر يهودي، از اين امتياز نيز برخوردار است كه اجداد پدري اش پيشينه اي يهودي دارند كه پس از گرويدن به دين مسيحيت كاتوليك نام خود را از كوهن به كري تغيير دادند.

دادگاه بين المللي دادگستري خواستار جلوگيري از ساخت ديوار حائل در فلسطين اشغالي شد
قضات  ديوان  دادگستري  بين  المللي  مستقر در لاهه  هلند ديروز سرانجام  پس  از پنج  ماه  كار مداوم  با صدور حكمي  از مجمع  عمومي  سازمان  ملل  و شوراي  امنيت  خواستند مانع  ساخت  ديوار به اصطلاح  امنيتي  رژيم  صهيونيستي  در كرانه  باختري  رود اردن  شوند.
به  گزارش  واحد مركزي خبر،  ديوان  دادگستري  بين  المللي  كه بالاترين  نهاد قضايي  سازمان  ملل  متحد است  در حكمي  كه  به  رغم  مخالفت   آمريكا و برخي  كشورهاي  اروپايي  با آن  صادر شد همچنين از مجمع  عمومي  سازمان  ملل  خواسته  است  اقدامات  بيشتري  براي  متوقف  كردن ساخت  اين  ديوار بكار گيرد.
گرچه  آمريكا و برخي  كشورهاي  اروپايي  همينطور رژيم  اشغالگر قدس  ساخت ديوارهاي  بتوني  عظيم  دركرانه  باختري  را سدي  دربرابرعمليات  شهادت  طلبانه فلسطيني  ها توصيف  مي  كردند مقامات  چهل  كشور جهان  در استدلال هاي  كتبي كه  پيش  از اين  براي  قضات  ديوان  دادگستري  بين  المللي  ارسال  كرده  بودند ساخت  اين  ديوار به اصطلاح  امنيتي  را مانعي  برسرراه  تشكيل  كشور مستقل فلسطيني  و توافقات  چندجانبه  مي دانستند كه  به  ويژه  اقتصاد شكننده  مناطق فلسطيني  را با تهديد از هم پاشي  روبرو ساخته  بود.
روزنامه اسرائيلي هاآرتص، در اين خصوص نوشته است در اين حكم از اسرائيل خواسته شده است كه ساخت ديوار حايل را متوقف كند و بخش هاي ساخته شده را نيز برچيند و به فلسطينياني كه از ساخت اين ديوار زيان ديده اند، خسارت پرداخت نمايد.
دادگاه همچنين از رژيم صهيونيستي دعوت كرده كه به معاهده ها و موافقتنامه هاي بين المللي پايبند باشد و حقوق فلسطيني ها را رعايت كند.
برپايه اين گزارش، دادگاه لاهه همچنين از مجامع بين المللي خواسته است كه موضعي عليه ساخت ديوار حايل اتخاذ كنند.
در همين حال سخنگوي كابينه رژيم صهيونيستي ديروز با تاكيد بر اينكه ديوان داوري بين  المللي لاهه از لحاظ قضايي صلاحيت بررسي ديوار امنيتي در كرانه باختري رود اردن را ندارد اعلام كرد: اين رژيم حاضر است پس از خروج از نوار غزه درباره اين ديوار مذاكره كند.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |
|   ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |