چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۴۹
معتادان، معتادان را ترك مي  دهند
تولد دوباره پروانه ها
ترك جسمي اعتياد آسان است اما ادامه اين تقوا و پرهيز از مواد مخدر فقط با ايمان ميسر است 
يكي از بخش هاي اين طرح حضور در كلاس هاي خودشناسي است. اين كلا س ها در روزهاي زوج هفته از ساعت ۱۶ الي ۲۰ در خيابان هاي ۱۵خرداد، دولت آباد و شميران نو در چادربرگزارمي  شود
012075.jpg
فقط يك معتاد درد يك معتاد را مي فهمد. اغلب كساني كه كار مددكاري را بر عهده دارند خود زماني معتاد بودند كه سلامت خود را بازيافته اند.
سعيده امين 
به آنها مي  گويند رها شدگان، اول معتاد بودند، ترك كردند و بعد دور هم جمع شدند و يك تشكل مردمي تشكيل دادند و افتادند توي خيابان هاي جنوب شهر، توي خانه ها گشتند و آدم هاي معتاد را پيدا كردند و به آنها گفتند: «من قبلا معتاد بودم، ترك كردم، مي  خواهي كمكت كنم ترك كني؟»
سه چادر راهيابي در سه نقطه از پرتردد ترين مناطق تهران برپا شد تا پذيراي وابستگان به مواد مخدر باشد. اين طرح كه حاصل توافق معاونت پيشگيري سازمان بهزيستي استان تهران و مركز بازپروري معتادان «تولد دوباره» است از ۲۷ تيرماه در سه نقطه تهران اجرا شده است. تمام جذابيت  اين طرح به اين است كه گردانندگان اين پايگاه هاي برزنتي خود زماني معتاد به مواد مخدر بودند كه با مراجعه به مركز تولد دوباره به قول خودشان از ناپاكي ها پاك شدند. اولين چادر در خيابان ۱۵خرداد برپا شد. حدود ۲۰ نفر از مددكاران در گوشه چادري كوچك مستقر شدند و در سه گروه، نقاط تقسيم بندي شده اين منطقه را جست وجو كردند. هر يك از اين گروه ها ضمن توزيع سرنگ نو در ميان معتادان و آموزش نحوه استفاده صحيح از سرنگ براي جلوگيري از انتقال بيماري ايدز و هپاتيت، كار اطلاع رساني را به اين افراد بر عهده گرفتند.
اما مهم تر از هر چيز، حضور اين مددكاران در پاتوق هاي معمول و معروف معتادان است. آنها ضمن سركشي به اين نقاط و بررسي وضعيت زندگي و معيشت اين افراد آنها را دعوت به ترك اعتياد كرده و به سوي مراكز بازپروري معتادان هدايت مي  كنند.
احسان، مدير روابط عمومي مركز «تولد دوباره» در مورد ويژگي اين طرح مي گويد: «فقط يك معتاد درد يك معتاد را مي فهمد. تمام كساني كه كار مددكاري را بر عهده دارند خود زماني معتاد بودند و اكنون سلامت خود را بازيافته اند. آنهابا حضور در كنار معتادان با آنها به درد دل نشسته  و طريقه نجات خود را بازگو مي  كنند. اين مهم نيست كه درجه وابستگي هر فرد به مواد مخدر چقدر باشد، مهم اين است كه خود شخص معتاد به نقطه اي برسد كه مايل به ترك مواد بوده و از وضعيت فعلي خود خسته شده باشد.»
سيمين، يكي ديگر از مددكاران ۱۲ سال تمام ترياك ، شيره و هروئين مصرف مي  كرد. مواد مخدر همه چيز سيمين بود و مراجعه به مراكز طب سوزني و بستري شدن در بيمارستان نيز نتوانست او را نجات دهد. سيمين زندگي خود را براي فردي بازگو مي  كند كه نسبت به برپايي پايگاه هاي بازپروري بسيار بدبين است. او در پاسخ به اينكه آيا ايمان مي  تواند يك معتاد را نجات دهد، مي  گويد: «ترك جسمي اعتياد آسان است. ادامه اين تقوا و پرهيز از مواد مخدر فقط با ايمان ميسر است، ايمان به اين مساله كه خداوند پاك است و به انسان هاي پاك نيز كمك مي  كند.»
احسان، مسوول مددكاران اين چادر معتقد است كه بيماري اعتياد سه بعدي است. بعد اول جسمي است كه درمان آن فقط ۳ روز طول مي كشد، بعد دوم روحي و رواني است. بعد روحي و رواني اين بيماري به شرايط زندگي و خانوادگي فرد بازمي گردد. بعد سوم بعد معنوي است كه شايد به مرور زمان به دليل مشكلات زندگي در زواياي فكري انسان زايل شده باشد.
او معتقد است كه پزشك ها فقط جسم را درمان مي  كنند اما روح و روان و معنويت فقط باحضور مرتب در گروه هاي خود ياري امكان پذير است.
يكي از بخش هاي اين طرح حضور در كلاس هاي خودشناسي است كه در روزهاي مختلف هفته به صورت مرتب  برگزار مي  شود. اين چادرها در روزهاي زوج هفته از ساعت ۱۶ الي ۲۰ در خيابان هاي ۱۵خرداد، دولت آباد و شميران نو برپا مي  شود.
عظيم، سوار بر موتور از راه مي  رسد. نان و پنيري مي  خورد و يك ليوان چايي را براي رفع خستگي ۸ ساعت جست وجوي بي  وقفه مي  نوشد. او براي همكارانش ماجرايي را نقل مي  كند كه طي سركشي به يكي از پاتوق هاي خيابان سيد اسماعيل ديده است.
«طرف آنقدر عملش بالا بود كه فكر كردم مرده است. اما نفس مي  كشيد وقتي پيدايش كردم، سريعا زنگ زدم اورژانس آمد و او را به بيمارستان لقمان الدوله برديم. سرنگ آلوده اي هم كنارش افتاده بود.» هيچ جاي اين ماجرا داستان نبود. عظيم داستان نمي  گفت ولي حال آن جوان نشئه را خوب درك مي كرد.
آمار بي  نظير
مركز تولد دوباره از سال ۷۳ فعاليت خود را به صورت غيررسمي آغاز كرد و پس از مصوبه سال ۷۹ مجمع تشخيص مصلحت نظام كه اعتياد را نه يك جرم، بلكه يك بيماري شناخته بود فعاليت خود را رسما آغاز كرده و در ۲۲ نقطه از كشور پايگاه ايجاد كرد. فروهر تشريفي بنيانگذار اين مركز تاكنون موفق به تسريع روند بهبودي ۳۸ درصد بيماران مراجعه كننده شده است. اين در حالي است كه بالاترين آمار بهبودي بيماران در كلينيك هاي برتر و پيشرفته آمريكا ۵/۲۲ درصد بيشتر نيست.
احسان،مدير روابط عمومي اين مركز مي  گويد: «تولد دوباره در ماه، حدود ۵۱۰ نفر از بازپروران را سلامت تحويل جامعه مي  دهد. از ابتداي سال ۸۰ نيز تاكنون ۱۵ هزار نفر از معتادان توانستند خود را درمان كنند كه اين آمار در دنيا بي  نظير شناخته شده است.»
كدام بضاعت؟
ساعت نزديك ۳۰:۲۰ بود كه بايد چادر جمع مي شد. هنوز هوا روشن بود و مراجعان مشتاق مقابل چادر تجمع كرده بودند. مردان پايگاه شروع به جمع كردن چادر كوچك برزنتي و پلاكارد روي آن كردند. سيمين مي گويد: «چاره اي نداريم كه زود چادر را جمع كنيم چون امكاناتي نداريم كه بتوانيم وسايل پايگاه راحمل كنيم لذا مجبوريم آنها را همين جا در يك مكان امن بگذاريم. فضاي زير زمين دستشويي عمومي كه شب ها از ساعت ۳۰:۲۰ درهايش قفل مي شود تنها جايي است كه مي توانيم وسايل را آنجا بگذاريم».
مددكاران حتي وسيله ارتباطي هم ندارند تا بتوانند در مواقع ضروري با نيروي انتظامي و يا اورژانس تماس بگيرند.
وقتي از احسان مي  پرسم كه چرا تعداد چادرهاي بازپروري فقط سه عدد است؟ مي گويد: «ما چادر نداريم و مجبوريم كه پايگاه هايمان را بر اساس موجودي چادر احداث كنيم.»
در حال حاضر دفتر اصلي مركز تولد دوباره در خيابان اشرفي اصفهاني آپارتماني است كه به دستور سردار قاليباف در اختيار آنها قرار گرفته كه بخشي از آن نيز توسط مركز مشاوره ناجا مورد استفاده قرار مي  گيرد.
مسوولان اين مركز مي  گويند بارها با سازمان بهزيستي، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان اوقاف، وزارت كشور و شهرداري براي دريافت امكانات تماس گرفته اند اما به غير از شهرداري از هيچ كدام از آنها عملا جوابي دريافت نكرده اند.
پيشنهاد شهردار
بخشي از روند درمان بيماران معتاد، اشتغال و خودباوري در تامين معاش است. چنانچه درمان بيمار با موفقيت پيش رود اما شرايط بعدي از جمله كار و مسكن و خانواده بر منوال سابق پيش رود احتمال بازگشت بيماري نيز افزايش مي  يابد. براي جلوگيري از بازگشت بيماري، مركز تولد دوباره تلاش هاي زيادي را براي هماهنگي با ارگان هاي مرتبط انجام داده است. در موفق ترين گام ۱۴ تيرماه جلسه اي با دكتر احمدي نژاد شهردار تهران برگزار شد كه طي آن موضوع اشتغال رهجويان مورد بررسي قرار گرفت. در اين جلسه مواردي از سوي مركز بازپروري مطرح شد كه در نهايت با پيشنهاد احمدي نژاد مقرر شد كه براي ايجاد اشتغال رهجويان بازارچه هاي هفتگي در نقاط مناسب شهر راه اندازي شود كه در آن محصولات كساني كه اعتياد خود را ترك كرده اند به فروش برسد. از اين طريق اين افراد وارد چرخه توليد و بازارچه مي  شوند.
حتي بنا به پيشنهاد شهردار قرار شد كه كلاس هاي آموزش صنايع دستي و صنايع فني نيز براي اين رهجويان برگزار شود.
احسان مي گويد: «مركز به شهردار پيشنهاد داد تا سازمان هاي ميوه و تر باري را در اختيار رهجويان بگذارند تا امور خدماتي را بر عهده بگيرند اما شهردار با بيان اينكه نمي توان از عده اي كار گرفت و به عده ديگر كار داد، با اين پيشنهاد موافقت نكردند.»
جاي خالي زنان 
دومين هفته از برپايي چادرهاي بازپروري مي  گذرد اما يكي از بزرگترين مشكلات اين مركز فقدان امكانات ويژه بازپروري زنان است كه بخش قابل توجهي از آمار بيماران را به خود اختصاص مي  دهند.
يكي از مراجعان وقتي از اعتياد همسرش مي  گويد جواب مي  شنود: «ما اينجا مركز بازپروري بانوان نداريم و براي درمان بايد همسرت را به شيراز بفرستي.»
اما مرد فرزند كوچكي دارد كه نمي  تواند او را از مادر جدا كند، از طرفي هزينه سفر و اقامت در شيراز از توان اين مرد و افرادي مانند او خارج است.
احسان مي  گويد: «تلاش هاي زيادي براي راه اندازي مركز ويژه بانوان رهجو انجام داده ايم، اما نه مكان مناسب در اختيار داريم و نه بودجه راه اندازي آن را، به همين دليل مجبور هستيم اين بانوان را جواب كنيم.»

با طرح آموزش فراگير
زندگي مناسب براي معلولان
012072.jpg
افراد معلول در گذشته هاي دور نشانه خشم خدايان بودند، شايد همچون بسياري از پديده هاي طبيعي كه در دايره محدود آگاهي هاي مردم زمان قابل تفسير و توجيه نبوده اند. اما امروزه معلوليت يك واقعيت است و برخورد با آن نيز مبتني بر چنين تفكري است. جالب اينجاست كه هرچه ميزان توسعه يافتگي در جامعه اي بالاتر مي رود، توجه به معلولان و نيازهاي آنها هم به شكل عملي و به وسيله امكانات مادي و معنوي محسوس تر مي شود.
تعداد معلولان در ايران بيش از ۲ميليون و ۶۰۰ هزار نفر است. اين در حالي است كه شمار زيادي از افراد نيز به دليل جنگ تحميلي دچار معلوليت شده اند. اما متاسفانه در جامعه كمترآثاري از اين موضوع مشاهده مي شود. خيابان هاي غيراستاندارد و ساخت و سازهاي غيراستاندارد كه بدون توجه به بيش از ۲ ميليون معلول ساخته شده است.
اما هرچه باشد كشور ما هم چه بخواهيم، چه نخواهيم در مسير توسعه يافتگي گام برمي دارد و اگر از اين پس شاهد تغيير، تحولاتي در رسيدگي به معلولان باشيم نبايد تعجب كنيم.
به طوري كه طي همكاري مشترك سازمان آموزش و پرورش عادي و  آموزش و پرورش استثنايي طرح آموزش فراگيري براي فراهم آوردن محيط مناسب فرد معلول در جامعه اجرا شود.
كودكان استثنايي در ۶گروه ناشنوا، كم شنوا، نابينا، كم بينا، كم توان ذهني، اختلالات رفتاري، جسمي و حركتي و چند معلوليتي تقسيم مي شوند. دكتر مجيد قدمي رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور در خصوص همكاري مشترك سازمان آموزش و پرورش عادي و استثنايي گفت: «اجراي طرح سنجش، نشان از توجه به تفاوت هاي فردي دارد و اين طرح جزيي از برنامه تندرستي است.»
برنامه تندرستي به مجموعه اي از خدمات و فعاليت هايي مرتبط اطلاق مي شود كه به منظور مقابله با يك يا چند مشكل تندرستي، طراحي و اجرا شوند و برنامه هاي تندرستي، در سه سطح پيشگيري اوليه، غربالگري و درمان و توانبخشي انجام مي شود.
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي مي گويد: «شناسايي به موقع و جامع نوآموزان، ارايه خدمات متناوب به نوآموزان، هدايت آموزشي مناسب، پيشگيري از افت تحصيلي، توجيه والدين در خصوص وضعيت فرزندانشان، ارايه خدمات توانبخشي به افراد نيازمند، دسترسي به اطلاعات ارزشمند در زمينه وضعيت بهداشتي و اجتماعي و فرهنگي نوآموزان در كشور است.»
در اين طرح به توزيع جنسيت، سابقه آموزش قبل از دبستان و بيمه درماني، توزيع وضعيت اشتغال پدران بر حسب محل سكونت، وضعيت نمره آزمون آمادگي تحصيلي كودك با توجه به شغل پدر و با توجه به سواد والدين، توزيع وضعيت واكسيناسيون كودكان بر حسب محل سكونت و تعداد افراد خانواده نيز توجه شده است.
همچنين رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: «مهمترين فعاليت هاي اين سازمان، اجراي طرح سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان در بدو ورود به دبستان و توسعه كمي و كيفي، ادامه تدوين تاليف كتب درسي ويژه دانش آموزان استثنايي، ارزشيابي از كتب درسي ويژه دانش آموزان استثنايي، توسعه مراكز آموزشي، مشكلات ويژه يادگيري ارزشيابي از عملكرد مراكز آموزشي، تهيه فيلم هاي آموزشي در زمينه هاي زبان آموزشي، تحرك و جهت يابي، تهيه تجهيزات آموزشي و توانبخشي جهت مراكز آموزش استثنايي بوده اند.

آزمون سركاري
پذيرفته شدن در آزمون استخدامي ادواري امتياز نيست
بعد از آن همه سروصدا و طمطراق براي آزمون استخدامي ادواري سرانجام سازمان سنجش اعلام كرد كه هيچ مسووليتي در جذب پذيرفته شدگان آزمون استخدامي ندارد. اين همه تبليغ و آگهي از رسانه ها براي دعوت فارغ التحصيلان دانشگاه ها به شركت در آزمون استخدامي ادواري به اين اميد كه شرط مهم پذيرش در ارگانها و موسسات دولتي پذيرفته شدن در اين آزمون است نهايتا نتيجه اي جز يك تكذيب و شايد رفع مسووليت نداشت.
معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور با بيان اينكه سازمان مسووليتي در جذب پذيرفته شدگان آزمون استخدامي ندارد، اظهار كرد:«داوطلبان مجاز آزمون استخدامي ادواري كشور بر اساس ضوابط و تعهدات دستگاه ها و بر حسب نياز اين نهادها و مراكز، از طريق مصاحبه، آزمون تخصصي و يا آزمون عملي و گزينش استخدام مي شوند.»
دكتر توكلي به ايسنا گفت كه در دومين آزمون استخدامي ادواري كشور ۶۴۰ هزار داوطلب شركت داشتند كه ۱۴۷ هزار و ۷۷۱ نفر در مقطع كارداني و ۱۳۴ هزار و ۶۵۱ نفر در مقطع كارشناسي مجاز شناخته شدند.
معاون اجرايي سازمان سنجش با اشاره به تعداد داوطلبان مجاز گروه هاي آزمايشي آزمون گفت: در مقطع كارداني رشته هاي اداري ۶هزار و۶۱۳ نفر، مالي ۳هزار و ۶۱۲ نفر، فني و مهندسي ۱۰ هزار و ۲۸۲ نفر، فرهنگي هنري يك هزار و ۸۰۰ نفر، اجتماعي ۳هزار و ۷۹۹ نفر، كشاورزي و محيط زيست۲هزار و۱ نفر، آموزشي۵ هزار و ۳۶۳نفر و پيراپزشكي ۶هزار و۹۴۸ نفر مجاز شناخته شدند.
دكتر توكلي خاطرنشان كرد: «در مقطع كارشناسي و بالاتر رشته هاي اداري ۲۵ هزار و ۱۶۹ نفر، مالي ۱۱ هزار و ۵۳۶ نفر، پزشكي ۲ هزار و ۱۹۱نفر، فني و مهندسي ۲۲ هزار و ۴۲۸ نفر، فرهنگي هنري ۶ هزار و۲۵۶ نفر، اجتماعي ۲۶ هزار و ۳۰۳ نفر، كشاورزي و محيط زيست ۱۱ هزار و ۵۳۲ نفر، آموزشي ۱۶ هزار و ۲۲۰ نفر و پيراپزشكي ۱۳ هزار و ۱۶ نفر مجاز شناخته شدند».
نزديك به ۶ سال است كه آزمون استخدامي ادواري توسط وزارت كار برگزار مي  شود تا ارگان ها در صورت جذب، نيروي مورد نياز را از پذيرفته شدگان اين آزمون تامين كنند. البته ظاهرا اين وعده در كمتر ارگاني از سازمان هاي دولتي به اجرا درآمده است. يكي از پذيرفته شدگان اين آزمون مي  گويد: «سال ۱۳۷۹ از دانشگاه فارغ التحصيل شدم و يك سال بعد در آزمون استخدامي ادواري كشور شركت كردم. ۶ هزار تومان هم به عنوان هزينه ثبت نام به حساب وزارت كار واريز كرده ام اما الان ۳ سال است كه از هيچ مركزي به من پيشنهاد كار نشده است. از همه بدتر اين است كه پذيرش در اين آزمون به هيچ وجه در مراحل گزينش نيرو، امتياز محسوب نمي  شود.»
واقعيت اين است كه يكي يكي ادارات دولتي از مراحل تعهد اين آزمون خارج مي  شوند.

ايستگاه خون
فرهنگسراي ملل با همكاري سازمان انتقال خون ايران به مناسبت روز اهداي خون، به برگزاري ايستگاه اهداي خون در محل اين فرهنگسرا اقدام كرده است.
اين پايگاه روز پنج شنبه ۸ مردادماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر در محل فرهنگسرا داير است. اگر وقت نداشتيد هم حتما وقت بگذاريد و سري به اين ايستگاه بزنيد. البته در فرهنگسراي ملل مي  توانيد از مسايل جانبي ايستگاه خون هم استفاده كنيد.
بخش هاي جنبي اين برنامه، ايستگاه نقاشي براي كودكان و آموزش و اطلاع رساني است. شهروندان مي    توانند در صورت سلامتي در اين امر انسان دوستانه  ياريگر بيماران نيازمند باشند.

اشتغال ۳۳۰ معلول و مددجو
« به من ماهي نده، به من ماهيگيري ياد بده.» اين ضرب المثل چيني بايد مبناي كارآفريني به جاي پرداخت مستمري قرار گيرد. معاون هماهنگي امور اشتغال سازمان بهزيستي كشور از اشتغال ۳۳۰ معلول و مددجو در قالب ۷ طرح تعاوني در ۱۰ استان كشور خبر داد.
به گفته دكتر مسعو دحيدر نژاد، اين طرح از محل اعتبارات اشتغالزايي معلولان ومددجويان اجرا شده و بر اساس آن شركت تعاوني «سازه هاي بتوني» فساي فارس با ۱۰۰ميليون تومان اعتبار و شركت تعاوني «باندوگاز» فارس با سرمايه ۲۵۰ ميليون تومان كه ۱۰۰ ميليون آن از سوي بهزيستي پرداخت شده، ۱۰۰ معلول و مددجو را استخدام كرده اند. به گفته وي طرح هاي تعاوني «پرورش ميگو صادراتي» بوشهر،«ياوران امين» تهران،«نويدگستر» اصفهان،«نان صنعتي» هرمزگان و«كشت وصنعت علوفه» سيستان وبلوچستان هركدام با ۱۰۰ميليون تومان اعتبار زمينه اشتغال ۱۷۰ معلول و مددجو را فراهم آوردند.

كاهش نرخ  سود بانكي
كساني كه همواره از نرخ بالاي سود بانكي درايران گله مندند، كمي ديگر منتظر بمانند. يكي از نمايندگان مجلس وعده داده به زودي نرخ سود بانكي در ايران كاهش مي يابد، گو اينكه احتمالا بازهم نرخ سود تا متوسط بين المللي بسيار فاصله خواهد داشت.
غلامرضا مصباحي نماينده مردم تهران گفت: «مجلس در نظر دارد، نرخ سود بانكي را در سال آينده به منظور بالا بردن انگيزه سرمايه گذاري كاهش دهد. به گفته وي بر اساس اين برنامه سال آينده از افزايش بي رويه قيمت كالاها و خدمات دولتي نيز جلوگيري خواهد شد تا تورم كنترل شود. وي افزود: «ميزان كسري بودجه دولت بيش از آن مقداري است كه رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرده است.» مصباحي در خصوص برنامه مجلس هفتم جهت رفع مشكل كسري بودجه دولت در سال آينده گفت: «باتوجه به برنامه ريزي هاي صورت گرفته، مقرر شده تا سال آينده جلو كسري بودجه دولت گرفته شود.»

هم صحبتي با حيوانات
حالا ديگر افسانه حضرت سليمان به واقعيت نزديك مي شود. در قرن بيست و يكم نيز مي توان انساني را يافت كه با حيوانات سخن مي گويد. يك خبرگزاري فرانسوي از دختري اهل اين كشور خبر داده كه با حيوانات خانگي صحبت مي كند. جين زين ۲۲ ساله به راحتي مي تواند با حيوانات ارتباط برقرار كند. مادر وي مي گويد: «برخورداري جين از اين ويژگي به اين دليل است كه او از يك موهبت الهي در ذاتش بهره مي برد و مي تواند صداي حيوانات مختلف را در آورده و با زبان خودشان با آنها صحبت كند.» وي افزود: «اين توانايي از دوران نوزادي در جين وجود داشته است، حتي صداي گريه كردن او با ديگر نوزادان فرق مي كرد. جين با بچه هاي اين حيوانات متولد شده با آنها بازي كرده و بزرگ شده است و مانند يك مادر با آنها برخورد مي كند.» مادر او مي گويد: «او حتي مي تواند بفهمد حيوانات خانگي چه موقع ناراحت هستند و دليل ناراحتي شان چيست»

زنان  حامي
زنان روح لطيفي دارند. اين نكته را كه ديگر هيچ كس انكار نمي كند. شايد همين روح لطيف باعث شده، آنها با محيط زيست آشناتر باشند و بهتر بتوانند با زيبايي هاي دور و بر خود ارتباط برقرار كنند. كتاب «زنان و محيط زيست» كه به وسيله «برنامه محيط زيست سازمان ملل» UNEP منتشر شده، زنان را بزرگترين حاميان محيط زيست مي داند. به استناد اين كتاب زنان اغلب در زمينه دانش و پرورش گياهان و حيوانات اهلي و بومي از مردان پيشي گرفته اند. اين كتاب نقش كليدي زنان به ويژه در كشورهاي در حال توسعه را در فهم ويژه اي كه از طبيعت دارند، براي ايفاي نقش هاي بسيار متنوع خود به عنوان كشاورز، مادر و سرپرست نشان مي دهد. مدير اجرايي UNEP در خصوص مطالب اين كتاب اظهار داشت: «زنان به ويژه در كشورهاي در حال توسعه، در خط اول غلبه بر فقر، مديريت زمين و منابع آبي و همچنين حفظ جوامع خود هستند و دانش آنها و همچنين نقش محوري آنها ناديده گرفته شده است.»

شهر خوب بچه ها
نمايش «شهر خوب بچه ها» در پارك دانشجو اجرا مي  شود. به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، در راستاي ارتقاي فرهنگ ترافيك و آموزش مقررات راهنمايي و رانندگي به كودكان و نوجوانان، نمايش ديدني و آموزنده «شهر خوب بچه ها» در پارك دانشجو اجرا مي  شود.
نمايش مذكور كاري ازمعاونت آموزش سازمان حمل ونقل و ترافيك است كه در روزهاي پنجم، ششم و هفتم مردادماه در دو نوبت ۷ و ۸ بعد از ظهر به اجرا درخواهد آمد. «شهر خوب بچه ها» پيش از اين در پارك هاي لاله و رازي به نمايش درآمده بود و اجراي بعدي آن روزهاي هشتم، نهم و دهم ماه جاري در پارك اوستا خواهد بود.
تماشاي اين نمايش براي عموم آزاد است.

مترو، نياز هاي جديد
واگن ها در راهند!
هم اكنون حدود ۷۰۰ هزار سفر روزانه به وسيله مترو صورت مي گيرد كه با افزايش ۱۸۲ واگن تاپايان سال به ۲ ميليون سفر در روز خواهد رسيد
سرعت قطارها در تهران به دليل مسايل امنيتي بين ۳۲ تا۳۵ كيلومتر در ساعت است، اما مي توان سرعت اين قطارها را تا ۳۷ كيلومتر در ساعت افزايش داد كه سرعت استاندارد در جهان محسوب مي شود
012090.jpg
گفته مي شود خط ۳ و ۴ مترو تا ۸ سال آينده افتتاح خواهد شد.
محمد محمدپور
اگراز تمام مسوولان مترو تهران وحومه بپرسيد مشكل اساسي چيست؟ بيشترين پاسخ مشترك اين است: «كمبود واگن»
گرچه گفته مي شود تا پايان سال جاري ۱۸۲ واگن به شبكه افزوده خواهد شد، اما گشايش اعتبار چيزي است كه مي تواند دست مسوولان مترو را نيز بگشايد. ارديبهشت ماه سال جاري، قراردادي ميان شركت مترو و يك شركت چيني به امضا رسيد كه در آن تامين ۱۶۰ دستگاه واگن پيش بيني شده بود. شركت واگن پارس نيز متعهد است طي ۲ تا ۳ سال آينده تعدادي واگن به مترو تحويل دهد و در اين بين شوراي شهر تهران با تصويب لوايحي، به شهرداري اجازه داده است تا از تسهيلات خارجي ( فاينانس) وتسهيلات اعتباري براي خريد واگن استفاده كند. شركت مترو قصد دارد از ۲۷۵ ميليون دلار تسهيلاتي كه در اختيارش قرار گرفته بخش كمي را به خريد واگن اختصاص دهد، بخش عمده اين اعتبار اما صرف وارد كردن لوازم مي شود تا در كارخانجات ايران ساخته شده و در طول ۳ سال وارد خطوط مترو شود.
نياز واگن براساس فاصله زماني حركت هر ۴دقيقه يك قطار محاسبه مي شود كه درحال حاضر هر ۸ دقيقه يك قطار است. با خريد ۲۴۵ واگن براي خطوط تهران و ۹۲ واگن دو طبقه و ۱۰ لوكوموتيو براي خط تهران -كرج مي  توان گفت كه هر ۴ دقيقه يك قطار درمترو حركت خواهد كرد.
فاصله حركت قطارها در مترو اكنون هر ۶دقيقه است كه درساعات اوج حمل ونقل ۳ ساعت در صبح و ۴ ساعت در بعدازظهر اجرا مي شود، اما براي پاسخگويي مطلوب به حمل ونقل عمومي كاهش فاصله زمان حركت هر قطار فعلي مترو تهران به ۴ دقيقه ضروري است. باتوجه به افزايش جمعيت تهران تا ۱۰ سال ديگر، فاصله اعزام هر قطار بايد به ۲ دقيقه كاهش پيدا كند.
در طول ۴ سال اخير حدود ۴۰۰ ميليون سفر با مترو انجام شده كه بنا به اعلام رسمي شركت مترو ، متوسط تاخير در حركت قطارها كمتر از ۱/۵ثانيه بوده است. هم اكنون حدود ۷۰۰ هزار سفر روزانه به وسيله مترو صورت مي گيرد كه با افزايش ۱۸۲ واگن تاپايان سال به ۲ ميليون سفر در روز خواهد رسيد.
سرعت قطارها در تهران به دليل مسايل امنيتي بين ۳۲ تا۳۵ كيلومتر در ساعت است، اما مي توان سرعت اين قطارها را تا ۳۷ كيلومتر در ساعت افزايش داد كه سرعت استاندارد در جهان محسوب مي شود گرچه بايد گفت قطارهايي نيز وجود دارند كه با سرعت ۸۰ كيلومتر در ساعت به پيش مي رانند.
مترو كشور در دنيا رتبه ۱۹ را به خود اختصاص داده است، هرچند هنوز درخاورميانه در جايگاه نخست قرار دارد. بايد گفت توسعه مترو، باعث صرفه جويي هاي فراواني مي شود. با احداث و بهره برداري از خطوط ۳ و ۴ مترو تهران سالانه ۸۴ ميليون ليتر بنزين و ۶۵ ميليون ليتر نفت گاز به ارزش ۳۰ ميليارد تومان صرفه جويي خواهد شد. اين تنها يكي از محاسن توسعه مترو است.
گسترش مترو
در بودجه سال ۸۲ مجلس به دولت اجازه داد تا ۵۶۰ ميليون دلار براي سرمايه گذاري در شركت مترو استفاده شود. در پي اين مجوز، مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه به عنوان كارفرما و مديرعامل شركت نورينكوي چين به عنوان پيمانكار، قرارداد احداث خط ۴ مترو تهران را طي مراسمي با حضور شهردار تهران به امضا رساندند.
اين شركت چيني كه قبلا پيمانكار تامين تجهيزات ثابت و متحركت خط مترو تهران - كرج - مهرشهر بوده، متعهد شده كه ظرف مدت ۵/۴ سال پس از گشايش اعتبارات اسنادي و موثر شدن قرارداد مربوط و طي دو فاز، خط مذكور را تحويل دهد.
خط ۴ مترو تهران به طول ۲۱ كيلومتر با ۲۲ ايستگاه در واقع غرب را به شرق متصل مي كند. نقطه آغاز شهرك اكباتان است كه به ميدان شهيد كلاهدوز ختم مي شود و از خيابان ها و ميدان هاي مهمي چون ميدان آزادي، خيابان آزادي، ميدان انقلاب، ميدان فردوسي، خيابان انقلاب، ميدان شهدا و خيابان پيروزي عبور مي كند و خط ۲ را در ايستگاه هاي آزادي و دروازه شميران و خط ۱ را در ايستگاه دروازه دولت قطع مي كند و در هنگام راه اندازي قابليت و توانايي جابجايي ۵/۱ ميليون مسافر را در روز خواهد داشت. براساس محاسبات صورت گرفته در مسير احداث خط ۴مترو، روزانه ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر مسافر جابجا خواهند شد.
خط ۳ مترو تهران نيز از تقاطع بزرگراه رسالت و خيابان استاد حسن بنا در شرق آغاز و به سمت غرب تغيير مسير مي دهد. در صورت راه اندازي، اين خط قابليت جابجايي يك ميليون و ۷۳۰ هزار مسافر را داراست. محسن هاشمي، مديرعامل شركت مترو، مي گويد: «هر ۲ سال بخشي از مترو تهران افتتاح مي شود. در صورتي كه هر سال ۲۰۰ ميليون دلار براي گسترش خطوط مترو هزينه شود تا ۸ سال آينده مي توانيم خطوط نقاط اطراف تهران مانند پونك و سعادت آباد را نيز فعال كنيم.»
در حال حاضر ۳ خط مترو با طول ۷۰ كيلومتر و ۳۰ ايستگاه در تهران وجود دارد و با افزايش طول و تعداد ايستگاه هاي مترو تهران در ۲ سال آينده يك ميليون و ۵۰۰ هزار شهروند تهراني از خدمات آن بهره مند خواهند شد. به نظر مي رسد تا پايان سال ۸۴ طول مترو به ۹۰ كيلومتر و ايستگاه هاي آن به ۴۵ ايستگاه افزايش يابد. همچنين در ۲۰ سال آينده با احداث ۳۷۰ كيلومتر مترو توانايي جابجايي ۵ ميليون مسافر در روز ايجاد خواهد شد.
در اين ميان گسترش خطوط فعلي نيز در دستور كار قرار دارد. قرارداد گسترش خط يك مترو كه ۸ كيلومتر است، چندي پيش با شركت هاي خارجي به امضا رسيد. به گفته معاون پشتيباني مترو، خط مترو ميرداماد - تجريش طي دو مرحله تا ۵ سال ديگر به بهره برداري مي رسد كه شامل ايستگاه هاي شريعتي، قلهك و صدر در مرحله اول (۳سال) و قيطريه، ميدان قدس و ميدان تجريش در مرحله دوم (۲سال) خواهد بود.
توسعه مترو فقط به تهران محدود نمي شود. راه اندازي ۶ طرح قطار شهري در شهرهاي مشهد، كرج، اصفهان، تبريز، شيراز و اهواز در دستور كار قرار دارد كه كار اجرايي طرح هاي مشهد و تبريز آغاز شده است.
ضعف ها و كمبودها
ظرفيت فعلي مترو تهران زير ۶۰۰ هزار سفر در روز است اما در حال حاضر نزديك به ۷۰۰ هزار سفر توسط مترو انجام مي شود كه استهلاك واگن ها را به همراه دارد. به گفته مديرعامل مترو، امنيت مسافران با اين حجم سفر تامين نيست و اين مي تواند نكته قابل توجهي باشد.
شركت راه آهن شهري تهران و حومه روزانه به طور متوسط ۳۹ ميليون تومان درآمد دارد. تعداد مسافران مترو در هر روز بيش از ۶۰۰ هزار نفر است كه با توجه به قيمت ۶۵ توماني بليت، اين درآمد قابل توجيه است. شركت مترو قصد داشت قيمت بليت را به ۷۵ تومان برساند كه به دليل مخالفت ستاد ويژه كنترل قيمت ها ميزان افزايش بهاي بليت به ۱۵ تومان محدود شد و بهاي بليت از ۵۰ تومان به ۶۵ تومان رسيد.
مترو به زودي به سيستم اتوماتيك اطفاي حريق مجهز خواهد شد كه اين امر با تخصيص ۸ ميليون دلار تسهيلات خارجي ممكن مي شود. مترو در حال حاضر فاقد تجهيزات مناسب اطفاي حريق است و كار، بيشتر به صورت دست انجام مي شود و اين يك نقطه ضعف به شمار مي آيد، گرچه بايد به كمبودها، نبود سرويس هاي بهداشتي در ايستگاه ها را نيز افزود اما قائم مقام شركت مترو، مهندس احمدي، مي گويد: «به جهت محدوديت فضاي داخل زمين وجمعيت زيادي كه وارد مترو مي شود، ساخت سرويس هاي بهداشتي تعريف شده نيست.»

طرح كار و كارآفريني شوراي شهر تهران به مجلس مي رود
در انتظار پايان روزهاي ملال آور بيكاري
كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران طرح كار و كارآفريني را از سطح يك پروژه شهري خارج كرده و آن را به عنوان يك طرح ملي و كشوري مطرح كرده است
012087.jpg
آزاده بهشتي 
برنامه هاي تنظيم شده و پروژه هاي انجام شده در زمينه هاي مختلف شهري شبيه دانه هاي پراكنده تسبيحي است كه نيازمند يك حلقه اتصال است. در اين بين شوراي شهر تهران مي تواند حلقه اتصال پروژه و برنامه هايي باشد كه توسط سازمان هاي مختلف در گوشه و كنار شهر انجام مي شود. بي اطلاعي چند سازمان كه در يك موضوع دخيل هستند گاه موجب مي شود تا كارهايي كه در يك زمينه صورت مي گيرد دچار تكرار شود. اين كار باعث مي شود يك طرح در دو يا چند سازمان و بدون هماهنگي آغاز شده و به دنبال آن عدم تمركز نيروها در يك قسمت و پراكندگي آنها نواقصي به دنبال داشته باشد.
كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران طرح كار و كارآفريني را از سطح يك پروژه شهري خارج كرده و آن را به عنوان يك طرح ملي و كشوري مطرح كرده است. به اين وسيله تلاش مي شود تا يك پروژه شهري، در سطح ملي مطرح شود كه خود نيازمند بسترسازي براي شكوفا شدن استعدادها، خلاقيت ها و ابتكارهاي جامعه و ايجاد محيطي مناسب براي استفاده از توانمندي ها و ظرفيت هاي فكري، علمي و تجربي نيروي انساني به خصوص نسل جوان است.
مشكلات اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و به ويژه معضل بيكاري در جامعه شهري امروز اگرچه نيازمند فرهنگ سازي، آموزش، اطلاع رساني و زمينه سازي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي است اما در عين حال مستلزم توجه و همكاري فرابخشي و ملي همه سازمان ها، نهادها و ارگان هاي اجرايي دولتي، حمايت هاي قانوني و حقوقي و مشاركت فعال به شكل هاي مردمي و نهادهاي عمومي نيز هست.
حبيب اللهي از نتايج اين طرح در تهران اطلاعات دقيقي در اختيارمان نمي گذارد اما معتقد است نتايج مثبت اين طرح موجب شده تا اعضاي اين كميسيون اين روزها طرح كار و كارآفريني را به مرحله گسترده كردن و كشوري شدن برسانند.
او باتاكيد بر اينكه اجراي يك طرح به صورت ملي وكشوري و عملياتي كردن آن نيازمند زمانبندي خواهد بود، مي گويد: پيش از آن ما مساله كارآفريني و مشكلات پيش روي آن را بررسي كرده و دلايل و چرايي بيماري اشتغال در ايران را كالبدشكافي كرده ايم.
البته تمام اين بررسي ها زماني كه كنار فعاليت هاي صورت گرفته از سوي سازمان هاي مربوطه در مورد اين موضوع قرار مي گيرد، اثرات و نتايج بهتري را به همراه خواهد داشت.
حبيب اللهي نيز با تاكيد بر اثرات همكاري شركت ها و سازمان هاي مربوطه در اين زمينه مي گويد: دلايل نياز به اشتغال زايي و كارآفريني ضمن بررسي در وزارت كار وشهرداري ونهادهاي دولتي، در نهادهاي مردمي كه در اين زمينه فعاليت كردند نيز مطرح شد كه از اين طريق نيز نتايج بهتري عايد شوراي شهر شد.
وي NGO  ها و تشكل هاي مردمي را به عنوان بازوي ديگر اجراي اين طرح مي داند كه مي توانند نقش مهم و بسزايي را در موضوع كارآفريني ايفا كنند. هرچند بسياري در مسايل و مصائب قانوني فراروي آنها باعث شده است تا كارهاي صورت گرفته از سوي اين تشكل ها در برخي موارد نيمه كاره مانده يا متوقف شود اما اين نماينده شوراي شهر تهران معتقد است حل اين مشكلات از حيطه كاري شوراي شهر خارج شده و به عنوان وظايف مجلس شوراي اسلامي محسوب مي شود. از همين رو ضمن درخواست براي حل آنها مي گويد: در صورتي كه اين موانع برداشته شود، امكان ساماندهي كار و كارآفريني فراهم مي شود و سعي داريم در يك تعامل معطوفه بتوانيم به نتايج بهتري دست يابيم.
با اين وجود استفاده از حمايت ها و امكانات دستگاه هاي اجرايي مرتبط با اين موضوع نيز به شوراي شهر و مجلس اين امكان را مي دهد تا براي دستيابي به نتايج خود زمان كمتري را هدر دهند. از اين رو شهرداري تهران، در كنار اداره كل تعاون استان تهران، اداره اقتصاد و دارايي استان تهران، بانك مركزي، سازمان جهاد كشاورزي، اداره كل صنايع دستي و سازمان زندان ها، فعاليت هايي را در اين زمينه انجام داده اند اما در صورت كشوري شدن طرح كارآفريني برآورد هزينه آن نيز به صورت يك پروژه ملي محاسبه خواهد شد.
حبيب اللهي سرمايه سرگردان را دركنار عدم استفاده از آب، خاك، نفت و نيروي كارآمد و جوان قرار داده و مي گويد: بي  مصرفي و استفاده نكردن از اين عناصر لطمه هايي را به پيكره كشور وارد كرده است كه بايد ساماندهي شود.
او در توضيح اين موضوع با اشاره به سرمايه هاي سرگرداني كه در دست مردم رها شده است، مي گويد: اين سرمايه هاي حلال از طريق جريان سازي و ساماندهي بايد در مسير كار و كارآفريني قرار گيرد.
طرح كارآفريني كه از چند ماه قبل در كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران درجريان است اين روزها در مرحله كارگروه استاني است. عضو شوراي اسلامي شهر تهران نيز معتقد است موانع قانوني كه در بسياري از موارد موجب جذب نشدن سرمايه هاي مردمي شده است، بايد از سوي مجلس هفتم رفع شود.
حبيب اللهي با اشاره به استقبال مجلس از اين طرح مي گويد: از زمان آغاز به كار مجلس هفتم و با اطلاع از وجود اين طرح در شوراي شهر تهران، اين موضوع همزمان توسط نمايندگان مجلس هفتم نيز مورد بررسي و بحث قرار گرفته، از سويي وزارت كار نيز براي كارآفريني اقداماتي را انجام داده است.
عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر در عين حال به آشفتگي در به انجام رساندن كارهاي پراكنده در ارتباط با اين موضوع از سوي سازمان هاي مختلف اشاره مي كند و مي گويد: جريان سازي و همكاري مجلس و شورا و وزارت كار در كنار تشكل هاي مردمي باعث مي شود تا نتايج زودتر به دست آمده و مردم اثرات طرح را ببينند.
وي مي گويد: زماني كه سازماني يك كار واحد را بدون هماهنگي با سازمان هاي ديگر انجام مي دهد فعاليت ها آشفته و سرگردان مي شود كه نياز به يك حلقه اتصال مثل دانه هاي تسبيح پيدا مي كند.
بررسي هاي انجام شده در شورا، جلسات مجلس و فعاليت هاي وزارت كار را كه كنار هم قرار دهيم نمي توان از نقش سازمان ها و تشكل هاي مردمي صرفنظر كرد. حبيب اللهي نيز براي استفاده از اين نيروها و پتانسيل ها اشتياق نشان مي دهد و مي گويد: از تمام طرح هايي كه از سوي اين تشكل ها مطرح شود با آغوش باز استقبال مي كنيم. ساماندهي طرح هاي مردمي هم يكي از كارهايي است كه در اين طرح صورت مي گيرد.

جهانشهر
مشاركت مردمي براي حل مشكل ترافيك در نيوجرسي 
باكمك هاي مردمي شهرداري نيوجرسي توانست معابر جديدي در اين شهر تاسيس كرده و معابر قديمي را نيز تصحيح كند.
بر اساس طرح كمك هاي مردمي، مردم عوارض راه درون شهري را مستقيما به شهرداري پرداخت مي  كنند و صندوقي نيز به همين امر اختصاص يافته كه توسط اداره حمل و نقل نيوجرسي حمايت مي شود.
به منظور اعطاي اعتبار به شهرداري، ابتدا شهرداري بايد توسط مهندسان راهسازي خود طرح پروژه را براي اداره حمل و نقل نيوجرسي توجيه كند و در صورت موافقت اداره حمل و نقل ۷۵ درصد اعتبار مالي به هنگام آغاز پروژه و ۲۵ درصد آن نيز بعد از پايان پروژه به شهرداري تعلق مي  گيرد.
012084.jpg

تجهيز ناوگان تاكسيراني استانبول براي حل مشكل ترافيك شهر
مهمترين مساله مسوولان تاكسيراني شهر استانبول تركيه تجهيز تاكسي هاي اين شهر به امكانات رايانه اي و بي  سيم و تلفن است. به عقيده كارشناسان مهمترين فايده به كارگيري اين تجهيزات صرفه جويي اقتصادي و سرعت در ارايه خدمات به مسافران است.
در اين خصوص شركت آسل سن(Asel san) در تركيه، طرحي را با همكاري شهردار استانبول اجرا كرده است كه بر اساس اين طرح تاكسي هاي مركز شهر به ويژه مراكز تجاري به سيستم ITS يا«تاكسي  بي  سيم» مجهز مي  شوندGPS. سيستم ديگري است كه هم اكنون در تمامي كشورهاي توسعه يافته مورد استفاده قرار مي  گيرد. مسوولان تاكسيراني از طريق اين سيستم از پر و خالي بودن و همچنين وضعيت مكاني تاكسي ها در شهر مطلع مي  شوند.
استفاده از GPS در شهرها موجب افزايش امنيت مسافران و رانندگان تاكسي  و سرعت در ارايه خدمات مي شود. بر اساس برآورد كارشناسان راه اندازي سيستم GPS در استانبول حدود ۵۰۰ هزار دلار هزينه در بردارد.
012081.jpg

گسترش حمل و نقل ريلي در شهرهاي آلمان
مديران شهري در آلمان با همكاري شركت راه آهن آلمان اقدام به توسعه و گسترش خطوط حمل و نقل ريلي در شهرهاي اين كشور كردند .بر اساس اين طرح انتقال و جابه جايي مسافر و حتي كالا بيشتر از طريق ناوگان حمل و نقل ريلي صورت مي  پذيرد.
شركت راه آهن شهري آلمان با استفاده از اين طرح توانسته است حجم ترافيك را در شهرهاي اين كشور به نسبت قابل قبولي كاهش دهد.
012078.jpg

تلاش مديران شهري بولونيا براي كاهش ترافيك شهر
مديران شهري بولونيا به منظور كاهش حجم ترافيك در اين شهر تلاش فراگيري را آغاز كرده اند.
مسوولان حمل و نقل درون شهري بولونيا بيشترين فعاليت خود را در جهت كاهش حجم ترافيك روي توسعه خدمات حمل و نقل عمومي نظير راه آهن كلانشهري، شبكه تراموا، گسترش پياده رو سازي و احداث مسيرهاي ويژه دوچرخه  معطوف داشته اند.البته بهسازي و گسترش خطوط مترو به منظور افزايش تردد شهروندان با اين وسيله نقليه و حمل و نقل كالا با مترو در دستور كار مسوولان شهري بولونيا قرار گرفته است كه اين امر باعث شده سرويس هاي حمل و نقل درون  شهري بولونيا بين ۷۰۰ تا ۲۰۰۰ ترن در روز باشد.
بر اساس نظريه كارشناسان حمل و نقل بولونيا، راه اندازي دو خط تراموا از تردد ۲۲ هزار اتوبوس و ۲۲۰ هزار خودرو شخصي جلوگيري خواهد كرد.
منبعwww.google municipality N e w s :

در شهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
درمانگاه
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |