چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۳ - Sep 1, 2004
سياسي
Front Page

پس فردا در هلند آغاز مي شود
مذاكره اروپايي ها درباره برنامه هسته اي ايران
010713.jpg
وزيران خارجه اتحاديه اروپا قرار است در نشست غيررسمي دوروزه ۱۳ و ۱۴ شهريور ماه خود در هلند درباره روابط اين اتحاديه با ايران و برنامه فناوري هسته اي تهران گفت و گو كنند.
مقامات اتحاديه اروپا در گفت و گو با ايرنا در بروكسل پيش بيني كردند، وزيران خارجه آلمان، فرانسه و انگليس، اعضاي اين نشست دوروزه را در جريان گزارش آتي آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته اي ايران خواهند گذاشت.«برنارد بوت» وزير خارجه هلند كه كشورش رياست فعلي اتحاديه اروپا را به عهده دارد، ميزبان اين نشست دوروزه در نزديكي ماستريخت هلند است.شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار است در نشست ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهريور) در وين درباره برنامه هسته اي ايران گفت و گو كند.
اتحاديه اروپا سال گذشته پس از برگزاري چهار دور گفت و گوهاي مربوط به توافقنامه تجارت و همكاري و سه دور مذاكرات سياسي از ايران خواست، پروتكل الحاقي معاهده منع اشاعه تسليحات كشتار جمعي را امضا و با آژانس بين المللي انرژي اتمي به طور كامل همكاري كند.
اتحاديه اروپا برقراري روابط جدي اقتصادي با ايران را به بهبود شرايط حقوق بشر در ايران، مبارزه ايران با تروريسم و تسليحات كشتار جمعي و مشاركت در روند صلح خاورميانه مشروط كرده است.مذاكرات ايران و اتحاديه اروپا اكنون در حالت توقف غيررسمي قرار دارد.
بوچر: پرونده ايران در نشست سپتامبر بسته نمي شود
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي وزارت خارجه آمريكا، ريچارد بوچر سخنگوي وزارت خارجه اين كشور در نشست مطبوعاتي اش با خبرنگاران گفت: اقدامات ديپلماتيك فعالي از سوي آمريكا براي اعمال فشار بر ايران و تلاش براي محدود كردن جاه طلبي هاي هسته اي اين كشور انجام مي گيرد. به اعتقاد وي دولت آمريكا موفقيت هاي قابل توجهي را در متقاعد كردن ديگر كشورها در خصوص اين كه موضوع فعاليت هسته اي ايران مسئله اي جدي است كسب كرده است.
بوچر در اظهاراتش اگرچه از طرح احتمال ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان خودداري كرد، اما گفت: در ماه سپتامبر نشستي در شوراي حكام برگزار خواهد شد و احتمالاً پس از آن، نشست ديگري نيز در ماه نوامبر برگزار شود. وي ادامه داد: در حالي كه به زمان برگزاري اين نشست ها نزديك مي شويم، به همكاري با ديگر كشورها ادامه مي دهيم و همان طور كه شاهد هستيم، گزارش هاي محمد البرادعي، مديركل آژانس درباره ايران به جلب نظرها به اين كشور و اعمال فشار و تلاش براي واداشتن ايران به چنين تعهداتي مي انجامد.
بوچر گفت: به اعتقاد من بايد به طور مرتب نشست هايي در آژانس برگزار  شود، در نهايت در صورتي كه ايران پيروي نكند، شوراي حكام بايد اين موضوع را به شوراي امنيت گزارش دهد.
اختلاف رهبران اسرائيل درباره ايران
رئيس اطلاعات نظامي ارتش اسرائيل تأكيد كرد، اين رژيم بايد خود را از مسائل مربوط به برنامه هسته اي ايران دور نگه دارد و اجازه دهد واشنگتن و كشورهاي اروپايي ابتكار عمل را در اين باره بدست گيرند.
به نوشته البيان «آهارون زيوي» روز دوشنبه در نشست هفتگي هيات وزراي اين رژيم با تكرار ادعاهاي آن مبني بر صلح آميز نبودن برنامه هسته اي ايران گفت: «اسرائيل نبايد در خط مقدم اين جبهه قرار گيرد تا آمريكايي ها و اروپايي ها خودشان اين مسئله را حل و فصل كنند چرا كه برنامه هاي هسته اي ايران، تنها اسرائيل را تهديد نمي كند بلكه تهديدي براي كشورهاي خليج فارس و اروپا نيز بشمار مي رود.
البيان به نقل از يك مقام اسرائيلي كه خواست نامش فاش نشود، نوشت: «زيوي در ادامه هشدار داد هرگونه اظهار نظر غير مسئولانه از سوي مقامات اسرائيل، نتيجه اي جز ضربه زدن به تلاش هاي بين المللي تل آويو نخواهد داشت بنابراين بهتر است كه اسراييل خود را از اين مسئله (پرونده هسته اي ايران) دور نگه دارد.»بر اساس اين گزارش، زيوي در ادامه، سال ۲۰۰۵ را سالي سرنوشت ساز و مهم براي اين رژيم خواند و گفت، تا آن زمان مشخص خواهد شد كه آيا ايران نيز همانند كره شمالي با وجود فشارهاي بين المللي به تلاش خود براي دستيابي به آنچه كه وي سلاح هاي اتمي ناميد، ادامه خواهد داد يا خير.
از سوي ديگر «يوسف لبيد» وزير دادگستري اسرائيل گفت: «خطر واقعي كه تل آويو را تهديد مي كند از سوي ايران است نه حملات فلسطيني ها. بنابراين ما بايد نهايت تلاش خود را براي مقابله با اين كشور بكار گيريم.»
در عين حال آريل شارون نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز در اين جلسه گفت: «اسرائيل اين پرونده را به صورت دائم پيگيري مي كند و تمامي تلاش لازم را در اين زمينه بكار مي گيرد.»

وزير اطلاعات خبر داد
شناسايي شبكه هاي ترور القاعده و جاسوسان هسته اي در ايران
حذف عناصر افراطي از سوي جريانهاي سياسي و در پيش گرفتن مشي سياست ورزي و تعامل رويكرد مباركي است كه با آن مواجه هستيم
گروه سياسي: وزير اطلاعات ديروز از شناسايي و دستگيري تعدادي از جاسوسان هسته اي و شبكه هاي مرتبط با القاعده خبر داد.
علي يونسي كه ديروز در گفت و گوي خبري شركت كرده بود گفت: وزارت اطلاعات تعدادي جاسوس را كه اطلاعات هسته اي ايران را به خارج منتقل مي كردند دستگير كرده است. وي با بيان اينكه منافقين در انتقال اطلاعات بيشترين سهم را داشته اند گفت : وزارت اطلاعات دهها جاسوس را كه در زمينه هاي مختلف جاسوسي مي كردند شناسايي و دستگير كرده است .
يونسي همچنين در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه شماري از اعضاي سابق القاعده كه اكنون با اين تشكيلات رابطه ندارند شناسايي شده اند گفت : ما مدرك داريم كه سرويس هاي اطلاعاتي منطقه، اروپا و آمريكا در آنها نفوذ كرده و آمريكا آنها را هدايت مي كند.وي همچنين از تلاش گروه هاي مذكور براي انجام عمليات خرابكارانه در ايران خبر داد و گفت: ما آنها را شناسايي و بازداشت كرده ايم.
يونسي تاكيد كرد كه در حال حاضر تعداد زيادي از اعضاي القاعده و انصارالاسلام در بازداشتگاه هاي ايران به سر مي برند.
وزير اطلاعات در بخشي ديگر از اين گفت و گو با اظهار اينكه امنيت منطقه بدون امنيت ايران امكان پذيرنيست گفت: چنانچه آمريكا يا هر كشوري بخواهد امنيت ما را به خطر اندازد، طبعا امنيت آنها نيز به خطر خواهد افتاد.وي در خصوص مسائل جاري عراق گفت: ما چيزي جز دوستي از عراق و حكومت آن توقع نداريم و حضور هر گروه و جريان ضددولتي به زيان دو كشور است و به مصلحت ايران و عراق نيست.
وي همچنين با اشاره به حوادث اخير نجف ضمن تحسين مواضع شجاعانه آيت الله سيستاني گفت: اين حوادث نشان داد كه كليد صلح و امنيت واقعي در دست مرجعيت و مردم قرار دارد.
وي در خصوص امنيت منطقه بار ديگر تاكيد كرد كه در بحث همكاري امنيتي ايران با ساير كشورها، عراق در اولويت قرار دارد چرا كه اهميت امنيت اين كشور تا حد زيادي با امنيت جمهوري اسلامي ايران وابستگي دارد.
يونسي با نقد اظهارات اخير وزير دفاع عراق گفت: غالب مسئولان عراق اظهار داشته اند كه مدركي دال بر حمايت ايران از جريانهاي داخلي عراق وجود ندارد.
وي در ادامه فضاي منطقه  اي ايران به مسئله افغانستان و خزر پرداخت و گفت:
حكومت گراني كه اكنون در افغانستان هستند از دوستان ايران به شمار مي روند و وضعيت ايران در حوزه خزر بهتر از گذشته است . يونسي بار ديگر در بحث پيرامون موضوع تروريسم به نقد ادعاهاي آمريكا پرداخت و گفت: حمايت ايران از حزب الله حمايت از يك گروه قانوني است كه براي مبارزه با اسرائيل و دفاع از سرزمين مردم لبنان شكل گرفته است.
وزير اطلاعات در بخش ديگري از اين گفت و گو به موضوعات و مسائل داخلي پرداخت و با بيان اينكه فضاي كشور نسبت به گذشته متعادل تر شده است گفت: حذف عناصر افراطي از سوي جريانهاي سياسي و در پيش گرفتن مشي سياست ورزي و تعامل رويكرد مباركي است كه با آن مواجه هستيم.
يونسي پيش از بررسي موضوع فساد اقتصادي و فعاليت وزارتخانه متبوع وي در اين خصوص در باره جريان قتل هاي زنجيره اي گفت: آنچه اتفاق افتاده به زيان امنيت ملي بود. اما در خصوص اينكه چه كساني طراحي اين جريان را بر عهده داشتند بايد كار حرفه اي انجام گيرد ولي به رغم شناخته شده بودن اين افراد بايد عنوان كنيم كه هيچ كدام از آنها به سرويس هاي جاسوسي وابستگي نداشتند و نسبت به اين كه آنها مزدور خارجي بودند، تاكيد نداريم. هر چند كه عمل آنها به نفع سرويس هاي خارجي بوده است.
وزير اطلاعات در ادامه با محكوم كردن هر تصميم قضايي و امنيتي كه موجب فرار سرمايه از كشور مي شود گفت: وزارت اطلاعات سعي مي كند گلوگاه هاي باندهاي مافيايي اقتصادي و شبكه هاي مبادلات غيررسمي اقتصادي و باندهاي زمين خوار را شناسايي كند.وي در اين مصاحبه خواهان اجراي طرح پول شويي شد و گفت: بايد روزي اين طرح به صورت كامل اجرا شود تا منشاء درآمدها مشخص گردد.
يونسي در ادامه درخصوص صهيونيستي بودن شركت طرف قرارداد ايران در قضيه فرودگاه امام(ره) اين موضوع را تكذيب كرد و گفت: شركت مذكور تركيه اي و مسلمان است و ما ملاحظات امنيتي را در عقد قرارداد لحاظ كرده بوديم.
يونسي در ادامه درباره دليل هشدارهاي چند ماه اخيرش نسبت به در معرض خطر بودن كشور از ناحيه آشوب هاي فرقه اي گفت: در اين مساله هم نمونه ها و هم اطلاعاتي داريم كه سرويس هاي جاسوسي در داخل، درصدد فراهم آوردن زمينه  آشوب هستند و حتي رسما نيز اعلام كرده اند،  از اين پس بايد بر روي گرايش هاي فرقه اي و قومي سرمايه گذاري كرد.
وي با بيان اين كه تا به حال نمونه هاي زيادي را در اين موضوع شناسايي و كشف كرده ايم، گفت: در تهران و شهرستان ها در طول اين مدت چندين فرقه ي نوظهور كشف كرديم و افرادي به واسطه  انتشار كتاب هاي تحريك آميز دستگير شده اند.
وي در پاسخ به سئوال خبرنگار ديگري كه از دليل سكوت اين وزارتخانه در جريان حذف يك جريان سياسي در انتخابات مجلس هفتم و همچنين فعاليت هاي آن در حوزه ي تحقق شعار خاتمي در تبديل مخالف به موافق پرسيد، گفت: وزارت اطلاعات حتي قبل از شعار خاتمي از نظر حرفه اي به اين نكته رسيده بود كه بايد مخالف را به موافق تبديل كند و در دوران مسئوليت من نيز به شدت بر اين شعار تاكيد شد و در اين زمينه موفق بوديم.
يونسي با بيان اين كه سياست وزارت اطلاعات بر محور جلوگيري از تبديل جريان خودي به غير خودي استوار بود، به عملكرد اين وزارتخانه در حوزه  تبديل مخالفين خارجي به موافقين نظام اشاره كرد و اقدامات وزارت اطلاعات در اين حوزه را موفق ارزيابي كرد.

دوازدهمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان برگزار مي شود
دوازدهمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري، از سومين دوره برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، اين اجلاس، در نيمه دوم شهريور ماه در تهران و با حضور نمايندگان اين مجلس برگزار مي شود.

هاشمي رفسنجاني خواستار گسترش روابط ايران با كشورهاي آمريكاي لاتين شد
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار وزير امور خارجه ونزوئلا با اشاره به همه پرسي اخير در ونزوئلا گفت: امروز جهانيان شاهد شكست پياپي سياست هاي مداخله جويانه آمريكا در برابر اراده مردم هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس آيت الله  هاشمي رفسنجاني افزود: كارشكني ها و توطئه هاي قدرت هاي خارجي ممكن است موجب اتلاف وقت و مانع سرعت پيشرفت كشورها شود، اما نتيجه حاصل از آن، شكست استثمارگران و پيروزي ملت ها را بيمه خواهد كرد. وي تصريح كرد: هر حكومتي كه پشتوانه مردمي داشته باشد در برابر تهاجم هر قدرتي با صلابت ايستادگي مي كند و متجاوز را به زانو در مي آورد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مبارزات و مجاهدت مردم آمريكاي لاتين در جهت كسب استقلال و آزادي گفت: انتظار مي رفت همكاريهاي وسيع تري با دولت هاي آمريكاي لاتين داشته باشيم.
وي با مثبت خواندن روابط روبه توسعه و گسترش ايران و ونزوئلا گفت: با توجه به تأثير گذاري همكاريهاي دو كشور در اپك لازم است اين مناسبات پايدار و گسترده باشد و منحصر به صحنه نفت نباشد.
بنابراين گزارش خسوس آرنالدو پرزنيز وزير امور خارجه جمهوري بوليواري ونزوئلا نيز در اين ديدار با تشريح اوضاع سياسي و اقتصادي كشور متبوعش گفت: آنچه در ونزوئلا اتفاق افتاد شكست قطعي مداخلات آمريكا در امور اين كشور بود. وي خاطر نشان كرد: ما در كل قاره آمريكا شاهد مقاومت ملت ها در برابر تجاوزات ايالات متحده آمريكا هستيم. وي با اشاره به انقلاب اسلامي ايران اظهار داشت: مبارزات مردم ايران در برابر آمريكا و دولت دست نشانده آن كه مدعي چهارمين قدرت نظامي جهان بود، براي تمامي  آزاديخواهان جهان الهام بخش است.

مذاكرات امنيتي همسايگان عراق در تهران
وزير خارجه دولت موقت عراق از برگزاري نشست وزراي كشور و رؤساي دستگاه هاي امنيتي كشورهاي همسايه عراق در تهران خبر داد.
هوشيار زيباري دوشنبه شب در
گفت و گو با راديو آزاد عراق افزود: در نشست اخير وزراي خارجه عراق در قاهره، دولت موقت عراق براي كمك به امنيت و ثبات عراق، وزراي كشور همسايگان خود را به نشست مشترك فراخواند.
وزير خارجه عراق با بيان اين كه ايران با برگزاري اين نشست در تهران موافقت كرده است، افزود: هنوز زمان برگزاري اين نشست مشخص نشده است.
در همين حال علي اصغر احمدي معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور گفت: وزارت كشور با همكاري وزارت امور خارجه پيگير مقدمات برپايي نشست وزراي كشور و اطلاعات همسايگان عراق در تهران بوده و آمادگي كامل براي برگزاري اين نشست را دارد.
معاون امنيتي وزير كشور در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: در نشست قاهره سيدكمال خرازي وزير خارجه پيشنهاد برگزاري نشست وزيران كشور و اطلاعات همسايگان عراق در تهران را داد كه مورد استقبال قرار گرفت و وزارت كشور نيز از اين اقدام استقبال كرده و آمادگي برگزاري و ميزباني اين نشست را دارد. وي به تاريخ و زمان برگزاري اين نشست اشاره اي نكرد.
وزير خارجه عراق با بيان اين كه جمهوري اسلامي با برگزاري اين نشست در تهران موافقت كرده، گفت: هنوز زمان برگزاري نشست وزراي كشور همسايگان عراق در تهران مشخص نشده است.

آيت الله سيستاني محبوبترين شخصيت عراق است
براساس نظرسنجي انجام شده توسط يك موسسه آمريكايي، آيت الله العظمي علي سيستاني كه موفق به متوقف كردن سه هفته درگيري خونين در نجف شد، محبوبترين شخصيت مردمي در عراق است.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه اينديپندنت، محبوبيت آيت الله سيستاني مربوط به عملكرد و اقدام وي در كنترل نجف نمي شود، بلكه اين روحاني شيعه حتي از اعضاي دولت موقت و مقتدي صدر، مهم تر و برجسته تر است.
موسسه بين المللي جمهوري خواهان از شاخه هاي حزب جمهوري خواه آمريكا به رياست سناتور جان مك كين، يكي از بزرگترين و جامع ترين نظرسنجي ها در عراق پس از سقوط صدام را انجام داده است.براساس اين نظرسنجي براي اكثر عراقي ها وصل مجدد برق اولويت در بازسازي كشور است.
طبق اين نظرسنجي حزب دعوه اسلامي و مجلس اعلاي انقلاب اسلامي  از برگزيدگان مردم بوده اند و۲۹ درصد از مردم عراق معتقدند كه شخصيت هاي مذهبي بهترين نامزدها در انتخابات هستند و پس از آن استادان دانشگاه ها با ۲۴ درصد، رهبران احزاب با ۱۶ درصد و مخالفان رژيم سابق با  ۵‎/۲۵ درصد در رده بعدي قرار دارند. تقريبا  ۷۰ درصد مردم اعلام كرده اند كه اسلام و شريعت بايد پايه اصلي قوانين باشد و ۷۰ درصد ترجيح داده اند كه كشور تبديل به كشوري مذهبي شود.تنها  ۲۳ درصد يك كشور سكولار را پيشنهاد داده اند.
 ۷۴/۴درصد شركت كنندگان در اين نظرسنجي، روابط احزاب مذهبي را عامل كليدي براي تصميم گيري درباره رأي دادن به يك حزب خاص عنوان كرده اند.۲۰ درصد نيز ثبات و نظم را معيار اصلي دانسته اند.
بر اساس اين نظرسنجي رقابت هاي قومي ميان گروه ها از جمله اهل تسنن و تشيع و كرد عامل چندان مهمي در روند انتخاباتي نبوده است. ۶۸ درصد مردم گفته اند كه سياستمداران واقع گرا را ترجيح مي دهند.
 ۲۶ درصد هم سياستمداران اصول گرا را برگزيده اند. ۶۳ درصد نوگراها و  ۱۸ درصد سياستمداران سنتي را انتخاب كرده اند. به عقيده تحليلگران اين امر نشانه اين است كه افكار عمومي مردم عراق با اصول گرايي مذهبي و ايجاد يك كشور اصول گرا موافق نيستند. در اين نظرسنجي هم چنين آيت الله سيستاني  ۹۸/۷۳ درصد حمايت هاي مردمي را از آن خود كرده است.
يكي از مهمترين نتيجه گيري ها اين بود كه  ۸۰ درصد از پاسخ دهندگان هنوز هيچ حزب سياسي خاصي را انتخاب نكرده اند، چيزي كه نوعي خلأ خطرناك سياسي را باعث مي شود اما حزب الدعوه و مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق از حمايت بيشتري برخوردار هستند. از ديگر نتايج مهم اين بود كه  ۸۴ درصد مردم خواهان سياستمداران با تجربه و كارآمد در پست هاي دولتي هستند و تنها ۱۱ درصد جوانان و افراد پويا و فعال را برگزيده اند.حدود  ۷۰ درصد نيز گفته اند ترجيح مي دهند سياستمدارانشان مشورتي باشند تا قاطع. اين نظرسنجي نشان مي دهد كه قاضي الياور، رئيس جمهور عراق از جانب  ۷۲ درصد مردم پذيرفته شده است.
عبدالعزيز حكيم، رهبر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي و برادر محمدباقر حكيم از رهبران شيعه، از حمايت  ۵۳/۶۱ درصدي برخوردار بوده و عدنان پاچه چي، حمايت  ۵/۴۶ درصد مردم را به خود اختصاص داده است.

اخبار مجلس
استيضاح در جهت تعامل
حداد عادل رئيس مجلس در جمع خبرنگاران پارلماني درباره استيضاح خرم اظهار داشت: استيضاح حق قانوني مجلس است و ما به عنوان هيأت رئيسه ملزم به اعلام آن هستيم.
از سوي ديگر محمدرضا باهنر نائب رئيس مجلس هم تصريح كرد : «ترجيح مي دادم در اين باره با وزير راه مذاكره شود تا اينكه نمايندگان بخواهند با استيضاح برخي مشكلات را در اين فرصت باقي مانده حل كنند.»وي در پايان تأكيد كرد: بحث استيضاح وزير كشور به صورت محفلي بوده و تا به حال رسماً چنين بحثي مطرح نشده است.
باز هم برنامه چهارم
لايحه برنامه چهارم توسعه امروز در صحن علني مجلس براي رفع ايرادات شوراي نگهبان بررسي مي شود.لازم به ذكر است اگر نمايندگان در صحن به اصلاحات كميسيون رأي ندهند لايحه مجدداً به شوراي نگهبان مي رود و در صورت عدم توافق نهايي، مجمع تشخيص مصلحت در اين زمينه تصميم خواهد گرفت.
شهر بي نماينده
جمعي از مردم بابلسر در اعتراض به روشن نبودن وضعيت نماينده اين شهر در مجلس شوراي اسلامي، در مقابل در اصلي مجلس تجمع كردند.تجمع كنندگان كه تعدادشان به ۳۰۰ نفر مي رسيد خواستار تحقق نظر شوراي نگهبان درباره انتخابات شهرستان هاي بابلسر و فريدون كنار شده اند. لازم به ذكر است چندي پيش و در پي اعتراضات جمعي از مردم به وضعيت شمارش آراء شهرستان هاي بابلسر و فريدون كنار، مقداد نجف نژاد منتخب اين منطقه در مجلس هفتم، استعفا نمود و تاكنون وضعيت انتخابات اين منطقه روشن نشده است.
تصويب كليات لايحه ديوان عدالت اداري
در جلسه علني روز گذشته و پس از دفاع محمد دهقان مخبر كميسيون حقوقي و قضايي مجلس و در راستاي تحقق عدالت كه يكي از آرمانهاي انقلاب اسلامي است كليات لايحه ديوان عدالت اداري به تصويب نمايندگان رسيد.
توزيع كتاب درباره پروتكل الحاقي
كتابي تحت عنوان «پروتكل الحاقي (۲+۹۳) يا استعمار نو در قالب معاهدات بين الملل» بين نمايندگان مجلس توزيع شد. اين كتاب را انتشارات فيضيه قم منتشر كرده و نويسنده آن يك استاد دانشگاه است كه معتقد است معاهدات NPT استعماري است و ايران نبايد به آن بپيوندد.

كوتاه از سياست ايران
رئيس قوه قضائيه دستور عفو ۶۳۳ نفر را صادر كرد
آيت الله  سيد محمود هاشمي شاهرودي،دستور عفو تعداد ۶۳۳ زنداني را صادر كرد.به گزارش خبرگزاري فارس از زمان انتقال محل ديدارهاي مردمي رئيس قوه قضائيه از قم به تهران در مورخه۶/۹/۸۲ تا سوم تيرماه سالجاري ۳۶ هزار و ۹۹۸ درخواست از مردم سراسر كشور جهت ملاقات با رئيس قوه قضائيه به اداره نظارت و پيگيري شكايات مردمي وارد شده است. براساس اين گزارش تعداد ملاقاتهاي انجام شده در طول ۹ ماه كه در ۳۴ جلسه برگزار شده، ۲ هزار و ۴۶۵ مورد بوده است.
اين گزارش حاكي است كه از بين ۲ هزار و ۴۶۵ نفر از ديدار كنندگان عده اي از زندانيان از رئيس قوه قضائيه تقاضاي عفو كردند كه دستور عفو ۶۳۳ نفر از ديدار كنندگان توسط رئيس قوه قضائيه صادر شده است.عفو اين عده پس از موافقت  هاشمي شاهرودي در مناسبت هاي مختلف به تاييد رهبر معظم انقلاب خواهد رسيد.
ايران: ربودن خبرنگاران در عراق خلاف موازين بشري است
سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به ربودن دو خبرنگار فرانسوي در عراق گفت: موازين بشري و نيز قوانين اسلامي چنين اقداماتي را به هيچوجه تاييد نمي  كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، حميد رضا آصفي با ابراز تاسف از ربوده شدن دو خبرنگار فرانسوي در عراق گفت: اين شيوه ها براي ابراز عقايد و نظرات با عرف جاري در جامعه جهاني سازگاري نداشته و محكوم است.وي ابراز اميدواري كرد دو خبرنگار فرانسوي هرچه زودتر آزاد شده و به سلامت به كشور خود بازگردند.
احتمال كانديداتوري ميرحسين موسوي افزايش يافت
حجت الاسلام كيان ارثي عضو مجمع روحانيون مبارز گفت: علائم و نشانه هاي مثبت از احتمال كانديداتوري مهندس موسوي احساس مي شود.
وي در گفت و گو با ايسنا ضمن بيان اين خبر افزود: اكثريت قاطع گروه هاي دوم خرداد از اين كانديداتوري حمايت مي كنند.از سوي ديگر يك عضو جبهه مشاركت گفت: جبهه مشاركت ايران اسلامي هم چنان به طور قاطع در صورت كانديداتوري مهندس ميرحسين موسوي براي نهمين انتخابات رياست جمهوري از وي حمايت مي كند و در پي زمينه سازي حضور وي است. سعيد شريعتي رئيس كميته اطلاع رساني اين حزب در گفت و گو با ايسنا با بيان اين خبر گفت: جبهه مشاركت در تير ماه جاري - پيش از هفتمين كنگره خود - نخستين مذاكره را با مهندس موسوي جهت انتخابات آينده داشت و از اين رو نخستين حزب و گروهي محسوب مي شود كه در اين زمينه وارد عمل شده است. وي گفت: همچنان به شكل مرتب با وي در تماس هستيم و تعاملات مان با ايشان تداوم دارد.اين در حالي است كه ديگر عضو شوراي مركزي حزب مشاركت گفت: در ميان اصلاح طلبان شايد مطلوبيت مهندس موسوي يكسان پذيرفته نباشد و گرچه او براي برخي به طور صددرصد قابل پذيرش است، ممكن است براي ديگري كمتر از پنجاه درصد مورد تاييد باشد.به گزارش خبرگزاري فارس علي شكوري راد در گفت و گو با هفته نامه شهروند چاپ كانادا با اشاره به دعوت برخي احزاب جبهه دوم خرداد از ميرحسين موسوي براي كانديداتوري در انتخابات آينده گفت: به نظر من در ميان مردم نسبت به مهندس موسوي يك ديدگاه مثبت وجود دارد.نماينده سابق مجلس افزود: گرچه بخشهاي روشنفكري ممكن است نگاهي نقادانه به ايشان داشته باشند، اما اين بخش محدود است و مجموعه آراي آنها قابل ملاحظه نخواهد بود.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |    رسانه    |
|   سياسي    |    شهري    |    علمي    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |