دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۴ - Aug 2, 2004
اخبار مجلس
لايحه جديد رسيدگي به اموال مسئولان
تدوين لايحه رسيدگي به اموال و دارايي مسئولان به اتمام رسيده و به منظور ارائه در شوراي عالي قضائي به رئيس قوه قضائيه ارائه شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس در اين لايحه شاخص هاي كلي در مورد چگونگي اجراي اصل ۱۴۲ قانون اساسي مبني بر «رسيدگي به دارايي رهبر، رئيس جمهوري، معاون رئيس جمهوري، وزيران و همسر و فرزندان آنها قبل و بعد از خدمت و افزايش به ناحق اين دارايي ها توسط رئيس قوه قضائيه»، تهيه شده  است.
اين لايحه متضمن پيش بيني و طراحي سيستمي منعطف و فرآيندي با ملاحظه همه جوانب است كه استقرار آن سيستم خود به خود حالت پيشگيرانه از افزايش به ناحق دارايي مسئولان دارد، به طوري كه با تدوين اين لايحه خلأهاي موجود در اجراي اصل ۱۴۲ قانون اساسي كه همانا تبديل شدن اين اصل به قانون است، برطرف خواهد شد.
كميسيون امنيت ملي دولت را به غني سازي اورانيوم ملزم مي كند
عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در اولين جلسه بعد از تعطيلات، دولت را ملزم به آغاز مجدد غني سازي اورانيوم خواهد كرد براي اين كه ما اين امر را حق مسلم ملت ايران مي دانيم.
حميد رضا حاجي بابايي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در گفتگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: خواسته هاي اتحاديه اروپا در راستاي زياده طلبي كشورهاي غربي است كه به هيچ وجه با منافع و مصالح ملي جمهوري اسلامي ايران سازگار نيست.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي خاطرنشان كرد: ايران خواهان ماندن در معاهده NPT است ولي هيچ كشوري نمي تواند از اين موقعيت ايران سوءاستفاده كند و خواهان امتياز و تعهدات جديد باشد.
وي همچنين گفت: تعهدات جديدي كه اتحاديه  اروپا از ايران مي خواهد، غيرمنطقي و غيرعقلاني است و با عزت و مصلحت نظام جمهوري اسلامي سازگار نيست.
قانون انتخابات مجلس بايد اصلاح شود
دبير شوراي نگهبان گفت: قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي بايد اصلاح شود.
آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان به خبرگزاري فارس گفت: اشكالات ساختاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي به ويژه در بخش ثبت نام و بررسي صلاحيت داوطلبان باعث توانفرسا شدن نظارت بر انتخابات مجلس شده است.وي گفت: مجلس هفتم بايد با دقت و درايت قانون انتخابات مجلس را اصلاح كند.

بازرسان اتمي فردا مي آيند
الايام به نقل از مقامات ايراني كه نامي از آنها نبرد نوشت: به زودي يك هيأت جديد از بازرسان بين المللي انرژي اتمي سازمان ملل در يك سفر غيرمنتظره به منظور بازديد از برخي سايت ها وارد تهران مي شوند.به گزارش ايسنا اين روزنامه به نقل از اين مقامات افزود: بازرسان روز سه شنبه وارد تهران مي شوند. اين هيأت شامل هفت متخصص است و اين در حالي است كه يك هيأت از بازرسان بين المللي امروز (دوشنبه) بعد از پايان مأموريتشان تهران را ترك مي كنند.الايام ادامه داد: اين هيأت هشت نفره از برخي پايگاه هاي مهم تهران بازديد كرده  و نتايج آزمايش هاي خود را به آژانس ارائه خواهند كرد.

الحيات: سفر علاوي به ايران لغو شد
خبرگزاري فارس: روزنامه فرامنطقه اي الحيات به نقل از يك مقام بلندپايه در دولت موقت عراق از لغو سفر «اياد علاوي» نخست وزير دولت موقت عراق به تهران خبر داد.
روزنامه الحيات به نقل از يك مقام بلندپايه در دولت موقت عراق كه نامي از وي نبرد، مدعي شد: اياد علاوي نخست وزير دولت موقت عراق در اعتراض به تلاش ايران براي دخالت در امور داخلي عراق، سفر خود به اين كشور را لغو كرده است.
به گفته اين مقام بلندپايه دولت موقت عراق، علاوي هيأتي را در سطح معاونين وزرا براي ديدار با مسئولان ايراني به تهران خواهد فرستاد.
الحيات به نقل از اين مقام عراقي مدعي شد، لغو اين سفر پيام روشني به ايران و همچنين دليلي بر نارضايتي علاوي از آنچه دخالت هاي ايران در امور داخلي عراق ناميده شده است، مي باشد.
اين مقام عراقي در عين حال گفت: دو كشور تلاش مي كنند از راه ديپلماتيك و براساس حفظ منافع مشترك و حسن همجواري مشكلات خود را حل و فصل كنند.
طرح چنين سخناني در حالي مطرح مي شود كه علاوي پيش از اين گفته بود عراق هيچ مشكلي با ايران ندارد و برخي عناصر خارجي مي خواهند روابط موجود را ميان اين دو كشور خدشه دار كنند.
علاوي ايران را كشور همسايه مسلمان، دوست و برادر عراق خواند و ضمن بااهميت خواندن اين مسئله تأكيد كرد: در حال حاضر گفت وگوي مستمر براي برقراري روابط برادرانه و سالم با ايران در جريان است.الحيات همچنين به نقل از اين مقام بلندپايه عراقي نوشت: كشورش مصمم است روابط خود را با كشورهاي حوزه خليج فارس بويژه عربستان سعودي تحكيم بخشد و در اين زمينه، طرح راهبردي جهت برقراري روابط با كشورهاي منطقه و همجوار تدوين خواهد كرد.
در همين حال يك منبع آگاه در وزارت خارجه در اين باره به خبرنگار همشهري گفت: اساسا براي اين سفر هيچ برنامه ريزي خاصي در ايران صورت نگرفته و از هفته گذشته مقام هاي عراقي به صورت يكجانبه و بدون هماهنگي با ايران اعلام كردند علاوي در چارچوب سفر به چند كشور عربي، از ايران هم ديدار خواهد كرد.
در يك هفته اخير وزيران دفاع و كشور عراق در چند نوبت ايران را به دخالت در امور داخلي عراق متهم كردند. ايران و مقام هاي ارشد عراق اين ادعاها را تكذيب كردند.

وزير دفاع: ايران خواستار عراق متحد است
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: نگاه ايرانيان به عراق، عراقي متحد، يكپارچه، مستقل و مردم سالار در داخل و داراي همزيستي مسالمت آميز با همسايگان است.
به گزارش ايرنا علي شمخاني ديروز در جمع خبرنگاران افزود: ايران به طور طبيعي نقش بسيار بزرگي براي پيروزي مردم عراق ايفا كرده است.وي با اشاره به سخنان وزير دفاع عراق مبني بر متهم كردن ايران به دخالت در امور داخلي عراق، گفت: وزير دفاع عراق نبايد ادبيات ديگران را تكرار كند.
شمخاني گفت: ارتش جديد عراق وقتي اعلام موجوديت كرد، گفت كه نگاه ما به كشورهاي پيراموني نگاه تجاوزگرايانه نيست كه ما از اين حرف خوشحال شديم.

رئيس جمهوري امروز به آذربايجان شرقي مي رود
سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري ، امشب براي  سفر به  استان  آذربايجان شرقي  عازم  تبريز مي شود.
به  گزارش  ايرنا، خاتمي در سفر به استان  آذربايجان شرقي  كه  تا چهارشنبه  طول  خواهد كشيد، با مردم  شهرستان  كليبرديدار خواهد كرد.
ديدار با مردم  كليبر اولين  برنامه  كاري  خاتمي در اين  سفر خواهد بود و حضور رئيس  جمهوري  در هـمايش  مشروطيت  كه  چهارشنبه  اين  هفته  در تبريزگشايش  خواهد يافت  نيز پايان  بخش  برنامه هاي  سفر وي به  استان آذربايجان  شرقي  عنوان  شده  است . همايش  مشروطيت  به  مناسبت  نودونهمين  سالروز انقلاب  مشروطيت  كه  در مردادماه  سال  ۱۲۸۵ هجري  شمسي  روي  داد با حضور جمعي  از انديشمندان  و صاحب  نظران در تبريز برگزار مي شود. شركت  در آيين  بهره برداري  چندين  طـرح  و پروژه  عمراني  از جمله  پروژه بزرگ  طرح  آبرساني  آبش احمد در منطقه  كليبر و شـــروع  فعاليت  منطقه  آزادتجاري  جلفا از ديگر برنامه هاي  خاتمي در اين  سفر است . همچنين  قرار است  در سفر خاتمي به  استان  آذربايجان  شرقي ، جلسه  شوراي توسعه  استان  با حضور رئيس  جمهوري  برگزار شود. سلمان  خدادادي  رئيس  مجمع  نمايندگان  استان  آذربايجان  شرقي  در مجلس  هفتم  افزايش  اعتبارات  بخش  روستايي ، آب  و فاضلاب ، تسريع  در پايان  پروژه هاي نيمه  تمام  از قبيل  بزرگراه  تبريز- زنجان  و راه آهن  تبريز - ميانه  را ازجمله  خواسته هاي  مردم  اين  استان  عنوان  كرده  است . استان  آذربايجان  شرقي  نيز به  مركزيت  تبريز با ۵/۳ ميليون  نفر جمعيت  درشمال  غربي  ايران  واقع  است .
اين  استان  در مناطق  شمالي  از منطقه  كليبر و جلفا با جمهوري  آذربايجان ، ارمنستان  و جمهوري  خودمختار نخجوان  هم  مرز است .

مناره   مصلاي  امام  خميني (ره ) طعمه  حريق  شد
يكي  از دو مناره  بزرگ  مصلاي  امام  خميني (ره ) تهران ، عصر ديروز طعمه  حريق  شد و بخشي  از آن در آتش  سوخت .
به  گزارش   ايرنا،  اين  حادثه  كه  در ساعت  ۱۲/۱۹ دقيقه اتفاق  افتاد، قسمت هايي  از مناره  شرقي  در ضلع  جنوبي  مصلاي  تهران  را طعمه  حريق  كرد.
مدير روابط عمومي سازمان  آتش نشاني  و خدمات   ايمني  تهران ، علت   اين  آتش سوزي  را وجود چوب هاي  فراوان  در قسمت  بالايي  مناره  و اشتعال  آن بر اثر گرما و خطاي  فني  ذكر كرد.
توقف  خودروها و عابران  براي  تماشاي  آتش  سوزي ، ترافيك  سنگيني  در خيابان هاي  اطراف  مصلاي  تهران   ايجاد كرد.

علي اكبر ولايتي:
ايران پرقدرت ترين كشور منطقه است
مشاور عالي امور بين الملل مقام معظم رهبري گفت: ايران پرقدرت ترين كشور در منطقه خاورميانه است.
دكتر علي اكبر ولايتي ديروز در دومين همايش فرهنگي سياسي دانشجويان سراسر كشور در مشهد افزود: اين اقتدار در سايه بازگشت به هويت اسلامي خود و دوري گزيدن از استعمارگران است.
وي در سخنراني خود تحت عنوان جنبش بيداري مسلمين گفت: مطالعه تاريخ معاصر ايران نشان مي دهد اين كشور تا پايان رژيم پهلوي عرصه رقابتهاي استعماري ميان روس، انگليس، فرانسه و آمريكا بوده است. وي ريشه بسياري از فتنه هاي موجود در كشور را ناشي از حضور استعمارگران دانست و افزود: فرقه اسماعيليه، فتنه بابيه و ظهور بهائيت، نمونه هاي بارز اين حضور خارجي است.
ولايتي گفت: هم اكنون نيز عليرغم آن كه استعمارگران خارجي را از كشور بيرون رانده ايم، باز شاهد دخالتهاي آنها در امور داخلي خود و خصوصا در عرصه هاي فرهنگي هستيم.وي افزود: همانطور كه در دوران قاجار، انگليسي ها با كمك عوامل داخلي خود نظير ميرزاملكم خان، در صدد هويت سازي بودند، امروز نيز عوامل غربيها در داخل، تمايل به وابسته نمودن كشور به آنها دارند.
وي از فتواي ميرزاي شيرازي در رابطه با تحريم تنباكو، به عنوان اولين حركت در مقابل انحصارات خارجي ياد كرد.

در ديدار سفير آلمان با رييس مجمع تشخيص مصلحت عنوان شد
استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي حق ايران است
«بارون پاول فون مالتسان»  سفير جمهوري فدرال آلمان در تهران ديروز با آيت الله هاشمي رفسنجاني ديدار و درمورد روابط دوجانبه و موضوع هسته اي گفت وگو كرد.
به گزارش ايرنا، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار با اشاره به شروع مثبت همكاري هاي ايران با سه كشور اروپايي آلمان، انگليس و فرانسه، گفت: راه درست براي اروپا حمايت از ايران درجهت استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است، اما به نظر مي آيد تحت تاثير فشار آمريكا روند همكاري ها كند شده است.
وي افزود: قدرت هاي بزرگ بايد بدانند كه ايران تحت هيچ شرايطي از منافع صلح آميز هسته اي نمي گذرد.
هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران هيچ وقت به دنبال سلاح هاي مخرب نبوده و نخواهد بود.
رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام با اشاره به خودداري آلمان از تكميل نيروگاه بوشهر، گفت: اين امر موجب شد تا جوانان و متخصصان اين مرز و بوم با تكيه بر ايمان و اراده و علم خود به اين دانش و فن دست يابند.
وي با اشاره به اين كه اين مهم در شرايطي انجام شد كه ايران در تحريم قدرت هاي جهاني قرار داشت، تاكيد كرد: اگر اروپا و آمريكا بخواهند با فشار مانع رشد و پيشرفت فني و صنعتي ايران شوند، سالهاي بعد متوجه اشتباه خود خواهند شد.
هاشمي رفسنجاني همچنين گفت: اين راه ادامه پيدا خواهد كرد درعين حال جمهوري اسلامي ايران حاضر به همكاري شفاف با مجامع بين المللي درجهت استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه افزود: جمهوري اسلامي ايران براي توسعه بيشتر روابط خود با آلمان مانع و محدوديتي ندارد و بايد سعي كنيم با حذف عوامل بازدارنده و تقويت نقاط قوت، روند همكاري ها را تسريع كنيم.
هاشمي رفسنجاني همكاري هاي فني و اقتصادي دو كشور را داراي ظرفيت وسيعي دانست و اظهارداشت: هنوز از تمامي قابليت ها و ظرفيت ها استفاده نشده است.
«بارون پاول فون مالتسان» سفير جمهوري فدرال آلمان در تهران نيز در اين ديدار گفت: ايران كشوري مهم از لحاظ موقعيت استراتژيكي و تاثيرگذار در مسايل منطقه است.وي افزود: آلمان، فرانسه و انگلستان مصمم هستند تا از استفاده صلح آميز ايران از انرژي هسته اي حمايت كنند.
سفير آلمان همچنين تصريح كرد: اروپا برخلاف آمريكا استفاده از منافع صلح آميز انرژي هسته اي را حق مسلم ايران مي داند.
فون مالتسان با تشريح اوضاع اقتصادي آلمان و برنامه هاي اصلاحي اين كشور گفت كه آلمان درحال گذار اقتصادي است و اقدام هايي را درپيش دارد.

انتقاد بروجردي از خرازي
در پي اظهارات تحريك آميز وزير خارجه جمهوري آذربايجان عليه ايران، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، ضمن تقبيح اظهارات محمد ياراف از عدم موضع گيري وزير خارجه، ابراز تعجب و انتقاد كرد.
علاءالدين بروجردي در مصاحبه با سايت «بازتاب» گفت: تاريخ گواهي مي دهد كه ادعاها و اظهارات مقامات دولت جمهوري آذربايجان در رابطه با لزوم يكپارچگي سرزمين آذربايجان، فرافكني، دروغ پردازي و تحريف تاريخ است.
وي با تأكيد بر اينكه هموطنان آذربايجاني، جزيي از ملت ايران هستند، تصريح كرد: در روند پيروزي انقلاب و تقويت پايه هاي جمهوري اسلامي و به ويژه در طول ۸ سال جنگ تحميلي، هموطنان آذربايجاني در كنار ديگر هموطنان خود، حماسه هاي زيادي را آفريدند و نقش مهمي را ايفا كردند.
وي در ادامه افزود: ما افتخار مي كنيم، كشوري هستيم كه به رغم وجود اقوام ترك زبان، عرب زبان، بلوچ، كرد و... داراي همبستگي و اتحاد ملي بر پايه ارزش هاي اسلامي و ملي هستيم.
بروجردي ضمن تقبيح اظهارات تحريك آميز اخير وزير امور خارجه آذربايجان عليه حاكميت ملي ايران، اظهار داشت: از اينكه وزير امور خارجه آذربايجان، اين اظهارات را در حضور وزير خارجه كشورمان و در كنفرانس مطبوعاتي بيان كرد و آقاي خرازي واكنشي نشان نداد، دچار تعجب شدم و اين انتقاد خود را به مقامات وزارت خارجه انتقال خواهم داد.
وزير امور خارجه آذربايجان روز جمعه در كنفرانس مطبوعاتي با همتاي ايراني خود، آذربايجاني هاي ايراني را اقليتي دانست كه با ايرانيان داراي روابط خوبي هستند و موجب تقويت همكاري هاي دوجانبه و تقويت حسن همجواري دو كشور مي شود و تلويحا از اينكه ملت آذري زبان دچار گسست شده اند، ابزار ناراحتي كرد كه اين اظهارات گستاخانه و خارج از ضوابط ديپلماتيك با سكوت كمال خرازي، وزير خارجه ايران، همراه بود، هرچند كه برخي اخبار به نقل از سخنگوي وزارت خارجه، علت سكوت خرازي را عدم توجه به سخنان وزير خارجه آذربايجان عنوان مي كنند.

احتمال حملات تروريستي به نيويورك
روزنامه  نيويورك  تايمز از اطلاعات  موثق  مبني بر حمله  تروريستي  از طريق  خودروهاي  بمب گذاري  شده  به  شهر نيويورك  خبر داد.
به گزارش ايرنا نيويورك  تايمز نوشت : اداره  پليس  نيويورك   در پاسخ  به  اطلاعات  جديدي  مبني  براينكه  تروريستها ممكن  است  در حال  برنامه ريزي  براي  حمله  به شركتها و يا نهادهاي  دولتي  بزرگ  در اين  شهر باشند، به  مأموران  امنيتي  شركتها توصيه  كرد كه  مراقبت  از خودروهايي  كه  ممكن  است  مملو از مواد منفجره  باشند و يا مواد شيميايي  تعبيه شده  در دستگاه  تهويه  هوا را تشديد كنند.
پال  براون  سخنگوي  پليس  نيويورك  گفت : اين  هشدار در پي ديدار شامگاه  جمعه  و روز   شنبه ميان  «ريموند كلي» رئيس  پليس  نيويورك  و «پاسكوال  دامور» دستيار مدير اف  بي آي  مسئول  در حوزه  نيويورك  انجام  شده  است .اين  روزنامه  به  نقل  از براون  سخنگوي  پليس  نيويورك  نوشت  كه  اين  ديدار به منظور گفت  و گو درباره  آخرين  گزارش  يك  تهديد تروريستي  عليه  اين  شهر انجام  شد.وي  از اظهارنظر درباره  منبع  اطلاعات  جديد خودداري  كرد اما افزود كه  اين  اطلاعات  موثق  تلقي  مي شود.
يك  مقام  كه  به  شرط ناشناس  ماندن  سخن  مي گفت  يادآور شد كه  مقامهاي  پليس  و مأموران  ضدتروريسم  فدرال  كه  تهديدات  مشابهي  را قبلا نيز دريافت 
داشته اند درباره  اطلاعات  جديد به  طور غيرمعمولي  نگران  هستند.

گزارش كروبي از روند مذاكره با موسوي درباره انتخابات
اساساً از سوي مهندس موسوي در تأييد يا رد حضور در انتخابات سخني ابراز نشده است و هر گاه مذاكرات به نتيجه روشني برسد توسط مجمع روحانيون مبارز يا مهندس موسوي رسماً و شفاف به اطلاع مردم خواهد رسيد.
حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي با اشاره به پيشنهاد مجمع روحانيون مبارز در دعوت از مير حسين موسوي ، گفت: همه  ما نسبت به كشور و سرنوشت آن مسئوليم و موظفيم با همه  توان براي پيشبرد مصالح دين و ملت بكوشيم.
دبير مجمع روحانيون مبارز در گفت وگو با ايسنا، انتخابات آتي را از جهات مختلف، مهم و تعيين كننده ارزيابي كرد و افزود: با توجه به ضرورت برگزاري انتخابات پر شور و حق انتخاب ملت، ما اقدام به معرفي شخصيتي قوي، والا و موثر كرديم كه به اعتقاد ما هم به مردم فرصت انتخاب خواهد داد و هم با رقابتي شدن انتخابات امكان حضور گسترده تر مردم فراهم خواهد شد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، اظهار داشت: توصيه  حضرت امام (ره)، همواره برگزاري انتخابات با حضور همه جانبه و موثر مردم بوده است و رهبري انقلاب هم بر اين مهم تاكيد داشته اند. يك انتخابات خوب، كشور و نظام جمهوري اسلامي را براي سال ها بيمه مي كند و ضمن رفع تهديد از كشور، به مردم و مسئولان براي اصلاح امور انگيزه مي دهد.
وي درباره  دليل دعوت مهندس موسوي از سوي مجمع گفت: مهندس موسوي شخصيتي شناخته شده، ارزشي، روشنفكر، متدين و خط امامي است كه از تجربه  نخست وزيري در سخت ترين دوران كشور برخوردار است. او با مديريت آگاهانه، تحسين امام و ملت را برانگيخت و بارها حضرت امام (ره) همگان را به حمايت از دولت وي دعوت كردند. مردم به ويژه محرومان و مستضعفان نيز خاطراتي دلچسب و شيرين از آن دوران پر افتخار دارند . از اين رو مجمع، اين پيشنهاد را با توجه به ضرورت هاي فعلي و براي گره گشايي از امور كشور و مردم، ارايه داد.
كروبي تصريح كرد: مجددا اعلام مي كنم از اين انتخاب، دفاع كرده و بر دعوت خود مصريم و با هر نتيجه اي آن را براي كشور مفيد مي دانيم. ما مهندس موسوي را فرزند دانشگاهي امام (ره) مي دانيم و اميدواريم ديگران هم شخصيت هايي در تراز بالا و متناسب با شان و جايگاه رياست جمهوري معرفي كنند. به راستي مگر مي توان هر كسي را براي اين پست معرفي كرد يا مردم را دست كم گرفت؟
دبير مجمع روحانيون مبارز در ارزيابي خود از بازتاب هاي اين اقدام به ايسنا گفت: تاثيرات مثبت اين اقدام در لايه هاي مختلف مردم، دانشگاهيان، نخبگان، شخصيت هاي حوزوي و مسئولان حكايت از زمان شناسي و درستي اين تصميم دارد و ظرفيت پذيرش مردم نسبت به مهندس موسوي و محبوبيت ارزش هاي دوران امام (ره) را به ما نشان مي دهد.جالب است بدانيد حمايت از مهندس موسوي صرفا از سوي يك جناح نيست. من اشخاص موثر و دلسوزي را در جناح هاي ديگر مي شناسم كه از اين پيشنهاد خوشحال شده و استقبال كرده اند.
وي با تاكيد بر اينكه مذاكرات با مهندس موسوي ادامه خواهد يافت، افزود: در جلسه  شنبه كه در دفتر مهندس موسوي تشكيل شد، بحث هاي بسيار مفيد و گسترده اي صورت گرفت و وي در رابطه با مسايل مختلف نظر خود را بيان كرد.
كروبي اظهار داشت: در اين جلسه به مهندس موسوي صميمانه اعلام كردم كه در صورت قبول دعوت مجمع روحانيون ، اين مجمع با تمام وجود از وي حمايت خواهد كرد و امكانات خود را در اختيار خواهد گذاشت. وي در پايان با يادآوري اينكه روند مذاكرات روز شنبه بسيار سودمند، مثبت و اميدوار كننده بود ، افزود: از همه مي خواهم ما را در اين اقدام ياري كنند.

نيوزويك: بوش احساسات ضدآمريكايي را در جهان گسترش داده است
هفته نامه  نيوزويك  با انتشار نتايج  يك  نظرسنجي  اعلام  كرد، ديپلماسي  جرج بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا، احساسات  ضدآمريكايي  را در جهان  گسترش  داده  است .
خبرگزاري  فرانسه  ديروز به  نقل  از نيوزويك  گزارش  داد: بر اساس  اين نظرسنجي ، در حالي  كه  ۶۰ درصد پاسخگويان  معتقدند، روشهاي  بوش  منجر به  گسترش  احساسات  ضدآمريكايي  در جهان  شده  است ، فقط ۹ درصد افراد مورد سوال  معتقدند كه  فعاليتهاي  بوش  چهره  آمريكا را در جهان  بهتر كرده  است .
همچنين  ۲۵ درصد از افراد مورد سوال  گفته اند كه  فعاليتهـاي  رئيس  جمهوري  آمريكا تأثير كمي در افزايش  يـــا كاهش  احساسات  ضدآمريكايي  در جهان  داشته است .
در اين  نظرسنجي  با يك  هزار و ۱۰ نفر در روزهاي  ۲۹ و ۳۰ ژوئيــه  (۸ و ۹مرداد) همزمان  با خاتمه  يافتن  گردهمايي  دمكرات ها در بوستون  گفت  وگو شــــده است . نتايج  اين  نظرسنجي  حاكيست ، ۳۸ درصد از افراد مورد سئوال  به  اهميت  بسيار افكار عمومي خارجي  معتقدند كه  از اين  تعداد فقط ۱۷ درصد پاسخگويان  از طرفداران  جمهوريخواهان  بودند.
اين  در حــالي  است  كه  ۲۰ درصد از جمهوريخواهان  مورد سوال  معتقد بودند، افكار خارجيها هيچ  اهميتي  ندارد. همچنين  ۴۳ درصد از افراد مورد سوال  اظهار داشته اند كـــه  رئيـس  جمهوري  آمريكا، كشورها و سازمان هاي  بين المللي  متحد خود را بــراي  رسيدن  به  اهداف  ديپلماتيك  آمريكا به  ميزان  كافي  دخالت  نداده  است .

شرايط ايران براي اعزام نيرو به عراق
سخنگوي وزارت خارجه ايران ديروز در جمع خبرنگاران درباره احتمال اعزام نيرو از سوي ايران به عراق گفت: اگر نيروهاي اشغالگر از عراق خارج شوند و سازمان ملل در عراق پرچمدار باشد، در اين شرايط چنين موضوعي قابل بررسي خواهد بود. حميدرضا آصفي تأكيد كرد كه بحث مطرح شده درباره اعزام نيرو از سوي كشورهاي مسلمان به عراق در شرايط بحراني اين كشور است و به نظر مي رسد هيچ كشور اسلامي يا عربي علاقه نداشته باشد در شرايط فعلي عراق با اعزام نيرو خود را گرفتار كند.وي درباره ادعاهاي وزيرخارجه آمريكا درخصوص تلاش ايران براي نفوذ در جنوب عراق گفت: مسئولان آمريكايي با ناديده گرفتن حقايق مطلبي را در جهت بهره برداري سياسي و تبليغاتي بيان مي كنند كه بي پايه بودن آن بر همگان روشن شده است.
سخنگوي وزارت خارجه در مورد پرونده هسته اي ايران با تأكيد بر اين كه تعليق داوطلبانه غني سازي اورانيوم كماكان ادامه دارد اظهار داشت: گفتگوهاي ايران با اروپا ادامه خواهد داشت.آصفي با رد بحث تحميل شرايط جديد از طرف كشورهاي اروپايي تأكيد كرد: ايران تحت هيچ شرايطي، هيچ تحميلي را نمي پذيرد.
معاون پارلماني وزارت خارجه ايران نتايج سفر نخست وزير تركيه به ايران را مثبت خواند و درخصوص همكاري ايران و تركيه در فرودگاه بين المللي امام خميني گفت: با توجه به اين كه برخي ملاحظات امنيتي حول و حوش اين طرح بود، قرار شد تا برطرف شدن ملاحظات امنيتي مذاكرات دو كشور ادامه داشته باشد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |