سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۸ - Jul 27, 2004
اياد علاوي در آستانه سفر به تهران
عناصر خارجي مي خواهند روابط ايران و عراق را تخريب كنند
ايران و عراق به زودي به توافقاتي كامل براي برقراري روابط برادرانه و سالم دست مي يابند
007584.jpg
اياد علاوي نخست وزير عراق با تاكيد بر اينكه مقتدي صدر يكي از شركت كنندگان در كنفرانس ملي عراق خواهد بود، اعلام كرد: هيچ گروه يا حزبي از مشاركت در اين كنفرانس منع نخواهد شد و حكومت موقت عراق با تمام گروه ها و احزاب حتي گروه هاي مقاومتي كه مرتكب جنايتي در حق ملت عراق شده اند، سياست گفت وگو را در پيش گرفته است.
به گزارش ايسنا، اياد علاوي در گفتگو با روزنامه السفير- چاپ لبنان - اظهار داشت: اين اولين باري است كه تمام طوائف، مذاهب و احزاب مختلف عراقي در روند سياسي كشور به اين صورت شركت مي كنند.
وي با انتقاد از درخواست كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل، جهت به تعويق افتادن برگزاري كنفرانس ملي عراق گفت: حكومت موقت عراق صدها تن از نيروهاي مسلح را دستگير كرده است و به رغم تمام مشكلات موجود، اين كنفرانس در زمان مقرر برگزار خواهد شد. علاوي همچنين درباره وجود نيروهاي اسرائيلي در عراق و گفت وگوي اين موضوع با رهبران كشورهاي عربي و به ويژه بشار اسد گفت: نيروهاي اسرائيل هيچ حضور و وجودي در عراق ندارند و من نمي خواهم درباره چيزي سخن بگويم كه اصلا وجود ندارد. وي درباره احتمال تاسيس خط لوله نفتي ميان كركوك و اسرائيل گفت: اين سخن خنده داري است، چون اصلا صحت ندارد و در حال حاضر عراق خواهان آن است كه خط لوله نفتي خود با سوريه، اردن و ديگر كشورهاي عربي را از سرگيرد.
علاوي گفت: برنامه حكومت عراق به همراهي با مردم فلسطين جهت آزادسازي سرزمين هاي اشغال شده آنها و ايجاد يك كشور مستقل فلسطيني متمركز است.
نخست وزير عراق درباره اوضاع امنيتي اين كشور گفت: وضعيت امنيتي در عراق رو به ثبات بيشتر است، در صورتي كه عراق در حال حاضر توسط خطرات متعدد تهديد و محاصره شده است.
علاوي درباره موضوع فلوجه گفت: بحران فلوجه تحت تسلط ما درآمده است و ما در مرحله اي به سر مي بريم كه صدها تن از شبه نظامياني كه مردم بي گناه عراق را هدف قرار مي دهند، دستگير كرده ايم و بايد بگويم اين پديده روبه زوال است و حتي برخي از گروه ها سياست گفت وگو و همكاري با حكومت عراق و تسليم سلاح ها و نيز ارايه اطلاعات را در پيش گرفته اند.
وي درباره روابط عراق با ايران و ارزيابي ادعاهاي وزير كشور عراق مبني بر آن كه كشورهاي غيرعربي با حكومت موقت عراق همكاري نمي كنند، گفت: ما هيچ مشكلي با ايران نداريم و برخي اشكالات وجود دارد كه در حال حل شدن هستند و من حتي نامه اي را به رئيس جمهور ايران ارسال كرده ام و به زودي براي ديدار و گفت وگو عازم ايران خواهم شد و در اين ديدار به توافقات كاملي خواهيم رسيد.
علاوي درباره ادعاي ورود افراد خارجي از مرزهاي ايران به عراق گفت: هيچ مشكل سياسي با تهران نداريم و برخي از عناصر خارجي مي خواهند روابط موجود ميان اين دو كشور را تيره كنند. علاوي تصريح كرد: ايران كشور همسايه مسلمان و دوست عراق است و اين موضوع بسيار مهم است و در حال حاضر گفت وگوي مستمر براي برقراري روابط برادرانه و سالم با ايران همچنان در حال انجام شدن است. علاوي درباره انتقادات اخير صدر به وي اظهار داشت: ما از هر انتقادي كه در چارچوب قانون انجام گيرد، استقبال مي كنيم و هيچ مشكلي با انتقادات سياسي كه در چارچوب نظام انجام مي گيرد، نداريم.
علاوي گفت: براي برگزاري انتخابات عراق كه مقرر است در ماه ژانويه (دي) برگزار شود، با آيت الله سيستاني به توافقي رسيده ايم و آمارگيري جمعيت جهت برگزاري اين انتخابات در اكتبر آينده (مهر) برگزار خواهد شد.
انفجار در موصل
در انفجار انتحاري يك خودرو بمب گذاري شده صبح ديروز در ورودي اصلي فرودگاه موصل علاوه بر عامل انفجار دو نفر كشته و هفت نفر ديگر از جمله سه سرباز آمريكايي نيز زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پيش از اين يك افسر گارد ملي عراق به نام سروان محمد هاتفه اعلام كرده بود دو انفجار روي داده و بر اثر آن دو نفر كشته و شماري نيز زخمي شده اند.ارتش آمريكا با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، در اين انفجار علاوه بر راننده خودرو يك كودك و يك غيرنظامي عراقي كشته شدند و هفت نفر ديگر نيز از جمله سه سرباز آمريكايي و سه مامور سرويس محافظت از تاسيسات عراق زخمي شدند.
در همين حال منابع امنيتي و شاهدان گفتند، يك دستگاه خودروي بمب گذاري شده صبح ديروز در مركز بغداد منفجر شد. همچنين ساختمان وزارتخانه هاي نفت وآموزش پرورش نيز در اين شهر هدف حمله نافرجام دو گلوله خمپاره قرار گرفت.
طرح ترور علاوي در كويت خنثي شد
روزنامه فرامنطقه اي الحيات به نقل از منابع پليس كويت از خنثي شدن طرح ترور اياد علاوي در كويت خبر داد.
به گزارش ايسنابه نقل از روزنامه فرامنطقه اي الحيات، منابعي از پليس كويت به دست آمده است كه براساس اين اطلاعات قرار بود طي يك طرح كاملا سازمان يافته، اياد علاوي، نخست وزير حكومت موقت عراق در سفر به كويت ترور شود.اين منابع تصريح كردند: براساس اين طرح سازمان يافته همزمان قرار بود با وجود علاوي به كويت كه در چند روز آينده و با آغاز سالروز حمله عراق به كويت آغاز خواهد شد، يك گروه مسلح وي را هدف قرار دهد.
اين منابع همچنين تصريح كردند، براساس اين طرح مقرر شده بودكه همزمان با ترور علاوي چندين پايگاه آمريكايي در عراق و نيز تريلرهاي آ مريكايي كه از كويت به عراق در حال نقل و انتقال مواد غذايي يا نيرو هستند نيز هدف قرار داده شوند.
اين منابع اظهار داشتند، با كشف اين مدارك و اسناد موثق كه از سوي دو مظنون ضبط شده اند، طرح ترور علاوي بار ديگر خنثي شده است.

وزير دفاع موقت عراق:
ايران نخستين دشمن عراق است
در حالي كه نخست وزير موقت عراق تأكيد كرده است كشورش با  ايران هيچ مشكلي ندارد، وزير دفاع موقت عراق مدعي شد: ايران همچنان نخستين دشمن عراق است.
به نوشته روزنامه واشنگتن پست،حازم شعلان ادعا كرد: ايران مواضع مرزي را به تصرف خود درآورده و جاسوس و خرابكار به عراق اعزام كرده و در دولت جديد اين كشور از جمله وزارت دفاع عراق نفوذ كرده  است.
به نوشته اين روزنامه، اظهارات شعلان آشكارترين پيام دولت جديد عراق در قبال اين امر به شمار مي رود كه مرزهاي باز عراق مورد سوء استفاده دشمنان قديمي قرار گرفته تا عراق را به ميدان نبرد با آمريكا تبديل كنند.
به نوشته واشنگتن پست، وزير دفاع موقت عراق در مصاحبه روز شنبه خود ادعا كرد: من شاهد دخالت آشكار ايران در امور داخلي عراق بوده ام.آنها براي از بين بردن دمكراسي، در امور عراق دخالت مي كنند.
شعلان همچنين ايران را به حمايت از تروريسم و انتقال دشمنان به داخل عراق متهم و ادعا كرد مبارزان افغان بازداشت شده در عراق تاييد كرده اند كه از نيروهاي امنيتي ايران كمك دريافت كردند.
واشنگتن پست افزود: وزير دفاع عراق در اين مصاحبه كه در ساختمان وزارت دفاع عراق در منطقه الخضراء بغداد انجام شد، با نشان دادن نقشه اي، مواضعي را كه به ادعاي وي توسط ايران تصرف شده، ارائه  كرد.

سخنگوي دولت خبر داد
وضعيت منافقين در عراق و امنيت اين كشور
گروه سياسي: عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت روز گذشته در جمع خبرنگاران از آمادگي وزارت اطلاعات براي طرح شفاف، علني و كامل تحقيقات خود درخصوص قتل زهرا كاظمي در حضور دادگاه، وكلا و اولياي دم مقتول خبر داد و گفت: وزير اطلاعات در ملاقاتي كه با او داشتم گفت كه اين كار در صورت موافقت قوه قضائيه و طرح درخواست از سوي آنان، عملي مي شود.
رمضان زاده با ابراز خوشحالي از اثبات بيگناهي كارمند وزارت اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات ثابت كرد كه از اين گونه اتهامات مبراست لذا اميدواريم كه قوه قضائيه آمادگي وزارت اطلاعات را مورد توجه جدي قرار دهد.
تلاش دولت براي برگزاري انتخابات آزاد
سخنگوي دولت درخصوص طرح كانديداتوري ميرحسين موسوي در انتخابات آينده رياست جمهوري گفت: تلاش دولت بر برگزاري انتخابات آزاد، رقابتي، عادلانه و سالم است و ما از هر حركتي كه باعث گسترش رضايت مردم و پرشورتر شدن انتخابات شود استقبال مي كنيم و اميدواريم همه شخصيت هايي كه داراي وجهه ملي هستند و درخود شأن صلاحيت رياست جمهوري را مي بينند در صحنه حاضر شوند.
امنيت عراق، امنيت ماست
رمضان زاده درخصوص اظهارات اخير وزير كشور عراق در مصاحبه با روزنامه الحيات كه حاوي تهديداتي عليه ايران بوده است گفت: اين اظهارنظرها، موضع رسمي دولت عراق نبوده و نيست. سخنگوي دولت ايران، امنيت عراق را براي ايران امنيت زا توصيف كرد و گفت: ما عليرغم زخم هاي شديدي كه از رژيم صدام ديديم ولي بيشترين كمك را به عراق كرديم و شيطنت رسانه هاي منطقه نمي تواند خللي در روابط دوستانه دو كشور ايجاد كند.
نماينده روزنامه الحيات كه در نشست خبري ديروز شركت داشت نسبت به پاسخ رمضان زاده انتقاد كرد و گفت: روزنامه الحيات هميشه از اقدامات مثبت ايران در قبال تحولات عراق سخن گفته است. رمضان زاده در پاسخ وي گفت كه منظورش روزنامه الحيات نبوده، بلكه برخي رسانه هاي منطقه است كه در اين رابطه شيطنت مي كنند.
وضعيت منافقين در عراق
سخنگوي دولت درخصوص وضعيت حمايت شده منافقين در عراق و نظر دولت در اين رابطه گفت: اطلاعي ندارم كه عملي شدن كنوانسيون ژنو درخصوص منافقين صحت دارد يا نه اما ما نحوه برخورد با منافقين در عراق را ملاك صحت ادعاهاي هر جمعي مي دانيم كه مدعي مبارزه با تروريسم در دنيا هستند. وي ابراز اميدواري كرد كه با منافقين مطابق قوانين بين المللي برخورد شود.
پرسشهاي اقتصادي
سخنگوي دولت  همچنين به
پرسش هاي متعدد آنها  درخصوص سرنوشت فرودگاه امام خميني، تغييرات لايحه برنامه چهارم توسعه در مجلس پاسخ داد.
رمضان زاده درمورد درخواست رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس براي سپردن تصميم بازگشايي فرودگاه امام به دبيرخانه شورايعالي امنيت ملي گفت: مساله راه اندازي فرودگاه امام مساله اي است كه كاملا در چارچوب اختيارات دولت است و متاسفانه تحقق نيافته است. كساني كه مانع راه اندازي فرودگاه هستند بايد توجه كنند كه چه مقدار ضرر از عدم استفاده از سرمايه گذاري گسترده كشور حاصل مي شود.
برنامه چهارم
رمضان زاده درخصوص تغييرات ايجادشده بر روي برنامه چهارم توسعه با تاكيد بر اينكه ماهيت برنامه چهارم شفاف سازي منابع، جلب سرمايه خارجي و گسترش خصوصي سازي جهت تحقق حداقل رشد هشت درصدي طي ده سال آينده است گفت: اگر اين اهداف در برنامه محقق نشود در سال هاي ۹۰ تا ۹۴ با مشكل بيكاري بيش از پنج ميليون نفر روبه رو خواهيم شد.
سخنگوي دولت اضافه كرد: درصورتي كه برنامه چهارم تغيير ماهيت دهد، رئيس جمهور آن را از مجلس پس خواهد گرفت و يا صريحا به مردم اعلام مي كند كه اين برنامه، برنامه دولت نيست.
دولت خريدار بنزين ارزان است
سخنگوي دولت درخصوص اظهارات اخير رئيس كميسيون تلفيق مجلس درخصوص قيمت واقعي بنزين كه ۳۵ تومان است و دولت آن را به ۸۰ تومان مي فروشد گفت: ما حاضريم بنزين مصرفي كل كشور را اگر ليتري ۱۰۰ و يا ۲۰۰ تومان هم باشد بخريم.
وي با تاكيد بر اينكه بايد با مردم صادقانه سخن گفته شود افزود: كارشناسان مي توانند باتوجه به ميزان وارداتي، هزينه هاي حمل و نقل، نحوه مصرف و... بگويند كه قيمت هر ليتر بنزين چقدر مي شود.

آيت الله هاشمي رفسنجاني:
تهديدات استكبار عليه ايران بي پايه است
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز گفت: حضور مردم در صحنه ها مانع هرگونه تعرض به انقلاب اسلامي است.به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت الله هاشمي رفسنجاني در سالگرد اقامه اولين نماز جمعه تهران و ديدار از ستاد نماز جمعه تهران با اشاره به تهديدات استكبار جهاني عليه ملت و دولت ايران، اين تهديدات را بي پايه و اساس خواند.
وي خاطرنشان كرد: از زمان پيروزي انقلاب اسلامي، اين تهديدات وجود داشته و اتكاي اين نظام به خداوند و مردم، مانعي مهم براي رسيدن دشمنان به اهدافشان بوده است.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: تنفر افكار عمومي جهان به ويژه جهان اسلام نسبت به سياست هاي استكباري و ضداسلامي آمريكا نشانه خام و غلط بودن تفكر حاكم بر نظام آمريكاست.
وي افزود: تلاش آمريكا براي تغيير روحيه و باورهاي مسلمانان همواره محكوم به شكست بوده است و آنان براي اجراي طرح هاي استكباري و استعماري در كشورهاي اسلامي با موانع بسيار بزرگي روبه رو بوده اند.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به سالگرد عمليات مرصاد، روند انحراف منافقين و حمايت هاي آمريكا و اسراييل و رژيم صدام از آنان را مايه ننگ ابدي براي اين گروهك تروريستي دانست و افزود: حماقت منافقين در طرح ريزي چنين حمله اي، اتصال آنان به بيگانگان و فرمانبري از دشمنان اسلام، زمينه نابودي آنان را فراهم كرد.
وي افزود: سرنوشت امروز آنان بايد براي كساني كه با اتكا به بيگانه قصد ضربه زدن به اين ملت را دارند، درس عبرت باشد.

رئيس جمهور:
حكومت بدون پشتوانه فكري جامعه موفق نخواهد بود
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري ديروز بر استفاده از نظر مشورتي پژوهشگران و صاحب نظران در عرصه  هاي مختلف از سوي دستگاههاي اجرايي و حكومتي تأكيد كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، خاتمي كه در جمع اعضاي شوراي علمي و پژوهشگران معاونت حقوقي و امور مجلس رياست جمهوري سخن مي گفت، با ابراز تأسف از عدم اهتمام به ديدگاههاي مشورتي انديشمندان در كشور، مديريت صحيح در عرصه هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و حقوقي را در گرو بهره گيري از نظرات صاحب نظران و متفكران دانست.رئيس جمهوري تصريح كرد:  حكومت مبنا و منشأ حركت جامعه است و اگر برايند فكري جامعه پشتوانه آن نباشد، موفق نخواهد بود.
خاتمي با قدرداني از عملكرد و كارهاي شايسته شوراي علمي و پژوهشگران معاونت حقوقي و امور مجلس رياست جمهوري در سالهاي اخير، از تلاشهاي اين معاونت تشكر و قدرداني كرد.
رئيس جمهوري با اشاره به آغاز مرحله جديدي از حيات اجتماعي كشور، تلاش براي نهادينه و قانونمند كردن بسياري از مسايل به مفاهيم نوين مطرح شده در حوزه اقتصاد چون بحث مالكيت دولت، خصوصي سازي، ميزان دخالت دولت در امور،  گفت: هر تصميمي بايد متكي بر پشتوانه محكم حقوقي و به منظور منافع جامعه و ملت و حل مشكلات باشد.خاتمي گفت: مجموعه قدرت، دولت و دستگاههاي اجرايي نيازمند كمك فكري هستند تا از طرح و ايده هاي مدبرانه و درازمدت فاصله نگيرند.
رئيس جمهوري بر ايجاد پژوهشكده و مركز حقوقي به منظور ارايه نظرات كارشناسي به همه دستگاههاي حكومتي تأكيد كرد و گفت: اين پژوهشكده بايد غيروابسته و در عين حال داراي رابطه اي وثيق با دولت و حكومت باشد و رابطه اي منطقي و اندام واره با دستگاههاي قانونگذاري برقرار كند.

اخبار مجلس
نامه رئيس مجلس به رئيس جمهور درباره گراني
دكتر غلامعلي حدادعادل در نامه اي به رئيس جمهور خواستار همكاري كليه دستگاههاي زير نظر قوه مجريه با كميسيونهاي مجلس در خصوص بررسي علل افزايش قيمتها در سال ۸۳ شد. به گزارش ايسنا، در متن نامه رييس مجلس شوراي اسلامي به رئيس جمهور آمده است:تصوير نامه اي كه خطاب به رؤساي كميسيون هاي مجلس شوراي اسلامي نوشته شده و در آن خواسته شده تا به انواع افزايش قيمتهايي كه توسط وزارتخانه ها، سازمانها، نهادها و مؤسسات دولتي و عمومي در سال ۸۳ صورت گرفته رسيدگي نمايند، جهت ملاحظه به حضورتان ارسال مي گردد.
موجب خوشوقتي خواهد بود چنانچه مجلس شوراي اسلامي در اين بررسي با دستور مساعد جناب عالي از همكاري كليه دستگاههاي زير نظر قوه مجريه برخوردار گردد.
در بخشي از نامه  دكتر حدادعادل خطاب به رؤساي كميسيون هاي مجلس شوراي اسلامي مبني بر رسيدگي به علل افزايش قيمتها نيز چنين آمده است:
چنانكه مي دانيد مسأله گراني يكي از مشكلات قشرهاي وسيعي از مردم كشور ماست و در اين ميان كارمندان و كارگران و مستمري  بگيران و بازنشستگان سنگيني اين بار را بر دوش خود بيشتر احساس مي كنند. مردم انتظار دارند دولت و مجلس براي كاهش فشار گراني تصميم بگيرند.گراني مسلما ريشه هايي عميق و پيچيده دارد و حل اين مسأله به سادگي ميسر نيست، ليكن هم دولت و هم مجلس مي توانند با همكاري يكديگر و با كمك قوه قضاييه در كوتاه مدت در حدود اختيارات و وظايف خودگراني را تا اندازه اي مهار كنند و قدري از فشار آن بر مردم مستضعف و محروم بكاهند.
همكاري همه نمايندگان محترم در اين كار مي تواند نشانه اراده مجلس هفتم براي حل مشكلات مردم باشد و كميسيون اصل نود نيز چنانچه شكاياتي از مردم در اين باب دريافت كرده، مي تواند آن شكايات را به عنوان نمونه در اختيار كميسيون ذيربط قرار دهد؛ هرچند كه نمونه هاي مورد بررسي قطعا نبايد محدود به موارد شكايت باشد و كميسيونها بايد با تشكيل كميته اي مخصوص به انواع افزايش قيمتهاي ناشي از تصميم گيري دستگاهها دسترسي پيدا كنند.
باهنر رئيس موقت «فراكسيون اصول  گرا» شد
عضو موقت هيات اجرايي فراكسيون اصول گرا اعلام كرد: محمدرضا باهنر به عنوان رئيس موقت فراكسيون اصول گرا انتخاب شد.سيدمحمدباقر ميرتاج الديني، نماينده مردم تبريز در گفت وگو با ايسنا، اظهار داشت: فراكسيون اصول گرا در جلسه اي كه ۲۰ مرداد تشكيل مي دهد، شوراي ۳۰ نفره اي را به عنوان شوراي مركزي انتخاب مي كند كه اين شورا آيين نامه اجرايي فراكسيون نمايندگان اصول گرا را تهيه مي كنند.
كميسيون اصل نود با رئيس قوه قضائيه ديدار مي كند
پرونده هاي صندوق قرض الحسنه اصفهان، گوشت هاي آلوده، تزريق خون آلوده به بيماران هموفيلي و... پس از تعطيلات مجلس در اولويت كاري كميسيون اصل نود قرار مي گيرد.عشرت شايق، عضو كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اينكه هفته گذشته علاوه بر تصويب آيين نامه داخلي كميسيون، آيين نامه كميته هاي اين كميسيون نيز به تصويب رسيده است، اظهار داشت: «بعد از اتمام تصويب آيين نامه، قاعدتا رسيدگي به پرونده هاي ارجاع شده به اين كميسيون در دستور كار قرار مي گيرد كه در اين باره اولويت را به پرونده هاي اقتصادي و ارتباط با معيشت مردم داده ايم.»وي در پايان با اشاره به ديدار كميسيون اصل نود با آيت الله شاهرودي رئيس قوه قضائيه بعد از تعطيلات مجلس، افزود: پس از اين ديدار حجت الاسلام رئيسي، رييس سازمان بازرسي كل كشور در جلسه كميسيون اصل نود حضور مي يابد.
تصويب آيين نامه هاي داخلي كميسيون ها به تعويق افتاد
با به تعويق افتادن اصلاح آيين نامه داخلي مجلس، تصويب آيين نامه هاي داخلي كميسيون ها نيز به تعويق افتاد.حميدرضا حاجي بابايي، عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با ايسنا با بيان اين مطلب كه آيين نامه داخلي مجلس در حال بررسي است، گفت: كميسيون آيين نامه در پي آن است تا يك سري از مشكلاتي را كه آيين نامه داخلي مجلس در طول چهار سال گذشته در اجرا داشته است، برطرف كند. بنابراين تحول خاصي در آيين نامه داخلي به وجود نمي آيد.

در گفتگو با يك روزنامه اتريشي
اخضر ابراهيمي آمريكا را عامل وارد كردن تروريسم به عراق دانست
اخضر ابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل در عراق امروز ضمن انتقاد از اشغال عراق آمريكا را عامل وارد كردن تروريسم به عراق دانست .
به گزارش خبرگزاري مهر ، اخضر ابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل در عراق در گفتگويي با روزنامه اتريشي «سالزبرگرناخرين كتن» گفت كه حمله آمريكا به عراق يك اشتباه بود كه موجب وارد شدن تروريسم به عراق شد .
اخضر ابراهيمي كه در يك ديدار رسمي در اتريش بسر مي برد به اين روزنامه گفت: جنگ عراق سودي دربرنداشت و موجب مشكلات بيشتري شد كه تاكنون حل نشده است و اقدام آمريكا براي حمله به عراق موجب وارد شدن تروريست به عراق شد .
نماينده ويژه سازمان ملل در عراق تاكيد كرد : وي معتقد است عراق سرانجام مي تواند يك كشورعادي شود اما در پاسخ به اين سوال كه چه مدت طول خواهد كشيد و چه مقدار هزينه در برخواهد داشت بايد گفت كه هزينه اين كار بسيار بالا خواهد بود .
وي خاطرنشان كرد : دولت موقت عراق در ثابت كردن اين موضوع كه بازيچه دست آمريكاييها نيست با يك چالش روبرو است و در اين زمان كه ۱۵۰ هزار سرباز خارجي در عراق بسر مي برد كار بسيار دشواري است .

دكتر ولايتي:
موج بيداري در سراسر جهان اسلام اوج گرفته است
دكتر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در ادامه سفر خود به لبنان، صبح ديروز در مراسم گراميداشت كتابش با عنوان پويايي فرهنگ و تمدن اسلام و ايران كه اخيراً به عربي ترجمه شده است و در سالن يونسكوي بيروت برگزار شد شركت كرد. در اين مراسم نماينده ويژه رئيس جمهور لبنان و قائم مقام دبيركل حزب ا... لبنان و وليد جنبلاط رهبر «دروزيهاي» لبنان و جمع كثيري از وزرا و نمايندگان مجلس و شخصيتهاي علمي و فرهنگي اين كشور حضور داشتند. ولايتي همچنين در اين مراسم ضمن ديدار با سيدحسن نصرالله، دبير كل حزب الله لبنان و جمع كثيري از روحانيون شيعه و سني و شخصيتهاي سياسي و فرهنگي لبنان، طي سخناني اظهار داشت: موج بيداري اسلامي در سراسر جهان اسلام اوج گرفته است و برجسته ترين جلوه اين بيداري در لبنان در جهاد با اشغال گران صهيونيسم بروز يافته است. اهميت خاورميانه و لبنان و حساسيت شرايط آن موجب شده تا اين منطقه به محل تلاشهاي اسلام ستيزانه آمريكا و صهيونيسم تبديل شود. از اين رو همه جريانهايي كه به سرنوشت مسلمانان علاقه دارند، ارتباطات گسترده اي با اين منطقه پيدا مي كنند. ولايتي همچنين با سفر به شهر «بعلبك» بر مزار شهيد سيدعباس موسوي دبيركل سابق حزب ا... حضور يافت.

مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق:
مسئولان عراق كشورهاي همسايه را به دشمن عراق تبديل نكنند
خبرگزاري فارس: مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق با انتشار بيانيه اي به شخصيت ها و مسئولان عراق هشدار داد كشورهاي همسايه را به دشمنان عراق تبديل نكنند.
مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق با صدور بيانيه اي كه نسخه  اي از آن در اختيار روزنامه كويتي الراي العام قرار گرفت، تأكيد كرده است:اين مساله (اتهام دخالت كشورهاي همسايه در امور داخلي عراق) به اهداف مشترك ما در تحقق امنيت و ثبات هيچ كمكي نخواهد كرد.
در  اين بيانيه ابراز اميدواري شده است مقامات دولت جديد عراق بتوانند با درك درست از حقايق موجود با اقدامات و نظرياتي كه برخي از آنها موجب شكاف هايي در داخل دولت شده است، مقابله كنند.
در اين بيانيه همچنين آمده است: دولت بايد براي تشخيص افراد شايسته توطئه گراني را كه سبب مصيبت عراق بوده اند بازشناسايي كند.
در  اين بيانيه با اشاره به اينكه عراق مرحله خطرناك و حساسي را در تاريخ اجتماعي و سياسي خود پشت سر مي گذارد بكارگيري نهايت تلاش ها در زمينه حفظ عراق و منافع مردم اين كشور از اولين واجبات برشمرده شده است كه بر دوش شخصيت ها و مسئولان عراق گذاشته شده است.

نخست وزير تركيه امشب وارد تهران مي شود
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه امشب به منظور انجام سفري دوروزه وارد ايران مي شود.
به گزارش همشهري به نقل از منابع خبري تركيه اردوغان قرار است در اين سفر با سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري، غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي و محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهوري ايران ديدار و گفتگو كند.در اين ديدارها مسائل دوجانبه از جمله خريد گاز، فرودگاه بين المللي امام و افزايش تجارت و سرمايه گذاري طرفين مورد بحث و مذاكره قرار خواهد گرفت.
دو موضوع مهم ديگر در ديدار نخست وزير تركيه از تهران، شرايط عراق و بحث معرفي گروه كارگران كرد تركيه (پ.ك.ك) به عنوان گروهي تروريستي از سوي ايران خواهد بود. ديدار از موزه فرش، پارك ملت و كاخ گلستان نيز احتمالا در برنامه سفر وي قرار دارد. امينه اردوغان همسر نخست  وزير تركيه نيز وي را در اين سفر همراهي مي كند.

سفر عراقي ها به اسرائيل آزاد شد
روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن ديروز نوشت: مقامات عراقي ممنوعيت سفر عراقي ها به اسرائيل را لغو كردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، الشرق الاوسط افزود: در گذرنامه هاي جديد عراق عبارت مشهور دارنده اين گذرنامه مي تواند به همه كشورهاي جهان به غير از اسرائيل سفر كند حذف شده است.
الشرق الاوسط به نقل از صبا عطيه رئيس اداره گذرنامه عراق نوشت شهروندان عراقي به نوشتن چنين عبارتي در گذرنامه هاي خود نياز ندارند زيرا سفر به اسرائيل در حالت عادي امكان پذير نخواهد بود.
عطيه افزود: گذرنامه هاي جديد عراق كه عبارت ممنوعيت سفر به اسرائيل در آنها حذف شده يكسال اعتبار دارند.

قمار بوش در عراق
توماس كين رئيس كميسيون تحقيق حوادث ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ روز يكشنبه سياست جرج بوش رئيس جمهور آمريكا را در عراق نوعي قمار در خاورميانه توصيف كرد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از واشنگتن، توماس كين در مصاحبه با شبكه خبري ان بي سي گفت: سياست بوش در عراق قمار است. اگر مساله عراق آنگونه كه بوش و ديگران انتظار دارند جواب دهد، خاورميانه دگرگون خواهد شد و اگر آنگونه كه انتظار مي رود جواب ندهد عراق به منبع مشكلاتي مداوم و پايگاه تروريستهاي آينده تبديل خواهد شد.
وي با ابراز نگراني درباره اوضاع در افغانستان، عربستان سعودي و پاكستان افزود :اين سه كشور نيز در صورت اتخاذ راهي اشتباه ممكن است به پناهگاهي مطمئن براي تروريست ها تبديل شوند و مشكلاتي جدي براي آمريكا بوجود آورند.

جان كري: ايران خطرناك تر از عراق بود
خبرگزاري فارس: جان كري نامزد دموكرات انتخابات رياست  جمهوري آمريكا مدعي شد ايران، هنگام حمله آمريكا به عراق،  از رژيم بغداد خطرناك تر بود.
جان كري در مصاحبه با شبكه خبري ان بي سي آمريكا گفت:به نظر من واژه محور شرارت در سخنان رئيس  جمهور آمريكا درست و بجا استفاده نشده است.
وي  ايران را مشكلي براي آمريكا خواند و افزود: هنگامي كه آمريكا حمله نظامي خود را به عراق آغاز كرد، ايران و كره شمالي خطرناك تر از عراق بودند.
نامزد دموكرات انتخابات رياست جمهوري آمريكا افزود:آمريكا بايد از مدت ها قبل اين مساله را مشخص و به مقام هاي ايراني اعلام مي كرد اگر واقعا دست از پيگيري تسليحات كشتار جمعي برداريد ما قدرت و فن آوري اتمي خود را در اختيار شما قرار مي دهيم و شما نيز موظفيد همه مواد اتمي را كه تاكنون توليد كرده ايد، در اختيار ما قرار دهيد.
با فرارسيدن زمان انتخابات رياست  جمهوري آمريكا در دوم نوامبر ۲۰۰۴، سياستمداران آمريكايي بيش از پيش پيكان حملات خود را متوجه ايران كرده اند.
كميسيون تحقيقات درباره حوادث ۱۱ سپتامبر اخيرا در گزارش نهايي خود مدعي شد ايران به برخي اعضاي القاعده كه عامل حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بودند، اجازه داد از اين كشور عبور كنند.

طرح سناتور آمريكايي براي تغيير نظام جمهوري اسلامي
در گذشته ايران تلاش داشته است تا روابط خود را با شبكه القاعده تحكيم بخشد و همچنين به ماموران مرزي خود دستور داده است كه شرايط عبور اعضاي شبكه القاعده را از مرزهاي ايران تسهيل كنند كه در ميان آنها ده نفر از نوزده هواپيمارباي واقعي يازده سپتامبر نيز حضور داشتند.
راديو بي.بي.سي اين مطلب را به نقل از مقاله نشريه ساندي تايمز عنوان كرد و با تاكيد بر ادعايي مبني بر ارتباط مقامات امنيتي ايران با اسامه بن لادن رهبر شبكه القاعده درعين حال نوشته است: البته در گزارش كميته تحقيق يازدهم سپتامبر هيچ مدركي دال بر دست داشتن ايران در حمله يا آگاهي ايران از قصد اعضاي شبكه القاعده كه از ايران عبور كرده اند به دست نيامده است.
نويسنده مقاله در ادامه به واكنش هاي مقامات و گروه هاي سياسي امريكا به اين موضوع پرداخته و مي نويسد كه در واشنگتن گروه هاي تندرو بعد از انتشار گزارش كميسيون تحقيق ادعا مي كنند كه ايران با ادامه دادن به فعاليت هاي هسته اي خود قصد تحت فشارقراردادن آمريكا و همسايگان خود را دارد و آنها خواهان اين هستند كه فعاليت هاي هسته اي ايران متوقف شود و اين توقف بايد بسيار زود صورت گيرد.
ساندي تايمز در ادامه از طرح سناتور سام براون بك نام مي برد كه يك سناتور جمهوري خواه از كانزاس است. او قرار است در پاييز امسال طرح آزادسازي ايران را براي تغيير حكومت در ايران ادامه دهد.
اين نشريه آمريكايي سپس عبارتي از يك روزنامه اقتصادي پرتيراژ در آمريكا را مطرح مي كند كه نوشته است ما دو حكومت مشكل ساز در افغانستان و عراق را سرنگون كرديم اما آنچه بيش از همه مشكل ساز است در ميان اين دو باقي مانده است.
براساس اين گزارش، ساندي تايمز با چاپ تصويري از نقشه ايران، جمهوري اسلامي را بين منطقه افغانستان و عراق نشان داده و سه مركز فعاليت هاي هسته اي در اراك، نطنز و بوشهر را منعكس نموده و نوشته است: ايران حدود سي سال است كه فعاليت هاي هسته اي خود را گسترش مي دهد و البته بر اين نكته تاكيد دارد كه درپي دست يافتن به تكنولوژي توليد برق و انرژي است.

آمريكا منافقين را تحت حمايت خود قرار داد
شوراي مقاومت ملي ايران (شاخه اي از گروهك منافقين) روز يكشنبه اعلام كرد كه نيروي ائتلاف تحت امر آمريكا، نظاميان اين گروه را به رغم قرار داشتن نام اين گروه در فهرست سازمان هاي تروريستي واشنگتن و متحدانش تحت حمايت خود قرار داده است.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه شوراي مقاومت ملي ايران مدعي شده است كه اطلاعيه اي را از رهبران ائتلاف دريافت كرده است مبني بر اين كه اين گروه براساس كنوانسيون چهارم ژنو به عنوان غير مبارزين تحت الحمايه به رسميت شناخته  شده اند.
اين گزارش به نقل از فريد سليماني، از اعضاي كميته روابط خارجي گروهك منافقين ادامه داد: اين اقدام بسيار مهمي است؛ زيرا ايران در سال گذشته خواستار بازگرداندن اعضاي منافقين شده است كه اين امر قطعا مي تواند زندگي آنها را به خطر بياندازد.
اين گزارش مي افزايد: در بيانيه شوراي مقاومت ملي آمده است كه نيروهاي ائتلاف تعهد كرده است از اعضاي اين گروه در اردوگاه اشرف حمايت دايم كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |