چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۳ - Sep 1, 2004
مذاكرات پوتين، شيراك و شرودر آغاز شد
اجلاس رهبران ائتلاف ضدجنگ در روسيه
010668.jpg
ولاديمير پوتين و ژاك شيراك رئيسان جمهوري روسيه و فرانسه و گرهارد شرودر صدراعظم آلمان مذاكرات خود را در شهر بندري سوچي واقع در سواحل درياي سياه آغاز كردند.
به گزارش ايرنا از مسكو به نقل از خبرگزاري اينترفكس در اين نشست مسايل مربوط به مناسبات و همكاريهاي سه جانبه، تحولات منطقه اي و بين المللي از جمله آخرين وضعيت عراق مورد بررسي قرار مي گيرد.بحران افغانستان و انتخابات آتي رياست جمهوري در اين كشور و همچنين وضعيت خاورميانه از موضوعات ديگر مورد بحث سران روسيه، فرانسه و آلمان به شمار مي رود.شرودر كه دوشنبه شب وارد سوچي شده است پس از ورود يك دور مذاكرات غيررسمي با پوتين به عمل آورد.
ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه ساعات اوليه ديروز وارد سوچي شد.اين دومين ديدار سران روسيه، فرانسه و آلمان در چهارماه اخير به شمار مي رود.شيراك قرار بود دوشنبه شب وارد روسيه شود ولي به خاطر مسئله گروگانگيري دو روزنامه نگار فرانسوي در عراق، برنامه سفر وي به تعويق افتاد.
دفتر رياست جمهوري فرانسه اعلام كرد، شيراك قرار است سه شنبه شب پس از اتمام گفت و گوهايش با سران روسيه و آلمان به كشورش بازگردد.گفته مي شود يكي از مسائل مهم كه قرار است در جريان ديدار رهبران سه كشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گيرد، موضوع جنگ عراق است كه هر سه كشور از ابتدا با آن مخالف بودند.
از ديگر مسائل مهمي كه گفته مي شود در ديدار مذكور مورد گفت و گو قرار خواهد گرفت اتفاق نظر درخصوص مسائل بين المللي و مسائل مربوط به چچن و اوستياي جنوبي خواهد بود.
در جريان جنگ عراق، آلمان، فرانسه و روسيه مثلث ضدجنگ تشكيل دادند و در برابر آمريكا، انگليس، اسپانيا، ايتاليا و استراليا كه از حاميان اصلي جنگ بودند صف آرايي كردند، به همين علت، بسياري از تحليلگران، اجلاس سوچي را نشست رهبران ائتلاف ضد جنگ ناميده اند.
درهمين حال پوتين در مصاحبه مطبوعاتي مشترك با سران آلمان و فرانسه در سوچي گفت كه روسيه براي كاهش تهديدهاي تروريسم بين المللي پيشنهاد مي كند ساختار جديد مبارزه با تروريسم بين المللي در چارچوب سازمان ملل متحد شكل بگيرد.
وي افزود: تحولات عراق و ساير مناطق جهان نشان مي دهد اين تهديدها به ساير نقاط جهان گسترش مي يابد و براي موثربودن مبارزه با تروريسم مشاركت جهاني ضرورت دارد. رييس جمهور روسيه درباره اوضاع عراق گفت كه روسيه براي بهبود اوضاع عراق آماده همكاري است. وي تاكيد كرد: تلاش همه جامعه جهاني براي بهبود اوضاع عراق بسيار ضروري است.
رئيس جمهوري روسيه:
باشگاه كشورهاي هسته اي
نبايد گسترش يابد
به گزارش ايرنا از مسكو به نقل از خبرگزاري  اينترفكس ، پوتين  كه  پس  از ديدارش  با سران  فرانسه  وآلمان  در سوچي  و در يك  مصاحبه  مطبوعاتي  مشترك  با خبرنگاران  سخن  مي گفت ، افزود: ما نيز مانند همكاران  اروپايي  خود و آمريكا در مورد مسايل  ناشي  ازبرنامه  هسته اي  ايران  نگران  هستيم .
وي  گفت : مااز شركاي  ايراني  خود خواستار تضمين هاي  مشخص  با توجه به  طبيعت پيمان  منع  گسترش  سلاح هاي  هسته اي  خواهيم  شد.
رئيس  جمهوري  روسيه  در همين  حال  ضمن  تاييد بر آمادگي  كشورش  براي  همكاري با جمهوري  اسلامي ايران  در زمينه هاي  مختلف  افزود: مابه  اين  همكاريها ادامه خواهيم  داد. پوتين  گفت : همكاري  روسيه  با ايران  شفاف ، جدي  و مستمر خواهد بود. وي  تأكيد كرد: مشكل  كنوني  نبايد به  يك  رقابت  غيرعادلانه  اضافي  دربازارهاي  موجود هسته اي  تبديل  شود. رئيس  جمهوري  روسيه  در ادامه  افزود: بازار فناوريهاي  هسته اي  كه  ايران نيز به  آن تعلق  دارد بسيار محدود بوده  و ما نيازمند دستيابي  به  توافقهاي  برخوردار از قوانين  و مقررات  مشترك  در اين  بازار هستيم .
ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه   گفت : روسيه  با قاطعيت تمام  با گسترش  باشگاه  كشورهاي  هسته اي  و از جمله  افزوده شدن  ايران  به  آن مخالف  است .
پوتين  تاكنون  و در موارد متعدد و به ويژه  در واكنش  به  ادعاي  مقامهاي آمريكايي ، بر صلح آميز بودن  برنامه هاي  هسته اي  ايران  تأكيد و ادعاي  آنها مبني  بر تلاش  ايران براي  دستيابي  به  سلاح  اتمي را رد كرده  است .

مقتدي  صدر پايان جنگ را اعلام كرد
010671.jpg
مقتدي صدر با درخواست توقف درگيري ها در سراسر عراق موافقت خود را براي شركت در فرآيند سياسي عراق جهت برگزاري انتخابات عمومي در ماه هاي آينده و تشكيل حكومت منتخب مردم اعلام كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، شيخ نعيم الكعبي يكي از مسئولان دفتر مقتدي صدر در بغداد گفت، صدر روز دوشنبه خواستار توقف درگيري ها طي دو روز آينده شده است.
شيخ كعبي تصريح كرد: درخواست مقتدي صدر به اين معني است كه ما خواهان صلح و ثبات در عراق و مشاركت در فرآيند سياسي جاري كشور هستيم.
وي گفت، جريان صدر تأثير بسيار زيادي در روند سياسي عراق خواهد داشت چون اين جريان پايگاه بزرگ مردمي در كشور دارد.
شيخ علي سميسم سخنگوي مقتدي صدر در نجف نيز تأكيد كرد، صدر به ارتش مهدي دستور داده است درگيري ها را متوقف و خويشتنداري كنند اما در صورت لزوم از خود دفاع كنند.
درخواست مقتدي صدر براي توقف درگيري ها و مشاركت در فرآيند سياسي عراق چهار روز پس از توقف درگيري ها در نجف و عقب نشيني هواداران صدر از آن در پي توافق با آيت الله سيستاني اعلام شد.
شيخ عبدالرحمان خزعلي يكي از شيوخ قبيله خزاعل و يكي از مذاكره كنندگان درباره شهرك صدر و منطقه «رصافه» از گام هاي مثبت در مذاكرات نمايندگان مقتدي صدر با مسئولان عراقي و آمريكايي خبر داد.
يكي از سخنگويان صدر در بغداد در اين باره گفت: طرح اخير و پيشنهاد جديد صدر نشان مي دهد كه ما خواستار ثبات و امنيت در اين كشور و پايان دادن به همه درگيري ها در همه نقاط عراق هستيم.علي الياسيري از دستياران صدر ديروز به خبرگزاري رويتر گفت، صدر در انتخابات آينده عراق كانديدا معرفي مي كند و برنامه تبليغاتي اش هم بيرون راندن نيروهاي آمريكايي از عراق است.
وي گفت، برنامه كامل سياسي به زودي اعلام مي شود؛ جنبش صدر عوامل دانشگاهي و كارشناساني دارد كه به صحنه مي آيند و فعاليت سياسي مي كنند. وي گفت: مقتدي صدر هيچگاه حتي با وجود يك غير مسلمان در مسند رياست جمهوري عراق مشكلي نداشته اما تا وقتي كه روند انتخاب آن منصفانه باشد.
ساير تحولات
* سخنگوي ارتش آمريكا ديروز گفت كه در جريان درگيري دوشنبه شب ميان نيروهاي آمريكايي و افراد مسلح در شهر فلوجه چند نفر كشته شدند.
* پليس شهر كركوك عراق اعلام كرد: ابراهيم اسماعيل از مقامهاي عالي رتبه وزارت آموزش و پرورش در شهر كركوك ديروز توسط افراد ناشناس كشته و ۳ نفر از محافظان وي زخمي شدند.اسماعيل يكي از اعضاي جبهه تركمن عراق بود.
اين حزب اعتراض هايي را در محكوميت تلاش هاي جامعه كرد شهر كركوك براي تصرف اراضي تركمن ها و اعراب سازماندهي كرده است.
* شبكه تلويزيوني العربيه ديروز طي گزارشي، از وضعيت نامناسب بهداشتي شهرك صدر و آلودگي آب ها و محيط زيست در اين منطقه خبر داد.
به گزارش اين شبكه خبري، وضعيت بسيار نامناسب بهداشت در اين شهرك ناشي از آلودگي آب ها و محيط زيست مي باشد و بروز بسياري از امراض ازجمله يرقان و تيفوئيد، زندگي ميليون ها تن از ساكنان اين منطقه را تهديد مي كند.
* كارشناسان نظامي حدود ۳۰ كشور شركت كننده در ائتلاف بين المللي مستقر در عراق، به منظور ترسيم راهبرد عراق، روز پنجشنبه در ورشو پايتخت لهستان گرد هم مي آيند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، مقامات لهستاني گفتند، در اين نشست دو روزه كه دور از چشم رسانه ها برگزار مي شود، درباره استقرار و تجهيز نيرو در عراق به  منظور بهبود وضعيت اين كشور گفت وگو مي شود.
* احمد چلبي ديروز با حضور در دفتر آيت الله سيستاني واقع در بخش قديمي شهر نجف با وي ديدار كرد.
حيدر موسوي سخنگوي رسمي دفتر چلبي به خبرنگار ايرنا در نجف گفت: احمد چلبي به عنوان رييس كنگره ملي عراق با اهالي شهر نجف اعلام همدلي و همبستگي مي كند و از هر اقدامي كه براي مرجعيت و اهالي نجف لازم باشد، كوتاهي نخواهد كرد.
* اعضاي مجلس ملي عراق امروز در نخستين جلسه اين مجلس سوگند ياد مي كنند.

در پي دستگيري خبرنگاران روزنامه فيگارو و راديو بين المللي فرانسه
حماس خواستار آزادي خبرنگاران فرانسوي در عراق شد
010674.jpg
جنبش مقاومت اسلامي حماس آزادي دو خبرنگار فرانسوي ربوده شده را در عراق خواستار شد و تاكيد كرد آزادي اين دو خبرنگار بازتاب مثبتي بر مواضع سياسي مردم و دولت فرانسه درباره مسئله فلسطين و عراق خواهد گذاشت.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از غزه، يك مسئول حماس دوشنبه شب ضمن درخواست آزادي اين دو خبرنگار فرانسوي گفت: اين جنبش با نگراني شديد جريان ربودن اين دو خبرنگار را پيگيري مي  كند.
ژرژ مالبرونو از روزنامه فيگارو و كريستيان شنو خبرنگار راديو بين المللي فرانسه ده روز پيش در جريان عزيمت به شهر نجف به همراه راننده خود بدست گروهي كه خود را ارتش اسلامي عراق ناميده است ربوده شدند.
دو خبرنگار فرانسوي به گروگان گرفته شده در عراق، از دولت متبوع خود خواسته اند تا قانون ممنوعيت حجاب را در كشورشان لغو كند.

هلاكت ۱۲ اسرائيلي در دو عمليات فلسطيني ها
در دو عمليات شهادت طلبانه كه ديروز در جنوب سرزمين هاي اشغالي روي داد، حداقل ۱۲ صهيونيست كشته و ۳۵ تن ديگر زخمي شدند.
به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس، مقامات اسراييلي اظهار داشتند كه اين دو عمليات در دو اتوبوس روي داد و پليس اسراييل نيز گزارش كرده كه انفجار ديگري نيز روي داده اما اشاره اي به جزئيات آن نكرد. اين دو عمليات تقريبا به طور هم زمان در بئرشبع، واقع در جنوب اسراييل روي داد.
راديو رژيم صهيونيستي گزارش كرده، مبارزان فلسطيني اقدام به عملياتي كرده اند اما به جزئيات آن اشاره اي نكرد.
بئرشبع در ۲۵ مايلي غرب شهر غزه واقع شده و بزرگترين شهر اسراييل در جنوب است. اين اولين عمليات مبارزان فلسطيني در شش ماه گذشته بوده است.
هنوز جزئيات بيشتري از اين خبر منتشر نشده و هيچ گروهي مسئوليت اين عمليات  را برعهده نگرفته است.

واشنگتن:
افغانستان و عربستان براي آمريكايي ها ناامن است
سفارت  آمريكا در افغانستان  از اتباع  خود در كابل  پايتخت  اين  كشور خواست تا به  استثناء موارد ضروري ، از تردد در سطح  اين  شهر خودداري  كنند.
به گزارش ايرنا از كابل اين  سفارت  با ارسال  پست  الكترونيكي  به  تمام  كاركنان  سفارت  و اتباع  اين كشور در افغانستان  خاطر نشان  كرد كه  از حضور در ادارات  دولتي ، مراكز نيروهاي  بين المللي  كمك  به  امنيت  افغانستان  (ايساف ) و رستورانهاي  شهر كابل  كه ممكن  است  مورد حملات  تروريستي  قرار گيرند، خودداري  كنند.
دو ماه  قبل  نيز مقامات  آمريكايي  از اتباع  خود در افغانستان  خواسته بودند تا از حضور در مناطق  پرازدحام  شهر كابل  خودداري  كنند.
پس  از اين كه  عصر يكشنبه  يك  خودرو در مقابل  موسسه  آمريكايي  دايناكو دركابل  منفجر شد، تدابير امنيتي  در اين  شهر به  شدت  افزايش  يافت .
به  گزارش  خبرنگار ايرنا، در روزهاي  اخير تردد وسايل  نقليه  موسسات بين المللي  و سازمان  ملل  در سطح  شهر كابل  به  شدت  كاهش  يافته  و تعداد زيادي از اين  موسسات  به  كارمندان  خود هشدار داده اند، از تردد در اين  شهرخودداري  كنند.
در همين حال، مقامات  آمريكايي  ديروز پـــس  از اين  كه  خودروي  كنسولگري  آمريكا درشهر جده  مورد تيراندازي  قرار گرفت ، بارديگر از اتباع  خود خواست  عربستان سعودي  را ترك  كنند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  به  نقل از وزارت  امورخارجه  آمريكاكنسولگري  اين  كشور با انتشار بيانيه اي  بـــر هشدارهاي  سابق  به  آمريكاييهابراي  ترك  عربستان  سعودي  تأكيد كرد.
ريچارد بوچر سخنگوي  وزارت  امور خارجه  آمريكا نيز اعلام  كرد، كنسولگري آمريكا در جده  پس  از اين  حادثه  تمامي روز دوشنبه  بسته  بود.

بوش موضوع خنده اروپايي ها
010665.jpg
اروپايي ها جوك هاي مختلفي درباره جورج بوش ساخته اند و تقريبا در سراسر اين قاره رهبر فعلي كاخ سفيد و كم خردي وي موضوع جوك هاي مختلفي بوده است و كاريكاتورهايي كه از بوش كشيده مي شود، در بسياري وقت ها مايه خنده اروپايي ها شده و مي شود.
به گزارش خبر گزاري دانشجويان ايران ، خبرگزاري رويتر افزوده است: از ميان روساي جمهور آمريكا، فقط ريچارد نيكسون، رئيس جمهور آمريكا در دهه ۱۹۷۰ و عامل رسوايي واترگيت بود كه از نظر عدم محبوبيت در اذهان اروپايي ها به پاي جرج بوش مي رسد.
اندرس ملبورن، مدير موسسه امور بين الملل سوئد در اين رابطه مي گويد: ما اروپايي ها بي نهايت درباره بوش نظرمان منفي است و هم اكنون در مجموع حمايت هاي بسيار گسترده اي از جان كري وجود دارد. در آلمان نفرت از جورج بوش حالتي ملي دارد، به طوري كه نظرسنجي موسسه آلن باخ آلمان حاكي از اين است كه ۶۶ درصد مردم آلمان ديدگاه منفي اي درباره رهبر كاخ سفيد دارند.
بر عكس اروپاي غربي كه نفرت از بوش ضريب بالايي دارد، در اروپاي شرقي اين نفرت متعادل تر است.
احساسات حامي آمريكا به طور سنتي در اروپاي شرقي قوي تر است؛ چرا كه مردم نيمه شرقي قاره اروپا نقش واشنگتن را در شكست كمونيسم بسيار زياد مي دانند و هم چنين مهاجرت گسترده اي از اين منطقه به آمريكا وجود داشته و دارد.
با اين حال محبوبيت بوش در اروپاي شرقي نيز كاهش يافته است.
در لهستان حمايت از بوش از ۶۱ درصد در سال گذشته به ۳۸ درصد به خاطر جنگ عراق كاهش يافته است.
ماشا ليپمن، يك تحليلگر سياسي در مسكو نيز مي گويد: تصور عمومي نخبگان روسيه بيشتر متمايل به دموكرات هاي آمريكا ست تا جمهوريخواهان؛ چرا كه آنها كمتر در امور داخلي روسيه دخالت مي كنند.

محاكمه ميلوسويچ در دادگاه لاهه از سر گرفته شد
010677.jpg
محاكمه اسلوبودان ميلوسويچ ديكتاتور سابق صربستان ديروز در دادگاه لاهه بار ديگر از سر گرفته شد.
به گزارش ايرنا به نقل از شبكه تلويزيوني يورونيوز، وي به اتهام جنايت جنگي در اين دادگاه حاضر و قرار است شخصا از خود دفاع كند.
در اواسط تيرماه سال جاري، قضات دادگاه به دليل مناسب نبودن شرايط جسماني وي محاكمه او را به وقت ديگري موكول كردند.
به گزارش ايرنا، وي طي ليستي از قاضي دادگاه خواسته بود تا يكهزار و ۶۳۱ نفر ديگر از جمله كلينتون رئيس جمهور سابق آمريكا، مادلين آلبرايت، و رابين كوك، وزيران خارجه سابق آمريكا و انگليس نيز به عنوان شاهد در محاكمه او شركت كنند.
ميلوسويچ در سال ۲۰۰۰ ميلادي از سوي اصلاح طلبان صرب از مقام رياست جمهوري يوگسلاوي بركنار شد.
وي دو سال بعد، به اتهام نسل كشي و ارتكاب جنايات عديده عليه بشريت در جنگ هاي بالكان در دهه ۱۹۹۰ در بوسني، كرواسي و كوزوو، به دادگاه بين المللي رسيدگي به جنايات جنگي، فرستاده شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، اسلوبودان ميلوسويچ در ابتداي اين دادگاه نسبت به اين مساله شكايت داشت كه تنها به وي سه ساعت فرصت داده شده است تا بيانيه دفاعي خود را به دادگاه ارائه دهد، اما دادستان ها براي ارائه طرح كلي اين پرونده، سه روز فرصت داشتند.
در توضيح اين ادعا قاضي پاتريك رابينسون، رئيس دادگاه رسيدگي به اين پرونده اظهار داشت كه پرونده ميلوسويچ بارها به علت بيماري وي به تعويق افتاده است.
ميلوسويچ ۶۳ ساله كه با ۶۶ مورد اتهام جنايت جنگي در طول سه سال جنگ بالكان مواجه شده، مدعي است اين اتهامات دروغ هايي رذيلانه و تحريف  خائنانه تاريخ است. وي در ادامه، دادستان هاي اين پرونده را متهم كرد كه با حالتي يك جانبه به دنبال پيشبرد و به خاتمه رساندن اين پرونده هستند.
وي همچنين مدعي است كه دادگاه جنايات جنگي صربستان و مونته نگرو، يك موسسه غيرقانوني ضد صرب است كه از سوي مخالفان سياسي خارجي تشكيل شده است.

اتحاديه آفريقا پيش نويس قطعنامه اي در حمايت از پناهندگان دارفور ارايه كرد
اتحاديه آفريقا پيش نويس قطعنامه اي را به مذاكرات صلح منطقه دارفور سودان ارائه كرد كه رسيدن كمك هاي انساني به پناهندگان اين منطقه را تضمين مي كند.
ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه از ابيجا گزارش داد: اين پيش نويس كه به هيات اعزامي دولت سودان و نمايندگان شورشيان در مذاكرات صلح منطقه ارائه شد، همچنين بر پايبندي دولت سودان به خروج نيروهاي خود از اردوگاههاي پناهندگان دارفور تاكيد دارد.
حدود۲ /۱ ميليون پناهنده كه شبه نظاميان عرب طرفدار دولت به نام جنجويد آنان را از خانه هاي خود رانده اند، در اين اردوگاههابه سر ميبرند.
مذاكرات دولت و شورشيان منطقه دارفور براي حل بحران اين منطقه كه شاهددرگيري بين دوطرف است در شهر ابيجا پايتخت نيجريه زير نظر اتحاديه آفريقا در حال برگزاري است و اين مذاكرات به منظور بررسي پيش نويس قطعنامه مزبور از سوي دو طرف تا بعد از ظهر ديروز به حال تعليق درآمد. جنبش آزاديبخش سودان و جنبش عدالت و مساوات، فوريه سال۲۰۰۳ ميلادي در دارفور عليه دولت مركزي وارد جنگ شدند.
بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، در درگيري شورشيان با شبه نظاميان عرب طرفدار دولت از فوريه سال۲۰۰۳ ميلادي، بين ۳۰ تا۵۰ هزار نفر كشته و حدود يك ميليون و۲۰۰ هزار نفر آواره شده كه ۱۸۰ هزار نفر از آنان به چاد پناهنده شده اند.
مجذوب الخليفه رئيس هيات اعزامي دولت سودان به مذاكرات گفت: دبيرخانه اتحاديه آفريقا پيش نويس قطعنامه اي را به دو طرف ارائه داده است. وي افزود: شورشيان خواهان فرصت بيشتري براي بررسي اين پيش نويس شده اند و نشست ها بعد از ظهر سه شنبه برگزار خواهد شد.
در اين پيش نويس آمده است: ما رسيدن كمك هاي انساني به همه ساكنان نيازمند در مناطق مختلف دارفور را بدون هيچ قيد و شرط و مانعي تضمين ميكنيم.
اين پيش نويس درخصوص اردوگاه هاي پناهندگان نيز تاكيد ميكند كه طرف هاي درگير بايد همه تدابير را براي جلوگيري از حملات، تهديدها و هرگونه اقدام خشونت آميز عليه غيرنظاميان توسط همه طرف ها يا گروه ها اتخاذ كنند.

گاردين:
رفتار پليس عراق با خبرنگاران مثل بعثي هاست
روزنامه انگليسي گاردين درگزارشي از رفتار نامناسب پليس عراق با خبرنگاران مستقر در نجف، آن را با رفتار پليس رژيم پيشين عراق مشابه دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس نويسنده اين گزارش در اين باره نوشت: هفته گذشته حدود ۶۰ نفر از خبرنگاراني كه درگيري هاي نجف را پوشش مي دادند در هتل محل اقامت خود توسط پليس عراق و به زور اسلحه دستگير و توسط كاميون به بازداشتگاه برده شدند.
بنابراين گزارش، حتي كساني كه قصد داشتند با تلفن همراه ماهواره اي خبر دستگيري خود را اعلام كنند با برخورد پليس مواجه مي شدند.
گاردين افزود: حوادث چهارشنبه گذشته در هتل «بحر النجف» شهر نجف نشان دهنده يك واقعيت و آن اين است كه به رغم سخناني كه درباره دمكراسي بيان مي شود، دولت موقت عراق در بسياري از جهات خودكامگي مشابهي با دولت پيشين خود دارد.
به نوشته اين روزنامه، پليس جديد عراق بسيار به پليس قديم شبيه است. غريزه هاي بعثي ها مثل تهديد و ارعاب هنوز در آنها زنده و پابرجا ست.
بسياري از افسران رده ها مختلف پليس كه در رژيم صدام حسين، رئيس جمهوري مخلوع عراق خدمت مي كردند بار ديگر يونيفورم به تن كرده اند.
اين در حالي است كه اياد علاوي نخست وزير موقت عراق تاكنون هيچ توضيحي در اين رابطه ارائه نداده و با وجود شكايت هاي فراوان همه رسانه هاي خبري دنيا حتي از دستگيري جمعي خبرنگاران عذرخواهي نكرده است.

كوتاه از سياست جهان
چين: مسائل ايران و آژانس با گفتگو حل مي شود
وزير خارجه چين ابراز اميدواري كرد كه ايران به همكاري كامل با آژانس بين المللي انرژي اتمي ادامه دهد.
به گزارش ايسنا خبرگزاري شينهوا با مخابره اين خبر افزود: لي ژااوكسينگ، وزير خارجه چين در ديدار با معاون وزير خارجه ايران در پكن تاكيد كرد: مشكلات مربوط به مساله هسته اي ايران بايد از طريق گفت و گو و مشاوره در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي رفع شود.
نبيل شعث تهديد به مرگ شد
گردان هاي شهيدان جنين شاخه نظامي كميته هاي مقاومت مردمي فلسطين، نبيل شعث وزير خارجه حكومت خودگردان را به مرگ تهديد كرد.
به گزارش ايرنا از قدس كميته هاي مقاومت مردمي ديروز با انتشار بيانيه اي در مناطق فلسطيني اعلام كرد: شعث در صورت ورود به نوار غزه بي ترديد كشته خواهد شد. در بخشي از اين بيانيه درباره دليل اين تهديد آمده است: شعث نزديك به ۱۳۰ ميليون دلار از دارايي هاي حكومت خودگردان را كه قرار بود، براي راه  اندازي سفارتخانه هاي فلسطين در برخي كشورها هزينه شود به حساب شخصي خود واريز كرده است.
استراليا، اسپانيا نخواهد شد
جان هاوارد نخست وزير استراليا ديروز پس از اظهارات يك مسئول سابق دولت آمريكا مبني بر احتمال وقوع حملاتي مشابه انفجارهاي مادريد در زمان برگزاري انتخابات در استراليا، اعلام كرد هيچ نشانه اي مبني بر تدارك چنين حملاتي وجود ندارد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از سيدني، ريچارد كلارك مشاور سابق رييس جمهوري آمريكا در مصاحبه اي تلويزيوني اعلام كرد كه تعهد براي عقب نشيني سربازان استراليايي از عراق در صورت پيروزي حزب مخالف كارگر در انتخابات اين كشور، احتمالاً القاعده يا ديگر گروه هاي تروريستي را تشويق به تكرار سناريوي مادريد خواهد كرد.
بزرگداشت احمد شاه مسعود
سومين سالگرد شهادت احمدشاه مسعود همزمان با هفته شهداي اين كشور از ۱۱ تا ۱۸ شهريور ماه جاري در سراسر افغانستان برگزار خواهد شد.
به گزارش ايرنا از كابل سخنگوي وزارت دفاع افغانستان گفت: به همين دليل در سالگرد شهادت احمد شاه مسعود و هفته شهدا همايش مسعودشناسي با حضور ۴۰۰ نفر از پژوهشگران داخلي و خارجي در شهر كابل برگزار خواهد شد.
احمد شاه مسعود قهرمان ملي افغانستان در سال ۸۰ و سه روز پيش از انفجارهاي ۱۱ سپتامبر در جريان يك عمليات تروريستي به قتل رسيد.
مقابله با مهاجرت غيرقانوني به ايتاليا
ايتاليا كه به عنوان يكي از مقاصد اصلي مهاجرت هاي غيرقانوني از كشورهاي آفريقايي و آسيايي به شمار مي رود همچنان شاهد ورود بي وقفه مهاجران است.
به گزارش ايرنا به نقل از پليس ايتاليا در دو روز گذشته دو قايق با ۴۰۰ سرنشين كه قصد داشتند به صورت غيرقانوني وارد جزيره «لامپه دوزا» در جنوب اين كشور شوند توقيف شدند. مهاجران كه تا بازگشت به كشور خود در اردوگاه هاي موقت ويژه مهاجرين شهروند كشورهاي غيرعضو اتحاديه اروپا محبوس خواهند بود خود را تبعه فلسطين، بنگلادش، تونس و الجزاير معرفي كرده اند.
نگراني آژانس هسته اي درباره قطعات هسته اي مفقودشده در ليبي
سازمان بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد، بعضي قطعات هسته اي كه ليبي براي برنامه سابق تسليحاتي اش سفارش داده بود مفقود شده است و اكنون خبري از آن در دست نيست.به گزارش آسوشيتدپرس، يافته هاي جديد آژانس در اين مورد، در يك گزارش محرمانه به ديپلمات ها در وين ارائه شده است تا در نشست شوراي حكام آژانس در ۱۳ سپتامبر مورد بررسي قرار گيرد. قرار است در اين نشست پيشرفت آژانس در زمينه فعاليت هاي هسته اي ليبي و ايران مورد بررسي قرار گيرد.
بر پايه اين گزارش پاره اي قطعات سفارش داده شده توسط ليبي هيچگاه به اين كشور تحويل نشده است و ديپلمات هاي آژانس نگران آن هستند كه كشوري ديگر اين موارد را تحويل گرفته باشد. قطعات مفقودشده اي كه باعث نگراني كارشناسان آژانس شده، فن آوري غني سازي است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |