دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۴ - Aug 2, 2004
عقل بصير
امام علي(ع): ديدن با چشمها نيست، چه گاه چشمها به دارندگان خود دروغ مي گويند، ولي عقل به هر كس كه خواستار اندرز او گردد دروغ نمي گويد.
(نهج البلاغه / ۱۲۲۳)
امروز با حافظ
دل ز تنهايي به جان آمد خدا را همدمي
سينه مالامال درد است اي دريغا مرهمي
ساقيا! جامي به من ده تا بياسايم دمي
چشم آسايش كه دارد از سپهر تيزرو؟
مسابقه بزرگ هنر و نيايش برگزار مي شود
جايزه ۱۲۵ هزار دلاري براي داستان و عكس
به برگزيدگان مسابقه بزرگ هنر و نيايش ۱۲۵ هزار دلار جايزه تعلق مي گيرد.
به گزارش همشهري؛ اين مسابقه كه در بخشهاي مختلف فرهنگي و هنري برگزار خواهد شد، در سال جاري به عكس و ادبيات داستاني اختصاص دارد و چهره هاي نامي اي چون رضا سيد حسيني، كامران خاني، عبدالعلي دستغيب و سيد مهدي شجاعي اعضاي هيأت علمي بخش داستان و فخرالدين فخرالديني، مسعود معصومي سيف الله صمديان و رضا نور بختيار هيأت علمي بخش عكس را عهده دارند.
دبيري بخش ادبيات داستاني بر عهده مهدي ارگاني و دبيري بخش عكس بر عهده اكبر عالمي است.
همين گزارش حاكيست كه اين جايزه به طور سالانه و در ابعاد جهاني به شاخص ترين آثار هنري در زمينه هاي ادبي، تصويري، نمايشي، موسيقي و معماري كه درونمايه معنوي دارند تعلق خواهد گرفت. در بخش ادبيات داستاني و پس از بررسي آثار، ۳۰ اثر به مرحله نهايي راه مي يابند كه براي آثار برتر اين بخش ۳۰ هزار دلار جايزه و تنديس در نظر گرفته شده است و براي تقدير از آثار برجسته و منتخب هيأت داوران (كه ۱ تا ۵ اثر را شامل مي شود) ۵ هزار دلار به همراه لوح يادبود و نيز جايزه ويژه شوراي ادبي به مبلغ ۱۰ هزار دلار براي اثر برگزيده اعطا خواهد شد.
همين گزارش حاكيست كه ۱۱ تن از جامعه شناسان، مردم شناسان، هنرشناسان، نويسندگان، منتقدان و هنرمندان هنرهاي تجسمي و ۲ هنرمند عكاس هيأت داوران بخش عكس را شكل مي دهند. اكبر عالمي دبير بخش عكس در گفت وگويي از حضور ۵ داور از ۵ قاره جهان در بخش داوري نهايي خبر داد وگفت كه مهلت نهايي ارسال عكسها ۳۱ شهريور است و در مراسم باشكوهي كه روز ۳۰ دي برگزار مي شود، برگزيدگان معرفي خواهند شد.
اين جايزه جهاني با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود.

در فرهنگسراي هنر برگزار مي شود
نمايشگاه بين المللي كاريكاتور معضلات شهري
008097.jpg
داوري نهايي آثار رسيده به مسابقه بين المللي كاريكاتور با موضوع معضلات شهري توسط داوران اين مسابقه مركب از اسماعيل عباسي، بهمن عبدي، مسعود شجاعي طباطبايي، بزرگمهر حسين پور و كيارش زندي در خانه كاريكاتور به انجام رسيد و از ميان ۲۰۸ اثر كه پس از بررسي ۲۴۰۰ اثر دريافت شده، به مرحله نهايي راه يافته بود، آثار سه تن از هنرمندان كاريكاتوريست ايراني و خارجي برنده جايزه شناخته شدند و به ۱۰ اثر برگزيده نيز لوح تقدير تعلق گرفت.
نمايشگاه آثار برگزيده در روز ۲۱ شهريور ماه در فرهنگسراي هنر برپا خواهد شد. مسابقه بين المللي كاريكاتور معضلات شهري با همكاري سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران، خانه كاريكاتور و فرهنگسراي هنر تدارك شده است. جوايز و لوح تقدير برگزيدگان اين مسابقه نيز طي مراسمي در فرهنگسراي هنر به آنها اهداء خواهد شد.

بهارستان
چرا اين قرن بدتر از قرن هاي ديگر است
شايد از اين رو كه غرق در اضطراب است
آنا آخماتوا - ترجمه رضا سيدحسيني

نگارستان
008100.jpg
يان استين
«شرط بندي»
رنگ روغن روي چوب - ۱۱۹*۹۰ سانتي متر‎/ موزه برلين
كوزه خالي افتاده از روي ميز، نوشيدني هاي مصرف شده و به طور كلي آشفتگي صحنه در اين تابلو، همگي نشانه هايي هستند كه دلالت بر نزاع ميان دو مرد دارند.دردست يكي از مردان چاقويي ترسيم شده و او حالت حمله به خود گرفته است، درحالي كه عده اي به سختي سعي در مهار او دارند.اگر اين منظره را به عنوان صحنه اي درنظر بگيريم كه جريان يك بازي را نشان مي دهد، يان استين به بيننده اثرش توسط اين بازي و روند آن يك درس اخلاقي مي دهد.

پاسخ به پرسش پزشكي
اندازه فشار خون
دكتر روزنفلد در پاسخ به چند سئوال مشابه، به بيماران قند (ديابتي ها) توصيه كرده است كه دائماً از ميزان فشار خون خود آگاه باشند و هر چند روز يك بار آن را اندازه گيري كنند. سال هاست كه داروخانه ها و فروشگاه هاي بزرگ مكلف به نصب دستگاه سنجش رايگان فشار خون شده اند و شرط دريافت پروانه داير كردن داروخانه در آمريكا و بسياري از كشورها سپردن تعهد به نصب همين دستگاه است. به علاوه به تازگي دستگاهي به بازار آمده كه هر فرد به تنهايي خودش مي تواند فشار خونش را اندازه گيري كند. در مورد ديابتي ها و بيماران قلب و عروق و كليه، فشار خون نبايد از ۱۳ روي ۸ بيشتر باشد. در مورد افراد ديگر تا ۱۴ روي ۹ هم قابل قبول است.

برگي از تاريخ
دستور تاريخي ناپلئون در پاسخ به نامه هاي مردم
دوم اوت در طول تاريخ، علاوه بر دستور تاريخي ناپلئون كه شرح آن در زيرخواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۲۱۶ پيش از ميلاد (۲۲۲۰ سال قبل) هانيبال كارتاژي (از مردم شمال آفريقا) در منطقه «كانائه» ايتاليا ارتش روم را در يك جنگ يك روزه شكستي سخت داد كه در اين جنگ روميان ۴۵ هزار كشته و ۲۰ هزار اسير دادند. در سال ۱۷۴۳ نادرشاه افشار دستور داد كه شهر كركوك كه به دست عثماني ها افتاده بود با توپ گلوله باران و پس گرفته شود. در سال ۱۹۲۳ جيمز بالدوين داستان نگاري كه در داستان هايش ناله از تبعيض و شكايت از نابرابري انسان ها را سر داده است به دنيا آمد. در سال ۱۹۳۴ مارشال هيندنبورگ رئيس جمهوري آلمان درگذشت و هيتلر فرصت يافت قدرت را قبضه كند. در سال ۱۳۱۵ محاكمه علي منصور به اتهام گرفتن رشوه در زماني كه وزير راه بود آغاز شد. در سال۱۹۳۹ آلبرت اينشتين دانشمند يهودي و فراري از آلمان در نامه اي به روزولت رئيس جمهوري آمريكا، او را ترغيب به ساختن بمب اتمي كرد. در سال ۱۹۶۲ طبق يك نقشه و به منظور به دست آوردن بهانه، دولت واشنگتن به ناوشكن «مادوكس» دستور داد كه وارد آب هاي ويتنام شمالي شود. اين ناو زير آتش سه ناوچه ويتنامي قرار گرفت، آسيب ديد و بهانه حمله نظامي آمريكا به ويتنام شمالي به دست آمد و در سال ۱۹۹۱ ارتش عراق به كويت حمله ور شد و آنجا را تصرف كرد.
اينك دستور مهم ناپلئون در ۲۰۲ سال پيش به عنوان برگ امروز: ناپلئون بناپارت كنسول اول فرانسه (رئيس قوه مجريه) دوم اوت ۱۸۰۲ و دو سال پيش از امپراتور شدنش دستور اكيد داد كه مقامات ارشد فرانسوي به نامه هاي مردم ظرف سه روز پس از وصول، پاسخ كتبي دهند و شنبه ها را براي ملاقات با متقاضيان، صرفنظر از اين كه چه كساني باشند اختصاص دهند. همزمان، ناپلئون از مردم نيز درخواست كرد كه در صورت مشاهده نقض آن دستور به شخص او شكايت كنند تا رسيدگي كند. ۱۳ قرن پيش از ناپلئون كه خود را سرباز انقلاب فرانسه مي خواند، در ايران خسرو انوشيروان دست به چنين كاري زده بود كه از «تاريخ»، نه افراد، لقب «دادگر» گرفته است. پارلمان انگلستان هم پيش از ناپلئون كميسيون عرايض در جوار خود خلق كرد كه الگوي همه پارلمان ها شده است، ازجمله پارلمان ما كه كميسيون اصل ۹۰ دارد. پيشرفته بودن كشورها تنها به خاطر دانش و صنعت آنها نيست، بلكه بسته به رسيدگي به درد دل ها هم هست، پيش از آن كه «فرياد» شوند. در برخي از كشورها كمتر از سه روز به نامه مردم ترتيب اثر مي دهند. در اين ممالك رسم نيست كه صاحب نامه را براي اداي توضيح دعوت كنند، مديري كه نامه را دريافت مي كند برحسب اهميت و فوريت نامه، معاون و يا يكي از زيردستان خود را به سراغ شاكي مي فرستد. مسئله تا حل شدن دنبال مي شود و براي حل آن، اگر لازم باشد ضابطه و قانون وضع مي گردد. يكي از وظايف هر دفتر روابط عمومي يافتن شكايات از لابلاي روزنامه ها و دادن به مقام مربوط و تعقيب آن تا حل مسئله است، و به همين لحاظ است كه شمار ناراضيان از عملكرد ادارات كم مي شود و به حداقل مي رسد. باوجود اين، در دويست و دومين سالروز صدور دستور حياتي ناپلئون، هنوز كشورهايي هستند كه به مشكلات مردم كه در جرايد منعكس مي شود و يا نامه هاي ارسالي آنان، آن طور كه بايد توجه نمي شود كه يك ضعف اداري بزرگ است.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه  هاي دنياي رسانه ها
سياست قرار دادن مسلمان در برابر مسلمان در عراق نادرست است
مذاكرات ديپلماتيك وزير امور خارجه آمريكا با سران چند كشور از جمله دولت سعودي و مصر و درخواست از آنها كه ساير كشورهاي اسلامي و عرب را تشويق به فرستادن نيروي نظامي و دست كم مربي پليس و سرباز به عراق كنند از سوي مفسران روزنامه هاي اين ممالك رد شده و يا مورد استقبال قرار نگرفته است. اين مفسران كه جمع بندي نظر آنان پريشب از شبكه تلويزيوني آمريكا پخش شد نوشته اند كه قرار دادن عرب و مسلمان در برابر عرب و مسلمان عراقي سياست درستي نيست و نتيجه معكوس خواهد داشت. راه حل مسئله عراق سپردن اين كشور به دست سازمان ملل است. اين مقاله نويسان ترديد كرده اند كه دولت انتقالي كه برگزيده آمريكاست و عمدتاً از ناراضيان و تبعيدي هاي سابق تشكيل شده است مآلاً بتواند موفق شود و اگر هم با زور آمريكا موفقيتي كسب كند موقتي است. عراق بعداً هم آرام نخواهد بود و اين كشور شاهد انقلابات، كودتاها و احياناً جنگ داخلي خواهد شد ولي در صورت حل مسئله توسط سازمان ملل ثبات عراق طولاني تر خواهد بود.
رسانه هاي اروپا موافق با جان كري
بررسي مطالب رسانه هاي اروپايي درباره كنوانسيون اخير حزب دمكرات آمريكا كه توسط يك سازمان روابط عمومي آمريكايي جمع آوري شده است، نشان مي دهد كه نظر مساعد با «جان كري» بوده است. اين بررسي حكايت از آن دارد كه روزنامه هاي اروپايي براي انتشار اظهارات جورج بوش چندان مشتاق نبوده اند. آنان دنباله رو مخاطبان خود هستند كه علاقه اي به سياست خارجي حزب جمهوريخواه آمريكا ندارند.
خريد خبر از مردم، يك ابتكار تازه
روزنامه ريچماند تايمز به روزنامه هايي كه در دو ـ سه سال اخير دچار بحران مخاطب شده اند توصيه كرده است كه همانند روزگار قديم به خريد خبر از مردم اقدام كنند و همه مردم را به صورت خبرنگار خود درآورند تا نه تنها خبر تازه از درون جامعه به دست آيد بلكه بر شمار مخاطبان بيافزايند. اين روزنامه در شماره شنبه خود نوشته است كه با قرار گرفتن متن اعلاميه هاي آژانس هاي دولتي و سازمان ها در وب سايت هاي اختصاصي شان كه آدرس آنها را در هر كتابخانه مي توان به دست آورد، و دسترسي به گزارش هاي خارجي سه خبرگزاري بزرگ از طريق اينترنت كه ۲۴ ساعت پيش از انتشار در روزنامه امكان پذير است، تنها راهي كه براي ما (روزنامه ها) باقي مانده است پرداختن به اخبار كاميونيتي و درون مردم است كه جز خودشان منبع سهل الوصول ديگري براي جمع آوري آنها وجود ندارد. به همه مردم بايد امكان داده شود تا هر مطلبي را كه احساس كنند ديگران مشتاق به شنيدن و خواندن آن هستند تلفني، با فاكس و اي ـ ميل ارسال دارند. خبرنگاران روزنامه با كمك ارسال كننده مطلب درباره آن تحقيق كنند و به صورت كامل به دست چاپ دهند و در پايان هفته حق الزحمه افراد پرداخت شود. به علاوه در برابر رسانيدن هر خبر، تا مدتي براي آن فرد روزنامه رايگان ارسال شود و اگر آگهي هاي شخصي (نيازمندي ها) داشته باشد با تخفيف به چاپ برسد. طبق اين پيشنهاد، روزنامه تا مدتي مي تواند در يك ستون خود درس خبرگيري و خبرنويسي بدهد و بگويد چه اطلاعي «خبر و مطلب» روزنامه است.
بازهم يك زير دريايي اتمي موشك اندار تازه
شنبه پريروز «لورا بوش» همسر رئيس جمهوري آمريكا در يك كارگاه كشتي سازي بندر «نيوپورت نيوز» ويرجينيا يك زير دريايي اتمي مجهز به دستگاه پرتاب موشك دور برد را به آب انداخت. هزينه ساخت اين زير دريايي ۲ ميليارد و دويست ميليون دلار شده و نام آن «تگزاس» است. چندي پيش هم زيردريايي تازه ديگري به نام «ويرجينيا» به آب انداخته شده بود. برخي روزنامه هاي روسيه نوشته اند كه طبق قرار داد ژوئيه سال ۱۹۹۱ گورباچف ـ بوش، قرار بود ساخت سلاح هاي استراتژيك دو كشور محدود شود و به همين لحاظ ما از تكميل دو ناو هواپيمابر دست برداشتيم و آنها را به صورت آهن قراضه فروختيم ولي دولت آمريكا به آهنگ توليد تسليحات مخصوصاً ساخت موشك ضد موشك، ناو هواپيما بر و زيردريايي شتاب بيشتري داده است. اينجاست كه ما روس ها بايد نگران باشيم.

۱۵ گروه موسيقي در جشنواره گل ياس
۱۵ گروه موسيقي بانوان در ششمين جشنواره موسيقي گل ياس، كه از ۱۷ تا ۲۳ مرداد، در تالار وحدت برگزار مي شود، با يكديگر به رقابت برمي خيزند.
آذر هاشمي دبير ششمين جشنواره موسيقي بانوان روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن اعلام اين خبر بر تخصصي و علمي شدن جشنواره تأكيد كرد و گفت: رويكرد اين دوره از جشنواره دور شدن از عوامي گري و حركت به تخصص و توجه به موسيقي هاي علمي است.
وي از ارفع اطرايي، هنگامه اخوان و فروغ كريمي به عنوان داوران اين جشنواره ياد كرد و گفت: در شب افتتاحيه نيز نشستهاي تخصصي با حضور بانوان كريمي، ميلاني، اطرايي و آذين موحد برگزار مي شود كه در طي آن مسائل علمي و تخصصي موسيقي بانوان طرح و بحث خواهد شد.
در ادامه نشست لطيفي سرشت، مدير اجرايي جشنواره از تدوين آيين نامه اي براي برگزاري جشنواره موسيقي بانوان خبر داد و گفت: سالم سازي فعاليت بانوان، افزايش كمي و كيفي گروه هاي موسيقي بانوان، برنامه ريزي براي رفع موانع و درك چالش هاي اين موسيقي از سرفصلهاي اين آيين نامه است. در ششمين جشنواره گل ياس گروه هاي اوستا، آساك، خسروي، پريرخ، صنم، نيريز، آذربايجان، هزاردستان، ويان، اسدي، آواز، اركيده، ياران، وندادمهر و شاطريان به اجراي برنامه مي پردازند.

سالن نمايش موزه سينما فردا افتتاح مي شود
سالن نمايش فيلم موزه سينما روز سه شنبه ۱۳ مردادماه با حضور مسوولان فرهنگي و هنري و هنرمندان كشور گشايش مي يابد.به گزارش دفتر ارتباطات رسانه اي موزه سينما، در اين مراسم فيلم سينمايي «ميهمان مامان» آخرين ساخته داريوش مهرجويي به نمايش درمي آيد.
سالن نمايش موزه سينما پيش از اين، ويژه مراسم و اكران هاي خصوصي بود و از اين پس براي عموم نيز نمايش خواهد داشت.
اين سينما كه در عمارت تاريخي باغ فردوس قرار دارد براي جبران محدوديت سالن هاي نمايش فيلم در شمال شهر تهران براي عموم اختصاص يافته است.
اين سالن سينمايي در طول روز سه نوبت نمايش فيلم خواهد داشت و قرار است فيلم هاي روز سينماي ايران را با زيرنويس انگليسي نمايش دهد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
يه آدم ديگه
تعجب مي كرد. يه هو همه باهاش خوب شده بودن!
آيا اتفاقي افتاده بود؟!
چشاش كه به آينه افتاد يه آدم ديگه بهش لبخند مي زد؟!
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
دير آموزي رانندگان زن
لندن: زنان در كشور انگليس ديرتر از مردان مهارت هاي رانندگي را مي آ موزند. براساس آمارگيري انجام شده، زنان به طور متوسط ۶/۱۴ ماه پس از رانندگي موفق به دريافت گواهينامه مي شوند در حالي كه اين مدت براي مردان، يكسال است.
همچنين ۴۵ درصد از زنان در آزمون دريافت گواهينامه رانندگي به دليل دور زدن در محل ممنوع و ناكامي در حركت با دنده عقب مردود مي شوند.
پوستر دردسرساز
لندن: نصب پوستر مبارزه با چاقي در ايستگاه هاي مترو شهر لندن باعث تيرگي روابط دو كشور انگليس و ايتاليا شد. در اين پوستر تصوير يك مرد بسيار چاق مديترانه اي به چشم مي خورد كه اطراف وي مملو از كالباس، سير و گوشت خوك است. همچنين روي اين پوستر با خط درشت نوشته شده: غذاهايي را كه بوي تند دارند نخوريد. آرم محصولات يك شركت ايتاليايي نيز در اين پوستر ديده مي شود.
در پي نصب اين پوستر در ايستگاه هاي مترو، بسياري از ايتاليايي هاي ساكن انگليس از جمله اعضاي سفارت ايتاليا در لندن نسبت اين اقدام انگليسي ها اعتراض كردند كه در نهايت قرار شد، پوسترهاي مورد نظر جمع آوري شود.
البته شركت ايتاليايي كه آرم آن در پوستر مشخص است احتمالاً در خواست غرامت خواهد كرد.
تنبيه سارق بنزين
ميامي: يك زن در آمريكا كه مقداري بنزين به ارزش ۵۲/۴ دلار سرقت برده بود در دادگاه محاكمه شد. ابتدا تصور مي شد كه قاضي پرونده او را به پرداخت جريمه نقدي محكوم كند اما قاضي حكم عجيبي صادر كرد.
او دستور داد زن سارق تابلويي را كه روي آن نوشته شده بود «من بنزين به سرقت برده ام» به گردن خود بياويزد و به مدت ۹۰ دقيقه در كنار پمپ بنزيني كه از آن سرقت كرده بود، بايستد.
معلمي كه گواهينامه ندارد
برلين: يك مربي تعليم رانندگي در آلمان كه به مدت ۴۳ سال بيش از هزار نفر را براي دريافت گواهينامه رانندگي تعليم داده است خود گواهينامه ندارد.
وي ۴۳ سال پيش در آزمون دريافت گواهينامه رانندگي شركت كرد اما مردود شد به همين دليل از ترس مردودشدن مجدد ديگر براي دريافت گواهينامه مراجعه نكرد.
فرودگاه در تسخير جيرجيرك ها
نيس: ميليون ها جيرجيرك فرودگاه شهر نيس را به تسخير خود درآورده  اند. اين جيرجيرك ها به صورت مستقيم اختلالي در پرواز هواپيما ها ايجاد نمي كنند اما وجود آنها در فرودگاه باعث جذب پرندگاني مي شود كه خوراك آنها جيرجيرك است. اين پرندگان اغلب در موتورهاي هواپيما گير مي افتند و باعث اختلال در پرواز مي شوند.
همچنين جيرجيرك ها به خوردن چمن هاي كنار باند مي پردازند كه از بين رفتن چمن ها باعث پخش شدن گرد و غبار روي سطح باند فرودگاه خواهد شد.
قرار است اين جيرجيرك ها را با مواد شيميايي از بين ببرند.
رمز موفقيت ورزشكاران قزاق
آلماتي: بوكسورهاي كشور قزاقستان چشم به مدال هاي طلايي المپيك آتن دارند. قزاق ها معتقدند، مصرف شير ماديان و گوشت اسب قدرت ورزشكاران اين كشور را دو چندان خواهد كرد.
ابراهيم اف كه در المپيك سيدني ۲۰۰۰ صاحب مدال طلا شد و هم اكنون مربيگري تيم ملي بوكس قزاقستان را بر عهده دارد، رمز موفقيت خود در سيدني را نوشيدن شير ماديان و گوشت اسب مي داند. به همين دليل قرار است قزاق ها همراه با خود شير ماديان و گوشت اسب به آتن ببرند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۲۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۴ دقيقه

گل و گياه
بورونيا
008094.jpg
نام علمي: Boronia megastigma
خانواده: RUTACEAE
درختچه هميشه سبز به بلندي ۳-۱ و گستردگي ۲-۱ متر است. گلهاي معطر و زنگوله اي شكل آن در بهار ظاهر مي شوند كه سطح بيروني آنها قهوه اي مايل به قرمز و سطح داخلي آنها سبز - زرد مي باشند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك شني، خشتي تا اسيدي نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰-۷ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و يا تهيه قلمه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |