سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۲ - Aug 31, 2004
قوه قضائيه در سال ۸۴ با بحران جدي مالي روبرو مي شود
معاون اجرايي قوه قضائيه با اشاره به اينكه اعتبار قوه قضائيه از اكثر وزارتخانه هاي قوه مجريه كمتر است، تأكيد كرد: كاهش اعتبارات قوه قضائيه در سال آينده، يك بحران جدي براي اين قوه است.
امير عباس سهراب بيك در گفتگو با خبرگزاري فارس گفت:كمي اعتبارات قوه قضائيه به تأئيد مقامات عالي نيز رسيده است و آنها از اين واقعيت مطلع هستند اما متأسفانه مديريت هايي كه بايد اين امور را اصلاح كنند دچار اعمال سليقه هاي حزبي و گروهي شده اند.معاون اجرايي قوه قضائيه تصريح كرد: محدوديت اعتبارات قوه قضائيه، عملا اين قوه را دچار مشكل هميشگي كرده است.

بازتاب
نتيجه اي براي نوعدوستي
010542.jpg
مدال هاي ورزشكاران در اوج جواني و قدرت بدني -كه سن نگاهباني و اندوختگي براي ميان سالي و ديرسالي است - بسان شناسنامه و هويت شخصيتي و كاركرد ورزشي و يادگار تلاش روزهاي شادابي آن هاتلقي مي شود .ورزشكاران پس از جواني و ورود به ميان سالي و كهنسالي از مدال هاي خود به عنوان نمادهاي توانمندي، اقتدار و ميدان داري روزهاي جواني ياد مي كنند. در اين ميان كمتر ورزشكاري نشان هاي افتخارش را از خود دور مي كند و حتي حاضر نمي شود آن را با هيچ چيز ديگري مبادله كند.
هادي ساعي، قهرمان تكواندوي المپيك ۲۰۰۴ آتن تا پيش از حضور در اين ميدان، مدال هاي زيادي در ميدان هاي ورزشي داخلي و خارجي بدست آورده بود.او در ماجراي زلزله بم تمام اندوخته ها و افتخارات ورزشي خود را به مردم آسيب ديده بم هديه كرد و با اين رفتار، دگرخواهي و نوعدوستي را در بالاترين حد خود معنا كرد.هادي ساعي در حالي طلاي المپيك آتن را به كف آورد كه كمتر كسي انتظار داشت به علت آسيب ديدگي بتواند در شمار مدال آوران ايراني ظاهر شود. اما او در شرايط خارج از انتظار و با دعاي خير ملت ايران بويژه بمي ها ، مدال طلا به اردوي تيم اعزامي ايران هديه كرد و موجب شادي و شادكامي براي ملت ايران شد.هادي ساعي بي هيچ چشمداشت و توقع و بدون شائبه همه دسترنج قهرماني و مدال افتخار خود را به پاي مردم آسيب ديده بم ريخت تا دعاي خير مردم آن ديار را در المپيك آتن همپا و همراه خود ببيند و به يمن اين دعا ها از برنز سيدني به طلاي آتن برسد.
درس بزرگ مندرج در اين اقدام ساعي آن است كه نهال نيكي مي تواند در دنيا ودر آخرت به ثمر بنشيند. عباس اسدي

استيضاح وزير راه اعلام وصول شد
010545.jpg
مجلس - خبرنگار همشهري: بعد از حدود دو ماه بحث و رايزني براي مسكوت نگاه داشتن استيضاح احمد خرم، بالاخره اين طرح در جلسه علني روز يكشنبه با بيش از ۶۰ امضا اعلام وصول شد.
طبق آيين نامه داخلي مجلس، وزير حداكثر ده روز فرصت حضور در مجلس را دارد كه اين مهلت براي وزير راه امروز به پايان مي رسد و وي ملزم به حضور در مجلس مي باشد. احتمالاً تعطيلات مجلس يك هفته به تعويق افتاده و مجلس هفته آينده نيز جلسه خواهد داشت.
استيضاح خرم در حالي در شش بند اعلام وصول شد كه تعداد زيادي از نمايندگان فراكسيون اصول گرايان و درصد قابل توجهي از نمايندگان فراكسيون وفاق با بركناري وي موافق مي باشند كه از چهره هاي مطرح آن مي توان احمد توكلي، الياس نادران، مهدي كوچك زاده، حجت الاسلام مصباحي مقدم، اختري و سعيد ابوطالب و... را نام برد ولي از سوي ديگر طبق اخبار شنيده شده دكتر حداد عادل و محمدرضا باهنر رئيس و نائب رئيس مجلس به خاطر شعار تعامل با دولت، هنوز موافقت خود را با اين استيضاح اعلام نكرده اند.
در همين حال، دولت تمام تلاش خود را به كار خواهد گرفت تا با ائتلاف بين فراكسيون خط امام(ره) و فراكسيون وفاق، مانع از استيضاح خرم شود. قدرت ا... عليخاني عضو مركزي فراكسيون خط امام در اولين اظهارنظر خود بعد از اعلام وصول اين طرح گفت : اميدوارم نمايندگان خارج از دسته بندي هاي سياسي و براي آنچه كه رضاي خدا و مردم است درباره خرم تصميم بگيرند.
نخستين واكنش ها به اعلام وصول استيضاح خرم
رئيس مجلس شوراي اسلامي، اعلام وصول طرح استيضاح احمد خرم وزير راه و ترابري را اجتناب ناپذير دانست.
وي در پاسخ به ايرنا درباره انتقاد برخي اعضاي فراكسيون اقليت از اعلام وصول اين طرح، گفت: من شخصا مايل نبودم در هفته دولت اولين طرح استيضاح مجلس از وزيران كابينه مطرح شود، ولي از نظر آيين نامه داخلي مجلس چاره اي جز اعلام وصول نداشتم. حدادعادل خاطرنشان كرد: مدتي بود كه اين استيضاح مطرح بود. ادامه اين وضع، بيش از اين نه به صلاح وزارت راه و ترابري بود و نه مجلس. رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: من چون مقيد بوده و هستم كه به آيين نامه داخلي مجلس عمل كنم، وصول آن را اعلام كردم.
در همين حال اعضاي فراكسيون اقليت مجلس هفتم از اعلام وصول طرح استيضاح احمد خرم، وزير راه و ترابري، همزمان با هفته دولت انتقاد كردند و آن را نشانه عزم اين مجلس براي تعامل با دولت ندانستند.
به گزارش ايرنا آنها اظهار اميدواري كردند كه اين استيضاح به روشن شدن حقايق و تبيين فعاليت هاي دولت بيانجامد و رأي به وزير راه و ترابري برمبناي قانون باشد.
طرح استيضاح «احمد خرم» وزير راه و ترابري روز يكشنبه در ۶ بند و با امضاي ۶۰ نماينده، توسط هيأت رئيسه مجلس اعلام وصول شد.
«محمدرضا تابش» كه عضو هيأت رئيسه اين فراكسيون است در ارزيابي اين استيضاح روز دوشنبه به خبرنگار پارلماني ايرنا گفت: اعلام وصول طرح استيضاح احمد خرم وزير راه و ترابري در هفته دولت، چندان نشانه خوش سليقگي نيست.
فوريت طرح به كارگيري معلمان حق التدريس تصويب شد
در جلسه علني روز يكشنبه نمايندگان به يك فوريت طرح به كارگيري معلمان حق التدريس براساس قانون برنامه سوم توسعه رأي دادند. حاجي بابايي در توضيح اين فوريت گفت : با توجه به مشكلات اخير معلمان حق التدريس و عدم اجراي ماده ۳ از برنامه سوم توسعه و نزديك شدن به فصل شروع مدارس و عدم پاسخ مناسب، ۲۱۱ نماينده فوريت اين طرح را امضا كردند.
انتخابات ميان دوره اي مجلس همزمان با انتخابات رياست جمهوري
نمايندگان به دو فوريت لايحه اصلاح تبصره (۵) الحاقي به ماده (۸) قانون انتخابات مجلس مصوب ۱۳۷۹ رأي مثبت دادند كه طبق آن انتخابات ميان دوره اي برخي مناطق، همزمان با انتخابات رياست جمهوري و در سال آينده برگزار خواهد شد.
اعتراض به تحريف اخبار
نفيسه فياض بخش نماينده تهران درباره انتشار برخي مطالب رسانه ها به نقل از نمايندگان تذكر داد و خواستار پيگيري هيأت رئيسه در اين زمينه شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري رئيس فراكسيون زنان گفت : در سه ماه گذشته شاهد انتشار اخبار مجعول، تحريف شده و گاه وارونه بوديم كه نه تنها وجهه نمايندگان بلكه منافع ملي را مخدوش و تهديد مي كند.
وي ضمن اشاره به انتشار چگونگي مصاحبه نايب رئيس كميسيون امنيت ملي آن را نمونه اي از تحريف دانست و از هيأت رئيسه خواست از كيان مجلس دفاع كند.
رئيس مجلس نيز در پاسخ به وي گفت: متأسفانه برخي رسانه ها همان روش گذشته را رها نكرده اند و تصور مي كنند اداره جامعه با اخبار و تيترهاي مجعول و جنگ رواني ميسر است. وي از نمايندگان خواست نسبت به سئوالاتي كه با مقصد خاص طراحي مي شود حساس باشند.
تحليف نماينده گچساران
محمدعلي نبي زاده نماينده گچساران در ابتداي جلسه علني يكشنبه مراسم تحليف خود را به جا آورد. لازم به ذكر است وي به علت بيماري مدتي در جلسات مجلس شركت نمي كرد.

با تصويب هيأت دولت ايرانيان مقيم خارج مي توانند خودرو شخصي خود را وارد كشور كنند
با تصويب هيأت دولت ايرانيان مقيم خارج مي توانند خودرو شخصي خود را وارد كشور كنند
گروه اقتصادي: همه اشخاص حقيقي مالك خودرو در خارج از كشور مي توانند پس از ثبت سفارش و پرداخت حقوق ورودي نسبت به واردات خودرو متعلق به خود اقدام كنند.
براساس مصوبه اخير هيأت دولت كه در جلسه روز يكشنبه به تصويب رسيد، همچنين همه اشخاص حقيقي و حقوقي مي توانند علاوه بر استفاده از روش گشايش اعتبار اسنادي از طريق حواله نيز توسط سيستم بانكي تا حداكثر ۵ خودرو وارد كنند.
واردات تجاري خودرو طبق مقررات جاري صرفا از طريق گشايش اعتبار اسنادي امكان پذير است.

پليس عراق عكاس خبرگزاري فارس را دستگير كرد
پليس شهر نجف عكاس اعزامي خبرگزاري فارس را حين عكسبرداري از آثار درگيريهاي اين شهر دستگير كرد.
عكاس خبرگزاري فارس كه به همراه خبرنگاران اين خبرگزاري براي تهيه گزارش از آخرين وضعيت كشور عراق و درگيريهاي شهر نجف به صورت رسمي از مرز جنوبي كشور به عراق سفر كرده بود، توسط پليس شهر نجف دستگير شد.

فرمانده سپاه پاسداران:
نابودي اسرائيل نزديك است
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: آمريكا مي كوشد
ميراث خوار استعمار انگليس در خاورميانه باشد اما دوران استعمار به سر رسيده و ايالات متحده به هيچ وجه نمي تواند استعمار آمريكايي را جايگزين استعمار انگليس كند.
به گزارش خبرگزاري ايلنا، سردار سرلشكر رحيم صفوي در اجتماع بسيجيان صعود كننده به قله توچال در شمال تهران با بيان اين كه سرنوشت نيروهاي اشغالگر چيزي جز شكست، افتضاح و فرار از عراق نيست اضافه كرد: سرنوشت آمريكا در عراق همان سرنوشتي است كه انگليسي ها در سال ۱۹۲۰ با آن مواجه و مجبور به فرار خفت بار از عراق شدند.
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي همچنين زمان نابودي رژيم غاصب صهيونيستي اسرائيل را نزديك دانست، و اظهارداشت: در يك محاسبه عقلاني كل جمعيت صهيونيستي به ۸ ميليون تن نمي رسد در حالي كه بيش از يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون تن از مسلمان جهان بزودي براي آزادي بيت المقدس و قبله نخست مسلمانان قيام خواهند كرد.
وي هدف صهيونيسم و آمريكا از اشغال كشورهاي خاورميانه را تسلط كامل و غارت منابع عظيم نفتي آنها عنوان و تصريح كرد: هم اكنون ملت هاي اسلامي  و عرب به بركت انقلاب اسلامي  ايران بيدار شده و سرنوشت محتوم رژيم صهيونيستي نيز چيزي جز نابودي و تن دادن به حقوق مردم فلسطين براي ايجاد دولت فلسطيني در سرزمين فلسطين نخواهد بود.
درهمين حال سردار جزايري، رييس اداره روابط عمومي و انتشارات سپاه گفت: باوجود كمتربودن بودجه اختصاصي به امور نظامي ايران نسبت به بسياري از كشورهاي همسايه و مشابه، ارتقا و توانمندي هاي نظامي و پيشرفت صنايع نظامي جمهوري اسلامي ايران در حد چشم گيري ارزيابي مي شود، به گونه اي كه دشمنان نظام را در وضع انفعال قرارداده است.
وي افزود كه اين توانمندي و اين مهم با بهره گيري از تجارب گران بهاي هشت سال دفاع مقدس و بهادادن به جنبش نرم افزاري و توليد علم در نيروهاي مسلح كشورمان به دست آمده است.

رئيس مجلس:
فاجعه بم دردآور است
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: آيا اشغالگران آمريكايي آن ميزان تفكر و تعقل دارند كه واقعيت ايمان مردم عراق را ناديده نگيرند و فراموش نكنند.
به گزارش ايسنا، دكتر غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در سخنان قبل از دستور يكشنبه خود ضمن تبريك ميلاد حضرت علي (ع) به تمام مسلمانان اظهار داشت: سالروز ولادت علي(ع) امسال در حالي برگزار مي شود كه افكار عمومي تمامي مردم جهان به سوي حرم مطهر او جلب شده است.
حدادعادل تصريح كرد: بايد پرسيد كه چرا مردم از همه جا بسوي نجف به راه مي افتند و زير خمپاره و تانك از تن خويش براي دفاع از حرم او سپر درست مي كنند و به خاك و خون مي غلتند، اما دست از ارادت او برنمي دارند. سر اين امر را بايد در عشق الهي و رفتار و كردار الهي حضرت علي(ع) دنبال كرد.
وي با اشاره به اين كه روز ۸ شهريور روز پاياني هفته دولت ياد وخاطره شهيدان باهنر و رجايي را گرامي داشت.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سفر يك روزه خود به بم گفت: مشاهده عمق فاجعه و ابعاد وسيع مادي ، روحي و انساني آن فاجعه، دل هر بيننده اي را به درد مي آورد و او را براي رفع مشكلات برمي انگيزد.
وي در ادامه با اشاره به اقدامات در دست انجام و وسعت عمليات هاي ساختماني گفت: بم با همدلي و همراهي مردم شريف ايران و توجه خاص مجلس بهتر از گذشته ساخته خواهد شد.
حداد عادل با بيان اين كه از مردم بم خواسته است كه او را به عنوان نماينده افتخاري خود در مجلس قبول كنند، گفت: اميدواريم قبل از برگزاري انتخابات در اين شهر گام هاي موثري برداشته شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به افتخارآفريني ورزشكاران در المپيك، مدال آوري حسين رضازاده، هادي ساعي و عليرضا رضايي و يوسف كرمي در المپيك را تبريك گفت و افزود: عشق رضازاده به خاندان پيامبر و اقدام انساني هادي ساعي در اهداء مدال هايش به مردم بم و اقدام جوانمردانه آرش ميراسماعيلي در عدم مصاف با نماينده رژيم صهيونيستي قابل تحسين است و براي تمام آنها از خداوند سلامت و سربلندي آرزو مي كنيم.

نرخ اشتغال زنان كاهش يافت
مقايسه آمار سالهاي ۷۵ تا ۸۲ نشان مي دهد در حاليكه اشتغال مردان در بخش كشاورزي بيش از ۱۲ درصد كاهش يافته، نرخ اشتغال زنان در همين بخش، بيش از ۷۵ درصد افزايش داشته است.
به گزارش ايسنا، بر اساس اين آمار در بخش صنعت اشتغال مردان، حدود ۳ درصد افزايش و زنان حدود ۱۹ درصد كاهش و همچنين در بخش خدمات اشتغال مردان ۵ درصد افزايش و زنان بيش از ۱۲ درصد كاهش داشته است.
اين گزارش حاكي است در همين مدت، نرخ فعاليت اقتصادي مردان بيش از ۳ درصد و زنان حدود ۲۰ درصد رشد داشته و تركيب جنسيتي جمعيت فعال مردان حدود ۲ درصد كاهش و زنان ۱۲ درصد افزايش يافته است.
آمارها حاكيست بطور كلي در اين سالها، نرخ اشتغال مردان حدود ۲ درصد و زنان حدود ۸ درصد كاهش داشته است؛ اين درحاليست كه تركيب جنسيتي دانشجويان مراكز آموزش عالي (دولتي) پسر، حدود ۱۲ درصد و دختر بيش از ۱۴۰ درصد و تركيب جنسيتي دانشجويان آموزش عالي (آزاد) پسر، ۳۹ درصد و دختران ۹۶ درصد رشد داشته است.
به گزارش ايسنا همچنين در اين مدت تركيب جنسيتي دانش آموزان ابتدايي پسر حدود ۲۷ درصد كاهش و دختر، ۶۵۰ درصد افزايش، تركيب جنسيتي دانش آموزان راهنمايي پسر ۸۶۶ درصد افزايش يافته و براي دختر تغيير محسوسي نداشته همچنين تركيب جنسيتي دانش آموزان متوسطه پسر بيش از ۱۴ درصد و دختر ۲۸ درصد افزايش يافته است.

اعطاي تابعيت ايراني به كودكاني كه پدر و مادر غير ايراني دارند تصويب شد
مخبر كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي، گفت: كودكان متولد ايران كه پدر يا مادر ايراني و يا غير ايراني دارند از حق تابعيت كشورمان برخوردار خواهند شد.عزت الله يوسفيان ملا، مخبر كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايلنا با اشاره به تفسير مصوبه مجلس در خصوص وضعيت تابعيت كودكاني كه والديني غير ايراني دارند اما در جمهوري اسلامي متولد شده اند، افزود: با موافقت اعضاي كميسيون حقوقي و قضايي تصميم بر اعطاي تابعيت ايراني به كودكاني كه پدر و يا مادر متولد ايران و يا غير ايراني دارند، گرفته شد.نماينده آمل در مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح كرد: يكي ديگر از مصوبات كميسيون در رابطه با تعلق قانون تمليك واحدهاي شهرك هاي صنعتي به شركت هاي توليدي بود كه با توجه به حضور حدود ۳۰۰ شهرك صنعتي در كشور دولت قانون تملك واحدهاي آپارتماني را در خصوص واحدهاي صنعتي نيز جاري سازد.مخبر كميسيون حقوقي و قضايي همچنين اظهار داشت: با نظر مساعد نمايندگان ابهامي كه در خصوص نرخ روز مهريه زوجه مبني بر قرار دادن روز اجراي حكم دادگاه و يازمان صدور حكم وجود داشت رفع شد و پس از اين روز اجراي حكم دادگاه مبناي پرداخت مهريه قرار خواهد گرفت.يوسفيان در خصوص حضور معاون دادستاني تهران و سرپرست دادگاه هاي خانواده در كميسيون حقوقي و قضايي، تصريح كرد: جعفري با حضور در جلسه كميسيون ،آماري از روند رسيدگي به پرونده هاي خانوادگي و برخي مسايل ديگر داد.

شبكه گردشگري ميراث فرهنگي افتتاح شد
همزمان با خجسته  سالروز ميلاد امير مؤمنان حضرت علي(ع) شبكه اطلاع رساني گردشگري خبرگزاري ميراث فرهنگي بطور رسمي افتتاح شد.
به گزارش ميراث خبر، اطلاع رساني سراسري و تمركز در فرآيند خبررساني صحيح، دقيق و به موقع فعاليت خدمات دهندگان صنعت گردشگري ايران، آگاهي مسئولان و متوليان دست اندركار سياستگذار از فعاليت فعالان اين صنعت، معرفي استعدادها و جاذبه هاي گردشگري ايران، جلب مشاركت بخش هاي غيردولتي فعال در رونق گردشگري ايران و نيز كمك به جذب گردشگران جهان از جمله مهم ترين ضرورت ها و اهداف راه اندازي سايت گردشگري و خبرگزاري ميراث فرهنگي است.
در سايت گردشگري اين خبرگزاري بخشهايي چون صنعت گردشگري با زيرمجموعه هتل ها، رستورانها، دفاتر خدمات مسافرتي، تورهاي گردشگري، مراكز تفريحي و ورزشي، مراكز تجاري، خدمات فرودگاهي و ايستگاهي و آموزش هاي حرفه اي، جاذبه هاي گردشگري با زيرمجموعه زيارتي، فرهنگي، تفريحي، اكوتوريسم، مناطق آزاد و نقشه گردشگري شهرها، حمل و نقل با زيرمجموعه هوايي، جاده اي، دريايي، راه آهن، و نقشه  گردشگري راههاي كشور، نهادهاي رسمي با زيرمجموعه مجلس شوراي اسلامي، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان حج و بين الملل با هدف انعكاس رويدادها و گزارشهاي خبري صنعت گردشگري در جهان، قوانين ومقررات با زير مجموعه هاي بخشنامه ها و مجوزها، گمرك، گذرنامه و سرمايه گذاري و كارآفريني، فرصتهاي سرمايه گذاري، حوادث ايمني و رويدادها و مناسبت ها ديده مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |