شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۶۶
ستون ما
اينترنت در مسير پيشرفت اقتصادي
اديب وحداني 
ربطي كه كامپيوتر و اينترنت با زندگي روزمره شهري (و حتي روستايي) آدم ها در دنيا پيدا مي كند ربط مستقيمي به ميزان شيوع و همه گيري آن در آن نقطه از دنيا دارد. يعني كسي كه پول قابل توجهي را براي تهيه يك دستگاه رايانه خانگي هزينه مي  كند در ازاي اين خرج، بايد از امكاناتي بهره مند شود كه جبران كننده اين پول باشد. مثلا براي خريد كردن از ايميل استفاده كند يا بتواند براي يافتن يك شغل مناسب از آگهي هاي متعدد اينترنتي بهره ببرد يا در زمان فروش كالا ياخدماتي كه مي  تواند عرضه كند با به دست آوردن بهترين مشتري از اينترنت بهره ببرد. اما به رغم شيوع گسترده استفاده از رايانه و به تبع آن، اينترنت در ايران (يا بالعكس!) تحقق چنين خواسته هايي دور از ذهن مي  نمايد.
نبود سيستم هاي كارت اعتباري كه بتوان از آنها در خريد اينترنتي بهره گرفت، نبود آگاهي از امكان استفاده از اينترنت براي تبليغ كالا- خدمات در بين عمده آگهي  دهندگان و نبود پايگاه هاي مهم و پر مخاطب اينترنتي در گستره فضاي بزرگ اينترنتي مي  تواند از دلايل عمده ايجاد نشدن چنين امكاناتي شمرده شود. در حالي كه فقط يك شركت بزرگ توليد كننده مانيتور در ايران سالانه حدود ۱۰۰ هزار مانيتور را در بازار به فروش مي  رساند، از كمتر كسي در ايران مي  توان سراغ گرفت كه به جاي مراجعه حضوري، رجوع به رسانه هاي ديگر و استفاده از امكانات محدود سنتي در زمينه آن چه كه مي  تواند توسط اينترنت صورت بگيرد، در خانه و با استفاده از يك دستگاه فكس مودم به سراغ امكاناتي برودكه در سرتاسر دنيا توسط شبكه جهاني ارايه مي  شوند.
حضور چشمگير وبلاگ نويسان ايراني در مراسم عزاداري براي يكي از همكارانشان (كه چندسال قبل درگذشت)، شركت بسياري از جوانان در مسابقات كامپيوتري، موفقيت چشمگير ايرانيان در سطوح بالاي مديريتي در شركت هاي مهم كامپيوتري و اينترنتي (سيسكو، گوگل، مايكروسافت و...) پرشدن سريع فهرست امضاها در نامه ها و طومارهاي اينترنتي، رتبه هاي ايرانيان در تعدد اعضا در سايت  اوركات (كه رتبه سوم را بعد از كشورهاي پرجمعيتي مثل آمريكا و برزيل به دست آورده اند) و موفقيت هكرهاي ايراني در از كار انداختن بسياري از سايت هاي معتبر جهان وشكستن قفل برنامه هاي ثبت شده معتبر (بدون قضاوت اخلاقي درباره درست يا نادرست بودن اين كارها) همه نشانه هايي از امكان موفقيت جوانان در بهره وري مناسب از امكانات متعدد و متنوعي دارند كه اينترنت و كامپيوتر عرضه مي  كند.
برخي از مشكلات متعددي كه زندگي شهري در جهان با آنها مواجه است توسط اينترنت حل شده اند و امكان استفاده از اين امكانات در ايران هم موجود است. حتي ممكن است كه عده زيادي از مردم به جاي استفاده صرف از ياهو مسنجر با ديدن موفقيت هاي دست كم اقتصادي عده اي ديگر به صرافت كاربردهايي از اينترنت بيفتند كه در دراز مدت به رشد اقتصادي كمك كند.ديگر اين كه در حالي كه مردم نشان داده اند بدون حمايت هم در حال كار با اينترنت اند، بر مديران است كه چگونه از اين امكان بالقوه در جهت افزايش توليد بهره ببرند.

ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |