رئيس جمهوري:
فراتر از گرايشهاي سياسي همه مي خواهند براي بهبود وضع معلمان گام بردارند
|
|
گروه علمي فرهنگي: رئيس جمهوري اسلامي ايران، «معلم و دانش آموز» را دو محور اصلي نظام آموزش و پرورش دانست و خواستار حركت تازه اي براي تحول بنيادين و بهبود در نظام آموزش و پرورش شد.
سيد «محمد خاتمي» روز شنبه در مراسم گشايش بيست و دومين اجلاس روساي آموزش و پرورش سراسر كشور در تهران، گفت : اگر بخواهيم تحول بنيادي در نظام آموزش و پرورش كشور ايجاد شود، بايد تحول اساسي در ذهن و زندگي اين دو بخش (معلم ودانش آموز)صورت بگيرد.
وي با استناد به گزارش يونسكو مبني بر اين كه ۷۰ درصد معلمان جهان زير خط فقر زندگي مي كنند، گفت: «آيا براي تحول اساسي در آموزش و پرورش، مي توان از معلمي كه درگير ابتدايي ترين نيازهاي زندگي خود است، انتظار داشت كه نيازهاي پيچيده آموزشي درجهان را براي دانش آموزان برآورده كند.
خاتمي گفت كه داشتن چنين انتظاري، توقع بي جايي است.
رئيس جمهوري بار ديگر بر لزوم توجه به وضع معيشتي و زندگي معلمان به عنوان مهم ترين بخش تأثيرگذار در شخصيت علمي، ديني، اجتماعي، فرهنگي وسياسي دانش آموزان تأكيد كرد.
وي گفت: براي حل مشكل معيشتي معلمان، گام هايي برداشته شده است
و تدوين و تصويب اصلاح نظام پرداخت هماهنگ آموزش و پرورش نيز از جمله اين اقدامات است.
به گفته رئيس جمهوري، متوسط دريافت حقوق معلمان از يك ميليون ريال به يك ميليون و هفتصد هزار ريال افزايش يافته است كه در آينده نيز به حداقل دو ميليون ريال خواهد رسيد.
خاتمي به اقدام اخير مجلس شوراي اسلامي در اصلاح نظام پرداخت هماهنگ اشاره و ابراز اميدواري كرد با همكاري ميان مجلس و دولت، گامهاي اساسي در اين زمينه برداشته شود.
رئيس جمهوري گفت: فراتر از گرايش هاي سياسي و صنفي، هيچكس نيست كه نخواهد گامي براي بهبود وضع معلمان بردارد.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص تأثيرگذاري معلمان بر دانش آموزان گفت كه معلمان حتي از والدين، روحانيون، هنرمندان و ساير بخشهاي كشور روي افراد تأثيرگذارتر هستند. خاتمي گفت: يك معلم برجسته از شاگرد خود نيز مي آموزد و بدون شك پرسش ها، سئوالها و كنكاش ها افق تازه اي به روي ذهن و جان معلم مي گشايد.
رئيس جمهوري به تلاشهاي انجام شده بعد از پيروزي انقلاب اسلامي براي ارتقاء و رشد دانش و آگاهي در كشور اشاره كرد و گفت: بعد از انقلاب اقدامات و جهت گيري هاي خوبي صورت گرفته است. در اينكه به كجا رسيده ايم ممكن است نقص هايي داشته باشيم اما در اينكه به كدام سو مي رويم، معتقدم كه ناموفق نبوده ايم.
|