يكشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۴۶۰
دانشگاه ياسوج
در اين كتابخانه ۱۸ هزار و ۴۲۸ جلد كتاب فارسي و ۴هزار و ۴۶۷ جلد كتاب غيرفارسي، ۵۲ عنوان مجله فارسي و ۴۲ نشريه دانشجويي موجود است.
* اعضاي هيأت علمي و دانشجويان:
دو هزار و ۸۰۵ دانشجو در اين دانشگاه مشغول تحصيل هستند. يك هزار و ۳۰۰ نفر تاكنون از اين دانشگاه فارغ التحصيل شده اند. ۷۱ نفر نيز عضو هيأت علمي اين مركز هستند.
* امكانات و خدمات دانشجويي:
اين دانشگاه داراي ۱۰ خوابگاه مجردين با ظرفيت يك هزار و ۵۵ نفر است. مركز رايانه دانشگاه نيز داراي ۲۰ دستگاه كامپيوتر است و در طول هفته به صورت شبانه روز پذيراي دانشجويان است. نشاني: ياسوج، تپه دانشگاه (زيدتل) جنب روستاي زيدتل

گفت وگو با عضو هيأت علمي دانشگاه تهران
همه چيز در گرو يك انتخاب
000894.jpg
گفت وگو:الهام صادقي
اشاره؛
موفقيت تحصيلي دانشجويان به عوامل متعددي از جمله انگيزه تحصيلي بستگي دارد و اين امر خود به شناخت و آگاهي كامل از وضعيت رشته تحصيلي، علاقه فردي، استعداد و توانايي داوطلب مرتبط است.
برخلاف آنچه امروز در جامعه ايران باب شده و طي آن مفهوم انتخاب رشته نيز تا حد زيادي مخدوش گشته و افزايش احتمال قبولي در يكي از واحدهاي دانشگاهي بر هر چيز ديگري ارجحيت يافته است، كارشناسان تعمق كافي بر رشته انتخابي از سوي داوطلبان را شرط اول موفقيت تحصيلي، شغلي و آينده آنها مي دانند و در اين ميان بر نقش مهم خانواده ها در هدايت فرزندان و توجه به توان، استعداد و علاقه فردي آنها تأكيد مي ورزند.
آنچه در پي مي آيد گفت وگويي است كه با دكتر هادي بهرامي احسان، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران در خصوص مقوله انتخاب رشته انجام داده ايم.
* به عنوان يك عضو هيأت علمي پديده انتخاب رشته را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- متأسفانه نظام آموزشي كشور ما به دليل برخي مشكلات، شرايط ساده و آساني را براي پيشرفت تحصيلي و انتخاب رشته، متناسب با نيازهاي اجتماعي و ويژگي هاي شخصي فراهم نمي كند و معمولاً در ايام كنكور ما شاهد ماراتن سنگين بين دانشجويان يا دانش آموزان هستيم كه قصد ورود به دانشگاه را دارند. محدوديت انتخاب دانشجو و محدوديت منابع آموزشي باعث شده تا تعداد معدودي از جوانان ما به مراكز آموزش عالي راه يابند و رسيدن به اين دروازه موفقيت نه چند ماه بلكه شايد چند سال جوان، دانش آموز و خانواده او را تحت تأثير قرار دهد. يكي از موضوعات بسيار مهم و تأثيرگذار در اين خصوص بحث انتخاب رشته است. متأسفانه ما نظام دقيقي براي گزينش دانشجو در اختيار نداريم تا بتوانيم با ارزيابي همه ابعاد رواني و اجتماعي اقدام به انتخاب دانشجو كنيم. به همين دليل معمولاً يك فرم صد گزينه اي براي انتخاب در اختيار افراد قرار داده مي شود و داوطلبان معمولاً با توجه به امتيازات كسب شده و محدوديت هايي كه از نظر اقتصادي يا جغرافيايي دارند، انتخاب رشته مي كنند.
آنچه مسلم است به ندرت اتفاق مي افتد كه دانشجويي در رشته مورد نظر خود قبول شود و معمولاً اين امر در مورد افرادي صادق است كه امتياز بالايي در آزمون كسب كرده اند و شايد موج ۷۰ و ۸۰ درصدي از دانشجويان، كساني باشند كه رشته تحصيلي شان انتخاب اول آنها نبوده است.
* به نظر شما افرادي كه در انتخاب هايي قبول مي شوند كه شناختي نسبت به آن ندارند و صرفاً براي پر كردن فرم صد گزينه اي انتخاب رشته، اصرار اطرافيان و ورود به دانشگاه آن رشته را انتخاب كرده اند اساساً توانايي كسب موفقيت در رشته پذيرفته شده را دارند؟
- شرايط رقابتي ما متأسفانه امروزه تنها اصل رفتن به دانشگاه را مطلوب كرده است و هيچ تضميني براي اين كه افراد بتوانند به شكوفايي بيشتري از نظر دانش، كسب مهارت هاي اجتماعي و توانايي براي خدمت به جامعه برسند وجود ندارد. بنابر اين به نظر مي رسد كه مي توانيم بحث انتخاب رشته را همانطور كه گفته شد به نوعي ماراتن شبيه كنيم كه يك دونده وقتي احساس موفقيت مي كند، مايل است هر امتيازي كه به او مي دهند بپذيرد و اصلاً توجه نمي كند كه اين امتياز با او هماهنگ هست يا نه. تازه در اينجا بحث هاي جديدي آغاز مي شود كه غالباً مسئولين دانشگاه با آن روبه رو هستند. نقل و انتقالات دانشجويي پديد آمدن مشكلات شخصي در دانشجويان، افت عملكرد تحصيلي در ترم اول و دوم و... همه نشان دهنده اين امر است كه نظام آموزشي ما در مرحله انتخاب رشته درست عمل نكرده است و انتخاب رشته يكي از حلقه هاي فرايند كلي گزينش دانشجو در كشور ما است كه ما در كل آن با مشكل روبه رو هستيم.
* در حال حاضر ما با حجم بسيار بالاي اقبال عمومي جوانان و دانش آموزان براي ورود به دانشگاه روبه رو هستيم، به نظر شما چرا بسياري از داوطلبان در مرحله انتخاب رشته تنها به رفتن به دانشگاه مي انديشند؟
- در حقيقت حجم بالاي حضور جوانان و دانش آموزان براي رفتن به دانشگاه قابل بررسي است و دست اندركاران بايد دلايل آن را مورد مطالعه قرار دهند. بايد مسأله از اين زاويه بررسي شود كه چرا در جامعه ما رفتن به دانشگاه اين قدر اهميت دارد. در اين رابطه مي توان گفت: اولاً تحصيلات و داشتن تحصيلات دانشگاهي در جامعه ايراني ارزش اجتماعي محسوب مي شود. همچنين در فرهنگ اسلامي نيز تحصيلات و كسب معرفت امري مطلوب است. دوماً به نظر مي رسد تنها بعد معرفتي دانشگاه مطرح نيست و به بعد پرستيژي دانشگاه در جامعه ما اهميت بيشتري داده مي شود و حتي اگر شرايط معرفتي مهيا شود و به دانش آموزي گفته شود مكاني هست كه همان معرفت را به آنها مي دهد، ولي نام دانشگاه را ندارد. آنها ترجيح مي دهند به دانشگاه بروند. اما در نظر گرفتن بعد مطلوبيت اجتماعي و وجهه اجتماعي رفتن به دانشگاه متأسفانه كاركرد مثبتي ندارد و رفتن به دانشگاه به هر قيمتي براي كسب وجهه اجتماعي مي تواند نتايج منفي براي فرد و جامعه به دنبال داشته باشد. از طرفي نظام آموزشي ما نظام مدرك گرايي است و نظام حرفه گرانيست و از ابتدا به گونه اي عمل مي كند كه با گسترش ابعاد نظري و نه يادگيري مهارتي افراد را با مجموعه اي از اندوخته ها به پاي كنكور برساند و اينگونه معرفي مي شود كه از اندوخته ها در دانشگاه مي توان نتيجه گرفت. دانش آموز ما عملاً با دانسته هايش نمي تواند كاري كند، پس ناگزير است كه در صف كنكور بايستد تا شايد موفق به ورود شود.
* به هر حال انتخاب رشته با توجه به پذيرش چند برابر ظرفيت در مرحله اول (آزمون) و تأثيري كه هريك از انتخاب ها در سرنوشت و آينده داوطلبان دارد، از نظر رواني فشار زيادي را به آنان وارد مي سازد. از نظر شما خانواده ها تا چه حد در ايجاد، افزايش و يا كاهش اين فشار تأثيرگذار هستند؟
- مطمئناً خانواده نقش مهمي در تشديد يا تعديل اين قبيل فشارها دارد و به نوعي مي توان گفت كه هنگام انتخاب رشته تنها خود داوطلبان نيستند، بلكه مجموعه خانواده در اين امر درگير است. فشار تنها به شخص داوطلب وارد نمي شود و هم در لحظه انتخاب استرس سنگين بر فرد و خانواده او وارد مي شود و هم بعد از آن در مجموعه پيامدهايي كه فرد درگير آن خواهد شد. دانشجويي كه از سر اضطرار رشته اي را انتخاب كرده كه مورد علاقه اش نيست، چون از ابتدا فاقد انگيزه دراين زمينه بوده است. پيشرفت تحصيلي اش محدود است. به طور طبيعي مشكلات اين دانشجو مستقيماً به سطح خانواده منتقل مي شود. مثلاً تنش هاي ناشي از مشروطي و بعد از آن مشكلات شغلي و... به خانواده او هم انتقال مي يابد، خانواده هاي كلان گرا، خانواده هايي كه مايلند بچه هاي آنها هميشه در اوج باشند، خانواده هايي كه به ويژگي هاي فرزندانشان توجه ندارند و استعدادهاي آنها را نمي شناسند و خانواده هايي كه نسبت به واقعيت هاي اجتماعي توجه چنداني ندارند، مي توانند سطح استرس را در فرزندانشان افزايش دهند. برعكس خانواده هاي واقع گرا و افرادي كه به ويژگي هاي فرزندان خود و واقعيت هاي اجتماعي واقفند مي توانند از همان ابتدا تنش ها را كنترل كنند و كاهش دهند.
* داوطلبان به دليل عوامل مختلف فرهنگي، اجتماعي و حتي خانوادگي هر ۱۰۰ رشته محل را انتخاب مي كنند تا احتمالاً در يكي از اين انتخاب ها پذيرفته شوند. اما در بسياري از موارد ما شاهد هستيم كه به دليل عدم وجود علاقه نسبت به رشته يا حتي محل تحصيل انگيزه  اي براي تحصيل در دانشجو ايجاد نمي شود كه اين خود يكي از دلايل افت تحصيلي در بسياري از دانشجويان است. حتي اگر داوطلبي در رشته  اي پذيرفته شود و به دليل بي علاقگي در آن رشته ثبت نام نكند از سوي سازمان سنجش از شركت در يك دوره كنكور محروم مي شود. از طرفي در صورت ادامه تحصيل بالاجبار به دليل مسائل فرهنگي، اجتماعي در رشته غيردلخواه در نهايت با اشتغال در كارهاي غيرمرتبط با رشته تحصيلي باعث به هدر رفتن سرمايه  ملي كشور در زمينه آموزش مي شود. از اين رو شايد امكان انتخاب صد رشته به نوعي مزيت براي داوطلب تلقي شود، اما شايد به تعبيري پر كردن ۱۰۰ انتخاب به نوعي براي افراد و جامعه مشكل ساز باشد. با توجه اين قبيل مسائل به نظر شما نظام سنجش كشور ما در مقوله انتخاب رشته در چه جايگاهي قرار دارد؟
- من در جريان ريز دلايلي كه براساس آن امكان ۱۰۰ انتخاب به داوطلبان داده شده است نيستم، اما ما با اين واقعيت مواجه هستيم كه بالاخره فردي كه براساس عوامل ذكر شده در آزمون ورودي دانشگاه ها امتيازي كسب كرده است بايد اين امكان در اختيارش قرار داده شود كه اگر رشته اي را انتخاب كرد بتواند براساس انتخاب خود ادامه تحصيل دهد. و شايد از زاويه ديد سازمان سنجش اين موضوع عمل كردن براساس عدالت باشد، اما همان طور كه گفته شد واقعيت اين است كه بسياري از اين گزينش ها با ويژگي هاي شخصي، استعدادهاي فردي و علائق داوطلب هماهنگي ندارد.
به عبارت ديگر انتخاب از سر اضطرار است و در چنين شرايطي مطمئناً بهره آموزشي بالايي نخواهد داشت. فردي را فرض كنيم كه با انتخاب چندم خود وارد دانشگاه شده است و رشته اي را به ناچار انتخاب كرده است. مطمئناً اين فرد با فقر انگيزه روبه رو خواهد شد. البته نوعاً از ترم سوم به بعد حتي دانشجوياني كه با انتخاب هاي اول به دانشگاه راه يافته اند نيز با مشكل مواجه مي شوند و اين موضوع بسيار مهم و اساسي است كه براي حل آن بايد به راه حل جدي رسيد.
* با توجه به اين امر كه تصميم گيري در خصوص انتخاب رشته به دليل تأثير عيني در مسير زندگي افراد، حساسيت بالايي دارد به نظر شما نحوه انتخاب رشته در نظام آموزشي ما نيازمند چه اصلاحاتي است؟
- به نظر من به جاي بحث كردن درباره كم و يا زياد كردن تعداد انتخاب ها، بايد درباره تطبيق نظام آموزشي از سطح ابتدايي تا مقاطع عالي با نيازهاي اجتماعي تعقل كرد و اين تجديد نظر بايد در سطح كلان بحث هاي آموزشي به انجام برسد.
آنچه مشخص است، اين است كه سيستم آموزش ما دچار مشكلات اجتناب ناپذير است كه بايد نظام آموزشي براي حل آن تغيير كند. يكي از راهبردهاي مفيد در اين زمينه، راهبرد آموزش مهارت هاي مورد نياز است. به عبارت ديگر ما بايد شرايط مهارت آموزي را در نظام آموزش در مقاطع متوسطه و پايين تر از آن ايجاد كنيم. ما مي توانيم مسيرهايي را در نظر بگيريم كه قبل از دانشگاه و در دوره هاي تكميلي اين افراد مهارت هاي مورد نياز را كسب كرده و وارد بازار كار شوند.
* مسلماً در انتخاب رشته مواردي نظير علاقه، شناخت، توانايي علمي، زمينه هاي اشتغال از مهمترين عواملي است كه به صورت مستقيم بر تصميم گيري افراد مؤثرند. حال آنكه پر كردن يكصد كد انتخاب رشته از سوي داوطلب تبعاً نمي تواند اين عوامل را در بربگيرد. از طرفي نيز در سال هاي گذشته داوطلبان به جاي انتخاب يكصد گزينه تنها مي توانستند حدود ۱۰ تا ۲۰ رشته- محل مورد نظر خود را انتخاب كنند. به نظر شما انتخاب ۸۰ رشته محل بيشتر آيا باعث افزايش مشكلات، فشار و استرس بر داوطلبان نمي شود؟
- در بسياري از موارد افراد مي خواهند به هر قيمتي وارد دانشگاه شوند و توجه نمي كنند كه چه رشته و محلي را براي تحصيل انتخاب مي كنند و اين امر پيامدهايي را ممكن است به دنبال داشته باشد. البته مي توان گفت اين مسئله در كوتاه مدت مشكل فرد را حل مي كند و وي را از صف كنكور خارج مي سازد. اما پس از مدتي احتمالاً بعد از ترم اول و دوم اين دانشجو با مشكلاتي روبه رو مي شود كه پيشتر به آن اشاره شد مواردي مانند فقر انگيزه، عدم علاقه به ادامه تحصيل، افت تحصيلي، مشروطي و... همان طور كه گفته شد، نظام گزينشي ما در اين خصوص با مشكلات جدي روبه رو است كه قابل بررسي و مطالعه است.
* در آزمون ۸۳ ، براي ورود به مراكز آموزش عالي يك ميليون و ۴۳۰ هزار داوطلب شركت كرده اند، كه از اين تعداد ۵۰۰ هزار نفر در مرحله اول مجاز به انتخاب رشته مي شوند و در نهايت تنها ۲۰۰ هزار نفر به دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي راه مي يابند. با توجه به رقابت فشرده در كنكور و ظرفيت محدود دانشگاه ها شما به عنوان يك روانشناس و عضو هيأت علمي دانشگاه چه ملاك هايي را براي انتخاب رشته به داوطلبان توصيه مي كنيد؟
- به نظر من يك داوطلب كنكور براي انتخاب رشته بايد به پارامترهايي توجه كند و بعد از جمع بندي تصميم  بگيرد و انتخاب رشته كند؛ اول: اينكه واقعاً چه رشته اي را دوست دارد. علاقه ركن بسيار مهمي است. دوم: اينكه صرف داشتن علاقه كافي نيست، علاوه بر علاقه بايد به اين نكته توجه كرد كه آيا استعداد ادامه تحصيل در آن رشته را دارد يا خير؟ افراد مختلف داراي استعدادهاي متفاوتي هستند و هرگز نبايد خود را با ديگران مقايسه كنند. قبل از هر نوع مقايسه بايد خود را كشف كنيم كه چه استعدادي داريم، استعداد رياضي، هنر، تحليل، نقد و ارزيابي و... كه هر كدام زمينه مستقلي دارند.
سوم: در اينجا بحث توانايي مطرح است. استعداد و علاقه دو شرط لازم در انتخاب هستند، اما كافي نيستند. بايد ديد آيا توانايي لازم براي ادامه تحصيل در رشته مورد نظر در يك شهر خاص را داريم يا نه؟
چهارم: بازار كار و آينده اين رشته است. آيا براي رشته انتخابي بازار كاري وجود دارد يا نه؟
اين چهار مورد از مهمترين عواملي هستند كه داوطلبان در انتخاب رشته بايد به آن توجه داشته باشند. البته مطمئناً علاوه بر اين موارد بايد مشورتي با والدين و افراد باتجربه در اطراف خود نيز داشته باشند.
* به نظر شما انتخاب رشته صحيح از سوي داوطلب تا چه ميزان در رشد و موفقيت تحصيلي داوطلب تأثيرگذار است و به چه ميزان منجر به رشد علمي دانشگاه ها مي شود؟
- اگر اين شرايطي كه گفته شد محقق شود و يك جوان با استعدادهاي متناسب، انگيزه بالا و توانايي خوب در يك رشته متناسب ادامه تحصيل دهد، قطعاً براي نظام آموزشي ما ايده آل خواهد بود. در چنين شرايطي بهره آموزشي ما چندين برابر خواهد شد. مطمئناً فرد، خانواده، نظام آموزشي، بازار كار و كل كشور از اين موضوع بهره مند مي شوند. شما اگر به نحوه زندگي انسان هاي موفق توجه كنيد، حضور اين پارامترها را عيناً مي توانيد ببينيد. اگر اين عوامل در يك نفر جمع شود و او با بصيرت نسبت به اين عوامل انتخاب رشته كند و قبول شود، مسلماً در رشته خود شكوفا خواهد شد.
* هر ساله در زمان انتخاب رشته مؤسسات و مراكز زيادي در قبال دريافت وجه از داوطلبان،  رشته هايي را كه احتمال قبولي افراد در آنها بيشتر است، براي آنها انتخاب مي كنند، حتي اگر اين انتخاب ها را با استعداد و علاقه آنها همخواني نداشته باشد. به نظر شما اين مراكز چه نقشي در افزايش اضطراب و بيشتر شدن مشكلات يا كمرنگ كردن اين عوامل براي داوطلبان دارند؟
- من به نوبه خود نقش مراكز مشاوره انتخاب رشته را منفي نمي دانم. مطمئناً بايد مراكزي باشند تا به داوطلب مشورت دهند كه چه رشته هايي را انتخاب كنند و اين رشته ها چه بازار كاري دارند،  چه توانايي را مي طلبند. بنابراين اصل موضوع خوب است، اما اينكه اين مراكز چنين كاري را انجام مي دهند يا نه قابل بحث است.
* اضطراب دختران در كنكور بيش از پسران و اميدواري آنها به قبولي در كنكور تا اندازه اي كمتر است. دختران بيش از پسران علاقمند به تحصيل و ورود به دانشگاه هستند و آن را براي آينده خود تضمين كننده تر مي دانند و انگيزه بيشتري براي تحصيل دارند. بيشتر از پسران به تناسب رشته تحصيلي خود با شغلي كه در آينده مايل به انتخاب آن هستند اهميت قائلند و تحصيلات دانشگاهي را ضامن پيداكردن شغل مناسب مي دانند.قاعدتاً دختران در انتخاب رشته وسواس بيشتري به خرج مي دهند و تحت استرس بيشتري قرار دارند به نظر شما جنس در بروز استرس و اضطراب انتخاب رشته مي تواند تأثير داشته باشد؟
- به طور كلي شايد براساس برخي از تحقيقات انجام شده در داخل و خارج كشور بتوان گفت: كه نمره اضطراب خانم ها بيشتر از آقايان است و در برخي از زمينه ها نمره هنجاري زنان برابر نمره هنجاري مردان نيست.
در مورد اعتماد به نفس هم به نظر مي رسد كه جامعه ما به دليل ويژگي هاي اجتماعي خود امكانات محدودتري براي تأمين اعتماد به نفس خانم ها فراهم مي كند. با اين توصيف هيچ بعيد نيست كه خانم ها در هنگام دادن امتحان از اضطراب بيشتري برخوردار باشند. اما برخلاف آنچه اين پژوهش ها نشان مي دهد ميزان موفقيت خانم ها در تمام رشته هاي تحصيلي از آقايان بيشتر است كه دلايل آن به حوصله انتخاب با دقت و اصولاً درس خواندن بيشتر دختران برمي گردد.

۵۰ كليد طلايي براي انتخاب رشته
000891.jpg
آنچه در پي مي آيد توصيه هايي است كه براي انتخاب رشته بهتر داوطلبان توسط دو تن از كارشناسان ارشد امور تحصيلي حسنعلي ميرزابيگي و نوريه شادا لويي تهيه شده است.
اهميت انتخاب رشته دقيق و مطالعه شده، كمترين عواقب، كمترين ندامت و بيشترين كارايي را براي شخص داوطلب در وهله نخست و نظام آموزشي، خانواده و جامعه در درجه بعد به همراه دارد.
۱- هنگام انتخاب رشته شما، حتماً والدينتان هم حضور داشته و از انتخاب هايتان با اطلاع باشند.
۲- هرگز به يك انتخاب رشته كامپيوتري اكتفا نكنيد.
۳- كامپيوتر هرگز علاقه مندي و شخصيت  شما را نمي تواند در نظر بگيرد.
۴- حتماً اطلاعاتي را در مورد دانشگاه هاي انتخابي خود كسب نمائيد.
۵- رشته هايي را كه انتخاب مي كنيد، حتماً مورد مطالعه و بررسي قرار دهيد، زيرا انتخاب رشته انتخاب زندگي است.
۶- در انتخاب رشته دقت كنيد زيرا ممكن است هرگز تغيير يا انتقال براي شما مقدور نباشد.
۷- هيچ گاه نگذاريد ديگران براي آينده شما تصميم بگيرند.
۸- انتخاب اول با انتخاب آخر از نظر اولويت  نمره فرقي نمي كند. اولويت براساس علاقه مندي به نوع رشته و دانشگاهي است كه انتخاب مي كنيد.
۹- در انتخاب رشته مقيد نباشيد كه تمام رشته هاي روزانه را انتخاب كنيد و بعد به سراغ ديگر رشته ها برويد.
۱۰- انتخاب رشته بايد بر اساس علاقه مندي، نوع دانشگاه و رشته هاي مرغوب باشد.
۱۱- شهري را كه نمي توانيد به آنجا مهاجرت كنيد، انتخاب نكنيد، واقعاً چهار سال دوران كوتاهي نيست.
۱۲- سعي كنيد بعضي از رشته هاي شبانه، غيرانتفاعي و پيام نور شهر خودتان را در اولويت نسبت به شهرهاي دور روزانه قرار دهيد.
۱۳- بايد طوري انتخاب رشته كنيد كه رشته اول بر دوم، رشته دوم بر سوم و به ترتيب تا آخر بر ديگري برتري داشته باشند.
۱۴- با واقعيت هاي موجود و نمرات و رتبه خود تعيين رشته كنيد، زيرا ممكن است انتظارات بالا باعث شود تا موقعيت هايي را از دست دهيد كه ديگر هرگز آنها را به دست نياوريد.
۱۵- سعي كنيد، رشته هاي قطبي، استاني و ناحيه اي شهر خود را بشناسيد و از ميان آنها انتخاب هاي بيشتري داشته باشيد، زيرا حدود ۷۰ درصد سهميه اختصاص يافته مربوط به شما است.
۱۶- حتي المقدور رشته شبانه خود را از شهر خود و يا شهرهاي همجوار انتخاب كنيد، زيرا امكانات خوابگاهي در دانشگاه هايي كه رشته شبانه دارند وجود ندارد و سهميه اختصاص يافته نيز براي شما بيشتر است.
۱۷- در انتخاب رشته هاي كارداني در شهرهايي دور دقت كنيد، اگر قبول شويد حتماً بايد در آن رشته ادامه تحصيل بدهيد، در غير اين صورت دو سال از كنكور محروم مي شويد.
۱۸- هر چه مي خواهيد شانس خود را در رشته هاي شبانه، غيرانتفاعي، پيام نور و نيمه حضوري امتحان كنيد. زيرا در صورت عدم ثبت نام و ادامه تحصيل از كنكور سال آينده محروم نخواهيد شد.
۱۹- در قسمت بالاي كارنامه به منطقه ثبت نام خود توجه كنيد.
۲۰- افرادي كه داراي مدرك كارداني بوده و در كنكور سراسري شركت كرده اند مجاز به انتخاب همه رشته ها نيستند و حتماً بايد مطابق دفترچه انتخاب رشته كنند.
۲۱- هيچ فردي نمي تواند در دو رشته اعم از دولتي يا آزاد ادامه تحصيل دهد.
۲۲- اگر فردي تمايل به انتخاب رشته در دانشگاه هاي پيام نور و غيرانتفاعي را دارد حتماً بايد قبلاً ثبت نام كرده وبا علامت * مجوز انتخاب رشته در كارنامه به او داده شده باشد.
۲۳- كساني كه مجاز به انتخاب رشته در دوره روزانه شده اند حق انتخاب دانشگاه هاي شبانه و نيمه حضوري را دارند.
۲۴- از نظر تنوع رشته ها رشته رياضي شامل ۱۶۶ رشته در دانشگاه هاي مختلف است.
۲۵- از نظر تنوع رشته ها رشته تجربي شامل ۱۲۴ رشته در دانشگاه هاي مختلف است.
۲۶- از نظر تنوع رشته ها رشته انساني شامل ۷۳ رشته در دانشگاه هاي مختلف است.
۲۷- از نظر تنوع رشته ها رشته زبان شامل ۱۵ رشته در دانشگاه هاي مختلف است.
۲۸- از نظر تنوع رشته ها رشته هنر شامل ۳۳ رشته در دانشگاه هاي مختلف است.
۲۹- بعضي از رشته ها گرايش خاصي دارند، حتماً به ملاحظات مربوط به رشته توجه داشته باشيد.
۳۰- در مورد رشته مشاوره ۸۰ درصد ظرفيت مربوط به آموزش و پرورش است.
۳۱- گزينش دانشجو در دانشگاه امام صادق(ع) به طور جداگانه از بين داوطلباني كه قبلاً فرم ارائه كرده اند صورت مي گيرد.
۳۲- پذيرش در رشته هاي نيمه  متمركز مثل دانشگاه هاي سراسري روزانه انصراف از تحصيل ندارد.
۳۳- انتقال دانشجو از شبانه، پيام نور، غيرانتفاعي و نيمه حضوري به دانشگاه هاي روزانه ممنوع است.
۳۴- طول مدت تحصيل در مقطع تحصيل در مقطع كارشناسي حداكثر ۷ سال است.
۳۵- اعطاي مأموريت در دوره شبانه براي كارمندان مقدور نيست.
۳۶- در تمام گروه هاي آموزش اعم از تجربي، رياضي، انساني، هنر و زبان دوره شبانه وجود دارد.
۳۷- در تمام گروه هاي آموزش اعم از تجربي، رياضي، انساني، هنر و زبان دوره پيام نور وجود دارد.
۳۸- در تمام گروه هاي آموزش اعم از تجربي، رياضي، انساني، هنر و زبان دوره غيرانتفاعي وجود دارد.
۳۹- در تمام گروه هاي آموزش اعم از تجربي، رياضي، انساني، هنر و زبان دوره نيمه حضوري وجود دارد.
۴۰- افراد داراي سهميه تنها مجاز به يك بار استفاده از سهميه هستند.
۴۱- داوطلبي كه در قسمت پيام نور علامت * دارد و در قسمت روزانه اين علامت را ندارد، فقط مي تواند از ميان رشته هاي مجاز دانشگاه هاي پيام نور انتخاب رشته كند.
۴۲- داوطلبي كه در قسمت غيرانتفاعي علامت * را دارد و در قسمت روزانه فاقد آن است، فقط مي تواند از ميان رشته هاي مجاز دانشگاه هاي غيرانتفاعي انتخاب رشته كند.
۴۳- آن دسته از داوطلباني كه با فوق ديپلم در كنكور شركت كرده اند مستطيل مربوطه مندرج در كارنامه را بايد علامت بگذارند.
۴۴- اتباع خارجي بايد مستطيل مربوطه مندرج در كارنامه را علامت بگذاريد.
۴۵- داوطلبان مؤظف نيستند ۱۰۰ اولويت خود را تكميل نمايند.
۴۶- اگر در انتخاب رشته در سهميه اي مجاز باشيد و انتخاب رشته كنيد، باطل اعلام مي شود.
۴۷- تمام داوطلبان نابينا، نيمه بينا، ناشنوا و معلولين جسمي و حركت جزو منطقه ۳ گزينش خواهند شد.
۴۸- افرادي كه دو سال آخر خود را در خارج از كشور گذرانده  باشند جزو منطقه ۳ گزينش خواهند شد.
۴۹- افرادي كه از سهميه مناطق ۲ و ۳ استفاده مي كنند بايد متعهد شوند كه پس از فراغت از تحصيل به مدت يك برابر زمان تحصيل در شهرستانهاي واقع در سهميه خدمت كنند.
۵۰- تكرار انتخاب يك رشته در فرم مربوط هيچ گونه اولويتي را براي فرد ايجاد نمي كند حتي اگر دهها بار تكرار شود.

دانشگاه صنعتي مالك اشتر
* تاريخچه: اين دانشگاه سال ۱۳۶۳ با عنوان دانشگاه علوم و صنايع دفاعي تأسيس شد. پس از آن به موجب سيصد و چهل و دومين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي دانشگاه علوم صنايع دفاعي به دانشگاه صنعتي مالك اشتر تغيير كرد. اين دانشگاه از تاريخ تصويب، داراي شخصيت حقوقي مستقل و زيرنظر مؤسسه آموزشي و تحقيقاتي صنايع دفاعي وابسته به وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح است.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
اين دانشگاه ۵ دانشكده؛ علوم كاربردي، مواد، برق، مكانيك و صنايع است.
* مراكز تحقيقاتي:
مؤسسه آموزشي و تحقيقاتي صنايع دفاعي داراي يك پژوهشگاه علوم و تكنولوژي دفاعي است كه پژوهشكده هاي زير سطحي، اثر سطحي، هواپيمايي، الكترونيك، فيزيك و مواد را كه همگي عهده دار امور تحقيقاتي هستند، در تابعيت خويش دارد.
*كتابخانه مركزي:
اين كتابخانه داراي حجم زيادي از كتابها به زبان هاي مختلف- مجلات فني مهندسي- دايره المعارف ها و فرهنگنامه ها است.
* اعضاي هيأت علمي و دانشجويان:
در اين دانشگاه ۲ هزار و ۳۱۴ دانشجو در حال تحصيل هستند. ۱۲۵ نفر عضو هيأت علمي دانشگاه اند. يك هزار و ۸۶۰ نفر تاكنون در اين دانشگاه فارغ التحصيل شده اند.
* امكانات و خدمات دانشجويي:
خوابگاه مجردين قابليت پذيرش يك هزار و ۲۵۲ نفر و خوابگاه متأهلين قابليت پذيرش ۴۴ خانوار را دارند. دانشجويان از خدمات مشاوره و خدمات رفاهي از جمله تعاوني مصرف، سرويس هاي عمومي، فضاهاي متعدد ورزشي برخوردارند. نشاني: اصفهان، شاهين شهر، انتهاي خيابان فردوسي

دانشگاه مازندران
000897.jpg
* تاريخچه: با ادغام مدرسه عالي علوم اقتصادي و اجتماعي بابلسر، دانشسراي عالي فني بابل، مدرسه عالي كشاورزي ساري و دانشكده  تحصيلات تكميلي، دانشگاه مازندران تشكيل شد. سال ۱۳۵۸ بر اساس مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي به طور رسمي با عنوان دانشگاه مازندران آغاز به كار كرد.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
دانشكده هاي علوم انساني و اجتماعي، علوم پايه، فني و مهندسي، علوم كشاورزي، منابع طبيعي و هنر و معماري، ۶ دانشكده اين دانشگاه را تشكيل مي دهند.
* كتابخانه مركزي:
در اين كتابخانه ۶۵ هزار و ۷۰۰ جلد كتاب فارسي، ۲۰ هزار جلد كتاب غير فارسي و ۲ هزار و ۸۵۰ عنوان مجله و فصلنامه فارسي و غيرفارسي موجود است.
* اعضاي هيأت علمي و دانشجويان:
در اين دانشگاه ۱۰ هزار و ۴۰۹ دانشجو در ۴۰ گروه آموزشي مشغول تحصيل هستند. ۲۶۴ نفر عضو هيأت علمي دانشگاه هستند. نسبت اعضاي هيأت علمي به كل دانشجويان يك به ۳۴ است.
* امكانات و خدمات دانشجويي:
اين دانشگاه ۳ خوابگاه مجردين برادران و ۵ خوابگاه خواهران با گنجايش يك هزار و ۵۰۰ نفر دارد و دانشجويان از خدمات مشاوره همچون خدمات آموزشي، اجراي تست هوش و شخصيت مي توانند استفاده كنند. نشاني: بابلسر، خيابان پاسداران، سازمان مركزي

دانشگاه كاشان
* تاريخچه: اين دانشگاه قديمي ترين مؤسسه آموزش عالي كاشان است.
سال ۱۳۵۲ تحت عنوان مدرسه عالي علوم، با دو رشته تحصيلي رياضي و فيزيك آغاز به كار كرد. سال ۱۳۶۸ به دانشگاه تربيت معلم كاشان تبديل شد و تغيير نام داد. سال ۱۳۷۳ به دنبال پيگيري ها و واگذاري ساختمان دانشكده  مهندسي به اين دانشگاه، جامعيت دانشگاه به تصويب وزارت متبوع رسيد.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:
در دانشگاه كاشان، ۴ دانشكده وجود دارد كه عبارتند از: ادبيات و علوم انساني، مهندسي، معماري و هنر و علوم پايه.
* كتابخانه مركزي:
اين كتابخانه بالغ بر ۴۰ هزار جلد كتاب فارسي و غيرفارسي دارد.
* اعضاي هيأت علمي و دانشجويان:
در اين دانشگاه بيش از ۴ هزار دانشجو در حال تحصيل هستند. حدود ۷۰ نفر به طور رسمي و حدود ۳۰ نفر كادر پيماني، اعضاي هيأت علمي اين دانشگاه را تشكيل مي دهند.
* امكانات و خدمات دانشجويي:
اين دانشگاه داراي ۴ بلوك خوابگاه پسران مجرد با ظرفيت حدود ۴۰۰ نفر و ۳ بلوك خوابگاه دختران مجرد با گنجايش ۵۰۰ نفر است. دانشجويان از خدمات مشاوره و خدمات رفاهي همچون وام، بيمه و كار دانشجويي برخوردارند. نشاني: كاشان، كيلومتر۶ جاده راوند (بلوار قطب راوند)

دانشجو-۴
دانشجو-۲
دانشجو-۳
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |