پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۵۰
شوراهاي حل اختلاف را گسترش دهيد
تعداد شعبه هاي شوراي حل اختلاف كه نهاد شبه قضائي در جنب قوه قضائيه است اكنون به ۵۰۰ شعبه در اقصي نقاط تهران بالغ شده است كه طبق برآورد آماري از خردادماه گذشته تاكنون به بيش از ۱۸ هزار پرونده از دعاوي مردم رسيدگي شده است
012207.jpg
محمدرضا وحداني آملي - آيت الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه براي مدت ۵ سال ديگر در سمت خود ابقا شده است.
وي پس از ابقا در اين سمت محورهاي عمده برنامه مديريتي قوه قضائيه را در دوره دوم تصدي خود اينطور برشمرد: احياي نهادهاي شبه قضائي كه در آن مشاركت هاي مردمي در حل و فصل اختلافات در زمره اساسي ترين كارهاست و داوري پرونده ها كه اگر توسط برگزيدگان و منتخبان مردمي صورت پذيرد، هم به سود آنها و هم به نفع دستگاه قضائي است. وي اضافه كرد كه محاكم قضائي بايد تخصصي شود و در صدد ارتقاي سطح دانش علمي و تخصصي قضات باشد و تاكيد كردكه اگر كارشناسان، مشاوران و متخصصان در كنار قضات قرار گيرند، كارآيي محاكم بالا خواهد رفت. يكي از برنامه هاي عمده دستگاه قضائي در دوره جديد، بازرسي و نظارت بر اجراي احكام است. زيرا اجراي احكام از اهم مسايل دستگاه قضائي بوده، اين برنامه ريزي ها و تعيين خط مشي ها معرف آن است كه رئيس اين قوه مصمم است كه محاكم قضائي را از روش كنوني كه به طور روتين اداره مي شود و گردش كار به سبك و سياق سابق در جريان است خارج ساخته و آن را به طور نويني متحول سازد و براي دگرگوني در جهت تسريع در رسيدگي به دعاوي اصحاب دعوي و احقاق حقوق ذوي الحقوق ها اهتمام لازم به عمل آيد. آنچه كه اكنون براي العين مشاهده مي شود عملا تحركي در دستگاه قضايي حاصل آمده و نور اميدي در روزن آن ساطع است.
قطعا قضات و وكلاي كهنسال كه به اقتضاي سن شان بازنشسته شده اند ، به خاطر دارند كه قبل از سه ربع قرن اخير كه تشكيلات عدليه به صورت كنوني پايه گذاري شد، محاكم قضائي به صورت عرفي و شرعي به وسيله عده اي از مجتهدان اداره مي شد و مجتهدان جامع الشرايط به حل و فصل دعاوي مردم مي پرداختند، چون در نصوص اسلامي امر قضاوت به عهده مجتهدان بوده است و بعد از تحقق انقلاب اسلامي در كشور ما تصميم بر اين بود كه مجتهدان در كسوت قضا قرار گيرند لكن اين كار به طور كلي عملي نشد و اكنون اكثريت قاطع و قريب به اتفاق قضات كشور ما داراي درجه اجتهاد نبوده و داراي اهليت فتوي نيستند، ولي با دانش حقوقي خود و آگاهي به مسايل فقهي «علي قدر مراتبهم» مأذون به امر قضا مي باشند و هيچ نصي هم اين امر را منع و نهي نمي كند، بحث بر سر اين مساله بود كه در قديم الايام كه امر قضاوت به صورت عرفي و شرعي بود تدريجا قوانين شكلي از اروپا ماخوذ شد و ماهوي از فقه شيعه هم استخراج شد و اين دو به صورت قانون مدون درآمده است. با فراخوان از حقوقدانان كه در آن عصر و زمان تعداد آنها اندك بود و همچنين مجتهدان، بناي عدليه نوين پايه گذاري شد و ساليان متمادي دستگاه قضائي به نحو كنوني اداره مي شود و حاليه يكي از بلند پايگان قضا به موازات پيشرفت زماني مصمم است كه چرخ گردنده آن راصيقل دهد و با نوسازي مي خواهد اين چرخ به درستي بر مدار ومحور خود به گردش درآيد.
وانگهي رئيس اين قوه را عقيده بر اين است كه دادرسي عادلانه و منصفانه بدون علم و تخصص و تعهد و بي طرفي قاضي امكان پذير نيست. پس براي توسعه دستگاه قضائي مقرر داشته كه راهكارهاي اجرايي كردن برنامه را كميسيون هاي كاري ويژه، بررسي و ارايه نمايند و اضافه كرده كه براي تحقق اين اهداف در برنامه دوم توسعه قضائي ، يك دقيقه هم نبايد از دست برود و از همه ظرفيت ها و فرصت ها و لحظه ها بايد استفاده كرد. اميد است كه اين خواسته ها متدرجا از قوه به فعل درآيد، زيرا علاوه بر اجراي عدالت و احقاق حق، مردم تسريع در رسيدگي را طلب مي كنند و آنچه كه موجب رنجش خاطر مردم را از محاكم قضائي فراهم مي آورد اطاله دادرسي است. طبيعي است كه كمبود محاكم و قاضي و تراكم از حد فزون پرونده ها، موجب اطاله دادرسي خواهد شد.
خيلي از اوقات كاري رئيس قوه قضائيه در اين سنوات اخير صرف برقراري دادسراها و ايجاد شوراهاي حل اختلاف شده است. تعداد شعبه هاي شوراي حل اختلاف كه نهاد شبه قضائي در جنب قوه قضائيه است اكنون به ۵۰۰ شعبه در اقصي نقاط تهران بالغ شده است كه طبق برآورد آماري از خردادماه گذشته تاكنون به بيش از ۱۸ هزار پرونده از دعاوي مردم رسيدگي شده است. اين آمار معرف آن است كه عملكرد اين نهاد نوپا در پيشرفت كار قضا بسيار موثر بوده است، بنابراين بايد به همه نقاط مملكت تعميم داده شود و گسترش يابد تا از حجم و انبوه پرونده ها در محكمه كاسته شود و طبعا با اين عمل به مردم احساس اطمينان و آرامش دست خواهد داد كه به اموال و دارايي هايشان گزند و آسيبي نخواهد رسيد و قاعده تسليط «الناس مسلطون علي اموالهم» را به درستي تحقق خواهد بخشيد و محكمه است كه از اموال آنان صيانت خواهد كرد. صفت ممتازه شورايي اصل عقلايي است كه اگر كارها با شور و مشورت صورت پذيرد، نتيجه مطلوبي را به بار خواهد آورد، كما اينكه براي كشور پهناور ما به صورت شورايي در مجلس شوراي اسلامي اتخاذ تصميم مي شود و شوراهاي حل اختلاف هم نمونه كوچكي از آن است كه بايستي تقويت شود و قرآن مجيد نيز صفت شورايي را مي ستايد. «و امرهم شوراي بينهم» سوره شوري، آيه ۳۸ و خداوند نيز به پيامبر اسلام امر مي كند كه در كارهاي مردم مشورت كند «وشاورهم في الامر» سوره آل عمران، آيه ۱۵۹ و تشكيل اين شوراها از اقدامات ستودني رئيس اين قوه است، زيرا عدالت گستري در يك جامعه متكثر با محدوديت نهادهاي قضائي در قبال يك كشور ۷۰ ميليون نفري با كادر قضائي حدود ۶ هزار نفر توقع بي جايي است، به علاوه دغدغه معيشتي قضات را هم بايد در نظر گرفت، چون ميزان دريافتي ماهيانه آنان جوابگوي مخارج يوميه شان نيست، زيرا قاضي با فراغ خاطر در قبال انبوه مجموعه قوانين با تمركز حافظه، محسوسات را به مدركات و مدركات را به مفاهيم تبديل كرده و در قبال جرايم متفاوت، ماده و تبصره آن را مي جويد تا بتواند دادنامه و راي متقن و مستدل را انشا كند.
آنچه كه شايان توجه است اين است كه در سوئيس و سوئد و نروژ و دانمارك قضات در پايان هرماه چك سفيد حسابداري نهاد متبوعه را در اختيار دارند تا معادل هزينه زندگي ماهيانه خود آن را تنظيم و از بانك محال عليه به حيطه وصول درآورند. صرفنظر از اينكه در اغلب روزها قضات اينگونه كشورها به علت فقدان پرونده در دست اقدام ناگزير به مطالعه كتاب و روزنامه خواهند بود، لكن قضات محاكم قضائي كشور ما به علت ازدياد پرونده ها فرصت سر خاراندن را هم ندارند. اگر قضات كشور ما به اين حقوق قليل اكتفا كرده و روزگار مي گذرانند نشانه برخورداري از تعاليم ديني و شخصيت ذاتي و سعه صدر و علو طبع آنان است كه با استحكام شخصيتي با صداقت ايفاي وظيفه مي كنند و آنچه كه بر قلم آنان جاري مي شود، آميزه اي از حكم قانون و نداي وجدان آنها است.
عدالت مفهوم انتزاعي مجرد ذاتي است. ظلم ستيزي و عدالت گستري و مبارزه با كنيز و تكاثر ثروت و استثمار و بهره كشي فرد از فرد با محاكم قضائي است، نهاد عدالت يكي از اركان اصلي قوام جامعه است. اين نهاد مي تواند معتمدانه چالش هاي اجتماعي را حل و فصل كند و ركن اصلي عدالت قضائي وجود (قاضي) است. قاضي بايد خود عادل و داراي استحكام شخصيتي باشد كه تحت تاثير هيچ امري قرار نگيرد. حل و فصل دعاوي و اقامه حدود الهي، كشف جرم، تعقيب و مجازات و تعزير مجرمان و اجراي حدود و مقررات مدون جزايي اسلام كه از وظايف قضات است، آري بس سنگين و شاق است كه قاضي شريف با بردباري و صبر اين وظايف را ايفا مي كند. در پايان چون داوري هاي شوراي حل اختلاف تاكنون مثمرثمر بوده، پيشنهاد مي شود كه در گسترش و توسعه آن اقدام لازم معمول دارند تا مردم همه نقاط با دسترسي راحت به اين نهادها، دعاوي خود را در اسرع وقت و به سهولت حل و فصل كنند تا دادگاه ها به دعاويي كه در حوزه صلاحيتشان است رسيدگي كنند.

چاقوها به حافظه رايانه اي مجهز شدند
سخت افزار و سخت ابزار بخر و ببر!!
012210.jpg
نادر شاكرين- هميشه هنگام استفاده از فلش پن (flash pen) احساس جيمز باند بودن مي كنيم، چرا؟!! حتما بسياري از شما زماني را كه از نوارهاي كاست براي ذخيره و نگهداري اطلاعات رايانه اي استفاده مي شد به خاطر داريد. بعدها در دهه ۶۰ با ورود ديسكت هاي فلاپي تحرك عظيمي در عرصه رايانه آغاز شد. به خاطر مي آوريم كه برنامه ويندوز فارسي ۳۰۱ كه در آن زمان برنامه حجيمي بود روي هفت ديسكت در بازار عرضه مي شد، يعني برنامه اي كوچك تر از .۰۱ Mb پس از گذشت چندين سال لوح هاي فشرده (CD) به بازار عرضه شد كه ظرفيت هاي بالاي ۰۰۵ Mb داشت. در آن زمان قيمت هر لوح فشرده خام حدود ۲۰ هزار تومان بود؛ رايتر CD هم كه از شير مرغ ناياب تر. چه كسي فكرش را مي كرد كه با گذشت تنها ۱۰ سال قيمت هر CD به يك درصد قيمت اول كاهش يابد يعني فقط ۲۰۰ تومان آن هم با اين همه تورم. اما فن آوري رايانه سريع تر از اسبي افسارگسيخته در تاريخ بشر حركت مي كند و در دهه هشتاد شاهد حضور حافظه هايي است كه به فلش پن مشهور است. اين حافظه ها كه به اندازه يك انگشت اشاره است با ظرفيت هاي ۶۴، ۱۲۸ و ... مگابايت قابل خريداري است. از مزاياي اين حافظه ها اتصال به مادربورد رايانه به طريقه سري (USB) است كه كار انتقال داده را بسيار سريع و دقيق مي كند. اين حافظه ها محدوديتي در تعداد دفعات ضبط داده ندارند.
اما به تازگي با نوآوري شركت توليدي چاقوهاي ارتش سوئيس (swiss army knives) مي توان در نقش كارآگاه گجت نيز بود. چطور؟!!
اين شركت دو محصول جديد به بازار معرفي كرده است كه عبارت است از همان مجموعه چاقوي محبوب قرمزرنگ به همراه حلقه جا كليدي، چراغ LED (نوعي چراغ قوه كوچك و پرنور)، خودكار سوهان ناخن به علاوه پيچ گوشتي، قيچي و فلش پن!!! ظرفيت فلش پن اين چاقو ۴۶ mb است كه با سيستم هاي عامل ويندوز ۹۸، me، ۲۰۰۰، XP، MAC osx۸۰۶، os (و بالاتر) و ۲۰۴ linux(و بالاتر) سازگار است. راستي اگر شما به سفرهاي هوايي علاقه مند هستيد مي توانيد از مجموعه اي كه فاقد چاقو و قيچي است (براي اينكه بتوانيد آن را به داخل هواپيما ببريد) استفاده كنيد. اين محصولات كه حافظه سوئيسي( swiss memory) نام دارد با قيمت هاي ۶۹ و ۶۴ دلار قابل خريداري است. البته مي توانيد به كارخانه سازنده حافظه۸۲۱ Mb نيز سفارش دهيد.
بيش از يك قرن است كه از ساخت چاقوهاي ارتش سوئيس مي گذرد. چاقوهايي كه داشتنش آرزوي هر شكارچي، ماهيگير و كوهنورد است. اين چاقوها در سه مدل كلي با قاب قرمز يا سياه و ... پلاستيكي ( كه به طور انبوه توليد شده) و قاب چوبي سبز يا سياه و قاب فلزي نقره اي (كه دست ساز است و مورد توجه مجموعه داران قرار دارد) توليد مي شود. اولين نمونه اين چاقوها در سال ۱۸۹۱ توسط آقاي كارل السنر در ايباخ سوئيس توليد شد.
چاقويي كه شامل تيغه چاقو و در قوطي بازكن بود و براي سربازان توليد مي شد. به مرور به اين چاقو موچين، خلال دندان و يك حلقه جا كليدي افزوده شد. آرم مشهور اين چاقو از تركيب حرف V (اولين حرف Victoria مادر آقاي السنر) صليب سفيد كشور سوئيس و يك سپر كه نشانه قدرت و استقامت است، تشكيل شده.در جنگ جهاني دوم متحدين و متفقين استفاده وسيعي از اين چاقوها كردند. محبوب ترين مدل اين چاقوها، چاقوي افسران بود كه شامل يك قيچي و سوهان ناخن هم مي شد. از اين پس بود كه به اين چاقوها، چاقوي ارتش سوئيس گفته شد. افزايش محبوبيت اين محصولات به خصوص براي كيفيت بالاي آنها موجب شد كه تا امروز بيش از صد مدل گوناگون براي كاربردهايي چون نقشه خواني، تعمير وسايل خانه، شكار، ماهيگيري، كوهنوردي و كمپينگ، قايق سواري، دوچرخه سواري، نظامي، كشيدن سيگار برگ و پيپ و اكنون رايانه به بازار عرضه شود.
از اين چاقو فضانوردان نيز استفاده مي كنند. چاقوي ارتش سوئيس همراه با شكلات و ساعت سوئيسي از مشهورترين سوغات آن كشور است، پس شما هم مي توانيد مانند كارآگاه گجت يك عالمه ابزار و وسايل را در جيب بغل خود حمل كنيد.

ناپلئون از داروي عوضي مرد
012225.jpg
نتيجه پژوهش هاي پزشكي، روشن ساخته كه ناپلئون نه در پي خوردن آرسنيك، نه به خاطر توطئه و ترور درباريان، بلكه به خاطر تجويز نا به جاي دارو از سوي تعدادي پزشك ناشي درگذشته است.
به اين ترتيب، پژوهشگران «اداره اثبات وقايع پزشكي» در سان فرانسيسكو دست روي نظريه هاي تاريخي درباره مرگ يكي از جنجالي ترين شخصيت هاي جهاني گذاشته اند و خيال دارند آن را زير و رو سازند.
پس ازمرگ ناپلئون، يكي از پزشكان شخصي او، جسدش را تشريح كرد و گفت او به علت سرطان معده مرده است. اما پس از گذشت چند دهه، تاريخ شناسان ادعا كردند كه رهبر تبعيد شده فرانسه، از سم موجود در روغن موي خود مرده است. عده ديگري از مورخان هم احتمال قتل ناپلئون به دست شارل دو مونتلن، معتمد قديمي اش، را دور از ذهن ندانستند.
اما مطالعه پژوهشگران در جزيره سنت هلن، تبعيدگاه ناپلئون و به ويژه، اتاق شخصي اش كه در سال هاي آخر عمر و مريض حالي ماواي اصلي او بود، نشان مي دهد كه ناپلئون واقعا به سرطان مبتلا بوده است.
در آخرين مراحل بحراني از بيماري ناپلئون، پنج پزشك انگليسي بر سر بالينش حاضر شدند. آنها مقداري داروي تهوع آور به ناپلئون خوراندند تا استفراغ كند. اما در ظاهر، اين مقدار دارو بيش از حد مجاز به تبعيدي صاحب نام خورانده شده و در پي تسريع ضربان هاي قلب وي، باعث شده است تا خون ناگهان به چند برابر ميزان معمول به سوي مغز جريان يابد. بنابراين تجويز ۶۰۰ ميلي گرم كلرايد مركوريك (پنج برابر بيشتر از حد مجاز) از سوي پنج پزشك انگليسي در سوم مه ۱۸۲۱ اصلي ترين دليل مرگ ناپلئون است. او دو روز بعد در سن ۵۱ سالگي درگذشت.

۳ جايزه بگير آمريكايي به زندان مي افتند
چندي پيش در صفحه خبرسازان گزارش كاملي از فعاليت ۳ جايزه بگير آمريكايي در افغانستان- كه در جديدترين اقدام خود، دست به شكنجه و آزار اسراي افغان زن مي زدند- منتشر شد.
اين ۳ نفر به سركردگي جك آيدما، نظامي پيشين آمريكايي، مدتها بود در افغانستان ، پيشه اي جديد جسته بودند: شكار نيروهاي باقيمانده القاعده. اما فعاليت آنها با كشف يك زندان خصوصي در حومه كابل و اسراي از پا آويزان شده محبوس در آن ناتمام ماند.
پليس افغانستان در تحقيقات گسترده به اين نتيجه رسيد كه ۳ آمريكايي ياد شده مسوول شكنجه خودسرانه افغان هاي محبوس بوده اند.
اكنون جك آيدما، به همراه ادوارد كارابالو - روزنامه نگار - و برنت بنت، بايد راهي زندان شوند و مابقي نقشه هاي سبعانه خود را در حبس مرور كنند.

مولن روژ
فرهاد فرجاد
012213.jpg

بن افلك، مرد ناكجا آباد
بن افلك در فيلم «مردان ناكجا آباد» يا (Nowhere Men) بازي خواهد كرد. اين فيلم، اقتباسي است از داستاني به همين نام نوشته سارن گارسيا و همانند داستان مردان سياهپوش به عده اي مامور مخفي مي پردازد كه هر يك شيرين كاري خاص خود را دارند.
فيلمنامه اين پروژه را به طور اشتراكي پيتر و ديويد گريفيتس نوشته اند. از اين دو پيشتر، فيلمنامه خسارات غيرنظامي با حضور آرنولد شوارتزينگر را به ياد داريم كه البته اثري بسيار ضعيف بود و به لحاظ مالي نيز شكست خورد.
012216.jpg

بيگانه عليه غارتگر
كمپاني فاكس قرن بيستم حتما يك چيزي در ماهيت بيگانه ها و غارتگرهاي فضايي ديده كه دوست دارد كماكان قطعه قطعه شدن انسان ها به دست اين موجودات را به تصوير بكشد. «بيگانه عليه غارتگر» عنوان جديدترين محصول اين كمپاني است كه توسط پل اندرسن كارگرداني شده و از ۱۳ آگوست در سينماهاي آمريكا به اكران در مي آيد.
فيلم به ماجراي يك ميلياردر به نام چارلز ويلاند (با بازي لانس هنريكسن) مي پردازد كه با تيمي حرفه اي متشكل از چند دانشمند و باستانشناس و ماجراجو به معابر يك هرم ناشناخته در منطقه آنتراكيتا نفوذ مي كند. آنها در اطراف هرم به فسيل هايي از چند موجود بيگانه (درست با شمايل بيگانه سيگورني ويور) بر مي خورند و اندك اندك حدس مي زنند شايد تعدادي از اين موجودات زير پايه هاي هرم زنده باشند، غافل از اينكه خطري مشابه، آنها را از بالاي سر هم تهديد مي كند. غارتگرهاي همشكل با موجودات فيلم Predoto (با بازي آرنولد) هر هزار سال رسم دارند يكي از تازه بالغ هاي خود را به زمين بفرستند. تازه بالغ فضايي، بايد براي اثبات بلوغ خود انسان شكار كند.
طبيعي است كه بر سر طعمه هاي لذيذ دوپا، غارتگرها و بيگانه ها به جان هم بيفتند.
012219.jpg

مايكل مان آمد
نخستين فيلم مايكل مان پس از پروژه نه چندان موفق علي (محمدعلي كلي) با عنوان «جانبي» آماده اكران است. اين فيلم، يك پروژه اكشن با حضور تام كروز، دنيس فارينا و جيمي فاكس است و فيلمنامه آن را استوارت بيتي (نويسنده دزدان دريايي كارائيب: نفرين مرواريد سياه) نوشته است. داستان روي يك راننده تاكسي (جيمي فاكس) متمركز است كه در مي يابد آخرين مسافر او، يك جنايتكار آدمكش است. بنابراين سعي مي كند خود را از شر او برهاند. جادا پينكت اسميت و مارك رافالو نيز در فيلم حضور دارند.
«جانبي» از شش آگوست آتي در آمريكا اكران مي شود.
012222.jpg

فيلم جديد رابرت آلتمن 
رابرت آلتمن، ساخت نسخه اي سينمايي از نمايش راديويي «همنشيني در خانه اي بر فراز مرغزار» اثر گريسون كيلور را از ژانويه آتي آغاز خواهد كرد.
كيلور اين داستان را بر اساس زندگي پشت صحنه چند هنرمند تئاتر، نوشته است. مريل استريپ و ليلي تاملين به نقش دو خواهر داستان و تام ويتس و ليل لاوت، به نقش داستي و لفتي، دو گاوچران آوازه خوان در اين فيلم حضور خواهند داشت.
همكاري آلتمن و كيلور به عنوان دو شخصيت صاحب نام در عرصه فيلمسازي و نويسندگي، به احتمال فراوان اثري قابل تعمق و دلنشين را در پي خواهد داشت.

خبرسازان
ايرانشهر
محيط زيست
تهرانشهر
حوادث
در شهر
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  عكاس خانه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |