شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۴۵۹
دانشگاه علامه طباطبايي
000870.jpg
تاريخچه: دانشگاه علامه طباطبايي با هدف تربيت نيروي انساني كارآمد در حوزه هاي علوم انساني و اجتماعي و نيز بومي سازي دانش، آسيب شناسي اجتماعي و حل معضلات اجتماعي كشور تأسيس شد. اين دانشگاه پس از پيروزي انقلاب اسلامي براساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي با ادغام مجتمع هاي دانشگاهي بزرگ و با سابقه علوم اداري و بازرگاني و همچنين ادبيات و علوم انساني، از سال ۱۳۶۳ تحت عنوان دانشگاه علامه طباطبايي فعاليت آموزشي و پژوهشي خود را آغاز كرد.
دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
دانشگاه علامه طباطبايي، به عنوان تنها دانشگاه تخصصي علوم انساني و اجتماعي كشور با شش دانشكده و يك مؤسسه آموزش عالي فعال و چهار دانشكده در حال تأسيس و يك مركز تخصصي آزاد، داراي شش مركز پژوهش است و در ۱۰۸ رشته و گرايش تحصيلي در مقاطع كارشناسي، كارشناس ارشد و دكترا دانشجو مي پذيرد.
تعداد اعضاي هيأت علمي تمام وقت دانشگاه ۴۱۲ نفر است. اين دانشگاه از بدو تأسيس تاكنون حدود ۸۵ هزار دانش آموخته را تربيت كرده است. در حال حاضر ۱۴ هزار و ۵۵۸ دانشجو در دانشگاه تحصيل مي كنند. دانشگاه داراي دانشكده هاي ادبيات فارسي و زبان هاي خارجي، اقتصاد، حسابداري و مديريت، حقوق و علوم سياسي، روانشناسي و علوم تربيتي و علوم اجتماعي است.
دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي به دليل سابقه علمي، امكانات و مزاياي نسبي در زمينه نيروي انساني و تجهيزات موجود، به قطب علمي اقتصاد كشور تبديل شد.
كتابخانه مركزي و مركز اسناد
به عنوان يكي از واحدهاي تحت پوشش معاونت پژوهش دانشگاه داراي ۶۳ هزار و ۲۲۱ جلد كتاب است كه از اين تعداد ۳۵ هزار و ۸۴۹ عنوان كتاب فارسي- عربي و ۲۸ هزار و ۳۷۲ عنوان لاتين است.
حدود ۳۱۱۹ نسخه پايان نامه فارسي كارشناسي ارشد و دكترا و ۲۸۶ نسخه پايان نامه لاتين در اين مركز نگهداري مي شود.
كتابخانه مركزي دانشگاه، يكي از مهم ترين مراكز اطلاع رساني در حوزه علوم اجتماعي و انساني كشور است و امكان استفاده از لوح فشرده و جستجواز طريق شبكه ها و بانك هاي اطلاعاتي براي مراجعه كنندگان در آن مهيا ست.
مؤسسه آموزش عالي بيمه اكو
بر پايه توافق سران كشورهاي عضو اكو شكل گرفته و در حال حاضر ۲۰۰ دانشجو دارد.
دانشگاه علامه طباطبايي داراي ۶ مركز پژوهش فعال و دو مركز پژوهش در حال تأسيس است:
مركز تحقيقات اقتصاد ايران، مركز پژوهش ارتباطات، مؤسسه تحقيقات بهره وري، مركز مطالعات فلسطين، مركز فناوري اطلاعات (IT) و بنياد جايزه ملي دانشگاهي قرآني علامه طباطبايي مراكز فعال و مركز مطالعات جغرافيايي و برنامه ريزي گردشگري و مركز مطالعات تاريخ، مراكز در حال تأسيس مي باشند.
امكانات و خدمات دانشجويي:
مراكز درماني و مشاوره، انجمن هاي علمي و كانون هاي دانشجويي از جمله فعاليت ها و امور بخش دانشجويي دانشگاه به شمار مي روند.
خوابگاهها
دانشگاه در حال حاضر داراي ۱۶ خوابگاه است كه از اين تعداد، دو خوابگاه به دانشجويان متأهل، ۹ خوابگاه به دانشجويان دختر و ۵ خوابگاه به دانشجويان پسر اختصاص دارد. حدود چهار هزار دانشجو در اين خوابگاها اسكان داده مي شوند.
غذاخوري ها
غذاي دانشجويان دانشگاه علاوه طباطبايي را ۸ آشپزخانه و سالن غذاخوري تأمين مي كند. ضمن آنكه در هر يك ازدانشكده ها و تعدادي از خوابگاه ها بوفه هاي دانشجويي مايحتاج مورد نياز دانشجويان را تأمين مي نمايند.
وام
دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي مي توانند از وام هاي مختلف نظير وام تحصيلي، مسكن، ازدواج، ضروري، وديعه مسكن و وام بيمه خدمات درماني درصورت احراز شرايط استفاده كنند.
علاوه بر وام  هاي مذكور دانشجويان واجد شرايط براي دريافت وام ازدواج به بانك ملت نيز معرفي مي شوند.
كار دانشجويي
به منظور بهره گيري از توانمنديهاي دانشجويان و كمك مالي به آنها باهمكاري دانشكده ها كار دانشجويي به دانشجويان اعطا و براساس تعرفه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري حق الزحمه به آنان پرداخت مي گردد.
بيمه
كليه دانشجويان دوره روزانه همه ساله تحت پوشش بيمه حوادث قرار مي گيرند و به حادثه ديدگان مخارج مربوط پرداخت مي گردد.
امكانات ورزشي
دانشگاه علامه طباطبايي عليرغم پراكندگي فراوان جغرافيايي داراي سالن هاي مختلف ورزشي در دانشكده ها است. اين دانشگاه داراي ۶ سالن ورزشي به شرح ذيل است:
دانشكده ادبيات: سالن ورزشي سرپوشيده چند منظوره جديد التأسيس به همراه سالن ورزش كشتي و وزنه برداري.
دانشكده اقتصاد: سالن ورزشي چند منظوره (واليبال- بسكتبال- تنيس روي ميز- بدنسازي- بدمينتون و كشتي)
دانشكده روان شناسي: زمين روباز بسكتبال و واليبال
دانشكده حسابداري: زمين روباز واليبال، بسكتبال و فوتبال گل كوچك
دانشكده حقوق: سالن سرپوشيده فقط با گنجايش دو ميز تنيس روي ميز
دانشكده اكو: سالن سرپوشيده تنيس روي ميز
نشاني: كريم خان زند، نبش شهيد عضدي
www.atu.ac,ir

دانشگاه امام صادق
تاريخچه: دانشگاه امام صادق در سال ۶۱ با هدف تحقق عملي پيوند حوزه ودانشگاه و تربيت دانشجو در شاخه هاي علوم دانشگاهي و حوزوي به شكل غيردولتي تأسيس شده است.
دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
دانشگاه امام صادق شامل شش دانشكده است كه در مقاطع كارشناسي ارشد پيوسته و ناپيوسته و دكترا به تربيت نيرو مي پردازند.
دانشكده ها عبارتند از: دانشكده الهيات،  معارف اسلامي و ارشاد، دانشكده معارف اسلامي و اقتصاد، دانشكده معارف اسلامي و حقوق، دانشكده معارف اسلامي و علوم سياسي، دانشكده معارف اسلامي و مديريت، دانشكده معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات.
مركز تحقيقات دانشگاهي
اين مركز در شش بخش مطالعات و تحقيقات اقتصادي، علوم اسلامي، سياسي، فرهنگ و ارتباطات، مديريت و حقوق فعاليت مي كند.
همچنين در حوزه خواهران دفتر مطالعات و تحقيقات با هدف نشر و توسعه فرهنگ اسلامي، در زمينه شرح، ترجمه، تدوين درسنامه و غيره فعاليت مي كند.
اداره تحقيقات دانشجويي و اداره نشريه نيز دو حوزه پژوهشي ديگر در واحد خواهران هستند.
كتابخانه
كتابخانه مركزي با بيش از يكصد هزار جلد كتاب و مركز اسناد (با ۴۶۵ عنوان نشريات فارسي و خارجي، ۲۲۰۰ جلد پايان نامه،  ۵۵ هزار حلقه نوار كاست، ۲۲۰۰ حلقه نوار ويديويي و ۷۰ عنوان بانك اطلاعات)، بانك هاي اطلاعاتي دانشگاه امام صادق هستند.
امكانات و خدمات دانشجويي
- تشكيل واحد تعاون به منظور پرداخت وام هاي تحصيلي
- صدور كارت بيمه حوادث براي كليه دانشجويان
- ارائه تسهيلات بهداشتي، درماني با حضور پزشك زن در دانشگاه
- ايجاد واحد نظارت و كنترل بهداشت سلف سرويس و نظم سرويس اياب و ذهاب دانشجويان
- ارائه بن هاي تشويقي و كمك هاي غيرنقدي به آنها
- واحد بررسي مشكلات احتمالي دانشجويان و برنامه ريزي جهت رفع آن، از طريق مذاكره با مسئولان ذيربط
نشاني: تهران، بزرگراه شهيد چمران، پل مديريت

دانشگاه الزهرا
تاريخچه: دانشگاه الزهرا دانشگاه ويژه زنان واقعه در دهكده ونك تهران، در سال ۱۳۴۳ تأسيس شد.در همان سالهاي اوليه علاوه بر رشته هاي مترجمي زبان خارجي، منشي گري و روانشناسي، تدريس رشته اي تحت عنوان فنون خانه داري نيز در برنامه فعاليتهاي آموزش اين دانشگاه قرار گرفت. در سال تحصيلي ۵۵-۵۴ مدرسه عالي دختران تبديل به دانشگاه شد و از سال ۱۳۵۶ در قالب مجموعه اي از چند دانشكده درآمد.
دانشكده ها و امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
دانشگاه الزهرا متشكل از هشت دانشكده با بهره گيري از دانش تعداد ۳۰۶ نفر عضو هيأت علمي ثابت و به همين تعداد، عضو هيأت علمي مدعو در ۳۶ گروه آموزشي و ۶۷ رشته تحصيلي به فعاليت خود ادامه مي دهد. در حال حاضر تعداد ۸ هزار و ۳۳۲ دانشجو در اين دانشگاه مشغول به تحصيل مي باشند.
كتابخانه مركزي دانشگاه به عنوان يكي از واحدهاي زير پوشش معاونت پژوهشي داراي بيش از ۸۹ هزار و ۱۴۹ جلد كتاب است كه از اين مجموعه، بيش از ۵۴ هزار و ۲۰۹ عنوان كتاب فارسي و عربي و بيش از ۳۴ هزار و ۹۴۰ عنوان كتاب لاتين، ۳۰۰ مجله علمي خارجي و داخلي و بيش ا ز ۵۳۱ عدد و ... است.
پژوهشكده زنان: به عنوان يك مركز پژوهش دانشگاهي ويژه زنان، به منظور سازماندهي تحقيقات پيرامون مسائل زنان و ادامه راهبردهاي اجرايي در خصوص مشكلات زنان در سال ۷۷ تأسيس شد. در حال حاضر ۶ نفر از اعضاي هيئت علمي رسمي و ۳ كارشناس، تحت نظر اين مركز به امور تحقيقاتي مشغولند. اين پژوهشكده به كتابخانه اي با بيش ازدو هزار و ۲۲۰ عنوان كتاب فارسي و لاتين تجهيز شده است.
مركز تحقيقات IT در دانشگاه الزهرا
مركز داده ورزي
امكانات و خدمات دانشجويي:
خوابگاهها: مجتمع خوابگاهي فرزانگان دانشگاه الزهرا(س) مشتمل بر چهار گلستان با متراژي حدود ۲۰۰۰ متر مربع در محوطه اي مشجر با متراژ حدود ۵ هكتار، امور پذيرايي از دانشجويان (روزانه واجد شرايط) را بر عهده  دارد و جهت اسكان و ارائه سرويس به بيش از ۲۲۰۰ نفر دانشجو برنامه ريزي كرده است.
هر يك از گلستان هاي خوابگاه فرزانگان در چهار طبقه و ۱۰۰ اتاق داراي تجهيزات لازم است.
مجموعه خوابگاهي دانشگاه داراي كتابخانه اختصاصي، خوابگاه ويژه دانشجويان نابينا، سالن تيراندازي و استخر شنا جهت استفاده دانشجويان است.
امور بهداشتي و درماني:
دانشگاه به منظور ايجاد تسهيلات ويژه درماني براي دانشجويان به ارائه خدمات شبانه روزي در زمينه هاي مختلف پزشكي، دندانپزشكي، داخلي، جراحي، تزريقات، پانسمان و... مي پردازد.
دفتر مشاوره دانشجويي: ضمن برگزاري جلسات مختلف براي دانشجويان، به ارائه خدمات مشاوره اي و مددكاري مي پردازد.
در حال حاضر ۳۸ انجمن علمي دانشجويي در دانشگاه مشغول فعاليت هستند و شوراي صنفي دانشجويي تشكيل شدهاست.
نشاني: تهران، ميدان ونك، خيابان ونك
www.alzahra.ac.ir

دانشگاه شهيد چمران اهواز
تاريخچه: اين دانشگاه در سال ۱۳۳۴ با تأسيس دانشكده كشاورزي و با نام دانشكده جندي شاپور در اهواز احداث شد و با پيشرفت چشمگير در سال ۱۳۴۸ هجري شمسي تبديل به دانشگاه گرديد و از سال ۱۳۶۱ با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي نام آن به «دانشگاه شهيد چمران اهواز» تغيير كرد.
دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي: دانشگاه شهيد چمران اهواز در حال حاضر با ده دانشكده در شهر اهواز و سه دانشكده اقماري شامل شاخه شمال (فني و مهندسي) با شوشتر (هنر) و بهبهان (منابع طبيعي)، در ۱۸۴ رشته تحصيلي، به تربيت دانشجو مي پردازد.
دانشگاه همچنين داراي پژوهشكده كشاورزي رامين و يك كتابخانه مركزي است كه حداقل ۵۴ هزار و ۴۲۶ جلد كتاب فارسي و ۱۴ هزار و ۵۰۰ جلد كتاب غيرفارسي در آن نگهداري مي شود.
اعضاي هيأت علمي و دانشجويان:
در حال حاضر دانشگاه داراي ۴۸۷ عضو هيأت علمي، ۱۱ هزار و ۲۷۴ دانشجوي روزانه، ۳۴۵۶ دانشجوي شبانه و ۶۸۳ دانشجوي دوره خاص است، كه از مجموع دانشجويان فعلي، ۱۴۰ دانشجو در مقطع دكتراي تخصصي، ۳۱۲ دانشجو در مقطع دكتراي حرفه اي مشغول به تحصيل مي باشند.
خدمات و امكانات دانشجويي:
خوابگاه دختران:
سطح زير بناي خوابگاه هاي دختران شامل ۱۰ بلوك و ۲۲۶۴۵ مترمربع است. اين فضا براساس سرانه استاندارد ۱۴ متر مربع براي ۱۶۱۷ دانشجو مناسب است. درحالي كه فعلاً ۲۵۳۰ دانشجو در اين خوابگاه ها ساكن هستند. لذا سرانه فعلي دانشجو ۹ متر مربع است.
سطح زيربناي خوابگاه هاي پسران شامل ۷ بلوك و ۱۷۰۶۶ متر مربع است. اين فضا براساس سرانه استاندارد ۱۴ متر مربع براي ۱۲۱۹ دانشجو مناسب است، در حالي كه فعلاً ۲۲۸۸ دانشجو در اين خوابگاه ها ساكن هستند. لذا سرانه فعلي دانشجو ۵/۷ مترمربع است.
دانشگاه هم اكنون داراي ۷ خوابگاه كارشناسي، يك خوابگاه متأهلين و يك خوابگاه كارشناسي ارشد است.
نشاني: اهواز - گلستان - شهر دانشگاهي
www.cua.ac.ir

دانشگاه بيرجند
تاريخچه:دانشگاه بيرجند كه از سال ۱۳۵۴ تأسيس گرديده، در حال حاضر با ۵ دانشكده علوم، ادبيات و علوم انساني، مهندسي و كشاورزي و هنر، داراي ۸۲ رشته - گرايش و دوره تحصيلي و ۲۲۰ نفر عضو هيأت علمي است و ۵۳۰۰ دانشجو در مقاطع كارداني، كارشناسي و كارشناسي ارشد در اين دانشگاه مشغول به تحصيل هستند.
مكان جغرافيايي اين دانشگاه
دانشگاه بيرجند در سه نقطه شهر تقسيم شده است:مجتمع كشاورزي كه شامل مراكز آموزشي، پژوهشي و آزمايشگاهي، خوابگاه ها ،باغ و مزرعه آموزشي، واحد درودگري، دامپروري و ... مي باشد و در اميرآباد كيلومتر ۵ جاده بيرجند - كرمان واقع شده است.
دانشكده مهندسي نيز با كليه امكانات آموزشي پژوهشي آزمايشگاه و كارگاه در خيابان دانشگاه قرار گرفته. واحد پرديس دانشگاه واقع در شوكت آباد كيلومتر ۵ بلوار دانشگاه كه بزرگترين بخش دانشگاه است و دانشكده هاي ادبيات و علوم انساني، علوم،  مسجد، كتابخانه مركزي، مجموع ورزشي و تربيت بدني، مجموعه خوابگاهي، سازمان مركزي، حوزه معاونت دانشجويي فرهنگي، اداري و مالي، پژوهشي و آموزشي و ... را شامل مي شود.
امكانات آموزشي و پژوهشي:
كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه بيرجند، به همراه كتابخانه هاي اقماري در دانشكده هاي مهندسي، كشاورزي، ادبيات و علوم انساني و هنر داراي بيش از يكصد هزار جلد كتاب فارسي و غير فارسي و بالغ بر ۳۷۰ عنوان مجله و فصلنامه ي ادواري مي باشد.
به لحاظ تجهيزات و آزمايشگاه نيز بيش از ۴۰ آزمايشگاه آموزشي و پژوهشي در اين دانشگاه فعال هستند كه برخي از مهمترين آنها عبارتند از:
آزمايشگاه مجهز ژئوتكنيك و مقاومت مصالح، آزمايشگاه ترموديناميك شيمي، آزمايشگاه ترموبالانس، آزمايشگاه ميكروپروسسور، آزمايشگاه رباتيك،  ماشين بينايي، آزمايشگاه XRD، آزمايشگاه زمين شناسي اقتصادي، كارگاه مقطع گيري، آزمايشگاه ژئوفيزيك، كانه آرايي، آزمايشگاه فيزيولوژي و گياهان زراعي، آزمايشگاه هواشناسي،  آزمايشگاه تغذيه دام و آزمايشگاه تحقيقات شوري آب.
مركز IC T دانشگاه بيرجند
هدف از گشايش اين مركز انجام تحقيقات علمي بين دانشگاهي در سطح علمي و بين المللي، تحقق آموزش هاي مجازي و امكان بهينه سازي و نيمه   صنعتي كردن پروژه هاي كارشناسي ارشد است.
مراكز پژوهشي و تحقيقاتي وابسته
گروه پژوهشي علوم زمين و جغرافيا
مركز پژوهشي افغانستان شناسي
مركز لرزه نگاري دانشگاه بيرجند
آزمايشگاه پژوهشي ماشين بينايي
آزمايشگاه پژوهشي رباتيك
آزمايشگاه تحقيقاتي شوري آب
امكانات و خدمات دانشجويي و رفاهي:
در مجموع ۱۲ باب خوابگاه براي اسكان دانشجويان دانشگاه بيرجند مورد استفاده قرار مي گيرد كه از اين تعداد سه باب در مجموعه پرديس دانشگاه در شوكت آباد و يك باب در مجموعه پرديس دانشگاه در اميرآباد و هشت باب ديگر در سطح شهر مستقر مي باشند.
نشاني: كيلومتر ۵ جاده زاهدان - پرديس - شوكت آباد
www.birjand.ac.ir

دانشگاه علم و صنعت ايران
000873.jpg
تاريخچه: دانشگاه علم و صنعت ايران در زميني به مساحت ۴۲۰ هزار متر مربع در شمال شرقي شهر تهران واقع شده است. اين دانشگاه، هفتادو پنج سال سابقه فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي دارد. هسته اوليه دانشگاه در سال ۱۳۰۸ با هدف ايجاد زمينه هاي لازم براي تحصيلات دوره عالي مهندسي در كشور، با نام هنر سراي عالي درخيابان ۳۰ تير (قوام السلطنه سابق) تأسيس شد. در سال ۱۳۳۶ هنرسراي عالي با تغييراتي به محل فعلي دانشگاه صنعتي اميركبير (پلي تكنيك سابق) انتقال يافت و با عنوان انستيتو تكنولوژيك تهران (TIT) با نام هنرسراي عالي فني، فعاليت خود را ادامه داد. از سال ۱۳۴۱ بار ديگر اين مؤسسه دستخوش تحولاتي گرديد و به مكان جديد در نارمك(محل كنوني دانشگاه علم و صنعت ايران) انتقال يافت و از اين زمان به بعد هدف اصلي در نظر گرفته شده براي آن تربيت دبير فني براي تأمين كادر هنرستان هاي صنعتي بود. در سال ۱۳۵۱ هنر سراي عالي به دانشكده علم و صنعت ايران تغير يافت و در نهايت همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي در سال ۱۳۵۷ و با توجه به گسترش و تغييرات كيفي كارگاه هاي علمي و آموزشي از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به دانشگاه علم و صنعت ايران تبديل گرديد.
در حال حاضر دانشگاه علم و صنعت ايران در بيش از ۳۲ گرايش در مقاطع كارشناسي، ۴۸ گرايش در مقطع كارشناسي ارشدو ۲۸ گرايش در مقطع دكترا دانشجو مي پذيرد. اين دانشگاه داراي امكانات گسترده اي از قبيل كتابخانه مركزي و ۱۷ كتابخانه اقماري مستقر در دانشكده ها و مراكز تحقيقاتي، مركز انتشارات، مركز كامپيوتر، مركز فناوري اطلاعات، كارگاه هاي صنعتي، آزمايشگاه هاي متعدد و مجهز آموزشي و پژوهشي و تخصصي و يازده مراكز تحقيقاتي است.
دانشكده ها و امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
۱- مركز تحقيقات سيمان
۲- مركز تحقيقات مواد
۳- مركز تحقيقات مواد نسوز
۴- پژوهشكده مكانيك خودرو
۵- مركز تحقيقات كامپوزيت ايران (مشترك با نهاد رياست جمهوري)
۶- پژوهشكده سبز
۷- پژوهشكده الكترونيك
۸- مركز تحقيقات IT (فناوري اطلاعات)
۹- مركز تحقيقات معماري
۱۰- مركز تحقيقات پژوهش كربن (مشترك با پژوهشگاه صنعت نفت) - در دست اقدام
۱۱- انستيتو فيزيك كاربردي
در دانشگاه علم و صنعت ايران علاوه بر وجود سه گروه مستقل آموزشي، فرهنگ و معارف اسلامي، زبان هاي خارجي و تربيت بدني، دو واحد اقماري در اراك و بهشهر و طرح توسعه دانشگاه در دماوند فعاليت مي كند.
اين دانشگاه داراي سيزده دانشكده شامل:
دانشكده مهندسي برق،  راه آهن، خودرو، رياضي، مهندسي شيمي، شيمي،  صنايع، عمران، مواد و متالورژي، مكانيك، كامپيوتر، معماري وشهرسازي، دانشكده فيزيك است.
تمامي اين سيزده دانشكده در سه مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا دانشجو مي پذيرند. تعداد دانشجويان مقطع كارشناسي حدود ۷ هزار دانشجو (به انضمام واحدهاي اقماري) در مقطع كارشناسي ارشد ۱۶۰۰ دانشجو و در مقطع دكترا ۳۴۵ نفر دانشجو است. تعداد اعضاي هيأت علمي دانشگاه ۳۶۰ نفر است كه از اين تعداد ۲۳ نفر استاد، ۶۷ نفر دانشيار،  ۲۰۱ نفر استاديار ۶۷ مربي و يك نفر مربي آموزشيار هستند. كتابخانه مركزي دانشگاه با بناي حدود ۲۰۰۰ متر مربع در دو طبقه در شمال پرديس واقع وداراي چهار سالن مطالعه، با ظرفيت ۴۰۰ نفر است كه همگام با ۱۷ كتابخانه اقماري با برخورداري از نيروهاي متخصص فعاليت مي كند.
بالغ بر ۱۲۰ هزار جلد كتاب در كتابخانه هاي دانشگاه موجود است و حدود ۹۰۰ عنوان مجله علمي داخلي و بين المللي بطور مرتب براي اين كتابخانه ها تأمين مي شود.
بزرگترين بانك اطلاعاتي از منابع اسكن شده داخلي و خارجي در قالب سيستم كتابخانه ديجيتال در اين دانشگاه ايجاد شده و امكان اتصال با بيش از ده كتابخانه در مراكز دانشگاهي و پژوهشي فراهم است.
امكانات و خدمات دانشجويي:
مجموعه خوابگاهي دانشگاه شامل كوي بسيج دختران، كوي بسيج پسران، كوي بسيج دانشجويان متأهل، خوابگاه حكيميه، رشيديه، مجيديه، فرجام و جشنواره است.
- سرويس هاي اياب و ذهاب
- اداره بهداشت و مشاوره پزشكي
اداره بهداشت با شرايط بسيار آسان و تعرفه خدماتي اندك در امور تشخيص بيماري، تجويز دارو، خدمات فوريت هاي پزشكي، اعزام به مراكز درماني و برخي خدمات پزشكي فعاليت مي كند.
وام هاي دانشجويي
وام هاي دانشجويي از جمله وام تحصيلي، مسكن، وام هاي ضروري و ازدواج به دانشجويان پرداخت مي شود كه به حدود ۶۰ درصد دانشجويان تعلق مي گيرد.
واحدهاي صنفي
مراكز خدماتي هستند كه با تعرفه دانشجويي به ارائه خدمات خاص به دانشجويان مي پردازند. واحدهاي صنفي دانشگاه عبارتند از: كفاشي، خشكشويي، آرايشگاه مردانه، عكاسي، نانوايي، كافه تريا، عكاسي، صحافي، تايپ،  تعاوني مصرف و فروشگاه دانشجويي.
امور تغذيه
اين واحد مسئوليت تنظيم امور تهيه مواد اوليه، طبخ غذا، توزيع غذا، و ارائه خدمات بهداشت تغذيه را دارد.
فوق برنامه
كانون هاي مختلف دانشجويي شامل كانون نجوم، فلسفه، فيلم، شعر و ادب، موسيقي و قرآن، هنرهاي تجسمي و ... در دانشگاه بيشترين مخاطبان و علاقمندان را دارند.
امكانات ورزشي
استاديوم ورزشي: ۲۰ هزار نفري فوتبال، تنيس، پيست دووميداني تارتان سالن هاي ورزشي: واليبال، بسكتبال، هندبال، بدنسازي، كشتي،  تيراندازي، بدمينتون، شمشيربازي، ديوار سنگ نوردي.

دانشگاه فردوسي مشهد
* تاريخچه :تبديل آموزشگاه عالي بهداري به دانشكده پزشكي با مجوز رسمي وزارت فرهنگ وقت اولين گام در راه تأسيس نخستين دانشگاه در منطقه شرق و شمال شرق كشور بود كه در سال ۱۳۵۳ با صدور مجوز ايجاد دانشكده ادبيات و علوم انساني رسماً كار خود را آغاز كرد. اين دانشگاه در ابتدا دانشگاه رضوي نام داشت كه در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه فردوسي مشهد تغيير نام داد.
دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي
اين دانشگاه داراي ۱۰ دانشكده ادبيات،   الهيات،  علوم،  علوم تربيتي، علوم رياضي، علوم اداري و اقتصادي، دامپزشكي، كشاورزي، مهندسي، تربيت بدني و علوم ورزشي است. نيشابور و شيروان نيز از ديگر مراكز آموزش عالي وابسته به اين دانشگاه است.
كتابخانه مركزي
اين كتابخانه داراي ۳۲ هزار و ۳۵۰ جلد كتاب فارسي و ۱۲ هزار و ۴۸۷ جلد كتاب غيرفارسي است.
اعضاي هيأت علمي و دانشجويان
در اين دانشگاه بيش از ۱۵ هزار دانشجو مشغول به تحصيل هستند. حدود ۶۶۰ نفر عضو هيأت علمي اين دانشگاه هستند.
امكانات و خدمات دانشجويي
اين دانشگاه به دانشجويان خوابگاه، خدمات مشاوره و خدمات رفاهي ارائه مي دهد.
نشاني: مشهد، فلكه آزادي، پرديس دانشگاه
www.um.ac.ir

دانشجو-۴
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |