يكشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۴۶۰
دانشگاهها؛ تسهيلات رفاهي
شرايط نقل و انتقال، وام هاي دانشجويي و اجاره بهاي خوابگاهها در همشهري امروز
000888.jpg
اشاره: همه ساله حجم قابل توجهي از دانشجويان متقاضي ميهماني و انتقالي را كساني تشكيل مي دهند كه به دليل عدم آگاهي از شرايط زندگي و نوع خدمات دانشجويي، خوابگاهي و... دانشگاه مورد نظر، با مشكلاتي در اين زمينه روبه رو مي شوند. قطعاً تسهيلات رفاهي و خوابگاهي دانشگاههاي كشور از جمله خوابگاه، سلف سرويس، دوري يا نزديكي دانشگاه و خوابگاه به شهر، وضعيت اياب و ذهاب و... و اطلاع از اين فاكتور ها، نقش مهمي در انتخاب بهتر رشته- محل توسط داوطلبان دارد.
به گفته دكتر علي محدث خراساني با در نظر گرفتن اين ضرورت مهم و اطلاع رساني در اين خصوص به خانواده ها، راهنماي خدمات دانشجويي دانشگاههاي كشور امسال براي نخستين بار توسط اداره كل دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تهيه و تدوين شده است كه طي آن داوطلبان با امكانات مختلف دانشگاه، از جمله شرايط ميهمان و انتقال دانشجويي، تغذيه، وضعيت خوابگاهي دانشگاه، نوع وام ها، اجاره بهاي خوابگاه و برخي آيين نامه هاي دانشگاهها آشنا مي شوند.
بي شك مطالعه دقيق در اين خصوص مي تواند به انتخاب بهتر و مطمئن تري توسط داوطلبان بينجامد.
تغذيه
در حال حاضر دانشگاهها و مراكز آموزش عالي دولتي تحت پوشش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري داراي سلف سرويس فعال بوده و در اين قبيل مراكز قيمت هر وعده غذا در سال تحصيلي ۸۳-۸۲ اعم از ناهار و شام ۸۰۰ ريال براي دانشجويان دوره هاي روزانه بوده است كه اين قيمت در سال تحصيلي جديد درصدي افزايش مي يابد.
شرايط ميهماني و انتقال
براساس قوانين آموزشي ميهماني و يا انتقال دانشجو از يك دانشگاه به دانشگاه ديگر براساس موافقت مبدأ و مقصد صرفاً براي دانشجوياني كه بعد از قبولي در دانشگاه دچار شرايط خاصي شده باشند، ميسر است.
نكته: انتقالي و يا ميهماني از دوره هاي شبانه به روزانه، پيام نور به روزانه و شبانه، غيرانتفاعي به پيام نور و غيرانتفاعي به روزانه و شبانه ممنوع است.
خوابگاه
شرايط و نحوه ارائه خوابگاه در دانشگاههاي دولتي تحت پوشش به شرح زير است: براساس ضوابط قانوني ارائه خوابگاه به دانشجويان شبانه و نوبت دوم و نيمه حضوري مقدور نمي باشد. لذا توصيه مي شود داوطلباني كه متقاضي تحصيل در اين دوره ها هستند، برنامه ريزي مناسب براي اسكان خود داشته باشند. بديهي است با توجه به اينكه قيمت هاي اعلام شده مربوط به سال تحصيلي ۸۳-۸۲ است،مبالغ يادشده افزايش اندكي خواهد داشت.
ضمناً براي آن دسته از داوطلباني كه براساس ضوابط دانشگاهها فاقد شرايط استفاده از خوابگاه هستند، بهاي تقريبي خوابگاه خودگردان و اجاره بهاي اتاق در سطح شهر اعلام شده است.
توصيه مهم:به منظور رعايت مسائل بهداشتي، دانشجويان ساكن در خوابگاه ها مي بايست ملحفه و پتو را شخصاً تهيه كنند.
اجاره بهاي خوابگاههاي دانشجويي
دانشجويان متقاضي استفاده از خوابگاه موظفند در اولين نيم سال استفاده از خوابگاه و فقط يك بار در طول تحصيل در يك مقطع مبلغ ۰۰۰/۱۵۰ ريال براي خوابگاه مجردي و ۰۰۰/۲۵۰ ريال براي خوابگاه متأهلي به عنوان
پيش پرداخت واريز و فيش آن را به امور دانشجويي دانشگاه تحويل دهند. اين مبلغ در پايان تحصيل از بدهي دانشجويان كسر مي شود.
اجاره بهاي خوابگاه براساس مبلغ وام مسكن در هر سال و با توجه به تعداد دانشجويان براساس ضريبي از وام مسكن محاسبه مي شود.
الف) خوابگاههاي مجردي
- اتاقهاي ۱ و ۲ نفره: ۱۰۰% وام مسكن مجردي
- اتاقهاي ۳ و ۴ نفره: ۸۰% وام مسكن مجردي
- اتاقهاي ۵ و ۶ نفره: ۷۰% وام مسكن مجردي
- اتاقهاي ۷ و ۸ نفره: ۶۰% وام مسكن مجردي
- اتاقهاي ۹ نفره: ۵۰% وام مسكن مجردي
- اتاقهاي بيش از ۹ نفره: ۳۵% وام مسكن مجردي
ب) خوابگاه متأهلي
اجاره خوابگاه متأهلي به صورت مستقل ۱۰۰ درصد وام مسكن و غيرمستقل ۷۰ درصد وام مسكن متأهلين است.
نكته مهم:
دانشجوياني كه در پايان هر نيم سال تحصيل و حداكثر تا شروع نيم سال بعدي اجاره بهاي خوابگاه خود را واريز نمايند ۲۵ درصد و دانشجويان و دانش  آموختگاني كه در پايان دوره تحصيلي از صدور دفترچه اقساط اجاره بهاي خود را پرداخت نمايند از ۱۵% تخفيف برخوردار مي شوند.
دانشجويان براي كسب اطلاعات بيشتر از نحوه دريافت وام و بازپرداخت بدهي خود مي توانند به معاونت امور دانشجويي دانشگاه مربوطه مراجعه و يا با شماره تلفن ۶-۸۷۳۷۴۲۵ با صندوق رفاه دانشجويان تماس حاصل كنند.
در پايان به اطلاع مي رساند با توجه به عدم وصول اطلاعات برخي از مراكز آموزشي در موعد مقرر موفق به درج اطلاعات اينگونه مراكز نشده ايم. داوطلبان تحصيل در اين مراكز مي توانند اطلاعات مورد نياز خود را به صورت تلفني از دانشگاه مربوطه و يا از طريق سايت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري www.msrt.ir اخذ كنند.
شرايط اختصاصي دانشگاهها:
۱- دانشگاه ايلام
با توجه به محدوديت امكانات، به تعداد محدودي از دانشجويان دوره روزانه براساس آئين نامه و امتيازبندي خوابگاه واگذار مي شود.
به دانشجويان شبانه (نوبت دوم) خوابگاه تعلق نمي گيرد.
دانشگاه در حال حاضر داراي يك خوابگاه خودگردان براي دختران است و هزينه اسكان براي هر دانشجو ۰۰۰/۲۵۰ ريال در ماه است.
www.ilam.ac.ir
۲- دانشگاه اراك
در صورت وجود امكانات به دانشجوياني كه امكان تردد روزانه از محل سكونت به دانشگاه محل تحصيل نداشته باشند خوابگاه واگذار مي شود.
اجاره بهاي خوابگاه خودگردان در سال تحصيلي ۸۴-۸۳ حدود ۰۰۰/۰۰۰/۱ ريال و اجاره بهاي خوابگاههاي خصوصي حدود ۰۰۰/۲۰۰/۱ ريال هر ترم پيش بيني مي شود كه با توجه به شرايط قابل تغيير است.
اجاره بهاي ماهيانه در شهرستان اراك به طور تقريبي براي اتاق ۴ نفره ۰۰۰/۰۰۰/۸ ريال وديعه و حدود ۰۰۰/۶۰۰ ريال اجاره در ماه است.
www.araku.ac.ir
۳- دانشگاه اروميه
در سال اول به دانشجويان روزانه خوابگاه واگذار نخواهد شد و حداكثر مدت اسكان دانشجويان روزانه ۳ سال است. متوسط اجاره بهاي خوابگاه خودگردان ۰۰۰/۸۵۰ ريال در يك ترم است.
هزينه تأمين يك واحد آپارتمان يك خوابه در سطح شهر حدود ۰۰۰/۰۰۰/۲۰ ريال وديعه و ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار ريال اجاره براي هر دانشجو است. (ظرفيت اتاقها از دو نفر تا شش نفر متغير است).
دانشگاه داراي درمانگاه شبانه روزي مجهز است.
www.urmia.ac.ir
۴- دانشگاه اصفهان
در سال تحصيلي ۸۴-۸۳ به كليه دانشجويان غيربومي دوره روزانه خوابگاه واگذار مي شود.
به دانشجويان دوره شبانه و نوبت دوم خوابگاه تعلق نمي گيرد. دانشگاه فاقد خوابگاه خودگردان است.
www.ui.ac.ir
۵- دانشگاه الزهرا
با توجه به محدوديت شديد امكانات دانشگاه به دانشجويان دوره روزانه صرفاً به مدت ۴ نيم سال خوابگاه واگذار خواهد شد. به دانشجويان دوره شبانه و نوبت دوم خوابگاه واگذار نمي شود.
دانشگاه فاقد خوابگاه خودگردان است.
www.alzahra.ac.ir
۶- دانشگاه بين المللي امام خميني (ره)
به دليل محدوديت خوابگاههاي دولتي و در صورت احراز امتيازات لازم براساس ضوابط در هر ترم به تعداد محدودي از دانشجويان دوره روزانه خوابگاه تعلق خواهد گرفت.
دانشگاه فاقد خوابگاه خودگردان است.
متوسط اجاره بهاي يك اتاق در شرايط فعلي در شهرستان قزوين ماهيانه سيصدوپنجاه هزار ريال براي هر نفر است.
www.ikiu.ac.ir
۷- دانشگاه بوعلي سينا
براساس ظرفيت خوابگاههاي موجود از ميان دانشجويان ورودي سال ۸۳ به اولويت هاي زير تعلق مي گيرد.
الف) سهميه شاهد و ايثارگر
ب) دانشجويان تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي با ارائه معرفي نامه معتبر
ج) دارندگان رتبه هاي سه رقمي آزمون سراسري
* به دانشجويان دوره هاي نوبت دوم (شبانه) و نيمه حضوري خوابگاه تعلق نمي گيرد.
* هزينه خوابگاههاي خصوصي در شهر همدان ماهانه بيش از ۰۰۰/۳۰۰ ريال بوده و به تناسب كيفيت سرويس دهي متغير است.
www.basu.ac.ir
۸- دانشگاه بيرجند
به دانشجويان دوره روزانه در مقطع كارداني و كارشناسي ناپيوسته حداكثر ۲ ترم و به دانشجويان دوره روزانه كارشناسي ۶ نيم سال خوابگاه واگذار مي گردد.
با توجه به محدوديت فضاهاي خوابگاهي به دانشجويان نوبت دوم خوابگاه تعلق نمي گيرد.
هزينه تقريبي اجاره اتاق در سطح شهر براي هر ترم تحصيلي يك ميليون ريال است.
www.birjand.ac.ir
۹- دانشگاه تهران
به دليل محدوديت خوابگاههاي دولتي و در صورت احراز امتيازات لازم براساس ضوابط در هر ترم تحصيلي به تعدادي از دانشجويان روزانه خوابگاه تعلق خواهد گرفت.
به دانشجويان نوبت دوم خوابگاه تعلق نمي گيرد.
www.ut.ac.ir
۱۰- دانشگاه تربيت مدرس
با عنايت به محدوديت امكانات خوابگاهي به رتبه هاي اول تا سوم كنكور سراسري بدون در نظر گرفتن اولويت، خوابگاه واگذار مي شود و ساير دانشجويان به تدريج و با توجه به ظرفيت موجود خوابگاهها حداكثر ظرف مدت يك ترم در خوابگاه اسكان مي يابند.
دانشگاه فاقد خوابگاههاي خودگردان است.
خوابگاه متأهلي پس از ثبت نام و براساس اولويت امتياز كسب شده تعلق خواهد گرفت.
www.modares.ac.ir
۱۱- دانشگاه تبريز
به دانشجويان دختر غيربومي دوره روزانه خوابگاه واگذار مي شود و به پسران غيربومي دوره روزانه براساس اولويت و امتيازبندي خوابگاه واگذار مي گردد. دانشگاه تعهدي براي تأمين خوابگاه دانشجويان شبانه و نوبت دوم ندارد.
دانشگاه فاقد خوابگاه خودگردان است.
در سطح شهر تعدادي خوابگاه خصوصي فعاليت مي كنند.
اجاره ماهيانه به ازاي هر نفر ۰۰۰/۲۰۰ ريال است.
www.tabrizu.ac.ir
۱۲- دانشگاه تربيت معلم تهران
به دانشجويان غيربومي دوره هاي روزانه در حد امكانات و براساس ضوابط و امتيازبندي خوابگاه واگذار مي شود. به دانشجويان دختر نوبت دوم در ازاي دريافت ۰۰۰/۱۲۰ ريال اجاره ماهيانه و ۰۰۰/۵۰۰ وديعه خوابگاه خودگردان واگذار مي شود.
دانشجويان دختر نيمه حضوري مي توانند با پرداخت ماهيانه ۰۰۰/۱۵۰ ريال و ۰۰۰/۰۰۰/۱ ريال وديعه از خوابگاه خودگردان استفاده كنند.
هزينه آپارتمان ۵۰ متري در حصارك كرج ماهيانه حدود ۰۰۰/۰۰۰/۱ ريال است.
www.saba.tmu.ac.ir
۱۳- دانشگاه تربيت معلم آذربايجان
با توجه به محدوديت امكانات به تعداد محدودي از دانشجويان دوره روزانه ورودي جديد خوابگاه واگذار خواهد شد.
به دانشجويان نوبت دوم خوابگاه تعلق نمي گيرد.
در حال حاضر دانشگاه فاقد خوابگاه خودگردان است.
www.azaruniv.ac.ir
۱۴- دانشگاه تربيت معلم سبزوار
به دانشجويان غيربومي روزانه صرفاً در حد امكانات، خوابگاه واگذار مي شود. دانشجويان دختر نوبت دوم و نيمه حضوري مي توانند با پرداخت ماهيانه ۰۰۰/۱۲۰ ريال اجاره و ۰۰۰/۰۰۰/۱ ريال وديعه از خوابگاه خودگردان استفاده كنند.
www.sttu.ac.ir
۱۵- دانشگاه خليج فارس
اين دانشگاه به دانشجويان روزانه غيربومي ورودي جديد براساس اولويت بندي امتياز، خوابگاه واگذار مي كند. به دانشجويان نوبت دوم خوابگاه خودگردان تعلق مي گيرد و مبلغ اجاره آن ۶۳ هزار تومان در ماه است.
www.pgu.ac.ir
۱۶- دانشگاه رازي
در سال تحصيلي ۸۴-۸۳ خوابگاه دولتي براساس اولويت و امتياز صرفاً به دانشجويان غيربومي واگذار مي شود. ميزان اجاره بهاي خوابگاههاي خودگردان مختص دانشجويان نوبت دوم مبلغ ۰۰۰/۷۰۰ ريال در هر ترم تحصيلي است.
ميزان اجاره بهاي خوابگاههاي خصوصي در هر ترم تحصيلي مبلغ ۰۰۰/۲۰۰/۱ ريال تا ۰۰۰/۵۰۰/۱ ريال برآورد مي شود.
به دانشجويان دوره روزانه مقطع كارداني حداكثر ۲ نيم سال و دانشجويان مقطع كارشناسي حداكثر شش نيم سال خوابگاه تعلق نمي گيرد. به دانشجويان دوره روزانه كارداني و كارشناسي ناپيوسته و كارشناسي دوره روزانه ۶ نيم سال.
www.razi.ac.ir
۱۷- دانشگاه زنجان
با توجه به محدوديت امكانات فقط براي نيمه دوم دوره تحصيلي دانشجويان دوره روزانه خوابگاه ارائه مي شود.
دانشجويان دوره روزانه در نيمه اول دوره تحصيلي مي توانند از خوابگاه خودگردان بهره مند شوند. متوسط هزينه خوابگاه خودگردان ۰۰۰/۰۰۰/۱ ريال در هر نيم سال است.
به دانشجويان شبانه و نوبت دوم خوابگاه تعلق نمي گيرد.
www.znu.ac.ir
۱۸- دانشگاه زابل
با توجه به كمبود خوابگاه به دانشجويان ترم اول خوابگاه واگذار نمي گردد و اين گونه دانشجويان در ترم اول مي توانند فقط در خوابگاه خودگردان و در ازا ء پرداخت هزينه اسكان يابند.
به دانشجويان نوبت دوم فقط خوابگاه خودگردان واگذار مي شود.
در حال حاضر قيمت اجاره بها در خوابگاه خودگردان براي دانشجويان روزانه و شبانه در ترم اول ۰۰۰/۸۰۰ ريال و براي ترم هاي دوم به بعد براي دانشجويان روزانه ۰۰۰/۳۸۰ ريال و براي دانشجويان شبانه ۰۰۰/۵۸۰ ريال است.
www.zabol.ac.ir
۱۹- دانشگاه سيستان و بلوچستان
به دليل محدوديت خوابگاه هاي دولتي و در صورت احراز امتيازات لازم براساس ضوابط در هر ترم به تعداد محدودي از دانشجويان دوره روزانه خوابگاه تعلق خواهد گرفت.
به دانشجويان دوره شبانه و نوبت دوم خوابگاه تعلق نمي گيرد.
www.usb.ac.ir
www.hamoon.usb.ac.ir
۲۰- دانشگاه سمنان
دانشجويان روزانه جديدالورود مي توانند حداكثر به مدت يك سال از خوابگاه استفاده كنند. تمديد اقامت بيشتر از يك سال در صورت وجود ظرفيت و بر اساس اولويت امكان پذير است. دانشگاه امكان اسكان دانشجويان شبانه و نوبت دوم را ندارد.
دانشگاه فاقد خوابگاه هاي خودگردان است.
متوسط هزينه خوابگاه خصوصي در شهر سمنان ماهانه بين ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است.
متوسط اجاره بها در سطح شهر سمنان براي آپارتمان يك خوابه بين ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان و آپارتمان ۲ خوابه بين ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.
www.semnan.ac.ir
۲۱- دانشگاه شهيد بهشتي
به دانشجويان روزانه ورودي جديد بر اساس اولويت بندي و امتياز خوابگاه واگذار مي شود.
به دانشجويان دوره شبانه(نوبت دوم) خوابگاه تعلق نمي گيرد. اين دانشگاه فاقد خوابگاه خودگردان است.
www.cc.sbu.ac.ir
۲۲- دانشگاه شيراز
به كليه دانشجويان پسر مجرد غيربومي دوره روزانه خوابگاه واگذار مي شود. به دليل كمبود خوابگاه و تراكم زياد در خوابگاه هاي دختران صرفاً به عده محدودي از دختران مجرد غيربومي دوره روزانه بر اساس امتياز بندي خوابگاه واگذار مي شود.
دانشگاه فاقد خوابگاه خودگردان است.
www.shirazu.ac.ir
۲۳- دانشگاه شهيد چمران اهواز
به دانشجويان شاغل، بورسيه، تعهد دبيري و ميهمان خوابگاه تعلق نمي گيرد.
دانشگاه در قبال خوابگاه متأهلي هيچ گونه تعهدي ندارد.
ارائه خوابگاه، به دانشجويان نوبت دوم مقدور نمي باشد.
اين دانشگاه خوابگاه خودگردان ندارد و تنها تعداد محدودي خوابگاه خصوصي جهت اسكان دانشجويان دختر دوره هاي شبانه در سطح شهر داير است كه اجاره بهاي آن در هر نيم سال ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است.
ميزان اجاره بها به علت كلان شهر بودن اهواز و جمعيت بسيار زياد و عدم تناسب عرضه مسكن با تقاضاي آن بالا است.
www.cua.ac.ir
۲۴- دانشگاه شهيدباهنر كرمان
به تمامي دانشجويان ورودي جديد روزانه براساس امتياز بندي و ضوابط، خوابگاه واگذار مي شود.
در سطح شهر تعدادي خوابگاه(خصوصي) براي دختران وجود دارد كه اجاره بهاي آن در هر ترم بين ۰۰۰/۸۰۰ ريال تا ۰۰۰/۱۰۰/۱ ريال است.
www.uk.ac.ir
۲۵- دانشگاه شهركرد
به دانشجويان دوره روزانه غيربومي بر اساس امتيازبندي خوابگاه واگذار مي گردد. به دانشجويان دانشكده هنر فارسان صرفاً خوابگاه خود گردان ارائه خواهد شد.
به دانشجويان نوبت دوم خوابگاه ارائه نخواهد شد.
هزينه تهيه يك آپارتمان يك خوابه به طور تقريبي ۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ريال وديعه و ۰۰۰/۸۰۰ اجاره است.
www.sku.ac.ir
۲۶- دانشگاه صنعتي شاهرود
به دليل محدوديت خوابگاه هاي دولتي در صورت احراز امتيازات لازم بر اساس ضوابط، در هر ترم به تعداد محدودي از دانشجويان روزانه خوابگاه تعلق خواهد گرفت.
به دانشجويان دوره شبانه خوابگاه تعلق نمي گيرد.
متوسط اجاره بهاي هر اتاق در سطح شهر بدون احتساب هزينه آب و برق و تلفن و گاز حدود ۰۰۰/۴۰۰ ريال است.
اجاره بهاي هر و احد آپارتمان يك خوابه حدود ۰۰۰/۳۰۰/۱ ريال و اجاره بهاي هر واحد آپارتمان دو خوابه حدود ۰۰۰/۶۰۰/۱ ريال است.
دانشگاه داراي دو واحد خوابگاه خودگردان است كه مبلغ اجاره بهاي آن در هر نيم سال تحصيلي حدود ۰۰۰/۶۵۰ ريال براي برادران و ۰۰۰/۸۵۰ ريال براي خواهران مي باشد.
www.shahrood.ac.ir
۲۷- دانشگاه صنعتي اميركبير
به دانشجويان مجرد غيربومي و ورودي جديد روزانه بر اساس جدول امتيازبندي خوابگاه واگذار مي شود.
به دانشجويان دوره شبانه و نوبت دوم خوابگاه تعلق نمي گيرد. دانشگاه داراي خوابگاه خودگردان نمي باشد.
www.aut.ac.ir
۲۸- دانشگاه صنعتي شريف
به تعدادي محدودي از دانشجويان دوره روزانه بر اساس آيين نامه و امتيازبندي خوابگاه واگذار مي شود.
دانشگاه فاقد خوابگاه خودگردان است.
www.sharif.ac.ir
۲۹- دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي
به دانشجويان دوره روزانه شبانه نوبت دوم ورودي جديد در سال تحصيلي ۸۴-۸۳ خوابگاه واگذار نمي شود.
اين دانشگاه فاقد خوابگاه خودگردان است.
www.kntu.ac.ir
۳۰- دانشگاه صنعتي اصفهان
براي دانشجويان دختر غيربومي دوره روزانه ورودي جديد امكان  واگذاري خوابگاه در اتاق هاي ۵ نفره وجود دارد.
براي دانشجويان پسر غيربومي ورودي جديد امكان اسكان در اتاق هاي ۴ نفره وجود دارد.
در خصوص اسكان دانشجويان متأهل دوره كارشناسي دانشگاه هيچ گونه تعهدي ندارد.
www.iut.ac.ir
۳۱- دانشگاه صنعتي سهند تبريز
دانشگاه تعهدي در قبال ارائه خوابگاه به دانشجويان دختر روزانه ورودي جديد ندارد.
به تعداد محدودي از دانشجويان پسر بر اساس ضوابط و امتيازبندي خوابگاه واگذار مي شود.
با توجه به عدم وجود خوابگاه، انتخاب رشته هاي اين دانشگاه به دانشجويان خواهر غيربومي پيشنهاد نمي گردد.
www.sut.ac.ir
۳۲- دانشگاه كردستان
دانشگاه كردستان در حد امكان دانشجويان روزانه غيربومي را كه برابر مقررات از شرايط لازم برخوردار باشند در خوابگاه اسكان خواهدداد. اجاره بهاي خوابگاه هاي خودگردان در هر ترم ۰۰۰/۴۵ تومان براي برادران و تومان۰۰۰/۵۰ براي خواهران است.
www.uok.ac.ir
۳۳- دانشگاه علامه طباطبايي
به هيچ يك از دانشجويان دوره هاي روزانه و نوبت دوم و نيمه حضوري ورودي جديد در سال تحصيلي ۸۴-۸۳ خوابگاه تعلق نمي گيرد.
www.atu.ac.ir
۳۴- دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان
با توجه به امكانات خوابگاهي به خواهران دوره روزانه در ترم اول خوابگاه واگذار نمي شود و واگذاري خوابگاه از ترم دوم به بعد بر اساس ضوابط و امتيازبندي خواهد بود. به تعداد محدودي از دانشجويان پسر دوره روزانه بر اساس ضوابط و امتيازبندي خوابگاه واگذار مي گردد.
هزينه اجاره آپارتمان يك خوابه در سطح شهر حدود ۰۰۰/۲۰۰/۱ ريال است.
www.gau.ac.ir
۳۵- دانشگاه علوم پايه دامغان
به دانشجويان دوره روزانه ورودي جديد بر اساس امتيازبندي و حداكثر براي مدت يك سال خوابگاه واگذار مي شود.
به دانشجويان دوره شبانه و نوبت دوم خوابگاه تعلق نمي گيرد. دانشگاه داراي خوابگاه خودگردان است. اجاره بهاي ماهيانه براي هر واحد ۰۰۰/۷۵۰ ريال است.
www.dubs.ac.ir
۳۶- دانشگاه فردوسي مشهد
به تعداد محدودي از دانشجويان جديدالورود پس از امتيازبندي و احراز شرايط اعلام شده خوابگاه تعلق مي گيرد.
تعداد محدودي از دانشجويان دختر مي توانند از خوابگاه خودگردان استفاده نمايند.
www.um.ac.ir
۳۷- دانشگاه قم
به خواهران دوره روزانه در چارچوب مقررات و ضوابط خوابگاه واگذار مي شود. در خصوص برداران، دانشگاه هيچ گونه تعهدي در قبال ارائه خوابگاه ندارد.
ميزان اجاره بهاي خوابگاه هاي خودگردان در هر ترم به ازاي هر دانشجو ۰۰۰/۹۵۰ ريال است. دانشگاه هيچ گونه تعهدي در قبال ارائه خوابگاه خودگردان به دانشجويان نوبت دوم ندارد.
www.gom.ac.ir
۳۷- دانشگاه كاشان
با توجه به محدوديت امكانات هيچ تعهدي براي واگذاري خوابگاه به دانشجويان ورودي ۸۳ وجود ندارد.
به دانشجويان بورسيه شاغل، مأمور به تحصيل و نوبت دوم (شبانه) خوابگاه دولتي تعلق نمي گيرد.
متوسط نرخ اجاره اتاق در سطح شهر براي هر نفر حدوداً ۰۰۰/۲۰ تومان در ماه و مبلغ ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان پيش پرداخت است.
www.kashanu.ac.ir
۳۸- دانشگاه يزد
به دانشجويان دوره روزانه خوابگاه واگذار مي شود.
دانشجويان فاقد خوابگاه خودگردان است. در دانشكده منابع طبيعي دانشگاه(واقع در اردكان) خوابگاه خودگردان واگذار مي شود.
www.yazduni.ac.ir

دانشگاه يزد
*تاريخچه: دانشگاه يزد با وسعتي معادل ۳۴۰ هكتار در بهمن ۱۳۶۷ با پذيرش ۴۰ دانشجو در رشته عمران آغاز به فعاليت كرد. سال ۱۳۶۹ دانشگاه تربيت معلم يزد به آن پيوست. هم اكنون در مقاطع تحصيلي كارداني، كارشناسي،  كارشناسي ناپيوسته، كارشناسي ارشد و دكتري دانشجو مي پذيرد.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي
اين دانشگاه ۱۵ دانشكده را در بردارد كه عبارتند از: الهيات، منابع طبيعي و
كوير شناسي واحد اردكان، شيمي، رياضي،  مجتمع هنر و معماري، مهندسي معدن، عمران،  مهندسي مكانيك،  مهندسي صنايع، فيزيك، منابع طبيعي و كويرشناسي يزد، مجتمع علوم انساني، مهندسي كامپيوتر، مهندسي برق يزد و مهندسي نساجي.
* مراكز تحقيقاتي
پژوهشكده مناطق خشك و بياباني در اين دانشگاه مشغول به فعاليت است.
* كتابخانه مركزي
اين كتابخانه داراي بيش از ۷۵ هزار جلد كتاب فارسي و غيرفارسي است. همچنين در اين مكان حدود ۸۵۰ عنوان مجله و فصلنامه فارسي و لاتين موجود است.
*اعضاي هيأت علمي و دانشجويان
در حال حاضر بيش از ۶ هزار دانشجو در اين دانشگاه مشغول تحصيل هستند. حدود ۳۰۰ نفر عضو هيأت علمي دانشگاه هستند.
*امكانات و خدمات دانشجويي
هشت خوابگاه مجردين با گنجايش بيش از ۲ هزار نفر در اين دانشگاه موجود است. دانشجويان از خدمات مشاوره حضوري - تخصصي و خدمات رفاهي از جمله وام، بن كتاب، بيمه،  ماشين حساب. كاريابي برخوردارند.
نشاني: يزد - بلوار طالقاني

دانشگاه رازي
* تاريخچه: دانشگاه رازي در بهمن سال ۱۳۵۱ با نام دانشكده علوم با ۴ رشته فيزيك، شيمي، رياضي و زيست شناسي و با ۲۰۰ دانشجو تأسيس شد. در سال۱۳۵۳ با توجه به تأسيس دانشكده هاي تربيت دبير سنندج و دانشكده دامپروري ايلام كه زير نظر نهاد آموزش عالي كرمانشاه فعاليت مي كردند به دانشگاه رازي تبديل شد.
دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
اين دانشگاه شامل ۵ دانشكده ادبيات و علوم انساني، علوم، فني و مهندسي، كشاورزي، تربيت بدني و علوم ورزشي است.
آموزشكده دامپزشكي و مركز آموزش عالي قصر شيرين از مراكز آموزش عالي وابسته به اين دانشگاه هستند.
كتابخانه مركزي:
اين كتابخانه داراي بيش از ۴۰ هزار جلد كتاب فارسي و غيرفارسي است.
اعضاي هيأت علمي و دانشجويان:
در حال حاضر بيش از ۷ هزار دانشجو در اين دانشگاه مشغول تحصيل هستند و حدود ۲۴۰ نفر عضو هيأت علمي آن هستند.
امكانات و خدمات دانشجويي:
اين دانشگاه ۶ باب خوابگاه براي مجردين با گنجايش بيش از ۲ هزار نفر دارد. دانشجويان علاوه بر خدمات مشاوره از خدمات رفاهي از جمله بيمه حوادث و توزيع نوشت افزار و ماشين حساب برخوردارند.نشاني: كرمانشاه، ميدان  آزادي، سازمان مركزي دانشگاه رازي.
http//www.Razi .ir

دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري
* تاريخچه: اين دانشگا»ه واقع در ضلع جنوبي فرودگاه مهر آباد تهران، سال ۱۳۶۷ به منظور تأمين نيروي انساني كارشناس در تخصصهاي عالي عملياتي فني و اداري نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران فعاليت خود را آغاز كرد.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
اين دانشگاه شامل ۶ دانشكده؛ پرواز، مهندسي رايانه، مهندسي برق، مهندسي فرماندهي و كنترل هوايي، مهندسي هوا فضا و مديريت است. مركز آموزش علوم پايه نيز از مراكز آموزش عالي وابسته به اين دانشگاه است.
* كتابخانه مركزي:
در اين كتابخانه، ۲ هزار و ۷۰۰ جلد كتاب فارسي و غيرفارسي و ۱۵۰ عنوان مجله پژوهشي دانشجويي فارسي و غيرفارسي موجود است.
* اعضاي هيأت علمي و دانشجويان:
در اين دانشگاه ۲ هزار و ۲۰۰ دانشجو در حال تحصيل هستند. ۷۹ نفر هيأت علمي دانشگاه را تشكيل مي دهند. تاكنون ۲ هزار نفر از اين دانشگاه فارغ التحصيل شده اند.
* امكانات و خدمات دانشجويي:
اين دانشگاه ۵۰ خوابگاه عمومي و ۴۰ خوابگاه با سوئيت دارد. دانشجويان از خدمات مشاوره روان شناسي باليني برخوردارند. فروشگاه تعاوني مصرف دانشجويان و فروشگاه تعاوني شمس از مراكز ارائه خدمات رفاهي دانشجويان به حساب مي آيد.
نشاني: غرب تهران، ضلع جنوبي فرودگاه مهرآباد

با ما تماس بگيريد
استادان و دانشجويان،مي توانند با مطالب، ديدگاه ها، گزارش ها و حتي مصاحبه هاي خود ياريگر همشهري دانشجو باشند.با تماس خود ما را سرافراز كنيد.
تلفن: ۲۰۴۹۵۰۹-نمابر : ۲۰۵۸۸۱۱ - روابط عمومي:۲۰۴۵۳۲۰
نشاني اينترنتي:
Daneshjoo@Hamshahri.org
Daneshjoo@Hamshahri.net

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |