يكشنبه ۸ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۱ - Aug 29, 2004
رسانه
Front Page

با هدف حمايت از مبتكران، افراد خلاق و داراي ايده هاي نوين
مركز رشد «واحدهاي فناوري» در دانشگاه تهران راه اندازي شد
010413.jpg
مركز رشد واحدهاي فناوري دانشگاه تهران با هدف حمايت از مبتكران، افراد خلاق و داراي ايده هاي نوين راه اندازي شد.
مهرزاد كلاگر، مدير داخلي بخش آي تي، مركز رشد واحدهاي فناوري دانشگاه تهران به ايسنا گفت: مركز رشد دانشگاه تهران در مرحله اول راه اندازي در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات و فناوري زيستي و بيوتكنولوژي آغاز به كار كرده است و در برنامه هاي آتي در حوزه هاي نانوتكنولوژي، شيمي و نفت و مركز رشد جامع كه بتواند ساير رشته ها را تحت پوشش خود قرار دهد گسترش خواهد يافت.
وي خاطر نشان كرد: مجوز مركز رشد واحدهاي فناوري دانشگاه تهران در پاييز سال ۱۳۸۲ از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اخذ شد و سپس ساختمان مركز چاپ و انتشار دانشگاه تهران جهت فعاليت اين مركز در مرحله اول بازسازي شد. مركز رشد واحدهاي فناوري در حال حاضر در اميرآباد و محوطه انتشارات دانشگاه تهران راه اندازي شده است.
كلاگر در ادامه با اشاره به اين كه ملاك اصلي پذيرش شركتها در اين مركز رشد ماهيت تكنولوژيك طرحهاي ارائه شده است، تصريح كرد: در حال حاضر هفت شركت در بخش آي سي تي و هشت شركت در بخش بيوتكنولوژي آماده پذيرش هستند كه با واگذاري ساختمان هاي جديد تعداد اين واحدها افزايش خواهد يافت.
مدير داخلي بخش آي تي مركز رشد واحدهاي فناوري دانشگاه تهران خاطر نشان كرد: براساس برنامه ريزي انجام شده، شركتهاي پذيرفته شده مي توانند حداكثر سه سال و در دوره پيشرو حداكثر ۶ ماه در اين مركز حضور داشته باشند.
وي هدف از راه اندازي اين مركز را حمايت از افراد خلاق، مبتكر و داراي ايده هاي نوين و تبديل آن به كار تجاري عنوان كرد و افزود: هدف اصلي از راه اندازي مركز رشد واحدهاي فناوري حمايت از بخش خصوصي جوان و نوپا در راستاي تشكيل SME ها و حمايت از اقتصاد دانش محور بوده و حمايت از كارآفريني، جلوگيري از فرار مغزها و اشتغالزايي از اهداف جانبي اين مركز است.
وي در زمينه شرايط پذپرش شركتهاي خصوصي در اين مركز گفت: نوآوران و كارآفرينان علاقه مند به حضور در اين مركز رشد كه طرحها و فعاليتهاي آنها در زمينه هاي مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات يا فناوري زيستي است طي دوره فراخوان شركتها، فرمهاي آماده را پر كرده و پس از گذراندن كلاس توجيهي در روند برنامه جذب پذيرش قرار مي گيرند و شركت هايي كه از اين فيلترهاي مميزي عبور كنند مي توانند از خدمات اين مركز استفاده كنند.
نخستين دوره فراخوان مركز رشد واحدهاي فناوري دانشگاه تهران تا ۱۸ شهريور ماه جاري برقرار است.

به همت يك مخترع روشندل
عصاي هشدار دهنده نابينايان ساخته شد
010410.jpg
نسل جديد عصاي نابينايان مجهز به چرخ و چراغهاي ليزري هشدار دهنده به همت يك مخترع روشندل ايراني طراحي و ساخته شد.
كامران حميد كردار، آهنگساز و مخترع روشندل در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: وزن و ارتفاع عصاي ابداعي همانند عصاهاي متداول است و تفاوت ظاهري آن در نصب قطعاتي نظير چرخ، چراغهاي ليزري و بوق راهنما است. اين عصا با وجود سيمهايي كه دارد از قابليت تا شدن برخوردار است.
وي درباره مزيت چرخدار بودن اين عصا گفت: در انتهاي اين عصا يك چرخ جاگذاري شده تا مدت زمان صرف شده ميان بلند كردن تا به زمين گذاشتن عصا از بين برود و در تمام مدت فرد نابينا توانايي درك سطح زير پاي خود و موانع موجود را داشته باشد.
حميد كردار مزيت ديگر طرح را چراغهاي ليزري نصب شده روي سطح بيروني عصا خواند و افزود: نابينايان زمان عبور از عرض خيابان در هنگام شب دچار مشكلات زيادي مي شوند كه در اين طرح با نصب ۹ لامپ ليزري كه قابليت شارژ نيز دارد، اين مشكل رفع شده است. اين چراغها با نفوذ و عبور از نور چراغهاي خودرو در حال حركت، حضور نابينا را به راننده اعلام كرده و وي را وادار به كاهش سرعت خودرو مي كند.
اين مخترع در ادامه با اشاره به بوق راهنماي موجود در سيستم اين عصا گفت: با فشار كليد كنار دسته عصا، چراغها روشن شده و صداي بوق راهنما فرد نابينا را از روشن بودن چراغ مطلع مي كند كه در صورت عدم نياز به آنها مي تواند با فشار دوباره كليد چراغها را خاموش كند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: جهت تأمين انرژي مورد نياز چراغ ها و بوق هشدار دهنده عصا يك باتري ۹ ولت فشاري در اين عصا تعبيه شده كه زمان خاتمه شارژ باتريها با توجه به ميزان استفاده از چراغهاي ليزري حدود يك ماه و نيم تا دو ماه است.

امضاهاي ديجيتال به خطرافتاد
010407.jpg
آي تي ايران- محققان رشته رمزنگاري با شكستن توابع Hash كه در امن كردن ارتباطات الكترونيكي استفاده مي شود، تهديد بزرگي عليه امضاهاي ديجيتال ايجاد كرده اند.
جزئيات كنفرانس۲۰۰۴ Crypto نشان مي دهد كه شخصي به نام Antoine Joux توابع Hash كه در الگوريتم SHA-0 استفاده مي شود را شكسته و شايع است كه شخص ديگري به زودي شكست نسبيSHA-1 را كه از محبوب ترين توابع مورد استفاده در رمزنگاري است، اعلام خواهد كرد.
اين دستاوردها علاوه بر به خطر انداختن ارسال ايميل در اينترنت، تهديدي براي امضاهاي ديجيتال به شمار مي روند.
اهميت اين امضاهاي الكترونيكي كه در آينده براي تأييد معاملات اينترنتي استفاده خواهد شد، بر هيچ كس پوشيده نيست.
اين روش هاي امنيتي كه پايه و اساس رياضي دارند، براي برقراري ارتباط هاي مطمئن شرطي اساسي به شمار مي روند.
به گفته W3C امضاهاي ديجيتال بي نقصي، دقت امضاء و غير قابل جعل كردنِ آن را براي استفاده در اينترنت تضمين مي كنند. اين قابليت ها به خصوص براي اسنادي مانند قراردادها، فهرست قيمت و بيانيه ها سودمند هستند. اين قابليت ها در انواع و اقسام تجارت هاي الكترونيك از جمله پرداخت پول ضروري هستند.
اين توابع به اصطلاح يك طرفه ورودي متغيري دريافت مي كنند (مانند محتواي يك پيغام) و در خروجي رشته محدودي مي دهند كه با الگوريتم هاي مناسب براي ارسال رمزگذاري و رمزگشايي مي شود. اين توابع معكوس پذير نيستند، يعني از روي خروجي نمي توان ورودي را حدس زد.
براي به دست آوردنِ ورودي بايد با استفاده از كليد عمومي پيغامي را كه با كليد خصوصي رمز شده، با روش هاي رياضي، به دست آورد.

راه اندازي مركز ميكروسكوپ الكتروني در دانشگاه شهيد باهنر كرمان
مركز ميكروسكوپ الكتروني در دانشگاه شهيد باهنر كرمان راه اندازي شد.
با خريد يك دستگاه ميكروسكوپ الكتروني ترنسميشن مركز ميكروسكوپ الكتروني در دانشگاه شهيد باهنر كرمان راه اندازي شد كه اين مركز در آينده نزديك آغاز به كار خواهد كرد. با شروع فعاليت اين مركز نه تنها استان كرمان بلكه استانهاي همجوار مي توانند از اين سرويس بهره مند شوند. ميكروسكوپ الكتروني ابزاري حساس، پيچيده و تخصصي است كه مطالعه در ابعاد سلولي را ممكن مي كند. مدل پيشرفته اين دستگاه مي تواند بزرگ نمايي تا حد سه ميليون برابر جهت مطالعه محققان را تأمين كند.

سايه روشن فناوري هاي نو
بازار جهاني هواپيما اشباع شده است
010404.jpg
ايتكا- تعداد هواپيماهاي پارك شده در بيابان پارك هواپيما، به اندازه اي رسيده اند كه نياز يكسال توليد هواپيماهاي دنيا را جوابگو هستند.
يكي از مديران ارشد بازاريابي بوئينگ معتقد است حداقل ۷۵۰ هواپيماي پارك شده در اين پاركها به اندازه اي مدرن هستند كه مي توانند مجدداً وارد خدمت شده و به پرواز و حمل مسافر بپردازند ، اما وجود اين هواپيماها و آمادگي آنها براي ورود به بازار، تاثير زيادي بر تعيين قيمت هواپيماهاي جديد گذاشته است .
به اعتقاد وي ، در حالي كه شركت هاي هواپيمايي مي توانند اين هواپيماها را به قيمت ارزان اجاره و يا خريداري كنند ولي ترجيح مي دهند هواپيماهاي جديد را گرانتر خريداري كرده تا بتوانند تزئينات داخلي، تجهيزات و موتور را مطابق ساير هواپيماهاي خود داشته باشند .وي مي افزايد اين درحالي ا ست كه آنها همچنان انتظار قيمتهاي پايين تري براي هواپيماهاي جديد دارند.اين مقام ارشد بوئينگ تعداد كل هواپيماهاي پارك شده را حدود ۱۰۰۰ فروند عنوان و تصريح كرد : هواپيماهاي قديمي تر، به دليل شرايط كنوني ، يعني نرخ بالاي سوخت و بهره پايين به سختي مي توانند وارد بازار شوند.
نانوتكنولوژي به كمك خودروسازها مي آيد
نانوتكنولوژي با قابليت كاربرد وسيع در ساير تكنولوژيها ، براي صاحبان بنگاهها به عنوان ابزاري مهم در برتري تكنولوژي مطرح است و در اين ميان بنگاههايي كه سريعتر اقدام مي كنند، در اين رقابت بهره بيشتري مي برند.
به گزارش آژانس خبرنگاران تكنولوژي ايران، دكتر كانيگ از مركز تحقيقاتي دايملر كرايسلر در دانشگاه Ulm آلمان مي گويد: در صنعت خودروسازي سه عامل ايمني، راحتي و زيست محيطي متاثر از نانوتكنولوژي از اهميت خاصي برخوردارند كه از جمله مي توان به كاهش ۳۰ درصدي وزن خودرو با استفاده از پلاستيكهاي نانوكامپوزيتي، اشاره كرد.وي درباره اهميت صنعت خودرو به ويژه در اروپا و آلمان گفت : افزايش سرمايه گذاري در دنيا، ارتباط وسيع با ساير صنايع و اشتغال بيش از ۲ ميليون نفر در اروپا و ۷۵۰ هزار نفر در آلمان از عوامل مهم بالا بردن اهميت اين صنعت در جهان هستند .
استاد دانشگاه Ulmآلمان تصريح كرد : به علت اهميت فوق العاده نانوتكنولوژي در صنعت خودرو، اين صنعت يكي از پيشگامان به كارگيري نانوتكنولوژي خواهد بود.
دولت آلمان قصد دارد با همكاري توليدكنندگان خودرو بكارگيري كامل نانوتكنولوژي در بخشهاي مختلف خودرو را يك طرح ملي اعلام كرده و قصد دارد با اين كار، همچنان برتريهاي اين كشور را در صنعت خودرو حفظ كرده و همگام با تحولات تكنولوژي ، بازارهاي خود را گسترش دهد.

كاربرد نانوتكنولوژي در ذخيره آب
شركت نانوتك يكي از اولين سرمايه گذارهاي مهم نانوتكنولوژي در استراليا گستره اي از محصولات نانوتكنولوژي را آماده عرضه به بازار كرده است .
به گزارش  ايتكا، شركت نانوتك سيدني، به دنبال بازار براي فروش سنگ فرشها و بتنهاي خودپاك شونده يا سريع پاك شونده و يك شيشه ضدلك و ضدآب است كه با استفاده از محلولي از نانو ذرات توليد مي شوند.
اين مواد در شرايط محيطي متعددي مورد آزمايش قرار گرفته و دوام و پايداري طولاني از خود نشان داده اند. هر دو دسته اين محصولات به مدت ۱۰ هزار ساعت در چندين آزمايش در هواي آزاد قرار گرفتند و مشاهده شد كه در برابر اشعه ماورا بنفش (UV) عملاً مقاوم هستند.نانوتك توانست اولين محصول خود را به كمك دانشگاه صنعتي سيدني در نمايشگاه HIA سيدني به نمايش بگذارد
به عقيده محققين نانوتك ، ترميم سطوح به كمك آغشته سازي و پوشش دهي نانومتري، قابليتهاي اقتصادي فراواني به همراه دارد و در اثر آن كاهش قابل توجهي در چرخه نظافت رخ خواهد داد، همچنين در مصرف آب و هزينه هاي نگهداري صرفه جويي شده و خطوط توليدي آبي سازگار با محيط زيست ايجاد مي شود.
هرالد استالجتر مدير اجرايي نانوتك مي گويد: هدف او براي بازار استراليا، جايگزين كردن تمام حلالهاي متداول سيليكوني و آغشته كننده هاي سيلوكسان، با نانومتر شستشودهنده بادوام تر است. وي مي افزايد : استراليا به دليل محدوديت منابع آبي و نيز وجود تابشهاي ماوراء بنفش قوي و زياد ، بازار خوبي براي محصولات نانوتكنولوژي است كه تحت چنين شرايطي محصولات ما، هزينه هاي خود را جبران خواهند كرد.

فضاپيماي «جنسيس» باتكه اي از خورشيد بازمي گردد
010401.jpg
فضاپيماي جنسيس ۱۸شهريورماه يك كپسول را كه محتوي نمونه هايي  از ذرات خورشيدي است به زمين مي فرستد.
 ۱۸شهريورماه جاري ( ۸ سپتامبر ۲۰۰۴) در نمايشي هيجان انگيز برفراز آسمان ايالت «يوتا» آمريكا، كپسول حاوي نمونه كه از فضاپيماي جنسيس رها شده در بين زمين و آسمان توسط هليكوپتر گرفته شده و در مركز نيروي هوايي يوتا  در جنوب غربي  شهر «سالتليك» فرود مي  آيد.
فضاپيماي جنسيس كه در سال  ۲۰۰۱ به فضا پرتاب شده طوري تنظيم شده تا به طرف زمين برگردد و يك كپسول را كه محتوي ذراتي  از خورشيد است به طرف زمين رها كند. اين ذرات احتمالا اطلاعات زيادي درباره پيدايش منظومه شمسي  به ما مي دهد.
نام ماموريت به اين دليل جنسيس( پيدايش يا آفرينش) انتخاب شده كه هدف آن كشف چگونگي  پيدايش منظومه شمسي  و خورشيد است.
جنسيس به مدت سه سال خارج از محدوده مغناطيسي زمين به جمع آوري نمونه هاي بادهاي خورشيدي و تكه هايي از آن پرداخت. اين فضاپيما پنج عدد صفحه مخصوص جمع آوري بادهاي خورشيدي دارد. در آوريل به منظور آماده شدن براي بازگشت، نمونه گرفته شده خورشيد به وسيله كپسول مواد خورشيدي جمع آوري تهيه شده در اين مدت بسته بندي و آماده بازگشت به زمين شد.
به گزارش ايسنا از پارس اسكاي، استيون برادي از برنامه اجرايي  ماموريت جنسيس در اداره مركزي ناسا در واشنگتن گفت: هدف ماموريت جنسيس به دست آوردن تكه اي از خورشيد و بازگرداندن آن به زمين است. اين ماموريت جسورانه و الهام بخش، واقعا به ناسا روح تازه اي مي بخشد و يك كمك پايه اي و اساسي به افزايش اطلاعات علمي  ما مي  كند.
دكتر دن بورنت، مامور تحقيق  اصلي  جنسيس در موسسه تكنولوژي كاليفرنيا در پاسادنا درباره هدف جنسيس گفت: فضاپيماي ما  ۲۷ماه در مداري خارج از مدار ماه مشغول به جمع آوري اتم هاي خورشيد بوده است. با اطلاعات حاصل از آن ما مي  توانيم بگوييم كه خورشيد از چه موادي تشكيل شده و با ريزه كاري دقيقي  در علوم سياره اي كه تا به حال انجام نشده آن را به انجام مي رسانيم.
بورنت و بقيه منتظر اين جعبه شش ضلعي  ساخته شده از سيليكون خالص، طلا، اكسيد آلمينيوم، الماس و ديگر موادي هستند كه براي نگهداري اين نمونه بادهاي خورشيدي در فضا و باز گرداندن آن مناسب اند كه اين مواد به مدت  ۲۶ماه در اعماق فضا قرار داشتند و حالا به صورت امني  در كپسول بازگشت قرار دارند. اگر كپسول به هر دليلي  بر روي زمين سقوط كند، قطعات آن ترك بر مي دارند و يا قفسه نگهدارنده آن مي شكند. به همين دليل كپسول در وسط هوا به وسيله هليكوپتر گرفته مي شود. گروهي  كه اين كار را بر عهده گرفته اند از اعضاي بدل كاران شهر سينمايي  هاليوود هستند كه با هليكوپتر كپسول را به دام خواهند انداخت.
مدير پروژه جنسيس، ديتر دن سويتنام در JPL پاسادناي كاليفرنيا گفت: مردان پرواز هاليوود كه در اين ماموريت استفاده خواهند شد در فيلم هاي بزرگ سينمايي بازي كرده اند، ولي حالا كپسول جنسيس ستاره خواهد بود.
بعد از آخرين ماموريت آپولو در  ۱۹۷۲ كه مواد ماه را جمع آوري كرده بود، كپسول جنسيس اولين ماموريت بدين شكل است كه انجام مي  شود و بايد در وسط هوا گرفته شود. كپسول جنسيس در ساعت  ۵۵:۹ بامداد وارد اتمسفر زمين مي  شود. بعد از  ۲ دقيقه و هفت ثانيه كپسول همچنان با سرعت فرا صوت به طرف زمين حركت مي كند و در فاصله  ۳۳ كيلومتري ( ۱۰۸۰۰۰ پايي ) نسبت به زمين چترهاي كند كننده سرعت آن باز مي شود. شش دقيقه بعد در فاصله  ۱/۶ كيلومتري چتر اصلي  باز مي شود. با چند دقيقه انتظار بعد از آن دو هليكوپتر و خدمه پرواز آن منتظرند تا شانس خود براي قاپيدن اين تكه از خورشيد در هوا را امتحان كنند.
تا به حال ۱۱ آزمايش گرفتن بسته اي در هوا توسط شركت ورتيگو انجام شده است كه تا به حال همه آنها صد درصد موفقيت آميز بوده است.
هليكوپتر اول يك دسته بلند  ۱۸ فوتي  را در هوا پهن مي كند كه واقعا بزرگ است و يك قلاب به انتهاي آن بسته شده وظيفه گرفتن و نگه داشتن كپسول را بر عهده دارد. وقتي  كپسول نزديك شد هليكوپتر هشت فوت بالاي ورقه چتري كپسول قرار گرفته و آن را مي گيرد. اگر به هر دليل نتواند آن را بگيرد، هليكوپتر دوم  ۱۰۰۰ پا پايين تر منتظر مي ماند تا كپسول را به دام بيندازد. اما حدس زده مي شود پنج فرصت براي گرفتن آن وجود دارد. هليكوپتري كه سرانجام كپسول را مي گيرد محفظه را به يك اتاق استريل و تميز در محوطه نيروي هوايي مايكل آمريكا مي  برد. در آنجا دانشمندان در آزمايشگاه منتظر هديه  خود از فضا هستند؛ سپس نمونه به يك آزمايشگاه مخصوص در مركز »جانسون« در »هوستون« انتقال مي يابد كه در آنجا از آن محافظت مي كنند و براي سال هاي آينده دانشمندان در آنجا روي آن مطالعه خواهند كرد.

پخش  برنامه هاي  تلويزيوني  از تلفن  همراه
مسئولان راديو و تلويزيون نروژ امكان  پخش  برنامه هاي  تلويزيوني  از طريق  تلفن  همراه  را براي  شهروندان  اين  كشور فراهم  كردند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  العربيه  بر اين  اساس  شركتهاي  مخابراتي  نروژ در مقابل  پخش  برنامه هاي  تلويزيوني  از طريق  تلفن  همراه  هزينه اي  معادل هزينه  عادي  مكالمه هاي  تلفني  دريافت  مي كنند.
پيش  بيني  مي شود تعداد كساني  كه  از اين  خدمات  جديد استفاده  مي كنند در مدت  كوتاهي  به  نيم  ميليون  نفر برسد.
مردم  نروژ از اين  پس  مي توانند برنامه هاي  تلويزيوني  شبكه  يك  و دو اين كشور را بر روي  گوشي هاي  تلفن  همراه  خود به صورت  شبانه روزي  دريافت  كنند. فناوري  بكار رفته  براي  پخش  تصوير بر روي  تلفن  همراه  به  شهروندان  امكان  مي دهد بدون  نياز به  نرم  افزارهاي  پخش  تصوير برنامه هاي  تلويزيوني  را دريافت  كنند.

نشست علمي- صنعتي دانشجويان صنعت برق در دانشگاه صنعتي خواجه نصير
بزرگترين نشست علمي- صنعتي دانشجويان صنعت برق كشور با شركت بيش از ۱۵۰۰ شركت كننده از سراسر كشور نهم الي دوازدهم شهريور ماه سال جاري در دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي، در هفتمين كنفرانس دانشجويي مهندسي برق ايران، برگزاري ۵۰ كارگاه آموزشي، ۳۰ بازديد علمي، ارائه بيش از ۱۵۰ مقاله در گرايش هاي مختلف برق، برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي صنعتي حضور استادان داخلي و خارجي و برگزاري ميزگردهاي تخصصي، اين كنفرانس را به عنوان يكي از بزرگترين نشست هاي علمي- صنعتي دانشجويان كشور مطرح كرده است.

دستاوردي جديد در صنعت هوايي ايران
براي اولين بار در ايران هواپيماي سبكي با قابليت تغيير وضعيت ارابه فرود از حالت ثابت به حالت جمع شونده در هنگام پرواز، موفق به دريافت گواهينامه تاييد از سازمان هواپيمايي شد. صنايع هوايي ايران با همت كارشناسان خود موفق به طراحي و ساخت اين هواپيما و دريافت گواهينامه تاييد نوع type certification براي محصول بهينه شده خود گرديد.اين گواهينامه پس از انجام تستهاي پروازي متعدد در فرودگاه پيام براي هواپيماي چهارنفره تمام كامپوزيت Fajr-3B با ارابه فرود متحرك بر اساس مقررات و آيين نامه هوانوردي ۲۳ JAR در اواخر سال ۸۲ تاييد و صادر شد.

هشدار!اعتياد جوانان به اينترنت
ايرنا- رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور نسبت به گسترش اعتياد الكترونيكي و رواني بين جوانان كشور هشدار داد.
غلامعلي افروز در مراسم افتتاح مجتمع آموزشي رفاه سمنان افزود: ما بايد از اينترنت استفاده كنيم اما نبايد در اسارت آن باشيم.
وي با بيان اين كه مضرات اعتياد به اينترنت بيش از اعتياد به ديگر مواد است افزود: اعتياد الكترونيكي دامنگير بسياري از جوانان ما بويژه پسران شده است و اين كه چرا ۳۰ درصد پسران در كنكور شركت مي كنند را بايد در مدارس و نظام آموزش و پرورش جست وجو كرد.
وي گفت: بايد انديشيد كه چگونه نظام آموزشي، تربيتي و پرورشي را متحول كنيم كه نگرش جوانان مثبت، تلاش محور، اميد انديش و اخلاق شود.اين استاد دانشگاه بر ضرورت ايجاد تحول در آموزش و پرورش تأكيد كرد و اظهار داشت: بايد بهترين امكانات در اختيار نظام تعليم و تربيت باشد نه اين كه بهترين ساختمان ها و امكانات در اختيار بانك ها و صنايع باشد.
رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور گفت: نظام تعليم و تربيت ما بايد انسان هايي خلاق و سالم تربيت كند چه اين افراد به دانشگاه بروند چه نروند.

توسط پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب انجام شد:
طراحي و ساخت كمپرسورهاي برودتي «سمي هرمتيك» در ايران
با اجراي پروژه طراحي و ايجاد دانش فني توليد كمپرسورهاي برودتي سمي هرمتيك توسط پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب، امكان طراحي و توليد اين كمپرسورها در كشور فراهم شد.
به گزارش ايسنا اين پروژه كه با حمايت طرح تحقيقات صنعتي، آموزش و اطلاع رساني وزارت صنايع انجام شده در پي يافتن روش مناسبي براي ساخت اين نوع از كمپرسورها در داخل ايران، با در نظر گرفتن امكانات موجود بوده است. اين كمپرسورها كاربرد بسيار زيادي در صنعت تبريد و ايجاد سرما به منظور كمك به تازه نگه داشتن مواد غذايي دارند.
پژوهشگران با توجه به واردات گسترده ماركهاي مختلف اين كمپرسورها سعي كرده اند در انتخاب يك نوع از آنها براي طراحي و ساخت پرمصرف ترين آنها را مد نظر قرار دهند كه طي بررسي به عمل آمده كمپرسور كوپلند به اين منظور انتخاب شد. دلايلي چون دسترسي راحت جهت بررسي آن، داشتن تعميرگاه هاي زياد، فراواني قطعات يدكي، ساخت برخي قطعات آن در داخل كشور، مناسب بودن قيمت، كارايي مناسب، كاربرد متنوع در صنايع و زمينه هاي مختلف و از همه مهمتر قرار گرفتن در زمره پرمصرف ترين كمپرسورهاي موجود در بازار، باعث شده اين كمپرسور نسبت به ساير انواع آن براي طراحي و ساخت در اولويت قرار گيرد.
در مرحله اندازه گيري اين پروژه روشهايي نظير اندازه گيري مستقيم قطعه، CMM قطعات حساس و دقيق، كنترل تلرانسهاي قطعات مرتبط براساس استانداردهاي تلرانس گذاري مورد استفاده قرار گرفته است.
محققان در ساخت پوسته سيلندر به هنگام عمل چدن ريزي از سيستمهاي خودكار با كمك خلاء قالب و ريختن ماده مطابق با شناسنامه قطعه استفاده كرده اند. زيرا استفاده از روش  سنتي در قالبهاي اتمسفريك، عمدتاً باعث تخلخل در بافت چدن مي شود و با متخلخل شدن بافت پوسته، خطر نشست روغن از جدار افزايش مي يابد.
پژوهشگران همچنين با توجه به اينكه بيشترين هزينه تعميرات اين كمپرسورها مربوط به تعويض سيم پيچ است كه ناشي از وجود لاكهاي روي سيم پيچ ها است كه به گاز مبرد حساس بوده و باعث خوردگي آن مي شود، براي پيشگيري از بروز اين مشكل از تكنيك مورد استفاده در شركتهاي بزرگ كه استاتور را بعد از سيم پيچي در لاك ضد گاز مبرد غوطه ور كرده و در دماي مناسب لاك خشك و پخت مي كنند، استفاده كرده اند.
اين تكنيك در اغلب سيم پيچي ها در ايران فراموش شده است كه اين امر به كاهش عمر سيم پيچي ها منجر مي شود.

همايش ها و سمينار ها
نهمين همايش بين المللي سازه ها و فلزات گالوانيزه و روكش دار
۱- تاريخ برگزاري: ۲۸- ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: ايتاليا/ ميلان
۳- پست الكترونيكي: enquiriesشmetalbulletin.com
۴- صفحه الكترونيكي:
mbcf_9th_gal_asp http://www. Metalbulletin.com/events/
۵- نيم نگاه: موضوع اصلي همايش بررسي وضعيت توليدات گالوانيزه، تركيباتي با پوشش هاي محافظ مختلف، وضعيت توليدات و مصنوعات فلزي و ... است.
همايش بررسي بازدهي و كارايي اهرم ها در صنعت
۱- زمان برگزاري: ۲۹-۲۷ سپتامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: سنگاپور/ سنگاپور
۳- پست الكترونيك: admin@sgtfc.com
۴- صفحه الكترونيك: http://www. sgtfc.com
۵- نيم نگاه: محور اصلي بحث و بررسي شيوه هاي جديد مديريتي در زمينه كنترل سازه هاي صنعتي و مديريت آنها، استفاده از اهرم ها و ماشين ها در صنعت و ... است. همايش با كارگاه عملي همراه است.
همايش بررسي آب هاي منطقه آسياي ميانه
۱- تاريخ برگزاري: ۱۵-۱۳ سپتامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: بحرين / منامه
۳- مسئولين برگزاري: سازمان حفاظت از محيط زيست و آب و فاضلاب ۴۸ كشور جهان
۴- پست الكترونيك: info@bahrainexhibitions.com
۵- صفحه الكترونيك: http://www.watermiddleeast2004.com
۶- نيم نگاه: موضوع اصلي همايش بررسي مسائل و مشكلات آب هاي منطقه آسياي ميانه است. در اين همايش حدود ۴۸ كشور جهان حضور دارند. عمده موضوع هاي مورد بررسي عبارتند از: نحوه ذخيره آب ها، حفظ منابع آبي از آلودگي هاي كشاورزي و صنعتي(فاضلاب هاي صنعتي و كشاورزي)، استفاده صحيح از منابع آبي .
همايش بين المللي اقتصاد سنگاپور(WNEC)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۴-۱۳ اكتبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: سنگاپور/سنگاپور
۳- مسئولين برگزاري: EDB (مركز توسعه اقتصادي برون مرزي سنگاپور) و سازمان بين المللي اقتصاد
۴- پست الكترونيك: cristina.roman@cientifica.com
۵- صفحه الكترونيكي: http://www.world-nano.com
۶- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي راه هاي گسترش و توسعه اقتصادي سنگاپور، نحوه جلب اعتماد سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري، راهكارهاي دولت سنگاپور براي توسعه اقتصادي و ... خواهند پرداخت.
نوزدهمين همايش بين المللي آلومينيوم
۱- تاريخ برگزاري: ۲۱-۱۹ سپتامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: نروژ/ اسلو
۳- پست الكترونيك: enquiries@metalbulletin.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www. metalbulletin.com/events/mbcf_19th_ali.asp
۵- نيم نگاه: اين همايش به منظور بررسي وضعيت كافي آلومينيوم به عنوان سومين كاني مهم جهان برپا خواهد شد.
تنظيم: مهتاب.ص.خسروشاهي

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |    رسانه    |
|   سياسي    |    شهري    |    علمي    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |