دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۴۲
زنده ساختن موسيقي سنتي چين در نيويورك
مترو با صداي «شنگ»
ژانگ نواختن «شنگ» را از پدرش آموخته و پدر هم از پدر بزرگ؛ «شنگ» يك ساز دهني است كه قدمت آن به دو هزار سال قبل مي   رسد
011676.jpg
رضا محدث 
به سمت ميدان ساعت نيويورك در حركت است تا به ايستگاه مترو برسد. چهار پايه متحركش را از كيفش درمي آورد، آن را روي زمين مي  گذارد و بايك پارچه تميز مشغول پاك كردن ساز دهني اش مي  شود. چشمانش را مي  بندد و شروع به نواختن مي  كند.
هيشنگ ژانگ يكي از نوازندگان چين است كه جدش براي مانچوو امپراتور چين نوازندگي مي  كرده است. پدرش ژنرال ارتش اين كشور بوده و خود او هم عضو يكي از اركسترهاي معروف چين است و اكنون او خود را براي يك روز كاري ديگر آماده مي  كند.
تعداد افرادي كه مانند ژانگ مشغول نوازندگي در متروي نيويورك هستند كم نيست. آنها معتقدند با استعدادهايي كه در وجودشان هست، مي  توانند موسيقي شرقي را به تمام جهان معرفي كنند.
ژانگ ۴۲ ساله قصد دارد تا اقبال خود را اين بار در آمريكا جست وجو كند. او مي  گويد: «در چين افرادي مانند ما به اندازه خوانندگان پاپ كشورمان مورد احترام و علاقه مردم نيستند. آمده ايم اينجا، شايد مردم آمريكا هنر ما را درك كنند و راه ما را براي رسيدن به هدفمان باز كنند.»
آنها در محله چيني ها در يك آپارتمان ساده زندگي  مي  كنند. كار هشت و نيم ساعته در زيرزمين و در متروي نيويورك تا قبل از وقايع يازدهم سپتامبر درآمد ۷۰ دلاري را در روز براي آنها به ارمغان داشت اما اكنون وضع كمي بدتر شده و به يك سوم آن زمان رسيده، خود اين افراد بحران اقتصادي حاكم بر كشور و همچنين عدم اطمينان مردم به خارجي ها را يكي از عوامل اين قضيه مي  دانند.
در كنار كار در مترو آنها هرازگاهي به دانشگاه ها براي اجراي برنامه دعوت مي  شوند. مسوولان فرهنگي نيويورك نيز آنها را به خوبي مي  شناسند و براي برخي برنامه ها معرفي مي كنند. همين طور افرادي كه آنها را در مترو مي  بينند، براي ميهماني و مراسم عروسي خود به آنها پيشنهاد نوازندگي مي  دهند. بعضي از آنها هم براي اينكه كمي درآمدشان را افزايش دهند شب ها به رستوران ها مي  روند، هر چند كه اين كار بسيار خسته كننده است يا دستمزد كمي دارد.
ژانگ در ژانويه به دعوت انجمني كه اين افراد را در نيويورك حمايت مي  كنند و متشكل از افراد چيني است براي برگزاري چند كنسرت در دانشگاه ها به آمريكا آمد و تا قبل از آن در بيجينگ سكونت داشت.
بر خلاف بسياري از موزيسين هاي چيني كه درس موسيقي خوانده اند و براي آن به دانشگاه رفته اند، ژانگ نواختن «شنگ» را از پدرش آموخته و پدر هم از پدر بزرگ؛ «شنگ» يك ساز دهني است كه قدمت آن به دو هزار سال قبل مي   رسد.
«شنگ در خون من است، من هرگز قصد ندارم كه اين ساز را كنار بگذارم، اگر موسيقي سنتي چين در آمريكا عامه پسند شود، مطمئنا هموطنان ما نيز توجه بيشتري به آن مي  كنند.»
اين روزها در چين اگر جواني ابراز علاقه به نواختن موسيقي كند اعضاي خانواده به او پيشنهاد مي كنند تا به سمت موسيقي پاپ برود، چون براي آنها درآمدزا است.
كمي  دورتر از ژانگ، دوست و البته يكي از همشهريان و در حقيقت يكي از همكاران او مشغول نواختن «يانگ كين» سازي شبيه به سنتور است. او هنگام اقامت در چين درآمدي در حدود ۱۰۰ دلار در ماه داشت. اكنون كه سه سال است به آمريكا آمده از شرايط موجود راضي است.
بعضي روزها او تنها دو تا سه ساعت را صرف اين مي  كند تا مكان مناسبي را بيابد و در آنجا مشغول نواختن شود.
«اگر شما مكان نامناسبي را براي كارتان انتخاب كنيد، يعني مكاني كه در آن مردم با عجله به فكررسيدن به محل كارشان هستند، حتي روزانه ۲۰ دلار هم نمي  توانيد به دست بياوريد.»
باز هم به سراغ ژانگ باز مي  گرديم، او از همسرش جدا شده و يك پسر ۱۷ ساله دارد كه در بيجينگ زندگي مي  كند. او در ابتدا از اجراي برنامه در مترو هراس داشت.
«مردم چين به نوازندگان خياباني به چشم يك گدا نگاه مي  كنند و من در ابتدا هر وقت يك فرد چيني رامي ديدم صورت خود را مي  پوشاندم.»
اما او به اين تشويش و هراس دروني غلبه كرده است و اكنون بدون هيچ نگراني و ناراحتي مشغول كار است. خودش مي  گويد:
«هنگامي كه به خيابان هاي ديگر رفتم، افراد مختلفي را از كشورهاي مختلف جهان ديدم كه در حال ارايه هنرشان به شهروندان بودند و اين بود كه متوجه شدم اين كار به يك سنت در نيويورك تبديل شده.»
براي بسياري از اين نوازندگان كار روزانه از ساعت ۳۰:۸ صبح آغاز مي  شود. آنها با شتاب به سوي متروي مورد علاقه شان مي  روند، وسايل ساده خود را در گوشه اي قرار مي  دهند و آغاز به كار مي  كنند. آنها هر چند روز يكبار محلشان را تغيير مي  دهند تا كار براي آنها يكنواخت و خسته كننده نشود. براي اجراي برنامه هايشان نياز به كسب اجازه از كسي ندارند و مي  توانند در صورتي كه ايجاد مشكل ترافيكي نكنند آزادانه به كارشان بپردازند.
ژانگ كمي انگليسي بلد است و هنگامي كه بعضي از شهروندان از او در خصوص «شنگ» سوال كرده و يا او را به مراسمي دعوت مي  كنند، مي  تواند تا حدودي جواب آنها را بدهد. اما خود او معتقد است براي اينكه بتواند به پيشرفت بيشتري دست پيدا كند و فرصت هاي مناسب را از دست ندهد بايد انگليسي را به طور كامل بياموزد.
هنگامي كه مي  نوازد مي  تواند اشتياق را در چشمان شنوندگان احساس كند.
«اكثرا مردم دوست دارند كه موسيقي هاي انتخابي ما شاد باشد. يكبار هنگامي كه داشتم يك موسيقي غمناك را مي  نواختم پيرزني كه آن را گوش مي  داد به شدت شروع به گريه كرد و از من خواست تا نواختن را متوقف كنم.»
شايد براي ژانگ و دوستانش بهتر باشد كه سري هم به خيابان هاي ايران بزنند. اينجا درآمد خوبي در كار نيست اما عشق به موسيقي شرقي كه هجران را تداعي مي كند بسيار است. گرچه تجربه خيلي چيزها را ثابت كرد، مثلا اينكه پول اگر نگوييم اغلب، گاه بهتر از عشق است!

ستون شما
آگهي هرگز چاپ نشد
يكي از اهالي محترم تهران روز چهارشنبه با ما تماس گرفتند. اين آقا گفتند كه چند روز قبل براي فروش يك قطعه زمين، آگهي به قسمت نيازمندي هاي همشهري داده بودند كه خب چاپ شد. از روي شماره آن آگهي فردي با ايشان تماس مي  گيرد و اعلام مي  كند كه با نصف آن هزينه آگهي ايشان را در يكي از نيازمندي هاي يك جاي ديگر چاپ مي  كند. اين آقا كه خوشحال شده بودند مبلغ را مي  پردازند ولي هر چه منتظر مي  شوند آگهي چاپ نمي  شود. خلاصه اين آقا به تمام افرادي كه قصد دادن آگهي را دارند هشدار داد كه مواظب اين افراد باشند.
- توصيه هاي اين آقا را جدي بگيريد، اين گونه افراد سودجو در تهران بزرگ كم نيستند.
تكليف ما چيست؟
كارمند راه آهن بودم، اما تامين اجتماعي به دليل آنكه شركت راه آهن سهم كارفرما را از حق بيمه پرداخت نكرده است، سوابق كاري مرا تاييد نمي   كند. به كجا شكايت ببرم؟
حسين پازوكي

جعبه
پوزش، فوتبال، سريال
اول از همه يك پوزش به شما بدهكاريم. حتما خودتان تا امروز علتش را فهميده ايد. ما يك روز زودتر به پيشواز مسابقات جام ملت ها رفتيم و به همين دليل فكر مي  كرديم كه امروز بايد روز چهارم باشد و البته جمعه را هم روز افتتاحيه اعلام كرديم. به هر حال ببخشيد.
امروز روز سوم مسابقات است و از گروه سوم اين مسابقات راس ساعت ۱۵ كره جنوبي در اولين ديدار مقابل اردن قرار مي  گيرد. ديدار دو تيم ديگر اين گروه يعني كويت و امارات هم ساعت ۳۰:۱۷ پخش خواهد شد.امروز از شبكه دوم در ساعت ۱۴ تكرار سريال در پناه تو پخش مي  شود. مجموعه ديروز، امروز، فردا را مي  توانيد ساعت ۱۹ از شبكه تهران ببينيد. سينديا هم مانند هرشب ساعت۴۵:۱۹ از شبكه ۲ به نمايش در مي  آيد.
من يك مستاجرم نام سريال بانمكي است كه به كارگرداني پريسابخت آور تهيه شده و در همين چند قسمت ابتدايي مخاطبان زيادي را به خود جذب كرده است. ساعت ۲۱ زمان پخش اين سريال است از شبكه ۳. ساعت ۱۰:۲۲ هم دايره ترديد پخش مي  شود. ديشب پشت صحنه نقطه چين پخش شد و پرونده اين مجموعه طنز مهران مديري هم بسته شد. حالا امشب تكرارش پخش مي  شود يا... ما نمي    دانيم. عادل خان فردوسي پور هم به همراه تيم ملي عازم چين شده تا فردا بازي را از آنجا به طور مستقيم گزارش كند. حالا برنامه ۹۰ پخش مي  شود يا ويژه برنامه جام ملت هاي آسيا، اين چيزي است كه بايد صبر بفرماييد و ببينيد. امشب مهتاب هم دارد، فراموش نكنيد.

تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |