يكشنبه ۲۸ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۱ - Jul 18, 2004
وزير نفت در اجلاس مجمع اقتصاد آسيا ( بوآئو ) اعلام كرد :
اتكاي جهان به نفت خاورميانه افزايش خواهد يافت
010449.jpg
گروه اقتصادي: نخستين اجلاس خارج از زادگاه همتاي آسيايي مجمع جهاني اقتصاد (داووس) ديروز در تهران و با موضوع انرژي كار خود را آغاز كرد.
مجمع آسيايي اقتصاد« بوائو» كه در شهري به همين نام از توابع استان هانيان چين در سال ۱۳۷۹ متولد شد براي توسعه پايدار و ثبات اقتصادي آسيا و جلوگيري از بروز بحران هاي مشابه سال ۱۹۹۷ در جنوب شرق آسيا تاسيس شد.
در اين مجمع ۲۶ كشور آسيايي از جمله ايران عضو هستند و نخستين اجلاس اين مجمع در خارج از چين ديروز با سخنراني بيژن زنگنه وزير نفت كشورمان در تهران آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار ما، حضور مقامات نفتي كشورمان در كنار مقامات ۱۶ كشور عضو بوائو از جمله باب هاوك نخست وزير سابق استراليا نشانه اهميت انرژي در اقتصاد جهان و كشورهاي آسيايي است. از همين رو بيژن زنگنه وزير نفت نيز در سخنان خود با ارايه آمارهاي گوناگون از اهميت روزافزون انرژي در آينده اقتصاد جهان تاكيد كرد كه دنيا قادر به چشم پوشي از جايگاه ايران در تامين انرژي نيست.
برگزاري اين كنفرانس در تهران از يك سو به تحكيم پيوند كشورمان با ديگر كشورهاي آسيايي در قالب اين مجمع منطقه اي كمك مي كند و از سوي ديگر به گسترش تعاملات كشورمان حول محور انرژي و افزايش رقابت سرمايه گذاري در اين بخش اقتصادي منجر مي شود.
ديروز وزير نفت با اشاره به پيش بيني رشد ۶/۳ درصدي مصرف انرژي در كشورهاي آسيايي بويژه چين تاكيد كرد، رشد تقاضا در كشورهاي در حال توسعه براي انرژي اهميت جايگاه نفت خام در سبد مصرفي انرژي جهان را افزايش خواهد داد.
وي بر اين اساس پيش بيني كرد كه اتكاي جهان به منابع نفت و گاز خاورميانه و كشورهاي حوزه خليج فارس در دهه هاي آينده افزايش خواهد يافت.
در اين اجلاس كه با همكاري معاونت اقتصادي وزارت امور خارجه برگزار شد «لونگ يونگ تو» دبير كل بوائو با اشاره به افزايش قيمت نفت و تاثير منفي آن بر اقتصاد كشورهاي آسيايي از رشد، مصرف انرژي در ۲۰ سال آينده در آسيا سخن گفت و تاكيد كرد، اتكاي اقتصاد آسيا به واردات نفت تا سال ۲۰۱۰ به ۷۴ درصد مي رسد كه در سال ۲۰۰۰ اين ميزان ۶۲ درصد بود.
وي با اين مقدمه از ضرورت اقدام كشورهاي آسيايي براي اطمينان از امنيت انرژي خود شد و تاكيد كرد كه دراين زمينه راهي جز همكاري ميان كشورهاي آسيايي نيست.
باب هاوك نخست وزير سابق استراليا كه از بنيانگذاران اين مجمع نيز مي باشد در سخنان خود تاكيد كرد رشد اقتصادي چين در دهسال آينده موجب دوبرابر شدن مصرف انرژي اين كشور مي شود. چين سال گذشته مقام ژاپن را به عنوان دومين مصرف كننده انرژي پس از آمريكا گرفت.
اين تحول ضرورت تامين انرژي باثبات در جهان را گوشزد مي كند. وي بر ضرورت تامين انرژي و امنيت آن و مصرف پايدار آن تاكيد كرد.
وي همچنين با انتقاد از محور شيطاني آمريكا كه خود را حق مطلق مي داند و تاكيد بر اينكه در شرايط خطرناك و بي ثباتي در جهان بسر مي بريم خواستار ايجاد جهاني بهتر براي همه بشريت شد.اين كنفرانس امروز نيز ادامه دارد.

آمادگي بيمه لويدز براي همكاري در تحولات صنعت بيمه ايران
گروه اقتصادي: لوور ليون رئيس لويدز در ديدار با دكتر عبدالناصر همتي رئيس كل بيمه مركزي ايران در لندن خواستار همراهي بيشتر لويدز لندن با صنعت بيمه ايران شد.
در جريان اين ملاقات رئيس كل بيمه مركزي ايران گزارشي از تحولات اقتصادي ايران در چند سال اخير و نيز برنامه هاي گسترده توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور براي سال هاي آينده ارائه كرد و خواستار گسترش روابط بيمه اتكايي و نيز همكاريهاي تخصصي و فني بين لويدز لندن و صنعت بيمه ايران به ويژه در خصوص ارائه پوشش هاي لازم بيمه اتكايي براي ريسك هاي بزرگ كشور ما شد.
در اين ديدار همچنين برنامه هاي كشور ما در زمينه ارائه پوشش هاي بيمه زلزله  بررسي و رئيس كل بيمه مركزي ايران خواستار همكاري لويدز لندن در جهت ارائه پوشش هاي بيشتر اتكايي براي حوادث فاجعه آميز نظير زمين لرزه شد.

معاون كميسيون انرژي اتحاديه اروپا:
تركيه مي تواند به پل ارتباطي انتقال گاز ايران به اروپا تبديل  شود
معاون كميسيون انرژي و ارتباطات اتحاديه اروپا گفت: تركيه مي تواند پل ارتباطي انتقال گاز و انرژي ايران به اروپا باشد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه زمان چاپ تركيه، لويولا پالاسيو افزود: تركيه شانس و فرصت بسيار مناسبي براي تامين گاز طبيعي و نفت خام اروپا از كشورهاي ايران، عراق، مصر، سوريه و آذربايجان دارد و مي تواند در بلندمدت امنيت انرژي اتحاديه اروپا را تضمين كند.
وي تصريح كرد: براي آزادشدن بازار انرژي جهان هنوز بايد اقدامات زيادي صورت گيرد.

گفت وگوي امروز
استراتژي توسعه صنعتي با شناخت مسايل كشور تدوين شده است
گروه اقتصادي: در آستانه اولين سالروز ارائه طرح استراتژي توسعه صنعتي كشور هستيم اما هنوز ديدگاه هاي مختلفي درخصوص اين استراتژي از سوي كارشناسان مطرح مي شود. اين استراتژي در حال بررسي و تعيين تكليف نهايي در وزارت صنايع و معادن است و اخيراً وزير صنايع و معادن خبر از نهايي شدن آن پس از بررسي راهكارهاي اجرايي داده و اعلام كرده اين استراتژي به زودي به يك سند قانوني و رسمي تبديل مي شود.با محمد طبيبيان،  اقتصاددان پيرامون كم و كيف تدوين اين استراتژي و ديدگاه منتقدان گفت و گو كرده ايم.
***
* تدوين استراتژي توسعه صنعتي تا چه حد بر مبناي واقعيت هاي كشورمان صورت گرفته است؟
- تمام آنچه در تدوين استراتژي صنعتي كشور انجام شده بر مبناي اطلاعات و آمار كشورمان صورت گرفته است و هيچ حرفي بيرون از حدود اطلاعات و آمار ايران زده نشده است.
* آيا اين استراتژي جوابگوي نيازهاي آتي توسعه صنعتي كشور خواهد بود؟
- در مقطعي كه اين مطالعه صورت گرفته تلاش دقيق آماري براي شناخت مسايل انجام و تحليل آمارها براي پيدا كردن راه حل و تحليل بقيه جنبه هاي اقتصاد كشور مورد توجه قرار گرفته است. معتقدم تدوين كتاب استراتژي توسعه صنعتي كشور كاري تحقيقاتي بوده است.
* آيا استراتژي توسعه صنعتي كشور در حد كتاب باقي خواهد ماند، چقدر به اجراي آن با توجه به ساختارهاي كنوني اقتصاد كشور خوشبين هستيد؟
- تجربه هاي موجود در ايران نشان مي دهد كه اگر كارهاي اساسي به صورت منطقي مطرح شود به تدريج راه خود را باز خواهد كرد ولي اين تدريج خيلي كندتر از نياز و ضرورت لازم بوده و پيشرفت و تحول اين گونه امور به كندي صورت مي گيرد.بايد اين مسائل و مشكلات را از طريق مطالعه، تحقيق و بررسي دقيق علمي حل و راه حل منطقي و اصولي را پيدا كرد.براي مسايل موجود در كشورمان نيز اين كتاب تحقيق دقيق، وسيع و خوبي است كه صورت گرفته است حال اگر كسي كار بهتري در اين زمينه انجام داد طبعاً بايد اين كار مدنظر قرار گيرد اما تا زماني كه كار بهتري در اين زمينه نداريم تحقيقات انجام شده براي تدوين اين كتاب كار خوبي است.تدوين اين استراتژي كاري است كه با شناخت مسايل كشور انجام گرفته و مسايل مالياتي، تأمين اجتماعي، قانوني كار، تحريم ها، مراوده با دنيا و... در آن مورد توجه و بررسي قرار گرفته است.
* برخي اين استراتژي را مغاير عدالت اجتماعي و در جهت سلطه نظام جهاني بر كشورمان مي دانند اين برداشت تا چه حد درست است؟
- اين مسايل بي اساس عنوان مي شود چرا كه اگر در مقابل نظام جهاني به شكلي آگاهانه عمل كنيم به نفع كشورمان تمام خواهد شد. اگر منتظر باشيم و چشممان را بردنيا ببنديم تا عدالت برقرار شود اين انتظاري عبث و بي پايه خواهد بود. در اين بخش از استراتژي نه تنها سلطه جهاني پذيرفته نشده است بلكه عنوان شده تا چگونه در مقابل مسايل جهاني شدن، خودمان را تنظيم كنيم تا به نفع كشورمان باشد.

راه اندازي نخستين قطار خصوصي به تأخير افتاد
راه اندازي نخستين قطار خصوصي به دليل محقق نشدن تعهدات واگن پارس به شركت رجا به تاخير افتاده است. رمضان قلي نژاد - مديركل روابط عمومي شركت مسافربري رجا - در گفت و گو با ايسنا با اشاره به اينكه قرار بود نخستين قطار خصوصي در تاريخ ۱۵ تيرماه سال جاري و در مسير تهران - كرمان به بهره برداري برسد، افزود: براساس قرارداد مقرر شده بود كه اوايل تيرماه امسال ۲۲ واگن توسط واگن پارس به شركت رجا تحويل داده شود اما تحويل واگن ها به تاخير افتاده است. وي افزود: قطعا اين مسير راه اندازي مي شود اما تاريخ حركت اين قطار كاملا مشخص نيست چرا كه واگن پارس تاكنون زماني را براي تحويل واگن ها اعلام نكرده است.

وزير انرژي ارمنستان: صادرات گاز ايران به ارمنستان افزايش مي يابد
وزير انرژي ارمنستان گفت: با احداث خط لوله گاز بين دو كشور صادرات گاز ايران به ارمنستان طي ۲۰ سال ۳۰درصد افزايش خواهد يافت.آرمن موسيسان افزود: صادرات گاز ايران به ارمنستان طي يك قرارداد ۲۰ ساله از ۳۶ ميليارد به ۴۷ ميليارد متر مكعب در سال افزايش مي ِيابد.
وي تصريح كرد: خط لوله گاز ايران - ارمنستان در ابتداي كار سالانه ۱/۱ ميليارد مترمكعب گاز را منتقل خواهد كرد كه اين رقم تا پايان قرارداد به ۳/۲ ميليارد مترمكعب در سال افزايش خواهد يافت.ايران و ارمنستان در ۲۴ ارديبهشت ماه گذشته قراردادي براي احداث خط لوله انتقال گاز به طول ۱۴۱ كيلومتر و با هزينه ۲۲۰ ميليون دلار امضا كردند كه براساس آن صادرات گاز ايران به اين كشور سه سال ديگر آغاز مي شود.

دولت به متقاضيان ايجاد نمايندگي شركتهاي خودروسازي خارجي مجوز مي دهد
گروه اقتصادي: دولت به متقاضيان ايجاد نمايندگي مجاز شركتهاي خودروسازي و ماشين آلات راهسازي خارجي در داخل كشور مجوز اعطا مي كند. با توجه به اين كه ايجاد اينگونه نمايندگي ها در كشور براساس مجوز هيات وزيران مجاز شناخته شده، متقاضيان مي توانند براي اطلاع دقيق از شرايط و ضوابط لازم و دريافت تاييد نمايندگي رسمي خدمات پس از فروش شركتهاي سازنده خودرو و ماشين آلات راهسازي خارجي، به مركز اصناف و بازرگانان ايران مراجعه كنند.

عرضه سهام توسط سازمان خصوصي سازي سه هفته ديگر آغاز مي شود
گروه اقتصادي: سهام شركت هاي دولتي ظرف دو تا سه هفته آينده در بورس عرضه خواهد شد.
پوري حسيني رئيس سازمان خصوصي سازي ديروز با اعلام اين خبر از تنوع بيشتر در سهام هاي قابل عرضه اين سازمان خبر داد و گفت: سهامي كه نياز به تعيين قيمت پايه ندارد را در فاصله دو تا سه هفته آينده آماده عرضه مي كنيم.وي در گفت وگو با ايسنا، افزود: ادغام سازمان تأمين اجتماعي با چند سازمان ديگر و تشكيل وزارت رفاه مشكلي براي شركت ها و كارخانجات زيرمجموعه اين سازمان ها ايجاد نخواهد كرد.

براي مقابله با گراني ميوه
بازار ثابت و سيار عرضه ميوه در تهران راه اندازي مي شود
گروه اقتصادي: براي مقابله با گراني ميوه طي دو روز آينده ۲۰جايگاه سيار و۵ بازار ثابت عرضه ميوه در مناطق مختلف شهر تهران راه اندازي مي شود.
قائم مقام سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران در گفت وگو با خبرنگار ما در تشريح اقدامات شهرداري براي عرضه ميوه با قيمت مناسب گفت: با اقدام شهردار تهران مبني بر تخصيص ۳۰ ميليارد ريال و براي كنترل قيمت ميوه ۲ بازار ثابت عرضه ميوه در منطقه ۵ ، ۲ بازار در منطقه ۲۰ و يك بازار در منطقه ۱۵ شهرداري راه اندازي مي شود.
صدرالله دولت، افزود: همچنين ۲۰ جايگاه سيار عرضه ميوه و تره بار در روزهاي آينده در مناطق مختلف شهر تهران افتتاح و نسبت به عرضه ميوه با قيمت و كيفيت مناسب اقدام خواهند كرد.
وي با اشاره به ديگر اقدامات انجام شده براي عرضه مناسب ميوه در ميادين زير پوشش شهرداري گفت: در هفته آينده با حضور شهردار تهران ۵ دستگاه سورتينگ ميوه با ظرفيت سورت حداقل ۶ تن ميوه در ساعت در ميدان مركزي ميوه وتره بار راه اندازي خواهدشد.
قائم مقام سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران، افزود: براي خريد هر يك از اين دستگاهها كه در داخل كشور توليد شده مبلغ ۳۰۰ ميليون ريال توسط بخش خصوصي سرمايه گذاري شده و تلاش مي كنيم تا با آغاز به كار اين دستگاهها ابتدا ميوه با حضور خودمان در ميدان مركزي سورت شده و سپس در ميادين ميوه و تره بار شهرداري عرضه شود.وي با اشاره به افزايش ميزان نظارت بر عرضه و فروش ميوه و تره بار در ميادين تحت پوشش شهرداري، گفت: اخيرا كار سورت ميوه كه قبلا نيز در ميادين ميوه و تره بار شهرداري انجام مي شده با دقت بيشتري دنبال مي شود و با راه اندازي ۵ دستگاه سورتينگ مذكور براي نظارت بيشتر و رفع مشكلات عرضه، ميوه در بسته بندي با اوزان مختلف عرضه خواهد شد تا حق انتخاب به مشتري داده شود و اين كاري است كه هم اكنون نيز در مورد عرضه برخي محصولات مانند سيب زميني انجام مي شود و در آينده گسترش خواهد يافت.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۹۲۵
۹,۰۱۱
كالسيمين
۵۰
۱,۰۵۰
صنعتي ملاير
۶۰۰
۱۲,۶۰۱
باما
۴۹۸
۱۰,۴۶۱
داده پردازي ايران
۱۵۸
۳,۳۲۰
موتوژن
۲۳۸
۴,۹۹۸
حمل و نقل توكا
۱۴۷۲
۳۰,۹۲۵
تكين كو
۲۴۵
۵,۱۴۵
سرمايه گذاري توس گستر
۱۳۷۵
۲۸,۸۹۴
نفت بهران
۶۰۲
۱۲,۶۴۴
پتروشيمي خارك
۱۵۹۳
۳۳,۴۶۸
كربن ايران
۹۳۴
۱۹,۶۳۲
دوده صنعتي
۱۴۰۱
۲۹,۴۴۰
گاز لوله
۱۹۹
۴,۱۸۲
صنعتي اردكان
۷۶۳
۱۶,۰۳۸
لاستيكي سهند
۱۸۸
۳,۹۵۴
شيشه قزوين
۴۰۱
۸,۴۳۹
سيمان كارون
۳۲۷
۶,۸۷۵
كيميدارو
۲۲۴
۴,۷۱۵
تولي پرس
۱۷۰
۳,۵۸۰
كارتن ايران
۱۳۴
۲,۸۲۲
توسعه صنعتي
۲۴۸
۵,۲۱۴
سرمايه گذاري بازنشستگي
۳۵۰
۷,۳۶۳
سرمايه گذاري غدير
۲۱۸
۴,۵۸۹
سرمايه گذاري سپه
۱۲۸
۲,۶۹۱
سرمايه گذاري بيمه
۲۷۹
۵,۸۶۷
آذريت
۱۸۹
۳,۹۷۵
ايتالران
۱۵۸
۳,۳۳۱
سرمايه گذاري بوعلي
۱۶۷
۳,۵۲۱
سرمايه گذاري ملت
۱۳۴
۲,۸۲۸
لاستيك دنا
۱۰۶
۲,۲۳۸
شيشه همدان
۱۵۱
۳,۱۹۱
دشت مرغاب
۱۸۰
۳,۷۹۹
ساختمان اصفهان
۶۰۸
۱۴,۲۱۷
سيمان ايلام
۲۹۶
۸,۹۹۴
گروه بهمن
۴۰
۱,۳۳۷
توليدي گرانيت بهسرام
۲۳۳
۸,۰۰۰
سرمايه گذاري ملي
۱۵۷
۵,۴۴۰
توكا فولاد
۴۲۸
۱۵,۱۲۲
جابربن حيان
۷۴
۲,۶۵۱
سرمايه گذاري آذربايجان
۱۴۱
۶,۰۰۰
مارگارين
۳۷
۱,۶۵۵
فنرسازي خاور
۵۱۳
۳۰,۵۴۰
سيمان شمال
۲۶۵
۱۶,۲۵۵
سيمان فارس وخوزستان
۵۴۲
۳۶,۴۹۹
سيمان شاهرود
۱۷۴
۱۳,۹۹۶
فرآوري مواد معدني
۸۵
۸,۹۹۹
چادر ملو
۵۳
۶,۱۵۰
داروسازي زهراوي
۱۵
۲,۰۰۰
قند ثابت
۱۸
۲,۷۵۰
لاستيك كرمان
۵۳
۸,۶۵۰
معادن منگنزايران
۲۰
۵,۱۵۰
قند پيرانشهر
۴
۱۹,۵۴۹
صنعتي دريايي(صدرا)
۶۹-
۴۶,۷۰۰
سيمان دورود
۷۵-
۶,۱۴۰
صنعتي بهشهر
۲۳۵-
۱۲,۶۹۸
پتروشيمي اصفهان
۳۸۹-
۲۰,۶۰۰
پتروشيمي آبادان
۱۵۵-
۷,۴۹۶
زامياد
۱۹۷-
۹,۴۵۰
پتروشيمي اراك
۳۸۵-
۸,۱۰۱
سايپا آذين
۵۵۸-
۱۱,۲۵۰
سيمان هگمتان
۲۷۳-
۵,۲۰۳
معادن روي
۲۳۸-
۸,۴۸۶
سايپا آذين
۳۳۰-
۸,۴۶۲
توسعه صنايع بهشهر
۹۸۰-
۱۹,۵۴۵
صنعتي دريايي(صدرا)

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۵۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۵۷۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۶۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۶۶۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۷۸۱

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |