دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۱ - Aug 9, 2004
شكيبايي
پيامبر اكرم (ص): كسي كه بلا را بشناسد بر آن شكيبا مي شود، و آن كه نشناسد يارايي بر آن نمي آورد. (بحار ۷۱/۸۳)
امروز با حافظ
كه سر به كوه و بيابان تو داده اي ما را
صبا به لطف بگو آن غزال رعنا را
تفقدي نكند طوطي شكر خا را
شكر فروش كه عمرش دراز باد چرا
پاسخ به پرسش پزشكي
دريافت ويتامين «اي» از مواد غذايي
دكتر روزنفلد تأكيد كرده است كه دريافت ويتامين «اي» (كه يك ويتامين دافع سموم و ضد سرطان است) از مواد غذايي بهتر از قرص است و اين ويتامين در انبه، بادام خام و تخمه آفتابگردان خام به حد كافي وجود دارد. ميزان نياز روزانه مردها به اين ويتامين كمتر از زنان است. اگر بدن يك فرد دچار كمبود ويتامين «اي» نباشد تا ۴۲ درصد دچار سرطان مثانه و تا ۵۰ درصد گرفتار بيماري هاي كبدي غيرويروسي و غيرميكروبي نخواهد شد.

بهارستان
مصرع هايي وجود دارند
گاه اشعاري تمام كه حتي خود من هم معنايشان را نمي دانم
اين كه نمي دانم
هنوز مرا نگاه مي دارد.
يانيس ريتسوس - ترجمه فريدون فرياد

نگارستان
توماس گاينسبرو
008526.jpg
«آقا و خانم اندروز» - ۱۷۴۹ / رنگ روغن روي بوم، ۱۱۹*۷۰ سانتي متر
گالري ملي- لندن
گاينسبرو مهمترين نقاش انگليسي زمان خودش بود. او به عنوان نقاشي معروف بود كه اشتياق فراواني (و شايد گونه اي تعصب) در ترسيم مناظر و چشم اندازهاي طبيعت دارد. علاوه بر اين، بيشتر موضوعات تصاويرش به طبقه دوك ها اختصاص داشت. گاينسبرو در نمايش آدمهاي اين طبقه به يك ويژگي، يعني «تيپ انگليسي» توجه خاص نشان مي داد.
در اين تابلو، روبرت اندروز و همسرش با رنگهاي گرم، زنده  و درخشان نمايش داده شده اند و توسط نوري كه آنها را از منظره جدا مي كند، خود را به بيننده نشان مي دهند. همچنين ارتباطي پويا و زنده ميان پيش زمينه و پس زمينه تصوير توسط خطوط پرسپكتيو سمت چپ و راست پيكره ها ايجاد شده كه چشم بيننده را به عمق تصوير هدايت مي كند.

جشن ميلاد بانوي آفتاب
جشن ميلاد بانوي آفتاب از ساعت ۱۷ فرداٍ، به مناسبت فرا رسيدن تولد دختر پيامبر گرامي اسلام و هفته زن در فرهنگسراي بانو برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي اين فرهنگسرا، ويژه برنامه مولودخواني، تواشيح، دف نوازي و اجراي موسيقي شاد و مسابقه از جمله مراسم اين جشن است.به برندگان مسابقه نيز جوايزي اهدا مي شود.

برگي از تاريخ
جنگ تنگه ترموپيل و افتادن آن به دست ارتش ايران
نهم اوت سالگردجنگ ترموپيل است. در سال ۴۸۰ پيش ازميلاد واحدهاي كوهستاني ارتش ايران، تنها ابر قدرت آن زمان كره زمين، در جريان لشكركشي خشايارشا به يونان و اروپاي جنوبي، پس از يك جنگ شديد در ارتفاعات مشرف بر تنگه ترموپيل (ترموپيلائه) واقع در شمال يونان، سربازان اسپارت و «تسپي ان» ها از جمله «لئونيداس» شاه اسپارت را نابود و راه را براي عبور واحدهاي پياده و سوار امپراتوري باز و بي خطر كردند تا به سوي آتن به پيشروي خود ادامه دهند. خشايارشا كه در صحنه نبرد بود پس از اين كه واحدهاي كوهستاني ارتش ايران از جمله هزار مرد از منطقه پكتيا (اين ايالت خاوري ايران آن زمان، هنوز به همين نام است و در مشرق افغانستان قرار دارد) اسپارتي ها را در محاصره گرفتند، به لئونيداس پيشنهاد كرد كه راه را براي فرار او و باقيمانده سربازانش باز مي گذارد تا فرار كنند، ولي قانون اسپارت عقب نشيني و تسليم سرباز را منع كرده بود. بنابراين، اسپارتي ها به جنگ ادامه دادند و همه آنان جان دادند تا به قانون ميهن خود وفادار مانده باشند. نوشته اند كه خشايارشا [پسر و جانشين داريوش بزرگ، نوه كوروش بنيادگذار كشور ايران و شوهر «استر» كه در همدان مدفون است] از سربازانش خواسته بود كه يكي از اسپارتي ها را زنده دستگير كنند تا برود و خبر اين شكست را به آتني ها بدهد. يونانيان در نبردگاه ترموپيل يك مكان يادبود براي لئونيداس ايجاد كرده اند كه مجسمه او و آخرين اظهاراتش در آنجا قرار داده شده است و محلي است براي بازديد گردشگران. ارتش ايران پس از عبور از تنگه ترموپيل شهر آتن را تصرف كرد. مقاومت لئونيداس در ترموپيل و تأخير پيشروي ارتش ايران، اين فرصت را به فرماندهي كل يونانيان داده بود كه آتن را از سكنه تخليه كند و آنان را به جزاير امن منتقل سازد. خشاريارشا در جريان همين لشكركشي، در سرزمين يونان يك آبراه نسبتاً طولاني ساخت تا كشتي ها مجبور نشوند شبه جزيره را كه دريايي توفاني آن را در برگرفته است دور بزنند. بقاياي اين آبراه اخيراً كشف شده است و نشان مي دهد كه ايرانيان ۲ هزار و ۴۸۴ سال پيش در علم مهندسي تا چه حد پيشرفت داشته اند. پاره اي از مورخان قرن ۲۰ با محاسبات تازه تقويمي، پايان جنگ ترموپيل را دهم اوت سال ۴۸۰ پيش از ميلاد ذكر كرده و نوشته اند كه اين نبرد سه روز طول كشيده بود. «هرودوت» دركتاب ۹ جلدي خود زير عنوان «جنگ پارسي ها» جزئيات جنگ هاي ايرانيان از آغاز كار تا پايان لشكركشي خشايارشا به يونان را شرح داده است. www.iranianshistoryonthisday.com

تجليل انجمن نويسندگان كودك و نوجوان از نوقلمان
به مناسبت فرا رسيدن روز خبرنگار (۱۷ مردادماه) امروز از نوقلمان سال ۸۲ در محل انجمن نويسندگان كودك و نوجوان تجليل خواهد شد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين مراسم كه جمعي از صاحبان قلم عرصه ادبيات كودك و نوجوان همچون هوشنگ مرادي كرماني، مهدي حجواني و فرمهر منجزي در آن حضور خواهند داشت، از نوقلمان سال ۸۲ قدرداني مي شود.

در ميزگرد خبري گروه دستان مطرح شد:
هدف،شناساندن موسيقي و فرهنگ ايران به مردم جهان است
به بهانه اجراي كنسرت گروه موسيقي دستان كه اواخر اين هفته در كاخ نياوران اجرا مي شود، اعضاي اين گروه شامل «حميد متبسم» تار، «سعيد فرج پوري» كمانچه، «حسين بهروزي نيا» بربط، «پژمان حدادي» و «بهنام ساماني» سازهاي كوبه اي با خبرنگاران رسانه ها در كاخ نياوران به گفت و گو پرداختند. به گزارش همشهري، در ابتداي اين نشست «متبسم» در مورد تاريخچه تأسيس گروه دستان مطالبي را ذكر كرد و افزود: از سال ۶۹ ما با گروه هاي داخل ايران نظير «عارف» فعاليت مي كرديم و سپس تصميم گرفتيم تا با رويكرد تازه اي به موسيقي سنتي ايران نگاه كنيم و بتوانيم كه در ايران و خارج از ايران موسيقي و فرهنگ ايران را معرفي كنيم. در فاصله سال هاي ۷۲ تا ۷۴ با مرحوم «ايرج بسطامي» كنسرت هايي را در ايران برگزار كرديم كه با استقبال فراوان مواجه شد. سپس در سال هاي ۷۳ تا ۷۵ وقفه اي كوتاه بين كارهاي ما افتاد تا اينكه در سال ۷۴ با شهرام ناظري برنامه هايي را در آمريكا اجرا كرديم. در حال حاضر هر ساله برنامه هايمان را در آمريكاي شمالي، جنوبي و اروپا برپا مي كنيم و آلبوم هايي را نظير «بوي نوروز»، «سفر به ديگرسو»، «وجد»، «ساز نوآوازنو» و «شوريده» منتشر كرده ايم.
سپس «سعيد فرج پوري» در برنامه آخر هفته گروه گفت: اين برنامه در سه بخش اجرا مي شود. بخش اول در دشتي خواهد بود كه در آن تصانيفي از ساخته هاي «حميد متبسم» نواخته مي شود. بخش دوم به بداهه پردازي اختصاص دارد، كه از افشاري شروع و به همايون ختم مي شود. در اين بخش، سازهاي كوبه اي، نقش خاصي را ايفا مي كنند.
در قسمت سوم اين برنامه نيز، موسيقي محلي كردي در قالب سه تصنيف و يك قطعه اجرا مي شود.
«حدادي» در مورد تفاوت هاي اين كنسرت با ديگر كنسرت هايي كه توسط گروه «دستان» در ايران برگزار شده بود، گفت: در اين برنامه، از سازهاي كوبه اي و تركيبي كه بر كل بافت اثر، تأثيرگذار است، استفاده شده است. از ساز كوبه اي «پنداريك» بهره خواهيم برد كه اين ساز مي تواند وسعت صدايي خوبي را در كل كار به وجود بياورد. اين ساز از سه ساز كوبه اي «دايره» «پندروه» (كه سازي است برزيلي) و «ريق» (كه سازي است عربي) ساخته شده است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
۷۰ ساله شدن خبرگزاري ملي
و نگاهي به تكامل آن و امر تاسيس خبرگزاري در ايران
خبرگزاري پارس ۱۹ مرداد سال ۱۳۱۳ آغاز به كار كرد تا تصميمات دولت، مذاكرات و مصوبات مجلس، فعاليت هاي سازمان هاي دولتي و غير دولتي و افراد را به ايرانيان و ساير ملل گزارش كند و اخبار «مطلق، موثق و مهم» ساير ملل را براي استفاده ايرانيان به رسانه هاي كشور برساند. رضا شاه پس از ديدار از تركيه و مشاهده طرز كار خبرگزاري آناتولي درصدد تأسيس يك خبرگزاري مشابه در ايران برآمده بود و آژانس پارس (خبرگزاري پارس، «ايرنا»ي فعلي) كه امروز ۷۰ ساله مي شود، پا به عرصه وجود گذارد. پيشرفت و تكميل كار اين خبرگزاري ملي از زماني سرعت گرفت كه نصرت الله معينيان، روزنامه نگار اصفهاني، مديريت سازمان انتشارات و راديو كشور را از ۲۱ تيرماه سال ۱۳۳۵ برعهده گرفت. وي كه قبلاً سردبير چند روزنامه بود كار تهيه و تنظيم اخبار راديو را مستقيماً برعهده خبرگزاري پارس قرار داد و ناصر شيرزاد (فعلاً مدير يك خانه كتاب فارسي و كتاب هاي داراي مطالب مربوط به ايران و ايراني در حاشيه شهر واشنگتن) را به سمت مدير عامل اين خبر گزاري منصوب كرد و خبرگزاري داراي يك سازمان حرفه اي و شرح وظايف و سردبيران جداگانه براي اخبار داخله و خارجه و سرويس هاي راديويي، بعداً (از سال ۱۳۳۷) تلويزيوني، مطبوعاتي و سرويس عكس و فيلم شد و به تأسيس دفاتر تهيه و ارسال خبر در كشورهاي ديگر پرداخت و سپس ارسال خبر به زبان انگليسي را بر وظايف خود افزود و با اين هدف كه اخبار ملل ديگر را از دست اول بگيرد، يك دستگاه مونيتورينگ عظيم داير كرد كه اخبار راديوهاي ساير كشورها را به زبان اصلي ضبط و ترجمه، و پس از تنظيم در اختيار سردبيران مربوط براي بهره برداري قرار مي داد تا كمتر متكي به آژانس هاي اصطلاحاً بين المللي باشند كه مشترك همه آنها بود.
در دوران طولاني مديريت و وزارت معينيان، انتخاب كاركنان تحريري خبرگزاري بر اين پايه بود كه بهترين و بي نظيرترين روزنامه نگاران وطن كه وفاداريشان به ژورناليسم به ثبوت رسيده باشد جذب خبرگزاري شوند و در اجراي اين منظور شوراي وزيران استخدام كادر تحريري خبرگزاري را از ممنوعيت قانوني كار كردن در دو مؤسسه معاف كرد. بررسي پرونده هاي استخدامي كاركنان تحريري آن زمان خبرگزاري (موجود دربايگاني وزارت ارشاد) نشان خواهد داد كه گاهي افراد به علت ۵ دقيقه تأخير ورود و يا از قلم افتادگي واژه اي در يك جمله خبري و يا كوتاهي در به كار بردن واژه هاي فارسي به جاي لغات بيگانه، اخراج شده بودند. تا اواخر دهه ۱۳۴۰ كاركنان خبرگزاري دستمزدي (نوعي روزمزد) بودند تا در كارخود و امر حضور و غياب نهايت دقت را به عمل آورند.خبرگزاري پارس در دوران پس از انقلاب به «خبرگزاري جمهوري اسلامي» يا «ايرنا» تغيير نام يافت، يك دانشكده خبر براي تامين كادر حرفه اي ايجاد كرد و سه روزنامه به زبان هاي فارسي، انگليسي و عربي انتشار داد. بر اين تلاش ها بايد انتشار چند نشريه ديگر از جمله نشريه اي براي نابينايان با حروف برجسته ويژه و يك سازمان نشر كتاب را افزود.

حسين پناهي هنرمند سينما و تلويزيون درگذشت
حسين  پناهي  بازيگر تلويزيون  و سينما شب  گذشته  به  علت  عارضه  قلبي  دارفاني  را وداع  گفت .
پناهي  كه  ۴۸ سال  داشت  در روستاي دژكوه  استان  كهگيلويه  و بويراحمد متولد شد و تحصيلات  ابتدايي  را درهمان  روستا گذراند. پناهي  دوران  دبيرستان  را در شهر بهبهان  گذراند و سپس  به  تحصيل  در مدرسه  آيت الله  گلپايگاني  قم  پرداخت. اين  بازيگر سينما و تلويزيون  دوره  چهارساله  هنرجويي  خود را در مدرسه  آناهيتا گذراند و پس  از آن فعاليت  هاي  هنري  را آغاز كرد. از جمله  فيلم  هايي  كه  پناهي  در آنها ايفاي  نقش  كرده  بود: گذرگاه ، گال ، تيرباران  ، هي  جو، ناروني، در مسير تندباد و آخرين  فيلم  وي  نيز بابا عزيز بود.مراسم تشييع جنازه   مرحوم پناهي صبح امروز دوشنبه ساعت ۱۰ صبح از تالار وحدت به سوي زادگاهش برگزار خواهد شد.
گروه  هنري همشهري درگذشت  اين  هنرمند مردمي را به  جامعه هنري  كشور تسليت  مي گويد.

۳۴ فيلم در جشنواره آينه به نمايش درمي آيد
جشنواره  فيلم  كوتاه  آينه  با محوريت  مواد مخدر و اعتياد و در قالب بخش هاي  داستاني ، مستند و جنبي  با حضور ۳۴ اثر برگزار مي شود.
نخستين  جشنواره  فيلم  كوتاه آينه  از ۲۴ تا ۲۸ مردادماه  در فرهنگسراي  هنر(ارسباران ) برگزار مي شود.
ابوالفضل  جليلي ، پوران  درخشنده ، مهرنوش  خورسند و علي  ميهن خواه هيات  داوران  جشنواره  فيلم  آينه  هستند.
محمدعلي  زكريايي  دبيراين  جشنواره  به  خبرنگاران  گفت : آثار يادشده  از ميان  ۱۸۴ فيلم  ارسالي  به  دبيرخانه  جشنواره  انتخاب  شده  است . وي  افزود: تنوع  نگاه  و توجه  جدي  به  معضل  اعتياد در اكثر آثار ارسال  شده به  جشنواره  آينه  ديده  مي شود.
زكريايي ، نگاه  حرفه اي  به  معضل  اعتياد و انسجام  بخشي  به  حوزه  توليد وتوزيع  آثار توليد شده  با محوريت  اين  مشكل  اجتماعي  را از اهداف  جشنواره آينه  عنوان  كرد.
وي  تصريح كرد: فيلمسازان جوان  بايد به  مسايلي  مثل  كاهش  سن  اعتياد، شيوه هاي جديد و حرفه اي  قاچاق  و تنوع  زياد مواد مخدر توجه  كنند.
دبير جشنواره  فيلم  آيينه  همچنين  افزود: فيلمسازان  حرفه اي  براي  توليد آثاري  با موضوع  اعتياد و مواد مخدر وارد عمل  مي شوند.
زكريايي  ادامه  داد: از طريق  رسانه  سينما مي توان  ريشه ها و پيامدهاي  موادمخدر را براي  كاهش  آسيب هاي  اجتماعي  به  مخاطبان  شناساند. وي  همچنين  اطلاع  رساني  در عرصه  مواد مخدر و شناخت  استعدادهاي  جوان  در زمينه  توليد فيلم هايي  با موضوع  اعتياد را از اهداف  اصلي  اين  رويداد هنري عنوان  كرد.

اثر هنرمند ايراني در فرانسه
در نمايشگاهي كه از روز ۲۸ تير در سواحل راماتوئل در فرانسه گشايش يافته است، احمد نادعليان هنرمند ايراني يك اثر چيدمان را به نمايش گذاشت كه كشته شدن مردم بي گناه در گوشه و كنار جهان را نشان مي دهد. او عكس هاي مردمي را كه در گوشه و كنار جهان در جنگ و عمليات تروريستي كشته شده بودند در روي زمين گسترانده بود. عكسها با آوار پوشانده شده كه با صداي انفجار بمب از زير آوار خارج مي شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
تلفن
به تلفن چشم دوخته بودم و هر صدايي برايم شبيه صداي زنگ تلفن بود و اين، تنها براي اثبات عقيده ام بود.
مهتاب مشكين

گشتي در دنياي خبرها
۵ هزار پوند هزينه به خاطر يك اسباب بازي
لندن: مركز فوريت هاي كشور انگليس براي جلوگيري از غرق شدن يك اسباب بازي ۲۰ پوندي متحمل ۵ هزار پوند هزينه شد.
ديروز يكي از مأموران اين مركز با يك هواپيماي اسباب بازي كه در رودخانه شناور بود، مواجه شد. به همين دليل دو مأمور پليس و ۱۲ نيروي امدادي براي جلوگيري از غرق شدن اين اسباب بازي بسيج شدند و آن را از رودخانه بيرون آوردند.
رئيس اين مركز در توجيه عملكرد نيروهاي تحت امر خود گفت: اين هواپيما متعلق به يك پسربچه ۵ ساله بود كه احتمال داشت به خاطر به دست آوردن اسباب بازي خود به داخل رودخانه بپرد، به همين دليل فكر مي كنم كه صرف ۵ هزار پوند براي به دست آوردن اين اسباب بازي ۲۰ پوندي كار عاقلانه اي بوده است.
سقط جنين در هنگ كنگ
هنگ كنگ: كشور هنگ كنگ صاحب بالاترين آمار سقط جنين در ميان كشورهاي در حال توسعه است. درحقيقت يك سوم از مجموع حاملگي ها در اين كشور منجر به سقط جنين مي شود.
در جدول رده بندي سقط جنين در جهان، كشورهاي آمريكا، كانادا و استراليا به ترتيب در رده هاي دوم تا چهارم قرار دارند.
جستجوي بي فايده
مكزيكوسيتي: چندي پيش دولت مكزيك، اسامي چند تبهكار بسيار خطرناك را اعلام كرد و از مردم خواست پليس را در دستگيري آنها ياري كنند.
نكته جالب اين كه دو تن از تبهكاران اين فهرست ديروز در زندان شناسايي شدند.
درحالي كه پليس هزينه هنگفتي براي دستگيري دو مجرم متحمل شده بود، اين دو نفر دوران محكوميت خود را پشت ميله هاي زندان سپري مي كردند.
انصراف بكن باوئر
برلين: فرانس بكن باوئر اسطوره فوتبال آلمان براي اين كه خبرنگاران در طول روز مزاحمش نشوند تصميم گرفت شماره تلفن همراه خود را عوض كند. او يك خط جديد به صورت رايگان از يك شركت عرضه كننده خدمات تلفن همراه دريافت كرد.
از قضا اين خط قبلا متعلق به يك شهروند دردسرساز بود كه تماس گيرندگان متعددي داشت به همين دليل، تلفن بكن باوئر هر چند دقيقه يك بار زنگ مي خورد. همين موضوع باعث شد تا بكن باوئر خط رايگان اهدايي آن شركت را پس بدهد.
توليد كاغذ خوراكي براي پيچيدن ساندويچ
لندن: دو دانشمند در انگليس موفق به طراحي و ساخت نوعي پوشش براي ساندويچ ها شده اند كه علاوه بر تازه نگاه داشتن ساندويچ، قابل خوردن هم هست.
اين پوشش كاملا از مواد غذايي تشكيل شده و حاوي انواع ويتامين ها و مواد معدني است. حتي شايد ارزش غذايي اين پوشش از ساندويچ درون آن بيشتر باشد.
صورتحساب ركوردشكن
لندن: ركورد هزينه كردن در رستوران هاي شهر لندن شكسته شد. چند روز قبل يك مرد آمريكايي به مناسبت افتتاح گالري خود در شهر لندن، ۹۰ تن از دوستانش را به صرف شام در يك رستوران هندي دعوت كرد و ۸ نوع غذا براي آنان سفارش داد.
اين مرد درمجموع ۴۵ هزار پوند براي اين ميهماني هزينه كرد كه ركوردي تازه به شمار مي آيد. با اين پول در لندن مي توان به مدت ۱۵ سال هر روز يك تكه مرغ سوخاري ميل كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۲۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۰ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* خانه هنرمندان ايران: نمايشگاه مجسمه هاي كامران شريف / از ۱۷ تا ۲۲ مرداد / خيابان طالقاني، بعد از چهارراه ايرانشهر، خيابان موسوي، باغ هنر / تلفن: ۸۸۳۶۶۷۱
* نگارخانه هفت پيكر: نمايشگاه نقاشي مهرانگيز كاشف با عنوان «كهن مادر» / از ۱۷ مرداد به مدت ۱۰ روز / خيابان ولي عصر، توانير، نظامي گنجوي، باشگاه شهروندان جوان / تلفن: ۸۸۸۱۸۴۴
*گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي گروهي «آداب و رسوم ايرانيان» / خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، پلاك يك / تلفن: ۲۵۴۴۱۰۲
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي غزال صلح طلبان و كيانوش محبي / از ۱۸ تا ۲۲ مرداد / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه ديجيتال آرت آثار پيام زاويه و سولماز كشاورزي / از ۱۶ تا ۲۲ مرداد / ميدان ونك، خيابان ولي عصر، توانير، ساختمان شماره ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷
*نگارخانه ملل: نمايشگاه نقاشي گروهي به سرپرستي پژمان متقيان / تا ۲۴ مرداد / بزرگراه صدر، قيطريه، پارك قيطريه، فرهنگسراي ملل / تلفن: ۲۲۱۲۳۹۲
* نگارخانه نقش: نمايشگاه چراغ هاي بلور نمك / تا ۲۶ مرداد / فلكه تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق / تلفني: ۳-۷۳۲۴۱۱۲

گل و گياه
تاج خروس رشته اي زرد
008523.jpg
نام علمي: Celosia argentea شCentury Yellow'
خانواده: AMARANTHACEAE
گياه يكساله به بلندي ۴۵ سانتي متر است كه داراي برگهاي بيضي كشيده بوده و گلهاي زردرنگ خوشه اي آن در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |