سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۲ - Aug 31, 2004
المپيك بيست و هشتم در آتن پايان گرفت
ايران بيست و نهم شد
010569.jpg

المپيك بيست و هشتم نيز به پايان رسيد. در فاصله ۱۰۸ سال بر المپيك اين رخداد بزرگ سياسي - اجتماعي و ورزشي چه گذشت؟ آتن مركز يونان - نامي كه مترادف با ورزش و المپيك است، به آرمانهاي پير دو كوبرتن وفادار ماند. بيست و هشتمين دوره بازيهاي المپيك يكشنبه شب در شكوهي بي نظير با سرود يكپارچگي و دوستي به پايان رسيد. ژاك روك رئيس كميته بين المللي المپيك با صداي رسا و در مقابل نمايندگان كشورهاي مختلف جهان و در ميدان ورزشگاه المپيك اعلام كرد: من از يونان،مردم يونان، رئيس كميته ملي المپيك و نخست وزير و اين گروه داوطلبان عاشق تشكر مي كنم. اين زيباترين، پرشكوه ترين و پرهيجان ترين المپيكي بود كه تا به امروز برگزار شده است. يكشنبه شب ملت ۱۱ ميليوني يونان به خود باليدند، آنها با اين گفته ژاك روك پاداش زحمات چهارساله خود را گرفتند. يكشنبه شب يوناني ها گريستند، حتي در صداي لرزان ژاك روك و خانم آنگلوپولوس اين بغض و احساس غرور حس مي شد.
در ميدان ورزشگاه المپيك نمايندگان پنج قاره، بدون مرزهاي رايج سياسي بدون توجه به رنگ پوست، مرام و مسلك و عقيده دور يكديگر جمع شده بودند و زماني كه قهرمان ماراتن بيست و هشتمين دوره بازيهاي المپيك آتن استفانو بالديني مدال طلاي ماراتن را كه سمبل بازيهاي المپيك و نماد واقعي استقامت است بر سينه آويخت، تمام ملت ها يكصدا او را ستودند و او را در حاليكه شاخه زيتون نشانه صلح و دوستي را بر سر داشت اشك قهرمانانه اي ريخت و از اين همه جلال و شكوه ورزش حيرت كرد.
بالديني در روي سكوي المپيك متوجه شد دنيا در حال ستايش از استقامت و پايداري او در سنگين ترين رشته ورزش است و در پي آن ملت ها به يكديگر پيوستند و دشمني ها فراموش شد و همه يكصدا و بدون آنكه مفهوم جملات يكديگر را درك كنند به بنيانگذار المپيك نوين درود فرستادند. آتن ميعادگاه المپيك باستان، نقطه آغاز نبرد و رقابت شرافتمندانه پس از ۱۰۸ سال يك بار سربلند از آزمايش تاريخي ورزش بيرون آمد. يونان كشوري كه تلاطمات سياسي و اجتماعي فراواني را طي يك قرن اخير پشت سر گذاشته با اين ميزباني به ثبات نسبي اقتصادي، اجتماعي و حتي سياسي دست پيدا كرد. اين ادعا را مي توان در چهره تك تك يوناني ها ديد. در مراسم اختتاميه از نوجوان و پير خود را در اين حركت تاريخي سهيم كرده بودند، هر كس در حيطه مسئوليتي كه به او سپرده بودند، فداكارانه شركت و آنرا به سرانجام رساند.
در المپيك آتن كوچكترين مورد درگيري، برخورد خلاف، بدخلقي و حركت غيرورزشي به وجود نيامد و سرانجام آتن از زير آتش بلند مشعل المپيك به سلامت عبور كرد و مشعل را به چين سپرد. غول خفته جهان و آسيا ميزباني المپيك ۲۰۰۸ را برعهده دارد. كودك چيني در مراسم اختتاميه با سرود زيباي خود همگان را به پكن دعوت كرد و يوناني ها در جاده ورزش مشعل را به پرجمعيت ترين كشور جهان دادند تا چهار سال ديگر آسيا، پس از ژاپن و كره جنوبي ميزبان بازيهاي المپيك شود.
010557.jpg

آمريكا در صدر جدول مدال ها
در بيست و هشتمين دوره بازيهاي المپيك آتن آمريكا با كسب ۱۰۳ مدال (۳۵ مدال طلا، ۳۹ نقره و ۲۹ برنز) بالاتر از چين، روسيه، استراليا و ژاپن قرار گرفت. چين كلا ۶۳ مدال بدست آورد، اما در مرغوبيت مدال كه با طلا سنجيده مي شود و رده بندي براساس آن صورت مي گيرد، تنها سه مدال طلا كمتر از آمريكا بدست آورد. در واقع از ۳۳ مدال طلاي چين زنان اين كشور ۱۲ مدال را بدست آوردند و به نظر مي رسد چهار سال ديگر اين غول خفته بتواند بدليل ميزباني و ديگر امتيازات بالاتر از آمريكا قرار گيرد. در المپيك آتن حاكميت آمريكا در دو و ميداني چون دوره هاي گذشته نبود و ديگر كشورها از جمله افريقايي ها در اين رشته سرمايه گذاري عجيبي كرده اند و بلوك شرق نيز در رشته زنان به ويژه براي المپيك آينده برنامه هاي خاصي دارند. اما در دوي صدمتر همچنان امريكا پيشتاز است. از سه مدال اصيل و برتر المپيك، يك مدال طلا نصيب ايران شد. حسين رضازاده در دسته سنگين وزنه برداري مدال طلا را برد، در دو صد متر جاستين گاتلين آمريكايي طلا را از آن خود كرد و در دو ماراتن استفانو بالديني از ايتاليا.
ايران در مكان بيست و نهم
010563.jpg

كاروان ورزشي ايران در بيست و هشتمين دوره بازيهاي المپيك آتن با كسب دو مدال طلا، دو نقره و دو برنز در مجموع با كسب شش مدال در رده بيست و نهم ايستاد. آخرين كشور ترينيداد و توباگو است در رده ۷۱ كه تنها يك مدال برنز بدست آورده است يادمان باشد كه بهترين دوره از نظر تعداد مدال مربوط به المپيك ۱۹۵۲ است كه ايران در مجموع ۷ مدال بدست آورد
(۳ مدال نقره و ۴ برنز)، اما از نظر مرغوبيت مدال ما در المپيك سيدني ۲۰۰۰ با كسب سه مدال طلا از بقيه دوره ها موفق تر بوديم. كشتي يك مدال و وزنه برداري دو مدال.
ارزيابي كاروان ورزشي ايران در بيست و هشتمين دوره بازيهاي المپيك را به فرصت ديگري وامي گذاريم، كه هر كدام از رشته ها جاي بحث و تحليل جداگانه اي دارد. اما با وجود تمام كمبودها و نداشتن نيمي از ورزشكاران (زنان) به استثناي يك تيرانداز زن، ايران بالاتر از كشورهايي چون بلغارستان، دانمارك، آرژانتين، جمهوري چك، كرواسي، سوئيس، بلژيك، رژيم اشغالگرقدس، ايرلند، مكزيك، پرتغال، هند و ... قرار گرفته است. رتبه بيست و نهم جايگاه خوبي است با علم اينكه ما تنها در رشته مردان شركت مي كنيم اما در همين حضور نيز قادر بوديم به مدالهاي بيشتري دست يابيم و مقام بهتري بدست آوريم.
مي توانستيم در كشتي مدال هاي بهتري داشته باشيم
كسب دو مدال نقره و يك برنز در هفت وزن كشتي هم نسبتا آبرومندانه است اما در همين رشته مي توانستيم رنگ مدالهاي بهتري داشته باشيم.
المپيك آتن را با شور و اميد به مدالهاي طلاي حسين رضازاده و هادي ساعي كه مي توان او را شجاع دل ورزش ايران لقب داد به پايان مي بريم تا شايد در رهگذر چهار ساله و مقصد پكن بتوانيم، طرح ديگري در اندازيم.

آ. اس. رم ۵ - ايران ۳
شكست تيم سوم آسيا مقابل نايب قهرمان كالچو
010566.jpg
خبرنگار همشهري : تيم ملي فوتبال ايران در يك بازي تداركاتي مقابل آ. اس. رم ايتاليا با پنج گل مغلوب شد. تيم سوم آسيا كه خود را مهياي بازي برگشت با اردن در چارچوب مسابقات مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان مي كند در بازي مقابل تيم صاحب نام ايتاليا و اروپا شروع خوبي داشت و حتي با گل زودهنگام علي دايي در دقيقه ۳ در ورزشگاه المپيك شهر رم پيش افتاد . به تدريج رم با ستاره درخشانش« فرانچسكو توتي» بازدن سه گل پياپي در دقايق ۱۶، ۳۰، ۳۴ ضعف خط دفاعي ايران را عيان ساخت تا تفاوت هاي فوتبال آماتوري و حرفه اي به خوبي مشخص شود. تيم ايران كه بعد از دريافت سه گل كاملاً تحت فشار قرار داشت در دقيقه ۴۱ با خطاي پنالتي كعبي و اخراجش در وضعيت سختي قرار گرفت. نيمه اول اين بازي با گل «كاسانو» از نقطه پنالتي با نتيجه چهار بر يك به اتمام رسيد. با آغاز نيمه دوم هر دو تيم تركيبي دگرگون شده نسبت به نيمه اول پيدا كردند و رم هم ترجيح داد با بيرون كشيدن ستارگان نامدارش به نفرات ذخيره و جوان ميدان دهد. رم در شروع اين نيمه روي ضربه سر فيليپ مكسس به گل پنجم رسيد، اما تيم ايران با ورود نفرات جديد و حملات پياپي دو بار توسط نكونام و فرزاد مجيدي توانست دروازه تيم ميزبان را باز كند و در نهايت پنج بر سه مغلوب نايب قهرمان كالچو شد. اين بازي يكبار ديگر ضعف خط دفاعي ايران را همانند مسابقات جام ملت هاي آسيا آشكار ساخت تا برانكو در همين چند روز باقيمانده بتواند با اتخاذ تاكتيكي ويژه آن را قبل از رويارويي با اردن در شهر امان به حداقل رساند.
اسامي تيم ايران: ميرزاپور (رودباريان)، گل محمدي، كاملي مفرد، نصرتي، كعبي، نكونام،  علوي (اميرآبادي)، كريمي، مبعلي (فرزاد مجيدي)، برهاني (ستار زارع)، دايي (عنايتي)

اخبار المپيك
حيدري: حق كشي داوران را فراموش نمي كنم
010560.jpg

عليرضا حيدري اگر چه پس از مدال هاي فراوان جهاني اش مدال المپيك را هم پس از سالها بدست آورد، اما او سخت به حق كشي داوران در پيكار با حريف ازبك معترض بود.
حيدري گفت: همگان ديدند كه چگونه ناداوري باعث شد دست حريف ازبكستاني ام بالا برود، اما خرسندم كه از لحظات پاياني پيكار با حريف آمريكايي به هوش آمدم و توانستم سرانجام يك مدال المپيك را به ديگر مدال هاي جهاني ام بيافزايم.
جوكار: زورم به حريف كوبايي نمي رسيد
مسعود مصطفي جوكار در فينال با شكست مقابل حريف كوبايي كوانتانا در اولين حضور المپيكي اش به مدال نقره رسيد. او حتي در روي سكو نيز مغموم به نظر مي رسيد و چندان خوشحال نبود. جوكار در مورد پيكار با حريف كوبايي گفت: بواقع او حريف قدرتمندي بود كه زورم به او نرسيد. هر چند برزگر اعتقادي خلاف جوكار داشت و معتقد بود كه او مي توانست كوانتانا را به سختي آزار دهد.
چين برترين تيم واليبال زنان
در مسابقات واليبال زنان چين بعد از بيست سال انتظار به مدال طلا رسيد. اين تيم در فينالي نفس گير برابر روسيه به برتري سه بر دو دست پيدا كرد. در بازي رده بندي جدال زنان برزيل و كوبا با پيروزي سه بر يك كوبا دارنده مدال طلاي المپيك ۹۶ و ۹۲ همراه بود.
رده بندي نهايي: چين (طلا)، روسيه (نقره) و كوبا (برنز).
طلاي بسكتبال مردان به آرژانتين رسيد
010551.jpg

برخورد دوباره ايتاليا و آرژانتين در فينال بسكتبال مردان اين بار با برتري آرژانتيني ها توام شد و آنان توانستند ضمن جبران شكست دور مقدماتي به مدال طلا برسند.
ايتاليا نقره گرفت و آمريكا ي نزول كرده با غلبه بر ليتواني در جاي سوم ايستاد. آمريكا در اين دوره هرگز آن هيبت هميشگي را نداشت و چندين بار در برابر حريفان لرزيد و تن به باخت نيز داد.
دومين مدال طلاي تيم واليبال مردان برزيل
010548.jpg

برزيل با جمعي از بهترين ستارگان واليبال امروز جهان كه سرآمد همه آنها گودي فيلهو و ريكاردو گارسيا هستند براي بار دوم توانست فاتح مدال طلاي المپيك شود. ايتاليايي ها بسيار تلاش كردند تا شايد در مصاف سوم خود در فصل جاري در رويارويي با طلايي پوشان برزيل اين تيم را شكست داده و به طلسم ناكامي هاي چندين ساله خود در فتح مدال طلاي المپيك پايان بخشند، اما هرگز زورشان به اين تيم باتكنيك و جنگنده نرسيد و بازهم همانند المپيك ۹۶ آتلانتا به مدال نقره قناعت ورزيدند.
مدال برنز هم نصيب روسيه شد كه حتي براي طلاي المپيك، ليگ جهان را تحريم كرده بود. برزيل در فينال سه بر يك ايتاليا را مغلوب كرد و روسيه سه بر صفر از سد آمريكا دارنده مدال طلاي المپيك هاي ۸۴ و ۸۸ گذشت.
تايلند ميزباني المپيك ۲۰۱۶ را مي خواهد
دولت  تايلند خرسند از موفق ترين  حضور خود در بازيهاي  المپيك  و كسب سه  مدال  طلا در آتن ، در صدد ارايه  پيشنهاد ميزباني  بازيهاي  المپيك  ۲۰۱۶است . روزنامه  نشنال چاپ  تايلند به  نقل  از سونتايا كانپلوم  وزير ورزش  و گردشگري  اين  كشورنوشت : اين  پيشنهاد باوجود هزينه هاي  بسيار بالاي  آن ، ارزش  سرمايه گذاري را دارد. در جريان  بازيهاي  المپيك  آتن  دو وزنه بردار زن  تايلند همچنين  مانوس بونجامنونگ  بوكسور اين  كشور سه  مدال  طلا را براي  اين  كشور به  ارمغان آوردند.
كرمي: غفلت كردم، طلا پريد
010554.jpg

يوسف كرمي تكواندوكار منهاي ۸۰ كيلوگرم ايران قبل از آغاز بازيهاي المپيك يكي از بخت هاي مسلم مدال طلا به شمار مي رفت، اما او پس از باخت به لوپز آمريكايي و با غلبه بر راشد اف آذربايجاني به مدال برنز رسيد.
كرمي در اين مورد به خبرنگار اعزامي همشهري گفت: چوب يك لحظه غفلت را خوردم و مدال طلا از دستم پريد!وي افزود: البته بي تجربگي هم باعث شد تا حالا با كسب تجربه لازم در المپيك بعدي به دنبال جبران باشم.

جام  صلح  و دوستي 
برتري  تيم  هاي فوتبال  پاس  و استقلال مقابل نمايندگان امارات
تيم پاس  تهران  در اولين  ديدار خود در جام  چهارجانبه  صلح  و دوستي  دربرابر تيم  الوصل  امارات  به  برتري  دست  يافت . اين  ديدار عصر ديروز در ورزشگاه  آزادي  تهران  برگزار شد كه  طي  آن تيم پاس  موفق  شد با نتيجه  ۳ بر يك  حريف  خود را شكست  دهد. گلهاي  تيم  پاس  در اين  ديدار را بهنام  ابوالقاسم  پور، خداداد عزيزي،  محسن  بياتي  نيا به  ترتيب  در دقايق  ۲۰، ۴۱ و ۶۶ به  ثمر رساندند.
تنها گل  تيم  الوصل  نيز توسط شعيب  المباركي  در دقيقه  ۵ بدست  آمد. اين  ديدار را كه  اولين  بازي  جام  صلح  و دوستي  بود، در دومين بازي تيم فوتبال استقلال برابر الشعب به پيروزي دو بر صفر رسيد. در اين ديدار فرد ملكيان و منصور احمدزاده براي استقلال گلزني كردند. تيم فوتبال استقلال در دومين بازي به مصاف الوصل مي رود.

رده بندي نهايي كشتي آزاد المپيك آتن
۵۵كيلوگرم : ۱ - ماولت  باتيروف  از روسيه 
۲ - استفان  آباس  از آمريكا
۳ - چيكا راتانابه  از ژاپن 
۶۰كيلو گرم: ۱- كوئين تانا از كوبا
۲- مسعود مصطفي جوكار از ايران
۳- كنجي اينو از ژاپن
۶۶ كيلوگرم : ۱ - تديف  از اوكراين 
۲ - جميل  كلي  از آمريكا
۳ - ماخاچ  مرتضي  علي اف  از روسيه 
۷۴ كيلوگرم:۱- سايتف از روسيه
۲- گنادي لاليف از قزاقستان
۳- ايوان فوندرا از كوبا
۸۴ كيلوگرم : ۱ -  ساندرسون  از آمريكا
۲ - مون  ايي  جاي  از كره  جنوبي 
۳ - ساجيد ساجيداف  از روسيه 
۹۶ كيلوگرم: ۱- گاتسالوف از روسيه
۲- محمد ابراهيم اوف از ازبكستان
۳- عليرضا حيدري از ايران
۱۲۰ كيلوگرم : ۱ - تايمازاف  از ازبكستان 
۲ - عليرضا رضايي  از ايران 
۳ - آيدين  پولاتچي  از تركيه

ركورد شنا ي۱۰۰ متر پروانه ايران شكسته شد
يك ركورد جديد در مسابقات شنا ۱۰۰ متر پروانه گروه سني ۱۳ تا ۱۴ سال نوجوانان كشور ثبت شد.«رضا انصاري» از استان زنجان موفق شد با زمان يك دقيقه و ۳ ثانيه و ۹۹ صدم ثانيه به ميزان ۶ صدم ثانيه ركورد كشور را ارتقا دهد.ركورد قبلي اين ماده دراختيار «بابك فرهودي» بود.اين ركورد در جريان رقابتهاي شنا قهرماني نوجوانان ايران كه اوايل هفته جاري در شهرستان كرج برگزار شد، حاصل شد. همچنين مسابقات شيرجه قهرماني ايران از صبح روز چهارشنبه در ورزشگاه آزادي تهران آغاز مي شود.در اين مسابقات كه به مدت ۳ روز ادامه خواهد داشت، شركت كنندگان در پنج گروه سني نوجوانان و جوانان و يك رده سني عموم در رشته هاي تخته يك متر، ۳ متر و تخته فنر و سكو برگزار مي شود.

بازيهاي تداركاتي واليبال
جوانان ايران امروز به مصاف عراق مي روند
اين روزها بساط بازيهاي تداركاتي در واليبال بسيار گرم است كه يك سوي اين بازيهاي تداركاتي را تيم جوانان كشورمان تشكيل مي دهد. تيمي كه قرار است آخر همين هفته عازم دوازدهمين دوره مسابقات قهرماني آسيا شود. ديروز تيم جوانان به مصاف پاس رفت.
پاس در اين فصل، تيمي در اندازه مدعيان قهرماني ليگ برتر دست و پا كرده و پس از پيروزي مطلق بر تيم ملي عراق تيم جوانان را هم سه بر يك مغلوب كرد.
تيم جوانان ايران امروز در آخرين بازي تداركاتي خود به ديدار تيم ملي عراق مي رود.
پنجشنبه: پرسپوليس با تيم ملي عراق
پرسپوليس پس از سالها دوري از واليبال مدتهاست كه تمرينات خود را زير نظر محمد صادقي آغاز كرده است. اين تيم با موافقت فدراسيون واليبال و علاقمندي خطيب قرار است در مسابقات اين فصل ليگ دسته اول حضور پيدا كند. براساس هماهنگي هاي صورت گرفته پرسپوليس آخرين حريف تداركاتي تيم ملي عراق محسوب مي شود كه عصر پنجشنبه هفته جاري در سالن فدراسيون واليبال به ديدار اين تيم مي رود.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |