يكشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۶۰
حكايات و حواشي كنكور ۸۳
دستم مي لرزيد وقتي كليك مي كردم
معجزه اعلا م نتايج يعني اينكه چند خبرگزاري مهم صفحه اولشان را- تحت تاثيراهميت موضوع قبول شده هاي كنكور- به دو بخش تقسيم كردند. يك لينك براي ورود به خبرگزاري و لينك ديگر براي ورود به جايي كه اسم قبول شده هاست!
012732.jpg
عكس هادي مختاريان 
رضا محدث 
پشت ميز كامپيوتر نشسته و نام سايت را وارد مي كند, صفحه اي مقابل چشمانش باز مي شود كه در آن مشخصات فردي او را سوال مي كند يا شماره داوطلبي او را، دستانش مي لرزد.
چون روي صفحه كليد كامپيوترش حروف فارسي نوشته نشده به سختي نامش را تايپ مي كند و با كمي نگراني روي دكمه جست وجو كليك مي كند، اما...
هرقدر صبر مي كند, هيچ تغييري روي صفحه اينترنت به وجود نمي آيد. فكر مي كند كه اينترنت منزل مشكل دارد. لباس هايش را مي پوشد و به سمت كافي نت سر خيابانشان راه مي افتد. از دور انبوهي از مردم را مقابل در كافي نت مي بيند، نزديك كه مي شود مي بيند همه، بروبچه هاي همسن و سال خودش هستند كه آنها هم در منزل يا كامپيوتر نداشتند يا اگر هم داشته اند به تصور خراب بودن اينترنت به آنجا آمده اند.
كنكور لعنتي 
اين كنكور لعنتي دست از سر اين جوانان برنمي داره. همين چند روز پيش بود كه جوانان مشتاق علم و دانش رفتند پشت ميز نشستند و يك مشت تست زدند، آمدند بيرون و فرياد كشيدند:«آخ جون راحت شدم.»
اين دسته از دوستان فكر مي كردند كه تمام استرس وجودشان تمام شده و حالا مي توانند شب ها با خيال راحت سرشان را روي بالش بگذارند و به هيچ چيز فكر نكنند، ولي خبر نداشتند كه چند روز بعد از آن روز تاريخي يك استرس از نوع تازه به سراغشان خواهد آمد و آن هم استرس قبول شدن و يا نشدن در كنكور است.
نتايج اينترنتي 
چهارشنبه گذشته خيلي ها متوجه شدند كه در آزمون قبول شده اند يا خير و يا به اصطلاح علمي تر مجاز به انتخاب رشته هستند يا خير.
اما اين قضيه به همين راحتي ها هم كه ما نوشتيم نبوده. ازدحام در كافي نت هاكه ما يك مورد آن را اشاره كرديم و همينطور هجوم افراد مختلف از منازل يا محل كارشان به اين سايت معرفي شده توسط سازمان سنجش, موجب شد تا بسياري از كساني كه مي خواستند نتيجه زحمات يكساله خود را ببينند، ساعت ها پشت ميز كامپيوتر بنشينند و صبر كنند تا شايد صفحه اي روي صفحه مانيتور ظاهر شود.
سايت www.Sanjesh.org محلي بود كه داوطلبان بايد به آن مراجعه مي كردند. اما اين سوال به ذهن هركسي خطور مي كند كه چرا مسوولان اين سايت با وجود اينكه هرسال با اين مشكل مواجه مي شوند, هيچ تدبيري را درخصوص سهولت دسترسي به اين سايت و مهمتر از همه اطلاعات موجود در آن ايجاد نمي كنند؟جواب هاي تكراري اين سوال را هم حتما بارها و بارها شنيده ايد. «مراجعه بيش از حد ظرفيت عامل اصلي اين قضيه است.»
آيا واقعا هيچ راهي وجود ندارد؟ مگر سايت هاي بزرگ خبري چنين وضعيتي ندارد؟ آنها در هر ساعت قدرت پاسخگويي به چندين و چند ميليون كاربر اينترنتي را دارند.
توزيع كارنامه 
از اينترنت و اين قبيل حرف ها كه بگذريم، طي ديروز و امروز توزيع كارنامه داوطلبان ورود به دانشگاه انجام مي شود و داوطلبان با مراجعه به پشت همان ميله هاي سبز رنگ مي توانند كارنامه شان را دريافت كنند.
يك فرق ميان كساني كه قبول شده اند با آنهايي كه قبول نشده اند وجود دارد. افراد گروه اول به همراه كارنامه يك دفترچه راهنما و يك برگه انتخاب رشته كه پر از بيضي هاي رنگي است دريافت مي كنندو بايد آنها را نيز مانند پاسخنامه تست هاي كنكور پر كنند.
چهره ها
لازم نيست حتما دسترسي به اينترنت نداشته باشيد تا ندانيد كه آيا مي توانيد در يك رشته خوب قبول شويد يا خير. فقط كافي است شماره داوطلبي تان را گم كرده باشيد، تا با وجود دسترسي و ورود به اطلاعات سايت مذكور نتوانيد به رتبه تان دسترسي پيدا كنيد. اين قضيه باعث مي شود كه اگر چند دقيقه را در كنار ميله هاي سبز رنگ بايستيد و به كساني كه براي گرفتن كارنامه شان مي آيند نگاه كنيد، با صحنه هاي جالبي مواجه شويد.
عده اي از خوشحالي مي خندند، عده اي از خوشحالي گريه مي كنند، عده اي سعي مي كنند متانت خودشان را حفظ كنند و همانطور كه سنگين آمده اند سنگين هم بروند. براي عده اي قبول نشدن اتفاق عجيبي نيست و بالاخره بعضي ها پس از گرفتن كارنامه و مشاهده رتبه و فهميدن نتيجه كه حاكي از عدم موفقيت آنهاست پناهي جز شانه هاي مادر پيدا نمي كنند و شروع به گريه كردن مي كنند.
انتخاب رشته و دكان ها
به هر حال جمعي قبول شده و تعدادي نشده اند. آنهايي كه قبول نشده اند...ولي براي آنهايي كه قبول شده اند، تازه مرحله جديدي از دردسرها شروع مي شود. آنها بايد براساس رتبه اي كه كسب كرده اند انتخاب رشته كنند و مهمتر از همه اينكه درست انتخاب رشته كنند.
كنار آن ميله هاي سبزرنگ تعدادي افراد ديگر هم ايستاده اند. كارشان چيست را الان خدمتتان عرض مي كنم. اين آقايان كارت ها، بروشورها و تراكت هاي تبليغاتي موسسات خصوصي را پخش مي كنند. روي يكي از آنها نوشته: «انتخاب رشته در سريع ترين زمان، با جديدترين شيوه و با ارزان ترين قيمت فقط ۳ هزار تومان».
واقعا عجيب است، ما كه خودمان به اين مطالب مي خنديم، بعضي وقت ها باورمان مي شود و تلفن اين مركز را مي گيريم. خانمي با لحني بسيار دوستانه ما را تشويق مي كند كه حتما به آنجا برويم و تضمين مي كند كه با اين روش جديد حتما در بهترين دانشگاه و بهترين رشته قبول مي شويم.
درست است كار در سريعترين زمان انجام مي شود. رتبه را مي گوييم، وارد دستگاه كامپيوتري مي  كنند و يك كاغذ پرينت شده تحويل ما مي دهند. ما هم ۳ هزار تومان پول بي زبان را تقديم اين عزيزان كرده ايم. روي كاغذ را كه نگاه مي كنيم، مي بينيم نوشته:رشته پيشنهادي: «آبياري گياهان دريايي در برره».
اين كار آقايان است در اينگونه مراكز كاملا سريع، كاملا دقيق و كاملا جديد. فراموش نفرماييد كه بهترين فرد براي انتخاب رشته شما، خودتان هستيد. هيچكس بهتر از شما نمي تواند براي آينده شما تصميم بگيرد.
نااميد نشويد
پس از اينكه كارنامه تان را گرفتيد اگر قبول نشده بوديد يا اينكه رتبه مباركتان آنقدر بالا بود كه با وجود انتخاب رشته خودتان هم مي دانستيد كه جايي قبول نمي شويد، اصلا نااميد نشويد. چند روز ديگر يا بهتر است بگوييم يك ماه ديگر صبر كنيد - حالا هر طور كه مي خواهيد با استرس يا بي استرس - نتايج آزمون دانشگاه آزاد اسلامي اعلام مي شود. اميد داشته باشيد كه حتما در آن آزمون موفق خواهيد بود و اگر نشد هم كه نشد، فداي سرتان.

ستون شما
جوابيه 
مطلبي چاپ كرده بوديم با عنوان «جريمه هاي مشكل گشا» كه تاريخش هم به ۴/۵/۸۳ برمي گردد. براساس اين مطلب از سوي ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران، جوابيه اي به دست ما رسيده كه مشاهده مي فرماييد:
۱- به نظر لازم مي آيد قبل از درج هر گزارش و مطلبي به نقل از خبرنگار آن روزنامه و به منظور انتقال اطلاعات صحيح به شهروندان ضمن تماس با روابط عمومي اين ستاد و كسب آگاهي بيشتر، اطلاعات و آمار به روز شده دراختيار شهروندان قرار مي گرفت.
۲- در گزارش مذكور نام مديرعامل اين ستاد مهندس احمدي قيد گرديده، حال آنكه مهندس محمدرضا اميري صفت به عنوان مديرعامل جديد اين ستاد از تاريخ ۷تير۱۳۸۳ به جاي مديرعامل سابق مشغول به فعاليت مي باشند و خبر انتصاب ايشان ازطريق سايت ايرنا در تعدادي از جرايد كثيرالانتشار درج گرديده و به كليه ارگان هاي شهرداري تهران نيز اعلام گرديده است.
۳- در گزارش مذكور آمارهاي مربوط به ۳ شيفت بودن مراكز معاينه فني ذكر گرديده و اين در حالي است كه تمامي مراكز مكانيزه معاينه فني به صورت يك شيفت كاري يعني از ساعت ۸ صبح الي ۱۶ فعاليت مي نمايند كه درصورت استقبال شهروندان از اين مراكز شيفت كاري افزايش خواهد يافت.
۴- در گزارش مذكور قيد گرديده كه خودروهاي ساخته شده پس از سال ۱۳۸۰ نيازي به گرفتن برگ معاينه فني ندارند. در اذهان شهروندان اينگونه متواتر مي نمايد، خودرويي كه كمتر از ۳ سال از سال ساخت آن مي گذرد نيازي به دريافت برگ معاينه فني ندارد،حال آنكه طبق قانون، خودرويي كه كمتر از ۲ سال از سال ساخت آنها مي گذرد نيازي به اخذ برچسب معاينه فني ندارد.
پول خرد كم است 
جناب آقاي پرويز تهراني كه اتفاقا از اهالي محترم تهران هم هستند براي ما نامه اي ارسال كرده اند و در آن از مسوولان بانك مركزي درخواست كرده اند كه مبالغي اسكناس ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰توماني چاپ كنند تا در طول روز كمتر شاهد درگيري بين راننده تاكسي و مسافر، بقال،نانوا و بليت فروش با مردم باشيم.
- البته اين دوستمان احتمالا منظورشان سكه هاي ۱۰، ۲۰ و ۵۰توماني بوده، چون آنقدر كرايه تاكسي ها بالا رفته كه وقتي شما يك اسكناس ۲۰۰توماني مي دهي اين عزيزان ۱۰توماني يا ۲۵توماني ندارند كه به شما پس بدهند.

جعبه
كاكتوس
ديشب اگر فرصت اين را پيدا نكرده ايد كه سريال تب سرد را تماشا كنيد امروز ساعت ۳۰:۱۳ مي توانيد بنشينيد و تكرارش را از شبكه سه تماشا كنيد. سريال كت جادويي هم امروز بعد از ظهر ساعت۱۵:۱۸ پخش مي شود. گروه پليس سريال پليسي است كه حتما مخاطبان زيادي دارد. اين سريال ساعت ۱۹ پخش مي شود از شبكه تهران. سينديا هم همانطور كه مي دانيد مانند هرشب ۴۵:۱۹ از شبكه دو پخش مي شود. اما مجموعه كاكتوس شاخص ترين برنامه امشب است كه ساعت ۱۰:۲۲از شبكه اول پخش مي شود. راستي تا فراموش نكرديم؛ مي توانيد سريال در پناه تو را هم امشب تماشا كنيد، شبكه دو ساعت ۲۱.
ورزش و مردم نام برنامه ديگري است كه پس از سريال كاكتوس با اجراي بهرام شفيع پخش مي شود و احتمالا هم به فوتبال اختصاص خواهد داشت.
يك برنامه ورزشي ديگر هم امشب به صورت زنده پخش مي شود و نامش به سوي المپيك است, زمان پخشش هم حول و حوش ساعت ۲۴ است. در همين ساعت هم مي توانيد از شبكه دو فيلم سينمايي اين شبكه را مشاهده بفرماييد.

نمايشگاه
عكاسان ژاپني در ايران
بعد از مدت ها باز هم زلزله و باز هم نمايشگاهي از عكس هاي زلزله. اما اين بار اين عكس ها مربوط به دو عكاس ژاپني است. در اين نمايشگاه عكس هايي كه قبل و بعد از زلزله بم و نيز زلزله كوبه در ژاپن گرفته شده، به همراه نقاشي هايي كه شامل پيام كودكان ژاپني به بچه هاي بم و كودكان بمي به بچه هاي كوبه است در نگارخانه تهران به نمايش گذاشته مي  شود. نكته جالب اينكه يكي از اين عكاس هاي ژاپني با خواندن كتابي كه يك محقق ژاپني درباره ايران و ايرانيان نوشته بود، تابستان سال قبل به ايران آمده و بعد از بازديد از نقاط مختلف ايران مجموعه عكسي از بناهاي ايران تهيه كرده است. گويا اين عكاس بعد از زلزله هم دوباره به بم رفته و عكس هايي تهيه كرده است. براي ديدن اين عكس ها فقط امروز فرصت داريد. از زلزله كه بگذريم به مناسبت روز زن و ولادت حضرت فاطمه (س) نمايشگاهي از آثار هنري معاصر بانوان ايراني با عنوان خط نقش هاي بانوان در موزه ميرعماد مجموعه فرهنگي هنري سعدآباد بر پا شده است.
اين نمايشگاه ديروز افتتاح شد و تا ۲۵ مردادماه ادامه دارد.

فرهنگ
فرشته هايي براي مادران
حتما دوران كودكي تان را به خاطر مي آوريد، مخصوصا آن روزهايي را كه از بزرگترها شنيده بوديد روز مادر نزديك است. شما هم مثل بقيه خواهر و برادرهاي بزرگترتان به دنبال چيزي بوديد كه به عنوان هديه به مادرتان بدهيد و هرچه فكر مي كرديد به نتيجه خوبي نمي رسيديد. اما امسال فرهنگسراي جوان كار بچه ها را راحت كرده است. بخاطر اينكه اين فرهنگسرا به مناسبت روز مادر يك مسابقه كاردستي با عنوان «فرشته هاي آسماني مادر» برگزار كرده است تا كودكان و نوجوانان بتوانند با شركت در اين مسابقه و با ذوق سليقه و الهام از مدل هاي موجود، فرشته هايي بسازند و آنها را به عنوان يك هديه ساده به مادرانشان هديه كنند. ضمنا در پايان اين مسابقه نمايشگاهي از آثار برگزيده برگزار شده و جايزه هايي هم به شركت كنندگان داده مي شود. براي شركت در اين مسابقه مي توانيد روز ۲۰ مردادماه و ساعت ۱۶ به كتابخانه فرهنگسراي جوان (ميدان خراسان، - خيابان خاوران) مراجعه كنيد.

صحنه
علي كوچيكه روي صحنه
«علي كوچيكه، علي بونه گير، نصف شب از خواب پريد، چشماشو هي ماليد با دس، سه چهار تا خميازه كشيد پاشد نشس...» احتمالا اكثر ما اين شعر زيبا را به خاطر داريم، از همان زمان بچگي كه مادر آن را برايمان خوانده بود تا وقتي كه بزرگتر شديم و فهميديم كه اين يكي از شاهكارهاي يك شاعر بزرگ است و حالا گويا قرار است تمام اين شعر و يا داستان خاطره انگيز را به صورت زنده و روي صحنه ببينيم. اين نمايش را محمدحاتمي براساس شعر «به علي گفت مادرش روزي» فروغ فرخزاد ساخته است و مي توانيد براي ديدن آن از ۲۲ مردادماه، هر روز ساعت ۱۷ به تالار بتهوون خانه هنرمندان برويد و با ديدن اين نمايش به ياد روزهاي خوب كودكي تان بيفتيد. علاوه بر اين نمايش، مي توانيد در برنامه هاي نمايشنامه خواني كه موسسه انديشه سازان در خانه هنرمندان برگزار كرده است هم شركت كنيد. در اين برنامه نمايشنامه مونسرا نوشته اما نوئل روبلس به كارگرداني كامبيز زاهدپور ساعت ۱۷ روزهاي ۲۱ و ۲۹ مردادماه و نمايشنامه ميموزاهاي الجزاير نوشته ريشارد مارسي به كارگرداني نسيم ادبي و بهزاد نعلبندي در روزهاي ۲۲ و ۲۴ مردادماه بازخواني مي شوند.

بيت
معشوق تو همسايه و ديوار به ديوار
در باديه سرگشته شما در چه هواييد؟!
ده بار از آن راه بدان خانه برفتيد
يكبار از اين خانه بر اين بام برآييد
راستش را بخواهيد آنقدر سيطره عشق و سرآغاز اين ستون در همه امور و مقاطع زندگي بر ما سايه گسترده كه حالا حالاها نتوانيم نه از آن دل بكنيم و نه رهايمان كند.
اگر بخواهيم با تعبيري تازه تر باب صحبت را باز كنيم، هيچ عبارتي پوياتر و پاياتر از «حقيقت محض» نمي يابيم.
خيلي وقت ها فكر مي كنيم اين حقيقت يا آنقدر دست نيافتني است يا.... بعضي وقت ها هم البته در محدوده كوچك تر، با آن برخوردي سطحي خواهيم داشت، اما آخر كلام آن است كه قبل از هر چيز درك كنيم اين حقيقت هميشه با ماست و مصداق حديث قدسي «انا اقرب اليه من حبل الوريد» است، كافي است بهتر ببينيم.
در جاي جاي كارهاي روزمره، در ارتباطات بيشمار با اطراف - چه جسم ها و چه جان ها- و خلاصه در هر چه كه فكرش را بكنيد حقيقتي عريان كه همان عشق است، نهفته.
كافي است همان آگاهي صحبت شده را تقويت كنيم تا بفهميم هيچ ثانيه اي بي عشق نبايد بگذرد. با آگاهي مي توان آنقدر ملموس با حقيقت عشق روبه رو شد كه مثل اعتيادي پايدار - البته از نوع متعالي اش - هيچ لحظه اي تنهايمان نگذارد يا به عبارتي بهتر هيچ لحظه اي را نتوانيم بدون آن به لحظه بعدي برسانيم.
راستي چقدر تا حالا فكر كرده ايد كه با عشق نفس بكشيد، كار كنيد، با ديگران ارتباط برقرار كنيد و ...؟ به قول مولانا در ابيات نخست براي يكبار هم كه شده تجربه كنيد. مي    شود عاشق زيست. وقتي اين جمله را مي نويسيم قبل از هر چيز اين مطلب به ذهنمان مي     آيد كه اين عاشق زيستن، جريان سيالي است كه همه وجود ما را احاطه كرده، در آن پويا شده، رونق مي   گيرد و همانطور كه از خود ما جوشيده در همه اطراف ما هم جريان خواهد يافت. همان نيروي مثبتي كه مي  تواند محيطي بيكران را در اطراف خود متاثر كند. از امروز آغاز كنيد، با آن زندگي كنيد تا پايداري آن شما را به سمت بازترين پنجره ها ببرد.

تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |