يكشنبه ۲۸ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۱ - Jul 18, 2004
نور قلب
امام صادق (ع): چون در طلب نور و روشني براي قلب برخاستم، آن را در انديشيدن و گريستن يافتم.
(مستدرك۲/۳۵۷)
امروز با حافظ
به يادگار بماني كه بوي او داري
صبا، تو نكهت آن زلف مشك بو داري
توان به دست تو دادن گرش نكو داري
دلم كه گوهر اسرار حسن و عشق در اوست
واكنش اتحاديه تهيه كنندگان به پخش فيلم هاي ايراني در شبكه هاي خارجي
سخنگوي اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران تصريح كرد: فيلم هاي ايراني براي مبارزه با سرقت و نمايش  غيرقانوني در خارج از كشور، كپي رايت مي شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران، سيد غلامرضا موسوي همچنين گفت: در پي تأسيس شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان، نمايش هاي غيرقانوني فيلم هاي ايراني در برخي از اين شبكه ها كه ظاهراً تابع هيچ ضابطه اي، حتي ضوابط اخلاقي و حفظ مالكيت فيلم نيستند، افزايش يافته است.
اين نمايش از دو گروه شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان صورت مي گيرد، يك گروه شبكه هايي هستند كه ضد نظام جمهوري اسلامي تبليغ مي كنند و گروه دوم شبكه هايي هستند كه ظاهراً به قصد غيرسياسي اما با هدف تجاري، تأسيس و راه اندازي شده اند.
موسوي اظهار داشت: اين شبكه ها در پي راه يابي فيلم ها به شبكه ويدئويي كشور، با دريافت يك نسخه از اين ويدئوها از ايران به پخش فيلم هاي ايراني برخلاف قوانين محل پخش فرستنده خود اقدام مي كنند.
سخنگوي اتحاديه تهيه كنندگان خاطرنشان كرد: يكي از راهكارهاي معمول مبارزه با برخي از مديران اين شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان كه فيلم هاي ايراني را بدون دريافت مجوز از صاحبان فيلم و تهيه كنندگان آنها نمايش مي دهند، كپي رايت و سپس شكايت به دادگاه هاي محل وقوع جرم است.
وي افزود: بدين سبب در پي مذاكراتي كه با مهدي يزداني مديرعامل موسسه رسانه هاي تصويري انجام شد، بزودي از طريق كپي رايت فيلم هاي ايراني، امكان شكايت از اين شبكه هاي ماهواره اي فراهم خواهد شد. موسوي تأكيد كرد: در همين زمينه مسئولان قوه قضائيه در تهران نيز شعبه اي را براي دريافت شكايت همكاران تهيه كننده در ايران تدارك ديده اند كه تعدادي شكايت به اين دادگاه ارجاع شده و در حال طي مراحل قانوني است. سخنگوي اتحاديه افزود: تهيه كنندگان و دست اندركاران سينماي ايران از مردم و هموطنان بخصوص در آمريكا و اروپا انتظار دارند كه به نمايش غيرقانوني اين فيلم ها اعتراض كنند. اين اعتراض ها باعث خواهد شد تا اين شبكه ها به خاطر احترام يا تظاهر به احترام به تماشاگران خود، دست از اين روش غيرقانوني بردارند.
موسوي اضافه كرد: به زودي كپي رايت كليه فيلم ها از طريق يك كشور ثالث آغاز خواهد شد و موسسه رسانه هاي تصويري پس از كپي رايت، در صورت تكرار اين اقدامات غيرفرهنگي و غيرقانوني توسط شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان، آنها را به دادگاه خواهد كشاند.
سخنگوي اتحاديه تهيه كنندگان افزود: اقدامات غيرقانوني پخش فيلم هاي ايراني در شرايطي صورت مي گيرد كه ايران علي رغم نپيوستن به قانون كپي رايت، عملاً آنرا در داخل كشور و به خاطر احترام به حق مالكيت صاحبان فيلم هاي خارجي رعايت مي كند و هيچ فيلم خارجي بدون خريد رايت در سينما هاي كشور و شبكه هاي ويدئويي به نمايش در نمي آيد.

در بندرانزلي معرفي شدند
برگزيدگان جشنواره فيلم هاي ۱۰۱ ثانيه اي
جشنواره  فيلم هاي  ۱۰۱ ثانيه اي  با شركت  ۱۴ فيلم  از دفاتر انجمن  سينماي  جوان  سراسر كشور جمعه  شب  در سينماي  ايران  شهرستان  بندرانزلي  برگزار شد.
در پايان  اين  جشنواره ، هيات  داوران  جشنواره ، فيلمهاي  «ملودي  عشق » به  كارگرداني  اكبر جادرسينه  از دفتر كرمانشاه ، «سه  نقطه»  كار محمد يوسف راد از دفتر انزلي  و قصه  بابا بزي  كار «حامد پورجمشيديان»  از دفتر انزلي  را به  ترتيب  به  عنوان  فيلم هاي  برتر جشنواره  انتخاب  كردند.
همچنين  فيلم  «سه  نقطه»  از طرف  تماشاگران  به  عنوان  بهترين  فيلم  شناخته  شد. به  برگزيدگان  اين  جشنواره  از سوي  هيات  داوري  لوح  تقدير و سكه  بهار آزادي  اهداء شد.
در اين  جشنواره  اداره  ارشاد اسلامي ، فرمانداري ، نماينده  و شوراي  اسلامي  شهر انزلي  نيز فيلم هايي  را به  انتخاب  خود برگزيدند و جوايزي  نيز به  آنها اهدا شد.
در پايان  اين  جشنواره  كه  با استقبال  خوب  مردم  روبرو شد نمايش  محرمانه  كار « هادي  مقصودي  كهن»  با بازي  مسعود موذن  اجرا شد. داوري  اين  جشنواره  را نادر شيخ  الاسلام  رئيس  سينماي  جوانان  طالش ، فريدون  بحرپيما و بهزاد رسول  زاده  مدرسان  انجمن  سينماي  جوان  استان  گيلان  بر عهده  داشتند.

تهيه دايرة المعارف دفاع مقدس در آبادان
دايرة المعارف  دفاع  مقدس  در آبادان  در حال  تهيه  است .
مدير حوزه  هنري  آبادان  گفت:   اين  دايرة المعارف  شامل  اطلاعات ، آمار و عكسهاي  دوران  دفاع  مقدس  است  كه  اطلاعات  مربوط به  بخش  ادبيات  آن در حال  جمع آوري  است .
آقاي  ارشدي  راه  اندازي  دو باغ  هنر به  نام  شهيد آويني  و رهبر و راه اندازي  دانشگاه  علمي كاربردي  سوره  در رشته هاي  طراحي  و دوخت ، گرافيك  و نقاشي  با ۳۳۰ دانشجو را از فعاليتهاي  حوزه  هنري  آبادان  اعلام  كرد.
وي  كسب  مقام  نخست  بازيگري  مرد دهمين  جشنواره  سراسري  سوره  در سال  ۷۹، مقام  سوم  جشنواره  سراسري  پانتوميم  در سال  ۷۹ و مقام  نخست  بازيگري  زن  جشنواره  تئاتر منطقه اي  تبريز در سال  ۸۲ را از موفقيت  هاي   اين  حوزه هنري  اعلام  كرد.

تئاتر دفاع مقدس نياز به بازنگري دارد
تئاتر دفاع مقدس متعلق به هيچ جناحي نيست و تمام جناح ها بايد براي رشد اين تئاتر تلاش كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر دكتر مهدي پوررضاييان كه چندي پيش از مديريت تئاتر حوزه هنري استعفا كرد، با بيان اين مطلب به روابط عمومي يازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس گفت: تئاتر دفاع مقدس نيازمند يك بازنگري اساسي است و تمام نهادها و ارگان هاي مختلف بايد براي رشد و اعتلاي اين تئاتر بكوشند.
عضو هيات بازبيني يازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس ادامه داد: تاكنون حدود ۷۰ نمايش را به همراه اعضاي گروه بازبيني، تماشا كرده ايم و كار ارزيابي اين نمايش ها هم به زودي پايان مي يابد.
وي مشكل عمده نمايش هاي دفاع مقدس را ضعف كيفي نمايشنامه دانست و خاطرنشان كرد: مسئولان جشنواره تئاتر دفاع مقدس بايد با ايجاد فاصله هاي زماني به نويسندگان جوان فرصت دهند تا با ارايه راه حل هايي تازه و بكر در مضمون تئاتر دفاع مقدس حركتي جديد را آغاز كنند.
پوررضاييان تصريح كرد: البته بايد مراقب بود تا اين فاصله هاي زماني باعث افتها و آفتهاي مضموني در آثار تئاتر دفاع مقدس نشود.

آثار ۱۶ آهنگساز در گزيده موسيقي فيلم ۲۵ سال سينماي ايران
موزه سينما كه پيش از اين مجموعه اي از صداهاي دوبلورهاي صاحب نام را در قالب CD انتشار داده بود مجموعه گزيده موسيقي فيلم ۲۵ سال سينماي ايران كه آثار ۱۶ آهنگساز برجسته كشور را در بر مي گيرد را نيز به بازار عرضه كرده است.
به گزارش مهر، مرتضي حنانه (طهران روزگار قديم)، بابك بيات (عروس)، ناصر چشم آذر (قارچ سمي)، محمد رضا عليقلي (اين جا چراغي روشن است)، احمد پژمان (خانه اي روي آب)، كامبيز روشن روان (گلهاي داودي)، حسين عليزاده (زماني براي مستي اسب ها)، فريبرز لاچيني (دندان مار)، كارن همايونفر (رنگ شب)، پيمان يزدانيان (از كنار هم مي گذريم)، عليرضا كهن ديري (سينما سينماست)، سعيد انصاري (مرد كوچك)، فريدون ناصري (ناخدا خورشيد)، پيروز ارجمند (خواب سفيد)، سيد محمد ميرزماني (شوكران) و ناصر شكرايي (موشك كاغذي)، آهنگسازاني هستند كه با اهداي آثار خود زمينه جمع آوري گزيده موسيقي فيلم را فراهم كردند.
دفترچه راهنماي ضميمه اين مجموعه به صورت مكتوب در ۱۸ صفحه، اطلاعاتي پيرامون اين هنرمندان را در خود جاي داده است.
عزيز ساعتي مجري اين طرح است و محمد رضا عليقلي تدوين آن را انجام داده است.
امير اثباتي طراحي جلد و يوريك كريم مسيحي صفحه آرايي گزيده موسيقي فيلم ۲۵ سال سينماي ايران را برعهده داشته اند. اين لوح فشرده در محل موزه سينما به علاقمندان عرضه مي شود.

قطعه زمستاني در جشنواره كودك هنگ كنگ
فيلم قطعه زمستاني در جشنواره فيلم كودك كارناوال هنگ كنگ به نمايش درمي آيد.
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، فيلم سينمايي قطعه زمستاني ساخته فرهاد مهرانفر كه در جشنواره هاي معتبر شركت كرده و جوايز ارزشمند از جمله جايزه وحدت انجمن بلاد دانر پنجاهمين جشنواره فيلم سن سباستين، جايزه اول جشنواره سينه جونيور و جايزه ويژه هيأت داوران جشنواره فيلم ستوبال - فسترويا و جايزه جشنواره فيلم المپيا دريافت كرده است. از سوي بنياد در جشنواره فيلم كودك كارناوال كه از ۲۷ تير تا ۷ شهريور ماه سال جاري به شكل گردشي در هنگ كنگ در كشور چين برگزار مي شود شركت مي كند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
مشكل آمريكا براي يافتن افراد متقاضي استخدام در ارتش
از تعدد آگهي هاي استخدام براي ارتش آمريكا و گزارش هاي ديگر چنين بر مي آيد كه به ميزان لازم، داوطلب براي اين كار يافت نمي شود. در جايي كه دستمزد يك لوله كش (پلامر) هرساعت ۶۵ دلار باشد و براي پنچرگيري يك تاير ۱۲ دلار دريافت كنند، كمتر كسي براي دستمزد سالانه ۲۰ هزار دلار و يا كمي بيشتر داوطلب استخدام در ارتش آمريكا مي شود كه دائماً در گوشه و كنار جهان در حال انجام ماموريت و جنگ و جدال است. در اين شرايط خارجيان تشويق به استخدام مي شوند. از ۲۰۰ سال پيش استخدام آمريكايي در ارتش كشورهاي ديگر ممنوع شده ولي خارجيان مي توانند به استخدام در ارتش آمريكا درآيند. اخيراً، پس از درگيري آمريكا در افغانستان و عراق براي استخدام خارجيان مزاياي بيشتري در نظر گرفته شده است كه «آدلينا آنتوني» و «كورال لوپز مارسلو» در مقالاتي كه در روزنامه هاي آمريكا انتشار يافته به شرح آن پرداخته اند. آدلينا در مقاله خود كه در شماره ۱۷ ژوئيه (ديروز) انتشار يافت نوشته است: ارتش آمريكا با وعده اعطاي تابعيت و نيز كمك هزينه تحصيلي و مزاياي ديگر، مردم آمريكاي لاتين را ترغيب به استخدام در واحدهاي خود مي كند. آدلينا نوشته است كه برخي از همين لاتين ها پس از رفتن به عراق و مشاهده مقاومت و حملات غير منظم، با وجود فقر و نياز به تابعيت آمريكا حاضر نيستند كه براي بار دوم به آن كشور (عراق) بازگردند.جورج ماريسكال استاد دانشگاه كاليفرنيا شعبه سن دياگو كه در اين زمينه بررسي كرده نوشته است: مزايا و وعده هاي تازه به ويژه تبعه شدن، باعث شده است كه هرماه به جاي ۳۰۰ جوان لاتين، بيش از ۱۳۰۰ تن از اين جوانان داوطلب استخدام در ارتش آمريكا شوند. از دو سال پيش، دوره انتظار براي تبعه شدن براي كساني كه به استخدام ارتش آمريكا در آيند كوتاهتر شده است. براي تشويق لاتين ها به استخدام در ارتش آمريكا، ماموران استخدام تا مكزيك و كانادا هم مي روند.كورال لوپز مارسلو نوشته است كه با همه فقر و نياز، لاتين ها از زماني كه بازگرداندن تابوت هاي حاوي اجساد نظاميان افزايش يافته تغيير نظر داده و آن وعده ها و مزايا برايشان بي معنا شده است. البته تاثير انتشار عكس هاي شكنجه در زندان ابوغريب را هم نبايد از نظر دور داشت و به همين سبب است كه وزارت دفاع آمريكا از ذخيره ها كه داراي كسب و كار و خانواده هستند و سني از آنان گذشته است براي مأموريت عراق استفاده مي كند.
مرگ «خبرگيري»
سالنماي جهاني «مس ميديا (رسانه ها)» در باره تحولات اين حرفه در آخرين شماره خود (سال ۲۰۰۳) مسئله بزرگ رسانه ها را از ياد بردن «خبرگيري» و متكي شدن بيش از گذشته به آژانسهاي خبري (خبرگزاري ها) قلمداد كرده و نوشته است كه عوامل رسانه ها به جاي رفتن و كاويدن و يافتن خبر، مي نشينند و قهوه مي نوشند تا خبر نزد آنان بيايد و به دستشان برسد و با اين ضعف، انتظار فروش و يافتن مخاطب تازه هم دارند. خبري كه از راه جستجوي مستقل به دست نيايد، كامل و بي طرفانه نخواهد بود و تنها شامل گوشه كوچكي از امور جامعه مي شود كه آژانس خبري در آن ذي نفع است و بنابراين، بسياري از ابتكارها، شاهكارها، فعاليت ها، دشواري ها و... از نظر جامعه پنهان مي ماند.
تفسيرهايي در مورد عراق
در اين روز در سال ۱۹۷۹ حسن البكر از رياست جمهوري عراق كناره گيري كرد و صدام حسين، معاون او بر جايش نشست و سمت دبير كل حزب بعث، و رئيس شوراي عالي انقلاب عراق را هم بر عهده گرفت و به اين ترتيب تا سال گذشته كه توسط ارتش آمريكا بركنار شد ۲۴ سال بر عراق حكومت كرد. وي از ژوئن ۱۹۶۸ كه حزب بعث منحصراً زمام امور عراق را به دست گرفت حكمران اصلي عراق بود. صدام در زمان البكر معاون او بود. بسياري از روزنامه ها در اين دو روزه تفسيرهاي خود را به حكومت ۳۵ ساله حزب سوسياليستي بعث بر عراق اختصاص داده و سئوال كرده اند كه آيا خارج ساختن كامل و سريع جامعه عراق به ويژه نسل تحصيلكرده از تفكر و روش بعثي امكان پذير است؟ آنها نوشته اند كه بايد توجه داشت عراقي ها روس و اسلاو نيستند، مردمي عاطفي و داراي ثبات قدم بيشتري هستند.
رسانه هايي كه در اين زمينه مطلب نوشته اند انفجارهاي پرتلفات چند روز اخير عراق را به حساب سالگرد روي كار آمدن صدام حسين گذارده و نوشته اند كه هدف قرار دادن سازمانها و مقامات دولت موقت عراق و كمتر از گذشته سراغ نظاميان آمريكايي رفتن پيامي است به دولت آمريكا كه به سران اين دولت بفهمانند كه آنان زير بار دولت دست نشانده و تبعيدي هاي بازگشته نمي روند. برخي از روزنامه هاي اروپا از روش رسانه هاي آمريكايي كه «اياد علاوي» را در گزارش هاي خود رهبر عراق ذكر مي كنند انتقاد كرده و نوشته اند كه در جهان، همه مي دانند كه علاوي از سوي دولت آمريكا و به خواست اين دولت نخست وزير دولت انتقالي شده است و از رابطه طولاني او با سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا باخبرند. يكي از اين روزنامه ها عكسي را در صفحه اول خود چاپ كرده كه علاوي را در حال بازديد از يك صحنه انفجار انتحاري پرتلفات در مركز بغداد كه سه روز پيش روي داد نشان مي دهد. اين روزنامه در زير عكس كه نشان مي دهد همه محافظان علاوي خارجي و با موي روشن هستند نوشته است: چرا نخست وزير به پليس عراقي اعتماد ندارد و محافظان او را پيمانكاران خارجي با موي روشن و چشمان آبي تشكيل مي دهند؟ او حتي فراموش كرده كه به آنان بگويد كلاه برسر بگذارند تا خارجي بودنشان از رنگ مويشان آشكار نشود.
فيليپين جان تبعه اش را فداي سياست نكرد
رسانه هاي كشورهاي در حال رشد به تمجيد از دولت فيليپين پرداخته اند كه تسليم نظر آمريكا، استراليا و ساير متحدان آمريكا نشد و به خواست مردم خود اعتناء كرد و براي نجات جان «آنجلو دلا كروز» راننده فيليپيني ۴۶ ساله و پدر هشت فرزند دستور خروج سربازانش را از عراق داد. اين رسانه ها نوشته اند كه دولت مانيل نشان داد كه جان اتباع خود را فداي سياست نمي كند. هفت ميليون فيليپيني در خارج از كشور خود كار مي كنند كه اگر آنجلو به قتل مي رسيد در روحيه آنان تاثير منفي و نامطلوب مي گذارد. فيليپين از راه صدور كارگر به خارج، هر سال بيش از هشت ميليارد دلار درآمد دارد. تاكنون اسپانيا، دومينيكن، هندوراس و نيكاراگوئه نظاميان خود را از عراق خارج ساخته و تايلند، نروژ و نيوزيلند آماده خارج ساختن هستند.اما بلغارستان به گردن زده شدن يك راننده غير نظامي اش كه براي كسب معاش به عراق رفته بود و جسد بدون سر او از دجله گرفته شده است اعتنا نكرد.

پاسخ به پرسش پزشكي
دشواري لثه ها
دكتر روزنفلد در پاسخ به سئوالي در باره بيماري لثه گفته است كه اين دشواري سريعاً بايد از طريق جراحي لثه ها و يا راه هاي ديگر حل شود. قرص عصاره جگر در مواردي براي درمان بيماري لثه مفيد است. در هرحال چه پيش از جراحي و يا بعد از آن بايد منظماً دندان ها را مسواك و مخصوصاً نخ كشيد و لاي آنها را تميز كرد. تميز كردن لثه با ابزارهاي تازه و ارزان امكان پذير شده است.

برگي از تاريخ
اظهارات تاريخي ماندلا
۱۸ ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر اظهارات ماندلا كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۴۶۵ پيش از ميلاد نخستين رژه سربازان ايران در شوش و تخت جمشيد با لباس و سلاح متحدالشكل. در سال۱۹۲۰ انتشار كتاب «مطالعه دمكراسي» تاليف جيمز برايس كه در آن حرفه اي شدن سمت هاي انتخابي رد شده است. در سال ۱۳۰۳ هجري قتل معاون كنسول آمريكا درتهران. در سال ۱۳۰۵ هجري خودكشي سپهسالار تنكابني نخست وزير اسبق در ۸۴ سالگي با شليك گلوله. در سال ۱۳۰۹هجري كشته شدن اسماعيل آقا سميتقو در اشنويه به دست لشكر آذربايجان. در سال ۱۳۳۶ هجري اعلام اين مطلب از سوي دكتر اقبال كه سياست خارجي در دست رئيس كشور (شاه) است نه رئيس دولت (نخست وزير) و در سال ۱۹۸۸ موافقت ايران با آتش بس شوراي امنيت به منظور پايان يافتن جنگ هشت ساله.
اينك اظهارات ماندلا به عنوان برگ امروز: ۱۸ ژوئيه زادروز نلسون ماندلا، مرد محبوب همه ملت هاست. وي در اين روز در سال ۱۹۱۸ به دنيا آمد و به خاطر هدف و معتقداتش ۲۷ سال از عمر خود را در زندان بسر برد. جهانيان هرگز اين اظهارات او را، در جلسه بيستم آوريل سال ۱۹۶۴ دادگاهي كه محكومش كرد، از ياد نمي برند كه گفت: من بر ضد تبعيض هستم، خواه اين تبعيض از جانب سفيد اعمال شود و يا سياه ـ در اين گوشه از دنيا باشد و يا آن گوشه. من خواهان وجود جوامع آزاد و دمكراتيك هستم كه مردم در اين جوامع با داشتن رفاه و امنيت و برخورداري از شادي و فرصت هاي مساوي، هماهنگ و صميمانه با يكديگر زندگي كنند و براي تحقق اين وضعيت، تا پايان عمر مبارزه خواهم كرد و آماده ام جانم را در اين راه فدا كنم.
www.iranianshistoryonthisday.com

نگارستان
010428.jpg
كاراواجيو
باكوس - رنگ روغن روي چوب - ۸۵*۹۴ سانتي متر
گالري دگلي يوفيزي / فلورانس
كاراواجيو شخصيتي خشن و تندخو داشت و زندگي پرحادثه اي را گذراند. او با شركت در جنگها، دوئل ها، ارتكاب قتل، به زندان افتادن و فرارهاي مكرر زندگي اش را پشت سر گذاشت. اما با وجود داشتن شخصيتي ناآرام و تغييرات پي در پي توانست پيشرفت كامل و يكپارچه اي در هنر نقاشي براي خود به دست آورد. كاراواجيو يك نوآور خشن در نقاشي است كه سبك رئاليسم قوي و عاري از انعطاف و تغيير شكل را ايجاد كرد سبكي كه به بيان تضاد در احساسات اين مرد پرداخت.ويژگي قابل توجه و منحصر بفرد آثار اين نقاش مربوط به عنصر نور است. پيكره ها از يك پس زمينه تاريك و اغلب مبهم پديدار مي شوند.
براين اساس، كاراواجيو حقيقتا هرگز وضع و حالت مدل هاي خود را در روشني روز نشان نداد، بلكه آنها را در تاريكي اتاق بسته اي نشان مي داد كه فقط تابش نوري عمودي از بالا آشكارشان مي كرد. در اين حالت مهمترين بخشهاي بدن پيكره ها مشخص است در حالي كه بقيه چيزها در تاريكي باقي مي ماند.

بهارستان
با اين همه، روزي خواهد آمد روزي چون پرنده اي بر بلندترين شاخه ها
قلب من، در اين دم اشك
به كجا تركم مي كني؟
لويي آراگون- ترجمه حميد لاهيجي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
تابستان
تابستان هم براي من مثل فصل هاي ديگر ساله. واكس مي زنم، آدامس مي فروشم. چسب مي فروشم و تو خيابان ها و اتوبوس ها ساز مي زنم و آواز مي خونم. اما خيلي راحتم چون مدرسه ها تعطيل هستند. ديگه كسي با ترحم از من نمي پرسه: پسر چرا مدرسه نمي ري؟! پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
سفر زيارتي سياستمدار
توكيو: چندي پيش، «نااوتا كان» رهبر بزرگترين حزب دموكرات ژاپن پس از اعتراف به پرداخت نكردن سهم خود به صندوق بازنشستگي كشور از سمتش استعفا داد. وي پس از كناره گيري از سياست، موهاي سر خود را از ته تراشيد و تصميم گرفت به زيارت ۸۸ معبد در جزيره شيكوكو برود. طول مسير سفر وي كه با پاي پياده انجام خواهد شد، بالغ بر هزار كيلومتر است. اين سياستمدار در پايگاه اينترنتي خود نوشته است: در چند ماه اخير اتفاقات عجيبي در زندگي ام از جمله استعفا ،سوء استفاده از موقعيت سياسي و عمل جراحي همسرم رخ داد كه مرا به فكر فرو برد. به اين نتيجه رسيدم كه پيش از شروع دوباره فعاليت هايم، بايد خود را از نظر معنوي آماده كنم.
زنده به گور كردن راننده تاكسي
مسكو: يك راننده تاكسي در مسكو پس از اينكه متوجه شد، همسر سابقش او را در گورستان داخل قبر قرار داده است شوكه شد. پس از حادثه انفجار در مترو مسكو كه در روز ششم ماه فوريه سال جاري ميلادي رخ داد، همسر سابق اين راننده تاكسي كه نابينا است با مراجعه به پليس مدعي شد شوهرش يكي از قربانيان اين حادثه بوده است و حتي برادر اين زن، جسد شوهر خواهرش را شناسايي كرد. به همين دليل براي راننده تاكسي مراسم تدفين برگزار شد و جسدش را به خاك سپردند. اما ديروز، هنگامي كه راننده تاكسي براي تمديد گذرنامه خود به پليس مراجعه كرد متوجه شد كه نامش در فهرست مردگان قرار دارد. پليس نسبت به همسر سابق راننده تاكسي مشكوك شده و به اتهام كلاهبرداري احتمالي او را تحت تعقيب قرار داده است.
عاقبت طب سوزني
برلين: دو روز پيش يك خانم ۴۱ ساله در آلمان براي اينكه از طريق طب سوزني تحت درمان قرار گيرد به مطب پزشك مراجعه كرد. پزشك در داخل مطب سوزن ها را وارد پوست بيمار كرد و از او خواست كه به مدت نيم ساعت تكان نخورد. اما پزشك به دليل خستگي بيش از حد فراموش كرد كه پس از نيم ساعت به سراغ بيمار خود برود. او مطب را ترك كرد و به خانه رفت. بيمار به مدت ۹۰ دقيقه انتظار كشيد اما چون خبري از پزشك نشد داد و فرياد به راه انداخت، اما اين كار فايده اي نداشت به همين دليل خود را با هزار زحمت به تلفن رساند و پليس را خبر كرد.
تمبر آرنولد
وين: تمبر آرنولد تا چند روز ديگر در كشور اتريش به بازار خواهد آمد. با توجه به اينكه آرنولد طرفداران بسياري در اتريش دارد قرار است روز سي ام جولاي سال جاري ميلادي كه مصادف با پنجاه و هفتمين سالگرد تولد وي است، تمبر يك يورويي آرنولد منتشر شود. در مرحله اول، ۶۰۰ هزار تمبر آرنولد منتشر و در ادارات پست توزيع خواهد شد.
يادداشت هاي آجري
هاوانا: توماس آلوارز نويسنده مشهور كوبايي براي اينكه اطلاعات منحصر به فرد و ضرب المثل هاي زبان اسپانيايي را فراموش نكند اقدام به نوشتن اين اصطلاحات روي ديوار خانه اش كرده است. اين نويسنده كه در گذشته به عنوان روزنامه نگار فعاليت مي كرد طي بيست سال اخير هر اصطلاحي را كه به گوشش رسيده و به نظرش جالب آمده روي آجر هاي نماي بيرون منزلش نوشته است. در حال حاضر بيش از ۴ هزار اصطلاح روي آجرها به چشم مي خورد و در آينده اي نزديك فضاي ديگري براي استفاده او وجود نخواهد داشت.
«لي لي» براي موتور سواران متخلف
بوگوتا: مأموران پليس راهنمايي و رانندگي در شهر جرم خيز مدلين كلمبيا براي مبارزه با موتور سواران متخلف دست به ابتكار جالبي زده اند. در اين شهر اغلب حوادث رانندگي منجر به قتل توسط موتور سيكلت سواران به وجود مي آيد به همين دليل، پليس با اجراي آزمايشي طرح جديد، قصد كاهش آمار مرگ و مير سوانح رانندگي را دارد. براساس اين طرح، موتورسواران در صورت ارتكاب تخلف مجبور هستند در خيابان «لي لي» بازي كنند. البته به جاي استفاده از اعداد در خانه هاي بازي «لي لي» از علائم راهنمايي و رانندگي استفاده شده است. به محض اين كه موتور سيكلت سواري مرتكب تخلف شود، پليس او را مجبور خواهد كرد در مكان مشخصي از خيابان «لي لي» بازي كند. مأمور با به صدا درآوردن سوت خود، شهروندان را دعوت به تماشاي بازي موتورسوار متخلف مي كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۱۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه ملل: نمايشگاه عكس و نقاشي با موضوع عبور سياره زهره از برابر خورشيد / از ۲۸ تير تا ششم مرداد / بزرگراه صدر، ميدان پيروز، پارك قيطريه، فرهنگسراي ملل / تلفن: ۲۲۱۲۳۹۲
* نگارخانه دريا بيگي: نمايشگاه نقاشي محمد عزتي / تا ۳۱ تير / شهرك قدس، فاز ۳، خيابان دوم، شماره ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
* گالري سيحون: نمايشگاه طراحي و نقاشي عمران حميدي / تا اول مرداد / خيابان خالد اسلامبولي، خيابان چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه نيازي: نمايشگاه نقاشي و كلاژهاي مهسا درخشنده / تا ۳۰ تير / ميدان محسني، جنب مبل ونيز، ساختمان ۷۷ / تلفن: ۲۲۲۵۴۰۷
* گالري ثالث: نمايشگاه نقاشي شاهين نوروزي / تا اول مرداد/ خيابان كريمخان زند، بين ايرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۶۰ / تلفن: ۸۳۲۵۳۷۶
* مركز فرهنگي هنري صبا: نمايشگاه آثار عكس عمر بادشا عكاس افريقاي جنوبي / ۲۹ تير تا ۲۰ مرداد / ميدان فلسطين، جنب سينما فلسطين، خيابان مظفر، شماره ۵۳ / تلفن: ۱۱-۶۴۹۴۵۰۸

گل و گياه
گل استكاني
010425.jpg
نام علمي: Campanula Punctata
خانواده: CAMPANULACEAE
گياه دائمي به بلندي ۳۰ و گستردگي ۴۰ سانتي متر است كه داراي برگ هاي بيضي دندانه دار و كركدار بوده و گل هاي زنگوله اي شكل آن به رنگ سفيد كرمي تا صورتي در اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك غني، لومي  شني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم گياه در پاييز يا بهار و تهيه قلمه چوب نرم در تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |