دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۵ - Jul 12, 2004
وزير بهداشت اعلام كرد
نرخ رشد جمعيت ايران از ۳‎/۸ به ۱‎/۲ درصد كاهش يافته است
گروه اجتماعي: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در همايش «روز جهاني جمعيت» گفت: توسعه و برنامه ريزي بدون نگاه به جمعيت امكان پذير نيست.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر مسعود پزشكيان تصريح كرد: گسترش برنامه هاي تنظيم خانواده نيازمند عزم ملي است و رشد جمعيت بايد متناسب با منابع و امكانات طبيعي باشد در غيراين صورت با انفجار جمعيت مواجه خواهيم شد.
وزير بهداشت رشد بدون نگاه به منابع طبيعي را فاجعه جمعيتي خواند و افزود: فقر، گرسنگي، گسترش بيماري ها، رشد حاشيه نشيني و هزاران مشكل اجتماعي و اقتصادي ديگر از عوارض رشد بدون نگاه به منابع طبيعي است.
وي خاطرنشان كرد: رشد و توسعه به معناي ايجاد تناسب بين جمعيت و منابع طبيعي است و كشورهايي كه نتوانند اين تناسب را ايجاد كنند در واقع از توسعه فاصله گرفته اند.پزشكيان خاطرنشان كرد: تحديد مواليد از اولويت هاي وزارت بهداشت و درمان براي كنترل جمعيت است و علاوه بر اين اجراي برنامه هاي تنظيم خانواده در سطح گسترده و جلب مشاركت سازمانهاي بين المللي از ديگر سياستهاي اين وزارتخانه براي مهار جمعيت خواهد بود.
وزير بهداشت كنترل جمعيت را از مهمترين اولويت ها در ايران عنوان كرد و گفت: در اين جهت نرخ رشد جمعيت از ۸/۳ درصد به حدود ۲/۱ درصد كاهش يافته است.
دكتر پزشكيان افزود: وزارت بهداشت و درمان در طول سالهاي اخير با هماهنگي رهبران مذهبي و مسئولان سياسي كشور در راه كنترل جمعيت گام هاي موثري را برداشته است، اما بار سنگين مشكل جمعيت همچنان باقي است.
براساس اين گزارش، زهرا شجاعي، رئيس مركز امور مشاركت زنان درخصوص توانمندسازي و برنامه هاي مبارزه با خشونت عليه زنان در ايران گفت: دولت به توانمندسازي زنان نگاه ويژه داشته است و از همين رو شاهد هستيم موقعيت زنان در طول سالهاي دوره اصلاحات از جهات گوناگون بهبود يافته است.شجاعي افزود: از شاخص هاي بهبود موقعيت زنان مي توان به رشد ۶۳درصدي مديريت زنان، رشد ۳۸۰ درصدي مراكز آموزش فني و حرفه اي دختران، پذيرش تحصيلي ۹۷ درصد دختران لازم التعليم در مدارس و همچنين رشد ۷۰۰ درصدي بودجه زنان در سال ۱۳۸۲ اشاره كرد.
مشاور رئيس جمهوري در ادامه خشونت خانگي را از مهمترين موانع مشاركت و توانمندسازي زنان دانست و گفت: شايع ترين نوع خشونت عليه زنان، خشونت همسران در خانه است كه در اغلب موارد غيرقابل رويت است.
وي كاهش استاندارد زندگي زنان و كودكان، بي  خانماني، كاهش اعتماد به نفس و افزايش اضطراب در زنان را از هزينه هاي اجتماعي خشونت عليه زنان عنوان كرد.شجاعي ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه، دولت موظف به رفع هرگونه خشونت عليه زنان شده و يكي از مهمترين عامل اين خشونت در كشور ما جهل دوسويه است.
از سوي ديگر مدير كل سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت با اشاره به تولد سالانه ۲۰۰ هزار كودك ناخواسته در كشور گفت: تا كنون ۵/۴ ميليارد دلار از صندوق جمعيت ملل متحد براي روشهاي پيشگيري از بارداري در كشور صرف شده است.
به گزارش ايسنا دكتر بهرام دلاور ديروز در همايش روز جهاني جمعيت، با اشاره به شيوع ۲۵ درصدي بارداري ناخواسته در كشور، گفت: پيشگيري از هر بارداري ۷ ميليون تومان در منابع كشور صرفه جويي مي شود و كم شدن ۱۳ هزار نفر از گيرندگان خدمات رايگان كه به دليل كاهش اعتبارات در سال ۸۱ بوده بار مالي ۷۰ ميليارد توماني را به دنبال دارد كه در سال ۸۳ خود را نشان خواهد داد. وي افزود: صرف هزينه كمتر از يك ميليارد تومان ،صرفه جويي ۷۰ ميليارد توماني را به دنبال دارد و سياستگذاري تنظيم خانواده بر روي چند اصل مهم كاهش مرگ مادر و نوزاد، كاهش بارداريها در سنين پايين تر از ۱۸ سال و بالاتر از ۳۵ سال، كاهش بارداريهاي ناخواسته است.

تهراني ها در ازدواج و طلاق پيشتازند
009987.jpg
نرخ ازدواج و طلاق در سال  ۸۲ نسبت به سال  ۸۱ به ترتيب  ۶/۴ و  ۵۹/۷ درصد افزايش يافت.
به گزارش ايسنا، نرخ ازدواج در كشور طي سال  ۸۱ ،  ۶۵۰ هزار و ۹۶۰ مورد بوده كه اين رقم در سال  ۸۲، به  ۶۸۰ هزار و  ۹۳۴ فقره افزايش يافته است.
همچنين طلاق ثبت شده در كشور طي اين مدت از  ۶۷ هزار و  ۲۵۶ به  ۷۲ هزار و  ۳۵۹ مورد رسيده است.
بر اساس آمار سازمان ثبت احوال، بيشترين و كمترين نرخ طلاق طي سال گذشته به ترتيب با  ۲۰ هزار و  ۲۴۴ و  ۱۸۳ فقره در تهران و ايلام رخ داده است.همچنين بيشترين و كمترين نرخ ازدواج در كشور طي سال  ۸۲ در شهرهاي تهران و ايلام به ترتيب با  ۱۱۱ هزار و  ۱۵۱ و  ۴ هزار و  ۶۷۷ فقره گزارش شده است.
به گزارش ايسنا بيشترين رشد طلاق در سال  ۸۲ نسبت به سال پيش از آن با  ۱۸/۴۴ درصد مربوط به استان اصفهان و كمترين با  ۱۳/۲۲ درصد مربوط به استان ايلام بوده است.
آخرين آمار منتشره در خصوص طلاق و ازدواج در كشور همچنين حاكيست استانهاي كهكيلويه و بويراحمد و چهارمحال و بختياري به ترتيب داراي بيشترين و كمترين رشد ازدواج با  ۶۷/۱۶ و  ۱۴/۷ درصد بوده اند.
گفتني است نرخ ازدواج و طلاق شهري در شهر تهران طي سال گذشته به ترتيب  ۱۰۴ هزار و  ۹۴ و  ۱۹ هزار و  ۵۶۲ مورد و ميزان ازدواج و طلاق روستايي به ترتيب  ۷ هزار و  ۵۷ و  ۶۸۲ مورد بوده است.
به گزارش ايسنا بدين ترتيب نرخ رشد ازدواج و طلاق شهري و روستايي در پايتخت طي سال  ۸۲ نسبت به سال  ۸۱ به ترتيب  ۵/۳ و  ۱/۵ درصد افزايش نشان مي دهد.

از جمع ۱۵ هزار دانش آموز دبيرستان هاي كشور
بازگشت نخستين كاروان دانش آموزي حج عمره به كشور
009993.jpg
مكه مكرمه - عباس اسدي: از جمع ۱۵ هزار نفر دانش آموز دبيرستاني كه طي ۹۰ روز تابستان به سرزمين وحي مشرف مي شوند، نخستين كاروان ديروز طي مراسمي مكه مكرمه را به قصد ميهن اسلامي ترك كردند.
به گزارش خبرنگار ما هم اكنون دو هزار و ۴۰۰ دانش آموز دختر از مقطع دبيرستان در سرزمين وحي اعم از مكه و مدينه به سر مي برند كه نخستين كاروان ۱۰۵ نفري آن ها پس از زيارت حرمين شريفين و اجراي مناسك حج عمره ديروز به ايران بازگشتند.
خبرنگار همشهري در مكه مكرمه با چند تن از دانش آموزان پيرامون برپايي مراسم معنوي حج عمره پيش از ترك عربستان گفت و گو كرده است. نگار امين زاده كلاس دوم دبيرستان از شهرستان رفسنجان مي گويد: از اينكه توانستم در اين سن توفيق زيارت خانه خدا راپيدا كنم دردل از خدا و پدر و مادرم تشكر مي كنم و آرزو دارم اين توفيق نصيب ساير آرزومندان شود.
اما يك حس مرا آزار مي دهد و آن اينكه شماري از دوستانم به دليل ناتواني مالي امكان حضور در اين سفر را نيافتند.
مرجان غفار نايبي سوم دبيرستان از زنجان مي گويد: جذابيت زيارت خانه خدا پس از آن كه به حرم رسيدم صدچندان شد و پاهايم ياراي حركت نداشتند و لرزه براندامم افتاد، با خداي خود عهد كرده ام هيچ گاه از دايره عدل و انصاف خارج نشوم و رفتاري از خود بروز دهم كه تنها رضايت پروردگار در آن است.
حوريه كوهي مقدم سال دوم دبيرستان از تهران مي گويد: سعي صفا و مروه درس بزرگ براي امروز من و امثال من داشت و به من فهماند كه بدون تلاش و كوشش و فعاليت و جديت موفقيت نصيب كسي نمي شود. اگر كسي به دنبال پيروزي است بايد سختي را تحمل كند و صبورانه با پشتكار از اهدافي كه دارد، دفاع كند و از ناملايمات نهراسد.
فرشته پورنصر الله سال دوم دبيرستان از استان مازندران نيز مي گويد: رنج و مشقت حضرت زهرا(س) در سرزمين وحي و در شهر مدينه بزرگترين سند حقانيت اوست و ما بانوان اگر مي خواهيم راه حقيقت را دنبال كنيم الگويي سخت كوش تر، صبورتر، مومن تر و وفادارتر از حضرت زهراي مرضيه در تاريخ اسلام نمي توانيم بيابيم.
زهرا رضايي سال دوم هنرستان از تهران مي گويد: زيارت خانه خدا به لطف موافقت و همت والدينم برايم ميسر شد و در دل براي آن ها دعا مي كنم، اما اين زيارت زماني لذت بخش تر مي شود كه ساير همكلاسي هايم مي توانستند در اين آئين  الهي شركت كنند، لذا از مسئولان تقاضا دارم شرايطي را فراهم آورند كه ساير دانش آموزاني كه از تمكن مالي برخوردار نيستند بتوانند در اين مراسم حضور يابند. به نظر مي رسد حال كه مديريت شهري تهران در دوه جديد در اين گونه اقدامات پيشتاز شده و تسهيلاتي را براي چنين امور مشابهي پيش بيني كرده است براي امكان زيارت ساير دانش آموزان نيز بسترسازي كند و دعاي خير آن ها را بدرقه فعاليت خود سازد.
اعظم يوسفي دوم دبيرستان از كرمان نيز مي گويد: طواف خانه خدا ارتباط بنده عاصي با خداي كريم است و عشق را براي بندگي متجلي مي سازد و از آن ها كه عاشقند و دل در گرو يار دارند، بايد دل را به معشوق بسپارند و اين چيزي است كه در طواف خانه خدا به دست آورديم و حال كه به سرزمين پدري بازمي گرديم، با خداي خود عهد مي بنديم كه ديگر جز رضايت او و آفريدگان او كاري نكنيم.
شايان ذكر است طي ۹۰ روز تابستان ۱۵ هزار دانش  آموز دبيرستاني از سراسر كشور به زيارت خانه خدا مي آيند كه از اين ميان هفت هزار و ۵۰۰ نفر دختر در ۴۵ روز نخست تابستان و هفت هزار و ۵۰۰ نفر پسر در ۴۵ روز دوم فصل تابستان به سرزمين وحي مي آيند، هر كاروان دانش آموزي را يك روحاني، يك مدير راهنما و يك معاون و هر گروه ۲۰ نفره را يك مربي از آموزش و پرورش همراهي مي كنند.

برخي از مشمولان وظيفه عمومي از تسهيلات مصوب مقام معظم رهبري برخوردار مي شوند
برخي  از مشمولان  وظيفه  عمومي از تسهيلات  ويژه اي  به  مناسبت  بزرگداشت  «يوم الله  ۲۳ تيرماه » كه  به  تصويب  مقام  معظم  رهبري  و فرماندهي  كل  قوا رسيد، برخوردار مي شوند.
سرتيپ  پاسدار «موسي  كمالي »، مديرمشمولان  ستاد كل  نيروهاي  مسلح ، با اعلام  اين  مطلب ، گفت :  اين تسهيلات  به مناسبت  بزرگداشت  يوم الله  ۲۳ تيرماه ، روز حماسه بزرگ  ملت  مسلمان  ايران  در ميثاق  با ولايت ، در نظر گرفته  شده  است .
سرتيپ كمالي  در نمابري  كه  روز يكشنبه  نسخه اي  از آن به  ايرنا ارسال شد،افزود: اين  تسهيلات ، معافيت  قهرمانان  ملي ، شاگردان  ممتاز كنكور سراسري ،المپيادهاي  بين المللي ، ايثارگران ، امداد جويان  از خدمت  سربازي  و نيزتعويق  اعزام  مشمولان  ديپلم  را شامل  مي شود.كمالي  گفت  كه  جزييات  اين  تسهيلات  روز سه شنبه  همزمان  با سالروز «ميثاق با ولايت » به  اطلاع  هموطنان  خواهد رسيد.

كنفرانس بين المللي مبارزه با ايدز آغاز شد
پانزدهمين كنفرانس بين المللي مبارزه با بيماري « ايدز» كه به مدت شش روز در بانكوك پايتخت تايلند برگزار مي شودبا شركت ۲۰ هزار كارشناس و متخصصان علوم پزشكي آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر،دبير كل سازمان ملل با شركت در اين كنفرانس خواستار تلاش جدي و گسترده تمام كشورهاي جهان با بيماري ايدز شد. عنان خواستار مبارزه خاص و گسترده مقامات كشورهايي شد كه اين بيماري در آن كشورها نفوذ بيشتري داشته است.از زمان آغاز نفوذ بيماري ايدز براي اولين بار در سال ۱۹۸۱ در ميان همجنس بازان آمريكا تاكنون بيش از ۲۰ ميليون بيمار مبتلا به ويروس HIV بر اثر ابتلا به بيماري ايدز مرده اند.
به گزارش سازمان بهداشت جهاني اكنون نيز در حدود ۳۸ ميليون بيمار مبتلا به ايدز در سراسر جهان زندگي مي كنند كه اكثراً به خاطر از بين رفتن مقاومت سيستم دفاعي بدنشان در برابر بيماري ها، بدن آنها بستر مناسبي براي ابتلا به بيماريهاي نظير سل، سرطان و ديگر ناراحتي هاي ريوي و دستگاه تنفس است.
در اين كنفرانس آخرين تحقيقات و پروژه هاي پزشكي براي بررسي آخرين راه هاي پيشگيري و مبارزه با اين بيماري و علائم بروز اين بيماري ارائه مي شود. « نلسون ماندلا» رئيس جمهور سابق آفريقاي جنوبي نيز از ميهمانان اين كنفرانس است.

معاون امور پشتيباني و امور مجلس سازمان بهزيستي اعلام كرد:
برنامه هاي بهزيستي براي مهار آسيب هاي اجتماعي
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: عليرغم تلاشها و فعاليتهايي كه در جهت كاهش مشكلات اجتماعي صورت مي گيرد يكي از معضلات كنوني كشور نگراني از روند رو به رشد آمار آسيبهاي اجتماعي است.
به گزارش خبرنگار همشهري: علي اصغر كارانديش معاون پشتيباني و امور مجلس سازمان بهزيستي ضمن اعلام اين مطلب در نشست مطبوعاتي در آستانه هفته بهزيستي در مورد برنامه هاي سازمان بهزيستي براي مهار آسيب هاي اجتماعي گفت: در مورد زنان سرپرست خانوار حداكثر دريافتي كه وجود داشت ۲۳ هزار تومان بود. اما در سال اول برنامه توسعه چهارم معادل ۴۰ درصد حداقل حقوق كاركنان دولت بايد به آنها پرداخت شود. همچنين در ساماندهي و توانمندسازي زنان سرپرست خانوار، نوعي تغيير نگرش از سياست هاي حمايتي به سمت اشتغال و توانمندسازي بوجود آمده كه براساس آن حداكثر تا ۶ ماه اول برنامه چهارم طرح توانمندسازي زنان سرپرست خانوار جهت تصويب و اجرا مي بايست ارائه شود.
مهندس كارانديش همچنين گفت: دو اقدام بسيار مثبتي كه مورد توجه مجلس و شوراي نگهبان و دولت قرار گرفته ، يكي طرح جامع حمايت از حقوق معلولان بود كه به تصويب رسيد و ديگري طرح تشكيل شوراي ملي سالمندان است.
معاون پشتيباني و امور مجلس بهزيستي همچنين گفت: اقدامات زيربنايي در ارتباط با حل مشكلات اجتماعي صورت گرفته، اما اعتبارات اجتماعي افزايش قابل توجهي نداشته است.
حداكثر افزايش بودجه بهزيستي از سال ۸۲ به ۸۳ ۹، درصد بوده به همين دليل در طي اين مدت برخي از برنامه هاي ما به علت افزايش هزينه ها رشد منفي داشته بطوري كه نه تنها نمي توانيم افراد قبلي را تحت پوشش قرار دهيم، بلكه در مورد افراد جديدي كه نيازمند كمك هستند هم هيچگونه اقدامي نمي توانيم انجام دهيم.وي در ادامه افزود: مشكل ديگري كه در ارتباط با معلولين و مددجويان وجود دارد، تهيه دفترچه هاي خدمات درماني است.
در سال ۸۱ ، ۵۰۲ هزار دفترچه خدمات درماني در اختيار مددجويان قرار گرفت. در سال ۸۲، به دليل كمبود اعتبارات ۴۲۰ هزار دفترچه صادر شد و امسال تنها قادر هستيم، تعداد ۳۷۰ هزار معلول و مددجو را پوشش دهيم و متأسفانه در بعضي استانها دفترچه هاي درماني تقريبا ۱۴۰ هزار مددجو و معلول بايد پس گرفته شود.
كارانديش در مورد مراكز غيردولتي كه با بهزيستي همكاري دارند، گفت: يكي از اقدامات مثبتي كه در برنامه سوم انجام شده واگذاري برخي از امور بهزيستي به مراكز غيردولتي بود اما در ارتباط با اين مراكز نيز با كمبود بودجه اي معادل ۴ ميليارد تومان مواجه هستيم. كه اگر موفق به تأمين آن نشويم و همكاري و مشاركتهاي مردمي پاسخگو نباشد. به ناچار منجر به تعطيلي برخي از اين مراكز خواهد شد.
معاون امور مجلس بهزيستي در ارتباط با جايگاه بهزيستي در وزارت رفاه گفت: تشكيل وزارت رفاه به معناي ادغام سازمانهاي امدادي و حمايتي نيست بلكه، تجميع اين سازمانهاست و هيچكدام به لحاظ ماهيت حقوقي تغييري نخواهند كرد. بلكه نقش وزير و وزارت در جهت سياستگذاري دستگاههاي ذي ربط خواهد بود.
وي در ادامه افزود: به مناسبت هفته بهزيستي برنامه هاي مختلفي تهيه شده كه هر روز اختصاص به موضوع خاصي خواهد داشت و از نظرات مسئولين محترم، در اين خصوص بهره خواهيم برد. همچنين پروژه هاي مختلفي شامل ۱۶ پروژه در خراسان، ۲۸ پروژه در تهران و ۵ پروژه در سمنان به بهره برداري خواهد رسيد.

سازمان تأمين اجتماعي پرداخت هزينه اورتز و پروتز را افزايش مي دهد
خبرگزاري فارس: مدير كل فني بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي گفت: مصوبه افزايش پرداخت هزينه اروتز و پروتز تنظيم شده است كه به زودي به واحدهاي اجرايي ابلاغ مي شود.
حسين كاظميان در گفتگو با خبرگزاري فارس ميزان افزايش اين هزينه ها را در مجموع ۳۰ درصد عنوان كرد كه در برخي موارد به حداقل ۱۰ درصد و حداكثر۱۰۰ درصد هم مي رسد.
وي در خصوص تسهيلاتي كه در اين مصوبه به آنها اشاره شده است اظهار داشت: در گذشته صحت بعضي از اقلام بايد توسط پزشك معتمد تاييد مي شد كه با اين مصوبه ديگر نيازي به تاييد پزشك معتمد نيست و ديگر اين كه در برخي موارد كه پروتز ها قابل تكرار بودند مثل عينك و دست، دندان كه تنها در يك مورد هزينه پرداخت مي شد با اين مصوبه هزينه چندباره آن نيز توسط بيمه پرداخت مي شود.
مدير كل فني بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي همچنين در اين گفتگو با اشاره به پرداخت هزينه كفن ودفن بيمه شدگان اظهار داشت: با توجه به اين كه بيمه شدگان مزدبگير در شهرهاي پرجمعيت و يا كم جمعيت متحمل هزينه هاي متفاوتي هستند لذا تعرفه  پرداخت هزينه كفن و دفن متفاوت است. كاظميان در ادامه افزود: سازمان تأمين اجتماعي بابت فوت بيمه شده در شهرهاي بالاي ۵۰۰ هزار نفر جمعيت، ۱۰۰ هزار تومان و شهرهاي كمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعيت، ۷۵ هزار تومان مي پردازد.
وي با تصريح اين كه يكي از موارد تفاوت بين بيمه شدگان مزد بگير و انواع بيمه شدگان پرداخت هزينه كفن و دفن است اذعان داشت: چون در حق سرانه اي كه از بيمه شدگان ديگر دريافت مي شود چنين هزينه اي پيش  بيني نشده است، پرداخت هزينه كفن و دفن هم شامل آنها نمي شود.
مدير كل فني بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي در خصوص رقم پايين پرداخت هزينه كفن و دفن توسط سازمان تأمين اجتماعي تأكيدكرد: اين طرح با توجه به سير صعودي هزينه ها نيازمند بازنگري است.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |