چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۵۶
در ادامه روند سال قبل
قيمت تلويزيون امسال هم ارزان مي شود
004644.jpg
شهرزاد حسيني 
رابطه عرضه و تقاضا در بحثهاي اقتصادي رابطه كاملا ً تعريف شده اي است كه ساده ترين نوع تعريف اين رابطه تغيير قيمت حاصل افزايش يا كاهش نسبت عرضه و تقاضاست.
به عبارتي هرچقدر عرضه يك محصول يا خدماتي افزايش يابد بالطبع قيمت آن كاهش مي يابد در عين حال هرچقدر عرضه كاهش يابد قيمت افزايش مي يابد.
لوازم صوتي و تصويري از جمله محصولاتي است كه به دليل افزايش تقاضا و محدوديت عرضه در سال هاي نه چندان دور گذشته قيمت آن همواره روبه افزايش بوده است؛ ولي افزايش عرضه، گسترش كارخانه هاي توليد كننده و افزايش واردات انواع محصولات صوتي و تصويري موجب شد قيمت اين محصولات در سال هاي اخير همواره سير نزولي به خود بگيرد.
تا چند سال قبل لوازم صوتي و تصويري مانند تلويزيون به عنوان كالاي سرمايه اي قلمداد مي شدند چون خريدار مي توانست بعد از خريدن يك محصول نو و استفاده از آن، بعد از مدتي آن را گران تر از قيمت اوليه به فروش برساند ولي امروز به دليل تنوع عرضه انواع محصولات صوتي و تصويري خصوصاً تلويزيون قيمت فروش اين محصولات در بازار از قيمت كارخانه هم كمتر است. علاوه بر اين كه ميزان توليد داخل به دليل كاهش ميزان تقاضا هر سال كاهش مي يابد آمار و ارقام نشان مي دهد كاهش تقاضا براي خريد محصولات توليد داخل ميزان زياندهي شركت هاي سازنده داخلي را به شكل قابل توجهي افزايش داده به طوري كه از ۱۴ عضو انجمن توليدكنندگان لوازم صوتي تنها ۵ كارخانه فعال هستند ضمن اين كه تلويزيون هاي خارجي نيز عرصه را بيش از پيش بر محصولات داخلي تنگ كرده اند.
حسن سانقه، رئيس هيأت مديره انجمن توليد كنندگان لوازم صوتي و تصويري ضمن تأييد وضعيت نامطلب شركت هاي توليدكننده لوازم صوتي و تصويري گفت: امسال ميزان توليد تلويزيون نسبت به سال قبل ۲۰ درصد كاهش مي يابد به طوري كه در ۳ ماهه نخست امسال توليد تلويزيون ۲۱ درصد كاهش داشت.
علت اين كاهش توليد كاهش نرخ پايه واردات لوازم صوتي و تصويري از گمرك و كاهش ميزان تعرفه لوازم خانگي به ميزان ۱۰ درصد است.
نرخ پايه گمرك براي تلويزيون ۲۱ اينچ در سال ۸۱ حدود ۱۴۰ دلار بوده است كه در سال قبل اين رقم با ۴۰ درصد كاهش به ۹۰ دلار رسيده است.
اين كاهش موجب شد در سال ۸۲ حدود ۵۶۰ هزار دستگاه تلويزيون به كشور وارد شود.
سانقه در اين باره گفت: اين ميزان واردات موجب شد كه قيمت تلويزيون در سال قبل حدود ۲۰ درصد كاهش يابد كه به دليل بالا  بودن رقابت پيش بيني مي شود امسال هم قيمت تلويزيون كاهش يابد.
بررسي ها نشان مي دهد در حال حاضر قيمت بازار برخي لوازم صوتي و تصويري توليد داخل از جمله تلويزيون از قيمت كارخانه ارزان تر است؛ چراكه شركت هاي توليدكننده ناچارند براي فروش محصولات از قيمت ها بكاهند.
يك فروشنده لوازم صوتي و تصويري درباره وضعيت قيمت تلويزيون معتقد است: باتوجه به اين كه با تسهيل واردات تلويزيون خارجي قيمت تمام شده اين محصولات دائماً روبه كاهش است توليدكنندگان داخلي در تعيين قيمت محصولات خود با مشكل مواجه شده اند.
شهرام احمدي گفت: در حال حاضر قيمت بازار برخي تلويزيون هاي توليد داخل حدود ۲۰ درصد و حتي بيشتر، كمتر از قيمت مندرج بر روي كارتن آن است.
وي علت ارزان بودن محصولات وارداتي را كاهش كيفيت و توليد در برخي كشورها دانست و گفت: برخي از محصولات صوتي و تصويري كه در بازارهاي كشور عرضه مي شوند فاقد استانداردهاي بين المللي هستند؛ ولي به دليل اين كه قيمت آنها ارزان است و داراي مارك معروف تقلبي نيز هستند مورد استقبال قرار مي گيرند.
وي خاطرنشان كرد: تقاضا براي خريد محصولات خارجي نسبت به توليدات داخل روز به روز افزايش مي يابد.
انجمن توليدكنندگان لوازم صوتي و تصويري از واردات تلويزيون هاي چيني خبر داد و گفت: هم اكنون حدود ۲۰ درصد تلويزيون هاي موجود در بازار چيني است به دليل اين كه تلويزيون هاي چيني داراي مارك هاي معروف تقلبي هستند گاه از سوي خريداران مورد توجه قرار مي گيرند.
يك كارشناس تعمير لوازم صوتي و تصويري نيز درباره كيفيت محصولات چيني گفت: اين محصولات تا زماني كه خراب نشده اند قابل استفاده اند ولي كافي است يك دفعه روانه تعميرگاه شوند.
تركمان افزود: قطعات يدكي محصولات صوتي و تصويري ساخت كشورهايي مانند چين در بازار يافت نمي شود و در صورت پيدا كردن، قيمت آن بسيار بالاست.
وي گفت: اين عامل موجب مي شود كه دارنده وسيله خراب از تعمير آن صرفنظر كند و به فكر وسيله نو باشد.
وي تأكيد كرد: اين محصولات صرفاً مصرفي هستند و با پايان تاريخ مصرف عملا ً امكان استفاده از آن وجود ندارد.
در چنين وضعيتي به نظر مي رسد ناآگاهي مردم از اين موارد موجب مي شود كه با در نظر گرفتن ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان اختلاف قيمت محصولات خارجي به ظاهر مرغوبي را انتخاب كنند كه عمر مصرف آنها بعضاً به يك سال هم نمي رسد. علاوه بر اين كه ارزان شدن محصولات صوتي و تصويري به بهاي تعطيلي كارخانه ها و بيكاري كارگران اين واحدهاست.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه ارتباطات
بازارچه مصالح ساختماني
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |