دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۵ - Jul 12, 2004
حقايق ايمان
پيامبر اكرم (ص): اي علي! سه چيز از حقايق ايمان است: بخشندگي در عين تنگدستي، داد مردمان را از خود دادن و آموختن علم به جوينده علم.
(خصال ۱/۱۲۵)
امروز با حافظ
گرتو بيداد كني شرط مروت نبود
خستگان را چو طلب باشد و قوت نبود
آنچه در مذهب ارباب طريقت نبود
ما جفا از تو نديديم و تو خود نپسندي
رئيس كانون كارگردانان:
خانه سينما بايد مستقل باشد
010005.jpg
رئيس  كانون  كارگردانان ، خانه  سينما را يك  تشكل  صنفي  خواند كه  بايد فارغ  از روزمرگي  و مستقل  باشد.
«عليرضا رئيسيان » در گفت وگو با ايرنا افزود: مقايسه  خانه  سينما به  عنوان  بازوي  اجرايي  دولت  كاملا نادرست  است  واين  تشكل  بايد از وابستگي  به  هر نهادي  رها شود.
وي  اظهار داشت : سياست گذاري  و نظارت  بر كل  سينماي  ايران  به  عهده  دولت است  و خانه  سينما بايد در زمينه  ايجاد تعاملات  منطقي  بين  صنوف  مختلف فعاليت  كند.
به  گفته  رئيسيان ، گستره  امور اجرايي ،نظارتي  و سياست گذاري  درخانه  سينماتفكيك  نشده  و نقش  مدير عامل  به  عنوان  يك  مقام  اجرايي  در اين  تشكل  كمرنگ است .
رئيس  كانون  كارگردانان  تأكيد كرد: در ساختار جديد خانه  سينما، حوزه اجرايي  از امور سياست گذاري  بايد جدا شود و نقش  مديرعامل  به  عنوان  بازويي اجرايي  تعريف  شود.
وي  افزود: متاسفانه  ارتقاي  كيفي  آثار سينمايي  كه  از وظايف  مهم  و مورداشاره  در اساسنامه  خانه  سينما است ، در سال هاي  اخير مورد بي توجهي  قرارگرفته  و صرفا به  مسائل  رفاهي  اعضا فكر شده  است .
رئيسيان ، پيشنهاد كرد كه  «طرح  دوره اي » اعضاي  انتخابي  هيأت  مديره  خانه سينما اجرا شود.وي  توضيح  داد: با اجراي  طرح  دوره اي  اعضاي  هيأت  مديره  (اعضاي  انتخابي )تعاملات  اصناف  بيشتر، برآيند فعاليت هامنطقي  و هيأت  مديره  از حالت  ايستايي و انفعال  خارج  مي شود.
به  گفته  رئيسيان ، تثبيت  نمايندگان  اتحاديه  تهيه كنندگان  و توزيع  فيلم  به همراه  كانون  كارگردانان  به  عنوان  اصناف  اصلي  سينما در تركيب  هيأت  مديره خانه  سينما غير قابل  كتمان  است .
وي  خانه  سينما را تشكلي  تاثيرگذار در عرصه  سينماي  ايران  دانست  و برتقويت  اين  نهاد كه  ميزان  تاثيرگذاري  آن  را ارتقاء مي بخشد، تأكيد كرد.
رئيسيان  افزود: تضعيف  خانه  سينما به  نفع  هيچ كس  نيست  و اميدوارم  كساني كه  در اين  راه  قدم  بر مي دارند، در تقويت  آن  بكوشند.

در مسابقه بين المللي جمهوري چك
نشان «رز» براي نوجوانان ايراني
به گزارش ايرنا نشان  «رز» مسابقه  بين المللي  نقاشي  «ليديسه» در جمهوري  چك  به  يك  نوجوان ۱۵ ساله  تهراني  تعلق  گرفت .
به  گزارش  ايرنا ، «بهاره  طلاكوب »،  اين  نشان  را كه  بالاترين  جايزه  اين  مسابقه  معتبر هنري  محسوب  مي شود، از آن خود كرد.
علاوه  براين  نوجوان   ايراني ، ۱۲ عضو ديگر مراكز كانون  نيز ديپلم  افتخاراين  مسابقه  بين المللي  نقاشي  را دريافت  كردند.
در ميان  اين  كودكان  و نوجوانان ،نام  ۸ عضو مركز آفرينش هاي  كانون  تهران ،زاهدان ،اصفهان  و چهار محال  و بختياري  به  چشم  مي خورد.
سي ويكمين  مسابقه  بين المللي  هنرهاي  زيبا ليديسه  چك  در سال  ۲۰۰۳ ميلادي  به مناسبت  سال  بين المللي  ميراث  فرهنگي  برگزارشد.
شهرهاي  قديمي ، لباس هاي  سنتي ، روستا، چشم اندازها،رقص  وآداب  ورسوم  محلي از موضوع هاي  اين  مسابقه  بين المللي  بوده  است .

پاسخ به پرسش پزشكي
علائم كيست كليه
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي گفته است كه علائم «كيست كليه» عبارتست از وجود خون در ادرار، بالا رفتن فشار خون، سفت شدن ناحيه شكم، عفوني شدن كليه، سردرد، احساس ضعف و خستگي، احساس درد در قسمت پايين پشت، ورم پاي چشم و قوزك، گاهي تنگي نفس، و خارش پوست. مبتلايان بايد در مصرف پروتئين و نمك طعام امساك و از كار طولاني و شديد اجتناب كنند. اين بيماري عمدتاً وراثتي است.

برگي از تاريخ
«گاف» كارتر
۱۲ ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر «گاف» كارتر كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۴۴ پيش از ميلاد تقاضاي ژوليوس سزار از سناي روم كه او را مجبور به جنگ با ايران كه مردمي باهوش و ميهندوست دارد نكند. در سال ۶۰۵ ميلادي لشكر كشي غير ضروري ايران به روم شرقي و تضعيف هر دو امپراتوري. در سال ۱۵۳۳ تكفير هنري هشتم پادشاه وقت انگلستان از سوي پاپ به دليل طلاق گفتن همسرش. درسال ۱۷۹۹ ممنوع شدن انجمن هاي سياسي مخفي در انگلستان. در سال ۱۸۰۶ تشكيل كنفدراسيون «راين» مركب از امير نشين هاي آلماني از سوي ناپلئون به عنوان يك نيرو در برابر اتريش و پروس. درسال ۱۸۴۱ حمله نظامي انگلستان به سوريه به منظور خارج كردن آن از دست فرانسه. درسال ۱۳۴۳ هجري درگذشت حسين علاء و در سال ۱۳۴۸ خليل ملكي و در سال ۱۹۹۴ بازگشت ياسر عرفات به فلسطين و استقرار در آنجا.
اينك «گاف» كارتر و ضعف تمدن غرب به عنوان برگ امروز: ۱۲ ژوئن ۱۹۷۷ جيمي كارتر رئيس جمهوري وقت آمريكا تمايل خود را به ساخت بمب نوترون ابراز داشت. وي دليل اين تمايل را چنين بيان كرد كه بمب نوتروني به تاسيسات (نه مردم و جانداران) آسيب كمتري وارد مي آورد. كارتر كه مشهور به دفاع او از حقوق بشر و استقرار دمكراسي بود با اين «گاف» سيل انتقاد از سراسر جهان را به سوي خود سرازير كرد و تا حدي از نظر مردم افتاد. اين «گاف» كارتر درست همزمان با قطع جريان برق شهر نيويورك بود كه بخشي بزرگ از اين شهر را در تاريكي فرو برد و شهر غارت شد. وسعت اين چپاول و غارت به حدي بود كه پليس بيش از سه هزار غارتگر را دستگير كرد. اين رويداد پر معنا، مدتها از لحاظ كشف علل و اسباب تحت بررسي جامعه شناسان بودكه چرا در نيمه دوم قرن ۲۰ و در شهر نيويورك كه مقر سازمان ملل است چنين قانون شكني بايد روي دهد.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه  هاي دنياي رسانه ها
«سيا» فريب جاسوسان انگليسي و اسرائيلي و فراريان عراقي را خورد
گزارش و تحليل رسانه هاي آمريكا پيرامون گزارش ۵۱۱ صفحه كميسيون اطلاعات سناي اين كشور درباره نادرست بودن گزارش سازمان هاي آمريكايي جمع آوري اطلاعات به ويژه «سيا» ديروز هم با مطالبي تازه ادامه داشت. برخي روزنامه هاي آمريكا تمامي قسمت بالاي صفحه اول شماره ديروز خود را اختصاص به چاپ اين گزارش و عكس هاي مربوط داده بودند. ديروز بند دوم نتيجه گيري كميسيون «اطلاعات» سنا بيش از هر مورد ديگر باز شكافي شده بود كه از اين قرار بود: «آنها (سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا) عمدتاً به اظهارات فراريان و پناهندگان عراقي و جاسوسان خارجي اتكاء كردند كه بيشتر اين پناهندگان از سوي سازمان احمد چلبي تشويق به اين كار شده بودند.» برخي روزنامه هاي اروپايي نوشته اند كه هدف از «جاسوسان خارجي» در اين نتيجه گيري (بند دوم از ۱۲۰ مورد نتيجه گيري) اينتليجنس سرويس انگلستان و سازمان هاي اطلاعاتي اسرائيل بوده است.
طبق اين گزارش ها، در لندن گزارش اينتليجنس سرويس درباره عراق و انتقال اين گزارش به آمريكا تحت بررسي قرار گرفته و صحبت از تصميم توني بلر به كناره گيري و ممانعت همكارانش از اين كار است. به نوشته روزنامه ها، در سپتامبر ۲۰۰۱ پس از رويدادهاي نيويورك و واشنگتن، احمد چلبي رئيس كنگره ملي عراقي (عمدتاً تبعيدي ها) پيام فوري به اعضاي اين سازمان فرستاد كه هر اطلاعي كه خود دارند و يا مي توانند از ديگران درباره تسليحات اتمي ـ شيميايي دولت صدام حسين و ارتباط او با القاعده به دست آورند ارسال دارند و يكي از آنان كه به چلبي اطلاعات فراوان داد محمد الزبيدي، عراقي ساكن در لبنان بود كه ۲۴ سال براي دستگاه هاي اطلاعاتي صدام كار كرده بود و در اين سازمان ها به رياست واحد عملياتي هم رسيده بود. اين اطلاعات كه اينك روشن شده است ساختگي و خلاف واقع بوده، از سوي احمد چلبي در اختيار سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا قرارداده شده بود كه مورد استناد جورج بوش رئيس جمهوري اين كشور در قانع كردن اعضاي كنگره و مورد استفاده ژنرال پاول وزير امور خارجه در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل قرار گرفت. اين اطلاعات از جمله شامل مخفي كردن تسليحات كشتار جمعي عراق در خانه هاي بعثي ها و در زير زمين ادارات غير نظامي و در كاميون هاي در حال حركت بود. برخي از اين تبعيدي ها اطلاعات خود را به تشويق چلبي در مصاحبه با شبكه هاي تلويزيوني آمريكا مطرح كردند كه بر افكار عمومي آمريكايي ها تاثير گذارد و آنان را آماده حمايت از ساقط كردن دولت صدام از طريق اعزام نيرو و تصرف عراق ساخت.
مقاله نگاران بسياري از روزنامه ها سئوال كرده اند كه چرا سناي آمريكا، يك سال صبر كرد و وقتي كه اشغال نظامي عراق تكميل شد و مقاومت عراقي ها شدت گرفت و ديگر نمي شود آن را از «تاريخ» حذف كرد گزارش خود را منتشر ساخت و به علاوه باز خواست درباره آن را، چرا به بعد از انجام انتخابات موكول ساخته است؟
زادروز «يول براينر» و مبارزه با آفت دود سيگار
امسال هم رسانه هاي آمريكا، اروپا و برخي كشورهاي ديگر زادروز «يول براينر» بازيگر بلند آوازه صنعت سينماي آمريكا را به مبارزه با آفت دود سيگار تبديل كرده اند. «يول براينر» كه قرباني اعتياد به سيگار شده بود ۱۱ ژوئيه سال ۱۹۲۰ در ساخالين (منطقه ولادي وستوك) روسيه به دنيا آمده بود و دهم اكتبر سال ۱۹۸۵ در شهر نيويورك براثر سرطان ريه ناشي از دودكردن سيگار درگذشت. هر سال دوبار، يك بار به مناسبت زادروز او و بارديگر در سالگرد فوت وي، رسانه ها گزارش هايي در مضار دود سيگار منتشر مي سازند. «يول» كه ۶۵ سال عمر كرد در آخرين سال عمر و پس از اين كه معلوم شد سرطان او نتيجه دودكردن سيگار بوده است به مبارزه سختي بر ضد استعمال سيگار دست زد و قسمتي از پول خود را در اين مبارزه صرف كرد. دود سيگار از سوي سازمان نظام پزشكي آمريكا اعتيادي نظير مواد مخدر و خطرناكتر از آن براي سلامتي و از طرف سازمان جهاني بهداشت «قاتل شماره يك بشر» و عامل بسياري از بيماري از امراض قلب و عروق گرفته تا سرطان اعلام شده است. يول، برنده جوايز سينمايي، در بازي هايش كوشيده بود كه قاطعيت در كارها را ندا دهد و به همين دليل در نظر سينماروهاي نيمه دوم قرن ۲۰ يك نماد قاطعيت و اراده به شمار مي رفت. او عادت داشت كه سر خود را از ته بتراشد و به مخاطب خيره شود. به همين سبب ده ها سال، هركس را با اين قيافه، «يول براينر» خطاب مي كردند.
كاهش شديد بهاي اتومبيل و انواع كامپيوتر
آگهي هاي تجاري روزنامه هاي آمريكا در شماره يكشنبه، ۱۱ ژوئيه (ديروز) حكايت از كاهش بهاي اتومبيل و كامپيوتر و تسهيلات تازه فروش آنها مي كرد. طبق اين آگهي ها، خريد كامپيوتر رو ميزي با مانيتور، كيبورد، ماوس و بلند گو به قيمت ۳۴۹ دلار به اقساط ۲۴ ماهه بدون پيش قسط ممكن است. بهاي اين كامپيوتر ها ۴۹۹ دلار است كه هنگام خريد به خريدار نقدا و فورا ۱۵۰ دلار جايزه پرداخت مي شود و ۴۹۹ دلار به اقساط وصول خواهد شد. كامپيوتر لب تاپ (نت بوك) ۷۰۰ دلار كه ۱۷۰ دلار هنگام خريد پاداش نقدي به خريدار داده مي شود و ۷۰۰ دلار (كل قيمت) به اقساط وصول مي شود. اين جوايز ارتباط به بهاي فروش در فروشگاه ندارد، كمپاني سازنده آن را پرداخت مي كند. مثال ديگر: بهاي تلفن بدون سيم با «كال آيدي» (نشان دادن شماره تلفن و نام كسي كه زنگ مي زند) ۹ دلار، ماشين فاكس ۳۹ دلار، تلويزيون ۱۳ اينچ رنگي با ريموت و كاست ۵۹ دلار و....
بهاي اتومبيل هم به همين ترتيب، براي مثال: اتومبيل سواري «كيا(پرايد)» مدل ۲۰۰۴، چهار در، دنده اتوماتيك، داراي كولر و دزدگير و كيسه هوا شش هزار دلار كه هنگام خريد يك هزار دلار جايزه نقدي پرداخت مي شود و پنج هزار دلار ديگر(نه مانند كامپيوتر، كل قيمت) به اقساط ۴۸ ماهه وصول مي شود. در ايران به اتومبيل «كيا» ساخت كره جنوبي پرايد مي گويند كه اطاق آن شكل مدل ۱۹۸۹ را حفظ كرده است. كاهش قيمت اتومبيل هاي بزرگتر به دليل گران شدن بهاي بنزين بيشتر است. براي مثال: اتومبيل لوكس مركوري هشت سيلندر ساخت كارخانه فورد با چهار هزار دلار جايزه نقدي ۱۸ هزار دلار (به اقساط ۴ ساله) به فروش مي رسد. در عوض، اعلان هاي روزنامه ها نشان مي دهد كه بهاي مستغلات و مواد غذايي با آهنگي بسيار كم همچنان رو به افزايش است.

نمايشگاه كتاب هاي خارجي در شهر كتاب
اولين نمايشگاه تابستاني شهر كتاب از امروز ۲۲ تيرماه آغاز به كار خواهد كرد. در اين نمايشگاه بيش از ۱۸۰۰ كتاب جديد به همراه ۷۰۰۰ عنوان كتاب موجود عرضه مي شود. كتاب هاي آكادميك در بخش ارزي به صورت ريالي و با تخفيف ويژه عرضه مي شود. در موضوعات عمومي (هنر، رمان، ادبيات و...) كتاب ها با قيمت هاي پايين (هردلار ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ ريال) به فروش مي رسد. كتاب هاي از قبل موجود نيز با تخفيف ۱۰ تا ۳۰ درصدي عرضه خواهد شد. اين نمايشگاه در خيابان حافظ شمالي، نبش زرتشت شرقي، ساختمان ۷۴۳ طبقه سوم واقع است و از ساعت ۹ تا ۳۰/۲۰ فعال خواهد بود.

۴ فيلم پروانه ساخت گرفتند
شوراي  صدور پروانه  فيلم سازي  ۳۵ ميليمتري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  مجوز ساخت  چهار پروانه  سينمايي  را صادر كرد.روابط عمومي  معاونت  امور سينمايي  گزارش  داد، اين  مجوز براي  فيلم هاي  «ته دنيا» به  كارگرداني  بهروز افخمي ، «مجردها» از اصغر هاشمي ، «چاي  نت » از حسين  قناعت  و «زندگي  كن  مانا» به  كارگرداني  احمد آوند اميني  صادره  شده  است .

تلويزيون نمي تواند جايگزين سينما شود
معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: سينما و تلويزيون در عرض هم هستند و نمي  توان هيچ كدام را جايگزين ديگري كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمدمهدي حيدريان كه در مراسم افتتاحيه «دومين هفته فيلم و تلويزيون: پرده بزرگ، صفحه كوچك» سخن مي گفت ادامه داد: برخي از رسانه ها در طول يكديگر هستند و مي توان در صورت فقدان يكي، از ديگري استفاده كرد اما سينما و تلويزيون اين گونه نيستند و در عرض يكديگرند. وي افزود: وقتي نمي توان اين دو رسانه را جايگزين ديگري كرد، به اين معناست كه هر كدام از اين دو، ارزش خودش را دارد.
حيدريان گفت: لازم است اين ارزش و مزيت نسبي هر كدام از اين دو شناسايي شود و قطعاً ميزان موفقيت ها به كشف همين مزيت  ويژه رسانه بستگي دارد.
معاون سينمايي وزير ارشاد تصريح كرد: لازم است فناوري روز رسانه هم شناخته شود تا بتوان از ابزار بهترين استفاده را براي انتقال مفاهيم انجام داد. وي گفت: همين عدم شناخت ها از مزيت  رسانه هاست كه باعث مي شود سينما توليداتي كه براي تلويزيون مناسب است، نداشته باشد و تلويزيون هم فيلم هاي سينمايي مناسبي توليد نكند در حالي كه ارتباط سينما و تلويزيون در حقيقت يك تعامل تكميل كننده است.
حيدريان اظهار داشت: ۶۰ درصد نياز امروز سينماي برخي از كشورها توسط آمريكا تأمين مي شود و اگر ما هم غفلت كنيم، به همين مسأله دچار مي شويم.

۴۵ نمايش خياباني در جشنواره تئاتر فجر
فراخوان بيست وسومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر در بخش نمايش هاي خياباني توسط مركز هنرهاي نمايشي اعلام شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، مركز هنرهاي نمايشي از كليه هنرمندان تئاتر كشور جهت شركت در بخش نمايش خياباني بيست وسومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر كه از اول تا دهم بهمن ۱۳۸۳ در تهران برگزار خواهد شد با شرايط ذيل دعوت به عمل مي آورد: با توجه به ظرفيت و توان اجرايي موجود حداكثر ۴۵ نمايش پذيرفته خواهد شد.در تركيب ۴۵ نمايش دو نمايش از گروه هاي خارجي، ۱۸ نمايش از شهرستان ها و ۲۰ نمايش از تهران است و حضور حداكثر پنج نمايش در بخش مرور خواهد بود.
همچنين ۹ نمايش برگزيده در جشنواره حداكثر چهار هفته اجراي عمومي خواهد داشت.
در اين فراخوان آمده است: به كليه گروه هاي پذيرفته شده تهراني و شهرستاني كمك هزينه پرداخت مي شود.
در اين فراخوان طرح هاي مورد نظر به شرح ذيل اعلام شده است: طرح و ايده هايي كه با موضوع روز جامعه و مسائل مورد علاقه مردم، توجه به متون كهن و ادب فارسي و براي زنده نگه داشتن آيين و رسوم ايرانيان نگاشته شده باشد. مهلت دريافت آثار و طرح ها تا ۳۱ شهريور خواهد بود و شوراي انتخاب حداكثر تا ۱۵ مهر پاسخ قطعي خود را اعلام خواهد كرد.

نمايش آثار اكسپرسيونيسم انتزاعي در موزه هنرهاي معاصر
همزمان با برپايي نمايشگاه دو هنرمند معاصر (بهجت صدر و منصوره حسيني)، آثار اكسپرسيونيسم انتزاعي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش گذاشته مي شود.
به گزارش ايسنا اين نمايشگاه قرار است ۲۷ تيرماه برپا شود و در آن حدود ۱۷ اثر اكسپرسيونيسم انتزاعي موجود در گنجينه موزه كه پيشتر نيز يكبار به نمايش درآمده بود، در ميان آثار صدر و منصوري به نمايش درآيد.

بهارستان
برو و در را بازكن
بيرون شايد درختي باشد
جنگلي، باغي
برو و در را باز كن
اگر مه گرفته است
پراكنده خواهد شد.
ميروسلاو هلوب - ترجمه پرويز دوايي

نگارستان
010002.jpg
ماتياس گرونوالد
مصلوب - ۱۵-۱۵۱۳ / ۳۰۷*۲۶۹ سانتي متر
موزه يونترلايندن/ كولمار
گرونوالد سبك كارش را از ابتدا براساس درخشش بي نظير رنگها بنيان گذاشت. موضوعات و فيگورهاي آثار گرونوالد بسيار قوي و رسا معرفي شده اند و نقاش كاملا مرهون شيوه هاي عقلاني و تصويري سده هاي مياني است.
گرونوالد در تابلوي «مصلوب»، مصلو ب ساختن مسيح(ع) را در شب نشان مي دهد و با ايجاد سه حس مهم، مرگ مسيح(ع)، بر روي صليب را تكان دهنده بيان مي كند. جسم بي جان مسيح كه خون از آن جاري است و بر اثر شكنجه تقريبا متلاشي شده با رنگ آميزي متمايل به سبز نقاشي شده است.
در سمت چپ تصوير و كنار صليب، مريم مجدليه در حالي كه دستهايش را به هم مي فشارد، در مقابل مسيح زانو زده و كنارش يوحنا است كه از مريم مقدس حمايت مي كند. در سمت ديگر صليب نيز، يحياي تعميددهنده نكات مربوط به مرگ مسيح را يادآوري مي كند.
براي مدت طولاني، گرونوالد به عنوان يك نقاش متفاوت در تاريخ هنر نقاشي مورد احترام قرار مي گرفت. او با رنگ آميزي دراماتيك خود به معرفي رنجهاي انساني و بيان رئاليسم قوي پرداخته است.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
دست هاي خالي
پدر دست خالي آمد و گفت: ميوه گران است؛ نه دست ما مي رسد بخريم نه دست همسايه هاي ما.
مادر گفت: غمي نيست، چند روز ديگر انگورهاي خانه مي رسد. بعد رفت و ساقه هاي رونده مو را به طرف خانه همسايه خم كرد.
پدر گفت: تو كه هر سال برايشان انگور مي بري؟!
مادر جواب داد: اين جوري هر وقت دلشان خواست مي چينند.
چند روز بعد در زدند، همسايه بود با ظرفي پر از انگور. آنها هم دستشان رسيده بود. پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
اتاق خواب در نيويورك
نيويورك: نيويورك شهري است كه هرگز خواب ندارد، اما يك شركت كوچك قصد تغيير اين وضعيت را دارد.به دور از هياهو، شلوغي و سروصداي خيابان هاي نيويورك و در طبقه بيست و چهارم ساختمان امپايراستيت، دفتر شركتي وجود دارد كه تنها يك ماه از عمرش مي گذرد.
در اتاق هاي اين شركت صندلي هاي بسيار راحتي به چشم مي خورد كه مراجعه كنندگان با پرداخت ۱۴ دلار قادر خواهند بود در فضايي آرام به مدت ۲۰ دقيقه چرت بزنند.در پايان ۲۰ دقيقه، نور اتاق به تدريج زياد شده و از طريق گوشي براي مشتري، موسيقي پخش مي شود.
به گفته صاحب اين شركت درصورتي كه شهروندان بيش از ۲۰ دقيقه چرت بزنند، در طول روز احساس كسالت و بي حوصلگي خواهند كرد.
سريع ترين پيرمرد ۱۰۰ ساله جهان
كيپ تاون: هفته گذشته در همين ستون نوشتيم كه يك پيرمرد ۱۰۰ ساله در آفريقاي جنوبي به عنوان سريع ترين انسان ۱۰۰ ساله در جهان معرفي شد اما چون زمان سنج الكترونيكي در حين ركوردشكني وي از كارافتاد، ركوردش به صورت رسمي ثبت نگرديد.اما پيرمرد دست بردار نبود چون روز شنبه اين هفته مسافت ۱۰۰ متر را طي ۸۶/۳۰ ثانيه طي كرد و اين بار به صورت رسمي عنوان سريعترين انسان ۱۰۰ ساله جهان را به خود اختصاص داد.البته وي هفته گذشته اين مسافت را طي ۷/۲۸ ثانيه طي كرده بود.ركورد قبلي متعلق به يك پيرمرد ۱۰۰ ساله استراليايي بود كه در سال ۲۰۰۲، مسافت ۱۰۰ متر را طي ۱۹/۳۶ ثانيه طي كرد.
پيرزن خوش شانس
بوستون: يك خدمتكار زن ۶۷ ساله در جريان يك مسابقه بخت آزمايي صاحب ۲۹۴ ميليون دلار شد.وي كه ۸ نوه دارد، دو سال قبل به عنوان خدمتكار دانشگاه ماسوچوست بازنشسته شد و از آن پس براي تأمين مخارج زندگي اش مجبور بود به نظافت خانه هاي مردم بپردازد.
او مي توانست جايزه را به صورت اقساط و يا يكجا دريافت كند كه تصميم گرفت با كسر ماليات، ۱۶۸ ميليون دلار را به صورت يكجا دريافت نمايد. او همچنين مي توانست هر سال ۱۱ ميليون دلار (طي ۲۶ سال) پول دريافت كند.
اين زن پس از دريافت جايزه نقدي اعلام كرد اين پول را صرف سفر و شركت در كلاس هاي گلف خواهد كرد.
ضرر گزارشگر
لندن: پيش از بازي دو تيم انگليس و پرتغال در چارچوب رقابت هاي فوتبال جام ملت هاي اروپا، بسياري از علاقه مندان به فوتبال در انگليس به بنگاه هاي شرط بندي مراجعه كرده و روي اولين اظهارنظر گزارشگر تلويزيوني اين بازي شرط بندي كردند.
گزارشگر اين ديدار، جان موتسون گزارشگر سرشناس فوتبال اين كشور بود كه اظهارنظرات كارشناسانه وي زبانزد خاص و عام است.در آن زمان از هر ۱۰ نفر، يك نفر پيش بيني كرده بود كه اولين اظهارنظر وي درمورد «وين روني» مهاجم جوان تيم انگليس و اظهارنظر بعدي وي درمورد «ديويد بكهام» خواهد بود.
اما از قضا، موتسون در دقيقه دوم بازي درمورد ضربات پنالتي اظهارنظر كرد و باتوجه به اينكه احتمال اولين اظهارنظر موتسون درمورد ضربات پنالتي يك به ۴۰ بود، بنگاه هاي شرط بندي انگليس ده ها هزار پوند زيان ديدند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۹ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه بانو: نمايشگاه تصاوير سه بعدي آثار مهتاب غزالي / تا ۲۶ تير / خيابان وليعصر، ضلع شمالي پارك ساعي، فرهنگسراي بانو / تلفن: ۸۷۸۹۸۹۷
* نگارخانه شفق: نمايشگاه عكس افق آثار فرنوش ذوالفقاري / ۲۲ تا ۳۰ تير / خيابان سيد جمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱ ، پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو / تلفن: ۸۷۱۸۸۴۹
* گالري ثالث: نمايشگاه نقاشي شاهين نوروزي / ۲۵ تير تا اول مرداد / خيابان كريمخان زند، بين ايرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۶۰ / تلفن: ۸۳۲۵۳۷۶
* گالري اثر: نمايشگاه نقاشي افشين پيرهاشمي / تا ۳۰ تير / خيابان ايرانشهر، كوي برفروشان، شماره ۱۳ / تلفن: ۸۳۲۶۶۸۹
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي هاي مه آسا بحري / تا ۲۵ تير / خيابان دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* گالري سيحون: نمايشگاه آثار طراحي و نقاشي عمران حميدي /۲۷ تير تا اول مرداد / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵

گل و گياه
استئوسپرموم
009999.jpg
نام علمي: Osteospermum Caulescens
خانواده: COMPOSITAE
اين گياه به بلندي ۱۰ و گستردگي ۶۰ سانتي متر مي رسد. داراي برگهاي سرنيزه اي شكل بوده و گلهاي سفيد آن اواخر بهار تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك سبك و غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و تهيه قلمه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |