يكشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۶۰
در دانشگاه هاي ايران اتفاق مي افتد
ضد تقلب با دستگاه پارازيت
گوشه سالن در انتهاي رديف ها نشسته اي و قرار است با ياريSMS امتحان را پاس كني، اما ارتباط برقرار نمي شود. مي داني چرا؟
012729.jpg
اين دستگاه آموزشي به نظر نمي رسد، اما به هر حال استفاده از آن ابتكاري است!
گرچه فصل امتحانات دانشگاه ها سپري شده است ولي هنوز هم پرداختن به برخي از حواشي آن مي تواند جالب توجه باشد.
همانطور كه حتما مي دانيد و شايد هم خودتان دست اندركار اين مساله بوده ايد با پيشرفت علم و تكنولوژي و پيچيده تر شدن ويژگي هاي انساني و اجتماعي در جوامع مدرن يا شبه مدرن امروزي اصول و قوانين تقلب هم دستخوش تغييرات و پيشرفت هاي عجيبي شده است. بسياري از دانشجويان تقلب كردن در امتحان را نوعي ماجراجويي مي دانند و انصافا هم ماجراي بعضي از اين تقلب ها سرجلسه امتحان برق از سر آدم مي پراند.
در عين حال بايد پذيرفت كه تقلب كردن هم نوعي دزدي است و مثل همان دزدي كذايي استفاده از تكنولوژي مدرن روز براي بهبود كيفيت كار قطعا مفيد و موثر است. يكي از بهترين و اصلي ترين لوازمي كه نقش موثري در تقلب هاي امتحاني بازي مي كند موبايل است. كم نديده ايم كه دانشجوياني كه زودتر از سرجلسه بيرون آمده اند با دوستانشان سر جلسه تماس مي گيرند و پاسخ سوالات را مي گويند.
با اضافه شدن امكانات S.M.S استفاده از اين وسيله به يكي از رايج ترين و ساده ترين انواع تقلب سر جلسه امتحان تبديل شده است. مراقبان جلسات امتحاني به خصوص، امتحان هايي كه در كلاس ها يا آمفي تئاتر برگزار مي شود نمي توانند تمام زوايا و گوشه و كنارهاي جلسه را مراقب باشند. از سوي ديگر ترفند « از ورود موبايل سرجلسه امتحان جلوگيري به عمل مي آيد» به يك شوخي بيشتر شبيه است چون بايد دم در ورودي دانشكده تك تك دانشجويان را بازرسي كنند.... البته توجه كنيد كه استفاده از موبايل يك روش كاملا مدرن محسوب مي شود در حالي كه روش هاي كلاسيك تقلب سر جلسه امتحان مثل ديد زدن ورقه نفر كناردستي، حرف زدن، روي دست و پا و ساعد تقلب نوشتن، روي ميز و تخته و ديوار و كاغذ تقلب نوشتن و حتي روش هاي نسبتا جديدتري مثل پدال زدن در امتحان هاي تستي همچنان به شدت كارآيي دارند و تجربه ثابت كرده است كه جلوگيري از اين همه روش متنوع و متفاوت و البته انعطاف پذير عملا غيرممكن است و اين تازه جدا از تقلب ناجوانمردانه اي مثل دستيابي به سوالات است.
مسوولان برگزاري امتحانات (به طور عام) روش هاي مختلف و متفاوتي را براي جلوگيري از اين تقلب ها امتحان كرده اند. مثلا دادن سوالات تشريحي كه امكان «رساندن» را به حداقل مي رساند يا كم كردن زمان امتحان. دادن چند سري سوال متفاوت به طوري كه نفرات كنار دست هم سوالات يكساني نداشته باشند و .... ولي اينها معمولا موثر نيستند و دانشجويان عزيز به كار خود ادامه مي دهند.
يكي از ابداعات جديد برخي از دانشگاه ها براي جلوگيري از تقلب هاي مدرن دانشجويان، نصب دستگاهي است كه روي امواج موبايل پارازيت مي اندازد و امكان ارتباط را مختل مي كند. به همين دليل در ساعت امتحان در داخل دانشكده هيچ موبايلي آنتن نمي دهد. خب ترفند جالبي است ولي عوارض جالب تري با خود دارد.
مثلا اينكه موبايل استادان هم مثل دانشجويان آنتن نمي دهد كه طبعا چندان خوشايند نيست. ولي عارضه اصلي اينجاست كه استفاده از اين دستگاه ها باعث مي شود تا در مساحتي حتي دورتر از محوطه دانشگاه باز هم هيچ موبايلي آنتن ندهد و حالا فرض كنيد اگر كنار آن دانشگاه مثلا يك بيمارستان باشد يا كمي دورتر يك كلانتري شلوغ و پر از مراجعه واقع شده باشد.
اختلال در ارتباطات تلفن همراه در خيابان هاي اطراف يك دانشكده تا مدت ها ساكنان را كلافه كرده بود و بسياري از آنها هم نمي دانستند كه چرا موبايل ها درست آنتن نمي دهد!
ما كه نمي دانيم راه حل قضيه چيست و حق با كيست ولي كليت اين جريان اصولا كمي بدريخت به نظر مي رسد.

آسيب شناسي استفاده از سلاح گرم در جرايم مرگبار
گلوله بس است
به خاطر هم مرز بودن با كشورهايي چون عراق و افغانستان، ورود اسلحه از طريق مرزهاي غربي كشور به راحتي صورت مي گيرد
مهديه مصطفايي 
ارتكاب به جرايم مختلف با استفاده از سلاح گرم در چند سال اخير در ايران از افزايش برخوردار بوده است. وقوع حوادثي همچون قتل با سلاح، سرقت هاي مسلحانه، باج گيري و آنچه كه به اصطلاح به زورگيري شهرت يافته است با استفاده از اسلحه گرم، همگي شاهدي بر اين مدعا است كه نمونه آخر آن نيز ماجراي دلخراش ويلاي فشم بود كه مهاجمان مسلح ناشناس با انگيزه هاي نامعلوم اعضاي يك خانواده را به گلوله بسته بودند.
سرقت هاي مسلحانه از بانك ها، فروشگاه ها و حتي قتل هاي ناموسي كه عاملان جنايت از سلاح گرم براي رسيدن به اهداف خود سود جسته بودند با رويكرد به اخبار منتشر شده در مطبوعات چهارماهه نخست سال جاري حاكي از سيرصعودي تمايل به سلاح در ميان مجرمان است.
مرد جواني كه به بهانه دفاع از شرافت و ناموس خود با طرح نقشه قبلي، پسر جواني را در منطقه شهرك غرب تهران با پنج گلوله به قتل مي رساند يا زوج جواني كه دو پسر جوان را به دليل اصرار بر ايجاد مزاحمت با طرح نقشه حساب شده اي از فاصله ۱۴۰۰ متري دركنار رودخانه اي در فشم به گلوله مي بندند، اگرچه از افزايش تمايل در استفاده از سلاح حكايت دارد، ليكن همه اين اخبار نشان از سهولت در تهيه سلاح گرم دارد. البته اين كه چرا جوانان به منظور دستيابي به نيازهاي خود به شكل نامعقولي اقدام به خشونت مي كنند در حيطه بررسي معضلات اجتماعي نياز به تامل جدي دارد.
سوالي كه در افكار عمومي وجود دارد در وهله نخست چرايي سهولت در تهيه سلاح گرم است و در مرتبه دوم چرايي سوق يافتن فرهنگ گريز از خشونت ايراني به سمتي است كه جوانان آن در ارتكاب به جرم علاقه وافري به استفاده از سلاح گرم يافته اند تا جايي كه اين علاقه به ميزاني رسيده است كه فرد حتي به منظور تخليه رواني و عقده هاي دروني يا دستيابي به هيجان كافي با يك سلاح كمري اقدام به سرقت از بانك يا تهديد صاحبان مشاغل به منظور سرقت اموال و دارايي آنها مي كند.
روانشناسان اجتماعي اگرچه معتقدند كه رسانه هاي گروهي از جمله تلويزيون نقش بسزايي در ترويج انواع خشونت و حتي تبليغ سلاح دارند، ليكن بر اين نكته هم اصرار دارند كه همجواري با همسايگان در حال جنگ يا داراي وضعيت متزلزل سياسي اجتماعي نقش مهمي در فعاليت مافياي قاچاق اسلحه در ورود و فروش اين ابزار خشونت در بازار سياه كشور دارد. آنها از افغانستان، عراق و پاكستان به عنوان كشورهاي هم مرزي نام مي برند كه عامل مهمي در ورود سلاح غيرمجاز به ايران هستند.
دكتر دولتيار، روانشناس و استاد دانشگاه در خصوص انگيزه جوانان در استفاده از سلاح مي گويد: «جوانان براي استفاده از اسلحه دو انگيزه دارند؛ نخست اين كه استفاده از اسلحه داراي هيجاناتي است كه همه جوانان به دنبال دستيابي به آن هستند و اين نوع هيجان گاهي به دليل جو خانوادگي، برنامه هاي تلويزيوني و سينمايي در بين جوانان افزايش مي يابد. از سوي ديگر درج اخبار مربوط به دزدي، سرقت هاي مسلحانه و همچنين قتل كه در روزنامه ها به چاپ مي رسد، باعث مي شود جوانان به سوي استفاده از اسلحه كشانده شوند. مثلا وقتي از گروه عقرب سياه نامبرده مي شود، ممكن است جواني به منظور علاقه به شهرت، خواستار تشكيل گروهي مانند اين گروه شود تا يك گروه فرهنگي كه كارشان هيچگونه هيجان خاصي ندارد.
او معتقد است: «انگيزه دوم در استفاده بيشتر جوانان از اسلحه در اعمال مجرمانه آن است كه احتمال موفقيت در سرقت هاي مسلحانه بيشتر از سرقت هاي بدون سلاح است. وقتي سارقي مسلح ما را مجبور به انجام كاري مي كند، ما به خاطر حفظ جان به دستورات وي عمل مي كنيم تا به نوعي از جانمان حفاظت كنيم. بنابراين همين امر باعث مي شود استفاده از سلاح گرم در انجام جرايم افزايش يابد.»
اين استاد دانشگاه در خصوص تاثير استفاده ازسلاح بر فرهنگ جامعه مي گويد: «استفاده از سلاح بر فرهنگ تاثير بسياري دارد. اگر ۲۰ سال قبل نزد كسي از سرقت مسلحانه صحبت مي كرديم احتمالا  از عبارت غيرممكن است صحبت مي كرد، در صورتي كه اينك اگر همان صحبت ها را نزد همان شخص بازگو كنيم به جاي غيرممكن است مي گويد امكان هم دارد. اين تغيير نگرش باعث مي شود كه فرهنگ ما كه مردمي آرام و صلح دوست را مي ستايد به سمتي پيش رود كه جنگ و درگيري در بين مردم را امري عادي تلقي كند. اين امر نشان مي دهد كه فرهنگ ما عوض شده است و مواردي همچون استفاده از سلاح و يا دختران فراري، ديگر واژه هاي غيرعادي نباشند و حالتي معمولي پيدا كنند.»
رضا دولتيار در مورد راهكار مبارزه با اين نوع جرايم معتقد است: «مشكل اصلي كه باعث شده اين جرايم به شدت افزايش يابد، اين است كه فرهنگ فردگرايي در جامعه، گسترش يافته است و جامعه به شدت به سمت اين فرهنگ در حال حركت است. فرهنگي كه در آن فقط من مطرح است و هيچكس ديگري اهميت ندارد. اين فرهنگ يك فرهنگي تخريبي است و باعث مي شود كه هويت و تاريخ پرافتخارمان از بين برود. جواني كه تا ديروز به خاطر مسايلي كه برايش ارزش داشت از خواسته هاي خود مي گذشت و به جاي خود به چيزهاي ديگري مثل خانواده اهميت مي داد، امروز فقط خود را مهم مي داند و لذت بردن خود را به هر چيزي ارجح مي داند. متاسفانه گسترش اين نوع فرهنگ باعث مي شود كه شخص براي رسيدن به اهدافش دست به هر اقدامي مثل سرقت و قتل بزند.»
دكتر احمد محققي- يك قاضي بازنشسته- نيز مي گويد: به عقيده من، جواناني كه از اسلحه به عنوان حربه اي در راه رسيدن به اهدافشان استفاده مي كنند مطمئنا از عواقبي كه آنان را تهديد مي كند و يا مجازاتي كه در انتظارشان است اطلاع دقيقي ندارند. از سوي ديگر بررسي ريشه اي رفتار اجتماعي فرد جنايتكار نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. درصد افرادي كه سرقت هاي مسلحانه به خاطر مشكلات مالي و اقتصادي انجام مي دهند بسيار بيشتر از افرادي است كه براي به دست آوردن هيجان موجود در آن بهره مي گيرند، بنابراين تا زماني كه عدالت اجتماعي در همه موارد و از جمله مسايل اقتصادي رعايت نشود، احتمال كاهش جرم و جنايت در اينگونه موارد بسيار كم است.»
اين حقوقدان اينگونه ادامه مي دهد: «پيشگيري در اينگونه جرايم مهمترين عامل محسوب مي شود.
از سوي ديگر بايد ديد كه مقامات انتظامي و امنيتي چه تدابيري براي كنترل مرزها و ورود غيرمجاز اسلحه انديشيده اند و قوه قضائيه با عاملان اينگونه حوادث دلخراش در جامعه چگونه برخورد خواهند كرد.»
مقامات انتظامي اما كارهايي براي مقابله با قاچاق اسلحه به كشور انجام داده اند.
يك كارشناس نيروي انتظامي در اين خصوص مي گويد: «متاسفانه به خاطر هم مرز بودن با كشورهايي چون عراق و افغانستان، ورود اسلحه از طريق مرزهاي غربي كشور به راحتي صورت مي گيرد و اگرچه نيروي انتظامي با عمليات گسترده اي در مرزهاي غربي و شرقي كشور، تعداد زيادي از شبكه هاي قاچاق اسلحه را شناسايي و دستگير كرده اند، اما فعاليت غيرمحسوس اين شبكه هاي مافيايي و همكاري مرزنشين ها در غرب كشور باعث مشكلاتي براي مسوولان انتظامي شده است.»
وي مي گويد: «مطمئنا نقش حمايتي خانواده ها در تربيت جوانان از كودكي بي تاثير نيست. اما نكته قابل توجه اين است كه نيروي انتظامي به تنهايي نمي تواند از ورود و استفاده اسلحه گرم جلوگيري كند. قوه قضائيه يكي از مهمترين ارگان هاي تاثيرگذار دراين زمينه است. اگر مجازاتي كه براي استفاده كنندگان اسلحه گرم در نظر گرفته شده است، عملي و تاثيرگذار باشد مطمئنا جواناني كه در فكر استفاده از اسلحه گرم هستند، از به كار بردن آن خودداري مي كنند.
با توجه به اظهارنظرهاي صورت گرفته و برخوردهاي قانوني كه در كشور صورت مي گيرد، اميد مي رود كه مسوولان انتظامي، قوه قضائيه و در راس همه اينها، خانواده ها در كاهش آمار سرقت هاي مسلحانه نقش مهمي را ايفا كنند. از سويي استفاده از آموزش هاي همگاني كه در كاهش جرايم تاثيرگذار هستند نيز عامل بازدارنده مهمي در مسير جامعه به سمت خشونت خواهند بود.

حبس ابد و دو بار اعدام، معطل هيات منصفه
استفاده از هيات منصفه در دادگاه هاي جنايي آمريكا خبر تازه اي نيست، اما نيمه كاره ماندن بررسي يك پرونده قتل در دادگاه به خاطر هيات منصفه اتفاقي جالب است. دادگاه ايالتي لوئيزيانا در حال محاكمه مردي به جرم قتل جرالين دي سوتو بود كه به خاطر عدم صلاحيت هيات منصفه تعطيل شد. ژانويه سال ۲۰۰۲ جسد اين زن ۲۱ ساله در حالي كه گردن وي بريده شده بود، در آپارتمان «دريك تدلي» كشف شد. مرگ اين زن بخت برگشته درست همان روزي رخ داد كه او براي دوره تكميلي تحصيلات خود در دانشگاه ايالتي لوئيزيانا ثبت نام كرده بود. لي كه ۳۵ سال دارد، بالاخره پس از ۱۵ ماه تلاش پليس دستگير شد. براي دستگيري او هزار نمونه DNA از خراش هاي جسد و الياف موجود در صحنه جرم آزمايش شد. البته «دريك» به اتهام قتل شش زن ديگر نيز تحت تعقيب بود كه به جرم قتل و تجاوز به عنف به دو نفر از اين زنان به دو بار اعدام محكوم شده است. دريك تد لي در صورت مجرم شناخته شدن بايد تمام عمر خود را در زندان سپري كند (به علاوه دو بار اعدام). اما چرا هيات منصفه صلاحيت نداشت؟
زني كه يكي از اعضاي ۱۴ نفره اين هيات بود در طول محاكمه به قتل يكي ديگر از زنان كه لي به خاطر آنها به اعدام محكوم شده است، اشاره مي كند و همين كافي بود تا رابين فري قاضي دادگاه، اين گروه ۱۴ نفري را ناشايست بداند. پس از گفت وگوي قاضي با هيات منصفه، ۸ نفر به خاطر داشتن پيشينه ذهني از سمت خود بركنار شدند. توني كلايتون دادستان اين پرونده گفت: «ما كه در محيطي بسته زندگي نمي كنيم. آنها آدم هاي احمقي نيستند كه خبرها را نشنيده باشند.» قاضي فري نيز گفت: «اتفاق بد اين بود كه ما سه ساعت و نيم بيهوده دادگاه را برگزار كرديم اما نكته خوب اين است كه تمام دادگاه به بيهودگي سپري نشد.» به عقيده تامي تامسون وكيل پرونده، تبليغات مسموم زيادي در حاشيه اين پرونده وجود دارد. پس از تعطيلي دادگاه، ۲۶۰ نفر كه صلاحيت عضويت در هيات منصفه را دارند به مركز تفريحي و توريستي شهر دعوت شدند (زيرا ساختمان دادگاه گنجايش اين همه آدم را ندارد). از بين اين افراد ۱۴ نفر ديگر براي قضاوت انتخاب خواهند شد. تامسون براي جمع آوري اطلاعات بيشتر تقاضاي به تعويق افتادن جلسه محاكمه را دارد اما به علت تاخير ايجاد شده، دادگاه عالي ايالتي با اين موضوع به شدت مخالف است. وكيل لي براي دفاع از او سرنخ هايي در دست دارد، اما تاكنون موفق به جمع آوري شاهدان كافي نشده است. به عقيده تامسون احتمال محكوميت« دريك »زياد است. او در ابتدا به اتهام قتل درجه يك دستگير شده بود اما بعدها به جرم قتل درجه دو به محاكمه كشيده شد. بنا به تصميم قانون گذار در پرونده قتل درجه اول همگي هيات منصفه بايد به محكوميت راي دهند، اما در مورد قتل درجه دو نظر مثبت تنها ۱۰ نفر كافيست. البته دادستان نيز در قتل درجه اول بايد شواهد دال بر وجود جرمي ديگر مانند تجاوز به عنف يا سرقت به عنف را نيز ثابت كند. بنابراين به نظر مي رسد كه «دريك تدلي» به جرم قتل درجه دو به حبس ابد محكوم شود.

آنجا
سركاري دريايي 
مسافران يك كشتي با خيال راحت داشتند خواب هفت پادشاه را مي  ديدند و آخرين شب مسافرتشان را مي  گذراندند تا فردايش به نيويورك برسند كه ناگهان هشداري همه آنها را از خواب مي  پراند، آن هم در ساعت ۳:۴۵ نيمه شب. از بلندگوهاي كشتي سه بار هشداري پخش مي  شود كه از آنها مي  خواهد سريع به عرشه كشتي بيايند. يكهزار مسافر هم با همان لباس هاي خواب و پيژامه، سرآسيمه و آشفته به روي عرشه مي  آيند، غافل از اينكه همه اينها يك شوخي بيشتر نبوده. البته مطمئنا اگر اين مسافران از خواب پريده، مي فهميدند چه كسي اين شوخي را انجام داده، حسابي به او حالي مي كردند شوخي چه مزه اي دارد.
خوردن همسر
«مي  ترسم همسرم را هم بخورم.» اين دليل يك مرد پاكستاني است براي ازدواج نكردن. البته زياد تعجب نكنيد. فرش، لامپ، فنجان و ليوان از جمله  چيزهايي است كه او مي  خورد و بنابراين بعيد نيست يك دفعه به سرش بزند و همسرش را هم بخورد.
اين مرد ۵۵ ساله غذا هم زياد مي  خورد و مثلا در رستوران يك هتل ۵ ستاره، ۱۵ بار بشقابش خالي و پر شد تا او دست از خوردن كشيد. تازه بعد از اين ۱۵ بشقاب، او چند لامپ و قطعه شكسته فنجان هم نوش جان كرد. جالب است كه خوردن اين چيزهاي تيز و برنده، هيچ آسيبي به دهان او وارد نمي  كند.
پستچي نامه نرسان!
اما بشنويد از يك پستچي در مالزي و شاهكاري كه بر جاي گذاشته.
اين شاهكار هم به نامه هايي برمي گردد كه جناب پستچي آنها را به محل مورد نظر نرسانده و در آپارتمان خودش جاسازي كرده است.
تعداد آنها هم يكي، دو تا نيست. ۲۱ هزار نامه در آپارتمان اين پستچي وظيفه شناس پيدا شده كه تاريخ بعضي از آنها به سال ۲۰۰۰ برمي گردد.
البته فعلا از اين جناب خبري هم نيست و پليس در به در دنبال اين جوان ۲۷ ساله مي  شود تا حسابي از زحمات او تشكر كند.
تعطيلي گربه اي 
تا به حال تعطيلي مدرسه به علت هر چيزي را شنيده  بوديم به جز مريضي گربه شدن. يك مدرسه دخترانه هندي به همين دليل تعطيل شده و مسوولان به شدت در حال كار هستند تا بفهمند قضيه از چه قرار است. داستان هم از اينجا شروع شد كه يك دفعه و ناگهاني دانش آموزان اين مدرسه شروع كردند به صداي گربه درآوردن و صورتشان را شبيه گربه كردن و از اين جور چيزها. كار يكي دو نفر هم نبود و حداقل ۱۲ نفر از بچه هاي مدرسه به اين بيماري دچار شده اند. مسوولان مدرسه هم علت اين بيماري را به ارواح خبيث و اين چيزها نسبت داده اند. ولي ما كه فكر مي  كنيم همه اين قضيه ها زير سر تنبلي بچه ها و نقشه آنها براي تعطيل كردن مدرسه است!
چربي پولساز
تا به حال فكر مي  كرديد چاقي كسي بتواند باعث پولدار شدن او بشود؟ اگر مثل اين بازيگر آرژانتيني مغزتان كار كند، از چربي بدن هم مي توان پول ساخت. داستان از اين قرار است كه اين بازيگر دو كيلو اضافه وزن داشته و تصميم گرفته با عمل جراحي، ۲ كيلو چربي اضافي خودش را خارج كند. وقتي اين چربي ها خارج شدند، يك دفعه به سرش زد با اين چربي ها مجسمه هايي شبيه خودش درست كند و بفروشد. دو تا از اين مجسمه ها را ساخت و دانه اي ۲۵۰ دلار فروخت. يعني به راحتي ۵۰۰ دلار كاسب شد. اگر شما هم چربي اضافي داريد، مي   توانيد از اين كارهاي ابتكاري انجام دهيد.

اينجا
قتل با مواد مخدر
با كشف جسد جواني در دستشويي تالار البرز واقع در شهرستان پاكدشت، ماموران اداره آگاهي تحقيقات خود را درباره عامل قتل آغاز كردند. جسد «رامين» توسط ماموران كلانتري اين شهرستان كشف شد. پس از بررسي صحنه كشف جسد، كار آگاهان ويژه قتل سرنگ حاوي مواد مخدر را در آن محدوده كشف كردند.
پزشكان پزشكي قانوني كه ابتدا علت مرگ را سكته مغزي عنوان كرده بودند در بررسي هاي جسد، علت اصلي مرگ را تزريق بيش از حد مواد مخدر عنوان كردند. كشف سرنگ وعلت مرگ، فرضيه قتل «رامين» را براي كارآگاهان به وجود آورد، زيرا او سابقه اعتياد نداشت. كار آگاهان در اين فرضيه عنوان كردند كه «رامين» قرباني يك خصومت شخصي شده است. تحقيقات در اينباره ادامه دارد.
هديه سازمان ملل بهNGO
دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل در تهران سرانجام دو دستگاه اتومبيل با كاركرد ويژه به منظور امدادرساني به معتادان خياباني در اختيار وزارت بهداشت ايران قرار داد. اين دو اتومبيل از نوع اتومبيل هاي «ون» و ساخت آلمان است. معتادان خياباني ديگر مي  توانند به جاي مراجعه به كلينيك هاي كاهش آسيب اعتياد به خودروهاي سيار مراجعه كنند. اين اتومبيل ها كه به مدت چهار سال در اختيار انجمن پرسپوليس قرار مي  گيرد داراي امكانات جراحي و استراحت است كه امدادرسانان به معتادان خياباني و با تردد در نقاط مختلف شهر تهران علاوه بر خدمات پزشكي، به مشاوره رواني با معتادان و ترغيب آنها به ترك مواد مخدر مي  پردازند. از سوي ديگر با قطع شدن بودجه سازمان ملل در پروژه آزمايشي امدادرساني به معتادان خياباني، دستگاه هاي دولتي موظف به تامين بودجه براي ادامه اين طرح مي  شوند.
قتل كودك ۶ ساله 
عامل قتل پسر بچه ۶ ساله توسط ماموران اداره آگاهي شهرستان پاكدشت دستگير شد. «ميلاد. چ» همراه پدرش به محل كار عموي خود، به كارخانه موزاييك سازي رفت. هنگامي كه پدر و عمويش مشغول مصرف مواد مخدر بودند، نگهبان تبعه افغانستان كارخانه به قصد آزار و اذيت اين كودك او را به مكان خلوتي برد. نگهبان وقتي با مقاومت «ميلاد»روبه رو شد با يك ميله فلزي به قلب او ضربه زد و جسدش را داخل استخر كارخانه انداخت. كار آگاهان ويژه قتل اين شهرستان پس از يك ماه موفق به كشف جسد «ميلاد» در خرابه هاي پشت كارخانه شدند. آنها حين تحقيقات به نگهبان كارخانه مظنون شده و او را دستگير كردند. متهم در تحقيقات فني- پليسي كار آگاهان به قتل «ميلاد» اعتراف كرد. رسيدگي به اين پرونده توسط عباسي بازپرس دادسراي شهرستان پاكدشت ادامه دارد.
۶۰ ميليون تراول چك جعلي 
جاعلان ۶۰ ميليون تومان چك هاي مسافرتي جعلي توسط كار آگاهان اداره آگاهي دستگير شدند. اعضاي اين باند ابتدا شماره تلفن هاي فروش كامپيوتر را از جرايد و روزنامه ها پيدا كرده و سپس با آنها تماس مي  گرفتند و تقاضاي خريد لوازم كامپيوتر مي  كردند. از شركت مزبور مي  خواستند لوازم كامپيوتر را با پيك به آدرس داده شده بفرستد و پول آن را به صورت نقد دريافت كند. يكي از اعضاي اين باند وظيفه داشت قبل از رسيدن پيك به آدرس مورد نظر، با نشان دادن كارت شناسايي جعلي، لوازم كامپيوتر را تحويل گرفته و تراول چك ها را پشت نويسي كند و تحويل بدهد. سه نفر از اعضاي اين باند به نام هاي «فريد»، «مصطفي» و «حميد» توسط كار آگاهان دايره سوم اداره آگاهي دستگير شدند. كار آگاهان موفق به كشف و ضبط سه گواهينامه خام جعلي، تعداد زيادي لوازم كامپيوتر، دستگاه طلاكوب، ۲۷ فقره تراول چك جعلي و مهر نيروي انتظامي (راهنمايي و رانندگي) از متهمان شدند.
باز هم قتل توسط همسر
پرونده قتل زني كه جسد وي در خانه اش در شهرستان پاكدشت كشف شده بود، در دادسراي اين شهرستان رسيدگي مي  شود.
دو هفته پيش مردي با مراجعه به كلانتري پاكدشت اعلام كرد كه همسرش به قتل رسيده است. ماموران اداره آگاهي به دستور بازپرس پرونده تحقيقاتشان را آغاز كردند. آنها در تحقيقات خود به همسر اين زن مظنون شده و او را تحت بازجويي قرار دادند.
متهم كه ابتدا منكر قتل شده بود پس از بازجويي هاي فني- پليسي ماموران، به قتل همسرش اعتراف كرد. وي در مورد انگيزه خود از قتل همسرش به بازپرس پرونده گفت: او به من خيانت كرده بود به همين دليل نقشه قتل او را كشيدم. متهم با قرار وثيقه تا اقدامات بعدي در بازداشت به سر مي  برد.

حوادث
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |