چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۷۷
پشت پرده قيمت متفاوت مانتوها در مناطق مختلف تهران
فكر جيبتان هستيد يا فكر كلا ستان؟
ميدان ونك تهران مانتويي با عنوان مجلسي پشت ويترين خودنمايي مي كند. جنس مانتو كرپ گاواردين است و مدلش معروف به خفاشي همراه با تزئيناتي از نوع صنايع دستي. قيمت نصب شده روي اين لباس حدود ۵۵ هزار تومان است. همين جنس و فرم در ميدان هفت تير ۴۰ هزار تومان فروخته مي شود و در خيابان جمهوري حول وحوش ۳۲ تا ۳۶ هزار تومان
014202.jpg
عكس : ساتيار
ايمان مهدي زاده 
به راستي بورس مانتو كجاست؟ ميدان هفت تير، خيابان جمهوري يا ميدان ونك. البته جاهاي مختلفي مغازه ها كنار هم صف كشيده اند و داخل هر كدام مانتوهاي زيادي پشت سر هم، آنها از لباس آويز - چوب رختي قديم - آويزان شده و منتظر خريدن و پوشيدن خانم ها هستند.
مانتو شايد تنها لباس ايراني باشد كه هنوز كشورهاي رقيب نتوانسته اند سايه هولناك سيطره شان را روي توليد آن بيندازند. لباسي ايراني كه خودمان اختراع كرديم و خودمان مي پوشيم. الگوهاي اوليه مانتو از چيزي به نام روپوش برگرفته شد. ابتدا نه مدل هاي زيادي در بازار ريخته بود، نه رنگ هاي مختلفي بورس راه انداخته بودند.
بالاخره خياط هاي ايراني كه ابتكار طراحي در هنرشان محفوظ مانده بود، دست به كار شدند و الگوهاي جور واجور بريدند. پس از مدتي از توليد انبوه مانتوهاي خاكستري، طوسي و سرمه اي، پارچه هايي با رنگ هاي ديگر وارد بازار شد. رفته رفته تنوع در بازار مانتو حاكم و بحث كيفيت و مد سال و روز، باب شد.
امروزه مانتوها عمر و كاركردي كوتاه دارند. براي بعضي ازشهروندان مانتوها فصل به فصل از مد مي افتند و قابل استفاده نيستند. حالا شايد اين مانتو سالم و تميز مانده باشد. اشكالي ندارد يا براي كوه استفاده مي شود يا بدون طي كردن اين سير تكاملي به دستمال و دستگيره تبديل مي شود. برخي هم كه از هنر بازيافت خانگي فاصله دارند و حوصله اينجوركارها برايشان موجود نيست و مهمتر از همه ، پولشان نيزاز پارو بالا  مي رود، مانتوهاي از مد افتاده را مي گذارند جلوي در منزل تا با مابقي آشغال ها به محل دفن زباله سفر كند.
پارچه هاي بازيافتي 
اين بخش قضيه در دنياي امروز به رغم «هاي كلاس» بودنش، بسيار زننده و نابه جا به شمار مي آيد. پارچه در رده مواد بازيافت محسوب مي شود. اين مهم يكي از نكات بسيار قابل توجه و درخور اعتناست.
توليدات نساجي در ايران به لحاظ جنس و رنگ محدود است. براي دوخت مانتو طاقه پارچه هاي خارجي كنار پارچه هاي ايراني در كارگاه هاي توليد مي ايستد. روي ميز برش دراز مي شود و سپس دوزندگان از آن يك مانتو مد روز و ايده آل براي خانم هاي تهراني - يا شهرستان هاي بزرگ - مي دوزند و روانه فروشگاه ها مي كنند. برخي از اين فروشگاه ها بدون واسطه از توليدي كه طرف قراردادشان است تغذيه مي شوند. وقتي جنس توليد شده در مغازه يا كارگاه خاك مي خورد و بر تن كسي نمي نشيند، خيلي زود از رده خارج مي شود، چون ديگر در بازار خواهان ندارد. تنها مدل هاي اداري است كه در شهريورماه بازار را قبضه مي كنند و در اصطلاح فروشنده ها به مانتو پارچه اي راسته ساده معروف است.
جنس هاي نامرغوب 
جداي از مدل هاي متنوع و رنگ هاي مد سال جنس پارچه ها نيز در فروش مانتو تاثير مي گذارد. پارچه هاي ايراني كه به پوشش زنانه تبديل مي شود، از كيفيت مطلوبي برخوردار نيست. معمولا پارچه هاي كرپ براي مانتوهاي مجلسي را از كشورهاي حوزه خليج فارس و آسياي جنوب شرقي وارد مي كنند. پارچه هاي لي و كتان را از مرزهاي شمال غربي زير چرخ هاي خياطي ايراني مي فرستند. آن دسته از البسه زنانه به نام مانتو كه در بازار خوب فروخته مي شود به طور تام توليد داخل نيست.
اين ضعف در توليد پارچه هاي مناسب و با كيفيت، سبب افت بازار پارچه داخلي شده است. ايراد بازار مانتو به خياط ها مربوط نمي شود. مشكل كيفيت پارچه ايراني است.
كشور چين با سرعتي بالا سعي دارد، بازارهاي جهاني مصرفش را گسترش دهد. پيراهن، شلوار و ديگر لباس هاي چيني در بازار دست به دست مي شود و به تن شهروندان برازنده مي شود و تنها مانتواست كه مي تواند بدون رقيب خارجي به لباس آويز بوتيك ها آويزان باشد. شايد نبود رقيب خارجي در اين بخش توليد، باعث پيدايش قيمت هاي كاذب شده است. مبلغي كه شهروندان بايد براي مانتو مورد رضايتشان - به لحاظ مدل و جنس - بپردازند، براي يك بخش از البسه شخصي گران است.
تفاوت قيمت ها
برچسب حراج بر چهره خيلي از مغازه هاي مانتوفروشي چسبيده است. آنها مدعي اند قيمت هايشان شكسته شده و با كمترين سود مانتو را به دست مشتري مي رسانند. ولي در يك نگاه و پرس و جويي اجمالي پرده ديگري از نمايش فروش بالا مي رود وتفاوت فاحش قيمت ها خودش را جلوي چشم مي اندازد.
ميدان ونك تهران مانتويي با عنوان مجلسي پشت ويترين خودنمايي مي كند. جنس مانتو كرپ گاواردين است و مدلش معروف به خفاشي همراه با تزئيناتي از نوع صنايع دستي. قيمت نصب شده روي اين لباس حدود ۵۵ هزار تومان است. همين جنس و فرم در ميدان هفت تير ۴۰ هزار تومان فروخته مي شود و در خيابان جمهوري حول وحوش ۳۲ تا ۳۶ هزار تومان. شايد اجاره بها و موقعيت جغرافيايي روي قيمت گذاري تاثير بگذارد ولي اين تفاوت قيمت انگار بيانگر طبقات اقتصادي مختلف در خريداران است.
جوانان زيادي در تهران پاساژ قائم، بازارچه صفويه و ديگر فروشگاه هاو مكان هاي شمالي شهر را بهترين مركز خريد مي دانند. آنان خريد از فروشگاه ها و پرداخت بهاي زياد را نشانه شخصيت برتر اقتصادي مي دانند و اين نكته در نگاه تمام اين خريداران به چشم مي آيد.
وقتي تقاضاي بازار از اجناس گران قيمت كه دستي در واردات نيز بر آن رفته، افزايش مي يابد، بازار عرضه از آن تبعيت كرده و همچنان پارچه هاي خارجي را به سوزن چرخ هاي خياطي مي سپارند. شايد توليد پارچه هاي با كيفيت و ارزان، وضعيت بازار پارچه را در مانتو و دوخت ودوز را در ديگر البسه رقيب دار، تكان دهد.
تغييردر بازار
شهريورماه فصل خريد لباس فصلي جديد است. شهروندان خود را براي پاييز و زمستان آماده مي كنند. فروشگاه هاي لباس پذيرنده مشتريان و بازديدكنندگان زيادي است.
مانتو نيز جزو البسه اي به شمار ميايدكه فصل به فصل به خاطر تغييرات آب و هوايي متنوع تر به بازار عرضه مي شود. جالب قضيه اينجاست كه اخيرا مانتوهايي با كاربرد پارچه كمتر نسبت به بقيه و با قيمت بالاتر فروخته مي شود. طراحي برش و دوخت خياطان توانسته روي قيمت ها تاثيرگذار باشد. ضمن اينكه همخواني رنگ با فرم ظاهري آن در تعيين قيمت بسيار حائز اهميت است.
مانتويي كه در ميدان هفت تير تهران با قيمت ۱۴هزار و ۵۰۰ يا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته مي شود و منتي بر سر مشتري نهاده اند كه ۵-۴ هزار تومان قيمتشان را شكسته اند، اين فرم مانتو براي توليد كننده حدود ۸-۷ هزار تومان آب مي خورد وتا از طريق واسطه ها پشت ويترين فروشگاه قرار گيرد، داراي صد درصد رشد مي شود. اين رشد قيمت در بازار پوشاك ايران تاثيرات نامطلوبي برنحوه عرضه و تقاضا گذاشته است. فاصله توليد تا مصرف به رغم ادعاي برخي فروشندگان زياد است. توليد كنندگاني نيز در اين بين نمايشگاه و فروشگاه داير كرده اند و مانتوهاي توليدي خودشان را به مشتريان مي فروشند، در حاليكه آنها نيز نتوانسته اند بر وضعيت بازار به لحاظ كيفي و قيمت تاثير چنداني بگذارند. توليد كنندگان مدعي اند، حمايت دولت و حضور پارچه هاي ارزان مي تواند وضعيت بازار مانتو را تغيير دهد.

فروشگاه
در جدول قيمت هاي گوشي موبايل كه اوايل هفته به چاپ رسيد اشباهاتي رخ داده بود. امروز قيمت صحيح انواع گوشي هاي موبايل را در اختيارتان مي  گذاريم.

قيمت
سامسونگ
۱۹۲هزار تومان
۱۰۰T
۱۸۵هزارتومان
۲۰۰T
۱۸۵ هزار تومان
۴۰۰T
۱۲۲هزار تومان
۸۰۰A
۹۲هزار تومان
۵۰۰N
۱۰۵هزارتومان
۶۲۰N
۷۰ هزار تومان
۲۲۰R
۲۶۰هزار تومان
۲۰۰V
۳۶۰هزار تومان 
۴۰۱D
۱۹۲هزار تومان
۱۰۰E
۲۸۰هزار تومان
۷۰۰E
۳۱۰هزار تومان 
۷۰۱E
-
LG
۹۷هزار تومان
۳۰۰۰
۱۵۵ هزار تومان
۵۲۰۰
۱۳۱هزار تومان
۵۳۰۰
۱۹۵هزار تومان
۷۰۲۰
قيمت
LG
۱۵۸هزار تومان
۰۰۴G5
۲۰۲هزار تومان
۰۳۰G7
۲۷۵هزار تومان
۰۰G7
۹۷ هزار تومان
۰۰۰W3
۱۷۵هزار تومان
۵۵۰۰
۲۶۵هزار تومان
۷۰۵۰
-
پن تك
۱۹۰هزار تومان
۰۰G2
۲۱۲هزار تومان
۰۰G3
۳۱۰هزارتومان
۰۰G5
۱۴۰هزار تومان
۰۰G7
۲۷۵هزار تومان 
۰۰G9
-
نوكيا
۷۷ هزار تومان
۱۱۰۰
۷۷ هزار تومان
۲۱۰۰
۹۲ هزار تومان 
۲۳۰۰
۱۵۶ هزار تومان
۶۸۰۰
قيمت
نوكيا
۶۲ هزار تومان
۳۳۱۰
۱۹۲ هزار تومان
۸۳۱۰
۱۹۵هزار تومان
۶۶۱۰
۳۰۵هزار تومان
۵۲۱۰
۲۱۸ هزار تومان 
۳۶۵۰
۲۳۲ هزار تومان 
۳۶۶۰
۳۱۷ هزار تومان با گارانتي
۶۶۰۰
-
زيمنس
۶۰ هزار تومان
۵A3
۱۳۷هزار تومان
۵S5
۱۹۰ هزار تومان
۵SL5
۹۷ هزار تومان 
۵M5
-
سوني اريكسون 
۳۹۰ هزار تومان
۰۰P8
۱۶۰ هزار تومان
۰۱T6
۱۲۷هزار تومان
۰۰Z2
۲۱۵ هزار تومان
۰۰Z6
جاروبرقي 
قيمت 
محصول 
-
مولينكس 
۱۲۰ هزار تومان 
۱۷۰۰ وات مدل سي اي اچ ۱۵۲
۲۹ هزار تومان 
جارو شارژي مدل بي  اف ۶
-
سامسونگ 
۶۰ هزار تومان 
۱۴۰۰ وات مدل وي ۶۶۱۵ تي 
۸۰ هزار تومان 
۱۵۰۰ وات مدل وي سي ۹۵۱۵ تي 
-
پارس خزر
۲۰ هزار تومان 
شارژي سايا مدل ۳۱۱
۶۶ هزار تومان 
مدل ۵۲۵ بوش 
-
الكترا
۷۶ هزار تومان 
مدل اي- وي ۱۵۰۰ - ام 
۱۸۰ هزار تومان 
مدل اي - وي - ۱۲۶۰ - دبليو - اس 
-
دلونگي 
۶۳ هزار تومان 
۱۳۰۰ وات مدل۵۳ XTRC ۱
۱۲۰ هزار تومان
۱۵۰۰ وات مدالXTCN1503E

چشمان نيمه باز
014217.jpg
خوش حساب باشيد
اينقدر در اين ستون از بقيه ايراد مي گيريم، يك دفعه هم از خودمان بگوييم. يكي از مسوولان بانك ملي گفته يكي از عوامل اصلي ندادن وام به افراد نيازمند، بدحسابي افرادي است كه وام گرفته اند. مثلا اگر به ۴ هزار نفر وام پرداخت شود، در زمان سررسيد نخستين قسط مي توان به ۱۰۰ نفر ديگر هم وام داد. ولي خوب اگر تعدادي از اين وام گيرنده ها، قسط هاي خودشان را پرداخت نكنند، بانك از كجا بياورد به شما زود به زود وام بدهد؟
سكه هايتان را بفروشيد
اين پيشنهاد را اگر جدي نگيريد حسابي ضرر مي كنيد. اگر سكه بهار آزادي در خانه داريد و قصد فروش آن را هم داريد، اين روزها بهترين فرصت است، هم ماه عروسي است و اوج خريد سكه و هم از طرف ديگر روز پدر است و باز هم اوج خريد هديه و همه اينها يعني بالا رفتن قيمت سكه. خلاصه اين روزها مي توانيد كلي سود كنيد. البته اگر ضرر كرديد يقه ما را نگيريد، ما فقط پيشنهاد مي دهيم، عواقب كار برعهده خودتان است.!

درد دل
014211.jpg
مسافر و پنج توماني
رفتم در گوش بليت گير ايستگاه مترو گفتم: مي  دانيد اين شخصي كه بليت مي  فروشد۵توماني هاي مابقي پول را نمي  دهد؟ گفت آره. گفتم بابا دمت گرم حساب كن توي اين ايستگاه شلوغ اگر هر شيفت حداقل هزار نفر بليت بخرند. شخص بليط فروش توي شيفتش چقدر گيرش مياد! حالا اگر پول به حساب شركت مترو واريز بشه باز هم مي   گوييم يه جايي براي رفاه بهتر حال مردم خرج مي   شود ولي معلوم نيست اين پول به جيب چه كسي مي   رود.
روز بعد باز هم اعتراضم را به نفر ديگر گفتم ولي كوگوش شنوا! حداقل دو ضرر اقتصادي و روحي به دنبال دارد يكي اينكه شايد كسي نخواهد ۵ تومان ناقابل امروزي را به همين راحتي از او بگيرند و ديگري كه به دنبال اولي ايجاد مي  شود فشار روحي و غرغرهاي دروني است كه مسافر بيچاره بايد تحمل كند.
عده اي خجالت كشيدن را كنار مي  گذراند و ۵تومان را طلب مي  كنند و حداقل توجيه آنها استفاده براي يك تماس تلفني است. عده اي هم دم بر نمي  آورند و با خود غرغر مي  كنند و به اين و آن بد وبيراه مي  گويند و عده ديگر هم اصلا بي  خيال ۵ تومان مي  شوند.
مي  گويند: «عيب داورها اين است كه برايشان مهم نيست كدام طرف برنده مي  شود.» حالا من هم مي  گويم مثل اينكه براي كسي مهم نيست كسي در حق كسي اجحاف مي  كند!
منفعت فشارهاي اقتصادي!
اين روزها همه دم از حل مشكلات اقتصادي و روحي و خيلي مشكلات ديگر مي  زنند ولي آن چيزي كه اتفاق نمي  افتد حل مشكل است. تصور كنيد كه شنا بلد نيستند و به داخل رودخانه اي پرت مي  شويد. طبيعي است كه به فكر مي  افتيد چطور خودتان را نجات دهيد. علف هاي كنار رودخانه را چنگ مي  زنيد، دست و پا مي  زنيد و هر كاري مي  كنيد كه نجات پيداكنيد.
حكايت مشكلات اقتصادي ما هم دور از همين رودخانه نيست! اين روزها اينقدر كلمات فشارهاي اقتصادي، تورم و... در دهان مردم مي  چرخد كه حتي بچه هاي كم سن و سال هم فكرپول و حساب، كتاب مي  كنند. زنان حق آزادي كاراز شوهران خود مي    خواهند. بزرگترها دغدغه دوران بازنشستگي دارند و خلاصه قلب مردم بيش از اندازه  براي پول مي   تپد ولي يك چيزهايي اين وسط از بين مي   رود.
حساب كتاب  كردن بچه ها قيمتش از دست رفتن دوران بازي وورجه و ورجه كردن است كار كردن زنان يك جورهايي قيمتش از دست رفتن انسجام و آينده خانواده است.
و دغدغه دوران بازنشستگي قيمتش پايين آمدن سن سكته تا۵۰ سالگي است و تپش بيش از اندازه قلب مردم قيمتش رواج بيماري هاي قلبي است!
اين پول بد جور دارد زندگي مردم را عوض مي  كند.

چراغ سبز
روزي را كس ديگري مي دهد
014214.jpg
بيشتر ما در زندگي براي درآوردن پول و گذراندن زندگي كار مي كنيم، هركس هم درجايي. يكي در كارگاه، يكي دركارخانه، يكي در اداره و يكي هم در مغازه. آخر ماه هم حقوق و پولمان را يا صاحب كار مي دهد يا مشتري ها. ولي اين يك چيز نبايد از يادمان برود. اينكه روزي ما دست كس ديگري است. تنها اوست كه اگر بخواهد روزي ما را بيشتر مي كند و اگر بخواهد كمتر مي كند. تمام آسمان و زمين در دستان اوست. بنابراين چه معني دارد ما آدم ها مثلا به صاحبكارمان اميد داشته باشيم، به دوستمان، به مشتري ها و به هزار چيز دنيايي ديگر. فقط كافي است باور كنيم همه دنيا در دستان اوست و فلان ثروتمند و فلان كارخانه دار در برابر او هيچ هم نيستند. خودش گفته بر من توكل كنيد و صبر داشته و تقوي و ديگر هيچ غمي به دل راه ندهيد. «اگر هر بنده اي از بندگانم فقط به من توكل كند و از ديگران قطع اميد كند و از نهاد دل او اين نيت را بدانم، اگر همه آسمان ها و زمين و تمام مخلوقات ساكن در آنها بخواهند براي او دامي نهند، من راه فراري برايش باز مي كنم. هريك از بندگانم هم به مخلوقي توكل كند و بدانم كه اميد او به ديگري است، وسايل آسمان ها و زمين را از دستش مي گيرم و زمين را از زير پايش خالي مي كنم.»
اگر اميدمان را از همه قطع كنيم و تنها چشم اميدمان به داراترين اين عالم باشد، ديگر با يك بالا و پايين شدن، غم و ناراحتي  ما را فرانمي گيرد و با يك مشكل كوچك مادي، زندگي را براي خودمان تلخ نمي كنيم. ما تنها بايد به وظيفه خودمان عمل كنيم و بقيه كارها را بسپاريم به دست خودش. اين سپردن به اين سادگي ها نيست. بايد خيلي زحمت بكشيم تا از بند همه چيز رها شويم.
با خيال راحت خودمان را به او بسپاريم و به اين باور برسيم كه هركس بر او توكل كند، ديگر نبايد نگران هيچ چيز باشد.

باشگاه ثروتمندان
رابطه به جاي ضابطه
014208.jpg
نادر شاكرين-اگر به تازگي تصميم گرفتيد كه ثروتمند شويد و هنوز تجربه زيادي در اين باره كسب نكرده ايد، بهترين راه معاشرت با دوستاني است كه قبلا اين كارها را كرده اند.
اگر خوب فكر كنيد مي  توانيد در ميان دوستان خود افرادي را پيدا كنيد كه پيش از شما تصميم گرفته اند ثروتمند شوند و در اين كار موفق هم شده اند. خب مي  توانيد بادوست خود تماس بگيريد و يك روز كه كارهاي دوستتان كمتر است او را به صرف ناهار دعوت كنيد. وقتي كه روز قرار فرارسيد لباس هايي مرتب بر تن كنيد و با صورتي آراسته به پيشواز دوستان برويد. اين كار موجب مي  شود تاثير زيادتري روي دوست خودبگذاريد. در طول ناهار با او در مورد سوابق و مهارت هاي خود صحبت كنيد. به او بگوييد تا به حال در چه سازمان هايي كار كرده ايد، چه دوره هاي آموزشي را سپري كرده ايد و به چه كارهايي علاقه  داريد. شما مي  توانيد از دوست خود براي انتخاب شغل راهنمايي بخواهيد، شايد حتي موفق شويد نزد دوست خود موفقيت شغلي مناسبي پيدا كنيد. به خاطر داشته باشيدكه در طول همفكري با دوستتان به هيچ وجه او را در رودربايستي قرار ندهيد. تنها به عنوان يك دوست از او راهنمايي بخواهيد وبه صحبت هاي دوست خود خوب توجه كنيد. اگر دوست شما در بين اقوامتان باشد احتمال موفقيت شما بيشتر است. زيرا معمولا دوستان فاميلي علاوه بر پيوند دوستي، نوعي تعهد خانوادگي هم در قبال شما احساس مي  كنند و اين باعث مي  شود كه صادقانه تر به شما كمك كنند.
همين الان به دفتر تلفن خود سري بزنيد و به دنبال دوستان ثروتمند خود باشيد. اگر هم كسي را پيدا نكرديد به عقب تر بازگرديد، دوستان خوب دوران سربازي، دانشگاه يا مدرسه. در بين آنها حتما فردي امين را پيدا خواهيد كرد كه پله هاي ترقي را به شما نشان دهد.

تعميرگاه
كولرهاي خودرو
014205.jpg
نادر سياهپوش-اين دفعه قصد داريم تا شما را مختصري با سيستم كولر (ايركانديشن) اتومبيل آشنا كنيم، نكاتي براي استفاده بهتر از اين سيستم.تمامي كولرها از سه بخش اصلي كمپرسور (متراكم كننده) كندانسور (مايع كننده) و تبخير كننده تشكيل شده است.
۱) كمپرسور: قطعه اي است كه به وسيله تسمه به ميل لنگ متصل مي شود .
۲) كندانسور (مايع كننده): رادياتوري است كه در جلوي رادياتور آب خودرو قرار گرفته است.
۳) تبخير كننده: اين قطعه در داخل اتاق و جايي زير جلوي داشبورد قرار دارد.
براي استفاده بهتر، قبل از شروع فصل گرما و استفاده از سيستم كولر حواستان به موارد زير باشد:
۱) بازديد تسمه كولر: تسمه اي كه كمپرسور به وسيله آن به موتور متصل مي شود بايد فاقد هرگونه ترك، ريش شدن و بازي اضافي باشد. تسمه را ازنظر ظاهري كنترل كرده و با دست فشار دهيد. مقدار لقي تسمه بايستي بين ۳ تا ۸ ميليمتر باشد.
۲) بازديد نشتي: لوله ها و شيلنگ ها و اتصالات آنها را بازرسي كنيد، چنانچه گاز كولر از هركدام از آنها نشت كرده باشد محل نشت چرب، روغن گرفته و غبارآلود است.
۳) بازديد پروانه: در اتومبيل هايي كه داراي پروانه الكتريكي هستند موقع روشن شدن كولر بايد پروانه به گردش درآيد. اگر فن برقي اتومبيل شما از ديد پنهان است به وسيله يك نخ جريان هواي آن را از پشت رادياتور كنترل كنيد.
ذكر چند نكته براي عمر بيشتر سيستم: ۱) در سرعت هاي بالا از سيستم كولر استفاده نكنيد.
۲) در زمستان ها هفته اي يكبار كولر اتومبيل را روشن كنيد و چند دقيقه اي آن را روشن نگه داريد.
۳) براي روشن كردن كولر در سرعت هاي بالا، اول كلاچ گرفته سپس كولر را روشن كنيد.
۴) در موقع استارت زدن از خاموش بودن كولر اطمينان حاصل كنيد.
۵) داغ كردن و جوش آوردن خودروي شما در هنگام استفاده از كولر مي تواند به سبب كمبود ميزان گاز سيستم كولر باشد.
۶) در زماني كه پس از چند ساعت پارك بودن خودرو در زير آفتاب كولر را روشن كرديد يكي از پنجره ها را كمي پايين بكشيد تا هواي گرم خارج شود و كولر را از حالت Recycle خارج كنيد و در حالت Refresh قرار دهيد.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
مهمانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  مهمانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |