شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۶۶
دفاع مدير روابط عمومي اتوبوسراني از نحوه ارايه خدمات
در انتظار اتوبوس خالي
بالا خره اين يك داستان تكراري است. مردم ناراضي اند و مسوولا ن هم حرف خود را دارند . موضوع امروز اتوبوس است 
مدير روابط عمومي شركت واحد:تا پايان امسال ۲هزار دستگاه وارد ناوگان حمل و نقل اتوبوسراني خواهد شد
013062.jpg
نگاه كنيد و نظر بدهيد. آيا علي الحسيني درست مي گويد؟
عكس:ساتيار
تا پايان امسال۲ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسراني شهر تهران اضافه مي شود تا علاوه بر افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي، مكمل طرح هايي نظير گسترش محدوده طرح ترافيك و تردد نوبتي خودروها در سطح شهر تهران باشد، اما آيا از ظرفيت هاي موجود ناوگان اتوبوسراني به درستي استفاده مي شود؟ آيا تنها افزايش كمي اتوبوس هاي شركت واحد كمكي به بهبود كيفيت حمل و نقل عمومي مي كند؟
براساس تصوري قديمي اتوبوس هاي شركت واحد هميشه به عنوان آخرين وسيله نقليه شهري شناخته شده اند كه شهروندان تهراني براي سفرهاي درون شهري از آن استفاده مي كنند. مردم گاهي در شهر تهران مجبور به استفاده از اتوبوس واحد مي شوند، مثلا در جايي كه خيابان ها يكطرفه است و فقط خط ويژه اتوبوس مي        تواند مسافران را در مسير عكس جابه جا كند، تنها وسيله نقليه انتخابي اتوبوس شركت واحد است، زيرا كوتاه ترين، سريع ترين و ارزانترين به حساب مي آيد. البته تاكسي ها هر جا كه مسافر بخواهد او را مي برند، اما براي گردشي كه منجر به انتقال از يكسوي خيابان يكطرفه به سوي ديگر آن شود، هزينه تاكسي و زمان مسافران بسيار بالا خواهد آمد. با اين حال اتوبوس، اين آخرين وسيله پيشنهادي، دردسرهايي نيز براي شهروندان ايجاد كرده است.
يكي از شهروندان كه براي سفرهاي درون شهري خود فقط ازاتوبوس شركت واحد استفاده مي كند به خبرنگار فارس مي گويد: حضور اتوبوس ها در ايستگاه هاي مورد نظر هيچ وقت تابع زماني كه روي تابلوي ايستگاه نوشته شده است نيست . گاهي اوقات دو اتوبوس با هم مي   رسند و گاهي بسيار ديرتر. ترافيك يا مشكلات ديگر نمي   تواند بهانه رانندگان باشد، چون در خط ويژه، ترافيك وجود ندارد.
شهروند ديگري با تاييد اين سخنان اضافه مي كند: بارها شده است دقايقي را در صف اتوبوس ايستاده ام، اما طولاني شدن رسيدن اتوبوس باعث شده تا از تاكسي استفاده كنم.
وي مي گويد: مسوولان خطوط بايد توجه بيشتري به انتظار مردم در ايستگاه هاي خطوط اتوبوسراني داشته باشند، اما بعضي وقت ها دوستي آنان با رانندگان يا توجه نكردن به مسووليت، موجب مي شود تا در حركت اتوبوس انضباط خاصي وجود نداشته باشد.
يكي ديگر از شهروندان به اخلاق حرفه اي رانندگان اشاره مي كند و مي گويد: به اعتقاد من رانندگان اتوبوس بايد مثل پليس باشند، چون هم جان مردم در دستان آنهاست و هم مي توانند با انتقال آرامش و آسودگي خيال به قشر زيادي از جامعه، در امنيت اجتماعي نيز موثر باشند. در واقع راننده اتوبوس يك پليس بدون يونيفرم است، اما در برخي مواقع عصبانيت رانندگان و يا بي توجهي عده اي از آنان به مسووليت هاي خودشان موجب مي شود كه اين امنيت از بخشي از جامعه گرفته شود. اين شهروند پيشنهاد مي كند كه رانندگان اتوبوس از لباس فرم استفاده كنند و در رفتار اجتماعي خودشان نيز تابع مقررات خاصي باشند.
يكي ديگر از شهروندان به شلوغ بودن اتوبوس ها اشاره مي كند و مي گويد اگر در اتوبوس ها صندلي خالي وجود داشته باشد، اولين انتخاب خيلي ها براي مسافرت درون شهري اتوبوس است، زيرا هم ارزان است و هم از خطوط بدون ترافيك عبور مي كند و هم بر خلاف مترو، مسافر مي تواند شاهد شهر نيز باشد.
وي به شركت اتوبوسراني پيشنهاد مي كند با توجه به انضباطي كه در چند ماه گذشته در خطوط ويژه اتوبوسراني ايجاد شده و اين خطوط خالي از موتورسيكلت ها و خودروهاي ممنوعه است، تعداد اتوبوس هاي خطوط را اضافه كنند.
وي مي گويد: البته شايد مسوولان شركت اتوبوسراني براي اين تقاضاي من فقط يك جواب داشته باشند و بگويند اتوبوس اضافي نداريم، ولي من هم به عنوان يك شهروند تقاضاي خود را مطرح مي كنم، زيرا معتقدم بسياري از مردم به خاطر شلوغ بودن اتوبوس ها از اين وسيله استفاده نمي كنند و اگر اتوبوس خالي وجود داشته باشد آن را به هر وسيله ديگري ترجيح مي دهند.
شهروند ديگري در تاييد سخنان او مي گويد: در حال حاضر اتوبوس شركت واحد به عنوان وسيله مسافرت افراد كم درآمد و يا مستاصل شناخته مي شود، در حالي كه در كشورهاي توسعه يافته اين طور نيست و با ممنوعيت ورود خودروها به برخي خيابان ها، اين خودرو را به يك وسيله نقليه واقعا عمومي تبديل كرده اند، در حاليكه در كشور ما اتوبوس واحد يك وسيله نقليه خصوصي و مخصوص افراد كم درآمد است.
شهروندان اعتراض هاي ديگري هم به صندلي هاي نامناسب، محيط كثيف داخلي اتوبوس ها و نحوه دريافت بليت از سوي رانندگان دارند كه همگي مي تواند دليلي براي جدا شدن مردم از اين وسيله نقليه مهم مسافرت درون شهري باشد.
جمال علي  الحسيني مدير روابط عمومي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه مي گويد: بازرسان محسوس و نامحسوس در سازمان اتوبوسراني تخلفات را به ما اطلاع مي دهند. همچنين همه شهروندان با تماس با شماره تلفن هايي كه پشت بليت شركت واحد درج شده، مي توانند شاهد و بازرس خوب رانندگان و انعكاس دهنده مشكلات آنها باشند.
علي الحسيني، درباره افزايش تعداد اتوبوس ها با توجه به نياز جامعه به خبرگزاري فارس گفت: تا پايان امسال ۲هزار دستگاه وارد ناوگان حمل و نقل اتوبوسراني خواهد شد. تعدادي را وارد كرده ايم و بقيه را در ماه هاي آينده وارد مي كنيم. وي تردد اتوبوس هاي كولردار را در ۲ مسير اعلام كرد و گفت: اين اتوبوس ها از خط امام حسين به انقلاب و امام حسين به آزادي با بليت ۲۰ تومان شهروندان را جا به جا مي كنند و هزينه هر يك از اين اتوبوس هاي كولردار ۹۰ ميليون تومان بوده است.
علي الحسيني، ترافيك را عامل عدم حضور اتوبوس ها طبق زمان خاص در ايستگاه هاي مورد نظر خواند و افزود: ترافيك در سطح شهر مي تواند عامل دير رسيدن رانندگان در ايستگاه مورد نظر باشد، ولي در ايستگاه هاي خط ويژه كه ترافيك در آن وجود ندارد رانندگان بايد طبق زمان بندي مشخص شده درايستگاه حاضر شوند.
وي درباره پيشنهاد شهروندان براي استفاده رانندگان اتوبوسراني از لباس فرم گفت: ملبس شدن رانندگان اتوبوس به كت و شلوار سرمه اي و پيراهن سفيد در دست اجراست، ولي به علت مشكلاتي از قبيل تعداد زياد رانندگان اتوبوسراني و دوخت لباس آنها اين كار به مدت زمان بيشتري نياز دارد.
علي الحسيني، افزايش نيافتن قيمت بليت اتوبوس هاي درون شهري را عامل رضايت مردم خواند و افزود: با توجه به افزايش كرايه هاي ديگر وسايل نقليه درون شهري، اتوبوسراني نه تنها افزايش در جهت نرخ بليت نداشته است، بلكه كرايه اتوبوس ها از ۳۰ تومان به ۲۰ تومان كاهش يافته است و اين نرخ تا پايان سال ثابت خواهد ماند.
وي درباره شكل ظاهري اتوبوس ها و نامناسب بودن محيط داخلي آن گفت: بسياري از اتوبوس هاي نو كه به كار گرفته مي شود پس از مدتي از سوي برخي افراد با تخريب صندلي از شكل يك اتوبوس نو در مي آيد.
وي درباره اخلاق اجتماعي رانندگان و معاشرت آنان با مردم گفت: ما در كلاس هاي حضوري به رانندگان اتوبوس درباره شخصيت يك راننده و نحوه برخورد با مردم توصيه هاي لازم را ارايه مي كنيم.همچنين براي آنكه رانندگان آرامش لازم را در حين كار به دست آورند، امكاناتي همچون اردوهاي تفريحي براي فرزندان آنان ترتيب مي دهيم.

معابر پياده ها با استاندارد هاي جهاني منطبق مي شود
بازيافت پياده روهاي شهر
طول و عرض پياده روهايي كه هر روز در سطح شهر تهران از آنها عبور مي كنيم مطابق با استانداردهاي جهاني نيست و اين موضوع علاوه بر مشكلاتي كه براي شهروندان عادي ايجاد كرده، رفت و آمد در پياده روها را براي شهروندان با شرايط ويژه مانند معلولان و سالمندان نيز دشوار كرده است 
در ساخت و بازسازي پياده روهاي تهران، گسترش فضاي شهري امكان قرار گرفتن مبلمان شهري براي تامين فضاي استراحت را فراهم مي سازد
013068.jpg
عكس: هادي مختاريان 
آزاده بهشتي 
براي حسرت كشيدن و حرص خوردن شهروندان ايراني دلايل و سوژه هاي زيادي وجود دارد. فقط نان شب و كرايه تاكسي و هواي كثيف و بي تربيتي بچه ها نيست كه شب و روز حرص مان مي دهد، حسرت داشتن چند متر جا براي قدم زدن كنار خيابان و با خيال آسوده به تماشاي ويترين مغازه ها رفتن هم اين روزها به دل خيلي از شهروندان مي ماند. حسرت قدم زدن در پياده روهايي كه چاله هايش به مچ پاي آدم صدمه نزند، حسرت راه رفتن در پياده روهايي كه عرض آن براي قدم زدن جمعي سه نفره كافي باشد و حسرت قدم زدن در پياده روهايي كه وقتي پا روي موزاييك هايش مي گذاري از زير آن آب روي لباست نپاشد.
ساختار شهري، جايگاه ويژه اي را براي پياده روها درنظر گرفته است. پياده رو مكان هاي فراموش  شده اي در معماري ايراني نيست اما چند سالي است كه مناسب سازي و مطابقت آنها با استانداردها از ياد رفته است. به اين ترتيب معابري كه اين روزها مي تواند مكان مناسبي براي قدم زدن باشند، معبري براي موتورسيكلت ها و جايي براي ريختن نخاله ها و مصالح ساختماني در ساخت و سازها محسوب مي شوند. به نظر بسياري، بي توجهي به ساختار پياده روها، ناديده گرفتن حقوق شهروندان در استفاده از محيط شهري محسوب مي شود و به همين دليل به اين موضوع اهميت مي دهند.
شهرداري تهران از مدت ها قبل طرح مناسب سازي كليه معابر و شبكه هاي حركتي و پياده روهاي سطح تهران را در دستور كار خود قرار داده است.تا از اين طريق شرايطي را فراهم كند كه همه افراد بتوانند به نحو احسن از پياده روها استفاده كنند.
طول و عرض پياده روهايي كه در سطح شهر تهران هر روز از آن عبور مي كنيم مطابق با استانداردهاي جهاني نيست و اين موضوع علاوه بر مشكلاتي كه براي شهروندان عادي ايجاد كرده، رفت و آمد در پياده روها را براي شهروندان با شرايط ويژه مانند معلولان و سالمندان نيز دشوار كرده است.
كامران مصطفوي با اشاره به آگاهي شهرداري از اين مشكلات از ساخت پياده روهاي جديد در تهران خبر داده و مي گويد: در بررسي هاي به عمل آمده در ساخت  پياده روهاي جديد، معيارها و ضوابط طراحي مدرن منطبق با استانداردهاي جهاني، مورد توجه خاص قرار گرفته است.
استفاده از تجربيات كارشناسان زبده و خارجي و تطابق ساخت پياده روها با استانداردهاي جهاني اميدها را براي دست يافتن به پياده روهايي استاندارد، بالا مي برد. معاون فني و مهندسي سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران مي گويد: در مركز اسناد مرجع هايي كه در اين زمينه وجود دارد مدنظر قرار گرفته تا حداقل تغييرات را در آينده داشته باشيم. يكي از موضوع هايي كه در ساخت و سازهاي شهري همواره فراموش شده است، تخريب هاي مكرري است كه صورت مي گيرد.
بارها ديده شده است كه چگونه پياده روها چندين بار براي تاسيسات شهري تخريب شده و گاهي بازسازي آن نيز فراموش مي شود.
كامران مصطفوي اين معضل را يكي از عوامل دخيل در نامناسب بودن پياده روها عنوان كرده و مي گويد: پيش بيني ها در ساخت پياده روهاي جديد به گونه اي است كه معضل تخريب چندباره را نداشته باشيم.
او مي افزايد: اولويت بندي ها به گونه اي است كه پياده روهايي كه از لحاظ تعمير و ساخت تاسيسات داراي حداقل تخريب بوده يا موضوعات تاسيساتي آن به اتمام رسيده است را ساخته و در عين حال اين موضوع را هم در نظر گرفتيم كه ساختمان هاي كناري اين پياده روها ساخته شده باشد. تامين اعتبار هر پروژه اي تضمين كننده اجراي آن است، از همين رو سازمان كل هماهنگي كه مسوول تامين اعتبار و تقسيط بين مناطق شهر تهران محسوب مي شود در برآورد شهري خود ۱۰ ميليارد تومان براي ساخت و بازسازي مناطق شهري تهران در نظر گرفته است.
در ساخت و بازسازي پياده روهاي تهران گسترش فضاي شهري امكان قرار گرفتن مبلمان شهري براي تامين فضاي استراحت را فراهم مي سازد، از اين رو شهرداري تهران با بستن روي نهرها، پياده روها را عريض مي كند تا اين كار با وسعت بخشيدن به عرض خيابان ها امكان قرار گرفتن و نصب مبلمان شهري مانند نيمكت را فراهم سازد. استفاده از مصالح ساختماني مناسب در ساخت پياده روها يكي ديگر از عوامل تضمين كننده ماندگاري آن محسوب مي شود.
كامران مصطفوي از استفاده از قطعات پيش ساخته بتوني و آجري و همين طور سنگي در پياده روهاي جديد خبر داده و مي گويد: تركيبي از مصالح موجود مانند بتون، موزائيك و آسفالت برحسب ويژگي هاي هر پياده رو در ساخت و بازسازي آنها استفاده مي شود.
اين گام هرچند كمك بزرگي به فرهنگ پياده روي خواهد كرد اما بسياري از مسايل در حل اين معضل مستلزم تصويب قانوني در شوراي شهر تهران است.

شهرداري جده كيسه هاي زباله را جايگزين سطل مي  كند
013065.jpg
سال هاست كه استفاده از سطل هاي بزرگ براي جمع آوري زباله در شهر جده عادي شده و مردم به ديدن اين سطل ها كه نارنجي رنگ هستند و نشاطي خاص به خيابان ها مي  دهند خو گرفته بودند. اما به تازگي دكتر وليد عبدالال شهردار جده اعلام كرد كه قصد دارد اين سطل ها را از سطح شهر جمع آوري كند. به عقيده شهردار وجود سطل ها موجب بيهوده اشغال شدن فضاي زيادي از خيابان ها مي  شود. در حال حاضر جده به شدت در حال گسترش است و با مشكل كمبود فضاهاي عمومي مانند خيابان ها و پياده روها مواجه است. بنابراين در صورت جمع آوري سطل ها مكان هايي براي پارك اتومبيل ها آزاد مي  شود. مشكل بعدي سطل هاي بزرگ فضاي غيربهداشتي  است كه ايجاد مي  كنند. هواي جده به شدت گرم است و زباله ها طي يك روز فاسد مي  شود، حال آنكه سطل ها هر چند روز يك بار تخليه مي  شوند و اين امر موجب شيوع بيماري ها و ازدياد حشرات در شهر مي  شود. علت ديگر كنار گذاشتن سطل ها اين است كه اين سطل ها علاوه بر اينكه محل زباله ها هستند به لانه گربه هاي شهر كه تعدادشان هم كم نيست تبديل شده اند. اما به جاي سطل هاي نارنجي چه چيز جايگزين مي  شود؟ هيچ چيز!! شهرداري با توزيع كيسه هاي ضخيم مخصوص زباله از شهروندان خواسته است تاهر شب آشغال ها را در كيسه ريخته و آن را جلوي منزل خود قرار دهند تا همان شب نسبت به جمع آوري آنها اقدام شود (درست مثل تهران خودمان). به همين منظور ۸۰۰ واحد از منطقه الشاطي در شمال غرب جده و ۵۰۰ واحد در منطقه شاهزاده فواض تحت پوشش طرح آزمايشي قرار گرفته  اند. دكتر عبدالال اميدوار است تا در سال آينده ۵۶۰ هزار واحد مسكوني را مشمول طرح جمع آوري زباله كند. به رغم تمام تلاشي كه شهرداري جهت جايگزيني طرح جديد مي    كند مردم در برابر آن مقاومت مي   كنند. در همين رابطه آقاي شهردار گفت: «مامي توانيم كوه ها را به حركت در آوريم اما از تغيير روش زندگي مردم عاجزيم.»
كارشناسان امور شهري بر اين باورند كه پس از اجراي اين طرح براي دو نسل از ساكنان جده اين مساله به امري عادي تبديل شود.

«ياهوي» محبوب
يك خبر الكترونيكي در صفحه، جذابيت خاص خود را دارد، به خصوص اگر مربوط به «ياهو» محبوب ترين پست الكترونيك درميان كاربران ايراني باشد.
يك كارشناس فن آوري اطلاعات و ارتباطات مي گويد كه باوجود انواع سرويس هاي پست الكترونيكي رايگان و پرظرفيت در شبكه جهاني اينترنت، كاربران ايراني همچنان «ياهو» را به هنگام استفاده از اينترنت ترجيح مي دهند.
محمدرضا نيكخواه معتقد است كه بسياري از كاربران ايراني در اولين تجربه خود از گفت وگوي اينترنتي به سراغ محيط «ياهو» مي روند و به اين سبب در مراجعات بعدي نيز ياهو را ترجيح مي دهند. در نظرسنجي سايت ايتنا، ياهو با ۶۱ درصد از مجموع آراء به عنوان كاربردي ترين ايميل ايران شناخته شده است. با توجه به اينكه اكثر بازديدكنندگان اين سايت افراد متخصص هستند، معلوم است كه همچنان سرويس ياهو نزد ايرانيان است و بس.

گل مريم  در بم
شايد فقط شهر بم يك زلزله لازم داشت تا به لحاظ اجتماعي و خدمات انساني يك تكاني بخورد. شاهد آن نيز آغاز فعاليت انواع و اقسام سازمان هاي دولتي و غيردولتي در بم است. تشكل غيردولتي «گل مريم» يكي از آن دست تشكل هايي است كه براي كمك به بانوان خودسرپرست بمي آغاز به كار كرده است. «حليمه خاكپور» مسوول اين موسسه خيريه مي گويد: اين موسسه با توجه به مشكلات اجتماعي بانوان خودسرپرست، راه اندازي شده و فعاليت آن بر توانمندسازي و امكان اشتغال بانوان متمركز است.
به گفته وي، اين موسسه با گرفتن سفارش توليد پشه بند و مانتوي پرستاران بيمارستان ها، فعاليت خود را شروع كرده و بيش از ۱۲ نفر را در اين بخش به كار گرفته است.
احداث يك باب كتابخانه با يك هزار و ۸۰۰ جلد كتاب و اشتغال آفريني براي زنان سرپرست خانوار از فعاليت هاي اين تشكل است.

تمام اميد پرستاران
سكوت هميشه نشان رضايت نيست، به خصوص اگر سكوت پرستاران باشد. پرستاراني كه پس از ماه ها اعتراض حالامنتظر تحقق وعده هاي مسوولان خود هستند.
محمدشريفي مقدم، دبير كل خانه پرستار، مي گويد: بحث تحقق مطالبات پرستاران در حال حاضر جدي است و جامعه پرستاري به شدت پيگير تحقق مطالبات است.
وي افزود: جامعه پرستاري انتظار دارد در اين هفته  اي كه مسوولان فرصت خواسته اند اتفاقات جديدي بيفتد و عزم جدي براي تحقق مطالبات پرستاران باشد. به گفته شريفي مقدم، سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت بهداشت براي مطالبات پرستاران عزم جدي ندارند و به آنها اميدوار نيستم. در ميان وزارت بهداشت،  سازمان مديريت و برنامه ريزي و مجلس تمام اميد پرستاران به كميسيون بهداشت مجلس است.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
درمانگاه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |