شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۴۵۹
سرنوشتي در گرو يك انتخاب
000840.jpg

بسياري از كارشناسان آموزشي به پديده كنكور به عنوان يك معضل در نظام آموزشي كشور اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالي نگاه مي كنند. پديده اي كه بر تمام دوران تحصيلي در مقطع متوسطه سايه افكنده و نظام تعليم و تربيت مدرسه را از يك سو و دوران تحصيل دانشگاه را از سوي ديگر متاثر از خود ساخته است.به همين خاطر شرايط رقابتي كنكور بر اصل صرفا ورود به دانشگاه استوار شده است. بر اين اساس است كه تعداد زيادي از داوطلبان كنكور، بيش از آن كه دغدغه انتخاب رشته مبتني بر توانايي، علائق و انگيزه هاي خود داشته باشند، به نحوي انتخاب رشته مي كنند كه حداكثر قبولي آنها را تضمين كند. در حالي كه در اين نوع انتخاب رشته علائق داوطلب قرباني ورود به دانشگاه مي شود. البته اين موضوع درباره داوطلباني صادق است كه حد نصاب نمره قبولي را آورده اند و در نتيجه مجاز به انتخاب رشته هستند. اما در ميان همين داوطلبان نيز بسياري از آنها به دليل شناخت كم از ويژگي هاي رشته انتخابي و دانشگاه محل انتخاب شان، دست به انتخاب هايي مي زنند كه اگر شناخت كافي از رشته و محل انتخابي داشتند شايد در انتخاب رشته شان تغييراتي صورت مي دادند. به اين معني كه داوطلبان مي توانند تنها از سر اضطرار تعيين رشته نكنند، بلكه با بالا بردن شناخت خود از رشته هاي مختلف دانشگاهي و امكانات دانشگاهها، ويژگي هاي شخصي و علائق فردي خود را نيز در انتخاب رشته دخيل كنند. چرا كه در غير اين صورت دانشجو در ايام تحصيل خود با فقر انگيزه روبه رو خواهد شد. بنابراين يك داوطلب ورود به دانشگاه مي بايست ابتدا رشته هاي مورد علاقه خود را دسته بندي كند.
000843.jpg

سپس بسنجد كه آيا از استعداد لازم براي ادامه تحصيل در آن رشته برخوردار است؟ آن گاه شهري كه قرار است در آنجا به تحصيل بپردازد را مورد بررسي قرار دهد. چون بسياري از دانشجويان پس از اين كه در شهري شروع به تحصيل كردند پس از مدتي به اين نتيجه مي رسند كه نمي توانند تحصيل شان را در آن شهر ادامه دهند. بسيار مشاهده شده كه دانشجوياني پس از اين كه در شهري پذيرفته شدند از ادامه تحصيل انصراف دادند و آنهايي كه درس شان را ادامه دادند با مشكلات روحي فراوان روبه رو شده اند.
همچنين بازار كار و آينده رشته انتخابي نيز در تعيين رشته اهميت دارد.
البته عامل اشتغال در رشته دانشگاهي بعضا نقشي دوگانه دارد. به اين معني كه براي برخي هدف ورود به دانشگاه تصدي شغل هاي خاص است كه بدون قبولي در آن رشته دانشگاهي، وصول به آن امكان پذير نيست. ولي براي برخي ديگر قبولي آن چنان مهم است كه اصولا در زمان انتخاب رشته به مسئله اشتغال مرتبط با آن رشته توجه نمي  كنند. اما مسئله مهم اين است كه داوطلبان مي بايست به شغلي كه رشته دانشگاهي به آن منتهي مي شود حتما توجه كنند. چون داوطلب مي بايست از نظر روحي و رواني آمادگي لازم را براي پذيرش شغل مرتبط با رشته مورد نظر خود داشته باشند. حتي داوطلب مي بايست آمادگي بدني لازم براي اشتغال در شغل مورد نظر خود را داشته باشد.
000846.jpg

از سوي ديگر توجه به زمينه اشتغال نيز مهم است. براي تعدادي از رشته ها، زمينه اشتغال نسبت به ديگر رشته ها بيشتر فراهم است. به همين خاطر اگر براي داوطلبي تضمين اشتغال مهم است بايد در پي رشته هايي باشد كه زمينه كار مناسبي دارند. نكته ديگر اين كه براي برخي از شغل هايي كه نياز به مدرك دانشگاهي دارند، قيود و محدوديت هاي اجتماعي وجود دارد كه بايد به طور جدي به آنها توجه كرد. اين مسئله براي داوطلبان دختر از اهميت بيشتري برخوردار است. رشته هاي ذوب مواد، استخراج معدن، جوشكاري و... از آن جمله است.
مسئله ديگر به شرايط آموزشي ويژه دانشگاهها
بر مي گردد. چون بر تعدادي از دانشگاهها شرايط خاص آموزشي حاكم است. حتي در برخي از آنها، دانشجو تحت انضباط و رفتار ويژه اي قرار مي گيرد. مثلا كسي كه يك رشته دانشگاهي مربوط به نيروهاي نظامي، انتظامي يا صنايع دفاع را انتخاب مي كند بايد در داخل دانشگاه از مقررات مخصوصي تبعيت كند. يعني لباس فرم بپوشد، تمرينات بدني خاصي را بگذراند و برنامه هاي درسي ويژه اي را دنبال كند.
000849.jpg

اين مسئله جداي از امكانات دانشگاه است. چون دانشگاههاي كشور به لحاظ تسهيلات و امكانات دانشجويي در شرايط يكساني نيستند. مثلا برخي از دانشگاهها به همه دانشجويان خود خوابگاه مي دهند و برخي ديگر از اين بابت در مضيقه هستند. از طرفي به دانشجويان دوره هاي شبانه هيچ گونه امكانات خوابگاهي و غذا تعلق نمي گيرد. ضمن اين كه دانشجويان دوره هاي شبانه، مراكز پيام نور و موسسات غير دولتي- غير انتفاعي موظف به پرداخت شهريه هستند. از اين رو داوطلب مي بايست اطلاعات مناسبي در اين زمينه ها به دست آورد تا شناخت خودش را از رشته هاي دانشگاهي كامل كند.
موسسات آموزش عالي كه از طريق كنكور سراسري دانشجو مي پذيرند متعدد و بسيار متنوع هستند. همه موسسات آموزش عالي كشور يعني بيش از ۱۵۰ مؤسسه آموزش عالي و نزديك به ۵۰۰۰ رشته محل به استثناي دانشگاه آزاد اسلامي و يكي دو دانشگاه ديگر، از طريق كنكور سراسري دانشجو مي پذيرند و تعداد بسيار زيادي از داوطلبان كنكور خواستار ورود به اين دانشگاهها هستند.
از اين رو همشهري دانشجو در اين شماره به معرفي رشته ها و دانشگاههاي دولتي سراسر كشور مبادرت كرده است تا از اين طريق داوطلبان كنكور آشنايي بيشتري براي دانشگاه شهر محل تحصيلي شان پيدا كنند.
«همشهري دانشجو» امروز به طور كامل به معرفي دانشگاه شهرهاي انتخابي داوطلبان مي پردازد وفردا يكشنبه ۱۸/۵/۸۳ نيز منتشر مي شود.

دانشگاه امام حسين(ع)
* تاريخچه: مركز آموزش عالي امام حسين واقع در شمال شرق تهران در سال ۶۶ پس از اين كه در سال ۱۳۶۵ توسط شوراي گسترش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مورد تأييد و تصويب قرار گرفت، به عنوان يك دانشگاه جامع به رسميت شناخته شد. در سال ۱۳۶۹ دانشكده علوم پايه نظامي به مجموعه دانشگاه اضافه شد و با تبديل دانشكده علوم پزشكي به دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله، دانشكده مزبور رسماً  از دانشگاه جدا شد.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
دانشكده هاي اين دانشگاه را دانشكده علوم پايه نظامي، علوم انساني، علوم پايه، فني و مهندسي تشكيل مي دهد.
* مراكز تحقيقاتي:
در دانشگاه ۴ مركز تحقيقاتي؛ پژوهشكده فني و مهندسي، علوم انساني، علوم دفاعي، علوم پايه مشغول به فعاليت هستند.
* كتابخانه مركزي:
اين كتابخانه حاوي بيش از ۱۵۰ هزار جلد كتاب فارسي و غيرفارسي است.
* اعضاي هيأت علمي و دانشجويان:
در اين دانشگاه بيش از ۱۱ هزار دانشجو مشغول به تدريس هستند و حدود ۵۰۰ نفر اعضاي هيأت علمي را تشكيل مي دهد.
* امكانات و خدمات دانشجويي:
خوابگاه مجردين اين دانشگاه، ۱۰ باب با گنجايش ۴ هزار نفر است و خوابگاه متأهلين با ۵ هزار و ۷۶۰ متر مربع وسعت گنجايش ۵۰ خانوار را دارد.
* نشاني: تهران، ميدان نوبنياد، بزرگراه شهيد بابايي، پس از پل لشكرك

دانشگاه علوم كشاورزي و نساجي منابع طبيعي گرگان
000855.jpg
* تاريخچه:اين دانشگاه سال ۱۳۳۶ با نام آموزشگاه عالي جنگل و مرتع فعاليت خود را به عنوان نخستين مؤسسه آموزش عالي در سطح استان مازندران آغاز كرد. سال ۱۳۵۴ به مدرسه عالي منابع طبيعي تغيير نام داد. سال ۱۳۶۰ با نام دانشكده منابع طبيعي تحت پوشش دانشگاه مازندران قرار گرفت و ۱۳۶۷ از تحت پوشش آن خارج شد و با نام مجتمع دانشگاهي علوم كشاورزي و منابع طبيعي به فعاليت ادامه داد. سال ۱۳۷۱ نيز با نام دانشگاه و اولين دانشگاه تخصصي كشاورزي و منابع طبيعي شروع به كار كرد.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
اين دانشگاه داراي ۱۰دانشكده؛ علوم پايه، شيلات و محيط زيست، مرتع و آبخيزداري، جنگلداري، مهندسي چوب و كاغذ، علوم دامي، علوم زراعي، كشاورزي گنبد و علوم و صنايع غذايي است.
*كتابخانه مركزي:
اين كتابخانه داراي بيش از ۳۵ هزار جلد كتاب فارسي و غيرفارسي است.
* اعضاي هيأت علمي و دانشجويان:
در اين دانشگاه بيش از ۴ هزار دانشجو در حال تحصيل هستند و حدود ۱۶۰ نفر هيأت علمي دانشگاه را تشكيل مي دهند.
* امكانات و خدمات دانشجويي:
پنج باب خوابگاه مجردين با گنجايش ۸۱۰ نفر مخصوص برادران و ۵ باب خوابگاه مجردين با گنجايش ۸۴۰ نفر مخصوص خواهران در اين دانشگاه موجود است. دانشجويان از خدمات مشاوره و خدمات رفاهي نظير پيرايش، نانوايي، بوفه برخوردارند.
* نشاني: گرگان، پرديس قديم، خيابان شهيد بهشتي

دانشگاه تربيت مدرس
* تاريخچه: دانشگاه تربيت مدرس تنها دانشگاه جامع تحصيلات تكميلي در كشور است كه از سال ۱۳۶۰ فعاليت خود را آغاز كرد. فعاليت علمي و آموزشي اين دانشگاه از سال ۱۳۶۱ با پذيرش ۱۱۲ دانشجو در گروههاي آموزشي علوم انساني و در سال ۱۳۶۲ در گروههاي فني و مهندسي، علوم پزشكي، هنر، علوم پايه، منابع طبيعي و علوم دريايي و كشاورزي آغاز شد.
اين دانشگاه در دهه اول تأسيس، برنامه هاي خود را معطوف راه اندازي و رشد دوره هاي كارشناسي ارشد و دكترا و تكميل مباني دانشگاه كرد و در دهه دوم به تكميل تأسيسات دانشگاهي و اعتلاي كيفيت در دانشگاه پرداخت.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
دانشگاه داراي ۷ دانشكده علوم انساني، پزشكي، فني و مهندسي، علوم پايه، كشاورزي، منابع طبيعي و علوم دريايي و هنر مي باشد.
در دانشگاه تربيت مدرس همچنين ۸ مركز تحقيقاتي شامل مركز تحقيقات آب، پژوهشكده فناوري و اطلاعات، مركز مطالعات آفريقا، مركز مطالعات فرهنگ و انديشه ديني، مركز تحقيقات چابهار، مركز بين المللي تحقيقات زبان و ادبيات فارسي و ايرانشناسي، مركز مطالعات مديريت و بهره وري ايران و پژوهشكده اقتصاد فعاليت مي كنند.
* كتابخانه مركزي
كتابخانه دانشگاه داراي بخش هاي مختلف كتابهاي مرجع و اسناد و مدارك، نشريات و بايگاني و امانت بين  كتابخانه اي است. در اين كتابخانه ۷۸۰ عنوان نشريه لاتين و ۳۰۵ عنوان نشريه فارسي و نيز تعداد ۱۵۵۰ مجله لاتين نگهداري مي شود.
تعداد ۳۰ هزار و ۹۵۰ كتاب فارسي و ۵۴ هزار و ۷۴۶ كتاب لاتين در اين كتابخانه موجود است.
* مقالات علمي
دانشگاه در سال ۱۳۸۰ در مجموع ۴۷۵ مقاله داخلي و خارجي چاپ شده در مجلات علمي- پژوهشي داشته است.
* نشاني: تقاطع بزرگراه چمران و جلال آل احمد
www.modares.ac.ir

دانشگاه قم
* تاريخچه: اين دانشگاه در سال ۱۳۵۹ تحت عنوان مدرسه عالي تربيتي قضايي طلاب قم تأسيس شد و سپس به عنوان دانشگاه قم تغيير نام داد.
دانشگاه با مساحت يك ميليون و ۴۰۰ هزار متر مربع در جنوب شرقي شهر قم واقع گرديده است. اين مركز آموزش عالي در دو مجموعه آموزش مستقل (خواهران و برادران) در مكاني به وسعت ۱۰۰ هزار متر مربع در قالب ساختمان مركزي، فضاهاي آموزشي و كمك آموزشي و رفاهي فعاليت مي كند.
* امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
دانشگاه فاقد تقسيم بندي دانشكده اي بوده و داراي ۱۳ گروه آموزشي شامل گروه آموزشي حقوق، حقوق خصوصي، فقه و مباني، فلسفه و كلام،  علوم قرآني، تربيتي، زبان و ادبيات فارسي، زبان و ادبيات عرب، زبان انگليسي، معارف اسلامي، فيزيك، رياضي و تربيت بدني است.
* كتابخانه مركزي
كتابخانه دانشگاه داراي ۵۰ هزار و ۳۸۰ عنوان كتاب فارسي و ۴۷۸۰ كتاب غيرفارسي بوده و زيربناي ساختمان آن حدود ۱۸ هزار متر مربع برآورد مي شود.
دانشگاه در سه مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتراي تخصصي در رشته هايي چون آموزش ديني و عربي، رياضي، زبان انگليسي، فارسي، رياضي، فقه و مباني حقوق اسلامي، فلسفه وحكمت اسلامي، علوم و قرآن و حديث،  تربيت بدني و علوم ورزشي، حسابداري، حقوق، كامپيوتر، مهندسي صنايع، الهيات و … به تربيت دانشجو مي پردازد. در اين دانشگاه به ازاي هر ۲۰ نفر دانشجو، يك نفر عضو هيأت علمي وجود دارد.
امكانات و خدمات دانشجويي
* امكانات آموزشي و كمك آموزشي
دانشگاه داراي آزمايشگاه فني و مهندسي، آزمايشگاه فيزيك و شيمي و ۱۰ واحد تحقيقاتي و آموزشي و لابراتوارهاي زبان بوده و مجهز به واحد رايانه، كارگاه رايانه و سايت اينترنتي است.
* خوابگاهها
دانشگاه داراي دو خوابگاه پسرانه و يك خوابگاه دخترانه است كه در آن دانشجويان روزانه و شبانه اسكان داده مي شوند.
* امكانات ورزشي
دانشگاه داراي سالن هاي ورزشي ژيمناستيك، كشتي، بدنسازي، تنيس روي ميز و سالن ورزشي چند منظوره، زمين هاي ورزشي شامل زمين چمن فوتبال، هندبال، واليبال، بسكتبال و ايستگاه تندرستي است.
* نشاني: قم، جاده قديم اصفهان.

دانشگاه شهيد بهشتي
000852.jpg
* تاريخچه: اين دانشگاه واقع در منطقه اوين تهران، سال ۱۳۳۸ با نام دانشگاه ملي تأسيس شد. تا سال ۱۳۵۸ كه اين دانشگاه دولتي شد هزينه هاي آن از محل اخذ شهريه از دانشجويان تأمين مي شد. سال ۱۳۶۲ به دانشگاه شهيد بهشتي تغيير نام داد. با طرح ادغام مؤسسات آموزش عالي، مدرسه عالي برنامه ريزي و كاربرد كامپيوتر و مؤسسه آمار و انفورماتيك در اين دانشگاه ادغام شد.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي
اين دانشگاه شامل ۱۰ دانشكده: ادبيات و علوم انساني، حقوق، علوم،  علوم اداري، علوم اقتصادي و سياست، علوم تربيتي و روانشناسي، علوم رياضي، علوم زمين، معماري و شهرسازي و مهندسي برق و كامپيوتر است. همچنين گروه تربيت بدني و گروه معارف اسلامي نيز از مراكز آموزش عالي وابسته به اين دانشگاه است.
* مراكز تحقيقاتي
در حال حاضر ۷ مركز تحقيقاتي، تحقيقات شيميايي، تحقيقات علوم اداري، تحقيقات علوم اقتصادي، مركز خدمات مشاوره اي و روانكاوي، مركز تحقيقات معماري و شهرسازي، پژوهشكده گياهان دارويي و پژوهشكده ليزر در اين دانشگاه مشغول به فعاليت هستند.
* كتابخانه مركزي
اين كتابخانه بيش از ۳۰۰ هزار جلد كتاب فارسي و غيرفارسي دارد. در اين كتابخانه منابع غيرچاپي از مجله، فيلم ۱۶ ميليمتري،  نوار ويدئويي علمي و آموزشي و سينمايي دريافتي از ماهواره به زبان اصلي وجود دارد.
* اعضاي هيأت علمي و دانشجويان
در اين دانشگاه بيش از ۱۱ هزار دانشجو در حال تحصيل هستند. ۵۱۲ نفر كادر دانشگاه را تشكيل مي دهند.
* امكانات و خدمات دانشجويي
اين دانشگاه شامل ۷ باب خوابگاه مجردين با گنجايش ۲ هزار و ۵۰۰ نفر و ۲ باب خوابگاه متأهلين با گنجايش ۴۰ خانوار است. همچنين خوابگاه دانش پژوهان متأهل موقوفه احداث شده است كه حدود ۱۱۲ آپارتمان است.
* نشاني: تهران - اوين www.sbu.ac.ir

دانشگاه تربيت معلم سبزوار
* تاريخچه:اين دانشگاه سال ۱۳۶۶ با پذيرش ۱۶۴ دانشجو در چهار رشته در مقطع كارشناسي فعاليت خود را آغاز كرد.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
دانشگاه شامل ۴ دانشكده؛ ادبيات و علوم انساني، علوم پايه، فني و هنر و معماري است.
* مراكز تحقيقاتي:
در اين دانشگاه ۲ مركز تحقيقاتي، مركز دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه و مركز مطالعات و تحقيقات مشغول فعاليت هستند.
* آزمايشگاه ها:
در گروه زيست شناسي ۳ آزمايشگاه، در گروه فيزيك ۶ آزمايشگاه و در گروه محيط زيست ۲ آزمايشگاه موجود است.
* كتابخانه مركزي:
در اين كتابخانه ۳۵ هزار جلد كتاب فارسي، ۹ هزار جلد كتاب انگليسي، ۳ هزار و ۵۰۰ جلد كتاب عربي، ۳۴۰ عنوان مجله فارسي و ۱۹ عنوان مجله غير فارسي موجود است.
* اعضاي هيأت علمي و دانشجويان:
نسبت دانشجو به اعضاي هيأت علمي ۵/۲۷ است. در حال حاضر ۲ هزار و ۶۹۰ دانشجو در اين دانشگاه مشغول تحصيل مي باشند. ۹۳ نفر نيز عضو هيأت علمي دانشگاه هستند.
* امكانات و خدمات دانشجويي:
اين دانشگاه ۴ خوابگاه ملكي و ۵ خوابگاه استيجاري دارد كه براساس فرم امتيازبندي به دانشجويان غيربومي واگذار مي شود. دانشجويان از خدمات مشاوره و خدمات رفاهي نظير وام، بيمه و خدمات درماني برخوردارند.
* نشاني: سبزوار- خيابان ۲۴ متري انقلاب، جنب سازمان مسكن و شهرسازي sttudci.iran.com

دانشگاه زابل
* تاريخچه: دانشگاه زابل در ۲۸ تير سال ۱۳۷۸ با جداسازي واحدهاي تابعه دانشگاه سيستان و بلوچستان مستقر در شهرستان زابل تأسيس و راه اندازي شد.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
اين دانشگاه داراي ۳ دانشكده؛ كشاورزي، دامپزشكي و منابع طبيعي است. گروه آموزشي علوم، گروه آموزشي ادبيات و علوم انساني از ديگر مراكز آموزش عالي اين دانشگاه هستند.
* آزمايشگاه:
در اين دانشگاه تعداد زيادي آزمايشگاه تخصصي موجود است كه برخي از تجهيزات فراهم شده در آنها منحصر به فرد هستند. از آن جمله آزمايشگاه هاي كشت بافت، حشره شناسي، فيزيك و شيمي.
*مراكز تحقيقاتي:
پژوهشكده كشاورزي زابل و گروههاي پژوهشي؛ اقتصاد كشاورزي، زراعت و اصلاح نباتات، بهداشت دام و طيور در اين دانشگاه مشغول فعاليت هستند.
* كتابخانه مركزي:
در اين كتابخانه بيش از ۵۰ هزار جلد كتاب لاتين، عربي و فارسي، ۲۰۰ عنوان مجله فارسي و ۱۶۰ عنوان مجله لاتين موجود است. اين كتابخانه به صورت شبانه روز فعاليت مي كند.
* اعضاي هيأت علمي و دانشجويان:
بيش از ۱۰ هزار دانشجو در اين دانشگاه مشغول تحصيل هستند. ۲۷۰ نفر نيز هيأت علمي دانشگاه را تشكيل مي دهند.
* امكانات و خدمات دانشجويي:
در اين دانشگاه ۲ خوابگاه ملكي دخترانه و ۲ خوابگاه ملكي پسرانه همچنين بيش از ۱۰۰ خوابگاه اسيتجاري موجود است. تاكنون تمام پذيرفته شدگان غيربومي توانسته اند از اين خوابگاه استفاده كنند، دانشجويان از خدمات رفاهي از جمله سلف سرويس، درمانگاه و اردوگاه فرهنگي مي توانند استفاده كنند. زمين چمن فوتبال، ميادين روباز ورزشي و سالن چند منظوره،  امكانات ورزشي اين دانشگاه را تشكيل مي دهند.
* نشاني: زابل، ميدان جهاد سازندگي

دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |