پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۵۷
سازمان ملل در تسخير پن وكيدمن
براي نخستين بار در تاريخ سازمان ملل يك فيلم سينمايي هاليوودي در سرسراهاي مرمرين و تالارهاي مجلل اين سازمان فيلمبرداري مي شود. سيدني پالك، كارگردان فيلم ۸۰ ميليون دلاري «مترجم» ، بعد از اينكه از كار درماكت سازمان ملل كه در استوديويي در تورنتو براي او ساخته شده بود، راضي نشد، شخصا به ديدن كوفي عنان دبيركل سازمان ملل رفت و استدلالي كه براي قانع كردن او به كار برد اين بود كه فيلم جنايي - جاسوسي «مترجم» كه يك فيلم سرگرم كننده عظيم است با شركت خانم نيكول كيدمن ستاره برجسته، براي حل و فصل مشكلات جهاني، روش هاي ديپلماتيك را بر استفاده از نيروي نظامي ارجح مي دارد.
تيم فيلمبردار، نورپرداز، كارگرصحنه و ستارگان برجسته هاليوودي در كنار سيدني پالك روزهاي يكشنبه فضاي رسمي داخل سازمان ملل را كه اين روزها سخت تحت حفاظت امنيتي قرار دارد، تغيير دادند، در حاليكه داشتند در برابر دوربين همان فضا را در محل  واقعي بازسازي مي كردند.
سازمان ملل به طور سنتي هرگز به هيچ فيلمسازي اجازه فيلمبرداري در داخل تالارهاي آن را نداده و معروف است كه حتي تقاضاي آلفرد هيچكاك كه علاقه مند بود فيلم شمال از شمال غربي خود را آنجا فيلمبرداري كند هم رد شد و جذابيت كري گرانت ستاره آن فيلم هم تاثيري در تغيير نظر مقامات سازمان ملل نداشت.
012591.jpg

سيدني پالك در مصاحبه با «نيويورك تايمز» مي  گويد: مي توانست به جاي خود سازمان ملل از دكور و نقاشي كامپيوتري براي ساختن فضاهاي آن در فيلم خود(The Interpreter) استفاده كند، اما هرقدر هم اينها را خوب درست كنند، باز براي تماشاگر جاي محل اصلي را نمي گيرد. او ادامه مي دهد كه به كوفي عنان صاف و بي ريا گفتم اين يك فيلم تجاري است، يك فيلم هاليوودي، اما چيزي در آن نيست كه براي سازمان ملل باعث شرمساري بشود و ضمنا، داستان فيلم مذاكره را به شليك گلوله و ديپلماسي را به جنگ ترجيح مي دهد.
در اين فيلم نيكول كيدمن (Nicole Kidman) نقش يك مترجم سازمان ملل را ايفا مي كند كه در گوشي مخصوص مي شنود كه جان رئيس يك دولت آفريقايي كه قرار است در مجمع عمومي سخنراني كند، در خطر است.
نقش مقابل كيدمن را شان پن (Sean Penn) بازي مي كند: او يك مامور پليس فدرال است كه مسوول حراست از كيدمن مي شود، اما در صداقت نيات او ترديد مي كند، درحاليكه به قول پالك، شخص نيكول كيدمن به قدرت مذاكره معتقد است و تصور مي كند كه اگر از واژه ها به درستي استفاده شوند مي توانند از گلوله قوي تر و كارگرتر باشند.
كوفي عنان موافقت كرد، اما كار سيدني پالك به اينجا خاتمه نيافت زيرا سفيران ۱۵ كشور عضو شوراي امنيت سازمان ملل هم بايد با اين پيشنهاد موافقت مي كردند و برخلاف انتظار، خيلي زود موافقت كردند، به خاطر اينكه به آنها گفته شد اگر بخواهند مي توانند در فيلم ظاهر شوند كه البته بعضي دولت ها به آنها اجازه ندادند.
در فيلمي كه طي چند هفته اخير، روزهاي يكشنبه كه سازمان ملل تعطيل است در آنجا فيلمبرداري شد، تلاش شده است كه قصه به همه پروتكل هاي ديپلماتيك وفادار بماند . فيلم «مترجم» با شركت نيكول كيدمن و شان پن قرار است بهار آينده روي اكران بيايد و از سلسله فيلم هاي جديدي است كه هاليوود با استفاده از واهمه عمومي از حملات احتمالي تروريستي و توطئه هاي پشت پرده بين المللي تهيه مي كند.

مصائب بانوي شهردار
اصولا شهردار بودن به خودي خود در دنيا پديده منحصر به فرد و عجيب و غريبي نيست، اما وقتي خبرگزاري معروف فرانسه، همان فرانس پرس قديمي، گزارش بلندي از يك شهردار ايراني منتشر مي كند و اين گزارش در بسياري از نشريات روز دنيا خرج مي شود، حتما در كار اين شهردار ويژگي مهمي ديده است. اين ويژگي در زن بودن او خلاصه مي شود. مهري روستايي غرايلو، تنهاشهردار زن جمهوري اسلامي ايران است كه اين روزها بر تارك شهرداري ساوه نشسته است. وي دومين زني است كه در تاريخ ۲۵ ساله انقلاب، به اين سمت گمارده شده است.
غرايلو در گپ و گفتي با فرانس پرس، از ساوه گفته است و از مشكلاتش و از مصائب شهردار بودن. گوشه هايي از صحبت هاي او را بخوانيد:
مردان نمي توانند به راحتي قدرت و اختيارات خود را به زنان واگذار كنند. زنان، اغلب، مسايلي همچون كم كاري و فساد اخلاقي را تاب نمي آورند و به همين سبب ، خيلي سخت در سطوح بالاي جامعه پذيرفته مي شوند. هنگامي كه شوراي شهر ساوه، ارديبهشت گذشته من را به اين سمت منصوب كرد، پيش از هر چيز، كارم را با رفت و روب و جاروي دفترجديد كارم آغاز كردم.
012594.jpg

در نخستين روز شهرداري ام، تغييرات لازم را در ساختار شهرداري - كه هيچ يك از شهرداران پيشين انجام نداده بودند - ايجاد كردم. بلافاصله دو معاون و برخي از مديران را كه ديگر مورد اعتماد مردم نبودند، عوض كردم و بعد شروع كردم به بررسي و رسيدگي برخي پرونده هايي كه مدت بيش از ۵ سال درگير و دار ديوانسالاري و كاغذبازي اداري، معوق مانده بودند.
شهردار ساوه در ادامه گفته است: در مسيرتصدي سمت شهرداري ساوه، موفق شدم رقيب مرد خود را كه نماينده شهر ساوه در مجلس از او حمايت مي كرد، شكست دهم. مهري روستايي غرايلو، در خانواده اي پرجمعيت به دنيا آمده و بزرگترين فرزند در ميان ۸ فرزند خانواده است. وي تحصيلات خود را با دريافت مدرك كارشناسي ارشد در رشته مديريت به پايان برده است. ديگر شهردار زن ايران  ، از سال ۸۰ تا۸۲ در فيروزكوه به فعاليت مشغول بود.

اژدهاي چهارچرخ
نسل ششم كوروت
نادر شاكرين- يكي از زيباترين ماشين هاي اسپرت كه علاقه مندان زيادي دارد كوروت ساخت شركت جنرال موتورز است. اين ماشين به خصوص وقتي كه به عنوان خودرو پليس مورد استفاده قرار گيرد ابهت خاصي پيدا مي  كند، با بدنه اي كشيده و تراشيده و موتوري بزرگ. كوروت حتي وقتي كه در گوشه اي از خيابان ايستاده است هم حس سرعت را به بيننده القا مي  كند. تا آخر شهريور ماه مدل جديد كوروت به نام ۶ C به بازار مي  آيد. اين مدل كه اولين مخلوق نسل ششم كوروت است با چهار هدف طراحي شده است: قدرت بيشتر، دقت بالا در ساخت، همخواني با روحيات رانندگان و قيمت مناسب. اين كوچولوي دوست داشتني از لحاظ راحتي و كاركرد در سطح بسيار عالي ساخته شده است. قيمت اين ماشين در بازار حدود ۷۶ هزار دلار است كه ۵۰۰ دلار بيش از مدل قبلي است، اما جانشيني سقف هاي متحرك دستي قديمي با سيستم هاي برقي، اين افزايش قيمت را توجيه مي  كند.
012597.jpg

در طراحي بدنه كوروت جديد هم تغييراتي ايجاد شده است. چراغ ها از حالت كشيده خارج شده  اند و در آنها از لامپ هاي هالوژني زنوني استفاده شده است. موتور هشت سيلندر اين خودرو كه به شكل خورجيني (V) طراحي شده ۴۰۰ اسب بخار قدرت توليد مي  كند. در اين كوروت شش دنده، براي گيربكس دنده اي دستي و ۴ دنده براي گيربكس خودكار تعبيه شده است. براي لذت از رانندگي، سيستم صوتي با قابليت پخش دو موج راديو،CD و۳ MP در نظر گرفته شد كه تعويض گر آن با ظرفيت ششCD در داشبورد قراردارد. براي شنيدن صداي فراگير نيز هفت بلندگو در اتاقك نصب شده است. چرخ هاي پهن اين خودرو كه در جلو ۴۶ و در عقب ۴۸ سانتي متر قطر دارند حالتي مناسب را براي رانندگي در سرعت بالا ايجاد كرده اند. سيستم مصرف سوخت اين خودرو نيز در دو حالت ورزشي و اتوماتيك طراحي شده است كه براي حالت اقتصادي (مصرف كمتر سوخت) بهينه سازي هايي صورت گرفته است. از جمله امكانات دلخواه اضافي اين ماشين سيستم تنظيم ارتفاع خودرو، سيستم ناوبري (مكان ياب جهاني ماهواره اي)، محور تقويت شده عقب (با نسبت ۳ به ۱۵ براي كنده شدن بهتر خودرو) و مجموعه لوازم مسابقه (لاستيك مخصوص، فرمان تقويت شده، ميله هاي متعادل كننده و سيستم خنك كننده روغن) قابل ذكر است. در كل به نظر مي  رسد كه اين اژدهاي كوچك شايسته ترين نمونه براي الصاق نشان تجاري كوروت است.

يك نفر به من پناهندگي بدهد!
عنوان نابغه سابق براي شطرنج باز۶۱ ساله كاملا به جاست كسي كه در اوج جنگ سرد در اوايل دهه ۱۹۷۰ ميلادي، با شكست بوريس اسپاسكي در جزيره ريك ياويك و كسب مقام قهرماني شطرنج جهان كه تا آن زمان براي سال هاي طولاني در دست قهرمانان اتحاد جماهير شوروي بود، به شهرتي جهانگير رسيد. اين سفير كاپيتاليسم پس از سال ها فرار از دست ماموران آمريكايي ممكن است از ژاپن تقاضاي پناهندگي سياسي كند.
بابي فيشر از سال ۱۹۹۲ تحت تعقيب وزارت دادگستري آمريكا قرار دارد. چرا كه وي به رغم تحريم هاي بين المللي عليه كشور يوگسلاوي آن زمان كه در جنگ داخلي به سر مي برد، به اين كشور سفر كرد و پس از ۲۰ سال بار ديگر با بوريس اسپاسكي بازي كرد. اين بازي ۳ ميليون دلار براي وي درآمد به همراه داشت.
فيشر در ماه آوريل سال گذشته به ژاپن سفر كرد و در روز ۱۳ ژوئيه هنگامي كه قصد داشت به فيليپين برود در فرودگاه ناريتا به دليل استفاده از گذرنامه اي باطل شده بازداشت شد.
مقام هاي آمريكايي مي گويند گذرنامه آقاي فيشر را به دليل عدم رعايت مقررات كشور باطل كرده اند. بابي فيشر در صورت بازگشت به ايالات متحده، احتمالا با ۱۰ سال محكوميت زندان و حداكثر ۲۵۰ هزار دلار جريمه نقدي روبه رو خواهد شد.
مدير برنامه هاي فيشر گفته است وي ممكن است روز سه شنبه از ژاپن تقاضاي پناهندگي سياسي كند. از سوي ديگر گفته مي شود فيشر با چند كشور تماس گرفته است تا در صورتي كه ژاپن با تقاضاي وي مبني بر پناهندگي سياسي موافقت نكند يكي از آن كشورها را براي اقامت خود انتخاب كند.
يك ايستگاه راديويي بلگراد از بوزيدر ايوانويچ رئيس اتحاديه شطرنج بازان مونته نگرو نقل كرده است كه اگر فيشر تصميم به اقامت در آنجا داشته باشد، از آن استقبال خواهد شد. ايوانويچ گفته است: من فكر مي كنم ما براي كمك به فيشر يك تعهد اخلاقي داريم زيرا او به خاطر كمك به ما تنبيه مي شود.
وكيل آقاي فيشر مي گويد: او شهروندي آلمان را داشته است زيرا پدرش آلماني بوده و او ممكن است براي جلوگيري از اخراج او به آمريكا، به دريافت گذرنامه آلماني اقدام كند. يك مقام اداره مهاجرت ژاپن در فرودگاه ناريتا گفته است اگر فيشر گذرنامه آلماني بگيرد، در صورتي كه اخراج او توسط مقام هاي ژاپني مورد تاييد واقع شود، ژاپن او را به آلمان خواهد فرستاد.
نزديك به سه هفته است كه بابي فيشر در فرودگاه ناريتا در بازداشت و در انتظار بسر مي برد، بدون آنكه اثري از دوران طلايي در چهره وي باشد.

جنگ خروس ها در ميداني به وسعت فيليپين!
مسابقات خروس بازي در فيليپين؛ روزانه ميليون ها پزو روي خروس ها شرط بندي مي  شود.
فيليپيني ها، از دولتمردان و نمايندگان كنگره تا مردم عادي، همه خروس بازند...
هادي ميرقاسمي-با سينه هاي فراخ، گردن هاي كشيده، پرهاي سيخ و چشم هاي براق، دو خروس يكديگر را برانداز مي  كنند. دمي دور هم مي چرخند؛ ارزيابي رقيب و در يك دم به هم مي پيچند. گردن در گردن هم مي اندازند. زير فشار گردن يكي، ديگري سر مي خواباند. خروس اول پس نشيني حريف را درمي يابد و به موقع روي هوا بلند مي شود و با ضربه سنگين سيخ پا كه به دم دشنه اي تيز مي    ماند، زير چشم او را مي جراند. صاحب خروس كه شرايط را خطرناك مي بيند در دم خروس خود را مي ربايد و از ميدان خارج مي كند. هلهله جمعيت بلند مي شود.
براي همه آنها كه با خروس و خروس بازي آشنايند و جنگ خروس را ديده اند، اين صحنه كاملا عادي و ملموس است. جنگ خروس در طول قرن ها، در نقاط مختلف كشور ما رواج داشته و به ويژه در گيلان و مازندران، خراسان، شهرهاي جنوبي كشور و نيز تهران علاقه  مندان زيادي دارد. علاوه بر ايران، در كشورهايي چون افغانستان، پاكستان، اسپانيا و... اين سرگرمي طرفداران زيادي دارد و حتي مسابقات آن از طريق رسانه هاي جمعي ديداري و نوشتاري پوشش داده مي  شود. مكزيكي ها نيز از خروس بازان حرفه اي هستند و از همان طريق، مسابقات خروس بازي به آمريكا راه پيدا كرده و ابعاد گسترده اي يافته است، اما كشور فيليپين در اين زمينه وضعي ديگر دارد و خروس بازي يكي از پرطرفدارترين ورزش هاست.
012600.jpg

آنچه مي  خوانيد خلاصه اي است از گزارش مفصل فايننشال تايمز از جنگ خروس، نوشته گزارشگر معروف، دايمر ريگبي:
تيغ هاي تيزي به پاي خروس ها بسته شده تا جنگ را هر چه خونين تر و بي  رحمانه تر سازد. جنگ هاي خونين حداقل ۱۰دقيقه به طول مي  انجامد و خروس ها ز خم هاي بدي برمي دارند. اما عجيب آنكه اغلب آنها بعد از دو هفته آماده پيكارهاي بعدي مي  شوند. فرانسيسكو فردريكو، خود را «دكتر خروس» مي  نامد، ديگران هم او را با همين عنوان مي  شناسند. او مي  گويد، خروس بازي در فيليپين يكي از پرتماشاگر ترين مسابقات است و در تمام سطوح اجتماعي، از مقامات دولتي بلندپايه تا مردم عادي، طرفدار دارد.درفيليپين حتي نمايندگان كنگره خروس باز هستند و اين سالن مسابقه متعلق به يكي از سناتورهاي محلي است. او اغلب خودش هم به اينجا مي  آيد و همراه با تماشاچيان به تماشاي مسابقات مي  ايستد يا خروس هاي خود را به ميدان مي  فرستد. انواع گوناگون مسابقات وجود دارد، از جنگ دو خروس در ميدان روستا گرفته تا مسابقات داربي در مجموعه هاي بزرگ ورزشي. بزرگترين اين مسابقات «كاپ جهاني اسلشر» (Cup World Slasher) است كه در آن خروس بازاني از تمام كشورهاي جهان شركت مي  كنندو ميزان جوايز به ميليون ها پزو مي  رسد. در فيليپين بيش از ۱۵۰۰ محل رسمي مسابقه خروس وجود دارد و البته تعداد سالن هاي غيررسمي به مراتب بيشتر است. به گفته دكتر فردريكو تعداد ميادين جنگ خروس در فيليپين بسيار بيش از تعداد سينماها و تئاترهاست.
خروس و خروس بازي در فيليپين چنان رايج و فراگير است كه در مركز مانيل همه جا با عكس ها، پوستر ها، مجسمه ها و ديگر علايم خروس مواجه مي  شويد و حتي زنگ ساعت شما نيز ممكن است بانگ قوقولي قوقوي خروس باشد.به  رغم آنكه گرو ه هاي طرفدار حقوق حيوانات تلاشي فراوان به كار برده اند، ليكن هيچ نشانه اي از كاهش مسابقات در فيليپين به چشم نمي  خورد و هر شب برنامه هاي جنگ خروس، از كانال هاي مختلف تلويزيوني پخش مي  شود و علاقه مندان را در جريان آخرين رويدادهاي اين ورزش (يا بهتر است بگوييم سرگرمي) مي گذارد.
سايت هاي اينترنتي متنوعي هم در رابطه با خروس بازي وجود دارد و اخيرا يك كمپاني بزرگ فيليپيني درصدد است سايت Telesabong، اولين سايت شرط بندي اينترنتي خروس بازي را، راه اندازي كند. اين سايت سالانه ۶۰۰ ميليون پوند عايدي خواهد داشت.

مولن روژ
فرهاد فرجاد
012603.jpg

كايرا نايتلي دومينو بازي مي كند
كايرا نايتلي، ستاره موفق«آرتور شاه» براي بازي در پروژه اي اكشن با عنوان «دومينو»، قرار داد امضا كرد. كارگردان اين فيلم، كسي نيست به جز توني اسكات، خالق .Top Gun اصطلاح« دومينو بازي كردن» البته فقط به درد تيتر چنين خبر كوتاهي مي خورد، چون خود فيلم هيچ ربطي به بازي دومينو ندارد. دومينو هاروي، دخترلارنس هاروي، هنرپيشه نسخه اصلي و قديمي فيلم كانديداي منچوري است. فيلم دومينو، راوي ماجراي واقعي اين دختر است و مي گويد كه وي چگونه از يك مدل لباس مشهور وموفق،  به قاتلي مزدور و جايزه بگير تبديل شد. ريچارد كلي ، نويسنده  Donnie Darko ، فيلمنامه دومينو را به رشته تحرير درآورده و به گفته خودش، فيلم را مملو ازفلاش بك وفلاش فوروارد(عقب و جلو رفتن زمان فيلم) ساخته است. فيلمبرداري اين پروژه ازماه آينده درلس آنجلس ولاس وگاس آغازمي شود
012606.jpg

فلدر و بانوي آهني
خالق فيلم موفق «هيات منصفه فراري» گري فلدر قصد دارد تا درامي با عنوان «هراس از ارتفاع» را براساس كتابي از سوزان ايزنبرگ بسازد. عنوان اين كتاب چنين است: «اگر به شما نياز داشته باشيم، خبرتان مي كنيم: تجربه كار زنان در امور ساختماني و صنعتي.»
داستان روي يك مادر متمركز است كه در شغل هاي متوسط و معمولي و متناسب با روحيات زنان، مثل منشيگري تجربه دارد. اما ناگهان تصميم مي گيرد شانس خود را در مشاغل سخت و سنگين ومردانه مثل آهنگري بيازمايد. او تصميمش را عملي مي كند و حتي به اتحاديه آهنگرهاي آمريكا نيز مي پيوندد.
012609.jpg

به سگ ها شليك كن
هيو دنسي، هنرپيشه انگليسي آرتورشاه، به جان هرت و كلرهوپ آشيتي در فيلم «شليك به سگ ها» پيوست. كارگردان اين فيلم، مايكل كيتون جونز- خالق شهر ساحلي - است و شبكه B.B.C، آن را تهيه خواهد كرد.
فيلم، به دوستي بين يك كشيش (هرت) و يك معلم جوان (دنسي) در رواندا مي پردازد. اين دو،  مرعوب توحش و فضاي خونين ناشي از درگيري هاي قومي رواندا در سال ۹۴ شده اند و نمي دانند كه در اين سرزمين بمانند يا آن را ترك كنند؟
فيلمبرداري در شهر كيگالي، محلي كه كشتارهاي قومي رواندا در سال ۹۴ در آن صورت گرفت، آغاز خواهد شد. چند نفر از اعضاي تيم هاي امداد نيز كه در آن سال  به قربانيان، امدادرساني مي كردند، درفيلم حضورخواهند داشت.
012612.jpg

مورتنسن، هريس، هرت 
ستارگان فيلم دهكده، «ويليام هرت» و «ادهريس»، در حال مذاكره با ديويد كراننبرگ هستند تا در جديدترين فيلم او با عنوان «تاريخ خشونت» كنار ويگو مورتنسن قرار گيرند.داستان اين فيلم، بر اساس يك رمان مصور، اثر جان واگنر و وينس لاك شكل گرفته و به اوضاع و احوال خانواده اي مي  پردازد كه به دردسر افتاده اند. پدر خانواده (مورتنسن) در پي دفاع شخصي، ناخواسته دست به قتل مي  زند و ماجرا، توسط رسانه هاي گروهي دامن زده مي  شود.هريس، نقش مرد شروري را ايفا مي  كند كه در جست وجوي مورتنسن برآمده و قصد جانش را كرده است. هرت نيز نقش برادر مورتنسن را عهده دار خواهد بود. از اد هريس، فصل گذشته دو فيلم «راديو» و «لكه ننگ بشري» اكران شد. وي به تازگي بازي در فيلم «سقوط امپراتور» (محصول استوديو HBO)را به پايان رساند.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |