سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۵۵
تهرانشهر
Front Page

پشت صحنه پخش مستقيم فوتبال
جواد پاس بده، عادل رو آنتنه!
عده اي مشغولند تا همزمان با آغاز مسابقه صداي عادل فردوسي پور را هم به صورت زنده پخش كنند. ساعت۴۴:۱۴ است و متاسفانه ارتباط برقرار نشده، پس با اين حساب بايد جواد خياباني تا لحظه برقرار شدن ارتباط بازي را گزارش كند
012483.jpg
رضا محدث 
مي  شود با استرس قبل از روي آنتن رفتن يك برنامه زنده شروع كرد، يا مي توان با يك تصوير رنگي از چندين و چند تلويزيوني كه روبه رويتان قرار دارد مطلب را آغاز كرد. اينجا پشت صحنه يك برنامه ورزشي است.
برنامه جام ملت هاي آسيا. برنامه اي كه قرار است تا چند دقيقه ديگر براي ميليون ها، ميليون ايراني به صورت زنده از پخش شبكه سوم سيما روي آنتن برود. سه،دو، يك مي  ريم داخل!
ورود به تلويزيون 
به درب ورودي جام جم، واقع در خيابان وليعصر مي رسيم به سمت اطلاعات مي رويم و پس از طي يكسري مراحل ما را به سمت پخش شبكه سوم راهنمايي مي كنند.
به رژي پخش شبكه سوم مي رسيم. اولين چيزي كه توجه هر كسي را جلب مي كند تعدد تلويزيون هايي است كه به هنگام داخل شدن مي بينيد. ساعت۴۰:۱۴ است و تنها ۵ دقيقه باقيمانده تا بازي ايران و ژاپن آغاز شود. پيام هاي بازرگاني در حال پخش شدن است. كمي كه جلوتر مي رويم از داخل شيشه مي توان مزدك ميرزايي، ناصرحجازي و جواد خياباني و البته چند تصويربردار را هم ببينيد. عده اي مشغولند تا همزمان با آغاز مسابقه صداي عادل فردوسي پور را هم به صورت زنده پخش كنند. ساعت۴۴:۱۴ است و متاسفانه ارتباط برقرار نشده، پس با اين حساب بايد جواد خياباني تا لحظه برقرار شدن ارتباط بازي را گزارش كند. ميكروفوني كه جدا كرده بود را دوباره نصب مي كند.
- جواد حاضري؟ سه، دو، يك و ...
در جريان بازي 
به هر حال بازي شروع مي شود اما تلاش ها براي برقراري ارتباط با چين همچنان ادامه دارد. جواد خياباني شروع به گزارش مي كند.
ساعت ۵۶:۱۴ دقيقه است، مزدك خيلي آهسته از اتاق پخش خارج مي شود و در گوشه اي از رژي مي  نشيند و آرام بازي را نگاه مي كند. يك دقيقه بعد اولين خطر جدي روي دروازه ژاپن ايجاد مي شود. در رژي دوباره شما هيجان را احساس مي كنيد، يكبار ۷ ثانيه جلوتر و يكبار مانند ميليون ها ايراني. جالب اينجاست كه هر دو بار هم شما هيجان داريد. چند نفر از مسوولان پخش كه خانم هستند بيشتر از ديگران هيجان دارند.
عادل بشمار
پس از چند دقيقه تلاش موبايل عادل را مي گيرند.
- عادل تا الان براي خودت گزارش مي كردي!
حالا از عادل مي خواهند تا پشت ميكروفون شمارش كند تا صداي او چك شود. حالا نوبت جواد خياباني است تا دست از گزارش بكشد.
- به جواد بگوپاس بده!
«خب مثل اينكه ارتباط ما با عادل هم برقرار شده و حالا ديگر بازي را زنده از چين گزارش خواهد كرد.»
اما گويا صداي عادل با تصوير هماهنگ نيست. باز جواد معذرتي مي خواهد و خودش گزارش را به دست مي گيرد.
بالاخره با تلاش هاي بسيار عادل گزارش بازي را در اختيار مي گيرد. حالا فرصت مناسبي است تا جواد خياباني هم از استوديو خارج شود و كمي استراحت كند. خلاصه همه چيز مرتب شد و آرامش نسبي در پشت صحنه حاكم گرديد.
پيش بيني بازي 
جواد كه بيرون آمده در حال تهيه يك گزارش پشت صحنه براي برنامه تلويزيوني است. حالا فرصت مناسبي است تا از عوامل پخش نظرسنجي كنيم و نظر آنها را راجع به بازي بپرسيم.
اول سراغ مزدك ميرزايي مي رويم او مي گويد:«فكر كنم يك - يك يا صفر- صفر بشه»
عابديني دستيار تهيه نظرش بر مساوي يك - يك است. خانم ملكي صدابردار برنامه است و يكي از كساني كه در حين مسابقه خيلي هيجان دارد. نظر او هم همان يك- يك مساوي است. خانم قرباني كه امور رايانه را به عهده دارد هم نظرش همين است. «صداي عادل خرابه، جواد بدو براي گزارش آمده شو»
ساعت۲۲:۱۵ است و اين مشكل به وجود مي آيد. جواد با سرعت به سمت استوديو مي رود و آماده مي شود اما مشكل صدا برطرف مي شود.
منشي صحنه آقاي پديدا مي گويد:« ايران مي برد و تهيه كننده آقاي هاشمي نتيجه را نمي گويد ولي با قاطعيت مي گويد ايران قهرمان است.»
ساعت ۲۸:۱۵است . هاشمي عادل را مي گيرد او در حين گزارش صداي آنها را مي شنود و به دستورات پخش عمل مي كند. موبايل را مي گيرند و صداي زنگ آن از تلويزيون پخش مي شود.
نيمه اول به پايان مي رسد و آگهي ها روي آنتن مي رود.
قرار است ۷ دقيقه آگهي پخش شود و بعد خياباني برنامه را به عهده بگيرد. همينطور هم مي شود و اينجا در پشت صحنه، تهيه كننده حال و احوالي با عادل مي كند و توضيح مي دهد كه به چيني ها بگويد كه صدا را روي كدام امواج بفرستند.
نيمه دوم كنار جواد و مزدك
نيمه دوم به خوبي و خوشي آغاز مي شود مجري برنامه توپ و تور هم كه قرار است مسابقات بسكتبال را اجرا كند آمده. قرار مي شود پس از پايان بازي آنتن راس ساعت۱۷ به آنها تحويل داده شود.
در رژي همه چيز آرام است و اين موقعيت هم پيش آمده تا وارد استوديو شويم و براي اولين بار در كنار دو مجري بنشينيم و بازي را نگاه كنيم.
چيز جالبي مي بينيم، آنجا هم دو تا تلويزيون هست، يكي ۷ ثانيه جلوتر. پس زياد تعجب نكنيد وقتي آقا جوادتعويض ها پيش بيني را مي كند.
اما اين را هم بگوييم جواد خياباني قبل از بازي نتيجه را صفر - صفر پيش بيني كرده بود. مزدك عينكش را از جيبش در مي آورد، مقابل تلويزيون مي نشيند و بازي را با هيجان دنبال مي كند، شايد تصور كنيد براي آنها تماشاي مسابقه فوتبال عادي است، اما آنها هم ايراني هستند و همانند شما براي هر صحنه اي نيم خيز مي شوند، آنها هم فرياد مي زنند. آنها هم از اشتباهات بازيكنان ناراحت مي شوند.
جواد موبايلش را بر مي دارد.
- همون صفر -صفره اگر خبري شد بهت مي گم.
- آقا جواد يكي از آشنايانشان را از دست داده  و خانمش  در مراسم ختم آن مرحوم است و جواد خياباني هم گزارش لحظه به لحظه را براي همسرش مي دهد.
جواد خياباني و مزدك ميرزايي با هيجان بازي را دنبال مي كنند و انتظار گل را مي كشند.
اواخر بازي است بايد استوديو را ترك كنيم و به رژي برويم.
پايان - صعود
ايران صعود كرد و جواد در حال تبريك گفتن است. اين طرف عادل به تهيه كننده زنگ مي زند،
- ما آماده ايم گزارش تصويري را بدهيم.
- به جواد بگو پاس بده، عادل روي آنتنه. اين را هاشمي خطاب به عوامل مي گويد تا در گوش خياباني بگويند. عادل با كريمي و ميرزا پور صحبت مي كند و براي پيروزي تيم ايران درمسابقه بعدي دعا.
حالا همه چيز تمام شده، تيتراژ برنامه در حال پخش است برو بچه هاي فوتبالي از استوديو خارج مي شوند و برو بچه هاي بسكتبالي كار را در دست مي گيرند. هيجان بازي فروكش كرده اما هيجان پخش هرگز!
آنها در حال تدارك دكور و صحنه هستند تا برنامه زنده توپ وتور روي آنتن برود.
ساعت۲۰:۱۷ برنامه روي آنتن مي رود. اينجا جايي است كه هيجان و استرس پاياني ندارد.

ستون شما
ساختمان ونك پارك و مشكلاتش
يكي از ساكنان محترم برج ونك پارك درشمال شهر تهران با ما تماس گرفتند و البته نمابري هم ارسال كردند كه در آن نامه استشهاد محلي ساير ساكنان نيز وجود دارد. اين آقاي دكتر مي گفتند كه آب فاضلاب ساختمان آنها با مشكل مواجه است و راهي خيابان مي شود. اما مشكل اساسي استفاده از آب هاي غير بهداشتي و غير لوله كشي در ساختمان آنهاست كه با بي توجهي مديران اين ساختمان به خورد آنها مي رود. ايشان از مسوولان شهرداري جهت رسيدگي به وضعشان درخواست كمك كردند.
انتظارو ديگر هيچ...!
در آزمون سراسري ۶۸-۶۷ دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي شركت كردم. كارنامه اي كه برايم فرستاده شده بود تفاوت فاحشي با پاسخ ها و توان پاسخگويي ام داشت. پي قضيه را گرفتم. اما هر بار يك فرم آماده به عنوان پاسخ برايم فرستادند. بارها مراجعه كردم اما نتوانستم با هيچ مسوولي از نزديك صحبت كنم اين حق من است كه به اعتراضم رسيدگي شود، حتي اگر ۱۵ سال از آن زمان گذشته باشد. اگر خودم را ذيحق نمي دانستم  اين همه منتظر نمي ماندم و دوندگي نمي كردم مگر كاري دارد كه با بررسي نمره هاي يك داوطلب معترض، او را مجاب كنند كه حق دارد يا ندارد؟
پارميس صبري -رشت

جعبه
فقط فوتبال
براي ديدن برنامه هاي امروز اصلا نيازي به معرفي نيست فقط كافي است چند ساعت استرس داشته باشيد و چند ساعتي منتظر باشيد تا ديدار تيم ملي فوتبال ايران را ببينيد، مقابل ميزبان مسابقات يعني چين در مرحله نيمه نهايي مسابقات جام ملت هاي آسيا؛ عجب بازي اي بود بازي با كره!
اميدواريم امروز هم تيم ملي مانند ديدار با كره، مقتدرانه حاضر شود و به فينال بازي ها كه زياد هم دور از دسترس نيست راه پيدا كند. ساعت۳۰:۱۷ زمان پخش اين مسابقه فوتبال است. البته تا شروع اين مسابقه مي توانيد سرتان را با ديگر بازي نيمه نهايي ما بين ژاپن و بحرين گرم كنيد. اين بازي ساعت۳۰:۱۴ شروع مي شود.
سراغ ساير برنامه هاي امروز كه برويم و شاخص ترين آن را مدنظر قرار دهيم به فيلم سينمايي شبكه دوم خواهيم رسيد. امشب ساعت ۲۱ از شبكه ۲ فيلم دن كيشوت پخش مي شود. سريال پرستاران را هم مي توانيد ساعت۱۰:۲۲ از شبكه يك ببينيد. تكرار سريال خانه پدري هم امشب ساعت ۲۳ از شبكه تهران پخش مي شود. به اميد پيروزي تيم ملي ايران و جشن صعود به فينال جام ملت هاي آسيا.

|  ايرانشهر  |   محيط زيست  |   تهرانشهر  |   حوادث  |   خبرسازان   |   در شهر  |
|  زيبـاشـهر  |   يك شهروند  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |