هوتي، سيا، داوودخطر و... ، چه خوب و چه بد، حقايق جامعه ما هستند. اينكه مردم با اشتياق تيزرهاي راهنمايي و رانندگي را دنبال مي كنند، موفقيتي بزرگ براي نيروي انتظامي و صدا و سيما به شمار مي رود
هوتي سرش خورد به سنگ و آدم شد. حالا سيا و دوستان مانده اند كه اگر خلافكار نباشند، ما بهانه اي براي چشم دوختن به بخش تبليغات تلويزيون نداريم. حتما متوجه شديد كه از تيزرهاي آموزشي نيروي انتظامي حرف مي زنيم؛ چيزي فراتر از يك آگهي.
جالب است كه طيف گسترده اي از مردم به اين تيزرها علاقه مند شده اند. وقتي كه هوتي و دوستان روي آنتن مي روند، از كودك ۵ ساله تا بالاي ۶۰ سال، پلك زدن را فراموش مي كنند. راستي چي شد كه ما به تيزرهاي آموزنده علاقه مند شديم؟
آغاز ماجرا
تلويزيون يك وسيله براي سرگرمي نيست. عصباني نشويد اين جلمه يك كلمه كم دارد؛ تلويزيون «تنها» يك وسيله براي سرگرمي نيست. اين وسيله ارتباط جمعي تنها در روزهاي ابتدايي تولدش به عنوان سرگرمي به كار مي رفت. اما هر كودكي وقتي بزرگ شود، تفكر پيدا مي كند. تلويزيون سال هاست كه به بلوغ رسيده و حالا جدا از اينكه سرگرمي خوبي به شما مي رود، در ارايه سرگرمي، هدف هاي مشخصي را هم دنبال مي كند. درك اين حقيقت توسط مسوولان نيروي انتظامي باعث شد تا طرح ساختن تيزرهاي آموزشي در ذهنشان جرقه بخورد. حالا شبي نيست كه مردم ماجراهاي هوتي و دوستان يا ساير تيزرهاي آموزشي را با اشتياق نگاه نكنند. اين تيزرها با هدف ارايه الگوي صحيح رفتارهاي ترافيكي و شكل گيري و گسترش آنها، توسط نيروي انتظامي توليد شد و باهمكاري سازمان صدا و سيما از شبكه هاي مختلف تلويزيوني و راديويي مورد توجه مردم قرار گرفت.
آمار
اينكه اولين بار چه زماني هوتي و دوستان را در صفحه تلويزيون ديديم به خاطر داريم، اما به هرحال امروز نيروي انتظامي و مسوولان صدا و سيما به جايي رسيده اند كه سليقه مخاطبان خود را بررسي كنند. مركز تحقيقات، مطالعات و سنجش برنامه هاي صدا و سيما اخيرا طي نظرسنجي از مردم تهران، ميزان محبوبيت تيزرهاي راهنمايي و رانندگي را بررسي كرده است.
از كل افراد مورد بررسي، ۸۰ درصد بيننده آگهي هاي آموزشي راهنمايي و رانندگي بوده اند كه ۱۲ تا ۱۴ ساله ها بيشتر (۹۱ درصد) و ۵۰ ساله ها و بالاتر كمتر (۶۰ درصد) بيننده آنها بوده اند.
موضوع آگهي ها (۳۷درصد)، انيميشني بودن (۳۰درصد) و شخصيت هاي آنان (۲۴ درصد)، تكيه كلام وجنبه طنز (۹ درصد) براي بينندگان جالب بوده است.
۴۸ درصد از بينندگان از «نحوه صحبت كردن» و ۱۳ درصد «آموزنده بودن»، «متفاوت بودن با ساير برنامه ها» و «سوژه هاي جالب» خوششان آمده است.
۷۶ درصد در حد «زياد» و ۱۹ درصد در حد «كم» و ۵ درصد «اصلا» گفته اند كه پخش اين آگهي ها موجب رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي مي شود.
۶۵ درصد از بينندگان «مدت پخش» (طول زمان) آگهي هاي آموزش قوانين راهنمايي و رانندگي و ۵۷ درصد هم «ميزان پخش» (دفعات تكرار در طول روز) اين آگهي ها را مناسب دانسته اند.
اين نظرسنجي از ۸۸۶ نفر از افرادي بالاي ۱۲ سال تهران انجام گرفته است.
الگو
هوتي، سيا، داوودخطر و ... چه خوب و چه بد، حقايق جامعه ما هستند. اينكه مردم با اشتياق تيزرهاي راهنمايي و رانندگي را دنبال مي كنند، موفقيتي بزرگ براي نيروي انتظامي و صدا و سيما به شمار مي رود.
نكته مهم در بررسي علاقه مردم به تيزرهاي راهنمايي و رانندگي اين است كه مخاطب هاي تيزرها، آنها را مثل يك سريال دنبال مي كنند. سياستي كه نيروي انتظامي در تهيه اين تيزرها اتخاذ كرده، مي تواند الگوي مناسب براي ساير ارگان هايي باشد كه قصد آموزش به افراد جامعه را دارند.
مردم از پيام هاي خشك بيزارند. اغلب كساني كه شب ها پاي تلويزيون مي نشينند يك روز كاري عذاب آور را پشت سر گذاشته اند. حسن تيزرهاي نيروي انتظامي اين است كه در قالب كليشه اي بيان نمي شوند.
ضرورت رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي را مي شود در يك جمله هم بيان كرد، اما اين جمله وقتي دغدغه ذهن مردم مي شود كه به وسيله چند واسطه انتقال داده شود. در اين تيزرها، واسطه ها همان شخصيت هاي فانتزي هستند. مسوولان راهنمايي و رانندگي به درستي اول جذب مخاطب را در نظر گرفتند و بعد انتقال پيام را. حالا در اين شهر كسي نيست كه وقتي با سرعت ميان خودروهاي ديگر حركت مي كند، به سرنوشت هوتي و دوستانش فكر نكند. مردم با اشتياق قوانين را رعايت مي كنند.