يكشنبه ۸ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۱ - Aug 29, 2004
شبكه خبري اي.بي.سي:
عراق بهبود روابط با ايران را دنبال مي كند
شبكه خبري اي.بي.سي گزارش كرد: عراق تلاش  هايش را براي بهبود روابط با ايران افزايش مي دهد.
به گزارش ايسنا اين شبكه خبري استراليايي در ادامه اين گزارش آ ورده است كه سفر برهم صالح، معاون نخست وزير عراق نيز در راستاي تقويت روابط دو كشور همسايه صورت مي گيرد.
اين گزارش نوشته است، بغداد و تهران در خصوص برخي موضوعات حساس وارد درگيري لفظي شده اند.
در بخش ديگري از اين گزارش با ادعاهاي پيشين حازم شعلان، وزير دفاع عراق عليه ايران اشاره شده و آمده است كه تهران تمام اين اتهامات را رد كرده است.
در همين حال روزنامه سوئيسي برنر سايتونگ از آمريكا به عنوان دشمن اصلي مردم عراق نام برده است.
اين روزنامه در تحليلي با اشاره به اظهار نظرهاي برخي از مقامات دولت موقت عراق و نيز مطالب برخي از روزنامه هاي عراقي كه ايران را متهم به حمايت از گروه مقتدي صدر مي كنند، نوشته است: در گذشته مطرح ساختن چنين اتهام هايي عليه ايران در عراق باعث وحدت كشورهاي عربي عليه ايران مي شد، اما از زمان اشغال عراق توسط آمريكايي ها اين آمريكاست كه دشمن اصلي عراق به شمار مي آيد، از سوي ديگر تا كنون سند مدوني در زمينه دخالت ايران در ناآرامي هاي عراق و به ويژه شهر نجف ارائه نشده است.
اين روزنامه در بخش ديگري از تحليل خود آورده است: وقايع اخير در نجف، دولت موقت عراق را در برابر چالش بزرگي قرار داده است.حتي در بغداد از پايان زندگي سياسي اياد علاوي سخن مي گويند.ناظران بر اين عقيده اند كه علاوي بجاي آن كه بدنبال يافتن يك راه حل سياسي داخلي باشد، هر چه بيشتر به آمريكائي ها وابسته مي شود.
در اين شرايط دولت موقت عراق بيهوده تلاش مي كند، علت شكست خود را به گردن ايران بيندازد.

جاسوسي اسرائيل عليه ايران در پنتاگون
010428.jpg
پليس فدرال آمريكا (اف بي آي) در حال تحقيق درباره يكي از تحليلگران ارشد پنتاگون (وزارت دفاع آمريكا) است كه مظنون به جاسوسي و ارائه اطلاعات سري پنتاگون درباره ايران به رژيم صهيونيستي است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويتر از واشنگتن، مقامات دولت آمريكا به اين خبرگزاري اعلام كردند كه اين تحليلگر ارشد پنتاگون با دفتر دونالد رامسفلد مرتبط بوده و متهم است كه اسناد محرمانه را از طريق كميته روابط عمومي اسرائيل موسوم به ايپاك كه از لابي هاي قدرتمند صهيونيستي در آمريكا است به اسرائيل منتقل مي كرده  است.
بنا بر اين گزارش، مقامات دولتي آمريكا بدون افشاي نام اين متهم اعلام كردند كه تاكنون فرد مورد نظر دستگير و يا حتي متهم نشده است. اين در حالي است كه سفارت رژيم صهيونيستي در آمريكا اخبار مربوطه را رد كرده است.
يكي از سخنگويان اين سفارتخانه كه خواست نامش فاش نشود بدون ارائه توضيح خاصي اين اخبار را نادرست خواند.
روزنامه هاي واشنگتن پست و نيويورك تايمز كه از نشريات بانفوذ در آمريكا هستند به نقل از بيانيه وزارت دفاع آمريكا اعلام كردند كه اين فرد با وزارت دادگستري اسرائيل در ارتباط بود. به نوشته اين روزنامه ها، تحقيقات پليس فدرال از يكي از كارمندان اداري پنتاگون در جريان است.
با اين حال پنتاگون با انتشار بيانيه اي در توجيه سوء استفاده اسرائيلي ها از اسناد محرمانه آنها ا علام كرد كه فرد مورد نظر نفوذ چنداني در سياست هاي آمريكا نداشته و هيچ يك از كشورهاي خارجي نيز نمي توانند از طريق اين فرد به سياست هاي آمريكا دست پيدا كنند.
شبكه خبري سي بي اس آمريكا نيز با اعلام اين خبر گزارش داد، مقامات پليس فدرال قرار است اين جاسوس را كه گفته مي شود در سياست هاي دولت بوش در مورد ايران و عراق نفوذ داشته، دستگير كنند.
به گزارش اين شبكه، اين تحليلگر پنتاگون ارتباط نزديكي با پل ولفوويتز و داگلاس فيث معاونان وزير دفاع آمريكا داشت كه از آنها به عنوان معماران جنگ عراق ياد مي كنند. بنا بر اين گزارش يكي از اسناد و مدارك محرمانه اي كه توسط اين جاسوس منتقل شده است، پيش نويس احكام رئيس جمهوري آمريكا در مورد سياست هاي اين كشور در قبال ايران بود.
اين شبكه خبري گزارش داد كه اين جاسوس به عنوان يكي از تحليلگران معتمد مطرح بود و در يكي از واحدهاي وزارت دفاع آمريكا براي توسعه سياست هاي واشنگتن در مورد عراق فعاليت مي كرد.
روزنامه نيويورك تايمز نيز نوشت، اين جاسوس پيش از جنگ عراق به عنوان يكي از اعضاي واحد ويژه اطلاعاتي در كنار داگلاس فيث فعاليت داشته و در مورد ارتباط عراق و القاعده پرونده سازي مي كرده  است.
خدمت بوش به اسرائيل
از سوي ديگر روزنامه صهيونيستي اورشليم پست ديروز در مقاله اي نوشت جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا بيش از هر رئيس جمهور ديگر آمريكا در ۵۰ سال گذشته به اسرائيل خدمت كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر و به نقل از اورشليم پست، اين روزنامه در
مقاله اي با طرح اين سئوال كه چرا يهوديان تمايل دارند جرج بوش بار ديگر به رياست جمهوري آمريكا انتخاب شود، به برخي از اقدامات رئيس جمهور آمريكا اشاره كرد و نوشت: هيچ رئيس جمهوري در ۵۰ سال گذشته تا اين حد به اسرائيل خدمت نكرده است.
اين روزنامه در ادامه اقدامات جرج بوش درحمايت از اسرائيل را به اين شرح بيان كرد: سرنگوني صدام حسين، مبارزه با اسلامگراها، حمايت صريح از دولت و مردم اسرائيل، اراده او براي مبارزه با حاميان ترور در سازمان ملل و تعهد راسخ وي به عامل بازدارندگي.
اورشليم پست در ادامه با مدح اقدامات بوش نوشت پرونده جرج بوش، يك پرونده شفاف و استوار است. در اين سه سال و نيم رياست جمهوري وي بيش از هر رئيس جمهور ديگر آمريكا به اسرائيل خدمت كرد.
او هيچ وقت درحمايت خود از اسرائيل دچار ترديد و دودلي نشد و مبهم سخن نگفت. جرج بوش با اعلام جنگ عليه ترور در حقيقت برنامه كار خود را با برنامه كار اسرائيل هماهنگ كرد.
در پايان روزنامه خدمات بيشتر جرج بوش به اسرائيل را چنين شرح مي دهد: وي با تروريسم (مبارزه) فلسطيني ها با صراحت و شدت مخالفت كرد و آشكارا اعلام كرد كه برخي از نواحي بيت المقدس و كرانه باختري بايد تحت كنترل اسرائيل باقي بماند، بوش علنا حق فلسطيني ها براي بازگشت به وطن را رد كرد و يكي از بزرگترين تهديدها را عليه اسرائيل در منطقه از ميان برد.

براساس طرح جديد قوه قضائيه
هيچكس به خاطر توديع وثيقه زنداني نمي شود
خبرگزاري فارس: از اين پس بازداشت املاك در قبال قرارهاي وثيقه به روز انجام مي شود و كسي به خاطر توديع وثيقه زنداني نمي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به منظور تسهيل در امور ارباب رجوع به مراجع قضايي و نيز جلوگيري از عدم تضييع حقوق متهمان، طي طرحي كه با همكاري دادسراي عمومي و انقلاب تهران و سازمان ثبت اسناد و املاك كشور صورت گرفته، از اين پس بازداشت املاك در قبال قرارهاي وثيقه به روز انجام مي شود.
براساس اين طرح نمايندگان ادارات ثبت در تمامي نواحي دادسراي تهران مستقر شده و پس از صدور قرار وثيقه توسط مراجع قضايي، در صورت حضور وثيقه گذار و تقاضاي وي مبني بر صدور قرار قبولي وثيقه، قسمت مربوط به مرجع قضايي در فرمي توسط مقام قضايي تكميل مي شود.
براساس اين طرح بعد از طي شدن مراحل فوق وثيقه گذار با حضور نزد نماينده سازمان ثبت مستقر در دادسرا، تقاضاي بازداشت ملك را مي نمايد و نماينده مزبور نيز پس از تكميل ذيل فرم بدون فوت وقت و بلافاصله آن را براي ثبت منطقه دورنگار مي نمايد.
ثبت منطقه نيز در صورتي كه تشخيص دهد ملك قابل بازداشت است و مانعي وجود ندارد، در فرم ديگري كه مخصوص ثبت محل وقوع ملك تهيه و تنظيم گرديده، مورد بازداشت ملك را اعلام نموده و براي نماينده ثبت مستقر در دادسرا دورنگار مي كند.
براساس اين طرح نماينده مذكور نيز پس از بررسي نهايي، ذيل فرم مخصوص اداره ثبت محل وقوع ملك را مهر و امضا نموده و آن را در اختيار متقاضي قرار مي دهد تا آن را به رويت مقام قضايي برساند و به اين ترتيب كار بازداشت املاك در همان روز انجام مي شود.
تا پيش از اجراي اين طرح، وثيقه گذار بايستي شخصا به واحد ثبتي در اطراف و اكناف تهران مراجعه مي نمود و اين امر موجب مي شد كه متهم بعضا حتي با داشتن وثيقه دو يا سه روز در زندان باقي بماند.
از مزاياي اين طرح مي توان به فوريت در آزادي متهم، جلوگيري از رفت و آمد در شهر و اتلاف وقت و تسهيل امور ارباب رجوع و عدم خرج هزينه به زندان اشاره نمود.
اين طرح در مرحله اول در تهران به اجرا درآمده و در آينده نزديك به ساير استان ها و نيز دادياران ناظر زندان كه مبادرت به صدور قرار وثيقه براي اعطاي مرخصي به زندانيان مي نمايد تسري و تعميم داده خواهد شد.

مديركل درمان سازمان تامين اجتماعي خبر داد
افزايش تجهيزات درماني بيمارستان هاي لواساني هدايت و آيت الله كاشاني تهران
گروه اجتماعي:  سه بيمارستان تامين اجتماعي به امكانات و تجهيزات درماني جديد تجهيز شدند.به گزارش خبرنگار ما، دكتر عبدالله روشن ضمن اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران افزود: شهريورماه امسال بخش هاي ICU و CCU بيمارستان آيت الله كاشاني، IUC و NICU بيمارستان هدايت و افزايش ۱۲ تخت به تخت هاي بيمارستان شهيد لواساني آماده بهره برداري است.وي افزود: باتوجه به كمبود تخت هاي ويژه در كشور، افزايش اين تخت ها قدم مفيدي براي رفع كمبودها و ارايه خدمات بهتر است.
مديركل درمان تامين اجتماعي همچنين افزود: هدف اصلي ما توسعه فيزيكي مراكز درماني نيست زيرا مراكز درماني به اندازه كافي وجود دارد و ميزان عرضه بر تقاضا پيشي گرفته است. به طوري كه در بعضي از مراكز تنها ۶۰ درصد تخت ها اشغال است.دكتر روشن درمورد عدم تمايل پزشكان به عقد قرارداد با مراكز درماني تامين اجتماعي گفت: سابقه ذهني بدي از مراكز درماني تامين اجتماعي در جامعه پزشكي به وجود آمده و علت عدم تمايل، تاخير در پرداخت مطالبات و دخالت در كارهاي پزشكي است.وي اظهارداشت: تمام تلاش ما بر اين بوده كه خدمات در سطح كشور به طور يكسان تقسيم شود،  به گونه اي كه تا دو سال پيش بسياري از شهرستان ها از خدمات MRI محروم بودند درحالي كه درحال حاضر دورترين نقاط كشور هم از اين امكان بهره مند هستند.وي درمورد تامين هزينه داروهاي بيماران سرطاني گفت: اين هزينه ها هم براي بيماران و هم براي تامين اجتماعي بسيار مشكل است و قرار بر اين بود كه داروهاي موردنياز بيماران شيمي درماني توسط بيمارستان ميلاد تهيه و به آنها ارايه شود كه متاسفانه محقق نشد و مشكلات اجرايي در تامين اعتبار تهيه داروها اختلال ايجاد كرد.

رئيس مجلس:
شعار مبارزه با تروريسم پوششي براي سلطه طلبي است
هايله  كايروس  گسس  رئيس  كميسيون  سياست  خارجي  و دفاع  ملي  مجلس  اتيوپي ديروز در ديدار با غلامعلي  حدادعادل  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ، خواستارحمايت  بيش  از پيش  مجلس  ايران  از گسترش  روابط تهران  - آديس  آبابا شد.
به  گزارش  اداره  كل  فرهنگي  و روابط عمومي مجلس ، وي  گفت : روابط دو كشوراز پشتوانه  مستحكم  تاريخي  و باستاني  برخوردار است  و هيچ  نيرويي  قادر به ايجاد انفصال  در آن نيست .
هايله  كايروس  در مورد تروريسم  نيز گفت : ماهيت  تروريسم  اين  است  كه  ميل به  بين المللي  شدن  دارد و هر جا شرايط مستعد باشد، رشد مي كند. در اين  ديدار، حداد عادل  نيز به  روابط خوب  ايران  و اتيوپي  و نيزتمدنهاي  درخشان  و كهن  دو كشور اشاره  كرد و افزود: اتيوپي  در چشم  مردم ايران  از احترام  زيادي  برخوردار است .
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي با اشاره  به اولويت بخشي  جمهوري  اسلامي براي توسعه  روابط با كشورهاي  آسيايي ، آفريقايي  و آمريكاي  لاتين  گفت : در سياست خارجي  ما برقراري  ارتباط باكشورهايي  همچون  اتيوپي  با تمدن  ديرينه  تاريخي جايگاه  ويژه اي  دارد و مجلس  ايران  نسبت  به  گسترش  روابط اقتصادي ، سياسي  وفرهنگي  با كشورهاي  اسلامي از جمله  اتيوپي  با نظر مثبت  برخورد مي كند. وي  اظهارداشت : آنچه  امروز در ايران  قابل  توجه  است ، عزم  و اراده  دولت و ملت  براي  داشتن  كشوري  مستقل  و پرتلاش  و در عين  حال  برخوردار از روابط خارجي  با ساير كشورها، بدور از تنش  است .
حدادعادل  افق  همكاري  بين  دو كشور ايران  واتيوپي  را بسيار گسترده توصيف  كرد.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي دربخش  ديگري  ازسخنان  خود به  حضور نيروهاي  نظامي خارجي  در آفريقا و عراق  اشاره  كرد و گفت : ما به  حضوراين  نيروها تحت  عنوان مبارزه  با تروريسم  خوشبين  نيستيم  و شعار مبارزه  باتروريسم  از سوي  خارجيان را نوعي  توجيه  براي  گسترش  تسلط بر جهان  مي دانيم . وي  افزود: تجربه  عراق  نشان دهنده  اين  است  كه  اشغالگران  نه  تنها درشعار خود براي  مبارزه  باتروريسم  صداقت  نداشته اند، بلكه  پديده اي  گسترده ترو وحشتناكتر از تروريسم  را به  منطقه  آورده اند.

حضور هفت تن از وزرا براي پاسخ به سئوال نمايندگان
هفت تن از وزرا اين هفته براي پاسخ به سوالات نمايندگان در جلسات كميسيونهاي مجلس حاضر مي شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس، وزراي علوم، تحقيقات و فناوري، آموزش و پرورش، تعاون، نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و راه و ترابري و وزير كشور، وزرايي هستند كه از سوي نمايندگان مورد سوال قرار گرفته اند. پنج تن از نمايندگان از وزير راه و ترابري سوال كرده اند كه اين هفته در كميسيون عمران مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
كميسيون آموزش و تحقيقات در جلسه فردا گزارش سوال علي احمدي در باره طرح ارتقاء شغلي معلمان، مشكلات آموزش عالي و جايگاه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و بررسي اولويت هاي وزارتخانه ، سوال حسن نوعي اقدم از وزير علوم، تحقيقات و فناوري و طرح دستيابي به فن آوري هسته اي صلح آميز را بررسي مي كند.
همچنين در جلسه روز سه شنبه نيز طرح الحاق يك تبصره به ماده (۸۸) قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، لايحه موافقتنامه تاسيس مقربين سازمان اسلامي آموزشي، علمي و فرهنگي (آيسسكو) و جمهوري اسلامي ايران، لايحه استفساريه تبصره (۶) مذكور در بند (ت) قانون اصلاح قوانين و مقررات بازنشستگي و وظيفه بگيران مصوب ۱۳۷۴، لايحه كنوانسيون توسعه منابع انساني، لايحه الزام سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران به ارائه آموزش هاي عمومي خاص و سوالهاي محمد باقر بهرامي، عبدالمجيد رستاد و محمد  عباسپور از وزير آموزش و پرورش بررسي مي شود. كميسيون اجتماعي هم روز يكشنبه لايحه يك شوري كنوانسيون توسعه منابع انساني و طرح الزام دولت به اقدام  قانوني به ايجاد نظام هماهنگ پرداخت مستمري بازنشستگان را بررسي مي نمايد.
در كميسيون مذكور روز سه شنبه گزارش بهرام احمدي نماينده رفسنجان در خصوص تعاوني ها و گزارش رئيس كميسيون اجتماعي در خصوص جلسات مشترك روساي كميسيونها و هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي قرائت مي گردد. همچنين سئوال محمد عباسپور نماينده اروميه از وزير تعاون نيز بررسي مي شود. در جلسه روز يكشنبه نيز كميته ويژه رسيدگي به مسائل گراني، به منظور برنامه ريزي و چگونگي انجام وظيفه محوله نيز در كميسيون مذكور تشكيل مي گردد. كميته مزبور با مسئولين وزارت تعاون، جلسه مشترك برگزار مي كند.

هفدهمين همايش سراسري مددكاران اجتماعي برگزار شد
گروه اجتماعي: ليلا خاكسار- هفدهمين همايش سراسري مددكاران اجتماعي با پيام رئيس مجلس شوراي اسلامي آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در پيامي ضمن تبريك ميلاد حضرت علي(ع) و روز مددكار، مددكاري را حرفه اي دانست كه داراي منزلت و مرتبت اجتماعي خاصي است و رضاي حق و خشنودي مخلوق را در پي دارد؛ در بخش ديگري از اين پيام آمده است: بررسي آيات و روايات بويژه اثر جاويدان نهج البلاغه نشان از توجه همه جانبه اسلام به حوزه خدمات اجتماعي دارد و امير مؤمنان خود الگوي تمام عيار در اين زمينه براي تمامي خادمان به جامعه و ياوران و حاميان و نيازمندان بوده اند.
وي افزود: انتخاب اين روز به عنوان روز مددكار، معنويت اين حرفه الهي - انساني را فزوني بخشيده است و اهميت جايگاه آن را در ساختن دنيايي از همدلي، عدالت و امنيت همه جانبه مضاعف ساخته است. نامگذاري اين روز به عنوان روز «مددكار» را بايد به مبتكرين آن تبريك گفت و ابراز اميدواري كرد كه مددكاران اجتماعي، اين خادمان بي تكلف جامعه اسلامي در تلاشهاي حرفه اي خود از مولا و مقتداي خويش پيروي كنند و خدمت به نيازمندان جامعه را خدمت به نبي اكرم(ص) تلقي كرده و براي ساماندهي جامعه بويژه در شرايط حساس كنوني كشورمان از هيچ تلاشي دريغ نورزند. بديهي است كه مجلس و دولت محترم نيز از مددكاران محترم حمايت خواهند كرد.
دكتر مهدي فرقاني رئيس دانشكده علوم اجتماعي در اين مراسم طي سخناني ضمن اشاره به اهميت توجه به مسائل اجتماعي گفت: در گذشته وجه اجتماعي مسئوليتها چندان موردتوجه قرار نمي گرفت، در حالي كه امروزه در برنامه ريزي هاي شهري، صاحبنظران بايد در كنار مسائل فني و تكنيكي برنامه ريزي هاي دقيقي در ابعاد اجتماعي داشته باشند.
وي افزود: تعامل ميان دانشگاه و نيروي انتظامي را در حال حاضر بايد به فال نيك گرفت و اينكه جوانان در گذشته پليس را مي ديدند و فرار مي كردند و تصور اينگونه بود كه جوانان مجرم هستند. اما اكنون براي اولين بار جوانان با پليس همكاري مي كنند و اين نيست جز يك نگرش علمي به كار نيروي انتظامي و اين كه در ساختار جديد اجتماعي شغل مددكاري از جايگاه والاتري برخوردار شده است.
دكتر فرقاني همچنين افزود: با حضور فن آوري جديد اطلاعاتي مسائل تازه اي در دنياي كنوني بروز كرده كه توجه خاص خود را مي طلبد. در دنياي كنوني نوع جديدي از انزوا، پرخاشگري و مشكلات خانوادگي و اجتماعي بروز مي كند كه بايد مددكاران به دنبال راه حل و چاره جويي باشند.

اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |