پژوهشي پيرامون مشكلات انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاه هاي دولتي
انتخاب رشته؛ محدوديت زمان و كمي اطلاعات
كوتاه بودن زمان در نظر گرفته شده براي انتخاب رشته، كافي نبودن توضيحات دفترچه انتخاب رشته و عدم اشاره به برخي از رشته ها، از جمله مشكلاتي است كه داوطلبان را هنگام انتخاب رشته دچار سردرگمي و اضطراب مي كند.
|
|
اشاره: برگزاري آزمون سراسري به دليل سرنوشت ساز بودن آن براي بسياري از خانواده ها و كل جامعه از حساسيت بسيار زيادي برخوردار است. بنابر اين، همواره بايد مورد بازنگري قرار گرفته و تغييرات بلندمدت و كوتاه مدت لازم در آن انجام شود. از آنجا كه اعمال تغييرات بلند مدت بنيادي، مستلزم صرف زمان است، نبايد اصلاحاتي را كه مي توان در كوتاه مدت در وضعيت فعلي كنكور انجام داد، ناديده گرفت. از اين رو، نويسندگان اين مقاله ضمن اعتقاد به ضرورت تغييرات بنيادي در كنكور، در صدد برآمدند تا مشكلاتي را كه داوطلبان هنگام انتخاب رشته دارند، بررسي نمايند. احمدرضا نصر، محمد رضا نيلي، محمدحسين علامت ساز و حميدرضا عريض از دانشگاه اصفهان در اين پژوهش ۱۰ درصد (۱۵۰۰ نفر) از ۱۵۰۱۶ داوطلب شهر اصفهان كه در سال ۱۳۸۱ فرم هاي انتخاب رشته خود را تحويل داده اند، را به طور تصادفي انتخاب كرده و ديدگاه هاي آنان را در خصوص انتخاب رشته مورد بررسي قرار دادند.
يافته هاي پژوهش حاكي است كه از جمله مهمترين مشكلات داوطلبان كوتاه بودن زمان اختصاص يافته به انتخاب رشته است. اين يافته ها كمك مي كند تا دست اندركاران آزمون سراسري، به ويژه سازمان سنجش، دانشگاه ها، وزارت آموزش و پرورش، والدين و خود دانش آموزان، اساسي ترين مشكلات انتخاب رشته را شناسايي و در صدد چاره جويي برآيند.
انتخاب براي همگان يك ضرورت هميشگي است. از آغازين روزهاي زندگي، انسان به تبع بلوغ فكري مجبور به انتخاب و تصميم گيري است. در تصميم گيري سه مفهوم انتخاب، محدوديت و ريسك(خطر) مستتر است. منظور از انتخاب، گزينش يك راه از بين دو يا چند راه، براي نيل به هدفي خاص است. در سراسر سال هاي زندگي، انتخاب هاي بي شماري وجود دارد كه گاهي سرنوشت يك فرد يا جامعه را، به نسبت گستره افرادي كه تحت تأثير آن انتخاب ها قرار مي گيرند، تعيين مي كند. در زندگي فردي انتخاب رشته تحصيلي، همسر و شغل از مهمترين انتخابهاست. اگرچه همه اين انتخاب ها در خور توجهند، اما انتخاب رشته تحصيلي از آن رو حائز اهميت ويژه اي است كه در اكثر موارد، هم از لحاظ زماني مقدم بر انتخاب هاي ديگر است و هم بر آن دو تأثيرگذار است.
اگرچه انتخاب رشته تحصيلي از دبيرستان شروع مي شود، لكن انتخاب رشته دانشگاهي جايگاهي خاص يافته است. زيرا جوانان درآمد آينده، منزلت اجتماعي، پاسخگويي به نيازهاي دروني و موفقيت زندگي فردي، خانوادگي و اجتماعي خود را در آن جستجو مي كنند. به دليل اين اهميت، اشتباه در انتخاب، عواقب سوء فراواني براي انتخاب كنندگان دربرخواهد داشت. اكنون برخي از مشكلاتي كه موجب اشتباه در انتخاب رشته مي شوند، توضيح داده مي شوند:
۱- مشكلات شخصي و شخصيتي داوطلبان: برخي از مشكلات ناشي از علوم استواري در تصميم ، منفعل بودن در تصميم گيري و گزينش هاي آني و احساسي است. كم نيستند داوطلباني كه تحت فشار و يا بر اثر ديدگاه ها و توصيه هاي ديگران اقدام به انتخاب رشته مي كنند و پس از مدتي درمي يابند كه به آن رشته علاقه ندارند. اين افراد سرانجام با شكست مواجه مي شوند، به تغيير رشته رو مي آورند يا با بي ميلي فقط به مدرك مي انديشند. گروه اخير پس از فراغت از تحصيل يا بيكار مي شوند، يا به كارشان هيچ علاقه اي نشان نمي دهند.
خانواده ها و بستگان آن قدر در گوش داوطلبان مي خوانند و آن قدر مي گويند تا او از ميان تمام رشته هايي كه مي تواند برگزيند يا به آنها علاقه دارد و يا استعدادي در آن زمينه دارد، فقط به رشته هاي دهان پركن و ظاهراً مهم (پزشكي و مهندسي) توجه كند. حاصل اين گونه انتخاب ها، سال ها بعد به صورت جوانان بيكار، اما داراي مدرك پزشكي و مهندسي مانند تصويري زشت رخ مي نمايد.
۲- ناآگاهي و يا آگاهي هاي محدود داوطلبان: انتخاب واقع بينانه مستلزم شناخت دقيق شرايط و ويژگيهاي مورد انتخاب است. بدون اين شناخت، انتخاب، كوركورانه انجام مي شود و تبعات منفي فراواني به دنبال خواهد داشت. مهمترين آگاهي هاي مورد نياز داوطلبان ورود به دانشگاه موارد زير است:
۱- اطلاعات مربوط به رشته مورد نظر
۲- زمينه هاي شغلي مربوط به رشته
۳- اطلاعات مربوط به دانشگاه محل تحصيل مانند امكانات و اعتبار دانشگاه
۴- مقررات خاص مربوط به پذيرش دانشجو مانند بورسيه ها، سهميه ها، رشته هاي متمركز و نيمه متمركز
۵- مقررات خاص برخي رشته ها مانند رشته هاي مربوط به نيروهاي مسلح
۶- اطلاعات مربوط به مقاطع تحصيلي(كارداني، كارشناسي و كارشناسي ارشد)
۷- اطلاعات مربوط به دوره ها و نوع دانشگاه هاي دولتي، غير انتفاعي، شبانه و روزانه
براي كسب اين گونه اطلاعات، داوطلبان بايد علاوه بر مطالعه دقيق جزوات منتشر شده توسط سازمان سنجش، با مراجعه به مشاوران آگاه يا دانشگاه مجري رشته و يا از طريق فارغ التحصيلان رشته ها، اطلاعات لازم را كسب كنند. به نظر مي رسد در حال حاضر، اين منابع اطلاع رساني يا به اندازه كافي در دسترس داوطلبان نيستند و يا امكان كسب اطلاع از آنها براي بسياري از داوطلبان مقدور نيست.
۳- مشكلات اجرايي: علاوه بر دو دسته مشكلاتي كه به آنها اشاره شد، برخي از مشكلات مربوط به مسائل اجرايي است. كوتاه بودن زمان در نظر گرفته شده براي انتخاب رشته، كافي نبودن توضيحات دفترچه انتخاب رشته و عدم اشاره به برخي از رشته ها، از جمله اين مشكلات است كه داوطلبان را هنگام انتخاب رشته دچار سردرگمي و اضطراب مي كند.
يافته هاي تحقيق:
اين پژوهش نشان مي دهد كه اولين مشكل، كوتاه بودن زمان در نظر گرفته شده براي انتخاب رشته است.
وجود سهميه بندي هاي مختلف، در كل دومين مشكل داوطلبان بوده است و گروه هاي مختلف نيز آن را جزو اولين يا دومين مشكل خود دانسته اند(به جز داوطلبان داراي رتبه هاي دو رقمي كه همچنين مشكل آنها بوده است).
برخلاف كمبود اطلاعات، مشكلات دريافت و تحويل فرم هاي انتخاب رشته با ميانگين ۱۱/۲ آخرين مشكل محسوب شده است و اين نشان دهنده آن است كه سازمان سنجش و دانشگاه اصفهان اين كار اجرايي را نسبتاً خوب انجام داده اند كه مورد رضايت داوطلبان بوده است.
انتخاب ۱۰۰ رشته و محل اگرچه سيزدهمين مشكل بوده و اين مورد هم تا حدودي براي داوطلبان مشكل ايجاد كرده است. جالب توجه است در حالي كه اكثر گروه ها تقريباً درباره انتخاب صد رشته و محل هم نظر هستند و آن را سيزدهمين مشكل دانسته اند، افراد داراي رتبه دو رقمي، آن را چهارمين مشكل خود دانسته اند.
بحث، نتيجه گيري و پيشنهادها
جمع بندي يافته ها نشان مي دهد كه: ۱- زمان اختصاص يافته به انتخاب رشته كوتاه است. در حال حاضر، فاصله زماني دريافت كارنامه تا تحويل فرم انتخاب رشته سه يا چهار روز است كه زمان نسبتاً كمي است. درست است كه داوطلبان بايد از هنگام تحصيل در دبيرستان، به ويژه از زمان شركت در آزمون سراسري، رشته هاي مورد علاقه خود را شناسايي كنند، لكن متغيرهاي زيادي در تعيين رشته و محل تحصيل مؤثر است كه يكي از اساسي ترين آنها رتبه افراد در كنكور است. چه بسا افراد زيادي هستند كه احساس مي كنند رتبه آنها عالي خواهد شد، ولي كارنامه رسمي آنها چيز ديگري را نشان خواهد داد. بنابر اين، تا زماني كه رتبه افراد به طور كاملاً دقيق معلوم نشود، انتخاب رشته به خوبي نمي تواند انجام گردد. از طرف ديگر، به علت كمبود مشاور تحصيلي و لزوم كسب اطلاع داوطلبان از دانشگاه هاي مورد نظر، زمان انتخاب رشته بايد به حداقل يك هفته افزايش يابد. ممكن است طولاني شدن اين زمان موجب بروز مشكلاتي مانند مفقود شدن كارنامه و فرم انتخاب رشته داوطلب شود، لكن فوايد افزايش زمان بسيار زياد است و جا دارد علي رغم وجود مشكلات مذكور، مورد توجه قرار گيرد.
۲- وجود سهميه بندي هاي مختلف در كنكور، از جمله ديگر مشكلات مهم است. به جز رتبه هاي دو رقمي كه به نظر مي رسد به خاطر بالا بودن رتبه آنها در كنكور، نگراني زيادي درباره سهميه ها نداشته و آن را ششمين مشكل خود دانسته اند، اكثر افراد آن را دومين مشكل مي دانند. بنابر اين، وجود نگراني از سهميه ها مسلم است، اما پژوهش حاضر مشخص نمي كند كه آيا داوطلبان به وجود سهميه اعتراض دارند يا اين كه تنها تعدد و ضوابط پيچيده آنها موجب مي شود تا انتخاب رشته را براي آنها دشوار سازد. علاوه براين، ممكن است نگراني آنان به خاطر عدم آگاهي از ضوابط سهميه ها باشد. در هر حال، بررسي دلايل وجود نگراني از سهميه هاي كنكور، مي طلبد تا علي رغم لزوم احترام به قوانين مصوبه مجلس شوراي اسلامي در اين مورد، تحقيقات مفصل ديگري در اين خصوص انجام و اقدامات مقتضي صورت پذيرد.
۳- بعد از مشكلات كمبود وقت انتخاب رشته و وجود سهميه ها، مهم ترين مشكل داوطلبان، نداشتن اطلاعات كافي از رشته ها و دانشگاه هاست. داوطلبان به خوبي نمي دانسته اند كه ملاك انتخاب رشته از طرف سازمان سنجش چيست. از طرف ديگر، اطلاعات زيادي از رشته ها و دانشگاه هاي مورد نظر خود نداشته اند. علاوه براين، از آينده شغلي رشته ها نيز آگاهي زيادي ندارند. به نظر مي رسد كمبود اطلاعات تا حد بسيار زيادي قابل جبران است. معرفي رشته ها و كاربرد آنها و نيز معرفي دانشگاه ها در جامعه مي تواند به صورت نوشتاري، از طريق راديو، تلويزيون، روزنامه ها و پايگاه هاي اطلاعاتي اينترنتي انجام شود. در كنار اين آگاهي ها، دانشگاه ها نيز بايد اطلاعات مورد نياز داوطلبان را در سايت هاي اينترنتي خود قرار دهند. از جمله مواردي كه به نظر مي رسد داوطلبان علاقه مند به آگاهي از آن هستند، عبارتند: از اعتبار و امكانات علمي دانشگاه، تسهيلات فرهنگي- رفاهي به ويژه خوابگاه، موقعيت جغرافيايي و فاصله دانشگاه تا مركز شهر و درصد قبولي دانشجويان رشته هاي كارشناسي دانشگاه در دوره هاي كارشناسي ارشد علاوه بر داده هايي كه به صورت نوشتاري و آمار و ارقام ارائه مي شود، مي توان با تهيه تصاوير، فيلم و ساير برنامه هاي رايانه اي، اين امكان را براي داوطلبان فراهم ساخت تا اطلاعات دقيق و كاملي از دانشگاه ها به دست آورند.
۴- اضطراب پنجمين مشكل اكثر داوطلبان بوده، لكن جاي تعجب است كه داوطلبان رتبه هاي دو رقمي و داوطلبان داراي وضعيت اقتصادي ضعيف، آن را دومين مشكل خود دانسته اند. اگرچه منشأ اضطراب و نگراني آنها معلوم نيست و جاي پژوهش دارد، لكن مي توان حدس هايي زد. در كل، از آنجا كه در حال حاضر ادامه تحصيل در كشور ما تا حد زيادي با آينده شغلي و زندگي فرد گره خورده است، به نظر مي رسد هر گونه تصميم هنگام انتخاب رشته با اضطراب همراه باشد. براي مثال، به نظر مي رسد ناآگاهي داوطلبان از نحوه پذيرش دانشجو و اين تصور كه كوچكترين اشتباه، موجب از دست دادن فرصت هاي آنها مي شود، از موارد ديگر اضطراب آور است.
۵- انتخاب صد رشته و محل اگرچه از آخرين مشكلات داوطلبان بوده و در مقايسه با ساير مشكلات از اهميت كمي نيز برخوردار است، ولي ضرورت انتخاب صد رشته و محل چندان مشخص نيست. آيا مواجهه با صد گزينه براي انتخاب رشته موجب سردرگمي داوطلبان نمي شود؟ اگر تعدد رشته ها كمتر شود موجب دقت در پاسخگويي و انتخاب رشته هاي واقعاً مورد علاقه داوطلبان نمي شود؟ اين گونه سؤالها بايد توسط محققان پاسخ داده شود.
موضوعي كه كمترين نگراني داوطلبان را به خود اختصاص داده است، چگونگي دريافت كارنامه و تحويل فرم هاي انتخاب رشته بوده است.
|