دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۳۵
خنكاي حج
گزارشي از مراسم نمادين عمره مفرده دانشجويي در سالن ۱۲ هزار نفري استاديوم آزادي
سعيده امين 
011280.jpg
عكس ها: ساتيار

خود خودش بود. يك مكعب بزرگ در ميان پرده اي سياه مزين به آياتي از قرآن مجيد. اولش كه وارد مي شوي چيزي در قلبت فرو مي ريزد. چشمت كه به خانه كعبه مي افتد فراموش مي كني در مكه، در سرزمين عربستان نيستي. برايت فرقي نمي كند حرارت سوزان شبه جزيره عربستان بر صورتت بخورد و يا خنكاي دلنشين دستگاه هاي فن در سالن ۱۲هزار نفري استاديوم آزادي.
فقط خانه كعبه را مي بيني، البته نه خودش را؛ نمايي از خانه كعبه.
نزديك به ۵ هزار دانشجوي زائر همه در يك سالن جمع شده بودند تا مراسم نمادين عمره مفرده را به جا بياورند. سالن ۱۲ هزارنفري استاديوم آزادي با روزهاي قبل خود فرق داشت. درست وسط سالن نمادي از خانه كعبه قرار گرفته بود.
حجر اسماعيل همانجايي كه هاجر و اسماعيل آرميده اند. همانجايي كه به روايتي ۷۰ پيامبر همنشين خانه كعبه شدند. مقام ابراهيم روبه روي در خانه كعبه، حجر الاسود در گوشه ركن يماني، ناودان طلا كه روايت است كه هركسي در مقابلش نماز بخواند حاجتش روا مي شود. همه اينها بعد از آن است كه از باب الفتح وارد مي شوي. وقتي كه براي اولين بار نگاهت بر روي عظمت كعبه مي افتد، وقتي كه در اولين نگاه فراموش مي كني كه چه مي خواستي.
اما همه اينها در سالن ۱۲ هزارنفري استاديوم آزادي فقط يك ماكت است. ماكتي كه در همايش عمره دانشجويي در ۱۹ تيرماه برگزار شد تا دانشجويان اعزامي به سفر حج با مناسك حج آشنا شده و اعمال واجب را بهتر به جا بياورند.
۱۰۰ نفر از دانشجويان با لباس احرام وارد صحن مدور سالن شدند و طبق راهنمايي حجت الاسلام قاضي عسگر به صورت سمبليك مراسم عبادي حج رابه جا آوردند.
هر دم صداي لبيك اللهم لبيك لبيك لاشريك لك لبيك از بلندگوي سالن پخش مي شد و سخنرانان از نمايندگي نهاد مقام رهبري در دانشگاه ها، ستاد عمره دانشجويي و سازمان حج و زيارت، گوشه اي از فعاليت هاي اعزام زائرين دانشجويي را بازگو مي كردند.
در نگاه اول دخترك تصورش را هم نمي كرد وقتي كه خيلي جوان است مفتخر به زيارت خانه خدا شود. فقط ۲۰ سال داشت و سرتاسر مراسم را اشك مي ريخت. از اين و آن مي پرسيد آيا خانه كعبه در همين اندازه است؟ آيا خانم ها نيز مي توانند نزديك ديوار كعبه شوند؟ آيا مي تواند به پرده خانه خدا دست بكشد؟
از آن سو دانشجويي احرام پوش روي صندلي هاي جايگاه نشست. دايم با دست خانه كعبه را به همراهش نشان مي داد. او از كانادا به ايران آمده بود تا از اينجا از وطن با اجازه پدر و مادرش راهي سفر حج شود.
ايراندخت واحدي دانشجوي رشته علوم پايه از دانشگاه كانادا است و به قول خودش فقط به خواست خداوند و به شكل معجزه در ميان كاروان زائرين دانشجو قرار گرفته است. او مي گويد: «برنامه سفر من به حج فقط در ۲ ساعت جور شد. من خداوند را شكرگزارم كه سرانجام مرا به سوي خانه خود طلبيد.»
وقتي حدود ۱۰۰ دانشجوي محرم وارد صحن مدور سالن ۱۲هزار نفري استاديوم آزادي شدند، تا به صورت كاملا سمبليك مراسم را به جاي آورند، نواي لبيك از بلندگوي سالن پخش مي شد. حضور مرداني با لباس هاس مسلمانان غيرايراني فضاي واقعي تري به مراسم بخشيده بود.
دانشجويان حين آموزش، چند دور به گرد خانه كعبه طواف كردند، بعد به سمت مقام ابراهيم رفتند و پس از فرا گرفتن اعمال واجب، راهي كوه صفا شدند تا به مروه سعي كنند.
شايد اين ماكت زيبا توفير زيادي با واقعيت داشت، اما  مي توانست رنگي از احساس شيرين با خدا بودن را براي لحظه اي به هر تماشاگري ببخشد. ۱۴هزار دانشجو امسال توسط ستاد عمره دانشجويي عازم مكه مكرمه شدند كه ۴هزار نفر از آنان دانشجويان سراسر كشور و ۱۰ هزار نفر ديگرنيز از دانشجويان دانشگاه هاي تهران بودند. دانشجويان پس از ثبت نام در ستاد عمره مبلغ ۴۵۵ هزار تومان به حساب سازمان حج و زيارت واريز كرده و منتظر تعيين كاروان ها از سوي ستادعمره دانشجويي مي شوند.
محمد علي ليالي، دبير اجرايي ستاد عمره دانشجويي مي گويد:« برگزاري چنين همايشي براي دومين سال متوالي علاوه بر ايجاد آمادگي لازم براي اجراي مناسك حج، فضايي كه دانشجو در آينده با آن مواجه خواهد شد را ترسيم خواهد كرد. »
011277.jpg
خود خودش بود، يك مكعب بزرگ در ميان پرده اي مزين به آياتي از قرآن مجيد.

اولين بار دانشگاه تهران بود كه۷ سال قبل در خصوص اعزام دانشجو به حج اقدام كرد. هنوز چند ماهي از اين اقدام رياست دانشگاه تهران نگذشته بود كه بخش آموزش وزارت بهداشت نيز درصدد برآمد تا جمعي از دانشجويان رشته هاي علوم پزشكي را به حج اعزام كند و بعد از آن به ترتيب، وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامي و درآخر دانشگاه پيام نور به اين مجموعه ملحق شدند.
ليالي مي گويد:« در آن سال ها اعطاي سهميه از سوي سازمان حج و زيارت به دانشگاه ها به صورت كاملا غير هماهنگ و نامشخص صورت مي گرفت، اما از ۳ سال قبل سازمان تصميم گرفت تا با تاسيس ستاد عمره دانشجويي فرآيند اعزام دانشجو را به صورت سهميه بندي مطابق با سرانه دانشجوي دانشگاه هاي كشور و طبق يك روند عادلانه انجام دهد».
» از سه سال قبل هر دانشگاه هر ساله سرانه خود را به ستاد عمره دانشجويي اعلام كرده و متناسب با آن، سهميه اعزام دانشجو دريافت مي كند.
مراحل انتخاب دانشجو در هر دانشگاه نيز به صورت ثبت نام است، اما از آنجا كه تعداد متقاضيان بيش از ظرفيت سهميه مربوطه است، عموما دانشجويان از طريق قرعه كشي براي اعزام انتخاب مي شوند.
ليالي درمورد ساختار ستاد عمره دانشجويي مي گويد: «ستاد عمره از چند معاونت تشكيل شده است، معاونت هماهنگي و اجرايي، كار هماهنگي دانشگاه ها و سازمان حج و زيارت را انجام مي دهد. معاونت امور روحانيون از ميان روحانيون حايز شرايط، تعدادي را براي همراهي كاروان ها انتخاب مي كند و معاونت امور فرهنگي نيز به انجام فعاليت هاي مختلف فرهنگي چه قبل و چه بعد از اعزام به حج، مي پردازد. »
ستاد عمره دانشجويي سه برنامه را در راس برنامه هاي ستادي خود قرار داده است؛ برنامه اول مربوط به برگزاري كلاس هاي توجيهي درون دانشگاهي با محوريت مسايل مورد نياز در عمره دانشجويي است.
برنامه دوم برگزاري مسابقات شميم قبله كه بخش هايي از آن در سراسر كشور نيز اجرا شد و برنامه سوم برگزاري همايش استاني با حضور زائران دانشجو است كه بزرگترين اين همايش طي دو سال متوالي در استان تهران برگزار شد.
همچنين اين ستاد اقدام به توزيع نوارهاي آموزش قرائت صحيح نماز در ميان دانشجويان كرده است. كتابچه خاطرات دانشجويي نيز توسط مديران كاروان ها در هر سفر عمره مفرده درميان دانشجويان توزيع شد تا خاطرات عمره در آن ثبت شود. اين خاطرات پس از بازگشت، در جشنواره ادبي زائران عمره مفرده دانشجويي به مسابقه گذاشته خواهد شد.

بررسي بودجه شهرداري ها در دهه اخير
تهران صدر نشين جدول
در پي توقف فروش تراكم مازاد، شهرداري تهران بزرگترين منبع تامين درآمد خود را از دست داد، اين در حالي است كه ساير شهرداري ها همچنان مي توانند روي درآمدهاي ناشي از عوارض بر ساختمان ها و اراضي حساب ويژه اي باز كنند
بيشترين ميزان درآمد شهرداري ها را در دهه اخير، عوارض بر ساختمان ها و اراضي و پس از آن درآمدهاي حاصل از فروش كالاها و خدمات شهرداري ها و نيز عوارض بر پروانه ها، كسب، فروش و تفريحات تشكيل مي دهد. به طوري كه در سال هاي ۸۰-۱۳۷۲ حدود ۸۰ درصد درآمدهاي شهرداري ها از اين منابع تامين شده است. اين در حالي است كه كمترين ميزان كسب درآمدهاي شهرداري ها از محل پرداخت هاي وزارت كشور (پرداخت هاي دولتي) بوده است. اين پرداخت ها در سال هاي ۸۰-۱۳۷۱ به طور نسبي روند كاهنده نيز داشته و از ۹/۱ درصد به ۸/۰ درصد رسيده است.
011295.jpg
عكس: ساتيار

اين وضعيت در بررسي بودجه شهرداري هاي كلان شهرها نيز به همين شكل به چشم مي خورد. بيش از نيمي از درآمد عمومي شهرداري تهران از محل عوارض بر ساختمان ها و اراضي تامين شده است. گذشته از اين منبع مهم، در سال هاي اخير شهرداري تهران جهت گيري درآمدي خود را بيشتر معطوف به درآمدهاي ناشي از فروش كالاها و خدمات درمقابل ساير منابع درآمدي كرده است.
شهرداري اصفهان نيز كه در سال ۱۳۷۱ بيشترين ميزان درآمد عمومي خود را (نزديك به يك سوم) از محل كمك هاي بلاعوض، هدايا و وام تامين مي كرد، در دوره مورد بررسي، تكيه بر منبع درآمدي عوارض بر ساختمان ها و اراضي را افزايش داده است، به طوري كه در سال ۸۰ حدود نيمي از درآمدهاي عمومي شهرداري اصفهان از اين محل تامين شده است. نكته جالب توجه اين كه اصفهان تنها كلانشهر كشور بوده كه شهرداري آن در سال هاي ۸۰-۱۳۷۱ از كمك هاي وزارت كشور بهره مند شده است. ساير كلانشهرها در كل دوره يا در بخشي از اين دوره از اين حمايت ها محروم بوده اند. در شهرهاي مشهد، تبريز، اهواز وكرج نيز اين روند دنبال شده و شهرداري هاي اين شهرها به عوارض بر ساختمان ها و اراضي در سال هاي پاياني دوره با شدت بيشتري متكي شده اند. تنها در شيراز اين سهم از ۵۶ درصد به ۴۰ درصد تنزل يافته است.
نتايج حاصل از مقايسه تغييرات سالانه سهم درآمدهاي شهرداري ها نشان مي دهد كه كمك هاي بلاعوض وزارت كشور به عنوان يكي از منابع درآمد عمومي شهرداري ها (خصوصا در شهرهاي كوچك) محسوب مي شود كه البته در سال هاي اخير نسبت آن رو به كاهش گذاشته و در دهه مورد بررسي به كمتر از يك درصد بودجه عمومي شهرداري ها رسيده است.
عوارض بر ساختمان ها و اراضي كه سهم قابل توجهي از درآمدهاي شهرداري را به ويژه در شهرهاي بزرگ شامل مي شود، به تبعيت از رونق بخش مسكن و خريد و فروش املاك، نوسان مي يابد. در اين دهه، سهم اين عوارض از ۳۸ درصد به ۴۳ درصد افزايش يافته است.
علاوه بر اين، عوارض بر پروانه ها، كسب، فروش و تفريحات و درآمد حاصل از فروش شهرداري (كالاها و خدمات) از ديگر منابع عمده تامين شهرداري به شمار مي آيد. اين سه منبع در مجموع ۸۰ درصد درآمد شهرداري ها را به خود اختصاص داده كه نرخ رشد آنها در سال هاي ۸۰-۷۱ معادل ۶/۳۵ درصد است.
در اين زمينه بايد گفت كه متوسط نرخ رشد درآمدهاي شهرداري ها در دهه اخير،  سالانه ۳۴ درصد (شامل ۲۳ درصد براي درآمدهاي عمومي و ۵۰ براي درآمد سازمان ها و موسسات وابسته) بوده است. در تركيب منابع تشكيل دهنده درآمدهاي عمومي شهرداري ها ، بيشترين رشد متوسط مربوط به درآمد حاصل از فروش كالاها و خدمات شهرداري ها (معادل ۳۸ درصد) و كمترين آن مربوط به عوارض ارتباطات حمل و نقل ( ۱۸ درصد) بوده كه اين وضعيت در مقايسه كلانشهرها نيز كمابيش به چشم مي خورد. در بين كلانشهرهاي كشور، كرج با ۴۴ درصد نرخ رشد ساليانه در كل درآمدها بيشترين و تبريز با ۲۵ درصد كمترين نرخ رشد ساليانه را داراست.
در تهران بيشترين نرخ رشد درآمدهاي عمومي متعلق به درآمد حاصل از فروش شهرداري و وصولي در مقابل خدمات، كمك هاي بلاعوض، هدايا، وام و... نيز عوارض بر ساختمان ها و اراضي بوده است. بايد توجه داشت كه علي رغم رشد زياد و منبع نخست، بيشترين تاثير در رشد درآمدهاي شهرداري تهران را عوارض بر ساختمان ها و اراضي به علت حجم رقم نقدينگي اين عوارض داشته است.
نتايج حاصله بر اين اساس، نشان مي دهد كه در سال ها ۷۱-۷۲ عوارض بر ساختمان ها و اراضي رشد سريع داشته ، در حالي كه درآمد حاصل از وجوه و اموال شهرداري ها، كمك هاي بلاعوض، هدايا و وام با رشد منفي مواجه بوده است.
011283.jpg

بيشترين تغييرات در نرخ رشد انواع منابع كسب درآمد شهرداري ها در سال ۷۲-۷۱  ايجاد شده، به نحوي كه درآمدهاي عمومي شهرداري ها ۴۸ درصد و درآمد سازمان ها و موسسات وابسته ۱۳۱ درصد و مجموع درآمدهاي شهرداري ها ۵۴ درصد رشد نشان مي دهد. كمترين نرخ رشد متوسط درآمدهاي شهرداري ها متعلق به سال هاي ۷۸-۷۲ (سال هاي برنامه دوم) بوده كه البته اين روند در سال هاي ۸۰-۷۸ مجددا رو به افزايش گذاشته است.
تغييرات اعتبارات به تفكيك وظايف
اعتبارات شهرداري هاي كل كشور به تفكيك وظايف مختلف ( خدمات شهري و خدمات اداري) تسهيم شده اند. اعتبارات خدمات شهري و خدمات اداري جزو هزينه هاي جاري و اعتبارات عمراني شهري جزو اعتبارات سرمايه گذاري محسوب مي شوند.
در سال ۷۱ در بررسي كل شهرداري ها ۸/۵۷ درصد اعتبارات را اعتبارات عمراني ( عمران شهري )و ۸/۳۰ درصد را اعتبارات خدمات شهري و ۳/۱۱ درصد را خدمات اداري تشكيل مي دادند. اين روند در سال ۱۳۸۰ به ۶۱ درصد اعتبارات عمران شهري، ۲۴ درصد اعتبارات خدمات شهري و ۱۵ درصداعتبارات خدمات اداري تغيير يافته است.
در شهرداري تهران در سال ۱۳۷۱ از كل اعتبارات عمومي شهرداري ها ۵۸ درصد را اعتبارات عمراني و ۴۲ درصد را اعتبارات جاري ( خدمات شهري و اداري) تشكيل مي داده اند. اين نسبت در سال ۸۱ به ۶۵ درصد عمراني و ۳۵ درصد جاري تغيير پيداكرده است.
بيشترين درصد اعتبارات عمراني بين كلانشهرهاي كشور در سال ۷۱ به شهرداري تبريز ( ۶۱ درصد) و در سال ۸۰ به شهرداري شيراز (۶۷ درصد) اختصاص داشته است. كمترين ميزان اعتبارات عمراني در اين سال ها به ترتيب از آن شهرداري اصفهان (۵/۳۵ درصد) و شهرداري اهواز (۵/۵۱ درصد) بوده است. نرخ رشد ساليانه اعتبارات عمراني در شهرداري هاي كل كشور طي دوره مورد بررسي، ساليانه ۴۹ درصد بوده كه در بين كلانشهرها بيشترين درصد رشد از آن شهرداري كرج (۴۵درصد) و كمترين ميزان آن متعلق به شهرداري تبريز (۲۵ درصد) بوده است.
رشد اعتبارات شهرداري ها و قيمت هاي ثابت 
بررسي هاي انجام شده تا اين مرحله نشان دهنده رشد اعتبارات و درآمدهاي شهرداري ها به قيمت هاي جاري در سال هاي مختلف بوده است، ولي افزايش سطح عمومي قيمت ها و تورم در اين افزايش ها لحاظ نشده كه با بررسي شاخص هاي تورم در سال هاي مختلف و تبديل اعتبارت شهرداري ها به قيمت هاي ثابت امكان پذير مي شود.
نرخ رشد بودجه به شهرداري هاي كل كشور در دهه
۸۰-۷۱ به قيمت هاي ثابت سال ۷۶ برابر با ۱/۹ درصد است كه اين نرخ در شهرهاي مختلف تفاوت هاي بسياري را نشان داده است. در بين كلانشهرهاي كشور، كرج با ۸/۱۷ درصد بيشترين نرخ رشد ساليانه و تبريز با ۵/۱ درصد كمترين نرخ رشد ساليانه به قيمت هاي ثابت را از آن خود كرده اند. اهواز با ۶/۱۲ درصد و تهران با ۵/۱۲ درصد بعد از كرج بيشترين نرخ رشد ثابت ساليانه را در بودجه خود نشان مي  دهند.
مجموع كلانشهرها با ۲/۱۱ درصد نرخ رشد ثابت ساليانه، جايگاه خاصي را در بين شهرداري هاي كشور به خود اختصاص داده اند و در مقابل در شهرهاي كمتر از يك ميليون نفر طي دهه اخير، اعتبارات شهرداري ها به قيمت هاي ثابت ۹/۵ درصد رشد ساليانه داشته است.
درآمدهاي سرانه شهرداري هاي كشور و كلانشهرها
با تقسيم ميزان بودجه شهرداري هاي كشور و كلانشهرها بر جمعيت هاي متناظر با هر يك، مي توان سهم متوسط هر شهروند را در بودجه شهرداري هاي كل كشور يا كلانشهرهاي مورد بررسي به دست آورد. با اين بررسي ميزان درآمد سرانه شهرداري هاي كل كشور در سال۱۳۸۰ معادل ۳۳۳ هزار ريال، بوده و اين رقم در كلانشهرها از بيشترين ميزان خود در تهران با ۸۷۲ هزار ريال تا كمترين ميزان در كرج با ۲۴۳ هزار ريال بوده است. در اين ميان، شهرداري هاي اصفهان ۵۸۲ هزار ريال، شيراز ۴۳۶ هزار ريال، مشهد ۳۹۳ هزار ريال، اهواز۳۷۳ هزار ريال و تبريز ۲۸۲ هزار ريال درآمد سرانه داشته اند.
درآمد سرانه متوسط كلانشهرهاي كشور نيز ۶۱۰ هزار ريال برآورد شده است.
يك نكته 
سال گذشته و در پي توقف فروش تراكم مازاد از جانب شوراي عالي معماري و شهرسازي، شهرداري تهران، بزرگترين منبع تامين درآمد خود را از دست داد، در حالي كه سال هاي پيشين چنين ممنوعيتي وجود نداشت. اين در حالي است كه ساير شهرداري ها از چنين محدوديتي برخوردار نيستند و همچنان مي توانند روي درآمدهاي ناشي از عوارض بر ساختمان ها و اراضي حساب ويژه اي باز كنند، مسوولان شهرداري تهران كم و بيش اظهارنظر هايي درباره توقف فروش تراكم مازاد كرده اند، اما در نهايت به راه هاي ديگري براي كسب درآمد و خودكفايي متوسل شده اند. فراموش نكنيم تهران به دليل موقعيت فوق العاده اش (گرچه سختي هايي نيز دارد!) كلانشهري است كه هر شهرداري آرزوي اداره كردن آن را دارد. اينجا، مكان مناسبي براي محك زدن قابليت هاست.

صدور مجوز مرمت مسجد پاريس
011289.jpg
شهردار جديد پاريس پس از سال  ها مجوز بازسازي و توسعه مسجد واقع در جنوب غربي پاريس را صادر كرد.سخنگوي اتحاديه مسلمانان شهر پاريس اعلام كرده است كه بازسازي وگسترش مسجد پاريس حدود ۹ ميليون دلار هزينه در بردارد كه درحال حاضر تشكيلات اتحاديه مسلمانان شهر پاريس بيش از ۱۰ درصد اين مبلغ را نتوانسته است تهيه كند، البته براي تهيه اين مبلغ فراخوان كمك عمومي را به تمام مسلمانان فرانسه اعلام كرد ه ايم.
وي خاطرنشان ساخت البته اتحاديه مسلمانان شهر پاريس در نظر دارد در يك دوره ۱۰ ساله مسجد پاريس را به طور كامل بازسازي كرده و بخش  هايي از آن را توسعه دهد.
گفتني است مسجد جنوب غربي شهر پاريس پذيراي ۲هزار نمازگزار در روز بوده و داراي مكاني براي اطعام مساكين و فقرا است.در مسجد پاريس به غير از اقامه نماز، فعاليت  هاي متعدد ديگري نظير برگزاري كلاس  هاي مبارزه با بيسوادي، دوره  هاي پرورشي و آموزشي عقايد و احكام براي دانش آموزان، برگزاري كلاس  هاي آموزش راهكار هاي مقابله با بيماري ايدز و تشكيل كنفرانس  هايي در ارتباط با دين شناسي و اصول عقايد انجام مي شود. قابل توجه است كه در جمعيت ۵۸ ميليوني فرانسه ۵ ميليون مسلمان وجود دارد، همچنين ۳ هزار و ۵۰۰ مسجد و نمازخانه در سراسر فرانسه وجود دارد كه تعداد ۳۳۰ باب از آنها در پاريس واقع است.
منبعIslam online - Newssection:

جريمه مجمع شهرداري هاي ناحيه مركزي تايمز
011289.jpg
كنترل و بهبود كيفيت آب شهرها در انگليس بر عهده مديريت شهري است و بر اساس آئين نامه ها، سازمان محيط زيست و وزارت بهداشت و سلامت و شهرداري موظف به كنترل و نظارت دقيق بر چگونگي كيفيت آب در شهر هستند.تشكيلات شهرداري هاي منطقه تايمز به دليل عدم رعايت قوانين و عدم نظارت كافي بر كيفيت آب، مبلغ ۲۵ هزار دلار توسط وزارت بهداشت و سازمان محيط زيست كشور انگليس جريمه شدند كه ۱۰ هزار دلار آن به خاطر عدم اطلاع رساني به موقع نسبت به كاهش كيفيت آب منطقه به سازمان محيط زيست بوده است.
گفتني است كه در آب شهري ناحيه تايمز، مقداري ماده كلرين بوده كه ميزان آن از حد مجاز فراتر رفته بود كه نظارت در اين خصوص طبق نظر وزارت محيط زيست انگليس بر عهده شهرداري هاي اين مناطق بوده است.
منبعMunicipal.k.j News:

قانون جديد براي بيلبوردهاي شهر ايلينويز
011286.jpg
با تصويب قانون جديد پارلمان محلي شهر ايلينويز
شهرداري در انتقال و تغيير اعلانات و تابلوهاي تبليغاتي (بيلبورد) بايد از قانون جديد پيروي كند.بر اساس اصلاح قانون آگهي ها و تابلوهاي تبليغاتي (بيلبورد) توسط شوراي شهر ايلينويز تابلوهاي تبليغاتي واقع در محدوده شهر بايد براساس هماهنگي با مبلمان شهري و همگون با محيط اطراف طراحي شود.نكته در خور توجه درباره انتقال و تعويض تابلوهاي تبليغاتي اين است كه تابلوهايي كه قبل از اصلاح قانون مذكور در محدوده شهري نصب شده اند، اگر همخواني با محيط اطراف نداشته باشد فقط در صورتي مالك موظف به انتقال و تعويض بيلبورد خود مي شود كه شهرداري هزينه تعويض و انتقال تابلوي تبليغاتي (بيلبورد) را به مالك پرداخت كرده باشد.
همچنين درمورد تغيير بيلبوردهايي كه با ارزش بوده و ارزش تبليغاتي خاصي براي مالك داشته باشد شهرداري موظف است طي قراردادي خسارت تعويض و محدود ساختن فضاي تبليغاتي را به مالك بپردازد.
منبعIllinois municipal Leage- News: قانون جديد براي بيلبوردهاي شهر ايلينويزقانون جديد براي بيلبوردهاي شهر ايلينويز
با تصويب قانون جديد پارلمان محلي شهر ايلينويز
شهرداري در انتقال و تغيير اعلانات و تابلوهاي تبليغاتي (بيلبورد) بايد از قانون جديد پيروي كند.بر اساس اصلاح قانون آگهي ها و تابلوهاي تبليغاتي (بيلبورد) توسط شوراي شهر ايلينويز تابلوهاي تبليغاتي واقع در محدوده شهر بايد براساس هماهنگي با مبلمان شهري و همگون با محيط اطراف طراحي شود.نكته در خور توجه درباره انتقال و تعويض تابلوهاي تبليغاتي اين است كه تابلوهايي كه قبل از اصلاح قانون مذكور در محدوده شهري نصب شده اند، اگر همخواني با محيط اطراف نداشته باشد فقط در صورتي مالك موظف به انتقال و تعويض بيلبورد خود مي شود كه شهرداري هزينه تعويض و انتقال تابلوي تبليغاتي (بيلبورد) را به مالك پرداخت كرده باشد.
همچنين درمورد تغيير بيلبوردهايي كه با ارزش بوده و ارزش تبليغاتي خاصي براي مالك داشته باشد شهرداري موظف است طي قراردادي خسارت تعويض و محدود ساختن فضاي تبليغاتي را به مالك بپردازد.
منبعIllinois municipal Leage- News:

اعداد اساسي
۲۵
مي گويند احتمال سيگاري شدن در بين دانش آموزاني كه پدر بيكار دارند يا دوستان سيگاري و يا اينكه كشيدن سيگار در خانواده شان سابقه دارد، بيشتر از بقيه است.
در يك گزارش تحقيقاتي آمده است: داشتن احساس خوشايند از سيگار كشيدن، احساس شخصيت به وسيله كشيدن سيگار و استعمال قليان در بين اين دانش آموزان به طور معناداري بيشتر از بقيه بود. يكي از آخرين آماري كه در مورد مصرف سيگار در بين نوجوانان منتشر شده است، از سيگاري بودن ۲۵ درصد دانش آموزان دبيرستان هاي يكي از مناطق تهران خبر داد. دانش آموزان اين منطقه به عنوان نمونه آمارگيري از كل تهران انتخاب شده بودند.
مصرف سيگار نه تنها هزينه هاي بالايي روي دست دولت مي گذارد، بلكه اخيرا پر كردن اوقات فراغت نوجوانان هم مخارج سنگيني برداشته است. در حالي كه اگر به جاي اختصاص بودجه هاي كلان براي اوقات فراغت جوانان ونوجوانان مي توان به ساخت اماكن تفريحي، تحقيقاتي و فرهنگي اقدام كرد، مي توان مصرف دخانيات را نيز در بين دانشآموزان كاهش داد.
۷۲
اين يكي هم هر چند كوچك اما سهمي از صد است. اين درصد از زنان دست كم يكبار با خشونت خياباني مواجه شده اند. يعني دوسوم از زنان كه بيشتر آنها بين ۱۵ تا ۳۰ سال سن دارند با خشونت خياباني آشنا هستند و وقتي با اين وجه از جامعه آشنا مي شوند، ديگر احساس امنيت خود را از دست مي دهند. با اين وضع تصميم مي گيرند يا به سلاح سرد مجهز شوند و يا به گوشي موبايل.
۲۲۰۰۰
فكر مي كنيد بيشترين عامل مرگ و مير در ايران چيست. قطعا زلزله را نمي توان در اين محاسبه دخالت داد. بنابراين از فكر اينكه سال قبل ۴۰ هزار نفر در بم كشته شده اند بيرون بياييد.
بيماري هاي قلبي - عروقي هم در رده دوم است، مي ماند يك عامل مهم: تصادفات. در ايران مهمترين عامل مرگ و مير تصادفات است، مثل مرگ و مير در اثر ايدز در بعضي كشورهاي آفريقايي يا مرگ و مير در اثر جنگ در كشوري مثل عراق و افغانستان.
وزارت بهداشت چند روز پيش اعلام كرد كه سال گذشته ۲۲ هزار نفر بر اثر تصادفات در ايران كشته شده اند و ۶۰۰ هزار نفر هم زخمي. اين آمار بالاترين رقم مرگ و مير در جهان را تشكيل مي دهد.

در شهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
درمانگاه
سفر و طبيعت
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |