شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۴۵۹
دانشگاه تهران
000864.jpg
* تاريخچه: دانشگاه تهران، كهن ترين و بزرگترين مركز دانشگاهي كشور است كه از اعتبار بين المللي خاصي برخوردار مي باشد. اين مركز علمي كه از آن به عنوان دانشگاه مادر و «نماد آموزش عالي كشور» ياد مي شود نقش بسزايي در توسعه علمي، فرهنگي و تحولات سياسي و اجتماعي كشور داشته و دارد. دانشگاه تهران از مطرح ترين و خبرسازترين مراكز علمي، فرهنگي و سياسي كشور است.
قسمتي از فضاي كالبدي دانشگاه در پرديس مركزي دانشگاه تهران واقع شده است. همچنين شماري از دانشكده ها و مراكز تحقيقاتي و پژوهشي دانشگاه تهران در بيرون از پرديس مركزي (كارگر شمالي و خيابان استاد مطهري) و نيز در شهرهاي قم (مجتمع آموزش عالي قم)، كرج (دانشكده هاي كشاورزي و منابع طبيعي)، پاكدشت، ساري و چوكا واقع شده اند.
* امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي: كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه تهران بزرگ ترين كتابخانه دانشگاهي ايران به شمار مي رود و مجموعه اي فني و گسترده از منابع گوناگون در زمينه هاي مختلف علوم و فنون و ادب را در برمي گيرد. تعداد كتاب هاي چاپي فارسي و عربي آن ۲۰۰ هزار و كتابهاي لاتين ۱۲۰ هزار جلد است. علاوه بر آن كتابهاي چاپ سنگي، ناياب، خطي، ميكروفيلم، نسخه هاي عكسي و... نيز در اين مركز نگهداري مي شود. شايان ذكر است: علاوه بر كتابخانه مركزي، دانشكده هاي دانشگاه تهران نيز به طور مجزا دارايكتابخانه تخصصي مي باشند.
بيشتر دانشكده هاي دانشگاه تهران داراي آزمايشگاه متناسب با فعاليت خود هستند. بيشترين آزمايشگاهها در دانشكده هاي علوم، دامپزشكي، فني و كشاورزي قرار دارد و دانشگاه تهران در مجموع در حدود ۳۰۰ آزمايشگاه تخصصي دارد. به منظور سرعت بخشيدن به امور آموزشي، پژوهشي، خدماتي و اداري دانشگاه، مركز آمار و انفورماتيك با ايجاد شاهراه اطلاع رساني دانشگاه كليه واحدهاي دانشگاه تهران را با ايجاد يك شبكه اطلاع رساني سريع به هم پيوند زده است. دانشگاه تهران وسيع ترين شبكه فيبر نوري دانشگاهي كشور و يكي از بزرگترين شبكه هاي دانشگاهي جهان را در اختيار دارد.
همچنين دانشگاه تهران در راستاي سياستگذاري و سازماندهي به آموزش هاي الكترونيكي در سال ۱۳۸۰ اقدام به تأسيس مركز آموزشهاي الكترونيكي نموده كه هدف اصلي اين مركز آموزش دروس دانشگاهي با استفاده از چارچوب آموزش هاي الكترونيكي است.
علاوه بر اين دانشگاه تهران داراي ۱۷ مركز رايانه است كه در دانشكده هاي مختلف در اختيار دانشجويان قرار گرفته است.
*اسامي و تعداد مراكز تحقيقاتي وابسته:
۱- مركز مطالعات عالي بين المللي دانشكده، حقوق و علوم سياسي
۲- مؤسسه تحقيقات علوم جزايي و جرم شناسي
۳- مؤسسه تحقيقات تعاون
۴- مؤسسه حقوق تطبيقي
۵- مؤسسه لغت نامه دهخدا
۶- مؤسسه باستان شناسي
۷- مركز تحقيقات بيوشيمي- بيوفيزيك
۸- مركز تحقيقات بين المللي همزيستي با كوير
۹- انستيتو الكترونيك
۱۰- مؤسسه روان شناسي
۱۱- مركز تحقيقات كاربرد مواد معدني
۱۲- پژوهشكده تاريخ علم
۱۳- انستيتو مهندسي نفت
۱۴- مؤسسه جغرافيا
۱۵- گروه پژوهشي بهينه سازي خودرو
۱۶- مؤسسه تحقيقات دامپزشكي
۱۷- مركز مطالعات و تحقيقات زنان
۱۸- گروه پژوهشي بيوتكنولوژي كشاورزي
۱۹- پژوهشكده فرهنگ و هنر
۲۰- مؤسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي
۲۱- مؤسسه توسعه و تحقيقات اقتصادي
۲۲- مؤسسه پژوهشي مديريت و برنامه ريزي انرژي
۲۳- مؤسسه ژئوفيزيك
۲۴- مركز لرزه نگاري
۲۵- مركز آموزش هاي الكترونيكي
۲۶- مركز تقويم دانشگاه تهران
۲۷- انستيتو آب
۲۸- مركز تحقيقات عمران
۲۹- مركز پژوهش هاي كاربردي مديريت
۳۰- مؤسسه عالي پژوهشي، خودرو، سوخت و محيط زيست
۳۱- مركز مطالعات آمريكاي شمالي و اروپا
۳۲- مركز پژوهش  علوم گياهي دانشكده علوم
۳۳- مركز پژوهشي كنترل بيولوژيك آفات و بيماري هاي گياهي
۳۴- مركز پژوهشي ژنتيك و اصلاح دام
* اعضاي هيأت علمي و دانشجو :
دانشگاه تهران مطابق آمار، ده درصد اعضاي هيأت علمي آموزش عالي كشور را در اختيار دارد و حدود ۲۵ درصد بار آموزش عالي كشور را برعهده دارد. تعداد اعضاي هيأت علمي دانشگاه تهران بالغ بر ۱۵۰۰ نفر است، در حالي كه ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه در سال ۱۳۸۲ حدود ۷۱۸۶ نفر بوده و نسبت دانشجو به اعضاي هيأت علمي ۱۸ نفر است.
امكانات و خدمات دانشجويي
* امكانات ورزشي :
تربيت بدني با در اختيار داشتن ۳ سالن ورزشي سرپوشيده چند منظوره، يك سالن سونا و بدنسازي مجهز، يك استخر روباز، يك زمين چمن و سالن هاي متعدد ورزشي اختصاصي خدمات ورزشي را به دانشجويان و كاركنان دانشگاه ارائه مي دهد.
* امكانات رفت و آمد :
سرويس اياب و ذهاب براي انتقال دانشجويان از كوي دانشگاه به دانشكده ها و بالعكس در طول ايام سال تحصيلي فعال است.
* امكانات سلف سرويس :
اين قسمت كه زيرنظر معاونت دانشجويي و فرهنگي دانشگاه تهران اداره مي شود، روزانه دو وعده غذاي دانشجويي توسط غداخوري هاي دانشكده ها و مجتمع كوي دانشگاه طبخ و با حداقل قيمت ممكن در اختيار دانشجويان قرار مي دهد.
* امكانات خوابگاهها :
هم اكنون ظرفيت كل خوابگاه هاي دانشگاه تهران كه به «كوي دانشگاه تهران» موسوم است حدود ۱۰ هزار نفر است كه در محوطه اي با مساحت ۳۹۰/۱۴۶ مترمربع و در قالب ۳۴ ساختمان قرار دارد.
خوابگاه هاي اين مجموعه به شرح زير است:
خوابگاه هاي پسران داراي ۱۴ بلوك ساختماني است كه در پرديس مركزي (امير آباد) قرار گرفته است.
مجتمع خوابگاه هاي فاطميه كه در شمال پرديس مركزي قرار دارد و مختص دختران است و همچنين خوابگاه هاي ۱۶ آذر، وصال، قدس و ۱۳ آبان كه در سطح شهر پراكنده اند.
خوابگاه هاي متأهلين عبارتند از: خوابگاه جلال آل احمد، فرهنگ، ۱۶ آذر، سعادت آباد.
اين خوابگاه ها پس از ثبت نام دانشجويان جديدالورود شهرستاني دوره روزانه (در هر مقطعي) به ترتيب اولويت در اختيار دانشجويان قرار مي گيرد.
* نشاني: تهران، خيابان انقلاب www.ut.ac.ir

دانشگاه بوعلي سينا همدان
000861.jpg
*تاريخچه: دانشگاه در سال ۱۳۵۲ تأسيس شد و در حال حاضر حدود ۴۲ رشته تحصيلي دارد. اين دانشگاه در زميني به مساحت حدود ۲۲۰ هكتار بنا شده است.
*دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:اين دانشگاه داراي ۶ دانشكده كشاورزي، فني و مهندسي، علوم پايه، ادبيات و علوم انساني، هنر و معماري و تربيت بدني و يك مجتمع آموزش عالي و يك آموزشكده است.
همچنين آزمايشگاههاي تحقيقاتي در مقاطع دكترا و كارشناسي ارشد در دانشكده هاي علوم، كشاورزي و فني و مهندسي و نيز مزرعه آموزشي در اين دانشگاه فعال مي باشند.
كتابخانه مركزي دانشگاه با بخش هاي مختلف مرجع، امانات، نشريات و اطلاع رساني فعال است و هر دانشكده داراي كتابخانه و سايت كامپيوتري مربوط به خود مي باشد.
در فاصله سال هاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ ميلادي بيش از ۲۲۹ مقاله علمي توسط اعضاي هيأت علمي دانشگاه در مجلات معتبر بين المللي ISI به چاپ رسيده و سالانه بيش از ۱۵۰ مقاله از سوي اين دانشگاه در سمينارهاي ملي و بين المللي ارائه مي شود.
*امكانات و خدمات دانشجويي:- دانشگاه داراي ۱۰ خوابگاه دانشجويي است كه از اين تعداد ۶ خوابگاه ويژه دانشجويان دختر و ۴ خوابگاه ويژه دانشجويان پسر است.
در سال تحصيلي ۸۴-۸۳ فقط به دانشجويان روزانه و آن هم به دانشجويان داراي رتبه سه رقمي در كنكور، دانشجويان شاهد و ايثارگر و دانشجويان تحت پوشش كميته امداد امام و سازمان بهزيستي.
دانشگاه داراي سلف سرويس مجزا در هر دانشكده بوده و مجهز به چهار سالن ورزش با تجهيزات كامل، زمين  چمن فوتبال، ايستگاه تندرستي و اتاق بدنسازي است.
* نشاني: همدان- دانشگاه بوعلي سينا www.basu.ac.ir

دانشگاه صنعتي سهند
* تاريخچه: دانشگاه صنعتي سهند در سال ۱۳۶۸ با تصويب شوراي گسترش دانشگاههاي كشور و شوراي عالي انقلاب فرهنگي تأسيس شد. اين دانشگاه با هدف تربيت بخشي از نيروهاي متخصص كشور در زمينه هاي علوم مهندسي در محل پرديس اصلي واقع در ۳۵ كيلومتري جنوب تبريز در مجاورت شهر جديد سهند و مشرف به دره اسكو راه اندازي شد.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
دانشگاه داراي ۶ دانشكده مهندسي مواد، شيمي، برق، معدن، عمران و مكانيك يك آموزشكده فني است. دانشگاه داراي ساختمان آموزشي با زيربنايي به مساحت ۲۰ هزار متر مربع، آزمايشگاهها و كارگاههاي آموزشي با زيربناي ۱۸ هزار و ۶۲۰ متر مربع و ساختمان مركزي با زيربناي ۳۸۰۰ متر مربع مي باشد.كتابخانه مركزي دانشگاه با زيربنايي حدود ۵۰۰ متر مربع، كتابخانه پرديس با زيربنايي حدود ۲۵۰ متر مربع و كتابخانه وزرقان با زيربنايي به مساحت ۸۰ متر مربع، ۳۷ هزار جلد كتاب لاتين و فارسي را در خود جاي داده اند.
آزمايشگاهها و مراكز تحقيقاتي
* آزمايشگاههاي دانشكده مهندسي مواد شامل:
آزمايشگاه خوردگي، آزمايشگاه متالوگرافي، آزمايشگاه مواد و قالب گيري، آزمايشگاه استخراج فلزات ۱ و ۲ ، آزمايشگاه انجماد، آزمايشگاه عمليات حرارتي، آزمايشگاه خواص مكانيكي، آزمايشگاه شكل دادن فلزات و آزمايشگاه جوشكاري و كارگاه عمومي.
* آزمايشگاههاي دانشكده مهندسي شيمي شامل:
آزمايشگاه انتقال حرارت، آزمايشگاه كنترل فرآيند، آزمايشگاه شيمي فيزيك، آزمايشگاه آناليز دستگاهي ۱ و ۲ ، آزمايشگاه پايلوت، آزمايشگاه صنايع غذايي، آزمايشگاه شيمي عمومي، آزمايشگاه شيمي تجزيه، آزمايشگاه عمليات واحد، آزمايشگاه مكانيك سيالات، آزمايشگاه پژوهشي ۱ و۲ و آزمايشگاه شيمي آلي.
* آزمايشگاههاي دانشكده مهندسي برق شامل:
آزمايشگاه ميكروپروسپور، آزمايشگاه اندازه گيري مواد، آزمايشگاه مدارهاي منطقي، آزمايشگاه ماشين  هاي الكتريكي، آزمايشگاه كنترل خطي- كارگاه برق، آزمايشگاه مباني برق، آزمايشگاه الكترونيك ۱ و ۲ و آزمايشگاه الكترونيك صنعتي.
* آزمايشگاههاي دانشكده مهندسي معدن شامل:
آزمايشگاه نقشه برداري، كارتوگرافي و عكسهاي هوايي، آزمايشگاه تهيه نمونه، آزمايشگاه كانه آرايي، آزمايشگاه ميكروسكوپي و ماكروسكوپي.
* آزمايشگاههاي دانشكده مهندسي عمران شامل:
آزمايشگاه بتن و ژئوتكنيك، آزمايشگاه آب و سازه هاي هيدروليكي و آزمايشگاه سازه.
* آزمايشگاه هاي دانشكده علوم پايه مهندسي:
آزمايشگاه مكانيك و حرارت، آزمايشگاه الكتريسيته.
* اعضاي هيأت علمي و دانشجو: فعاليت هاي آموزشي دانشگاه از سال ۱۳۶۹ با پذيرش ۴۸ دانشجو در رشته مهندسي مواد، گرايش ريخته گري آغاز شد و هم اكنون بعد از گذشت ۱۴ سال فعاليت آموزشي، ۱۲۰۰ دانشجو در ۲۹ رشته در مقاطع مختلف كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا دارد.
در حال حاضر نسبت اعضاي هيأت علمي دانشگاه به دانشجو حدود يك به ۱۶ نفر است.
* امكانات و خدمات دانشجويي: دانشگاه داراي دو خوابگاه به شرح زير است: مجتمع خوابگاهي اميرالمؤمنين پرديس (ويژه پسران) به ظرفيت تقريبي ۷۰۰ نفر و خوابگاه شهيد محبي با زيربناي ۲۰۰۰ متر مربع و سه بلوك ديگر كه در حال تكميل مي باشند.
دانشگاه داراي امكانات ورزشي شامل زمين چمن فوتبال، زمين هاي ورزشي روباز، اتاق هاي بدن سازي در خوابگاه پسران، ايستگاه تندرستي و امكانات دوچرخه سواري است.
* نشاني: تبريز- شهر جديد سهند- دانشگاه صنعتي سهند. www.sut.ac.ir

دانشگاه اراك
000867.jpg
* تاريخچه:اين دانشگاه در ۴ رشته فيزيك، شيمي، زيست شناسي و زبان و ادبيات فارسي در سال ۱۳۵۰ با عنوان مدرسه عالي مرجان آغاز به كار كرد. در سال ۱۳۵۴ در پي سياست هاي حكومت به بخش دولتي پيوست. سال ۱۳۷۶ به علت تنوع رشته و گستردگي آن، دانشگاه اراك نام گرفت. از ابتداي سال تحصيلي ۸۰-۷۹ اقدام به اجاره محلي جهت تفكيك دانشكده فني و مهندسي از پرديس كرد.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
اين دانشگاه شامل ۴ دانشكده؛ ادبيات و علوم انساني، علوم پايه، فني و مهندسي و كشاورزي است.
* كتابخانه مركزي:
اين كتابخانه كه بزرگترين كتابخانه استان است داراي ۶۰ هزار جلد كتاب فارسي، ۱۸ هزار جلد كتاب غيرفارسي، ۱۲۰ عنوان مجله و نشريه فاسي و يكصد عنوان مجله و نشريه لاتين است.
* اعضاي هيأت علمي و دانشجويان:
در اين دانشگاه ۴ هزار و ۵۰۰ دانشجو در حال تحصيل هستند كه از اين ميان ۱۵۰ نفر در مقطع كارشناسي ارشد و ۲ نفر در مقطع دكترا رشته شيمي و مابقي در رشته كارشناسي مشغول تحصيل هستند. همچنين ۱۱۰ نفر هيأت علمي دانشگاه را تشكيل مي دهند.
* امكانات و خدمات دانشجويي:
در اين دانشگاه ۵ خوابگاه با ظرفيت ۱۰ هزار و ۵۴ نفر وجود دارد. دانشجويان از خدمات رفاهي از جمله اعطاي وام، بيمه، خوابگاه و مهد كودك برخوردارند. همچنين خدمات مشاوره نيز به آنان ارائه مي شود.

دانشگاه شهر كرد
* تاريخچه: اين دانشگاه در سال ۱۳۵۶ با نام دانشكده دامپزشكي شهركرد به عنوان مؤسسه آموزشي وابسته به دانشگاه اصفهان،  با پذيرش ۲۰ دانشجو در رشته دامپزشكي شروع به كار كرد. در سال ۱۳۶۲ به آموزشكده كشاورزي شهركرد، زير نظر دانشگاه صنعتي اصفهان تبديل شد. در سال ۱۳۶۷ به مجتمع آموزش عالي شهركرد زير نظر همان دانشگاه ارتقا يافت تا اينكه از سال ۱۳۷۰ به صورت مستقل به عنوان دانشگاه شهركرد به فعاليت پرداخت.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
دانشكده هاي اين دانشگاه را ۴ دانشكده كشاورزي، علوم و ادبيات، دامپزشكي و فني و مهندسي تشكيل مي دهند.
* كتابخانه مركزي:
در اين كتابخانه بيش از ۲۵ هزار جلد كتاب فارسي و غيرفارسي موجود است.
* اعضاي هيأت علمي و دانشجويان:
هم اكنون بيش از ۳ هزار دانشجو در اين دانشگاه مشغول تحصيل هستند. حدود ۱۵۵ نفر نيز كادر علمي اين دانشگاه راتشكيل مي دهند.
* امكانات و خدمات دانشجويي:
خوابگاه هاي اين دانشگاه با ۱۲ هزار و ۱۳۰ متر مربع مساحت شامل ۲ باب خوابگاه مجردين دختران و يك باب خوابگاه مجردين پسران است. دانشجويان از خدمات مشاوره و خدمات رفاهي نظير وام، اعطاي جيره هاي خواربار به دانشجويان متأهل برخوردارند.
* نشاني: شهركرد.

دانشگاه بين المللي امام خميني(ره)
* تاريخچه: مبدأ و منشأ تأسيس اين مؤسسه با اهداف تصريح شده در قانون مصوب سال ۱۳۶۲ و اساسنامه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را بايد در نظر و انديشه رهبر كبير و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران جستجو كرد. قانون تأسيس اين دانشگاه كه در حاشيه شمال شهر قزوين قرار دارد، در جلسه ۱۹ دي سال ۱۳۶۲ مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در ۲۹ دي همان سال به تأييد شوراي نگهبان رسيد.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
اين دانشگاه داراي ۳ دانشكده فني و مهندسي، علوم پايه، علوم انساني است. گروه مستقل معماري، مراكز آموزش زبان فارسي نيز از مراكز آموزش عالي وابسته به اين دانشگاه است.
* كتابخانه مركزي:
اين كتابخانه بالغ بر ۶۰ هزار جلد كتاب فارسي و غيرفارسي دارا است.
* اعضاي هيأت علمي و دانشجويان:
در حال حاضر حدود ۴هزار دانشجو در اين دانشگاه در حال تحصيل هستند و تعداد اعضاي هيأت علمي ۱۳۸ نفر است.
* امكانات و خدمات دانشجويي:
دانشجويان علاوه بر خدمات مشاوره از خدمات رفاهي همچون وام ازدواج، مسكن و...برخوردارند. اين دانشگاه داراي ۸ باب خوابگاه مجردين با گنجايش بيش از ۲ هزار نفر و يك باب خوابگاه متأهلين با گنجايش حدود ۴۵۰ خانوار است.
* نشاني: قزوين، بلوار دانشگاه

دانشگاه شهيد باهنر كرمان
000858.jpg
* تاريخچه: دانشگاه شهيد باهنر كرمان در سال ۱۳۵۴ به همت زنده ياد مهندس عليرضا افضلي پور به طور رسمي تأسيس شد.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
اين دانشگاه شامل ۱۴ دانشكده؛ فني و مهندسي، ادبيات و علوم انساني، اقتصاد و مديريت، علوم، دامپزشكي، رياضي و كامپيوتر، هنر، تربيت بدني، كشاورزي، آموزشكده كشاورزي جيرفت، مجتمع آموزش عالي بم، دانشكده صنعتي و معدني زرند و دانشكده كاربردي سيرجان است.
* مراكز تحقيقاتي:
در حال حاضر ۴ پژوهشكده در اين دانشگاه فعاليت دارند كه عبارتند از: پژوهشكده رياضي ماهان، پژوهشكده باغباني، پژوهشكده علوم اجتماعي و فرهنگ زبان باستان.
* كتابخانه مركزي:
اين كتابخانه داراي ۵۴ هزار جلد كتاب فارسي، ۳۳ هزار جلد كتاب لاتين، ۳۵۰ عنوان نشريه علمي تخصصي فارسي و يك هزار و ۳۵ هزار مجله و نشريه غيرفارسي است. همچنين در اين كتابخانه ۷۲۲ عنوان پايان نامه فارسي، ۴۱ عنوان پايان نامه لاتين، ۹۷۰ ديسكت نوري و ۹۷۲ نسخه خطي و چاپ سنگي موجود است.
* اعضاي هيأت علمي و دانشجويان:
در حال حاضر ۱۵ هزار و ۵۸۰ دانشجو در اين دانشگاه مشغول تحصيل هستند. ۴۳۹ نفر نيز هيأت علمي دانشگاه را تشكيل مي دهند.
* امكانات و خدمات دانشجويي:
در اين دانشگاه ۲۳ واحد خوابگاه دختران، پسران و خودگردان وجود دارد كه براساس فرم امتياز به دانشجويان تعلق مي گيرد. دانشجويان از خدمات مشاوره و خدمات رفاهي همچون وام تحصيلي و ضروري، بن كتاب، سلف سرويس، تهيه و توزيع لوازم كمك آموزشي و اياب و ذهاب برخوردارند. دانشجوياني كه با رتبه كمتر از ۵۰۰ كنكور سراسري وارد اين دانشگاه مي شوند از تسهيلات و كمك هاي مادي و معنوي بهره مند مي شوند.
نشاني: كرمان، انتهاي بلوار ۲۲ بهمن

دانشگاه خليج فارس
* تاريخچه:  استان بوشهر با مساحت ۲۷۶۵۳ كيلومتر مربع در جنوب ايران و در كرانه هاي نيلگون خليج فارس واقع شده است و پيشينه تاريخي اين استان به دوران تمدن ايلامي در هزاره سوم قبل از ميلاد مي رسد. علاوه بر جايگاه و اهميت اين منطقه در تاريخ ايران باستان، دوران پس از اسلام نيز اين منطقه از اعتبار و جايگاه علمي خاصي برخوردار بوده است كه نمونه بارز آن مدرسه سعادت است كه در سال ۱۳۱۷ در اين شهر ساخته شده و پس از دارالفنون تهران از جمله قديمي ترين مدارس به سبك جديد در ايران محسوب مي شود. تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي هيچ نوع مؤسسه يا مركز دانشگاهي به معناي واقعي در اين استان وجود نداشت ولي امروزه مراكز و مؤسسات آموزش عالي متعددي در استان بوشهر وجود دارند كه چهره اي علمي و فرهنگي به استان بخشيده اند كه در ر أس آنها دانشگاه خليج فارس به عنوان قطب دانشگاهي منطقه قرار دارد. اين دانشگاه بنا به فرمان مقام معظم رهبري در سفر به استان بوشهر در سال ۱۳۷۰ كلنگ زني شده و در بهمن ماه ۱۳۷۱ به دست رياست جمهور محترم وقت افتتاح گرديد. تا سال ۱۳۷۵ نام آن دانشگاه بوشهر بود كه با تصويب شوراي گسترش آموزش عالي نام «خليج فارس» بر آن نهاده شد. با آن كه از شروع فعاليت اين دانشگاه حدود ۱۲ سال بيشتر نمي گذرد ولي به جرأت مي توان گفت اين دانشگاه اكنون به يك دانشگاه مادر در سطح منطقه تبديل شده و پيشرفت قابل ملاحظه اي به خصوص در طي سالهاي اخير داشته است.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
اين دانشگاه هم اكنون داراي ۳۶۵۶۶ متر مربع فضاي آموزشي و كمك آموزشي و همچنين ۳۸۱۳۱ متر مربع فضاي رفاهي و عمومي شامل ۴۶ مركز آزمايشگاهي، كارگاهي، لابراتوار و مراكز IT و همچنين چهار دانشكده شامل مهندسي، علوم پايه، ادبيات و علوم انساني، كشاورزي و منابع طبيعي است كه سه دانشكده اول در شهر بوشهر و دانشكده كشاورزي در شهر برازجان در ۶۰ كيلومتري بوشهر واقع شده است. رشته هاي تحصيلي در دانشكده مهندسي عبارتند از: مهندسي عمران، مهندسي مكانيك گرايش سيالات، مهندسي كشتي سازي و مهندسي شيمي گاز در مقطع كارشناسي و مهندسي عمران با گرايش سازه در مقطع كارشناسي ارشد.
رشته هاي تحصيلي دانشكده علوم پايه عبارتند از:  شيمي، فيزيك، رياضي محض، آمار در مقطع كارشناسي و رشته شيمي- فيزيك در مقطع كارشناسي ارشد.
رشته هاي تحصيلي در دانشكده ادبيات و علوم انساني عبارتند از: مديريت صنعتي، مديريت بازرگاني، حسابداري، زبان و ادبيات عرب و زبان و ادبيات انگليسي در مقطع كارشناسي و رشته كتابداري در مقطع كارداني.
و بالاخره دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي كه داراي دو رشته تحصيلي باغباني و شيلات در مقطع كارشناسي است.
همچنين اين دانشگاه داراي يك مركز مطالعات و تحقيقات محيط زيست است كه در آن در زمينه  مسائل محيط زيست منطقه و بيولوژي دريا فعاليت مي شود.
* اعضاي هيأت علمي و دانشجو:
هم اكنون تعداد ۱۲۰ عضو هيأت علمي تمام وقت و ۸۰ عضو هيأت علمي حق التدريس در اين دانشگاه مشغول آموزش و پژوهش مي باشند كه از اين تعداد ۳۶ نفر با مدرك دكتري مي باشند و نسبت اعضاي هيأت علمي به دانشجو يك به ۵/۲۴ است. ضمناً ۷۰ نفر دانشجوي دكتري نيز در دانشگاههاي داخل و خارج كشور به صورت بورسيه و يا مأمور به تحصيل مشغول به ادامه تحصيل مي باشند كه با اتمام تحصيلات، به اعضاي هيأت علمي دانشگاه اضافه خواهند شد.
* امكانات و خدمات رفاهي:
در بخش رفاهي مي توان به افتتاح دو خوابگاه دخترانه در سال گذشته هر كدام به ظرفيت دويست نفر در شهرهاي بوشهر و برازجان اشاره نمود كه تا حدي باعث بهبود وضع خوابگاهي دانشگاه گرديده است. گرچه پوشش خوابگاهي دانشجويان اين دانشگاه از سطح متوسط دانشگاههاي كشور بالاتر است، ولي هنوز مشكلات عديده اي به خصوص جهت اسكان دانشجويان پيش روي مي باشد كه با توجه به محدوديت مسكن اجاره اي جهت دانشجويان مجرد در اين شهر، داوطلبان بايستي قبل از انتخاب اين دانشگاه، اين موضوع را مورد بررسي قرار دهند. هم اكنون سه خوابگاه دانشجويي پسرانه با ظرفيت حدود ۹۰۰ نفر و چهار خوابگاه دخترانه با ظرفيت حدود ۹۵۰ نفر در اين دانشگاه موجود است.
سال گذشته با پيگيري هاي به عمل آمده ساختمان جديد سلف سرويس دانشگاه نيز افتتاح گرديد كه با راه اندازي آن فضاي بسيار مناسب تري جهت سرو غذا بوجود آمده است.
اين دانشگاه داراي يك سالن سرپوشيده ورزشي و يك سالن آمفي تئاتر و سه سالن كنفرانس است و جهت فعاليت هاي فوق برنامه نيز چندين كانون فرهنگي هنري از جمله كانون هاي قرآن و عترت، صنايع دستي، هنرهاي تجسمي، نمايش، فيلم و عكس، هلال احمر، موسيقي و كانون انديشه اسلامي راه اندازي و تجهيز گرديده كه دانشجويان در اوقات فراغت مي توانند در برنامه هاي اين كانون ها مشاركت نمايند.
يكي ديگر از بخش هاي دانشجويي دانشگاه، انجمن هاي علمي دانشجويي است. در اين دانشگاه به تعداد رشته هاي تحصيلي موجود، انجمن علمي وجود دارد كه دانشجويان به فعاليت هاي علمي مختلف مي پردازند.
در سال تحصيلي گذشته درصد قبولي شركت كنندگان در آزمون كارشناسي ارشد اين دانشگاه از متوسط كل كشور بسيار بالاتر بوده است. به طور كلي متوسط قبولي دانشجويان در مقطع كارشناسي ارشد در سال گذشته ۴/۱۶ درصد بوده است.
* نشاني: بوشهر- دواس- دانشگاه خليج فارس

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |